פרק התחרותיות בדו"ח טרכטנברג אושר, הדיון בחינוך נדחה - חינוך וחברה - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

פרק התחרותיות בדו"ח טרכטנברג אושר, הדיון בחינוך נדחה

התחרות בתחומי הגבינות, החלב ונמלי ישראל תוגבר - אך לא ברור מתי יידונו נושאים מרכזיים יותר של הדו"ח, ובהם חינוך, דיור ותעסוקה

הממשלה אישרה היום  (ראשון) את פרק התחרותיות בדו"ח ועדת טרכטנברג. עם זאת, גם היום לא התקיים דיון בחלקים מרכזיים, כמו קיצוץ תקציב הביטחון, חוק חינוך חובה לגילאי 3-4 ותעסוקת חרדים וערבים.

על פי ההמלצות, יחוזק מאוד מעמדו של הממונה על ההגבלים העסקיים לגבי הפיקוח על מונופולים וקרטלים; אושרה הכנסת שוק הסולר והגז הביתי לפיקוח; תוגבר התחרות בשוק המלט; תואץ פתיחת נמלי ישראל לתחרות (ייפתחו מסופים פרטיים בנמלי חיפה ואשדוד); ותוגבר התחרות בתחומי שיווק הביצים, הגבינות והחלב.

ועדת טרכטנברג מצאה כי מבנה המשק והמונופולים גורמים לעתים להעדר פיקוח אפקטיבי על המחירים והם עולים מעל ומעבר. בהתאם להחלטת הממשלה מאתמול יוכל בית הדין להגבלים עסקיים לאלץ מונופול או קרטל למכור נכסים במקרה של חשש לפגיעה בתחרויות. הממונה על ההגבלים העסקיים יוכל להיות מעורב באופן פעיל בהתקשרויות בין ספקים לרשתות שיווק, במקרים של חשד להסכמי בלעדיות בין שני הצדדים.

המפקח על המחירים במשרד התמ"ת הוסמך ע"י הממשלה לבחון מרווחי שיווק והנחות מסחריות בין ספקים לקמעונאים המובאות בחשבון לצורך קביעת מחירים מפוקחים, בעיקר בתחום החלב והביצים, שני תחומים מפוקחים. שוק החלב ומוצריו ושוק הביצים יפתחו לתחרות יותר גדולה, במטרה להוזיל מחירים. במקביל נקבע גם כי המפקח על המחירים יוכל להתערב במקרה של חשדות לניפוח מחירי מוצרים.

נמל אשדוד
נמל אשדוד. צילום: אסייג אילן

במסגרת פרק התחבורה, הורתה הממשלה לשרי התחבורה והאוצר להגיש עד פברואר 2012 מתווה להקמת מערכות של רכבות שיוקמו בערים הגדולות עד 2025, ולהורות על הפצת תזכיר חוק להקמת רשות ארצית ורשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית. זאת, לאחר שכבר קיבלה החלטות אלה ב-2008.

המלצות ועדת טרכטנברג להוצאת כלל קווי האוטובוסים של אגד ודן למכרזים פתוחים ולשדרוג ענף התחבורה הציבורית נגרעו מנוסח ההחלטה בעקבות מחלוקת בין האוצר לשר התחבורה, באשר למימון מחצית התוכנית מתקציב משרדו ועל רקע הלחצים שהפעילו אגד ודן נגד הפגיעה במעמדן.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות, עדכונים ופרשנויות מהארץ לפייסבוק שלכם

הממשלה החליטה גם, חרף מסע לחצים אינטנסיבי של עובדי הנמלים, להאיץ את פיתוח נמלי חיפה ואשדוד בעיקר ע"י הקמת מסופי מטענים חדשים. כיום 99% מהסחר של ישראל עובר דרך נמלי הים. לא אחת נוצרים בנמלים צווארי בקבוק בשל חוסר היעילות בפריקה ובטעינה של מטענים. כך למשל מספר הרציפים בהם ניתן היום לפרוק מכוניות מיובאות קטן. מה שגורם לעיתים לאוניות להמתין שבועות לפריקה, ומייקר את מחירי המכוניות. הוחלט לפעול להקמה לאלתר של רציפים חדשים שיתחרו ברציפים הקיימים.

הדיון בקיצוץ בתקציב הביטחון ב-3 מיליארד שקל בכל אחת מהשנים 2016-2012, שהוא הבסיס הכספי למימון המלצות ועדת טרכטנברג בתחום החברתי, מתעכב עד שנתניהו יקבל החלטה בנושא.

תוכנית המסים היתה מאוזנת כשפורסמה על ידי ועדת טרכטנברג. ביטול מס הייסף והמס על מעסיקים על ידי האוצר פגע בהכנסות רשות המסים והביטוח הלאומי בהתאמה ובאיזון של תוכנית המסים. תוכנית ועדת טרכטנברג בתחום הרווחה (חינוך, דיור) מבוססת כאמור על קיצוץ בתקציב משרד הביטחון.

מאחר שראש הממשלה עומד כנראה להודיע בקרוב כי הקיצוץ הזה לא יבוצע, אחת משתיים צפוי להתרחש: או שכל התוכניות של ועדת טרכטנברג בתחום הרווחה יוכנסו למגירות משרד ראש הממשלה והאוצר, או שיימצא להן מקור כספי אחר, למשל קיצוץ שווה בתקציבי כל משרדי הממשלה בהיקף זהה - של 3 מיליארד שקל. אם הקיצוץ יהיה נמוך, יקוצצו פרויקטים שעליהם המליצה ועדת טרכטנברג, את סדר העדיפויות יקבע האוצר.

בינתיים שמע נתניהו את הצדדים הנוגעים בדבר - שר הביטחון וראשי מערכת הביטחון, שר האוצר וראשי האוצר. הדיון בנושאי חינוך חינם לילדים גילאי 4-3 ובנושאי חינוך אחרים, כפי שהמליצה ועדת טרכטנברג, יתקיים באחת מישיבות הממשלה הקרובות ויוקדש לו יום דיונים מלא.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 תל אביב באר שבע 16 שקל לכיוון, ירושלים באר שבע 32ץ5 לכיוון . מתי יפורק מונופול אגד ירושלים היקר המושחת המנקנק סטודנטים ואזרחים קשי יום  (לת) תחרות לאגד ירושלים תחרות לאגד ירושלים
  • 17:46
  • 18.12.11

02 "חוסר יעילות" = העובדים מרויחים יותר ממינימום עובד
  • 20:06
  • 18.12.11

לא אתפלא לראות במסופים היעילים פועלים מארצות אחרות אשר מועסקים בתת-תנאים. זה מאוד "יעיל".

03 "פתיחת השוק לתחרות" = אשרות ייבוא לכמה עשירונים לקעקע את מעט הייצור שעוד יש בארץ ברק
  • 13:42
  • 19.12.11

כאשר לא יודעים מה לעשות עושים את מה שיודעים. מה שיודעים היא הפרטה פראית. ומה שעושים גם כאן היא תחרות, תחרות, הפרטה, תחרות...זה אולי טוב ליבואן ואולי לטווח הקצר יוריד שקל בגבינה אבל לטווח הארוך שוב תמשיך המגמה העכשווית, ירידה כללית של אחריות המדינה כלפי האזרח.

פרוייקטים מיוחדים