טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

דו"ח המבקר

מאות נכסי דיור ציבורי מושכרים למשרדים, עמותות ונופש

ממצאים חמורים של מבקר המדינה לגבי תפקוד משרד השיכון והחברות המשכנות בהקצאת נכסי דיור ציבורי ■ מאות נכסים מושכרים לגופים שאינם זכאים לכך ומבלי שנגבה עבורם שכר דירה ■ בערד אף הוסב אחד הנכסים ל"דירת נופש" להנאת עובדי עמידר

תגובות

ליקויים חמורים בתפקודם של משרד השיכון וחברות האכלוס, שבראשן עמידר, מביאים להשכרתן של מאות דירות דיור ציבורי המיועדות לאוכלוסייה במצב סוציו-אקונומי קשה לגופים ומוסדות שכלל אינם ראויים להם, במקרים רבים ללא גביית שכר דירה - כך מצא מבקר המדינה בדו"ח שפורסם היום. הממצאים נכללו בפרק שעסק בהשכרת נכסי הדיור הציבורי לשימושים שאינם מגורי זכאים. בין השימושים הפסולים שנמצאו: מגורי עובדי ציבור, בתי כנסת, משרדי עיריות, ישיבות או עמותות - ובמקרה אחד אף הוסב נכס לדירת נופש לשימוש עובדי עמידר.

על פי הבדיקה, שנערכה בין אמצע 2011 לסוף 2012, מתוך מאגר של כ-63.5 אלף דירות המשמשות לדיור הציבורי, כ-2,300 דירות (3.5%) משמשות ליעדים ציבוריים שאינם מגורי זכאים, ו-83% מתוכן מנוהלות על ידי חברת האכלוס הגדולה ביותר, עמידר. כ-240 מדירות אלה הושכרו בניגוד לנהלים שאינם מוגדרים "יעד ציבורי" - ומשמשות למשרדים ולמגורים של עובדי רשויות מקומיות ושל עובדים בעסקים פרטיים.

לסיקור המלא של דו"ח המבקר

מפגינים מול משרדי עמידר בת"א בשבוע שעבר

כך למשל מצא המבקר כי אחת הדירות, במצפה רמון, מושכרת לבית מלון, בו העירייה משכנת את עובדיה. דירה נוספת בדימונה, בת ארבעה חדרים בקומת קרקע, הושכרה במשך יותר מ-20 שנה לבכיר בעירייה. דירה נוספת, בערד, משמשת כדירת נופש לעובדי עמידר. "הכל על חשבונם של זכאי דיור ציבורי הממתינים לדיור ציבורי, לעתים במשך שנים ארוכות", נכתב בדו"ח.

שכר דירה "סוציאלי" לגופים ציבוריים

גם במקרים בהם הושכרו דירות ליעדים ציבוריים שהוגדרו על ידי משרד השיכון והממשלה כראויים, נמצא כי התנהלות משרד השיכון והחברות המשכנות רחוקה מלהיות תקינה. מהביקורת עלה כי "אין המעקב אחר תוקף החוזים מספק, ולמשרד אין מנגנון שיטתי המתריע על סיום חוזי השכירות עם הגופים השוכרים".

עוד נמצא כי ברוב המקרים לא קיימים חוזי שכירות תקפים בין חברות האכלוס לשוכרים. "השכירות הזמנית נהפכת לשכירות מתמשכת ללא כל תנאי וסייג, המאפשרת שימוש בדירות לכל מיני מטרות, זולת מגורי זכאים", נכתב. עוד נמצא כי עבור מאות נכסים לא שולם מצד השוכר כל שכר דירה במשך שנים ארוכות.

גם בין הגופים הציבוריים שמשלמים שכירות, רחוקה זו מלתאום את רמת המחיר בשוק. הביקורת מצאה כי יותר מ-400 מהדירות מושכרות, בניגוד לנהלים, בשכר דירה "סוציאלי", כאילו היו השוכרים זכאים. גם בכל שאר הדירות רחוקים השוכרים מלשלם שכר דירה הולם, זאת משום שמשרד השיכון לא עידכן את תעריפי שכר הדירה מאז 2005, על אף הזינוק החד במחירי השכירות שחל בשנים אלה בשוק השכירות החופשי.

723 דירות מכלל הדירות המושכרות ליעדים ציבוריים אינן משמשות למגורים, אף שיועדו לכך מלכתחילה. בדיקה מקרית של כ-70 נכסים העלתה כי אף לא אחד מהם קיבל היתר לשימוש חורג מהוועדה המקומית - כלומר שכלל המשתמשים, בהם הרשויות המקומיות עצמן, בתי כנסת, קופות חולים, מוסדות חינוך וחברות אכלוס - הם עברייני תכנון ובנייה.

אף שתקנות משרד השיכון אוסרות על שימוש בדירות הדיור הציבורי למשרדים, הדבר לא מנע מ-187 מהן לשמש לצורך זה, בין היתר על ידי רשויות מקומיות, משרדי ממשלה, ישיבות וחברות אכלוס. החל מ-2012 אוסרים נהלי המשרד על שימוש בדירות כבתי כנסת, ובכל זאת 233 דירות מגורים שימשו במועד הביקורת למטרה זו. זאת, כאשר באף לא אחד מהמקרים שנבדקו נמצא חוזה שכירת בתוקף, וברוב המקרים איחרו בתי הכנסת בתשלומי שכר הדירה או לא שילמו אותו כלל. סך החובות המצטברים של בתי הכנסת היה ב-2012 יותר מ-10 מיליון שקל.

כ-2,500 משקי בית מוגדרים כיום על ידי משרד השיכון כזכאי דיור ציבורי, וכ-30 אלף משקי בית נוספים מוגדרים כך על ידי משרד הקליטה. על אף הממצאים החמורים ואף שבפתח הפרק הדגיש המבקר את חובת המדינה לדאוג לקורת גג לאוכלוסיות החלשות, ובכך להבטיח את "הזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד", ההמלצות לא נוגעות לבעלי התפקידים במשרד השיכון או בחברות המשכנות.

עמ' 10 - אריאל אטיאס
אילן אסייג

"חיוני ביותר שהמשרד יבחן מחדש את מכלול ההקצאות שנעשו בעבר עבור שוכרים שאינם זכאים, יאתר את ההקצאות שאינן עומדות בכללים העדכניים שקבע וישיב את הדירות למאגר הדיור הציבורי", כתב המבקר. עוד נכתב כי יש צורך לעדכן לאלתר את תעריפי שכר הדירה שמשרד השיכון גובה מהגופים הציבוריים המשכירים, וכן "לבחון אם נכון וראוי להמשיך להשכיר נכסים בשכר דירה סוציאלי, הנמוך בשיעור ניכר מערכו הריאלי בשוק, למי שאינו זכאי דיור ציבורי".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה כי "המבקר צודק בביקורתו. השכרת דירות גם למי שאינו זכאי לדיור הציבורי מתנהלת זה קרוב ל-60 שנה. שר הבינוי והשיכון הורה לרשויות באזורי הביקוש לדאוג לפינוי המוסדות מן הדירות. במקומות שאינם אזורי ביקוש הרשויות התבקשו לרכוש את הדירות או לשלם שכר דירה ריאלי. רשות שלא תפעל על פי ההנחיות תוכרז כפולשת ויופעלו נגדה הליכים משפטיים".

לדברי המשרד, הביקורת שערך המבקר היוותה זרז לטיפול בנושא זה, שהחל כבר לפני מספר שנים. "המשרד נקט וימשיך לנקוט במספר אפיקים כדי לשפר את הטיפול בדירות שהוקצו ליעדים ציבוריים ואף פועל להשבת הדירות לייעודם המקורי לטובת זכאי הדיור הציבורי. למשרד הושבו כבר כ-150 דירות שהוקצו בעבר שלא כדין והן הוקצו מחדש לטובת דיירי הדיור הציבורי".

עוד הדגישו במשרד השיכון כי "כאלף דירות מתוך 2,300 הדירות שהמבקר מנה כדירות הדיור הציבורי המושכרות שלא לזכאים ולגופים ציבוריים שונים - אינן פוטנציאל ומעולם לא היו משויכות למלאי הדיור הציבורי. מדובר בכ-500 דירות שנבנו מלכתחילה כמוסדות ציבור על ידי המדינה בשכונות חדשות (עד לפני כשלושים שנה), כ-350 דירות כדירות סמך הצמודות לבתי חולים עבור הצוות הרפואי ולמעלה ממאה דירות שהוקמו על ידי המדינה בקיבוצים. כלומר שאלף מהדירות המתוארות בדו"ח כשייכות לדיור הציבורי, הוקמו מלכתחילה למטרות אחרות, ונמנות רק בטעות במחשבים כמלאי הדיור הציבורי, לשם רישומן כדירות בבעלות המדינה".

ליטל בר, פעילה בארגון צוות דיור ציבורי אמרה כי דו"ח המבקר חושף התנהלות מושחתת של גורמים פוליטיים ושל החברות המשכנות על גב החלשים ביותר בחברה: "זכאי הדיור הציבורי לא מקורבים לאף אחד, אין חבר כנסת שיעביר להם מפתח לדירה מתחת לשולחן והם גם אינם גרעין צעירים מבניה של האליטה, שמקדם את פעילותו באמצעות סרטוני תדמית.

"בישראל 2013 יש חוק אחד לחזקים וחוק אחד לחלשים, ואיפה שהחזקים סרחו, החלשים משלמים את המחיר. כשאם במצוקה פולשת עם ילדיה לדירה ציבורית או קשישה מסרבת להתפנות מהבית לרחוב, נציגים של עמידר מכנים אותה בפומבי בתקשורת עבריינית או שקרנית, ואת האנשים שמתגייסים למאבק שלה גורמים קיצוניים שמבצעים הסתה. לחלק דירות ציבוריות למקורבים שלך- זו עבריינות, להגן על הילדים שלך מפני גורל של חיים ברחוב - זו הורות ראויה. לא מתקבל על הדעת מצב בו העני נדרש לשמור על החוקים שפוגעים בו, כשהחזקים עושים ככל העולה על רוחם".

הקואליציה לדיור בר השגה תקפה את משרד השיכון בעקבות הממצאים: "בהתנהלותו, הפר המשרד את חובתו לשמירת נכסים אלו ולניתובם לזכאי דיור ציבורי כנאמן הציבור. בכך, הוא פוגע באוכלוסייה החלשה הנזקקת לסעדו ובאמון הציבור במוסדות השלטון, וכן נפגעת החובה החוקתית להבטיח את הזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד".

דב חנין
אורן נחשון

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "דו"ח המבקר מוכיח כשל נוסף במחדל הדיור הציבורי. במציאות שבה מלאי הדירות בדיור הציבורי הצטמצם בצורה קיצונית, והממשלה נמנעה מלחדשו באמצעות בנייה או קנייה של דירות נוספות, מתגלים עכשיו המספרים הקשים של דירות מהמאגר שפשוט הועברו לשימושים אחרים.

"בכנסת דיברנו כל הזמן על 3 מיליארד השקלים מכספי הדיור הציבורי שהועברו למטרות ולשימושים אחרים. עכשיו צריך יהיה לדבר גם על אלפי הדירות שהועברו למטרות ושימושים אחרים. זהו עיוות מוסרי וחברתי קיצוני שמתבטא בכך שהמוחלשים ביותר בחברה הם מטרה למהלכים של ביזה וגזל. הדו"ח הוא הוכחה נוספת לצורך בשידוד מערכות עמוק בדיור הציבורי - יותר שקיפות, יותר דמוקרטיה ובמיוחד, יותר הגנה על דירות הדיור הציבורי ועל הזכויות של חסרי הדיור. בכנסת נמשיך להיאבק על כך".

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות