טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היום שבו אמרוד בכל חיי. "צבא האוהבים" מחכים לאלוהים

הלהקה נוחתת מהחוויות השמיימיות אל המציאות וחֶרפותיה, בשיר תפילה עדין המחכה להתגלות האל. וגם: הערה לטוקבקיסטים הסקפטיים

תגובות
צבא האוהבים - עד בוא יום הגאולה
LoversLand

 

הם סיפרו בכמה משיריהם על חוויות שמיימיות - מיניות, תודעתיות, עתידניות (למשל ב"אנחנו היקום", "צלוב", "רקוויאם", "זרח כמו כוכב") ובשיר הזה חוזרת הלהקה אל קרקע המציאות, אל המשחקים הטיפשיים והחֶרפות הרגשיות והלב הכבול, אל המצב האנושי. אבל גם במצב הזה רוחש הגעגוע לצד הפלאי של העולם, זה שרבים מאיתנו חווים לפעמים או מבחינים בו מבעד לחיינו המוטרדים. למשל בשורות: "קֶצב קדוש / נושם היער / אַנְחת עצים אל הגבָהים / הֵד לווייתן / קול מן החוֹרֶב / עוד תיעלם כל עין הרע".

היום שבו "תיעלם עין הרע", הם אומרים בחיזיון של שיר התפילה העדין הזה, יקרה כשאלוהים יתגלה בעולם "וינגב הכל", וביום הזה "בכל חיי אמרוד" - כלומר, בין השאר, באותם חיי חרפה ואשמה. וכבר שר מאיר אריאל ב"נשל הנחש" הנהדר שלו על הרצון להיפטר מקבעונות התודעה והרגש: "לו רק יכולתי גם אני כך להגיח / בהשילי בלי כל חשש / תרבות של עור אשר יבש / וכמו חדש למחוז חפצי אגיע". ההמתנה לגאולה בשיר הזה של "צבא האוהבים" בהחלט מזכירה נבואות גאולה תנ"כיות (ב"צלוב" הם שרו: "את הנביאים קראתי / סיפור שלא נשמע"), ויום ההתגלות האלוהית כאן מואר כמדומה גם באור הפסוק מישעיהו, "ומלאה הארץ דעה את אדוני כמים לים מכסים".

בקיצור, השיר הזה לא בדיוק מיועד למי שלא מאמינים באלוהים, בטח לא למי שאינם שוקלים למרוד באי-אמונתם. ומן הסתם הוא מחוץ לתחום גם עבור כמה מהטוקבקיסטים המתמידים בתלונתם על הבלוג הזה - לצד כמה אוהבים, מתוך מעט המגיבים בסך הכל - שלא מבינים מה העניין שאני עושה מהלהקה הזאת, שהיא בעיניהם גרועה ונשכחת והיו לה בקושי שניים וחצי שירים שהצליחו פעם והם כבר מזמן פאסֶה. ואני אומר שוב: "צבא האוהבים" היא להקה משוררית מופלאה - במילותיה, בזמרתה, בהופעתה - שהתדר המורכב שלה הסתתר מהעין בין השאר בגלל מעטפת הפופ. ומי שפופולריות של שיר היא מבחינתו המדד העיקרי, מוזמן כאמור להקשיב לביונסה, נגיד, שמצליחה להפליא עם טקסט שבלוני, צליל מונוטוני ומיניות של מדריכת כושר אירובי.  

הקליפ היפה המובא כאן צולם מתוך הקהל בהופעה חיה של הלהקה, כנראה ברוסיה, במהלך סיבוב הופעות ב-1995. ברוח השיר, המראה הבימתי הפעם אינו צבעוני ואקסטרווגנטי אלא שפל רוח, בבגדים לבנים. את הביצוע המקורי והצלול מעט יותר, מתוך האלבום "אלוהי השמיים והארץ" (1993), אפשר לשמוע כאן.

 

 

היום בו אלוהים יעזור לכולנו   (The Day The Gods Help Us All)

 

רוצֶה להימצא,                                                    

נמצא אשם,                                            

משחק טיפשי, חרפה רגשית            

מעבר לָהר

וּלמטה בעמק

עוד תיעלם כל עֵין הרע                       

 

עד בוא היום בו אלוהים יעזור                                   

ליבי ימתין כָבוּל                               

עד בוא היום בו אלוהים יעזור

וינַגֵּב

הכל.                                                                                                               

 

קֶצב קדוש

נוֹשם היער                                

אַנְחת עצים אל הגבָהים                         

הד לווייתן

קול מן החורֶב

עוד תיעלם כל עין הרע                      

 

עד בוא היום בו אלוהים יעזור           

ליבי ימתין כבול                        

עד בוא היום בו אלוהים יעזור

וינגב הכל.                                         

 

(דיבור)                     

הנה בא עולם חדש                      

מקום מושלם לִחְיות             

בַּיום בו יתגלה האל              

בכל חיי אמרוד                 

 

(שירה)

עד בוא היום בו אלוהים יעזור           

ליבי ימתין כבול                                                               

עד בוא היום בו אלוהים יעזור

וינגב הכל.

 

 

על להקת "צבא האוהבים" 

"צבא האוהבים" (Army Of Lovers) היא להקת דאנס שבדית מופלאה, מינית, פרועה, משיחית (רבים משיריה עוסקים בגאולה אישית ובגאולה עולמית). הופעותיה בקליפים ועל הבמה הן תמיד תיאטרליות, ליצניות, חושניות, והיא מקרינה שמחה גדולה הגורפת לתוכה גם את האכזבות ושברון הלב, החמדנות והדעות הקדומות שעליהם מספרים רבים מהשירים.

הלהקה פעלה בין השנים 1996-1987, עם כמה גיחות ואיחודים בהמשך, וזכתה להצלחה גדולה בעיקר באירופה. ההרכב כולל שני גברים (אלכסנדר בָּארְד השבדי וז'אן-פייר ברדה היהודי-צרפתי) ואשה או שתיים בשילובים משתנים (קאמילה הנמארק המכונה "לָה קאמילה", מיכאלה דוֹרנוֹנביל דֶה לה קֶר, ודומיניקה פֶּקזינסקי). מסגרת הדיסקו הקלילה והקצבית מובילה כאן טקסטים חתרניים, יוצאי דופן במקוריותם, בעומקם, באווריריות שלהם - המושרים באנגלית שמדי פעם משולבים בה משפטים משפות אחרות, בעיקר מצרפתית ומעברית.

התרגום לעברית נאמן באופן כמעט מלא לתוכן המקורי, עם חריגות מתבקשות פה ושם. הקצב של השירים נשמר גם בנוסח העברי ואפשר לשיר לפי המנגינה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות