טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא רק אוסקר: "אור ירח" מביס את "לה לה לנד" גם במוזיקה

סרטו המרגש של בארי ג'נקינס היה צריך לזכות גם בפרס הפסקול המקורי. כדאי מאוד להקשיב לו ולשירים הנוספים שכלולים בו

תגובות
מתוך "אור ירח". גבר מחזיק נער בים
David Bornfriend/אי־פי

הסרט "אור ירח", שזכה הלילה בשלושה פרסי אוסקר, בהם לסרט הטוב ביותר, מאיר באור גדול את הקולנוע האמריקאי. זהו לא הקולנוע ההוליוודי הממוסחר והמלוקק של "לה לה לנד" שמציג את הזיוף של תעשיית הסרטים הזאת בלי למתוח ביקורת על חלומות השווא שהיא יוצרת. זהו קולנוע עצמאי, שנעשה כמעט ללא אמצעים כספיים, אבל עם המון אהבה, רגש ואמת הבאים במקומם.

"אור ירח", שביים בארי ג'נקינס, הופק בתקציב מגוחך של 1.5 מיליון דולר. לעומתו, "לה לה לנד" שביים דמיאן ב-30 מיליון דולר נראה כמו סרט גיבורי על. במובן מסוים, "לה לה לנד" אינו רחוק מכך. כמו סרטי גיבורי על, הוא מתמקד בעיקר בחיצוניות והרגשות המופגנים בו מצועצעים, צפויים, מתוכנתים. "אור ירח", המבוסס על מחזה מאת טארל אלווין מקרני, לא מתעלם מהחיצוניות - עלובה, ענייה, מחוספסת, הכי רחוק שאפשר מעיר המלאכים.

בה בעת הוא מפנה זרקור אל מה שמתרחש עמוק בפנים, בתוך הלב, כשאתה נולד למציאות בלתי אפשרית ואין לך סיכוי מלכתחילה להגשים שום חלום, אמריקאי או לא. הפי אנד? זה לא דבר שקיים במציאות, רק בקולנוע, בקולנוע המזויף של דמיאן שאזל, המתחזה לבמאי עצמאי ואחר.

ניקולס בריטל, שהלחין את הפסקול של "אור ירח", הפסיד את הפרס לג'סטין הורביץ שכתב את פסקול "לה לה לנד". הפסד לא מוצדק. לבריטל, שעבד עם שאזל כשהפיק לו את "ויפלאש", הגיע לזכות בפרס השנה. הפסקול העדין והמאופק שכתב, מיטיב לתאר את המתרחש בזמן שהעלילה מתקדמת. הגיבור, שיירון, בשלבים שונים של חייו, לאורך התבגרותו, נותר כל העת מכונס בעצמו. גם כאשר הוא מעטר את צווארו בשרשרת זהב, שריון עבה עוטה את גופו, נועל אותו, אינו מרשה לאיש - כמעט - להתקרב אליו, לגעת בו, לחשוף את מי שהוא באמת.

לצד הפסקול המקורי של בריטל יש גם כמה שירים שכתבו אחרים, שנים לפני כן. אחד מהם הוא Every Nigger is a Star של בוריס גרדינר מ-1973. בראיון עמו באתר פיצ'פורק סיפר במאי הסרט, בארי ג'נקינס, כי החליט להכניס את השיר לפסקול אחרי שהסרט כבר היה כמעט גמור.

הוא שמע אותו לראשונה בקטע Wesleys Theory של קנדריק למאר מתוך אלבומו עטור השבחים והפרסים To Pimp a Butterfly שיצא ב-2015. למאר השתמש בו חלקית, כסמפול. ג'נקינס נתן לו את כל הבמה, כרקע לסצינה, עוד סצינה, חזקה. הרבה יותר מאגרוף בבטן או בפרצוף.

“אור ירח" הוא סרט התבגרות אנושי ואוניברסלי שמראה, כמעט בלי לחשוף, תשוקה של ילד, שנהפך לנער, שנהפך לגבר, לגבר אחר. זה לא משנה מה צבע העור שלו, או של האדם שהוא נמשך אליו, שהוא רוצה כל כך להיות בקרבתו.

אלה ואלה בסך הכל רוצים לאהוב ולהיות נאהבים, במשך חיים שלמים, לא רק לאורך שעתיים בקולנוע.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות