טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

את מחיר השיגעון נשלם בחברון

ליל הסדר בקרית ארבע וסיור בעיר החצויה מבהירים: הפלסטינים סוגרים על היישוב היהודי בחברון. אבל הרבנים שהגו את חזון ההתיישבות ביו"ש אינם נושאים באחריות

תגובות
ילדים ואשה מחופשים בחברון, ב-2013
אלכס ליבק

את ליל הסדר ערכתי ביישוב היהודי בחברון ובקרית ארבע. אביה של רעייתי נמנה על ראשוני קרית ארבע. הוא הגיע למקום בגרעין הראשון עם הרב משה לוינגר, לפני כמעט 46 שנים.

בבוקר החג ערכתי סיור בקו התפר שבין היישוב היהודי לשכונות הערביות של חברון. הגדר החוצצת בין יהודים לערבים אינה מאפילה על המתח העצום ועל השנאה התהומית שחשים תושביה הערבים של חברון כלפי שכניהם היהודים. החיים בעיר חצויה, שנכפו עליהם, וסגירת רחוב השוהדא לפני שנים העמיקה את התיעוב שלהם כלפי המתנחלים וכל אירוע חריג יכול להצית אש בעיר.

עד לפני שנים לא רבות לא היו בתים המשכנים אוכלוסייה ערבית גדולה על הגבעות המקיפות את קרית ארבע. הערבים הולכים ומתפשטים וסוגרים עלינו, מסביר זכריה, מוותיקי היישוב היהודי בחברון. כשאני צופה על הגבעות ורואה בעיניים חדות את כל המרחב, היישוב היהודי נראה כנקודה קטנה באוקיינוס הערבי שהולך ומתרחב באין מפריע ממש בסמוך לגדרות היישוב היהודי. הערבים מבינים היטב שעליהם להקפיד לתפוס כל גבעה ולבנות על כל פסטין, לפני שיפקיעו השלטונות את המקום והמתנחלים יתנחלו בשם החוק.

הבנייה הערבית מאסיבית וצפופה. היא הולכת ומתפשטת ונראה כי ההתנחלות היהודית פחותת ערך ומעוטת היקף ביחס לאוכלוסייה הפלסטינית ההולכת וגדלה. הערבים מבינים את העניין ומנסים לדחוק את המתנחלים ולהציב להם גבולות גזרה שימנעו מהם התרחבות. זו מלחמה על הבית ועל העתיד מבחינתם.

עימותים חברון
אי־פי

ראיתי קבוצות רבות של נערים היוצאים מבתי הכנסת ומתהלכים ברחוב בהפגנתיות, עם ציציות מתנפנפות וכיפות סרוגות, צועדים בנחישות אמונית לכבוש את היעד ולהפגין ריבונות. אני תוהה אם מהם יוצאים נערי הגבעות, מציתי האש ומלבי היצרים. מורגשת נוכחות של כוחות צבא גדולים השומרים על התושבים.

ביקרתי בשכונה הדרומית הנושקת לבתים הערביים הסמוכים ליישוב, שם מוקמות עשרות יחידות דיור חדשות הנמצאות בשלבי בנייה אחרונים לפני אכלוסן. הם מתגאים שהבנייה נמשכת, אבל מתעלמים מהפיתוח הערבי שנמשך בקצב חסר תקדים ובנחישות מופגנת יותר מבעבר. שאלתי את בני שיחי מה הטעם בבנייה הצמודה כל כך לשכונות הערביות, המגבירה את החיכוך. הם טוענים שהממשלה התירה לפלסטינים לבנות על הגבעות הסמוכות ולא בלמה בזמן את הבנייה הערבית. חלק גדול מהבתים היפים נבנו על ידי ערבים המקורבים לרשות הפלסטינית, שהגיעו מתוניסיה עם ההכרה באש"ף. הבתים שייכים למיוחסים המקורבים לשלטון והם משכירים אותם לתושבים המקומיים, שאין בידם משאבים כדי לבנות לעצמם.

השנה מציינים המתנחלים חמישים שנה לכיבוש יהודה ושומרון ומאמינים שתנופת ההתנחלות תימשך. כאשר אתה דוחק ומקשה בשאלות על עתיד היישוב ומה ההיגיון בהמשך הבנייה באזור זה, שבו מאות אלפי ערבים ויישוב יהודי קטן המונה כמה אלפי נפשות, אין להם תשובה הגיונית המניחה גם את דעתם.

חמישים שנה נמשך הפילוג בחברה הישראלית, שכפו עלינו תנועת גוש אמונים והמתנחלים על רקע נחישותם לשלוט בכל חלקי הארץ בכל תנאי ובכל מצב. זהו חזון משיחי שמומש בהשראת רבנים בעלי השפעה בציונות הדתית שהובילו אותו מראשיתו. הם מטיפים לכיבוש הארץ ויעדם הסופי הוא להשליט מדינת הלכה. נחישותם היא בבחינת ייקוב הדין את ההר.

המנהיגות הרבנית מתמקדת בהטפה ובחזון, אבל אינה נושאת בתוצאות. לא מוטלת עליה כל אחריות. היא פוסקת בדבר מצוות יישוב הארץ ונאמניה המסורים סרים למרותה. את תוצאות הפסיקות הללו אנו רואים היום, בדמות הגולם שיצרנו והאחיזה שנכרכה לצאוורנו המובילה אותנו כסומים לתהומות. הרבנים המשיחיים הם הנושאים באחריות הראשית להתהוותה של מציאות מסוכנת לעתידה של ישראל ולעתיד המפעל הציוני כולו.

חברון יושבת על חבית חומר נפץ. לא נוכל להתמודד עם האתגר הקשה שהיא מציבה לדורות הבאים. הסיכונים כאן עצומים. ישראל השפויה תשלם את מחיר השיגעון המשיחי.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות