טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תרופת הקסם - "לתקן" את ההתנהגות של הילד בעשר דקות ביום

שבועיים בתאילנד או משחק קופסה למשך עשר דקות. נמצאה האנטיביוטיקה הכי יעילה לבעיות התנהגותיות של הילד – אני קוראת לה Special Time

תגובות
אמא וילדה משחקות בקוביות על הריצפה

כשאומרים להורים שיש עניין קטן שיגזול לא יותר מעשר דקות ביום וישנה את החיים המשפחתיים - הם מתקשים להאמין. אבל אחרי שהם מנסים, הם מתקשים להאמין. כבר אחרי שבוע יש שיפור בבית – האווירה נעשית נעימה יותר, הילדים נרגעים, הטונים יורדים. קסם, אבל זמין לכולם. כל מי שיעשה שיעורי בית יזכה בתוצאות ויצליח. ה"אנטיביוטיקה" הבסיסית היא אכן תרופת פלא, אבל כל אחד יכול לזכות בה ללא מרשם: 10 דקות משחק עם כל ילד באופן אישי על בסיס יומי. הזמן הזה מכונה Special Time.

מה הדבר הכי חשוב ב"אנטיביוטיקה"? תרופת הקסם הזו זקוקה לתיוג, יש לקרוא לה בשם. יש לי חבר שמחזיק בקליניקה פרטית בארצות הברית. בעבר, כשהיה מגיש ללקוחותיו את החשבון, היו מבחינים בשורה בחשבון בשם "בדיקה פיזית", הם היו כועסים - איזו בדיקה פיזית היתה פה? בסך הכל ביקור.  לכן, הוא שינה את הגישה. "עכשיו אני עושה לך בדיקה פיזית", הוא אומר למטופל שלפניו, ובודק מה שבודק. ואכן, התלונות נעלמו. באותו אופן, יש לקרוא לזמן שאנחנו מקדישים לילד – בין עשר דקות ל-20 דקות (זמן קצר מאוד בגיל צעיר, וארוך יותר כשהילד גדל) – בשם ברור ומובחן: "חוג עם אמא/אבא", "זמן פרטי", "זמן מיוחד", "זמן כיף", מה שעובד בשבילכם. התיוג של זמן המשחק מעניק לילד רווח פסיכולוגי ומרגיע אותו. הוא מרגיש שמתפנים אליו, רואים ואוהבים אותו.

אמא במרכז וילדיה בסדנת אפיה

עם איזה בעיות התנהגותיות ה"אנטיביוטיקה" הזו עובדת? באופן מדהים למדי, בכוחה של התרופה להקל על כל הבעיות. שבוע של special time פתר למשפחה אחת בעיות גמילה מפיפי שנמשכו שמונה חודשים; אצל משפחה אחרת ארבעה ימים כאלה צמצמו נטייה לבכיינות ויללנות המלוות בהתפרצויות זעם. הבעיות רבות ושונות אבל הדרך לפיתרון עוברת כמעט תמיד דרך אותו פתרון.

איך זה עובד? כדי להבין את המנגנון של התרופה, צריך להבין מה גורם לרוב הבעיות. ילדים כמהים לתשומת לב, והם נחושים להשיג אותה בכל מחיר – גם אם מדובר יהיה בצעקות ואפילו במכות. הם יכולים להיות מאד יצירתיים כדי שנתייחס אליהם - הם יקיאו, יפתחו טיקים, ידפקו את הראש בקיר, יעצרו את הנשימה ויתעלפו, ישקרו, יגנבו, יתחצפו - הכל כדי שנראה אותם ונתייחס אליהם גם אם זה במחיר שלילי. אני מאמינה שבמקום "לכבות שריפות" צריך לתת לילד תשומת לב במידה, באופן יזום ועל בסיס יומי. עשר דקות מרוכזות מספקות לילד הרגשה שהוא חשוב, שייך, ראוי, אהוב ושאנחנו רואים אותו ואת צרכיו. הדימוי הטוב לכך הוא "מילוי הכוס" – הילד צמא לתשומת לב, וככל שנקפיד למלא את הכוס מדי יום, הוא לא יצטרך להרוות את הצימאון בדרכים אחרות.

אלו "שרירים פסיכולוגיים" הילד ייפתח? בזכות ה-special time, הילדים מתאמנים בדחיית סיפוקים, סבלנות, מידתיות ופניות. הילד יבין שהוא לא נסיך שסביבו סובב העולם, אלא ילמד לחכות בסבלנות לתורו, ויבין שלעתים הוא במרכז, ולפעמים אחיו במרכז. עוד שריר חשוב הוא מידתיות. הורים מדווחים שאפילו אחרי שלוש שעות של בילוי צמוד עם הילדים, אלה לא נעשים רגועים יותר, ונתלים עליהם ובהם. ה-special time מלמד את הילד להרוות את צמאונם אחרי עשר או 20 דקות. עוד למידה היא ההבנה המתגבשת של עוד מתנה היא להתאמן בקונספט של פְּנִיּוּת; הילד יגש להוריו וישאל אם זה זמן מתאים ל-special time. הוא יודע שזה מגיע לו, ולומד לבקש את זה תוך כדי התחשבות בצורך השעה: האם כרגע זה זמן טוב או שצריך לחכות?.

אמא וילד משחקים

מה עושים ב-special time? מדובר על זמן של ילד אחד והורה אחד בנפרד. זה יכול להיות משחק קופסא, בישול, יצירה, ספורט, קלפים, שש-בש, שח-מט אבל לא משחק מונופול או השחלת חרוזים במשך שעה. כדאי לתת לילד לבחור את הפעילות, משום שזה זמן המוקדש לו. בזמן הזה, ההורים והילדים ימנעו מקשר כלשהו עם המכשיר הנייד, לא יאפשרו לאחים להיכנס ולהפריע (גם ילדים בני חצי שנה או שנתיים יכולים לחכות מחוץ לחדר) והזמן יהיה נטו משחק בין שני אנשים.

באיזו תדירות צריך לבצע special time? ההתנהגויות המפריעות של הילד הם הברומטר של תחושת השייכות שלו. ילד שעובר תקופה סוערת יקבל מינון "אנטיביוטיקה" יומי עד להרגעת הרוחות. מומלץ לבנות שגרה בה כל ילד מקבל כמה פעמים בשבוע special time, התייחסות אישית, מכל הורה וללא הפרעות מדיירי הבית ומהנייד.

מה לא עושים special time? פעילות זו לא כוללת הוצאות כספיות. חשוב שהילדים וגם אנחנו, נלמד ליהנות יחד ללא קשר להוצאה כספית. special time לא כולל גם זמן מסך. במקום לצפות עם הילדים במסך או להכין איתם מצגת במחשב, עדיף לחוות איתם משהו. Special Time גם לא כולל אמבטיה או ספר למרות שברור שפעילויות אלה מבורכות. לעתים קרובות הורים שמתפנים ויושבים עם הילד רוצים לנצל את ההזדמנות ולקדם אותם בלמידת לוח הכפל, צורות, צבעים או אותיות. כמובן שמדובר במטרות טובות, אבל הן בהחלט לא נחשבות כפעילות ל-special time. אין גם צורך לקחת יום חופש ולבלות ביחד ולא לנסוע לשלושה ימים ללונדון - special time הם עשר דקות של משחק טאקי.

special time עם הילד מצמצם אצלנו ההורים את רגשות האשם. אפילו שאנחנו עסוקים, טרודים ולפעמים מגיעים מאוחר תמיד אפשר למצוא כמה דקות לבלות ולהנות ביחד. Special time בונה את "גשר היחסים" עם הילדים. בזכות הגשר הילדים ישתפו פעולה, יעמדו בהסכמים, יעזרו בבית ויקחו אחריות. נשמע תרופת פלא? אכן כך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות