טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"עד כאן, אני מחרימה לך את הנייד!"

מניעת ניידים מהילדים, התקנת תוכנות איתור ומניעת חיבור לאינטרנט. רוב הפעולות שהורים נוקטים בנסיונות להגן על ילדיהם מפגעי הטלפון הנייד הן פוגעניות ולא מכבדות. אפשר אחרת

תגובות
מתבגר עם סמרטפון

באיזה גיל רוכשים לילד נייד? בקרב אוכלוסיה חילונית - בדרך כלל בכיתה ג'. על פי חוק, ילד בן תשע רשאי לחצות כביש לבד, וזה הגיל שבו אנחנו הההורים המודאגים שמחים לתת לילד נייד, ולדעת שהוא בסדר. הבעיה הנלוות לשקט הנפשי שלנו היא התחלת ההתמכרות של הילדים לניידים. החשש הוא שהילדים יהיו חשופים לתכנים פורנוגרפים, הבנים יתמכרו לקלאש רויאל ולמיינקראפט והבנות יבלו שעות באובססיביות בין האינסטגרם, הסנאפצ'ט והווטסאפ. ההרגשה היא שהילדים עוברים ניתוח בלתי הפיך המחבר את כף ידם לנייד, ואי אפשר לנתק אותם ממנו.

איך אפשר להשתלט על התופעה? נתחיל בעקרונות כבוד הדדי ושיוויון ערך. יש לזכור שאין לנהל מאבקי כוח, ועל אף שאנחנו ההורים מובילים, הערך שלנו דומה.  להורה יש יותר ניסיון, הבנה, אחריות, משאבים, משימות - אך הילד לא שווה פחות. המסר הוא שבאותה דרך שאני מדברת ומתנהגת אל בן זוגי, העובד או המעסיק שלי, כך אני צריכה להתנהג עם הילדים. לדוגמה, אם אין לי נייד ללא גישה לאינטרנט, אין סיבה שארכוש לילד שלי נייד ללא גישה לאינטרנט.

האם אפשר לקרוא את ההודעות של הילד כדבר שבשגרה? ממש לא. כפי שאני לא מעוניינת שמישהו יחטט לי בנייד, זה לא המקום של ההורה לעבור על ההודעות בנייד של הילד. בכיתה ג' הורים לעתים בוחרים לא לתת לילד נייד ומאפשרים לו להתחבר לקבוצת וווטסאפ של הכיתה דרך הנייד של ההורה. מדובר בפעולה לא מכבדת ובפגיעה בפרטיות. שאלו את עצמכם איך הייתם מרגישים אם כשהייתם ילדים מישהו היה מתקשר אליכם הביתה וההורים היו מצותתים מעבר לקו השני.

מתי כן לגיטימי לקרוא הודעות בנייד של הילד? לפני שאנחנו רוכשים לילד נייד, עלינו להסביר לו שכל פריווילגיה מגיעה עם אחריות. יש לי רשיון נהיגה, ואיתו גם המחויבות לציית לחוקי התנועה. אם שוטר רואה שאני מזגזגת בכביש, חובתו לעצור אותי לבדיקת שכרות. כך גם עם הנייד של הילד. אם ההורה חושב שהילד במצוקה ועושים עליו חרם, או חלילה מדוכא ועלול לפגוע בעצמו, אחריותו וחובתו לבדוק את ההודעות בנייד. אבל מדובר רק על מצב בו הילד משדר סימני מצוקה. 

ילדים עם סמרטפון

מה לגבי תוכנות איתור? כפי שלא הייתי מוכנה שבן זוגי יוריד אפליקציה ויעקוב אחרי, כך לא מכובד לעקוב אחרי הילד. במקום לחפש שליטה ולהשתמש באפליקציה פולשנית, עדיף ליצור חוזה עם הילד בו הוא מעדכן אותנו בכל פעם כשהוא משנה מיקום. ילד בכיתה ג' היה בקניון ועדכן את ההורה שהוא נמצא בחנות המשחקים. אחר כך עבר לחנות המחשבים, ומשם שב ועידכן. ההורה חייך והסביר שהכוונה היא לא לעדכן בכל פעם שהוא מתקדם כמה מטרים, אלא רק לעדכן כשהוא עובר מיקום או נפרד מחבר מסוים וחובר לחבר אחר, כי חשוב לו לדעת עם מי הוא מסתובב ובאיזו "גזרה" הוא נמצא.

למדו את הילד מהם כללי התנהגות בוואטסאפ. הוואטסאפ הוא "השדה החברתי" של ילדינו, מה שפעם היה עבורנו "הדשא" או הישיבה "על הברזלים". לכן כשההורה לא מאפשר לילד שימוש בנייד בעוד שלכיתה יש קבוצת ווטסאפ, הוא ממדר אותו חברתית. עם זאת חשוב להסביר שלא מקובל לשלוח הודעות לפני 7:00 ואחרי 22:00 (או שעה אחרת - תלוי גיל). נלמד גם מה עושים כשמישהו מעליב אותו: כדי שהילד לא יהפוך מקורבן לבריון, כדאי שיניח מיד את הנייד בצד, ויתרחק ממנו לכמה דקות. בזמן הזה שינסה להירגע, ישטוף פנים, ישתה מים או ישחק עם הכלב. לאחר כמה דקות הילד יחזור לוואטסאפ וסביר להניח שבהפוגה הזו החברים בקבוצה הספיקו לעבור להציק לילד אחר. בנוסף, חשוב להסביר ששיתוף בציון גבוה או משחק נחשק חדש, עלול ליצור תחושת קנאה והשתלטות על השיח. נוכחות יתר בקבוצה לא מאפשרת לעוד ילדים להיות פעילים בקבוצה.

מה לגבי מתבגרים? אחד הקשיים שמביא איתו גיל ההתבגרות, הוא חוסר הידיעה היכן נמצאים ילדינו ועם מי הם מסתובבים. אם בעבר החברים היו מבית הספר או מהתנועה, עכשיו הם עשויים להגיע ממעגלים חברתיים שונים וממקומות שונים. אמא של מתבגר סיפרה שבנה החליט לישון אצל חבר ושכח לעדכן אותה. היא עברה "לילה לבן" מחריד, התקשרה לבתי חולים ולא ידעה איך ליצור קשר עם המתבגר. מומלץ להטמיע כבר מגיל חטיבת ביניים שיגרה בה תהיה בידינו רשימה של מספרי הטלפון הניידים של החברים הקרובים והוריהם.

חשוב לקבוע עם המתבגר כללים: עדכן אותנו בבקשה כל כמה שעות איפה אתה ועם מי אתה מסתובב; הקפד לסמס כשאתה מחליף מקום בילוי או קבוצת חברים; הצטייד בסוללה נוספת או במטען. בנוסף, ההורה יבטיח שרק במקרה חרום, כשלא יצליח ליצור קשר עם המתבגר, הוא יסמס לאחד מהחברים. למרות שהמתבגר יקטר, חשוב לזכור שהתעניינות מצידנו הכרחית ומעבירה מסר שאנחנו אוהבים אותו ואכפת לנו ממנו.

ילד על כורסא עם סמרטפון

הדיבר ה-11. לא משתפים מסר משפיל, תמונה פרובוקטיבית או סרטון פוגעני. חשוב למצב ערך משפחתי זה בדומה לערכים של "לא תגנוב" או "לא תשקר" ולקיים שיח משפחתי על בסיס קבוע שיעביר שני מסרים: הראשון הוא שהפגיעה הפוטנציאלית של שיתוף ויראלי היא הרסנית, ושמדובר בעברה פלילית החושפת הורים לתביעות נזיקין. המסר השני הוא כשהילד שותף או אפילו רק עד לבריונות ברשת, חובתו לדווח להורה או למבוגר אחראי. כולנו מלמדים את הילדים לא לדבר עם זרים ולא לחצות כביש באור אדום, אבל חשוב לזכור שהסכנות הוירטואליות הן לא פחות ממשיות, חמורות, מסוכנות והרסניות.

כמה זמן שימוש בנייד מומלץ לתת בכל גיל? על פי אגודת רופאי הילדים בארצות הברית, לא מומלץ לחשוף פעוט מתחת לגיל שנתיים לנייד. ילדים בגילאי גן חובה עד כיתה ג' ישחקו עם הנייד במשך חצי שעה או שעה ביום וכחלק מהגבלת זמן מסך היומי שלהם, כלומר המשחק בנייד יהיה במקום צפיה בטלויזיה או במחשב או במקום משחק בפלייסטיישן. ברגע שבכיתה יש קבוצת ווטסאפ, השימוש בנייד יהיה נרחב יותר וחשוב לקבוע ביחד כמה כללים כמו: לא משתמשים בנייד בזמן ארוחות בבית, בילוי במסעדה או נסיעות קצרות ברכב. סוגרים את הניידים בשעה מסוימת שנקבעה מראש ומתפנים לשגרת הערב.

חשוב לאפשר לילד להתעדכן כמה דקות לפני השינה ולפתוח תיבות בקלאש רויאל או לבדוק הודעות בווטסאפ. הדגש הוא על עדכון קצר של כמה דקות. מומלץ ליצור אזור טעינה לכל הניידים במשרד או בסלון וחשוב לוודא שהילד לא חשוף לקרינה והנייד לא נטען בחדרו במשך הלילה. כדאי לתת דוגמא אישית ולהוציא גם את הניידים שלנו מחדר השינה. בשבוע הבא אסביר לגבי הגבלת זמן מסך לפי חתך גילאים הכולל משחקי מחשב, טלויזיה ומחשבים.

מה מפריע לנו בדור הזה? "הילדים בימינו אוהבים מותרות, אינם מכבדים את המבוגרים ואוהבים לפטפט במקום לעסוק בפעילות גופנית. הם מתנגדים להוריהם ונוהגים בעריצות כלפי מוריהם". הציטוט הזה נשמע מוכר ונכון לתקופתנו, אך הוא נכתב לפני יותר מ-2,000 שנה על ידי הפילוסוף אפלטון. המשפט מעביר מסר שההשוואה בין הדורות היא מיותרת, ובמקום להילחץ ממחקרים ולפעול בשתלטנות ובכוחניות, חשוב ללמד את הילד שימוש מוגבל, זהיר, מפוכח ומכבד בניידים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות