טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הסרט שממחיש: כך נראים חיי הזנות

"אחת ויחידה" משרטט באופן מדויק את שבירת הרוח של הנשים הנסחרות, ה"אילוף" שהן עוברות כדי לשרת לקוחות זנות מדי יום, ואת ההבנה שגם אם הדלת נפתחת לרגע, לא מומלץ עבורן לצאת ממנה

תגובות
זונות יושבות. מתוך הסרט אחת ויחידה
Gregory Smith/קולנוע לב

על פי הערכות האו"ם נסחרים כל שנה לתעשיית המין ברחבי אירופה כחצי מיליון נשים וילדים, ובכל מדינות העולם ישנם כ-2.5 מיליון קורבנות של סחר בבני אדם בשנה. "אחת ויחידה" ("The Chosen Ones", שנכון יותר לתרגם כ"הנבחרות"), סרטו העלילתי והמצוין של דיוויד פאבלוס פותח לצופים צוהר לתופעת הסחר המודרני בנשים בעידן הגלובליזציה. זו היא יצירה מטלטלת, עוכרת נפש, מרסקת לב עם שליטה מאופקת ונדירה בחומרים מהם היא מורכבת. פאבלוס מצליח ליצור סרט עוצר נשימה, מדויק ומצמרר נטול פורנוגרפיה וחף מניצול של השחקניות המשתתפות בו.

"אחת ויחידה" שולח זרקור לאופן הפעולה האפל של ארגון פשע משפחתי במקסיקו המרמה, חוטף ומשעבד נערות ונשים לחיי זנות. סחר הפנים מתבצע בעצימת עין של המשטרה והסביבה בה ממוקם בית הבושת. הסרט נפתח בניסיון הפיתוי של יוליסס הצעיר (אוסקר טורס המעולה), בנו של ראש ארגון הפשע, שתפקידו לפתות בחורות צעירות, לטמון להן מלכודת דבש ואז להעביר אותן לידי סוחרי הנשים שמשעבדים אותן לזנות מבלי שיוכלו להימלט. סופיה (ננסי טאלאמנטס המצוינת), בת ה-14, נופלת בפח זה ומתאהבת ביוליסס. יופייה המשדר תום, גילה הצעיר ובמיוחד הרקע שלה – יתומה מאב, בת לאם ענייה העובדת מבוקר ועד ליל ואחות לפעוט – הופך אותה ל"אטרקטיבית" בעיני יוליסס האמון באיתור נערות שניתן לחטוף ולשעבד מבלי שהמשפחתן דלת האמצעים תאתר אותן.

הפעם יוליסס מתאהב בסופיה ולא מצליח לבודד את הרגשות, כפי שממליץ לו אחיו המנוסה, שאף הוא שותף ברשת הסחר בנשים המשפחתית. יוליסס מנסה למנוע את הגורל שטווה במו ידיו לסופיה ולמלט אותה. עיסקה שהוא מבצע עם אביו – אהובתו תשוחרר רק בתנאי שיביא אחרת במקומה, שולחת אותו למסע פיתוי חדש. עד אז סופיה נאלצת לעבוד בזנות בבית הבושת המאובטח.

בספטמבר 2013 ראיינתי את א' ("סחר בנשים – מבט מבפנים", שטח הפקר), שהיה בעברו "חייל" במשפחת פשע מהידועות בישראל, ובין שאר "משימותיו" איבטח סוחר נשים שפעל במסגרת הרשת הבינלאומית לסחר בנשים שהפעיל רמי סבן. לתהייתי איך הנשים לא התמרדו וניסו לברוח, השיב: "אנחנו לא היינו התחנה הראשונה שלהן. היו תחנות מוקדמות שדאגו בהן לשבור להן את הנפש. לבן אדם יש יצר לברוח, להתמרד. כדי שהיצר הזה לא ייצא החוצה צריך לשבור אותו. זה עצוב, אבל זה ככה, וזה מה שעשו להן". כשניסיתי שוב להבין אמר: "זה כלב מאולף...הנשים שנסחרו ידעו שאם הן מתמרדות במהלך הטיסה טלפון אחד ואנחנו מדווחים – 'מס' 10 עשתה לנו ככה וככה בטיסה'. קודם כל מהפחד של מה שיקרה למשפחות שלהן, הן לא העזו להתמרד. דבר שני, מהפחד של מה שיקרה להן עצמן, הן לא העזו להתמרד...מדובר בארגון פשיעה בינלאומי שמגלגל מיליארדים של דולרים ומתעסק בעוד תחומים של פשיעה. אין פה מקום ליד המקרה. הכל מחושב...אלה אנשים עם לב קר. אין רגשות. אתה חייב להיות כזה אם אתה רוצה לעשות משהו בעולם הזה".

יוליסס וסופיה על אופניים
בתי קולנוע לב

"אחת ויחידה" - שזכה בפרס "רוח החופש" בפסטיבל ירושלים 2016, בפרס האוסקר המקסיקני ב-2015, וסחף את הצופים במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן 2015 - משרטט באופן מדויק את שבירת הרוח של הנשים הנסחרות ואת "האילוף" שהן עוברות כדי לשרת לקוחות זנות מדי יום, ההבנה שגם אם הדלת נפתחת לרגע, לא מומלץ עבורן לצאת ממנה. פאבלוס עוקב אחר "שבירת רוחה" של סופיה ו"חניכתה" לאישה בזנות ומנגד מלווה גם את "תהליך החניכה" של יוליסס שזונח את הרגשות, לומד ליהנות ולהתמכר לכספי הדמים של הנשים הנסחרות והופך ל"חייל" בארגון של אביו.

אחת הסצנות העוצמתיות בסרט היא כשהמצלמה נחה על פניה הילדותיות של סופיה המאופרות בצורה פתיינית ועיניה פקוחות לרווחה, ומנגד כבסרט נע חולפים פני גברים- מבוגרים, צעירים, מכל רבדי החברה, כשפלג גופם העליון עירום. פס הקול המלווה את התמונות האלה הוא של קיום יחסי מין ופורקן. כך מבלי לנצל את השחקנית ומבלי לייצר סצינה צהובה ועם הרבה כבוד לצופים להשלים פערים, ממחיש באופן קשה ומצמרר פאבלוס את הזנות והאחריות של לקוחות הזנות.

"אחת ויחידה" מצליח להעביר בצורה מצמררת כיצד אנשים העוסקים במנגנון האפל של הסחר בנשים מנהלים באותה נשימה חיי משפחה "רגילים" שבהם מדברים על חופשות, קניית ג'יפ ועוד זוטות. באחת הפעמים כשראיינתי בבית בושת התפתחה שיחה ביני למפעיל של המקום. אותה צמרמורת עברה בי כשהבנתי שהוא איש משפחה המסוגל בטבעיות לדבר בנועם על נישואיו וילדיו ועל כך שסביבתו הקרובה מודעת לעיסוקו, ומנגד לשמש כסרסור המספק הסברים מנותקים מכל מציאות אנושית ומרגש בסיסי להימצאות הנשים בזנות.

בקטע החותם את הסרט מרחפת המצלמה על פניה של סופיה שניצלה מהזנות המסחרית אך נותרה משועבדת. המבט האטום, הנתק, אובדן התמימות, הנזק שנגרם ולא ניתן להחלמה משתקפים בפניה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות