טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך לצאת מהבוץ? טיפים בנהיגת 4X4 בחורף

נסעתם לטייל, שקעתם בבוץ – מה צריך לעשות ומה אסור לעשות בשום אופן? טיפים לחורף מתוך ספר חדש שעומד לצאת לאור "4X4 המדריך השלם"

תגובות
מושכים ג'יפ שנתקע בבוץ
יואב קווה

רוב התקיעות בבוץ מתרחשות דווקא ליד הבית

אתם יוצאים רק “לסיבוב קטן מאחורי הבית" ופתאום מגלים שה"ג'יפ" שלכם מפרפר גלגלים בחוסר אונים מוחלט, תקוע בבוץ. אתם נותנים "גז", מנסים להיחלץ בכוח, בצורה נואשת, הרכב שוקע יותר ויותר. אתם יוצאים מהרכב, הג'ינס החדשים כבר מלאים בבוץ, שלא לדבר על הנעליים. חוזרים לאוטו ומטנפים גם את המושב. הילדים צועקים, כולם נלחצים. ייאוש.

נהיגת בוץ היא תענוג גדול שיכול לפוך בשנייה לסיוט. שקיעה בבוץ עמוק פירושה עומס רב על מערכות הרכב, בעיקר על תיבת ההילוכים. הבלאי הוא עצום ויש גם סכנה של התחממות תיבת הילוכים ומנוע.

מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור בשלום טיול שטח חורפי:

לא לבד

אל תצאו לשטח ברכב בודד. רצוי שני כלי רכב לפחות. יש לוודא אמצעי חילוץ וגרירה: רצועות ושאקלים תקניים. אם יש לכם חבר שחמוש בכננת, מצוין.

לבוש מתאים

מגפיים, בגדים להחלפה + עיתונים וניילונים / שקיות זבל גדולות. צריך לפרוש על המושבים ועל רצפת הרכב. זה יקטין הידבקות של בוץ לריפודים ולפלסטיקים בתוך הרכב.

חילוץ ג'יפ תקוע בבוץ
רועי נבו

לחץ ניפוח אוויר

לפני הכניסה לעיסה החומה חייבים להוריד לחץ ניפוח בצמיגים. נכון, יש כאלה שמצדדים בלחץ ניפוח גבוה וטוענים שכך הצמיג יעבור כך ביתר קלות דרך שכבת הבוץ ויגיע לקרקע לא בוצית. מהניסיון שלי זה תסריט נדיר ובדרך כלל מה שחסר לנו זה אחיזה וחיכוך. את אלה נשיג או נשפר בעזרת ניקוז מסיבי של אוויר מהצמיגים – 20 PSI ואפילו פחות (ככל שהצמיג קרבי יותר לשטח – כך אפשר להוציא יותר אוויר)

סיור רגלי

תבדקו ברגל. לא להתפנק. ממילא כשהרכב ייתקע, אתם תרדו לבוץ.
כדאי לאבחן את סוג הבוץ: אדמה כבדה חומה שלוכדת את הרכב ומחבקת אותו צמוד וחזק. או אדמה בהירה שנאטמת והופכת חלקלקה כמו מרגרינה. להחליק לתוך שדה חרוש או תעלה, זה אחד הגרועים.

תנופה רצינית

לא אומר להסתער קמיקזה. כן לקחת תנופה רצינית. בלי מומנטום, לא תצלחו את הבוץ. אף פעם אל תהיו שאננים, תמיד תנו קצת יותר "גז" ממה שנדמה לכם שצריך.

נתקעתם בכל זאת?

חכו רגע, אל תפעלו מיד. לנהגי שטח מתחילים יש את הנטייה הזאת לנקוט מיד בפעולה, לעשות משהו. זה יכול להיות רוורס עצבני, משחקים עם ההגה או לחיצה היסטרית על דוושת ה"גז". חכו רגע. קחו נשימה. כל פעולה נמהרת, דינה להחריף את המצב ולסבך אתכם בשקיעה חמורה יותר. צריך לעשות הערכת מצב שקולה ורק אז לפעול.

שקט, מחלצים

יש חילוץ עצמי (בעזרת אבנים, משטחי עץ, שטיחוני גומי וכל מה שעשוי ליצור חיכוך, תנועות לפנים-לאחור של הרכב) ויש חילוץ הדדי בעזרת רכב אחר (רצועות ושאקלים, כננת). חילוץ זו תורה שלמה שדורשת בעיקר זהירות ושיקול דעת. לא יודעים? פוטנציאל הנזק גדול, עדיף להזעיק מחלץ מקצועי.

לא נתקעתם?

הבוץ משמיע מנגינה עליזה כשהוא מתנפץ בתוך בתי הגלגלים. שימו לב: אל תחזרו לכביש לפני שהורדתם את רוב הבוץ. זה אולי "גבר גבר" להשאיר גושי בוץ על הכביש, אבל זה מסכן מכוניות אחרות. חשוב מאוד לשטוף היטב את הבוץ שנדבק לתחתית הרכב. תקפידו על שטיפה יסודית שתסיר את הבוץ לפני שהוא מתייבש, מתקשה ופוגע בחלקי פלסטיק וגומי.

4*4 הספר של יואב קווה


טקסט זה לקוח מתוך ספר חדש מאת יואב קווה, "המדריך השלם 4X4 ". הספר מכיל הסברים על נהיגת שטח וחילוצים, אבזור ושיפורים לרכב ובנוסף – 20 מסלולי טיול חדשים בכל רחבי הארץ. הספר נמכר במכירה מוקדמת דרך הדסטארט – לפרטים נוספים לחצו כאן

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות