טיול 4X4 אל קניון הלס וחולות שונרה

טיול חולות נהדר והאטרקציה המיוחדת במינה – קניון הלס. תנו לילדים להתרוצץ שם שעה וחצי לפחות. המסלול קל לנהיגה וניווט ומתאים גם לרכב כביש-שטח רך

קניון הלס

נקודת התחלה: כביש 222, שמונה ק"מ צפון-מערבית לרביבים

נקודת סיום: כביש 211, סמוך לצומת שבטה

מפת סימון שבילים: 16, חולות ורמת הנגב

הסהרה הישראלית קטנה וצפופה בשטחי אש. אבל בסופי שבוע וחגים נפתחת הזדמנות לטיול יפה שמשלב נופים, קצת ארכיאולוגיה ואתגרי נהיגה בחול. המסלול מתאים גם לרכבי כביש-שטח רכים כמו סובארו XV, סובאר פורסטר, דאצ'יה דאסטר וכמובן לקשוחים יותר כמו סוזוקי גרנד ויטארה, סוזוקי ג'ימני, טויוטה לנדקרוזר, מיצובישי פאג'רו וכדומה.

כיצד להגיע לנקודת ההתחלה של המסלול?
כביש 222, 7.7 ק"מ מצפון לרביבים.
או באמצעות WAZE -  לחצו כאן.

מאפסים את מד המרחק ופונים שמאלה אל דרך עפר טובה, סימון שבילים כחול. על הבטונדה הצבאית כתוב "ציר ניפל".

נוסעים בדרך העפר בכיוון דרום מערב.
600 מ' – חוצים את נחל אטדים.
1.0 ק"מ -  ליד חורבות אלח׳לסה, כפר ערבי על שרידי חלוצה הנבטית, התקיים במקום עד 48.

1.3  ק"מ – חוצים את ערוץ נחל רביבים. ממשיכים כל הזמן עם הסימון הכחול.

2.0  ק"מ - במזלג זרוע ימנית, המשך סימון כחול.

3.4 ק"מ – צומת. ממשיכים ישר לפי הכחול (בטונדה בצד ימין, כיתוב "הופנברג").

4.6 ק"מ, 5.4 ק"מ – כל הזמן עם הדרך הראשית והסימון הכחול.

6.5 ק"מ - צומת על רמה נישאת. ממול אפשר להבחין באנטנות של הר קרן. אנחנו ממשיכים ישר, כיוון דרום מערב.

9.1 ק"מ - ערוץ רחב של נחל. הדרך הופכת קופצנית ולא נעימה. חוצים סכרים נבטיים לרוחב הדרך.
10.3 ק"מ – צומת. מפגש סימון כחול וירוק. מאפסים בצומת את מד המרחק. ממשיכים ישר עם הסימון הכחול.

מפת המסלול

150 מ' -משמאל לדרך עץ שיטה יפה נוף וצל.

נוסעים לאורך סוללה גבוהה.

1.5 ק"מ – ימינה במזלג, לפי הכיתוב "ניפל" שעל הבטונדה. למעשה כאן עוזבים הסימון הכחול ועוברים לסימון שחור. מצד שמאל עץ שיטה.

2.7 ק"מ – על התל הגדול שמימין - חורבות "רחובות בנגב" נמצאת על התל שמימין. ואילו קרוב לדרך שלנו, ניצבים מספר מבנים מהתקופה העותמנית. שאינם עתיקים. שימו לב, וזהירות, לבאר– 80 מטר עומק.

רחובות בנגב

רוחייבה בערבית. אחת משש הערים הנבטיות בנגב. הישוב הוקם במאה הראשונה לספירה והתפתח לעיר גדולה, שלפי הערכות החוקרים, מנתה במאה החמישית לספירה 10,000 תושבים. אספקת המים הייתה מבוססת על בארות בעומק 100 מטרים. עם השנים נסתמו הבארות בחול והבדואים כינו את המקום "בחר בלא מי" – ים ללא מים. רחובות בנגב מוגדרת כיום גן לאומי. גל החורבות הוא עצום ומרשים. במקום יש שרידים רבים, כולל שרידי ארבע כנסיות מהתקופה הביזנטית.

קניון הלס
יואב קווה

ממשיכים בנסיעה מערבה על דרך העפר המסומנת שחור.

3.0 ק"מ  - צומת. פונים שמאלה לפי הסימון הירוק. מאפסים את מד המרחק.

200 מ' – מזלג, ימינה (מערבה), המשך סימון ירוק.
1.0 ק"מ – מימין לדרך גת חצובה בסלע. בהחלט שווה עצירה וביקור קצר.

2.0 ק"מ – ישר עם הירוק. משמאל ניתן להבחין בעץ דקל יחיד באזור.

3.2 ק"מ – צומת. מפגש אדום וירוק. פונים ימינה, צפון מערב, עם האדום (לפי הכיתוב "מצדה" על הבטונדה).

3.9 ק"מ -  חוצים ערוץ.
4.2 ק"מ - עוזבים את האדום ופונים שמאלה לדרום מערב. לא לפספס את הפניה. חבית עם סימון אדום משמאל.
5.5 ק"מ – מזלג. פונים שמאלה לעבר עץ אשל ענק ("עץ הקסמים").

5.7 ק"מ -  לצד העץ. יש צל ויש זמן לשקשוקה.

בתום ההפסקה, פונים ימינה בעליה מתונה, עם עיקול שמאלה. למעשה מתחברים לדרך העפר הקודמת. פונים עליה שמאלה.

6.0 ק"מ – צומת T. ממול וכלפי מטה אפשר כבר להבחין בבתרונות המרהיבים של קניון הלס. אנחנו פונים ימינה ומיד שמאלה ושוב שמאלה במורד אל לעבר קניון הלס.

6.5 ק"מ - לאורך קניון הלס. קניון חולי בעל דפנות גבוהים, שהרוח והגשם הפכו אותם לגן פסלים. אסור לנסות לרדת עם הרכב למטה אלא לטייל ברגל בלבד. מקום נדיר. קחו את הזמן.

7.2 ק"מ - צומת T פונים שמאלה (מולנו מתנשאת גבעה).

7.5 ק"מ – במזלג בוחרים בשמאלי.
7.8 ק"מ – חוצים את הערוץ ב"מעבר הלס" (נ.צ. 547006 / 151993 ).

אחרי החציה מטפסים בצד השני ובחצי הגובה (!) מתעקלים עם הדרך חזק שמאלה. ממשיכים בנהיגה

כשערוץ קניון הלס נמצא משמאל לדרך) .שימו לב לא להמשיך לכיוון הבסיס הצבאי).

8.1 ק"מ – במזלג, ממשיכים בימני, דרום. עם הגב לנחל. עליה מתונה ואחריה ירידה תלולה. הדרך כאן לא הכי ברורה. דרושה עירנות.

9.0  ק"מ – דרך עפר רחבה וברורה.

9.8 ק"מ – מזלג, פונים בשמאלי לכוון דרך עם שורה ארוכה של בטונדות לבנות ("ציר הבטונדות").

מאפסים את מד המרחק בחיבור לציר הבטונדות. דוהרים עליו בכיוון צפון מזרח (עם הגב לבסיס הצבאי).

הבטונדות נושאות את הסמל של רשות הטבע והגנים ומציינות את גבול שמורת חולות שונרה.

3.6 ק"מ – ימינה, סימון אדום, כיוון כללי דרום מזרח.

ממשיכים כל הזמן עם הסימון האדום. הדרך הופכת בהדרגה חולית.

11.3  ק"מ – רחבה ומימין סדרה של עליות חוליות. סוג של גן שעשועים 4X4.

טיפ בנהיגת חולות

נהיגת חולות דורשת מאיתנו להיות נהגים טובים יותר. היא מחנכת אותנו לתפעול מדויק של המצערת וההגה. היא מלמדת אותנו להביט למרחק ולתכנן. בלימוד הזה אין הנחות. טעית? שקעת.
הכלל החשוב ביותר הוא לשמור על רצף של תנועה. אמרה ג'יפאית עתיקה: "בחולות - נהג ברכב כאילו גנבת אותו". שמרו על הילוך גבוה ככל האפשר והיגוי מינימלי ככל הניתן. אחת הטעויות הנפוצות היא הפניה חריפה של ההגה. הגלגלים מתחילים לדחוף עם הדופן שלהם כמויות גדולות של חול, הרכב מחליק או בדרך כלל מאבד מומנטום ונעצר. (הטקסט לקוח מתוך הספר החדש 4X4  - המדריך השלם).

13.8 ק"מ – כביש 211. מעקה בטיחות לאורך הכביש ולכן אנחנו פונים ימינה ורק אז שמאלה כדי לטפס בזהירות (!) בחזרה לציוויליזציה. זהו סוף המסלול.

המסלול לקוח מתוך הספר החדש  4X4 – מסלולי הטיול.