הקישור היהודי של גוגל

עוד בטרם התאוששה חברת גוגל מהדרמה סביב שירות הדואל שלה, כבר שבים ומסנוורים אותה זרקורי התקשורת, והפעם בנושא פחות נעים: אנטישמיות

בוסטון. הכל התחיל כשיהודי ניו-יורקי בשם סטיוון מ. ויינסטוק ביצע חיפוש על המילה jew במנוע החיפוש הפופולרי בעולם. להפתעתו גילה שתוצאת החיפוש המדורגת ראשונה היא לא אחרת מאשר האתר האנטישמי JewWatch, מעין ארכיון מקוון למידע אנטי-יהודי. דף הבית של האתר הוא אוסף עמוס של עשרות לינקים לדפים בנושאים יהודיים, רובם תחת כותרות אנטישמיות מובהקות כמו "ממשלות תחת כיבוש ציוני", "קונספירציות יהודיות עולמיות" ו"מחבלים יהודיים", וקצתם תמימים לכאורה, כגון "היסטוריה יהודית", "מסמכים יהודיים" ו"ארגונים יהודיים". בקיצור: יאהו! לאנטישמים, ושימוש במילה jew למכביר.

על גילוי זה ויינסטוק לא יכל לשתוק. הוא פתח עצומה באינטרנט והחל להפיץ מכתב שרשרת הקורא לכל מי שמזדעזע כמוהו לחתום באתר על מנת למחוק את הקישור ממחשבי גוגל. בפאתוס ראוי לעצומות, קבל ויינסטוק על כך ש"גוגל הוא אתר החיפוש המוביל והעובדה שתוצאת החיפוש הראשונה תניב אתר אנטישמי היא אופיינית בעידן של אנטישמיות גואה". עוד טוען ויינסטוק ש"על מנת להסיר את האתר, גוגל צריכה 50,000 חתימות". לא ברור מאיפה שאב ויינסטוק את פיסת המידע האחרונה, אבל אין לצפות מעצומת רשת להיות קפדנית במיוחד בקשר לעובדות.

במשך כמה שבועות התנהלה העצומה בעצלתיים עד שב-7 באפריל כיסה הג'רוזלם פוסט את הסיפור. בעקבות ה"פוסט" החלו עיתונאים נוספים לרחרח, וכשפנו לחברת גוגל זו נפנפה אותם עם תשובה סטנדרטית קצרה מפי דובר החברה, משהו בסגנון "תוצאות החיפוש שלנו נקבעות על ידי שיטה מורכבת, ולא משנה כמה חתימות ייאספו בעצומה, לא נשנה את הדירוג ידנית".

שבוע מאוחר יותר התפוצץ הסיפור בהיזון חוזר אופייני לסיפורי אינטרנט. יותר ויותר אנשים שמעו וכתבו על הפרשה, עובדה שרק העלתה את הפופולריות של החיפוש "jew", ושל האתר המדורג ראשון בחיפוש. זה מצדו הגדיל את החגיגה התקשורתית סביב גוגל שבשלב זה כבר חשה צורך להגן על עצמה מפני האשמות של כוונות אנטישמיות משל עצמה. ביום שלישי שעבר יצא סרגיי ברין, אחד משני מקימי גוגל, לתקשורת והצהיר בגאווה שהוא יהודי בעצמו, ושלמרות שהוא "נפגע מהאתר מאד, אובייקטיוויות הדירוג שלנו היא מהעקרונות החשובים של החברה".

כדי לרכך את מבקריה הוסיפה גוגל גם הודעה כתובה המופיעה לכל מי שמחפש את המילה "jew", ובה מסבירה החברה את עמדתה בפירוט: גוגל לא תומכת בעמדות המיוצגות באתר, אבל השילוב של השיטה המסובכת שקובעת את הרלוונטיות של כל אתר למילות החיפוש, יחד עם דקויות השפה האנגלית לפעמים מוביל לתוצאות בלתי צפויות. עוד מציינת גוגל בצדק, כי להטייה הספציפית "jew" באנגלית יש בדרך כלל קונטציות שליליות, ושיהודים משתמשים במלים "jewish" או "judaism" כדי לחפש מידע על יהדות ויהודים. החיפוש אחר מלים אלה, ואפילו אחר צורת הרבים "jews", אכן לא מניב אתרים אנטישמיים בדירוגים גבוהים. המכתב הגלוי גם מדגיש שתוצאות החיפוש לא מושפעות מהעדפותיהם של עובדי גוגל, ושהאתרים היחידים שהחברה תסיר מבסיס הנתונים שלה הם אלה שהיא תחויב להסיר על פי חוק.

בעבר כבר נאלצה גוגל להסיר אתר מהמערכת שלה בגלל שעלה לדירוג פופולרי מדי.. לפני כשנה הוסר אתר ספק סאטירי ספק פלילי תחת השם "המדריך של צ'סטר להתחיל עם ילדות קטנות" מהחלק הבריטי של מנוע החיפוש.

אך במקרה של "JewWatch" המתכנתים מקליפורניה לא ויתרו, והאתר נשאר במקום הראשון ברשימה, אם כי לא לזמן רב. כי במקביל לקרב התקשורתי של ויינסטוק החליט יהודי אחר, דניאל סירדסקי שמו, לנקוט בטקטיקה אחרת. סירדסקי, מנהל האתר JewSchool.com אמר לעצמו ולקוראיו: למה להתעצבן ולא להשיב מלחמה? חדור במוטיווציה זו ייעץ סירדסקי לכל בעל אתר להוסיף קישור למלה "jew" המוביל לאתר תמים על יהדות, כמו האנציקליפדיה המקוונת "ויקיפדיה". כך אולי יוטה הכף בגוגל חזרה לטובת הצדק המוסרי.

ואכן, במשך זמן קצר בסוף השבוע, שיטתו של סירדסקי הצליחה. אור ליום שבת חזר האתר ויקיפדיה לככב במקום הראשון עבור המילה "jew". יתרה מזאת, אתר "JewWatch" ירד כליל מהרשת (למרות שעדיין הוא מופיע במקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל). מעותק של הודעת דואל שהתפרסם ביום ראשון לפנות בוקר באתר העצומה, ניתן ללמוד שהחברה המפעילה את השרת של JewWatch סגרה אותו בשל "הפרת תנאי השימוש".

יש להניח שכעת JewWatch תנוע במהירות במורד הדירוג של גוגל. אבל לא משנה כיצד תתייצב (זמנית) רשימת החיפושים למלה "jew", גוגל צודקת בנקיטת מדיניות של חוסר התערבות בתוצאות החיפוש. היעלבות היא כמעט ספורט לאומי בארה"ב, ולפני שמציעים לשנות את הדרך בה אתר גוגל פועל, כדאי לזכור שרוב אתרי החיפוש האחרים מוטים באופן ידני למטרות עסקיות ובכך הם חסרי כל שימוש. המנוע של גוגל מצליח בדיוק בשל היכולת שלו למצוא את האתרים הרלוונטיים ביותר לכל שילוב מלים, באופן אוביקטיווי. ואם לפעמים התוצאה לא נעימה, מוזמנים כל האקטיוויסטים מהכורסא לפנות למנועי חיפוש מתחרים. לא שבעולם של היום החרמת גוגל היא בכלל אופציה מעשית.

גוגל לא נכשלה בהתאמת תוצאות חיפוש למילות מפתח. אם בכלל, השיעור שיש למתכנתי גוגל ללמוד מפרשת JewWatch היא עד כמה קל להטות את תוצאות החיפוש שלה באמצעות לינקים מאורגנים מאתרים המשתתפים במבצע כמו זה של JewSchool.



סרגיי ברין. נשלח להסביר את עמדת גוגל לתקשורת

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ