המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

תפילין על זרוע רובוטית || מדע בדיוני בראי ההלכה היהודית

התפתחויות טכנולוגיות שזוכות לעניין גדול מצד הציבור והתקשורת, מאתגרות את ההלכה היהודית. אז האם ניתן להפעיל רובוט בעזרת המחשבה בשבת?

15 שנה אחרי שהשבץ שיתק את כל גופה, אישה הרימה בקבוק ולגמה ממנו. היא עשתה זאת בכוח המחשבה בלבד. כלומר, באמצעות זרוע רובוטית שבה שלטה באמצעות מחשבותיה. חיוך של ניצחון התפשט לפתע על פניה.

על הפלא הזה דיווחו לפני כחודש חוקרים מאוניברסיטת בראון בארה"ב. במקביל לצוותי מחקר אחרים ברחבי העולם, המדענים האלה מפתחים ממשקי אדם-מחשב, שביום מן הימים אמורים להחזיר לאנשים משותקים מידה ניכרת מעצמאותם וכן להביא את פלאי הטלקינסיס אל היומיום של כולנו. בבסיס הממשק עומד מערך אלקטרודות, המתעדות את האותות החשמליים המתקבלים מהמוח. האלקטרודות הללו מחוברות למחשב, שמעבד את האותות והופך אותן לפקודות עבור הרובוט. כדי לתרגם את האותות החשמליים לפקודות, המחשב לומד כיצד לקשר בין תבניות מסוימות של אותות חשמליים מהמוח לפעולות אותן האדם מבקש לבצע.

לא קשה להבין מדוע ממשקי האדם-מחשב, שגובלים במדע בדיוני ממש, זוכים לעניין גדול מצד הציבור והתקשורת. אבל הטכנולוגיה הזו זוכה כעת לתשומת לב מכיוון נוסף ומפתיע: מצד הקהילה היהודית האורתודוקסית בישראל.

ישראל בלפר, דוקטורנט צעיר מאוניברסיטת בר-אילן, פרסם באחרונה מאמר העוסק בהשלכות ממשקי אדם-מחשב על הלכות השבת. במאמר זה מתפלפל בלפר ושואל האם הזזת זרוע ביונית בכוח המחשבה מותרת בשבת והאם הבערת אש בכוח המחשבה ("כשהמצת מחובר ישירות לסינפסות במוח") היא בגדר חילול שבת או לא.

בדומה למאמצים לפתח טכנולוגיות שיפתרו בעיות הלכתיות, כדוגמת מעלית השבת, גם הניסיון למצוא פתרונות הלכתיים לטכנולוגיות חדשות אין עניין חדש בקהילה האורתודוקסית. ישנם מספר מכוני מחקר המוקדשים למפגש בין ההלכה היהודית לטכנולוגיה, שהידוע שבהם הוא מכון צומ"ת.

מאמרו של בלפר פורסם במסגרת מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי התורה, ה"מברר בעיות רפואיות על פי אמות המידה של ההלכה", אך הוא פיתח את הדיון על ממשקי אדם-מחשב במסגרת מיזם אחר, הידוע כפורום ניצוצות. בניגוד למכונים המתמקדים בפתרון בעיות פרגמטיות, פורום ניצוצות של אוניברסיטת בר אילן עוסק בהיבטים הפילוסופיים של המפגש בין מדע להלכה. "הרעיון הוא לקחת משהו מאוד cutting edge במדע ובטכנולוגיה ולראות איך הוא מאתגר את החשיבה בבית המדרש", מסביר בלפר. "המטרה שלנו היא לא לבדוק איך אפשר לבנות כיסא גלגלים שאפשר להגיע אליו לבית הכנסת בשבת, אלא לפתח צורות חשיבה". פורום ניצוצות, שהוקם ביוזמת הרב שבתי רפופורט ב-2009, עורך כנסים בסוגיות מדעיות מגוונות כגון ביולוגיה סינתטית, תורת המשחקים ומשחקי אדם-מחשב - ובוחן כל סוגיה הן מנקודת המבט המדעית והן מנקודת המבט ההלכתית.

אז כיצד המסורת ההלכתית מתמודדת עם בעיה אולטרה-מודרנית כמו שימוש בממשק אדם-מחשב בשבת? בלפר מסביר שהעניין הוא למצוא את התקדים ההלכתי המתאים. הוא מצא את התקדים שלו במן, אותו מזון פלאי שבני ישראל אספו במדבר לאחר שנפל מדי בוקר מהשמיים. על פי הסיפור המקראי, בני ישראל נדרשו ללקט את המן רק בכמות שתספיק להם ליממה הקרובה, ורק בשישי נדרשו לאסוף מן גם ליום השבת. על פי מדרשי חז"ל, למן היתה תכונה נסית: ניתן היה להעניק לו כל טעם - רק על ידי עצם המחשבה על כך. אם כן, פי שאסור "להכין" את המן באמצעות המחשבה בשבת, כך, טוען בלפר, תוך היתלות בהגותו של הרב מאיר דן פלוצקי מראשית המאה הקודמת, נראה שאסור לאדם שומר מצוות להדליק את האש באמצעות ממשק אדם-מחשב. באשר לשימוש בזרוע רובוטית בלפר מגיע למסקנה הפוכה, המסתמכת על יסוד הלכתי אחר, כיוון שהזרוע הופכת לחלק מגופו של האדם ואינה נחשבת חיצונית לו.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 לדעתי בשבת אסור לחשוב ולהפעיל זרוע רובוטית,בכלל לא כדאי לחשוב כי אחרת נבין,וזה לא מומלץ  (לת) מירה
  • 15:26
  • 15.06.12

02 בזבוז אנרגיה אלעד
  • 15:46
  • 15.06.12

זה בזבוז אנרגיה מוחלט לקרוא את הכתבה הזו, לקרוא את העבודה של הבחור מבר-אילן, לתת לו תואר, או לדון בנושא בכלל. האתגר האמיתי שעומד בפני ההלכה היהודית הוא ההתמודדות עם המציאות (זו על המאה ה-19, לפני אלו של ה-20 וה-21).
לחפש פסק הלכה שיאפשר התמודדות עם טכנולוגיה חדשה זה גרוע כמעט כמו לעשות מחקר שבוחן איך ניסים מהתנ"ך יכלו להתרחש במציאות.

03 עדיף חילונות חופשית מאשר דת של כלאה שאין בה חרות נופש בידור חוכמה יצירתית משוכללת אמונה שאין בה התקדמות הי פיגור שאין בו מרשם לשום טיפול רפואי כלומר אירוע מוחי עד המוות  (לת) אפי שינה הזועם 15:44/15/6/12
  • 15:50
  • 15.06.12

04 תגידו, אין לכם מה לעשות בחיים? דרור
  • 15:51
  • 15.06.12

ביזבוז זמן ומשאבים על שטויות הלכתיות במיץ עגבניות רבנים

05 דת ומדע XYZ, Germany
  • 16:02
  • 15.06.12

מתי, מתי תגיע סוף כל סוף הבינה המלאכותית לבשלות? או אז תנתנה התשובות והרי הן כל כך פשוטות... והרי שום בינה מלאכותית הראויה לשמע לא תסכים להניח תפילין או כל שיקוץ אחר מהבלי הדת המהבילה על ראש האדם.

06 לטעמי ההשוואה למן לא רצינית אבי
  • 16:05
  • 15.06.12

הרי הוא משהו ניסי שניתן מהאל. כל ממשק שאדם יבנה, מתוחכם ככל שיהיה, הוא עדיין יציר האדם..

07 Your conclusion is wrong. Since the arm is a part of him in SHABBATH he is NOT alowed to light fire and not as you wrote Shabbath Shalom
  • 16:54
  • 15.06.12

באשר לשימוש בזרוע רובוטית בלפר מגיע למסקנה הפוכה NO, this is wrong

08 האם נכול להיות אסרונאוט חרדי ? אם בן איך יתפלל שחרית וערבית כל הקפת כדור הארץ ? כל 45 דקות ?  (לת) במה הם מתעסקים
  • 16:56
  • 15.06.12

09 Tagidu lee, atem stumim ?  (לת) Miri .R.
  • 17:08
  • 15.06.12

10 הפעלת רובות במחשבה אסורה שכן שמירת שבת במחשבה דיבו קפיש?
  • 18:53
  • 15.06.12

דיבור ומעשה, בנוסף, אסטרונאוט חרדי מחוייב להתפלל אך ורק ביחס למסגרת הזמן שחלה עליו פיסיקלית

11 לצחוק או לבכות יותר אתיאיסט
  • 07:45
  • 16.06.12

אני עוסק במחקר ולמזלי איני דתי. איך יכל בן אדם נורמלי לבזבז את יומו על טימטום כזה? שילמד מתימטיקה, שילך לצבא. איזה שטוף מוח שקורא לעצמו מדען שגורם לי גם ליצחוק, וגם לבכות.

12 הכשר לטכנולוגיה חיים
  • 09:07
  • 16.06.12

"פורום ניצוצות" - עוסק בהיהטים פילוסופיים של המפגש בין המדע להלכה.
אם הבנתי נכונה, השאלה המתבקשת היא. האם לכל דבר מדעי, רפואי, אנושי אשר האנושות תפתח או תגלה ידרש מהיהדות האורתודוקסית להתערב ולהמציא הכשרים למינהם לצורכי ה"דת"?

13 עניין של זמן :(רש"ת ) "רובוט שומר שבת" ,רובוטים משגיחי כשרות!!  (לת) מי יודע אולי אנחנו בכלל רובוטים !!!!
  • 12:58
  • 16.06.12

14 על הכל הם חושבים: רובוטיקה, חלל, מדע וכיו"ב. רק האפשרות שאלוהים לא קיים לא עולה בדעתם!  (לת) יהוה אינו קיים!!!!!!
  • 15:58
  • 16.06.12

15 פחח זצצצ בלה בלה יונש
  • 18:12
  • 16.06.12

אוי הדתיים הניאדרתלים האלו. הוא יכול להיות מדען אבל להתעסק בקקי שזה לא נורמלי

16 לא רק רובוטים, כל החיים המודרניים מגחיכים את "ההלכה" הפרימיטיבית שנוצרה לפני אלפי שנים ע"י אנשים שחשבו שהארץ שטוחה והשמש היא המנורה שלה, ושברקים ורעמים הם ניסים. מי שיכול להביט על כל הידע העצום של המין האנושי עד היום, מדנ"א, אבולוציה ועד מיליארדי גלקסיות בחלל, ולקחת ברצינות את "ההלכה" של התנאים והאמוראים ואגדות התורה עליהן היא מבוססת, הוא סוג מסוים של חולה נפש.  (לת) יהוה אבולעפישטיין
  • 00:20
  • 18.06.12

  •   אני פשוט בשוק חילוני מוטרף
    • 20:11
    • 19.06.12

    אילו תגובות פרמיטיביות של אנשים שלא מבינים לא במדע ולא ביהדות
    רבים מגדולי ישראל בכל הדורות עסקו גם במדע העכשווי של תקופתם כנ"ל בימינו
    הבורות של התגובות נובעת משטיפת מוח חילונית וחולנית
    בלי אפס מידע על היהדות . חבל שאתם כל כך אטומים חילונים יקרים שלי

  •   הדבר היחיד שיעזור : אם דתיים יובילו את חזית המדע והטכנולוגיה בישראל ובעולם.
    • 17:07
    • 21.06.12

    ואז כל הטיעונים יפלו מעצמם.