תפילין על זרוע רובוטית

מדע בדיוני בראי ההלכה היהודית

התפתחויות טכנולוגיות שזוכות לעניין גדול מצד הציבור והתקשורת, מאתגרות את ההלכה היהודית. אז האם ניתן להפעיל רובוט בעזרת המחשבה בשבת?

15 שנה אחרי שהשבץ שיתק את כל גופה, אישה הרימה בקבוק ולגמה ממנו. היא עשתה זאת בכוח המחשבה בלבד. כלומר, באמצעות זרוע רובוטית שבה שלטה באמצעות מחשבותיה. חיוך של ניצחון התפשט לפתע על פניה.

על הפלא הזה דיווחו לפני כחודש חוקרים מאוניברסיטת בראון בארה"ב. במקביל לצוותי מחקר אחרים ברחבי העולם, המדענים האלה מפתחים ממשקי אדם-מחשב, שביום מן הימים אמורים להחזיר לאנשים משותקים מידה ניכרת מעצמאותם וכן להביא את פלאי הטלקינסיס אל היומיום של כולנו. בבסיס הממשק עומד מערך אלקטרודות, המתעדות את האותות החשמליים המתקבלים מהמוח. האלקטרודות הללו מחוברות למחשב, שמעבד את האותות והופך אותן לפקודות עבור הרובוט. כדי לתרגם את האותות החשמליים לפקודות, המחשב לומד כיצד לקשר בין תבניות מסוימות של אותות חשמליים מהמוח לפעולות אותן האדם מבקש לבצע.

לא קשה להבין מדוע ממשקי האדם-מחשב, שגובלים במדע בדיוני ממש, זוכים לעניין גדול מצד הציבור והתקשורת. אבל הטכנולוגיה הזו זוכה כעת לתשומת לב מכיוון נוסף ומפתיע: מצד הקהילה היהודית האורתודוקסית בישראל.

ישראל בלפר, דוקטורנט צעיר מאוניברסיטת בר-אילן, פרסם באחרונה מאמר העוסק בהשלכות ממשקי אדם-מחשב על הלכות השבת. במאמר זה מתפלפל בלפר ושואל האם הזזת זרוע ביונית בכוח המחשבה מותרת בשבת והאם הבערת אש בכוח המחשבה ("כשהמצת מחובר ישירות לסינפסות במוח") היא בגדר חילול שבת או לא.

בדומה למאמצים לפתח טכנולוגיות שיפתרו בעיות הלכתיות, כדוגמת מעלית השבת, גם הניסיון למצוא פתרונות הלכתיים לטכנולוגיות חדשות אין עניין חדש בקהילה האורתודוקסית. ישנם מספר מכוני מחקר המוקדשים למפגש בין ההלכה היהודית לטכנולוגיה, שהידוע שבהם הוא מכון צומ"ת.

מאמרו של בלפר פורסם במסגרת מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי התורה, ה"מברר בעיות רפואיות על פי אמות המידה של ההלכה", אך הוא פיתח את הדיון על ממשקי אדם-מחשב במסגרת מיזם אחר, הידוע כפורום ניצוצות. בניגוד למכונים המתמקדים בפתרון בעיות פרגמטיות, פורום ניצוצות של אוניברסיטת בר אילן עוסק בהיבטים הפילוסופיים של המפגש בין מדע להלכה. "הרעיון הוא לקחת משהו מאוד cutting edge במדע ובטכנולוגיה ולראות איך הוא מאתגר את החשיבה בבית המדרש", מסביר בלפר. "המטרה שלנו היא לא לבדוק איך אפשר לבנות כיסא גלגלים שאפשר להגיע אליו לבית הכנסת בשבת, אלא לפתח צורות חשיבה". פורום ניצוצות, שהוקם ביוזמת הרב שבתי רפופורט ב-2009, עורך כנסים בסוגיות מדעיות מגוונות כגון ביולוגיה סינתטית, תורת המשחקים ומשחקי אדם-מחשב - ובוחן כל סוגיה הן מנקודת המבט המדעית והן מנקודת המבט ההלכתית.

אז כיצד המסורת ההלכתית מתמודדת עם בעיה אולטרה-מודרנית כמו שימוש בממשק אדם-מחשב בשבת? בלפר מסביר שהעניין הוא למצוא את התקדים ההלכתי המתאים. הוא מצא את התקדים שלו במן, אותו מזון פלאי שבני ישראל אספו במדבר לאחר שנפל מדי בוקר מהשמיים. על פי הסיפור המקראי, בני ישראל נדרשו ללקט את המן רק בכמות שתספיק להם ליממה הקרובה, ורק בשישי נדרשו לאסוף מן גם ליום השבת. על פי מדרשי חז"ל, למן היתה תכונה נסית: ניתן היה להעניק לו כל טעם - רק על ידי עצם המחשבה על כך. אם כן, פי שאסור "להכין" את המן באמצעות המחשבה בשבת, כך, טוען בלפר, תוך היתלות בהגותו של הרב מאיר דן פלוצקי מראשית המאה הקודמת, נראה שאסור לאדם שומר מצוות להדליק את האש באמצעות ממשק אדם-מחשב. באשר לשימוש בזרוע רובוטית בלפר מגיע למסקנה הפוכה, המסתמכת על יסוד הלכתי אחר, כיוון שהזרוע הופכת לחלק מגופו של האדם ואינה נחשבת חיצונית לו.

הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות