תפילין על זרוע רובוטית

מדע בדיוני בראי ההלכה היהודית

התפתחויות טכנולוגיות שזוכות לעניין גדול מצד הציבור והתקשורת, מאתגרות את ההלכה היהודית. אז האם ניתן להפעיל רובוט בעזרת המחשבה בשבת?

15 שנה אחרי שהשבץ שיתק את כל גופה, אישה הרימה בקבוק ולגמה ממנו. היא עשתה זאת בכוח המחשבה בלבד. כלומר, באמצעות זרוע רובוטית שבה שלטה באמצעות מחשבותיה. חיוך של ניצחון התפשט לפתע על פניה.

על הפלא הזה דיווחו לפני כחודש חוקרים מאוניברסיטת בראון בארה"ב. במקביל לצוותי מחקר אחרים ברחבי העולם, המדענים האלה מפתחים ממשקי אדם-מחשב, שביום מן הימים אמורים להחזיר לאנשים משותקים מידה ניכרת מעצמאותם וכן להביא את פלאי הטלקינסיס אל היומיום של כולנו. בבסיס הממשק עומד מערך אלקטרודות, המתעדות את האותות החשמליים המתקבלים מהמוח. האלקטרודות הללו מחוברות למחשב, שמעבד את האותות והופך אותן לפקודות עבור הרובוט. כדי לתרגם את האותות החשמליים לפקודות, המחשב לומד כיצד לקשר בין תבניות מסוימות של אותות חשמליים מהמוח לפעולות אותן האדם מבקש לבצע.

לא קשה להבין מדוע ממשקי האדם-מחשב, שגובלים במדע בדיוני ממש, זוכים לעניין גדול מצד הציבור והתקשורת. אבל הטכנולוגיה הזו זוכה כעת לתשומת לב מכיוון נוסף ומפתיע: מצד הקהילה היהודית האורתודוקסית בישראל.

ישראל בלפר, דוקטורנט צעיר מאוניברסיטת בר-אילן, פרסם באחרונה מאמר העוסק בהשלכות ממשקי אדם-מחשב על הלכות השבת. במאמר זה מתפלפל בלפר ושואל האם הזזת זרוע ביונית בכוח המחשבה מותרת בשבת והאם הבערת אש בכוח המחשבה ("כשהמצת מחובר ישירות לסינפסות במוח") היא בגדר חילול שבת או לא.

בדומה למאמצים לפתח טכנולוגיות שיפתרו בעיות הלכתיות, כדוגמת מעלית השבת, גם הניסיון למצוא פתרונות הלכתיים לטכנולוגיות חדשות אין עניין חדש בקהילה האורתודוקסית. ישנם מספר מכוני מחקר המוקדשים למפגש בין ההלכה היהודית לטכנולוגיה, שהידוע שבהם הוא מכון צומ"ת.

מאמרו של בלפר פורסם במסגרת מכון שלזינגר לחקר הרפואה על פי התורה, ה"מברר בעיות רפואיות על פי אמות המידה של ההלכה", אך הוא פיתח את הדיון על ממשקי אדם-מחשב במסגרת מיזם אחר, הידוע כפורום ניצוצות. בניגוד למכונים המתמקדים בפתרון בעיות פרגמטיות, פורום ניצוצות של אוניברסיטת בר אילן עוסק בהיבטים הפילוסופיים של המפגש בין מדע להלכה. "הרעיון הוא לקחת משהו מאוד cutting edge במדע ובטכנולוגיה ולראות איך הוא מאתגר את החשיבה בבית המדרש", מסביר בלפר. "המטרה שלנו היא לא לבדוק איך אפשר לבנות כיסא גלגלים שאפשר להגיע אליו לבית הכנסת בשבת, אלא לפתח צורות חשיבה". פורום ניצוצות, שהוקם ביוזמת הרב שבתי רפופורט ב-2009, עורך כנסים בסוגיות מדעיות מגוונות כגון ביולוגיה סינתטית, תורת המשחקים ומשחקי אדם-מחשב - ובוחן כל סוגיה הן מנקודת המבט המדעית והן מנקודת המבט ההלכתית.

אז כיצד המסורת ההלכתית מתמודדת עם בעיה אולטרה-מודרנית כמו שימוש בממשק אדם-מחשב בשבת? בלפר מסביר שהעניין הוא למצוא את התקדים ההלכתי המתאים. הוא מצא את התקדים שלו במן, אותו מזון פלאי שבני ישראל אספו במדבר לאחר שנפל מדי בוקר מהשמיים. על פי הסיפור המקראי, בני ישראל נדרשו ללקט את המן רק בכמות שתספיק להם ליממה הקרובה, ורק בשישי נדרשו לאסוף מן גם ליום השבת. על פי מדרשי חז"ל, למן היתה תכונה נסית: ניתן היה להעניק לו כל טעם - רק על ידי עצם המחשבה על כך. אם כן, פי שאסור "להכין" את המן באמצעות המחשבה בשבת, כך, טוען בלפר, תוך היתלות בהגותו של הרב מאיר דן פלוצקי מראשית המאה הקודמת, נראה שאסור לאדם שומר מצוות להדליק את האש באמצעות ממשק אדם-מחשב. באשר לשימוש בזרוע רובוטית בלפר מגיע למסקנה הפוכה, המסתמכת על יסוד הלכתי אחר, כיוון שהזרוע הופכת לחלק מגופו של האדם ואינה נחשבת חיצונית לו.

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 16
    לא רק רובוטים, כל החיים המודרניים מגחיכים את "ההלכה" הפרימיטיבית שנוצרה לפני אלפי שנים ע"י אנשים שחשבו שהארץ שטוחה והשמש היא המנורה שלה, ושברקים ורעמים הם ניסים. מי שיכול להביט על כל הידע העצום של המין האנושי עד היום, מדנ"א, אבולוציה ועד מיליארדי גלקסיות בחלל, ולקחת ברצינות את "ההלכה" של התנאים והאמוראים ואגדות התורה עליהן היא מבוססת, הוא סוג מסוים של חולה נפש.
    1. אני פשוט בשוק

      אילו תגובות פרמיטיביות של אנשים שלא מבינים לא במדע ולא ביהדות
      רבים מגדולי ישראל בכל הדורות עסקו גם במדע העכשווי של תקופתם כנ"ל בימינו
      הבורות של התגובות נובעת משטיפת מוח חילונית וחולנית
      בלי אפס מידע על היהדות . חבל שאתם כל כך אטומים חילונים יקרים שלי

    2. הדבר היחיד שיעזור : אם דתיים יובילו את חזית המדע והטכנולוגיה

      ואז כל הטיעונים יפלו מעצמם.

  2. 15
    פחח זצצצ בלה בלה

    אוי הדתיים הניאדרתלים האלו. הוא יכול להיות מדען אבל להתעסק בקקי שזה לא נורמלי

  3. 14
    על הכל הם חושבים: רובוטיקה, חלל, מדע וכיו"ב. רק האפשרות שאלוהים לא קיים לא עולה בדעתם!
    1. עלה בדעתך שאולי הוא כן קיים ? ברצינות ? אם לא, אל תשפוט אותם

      שבוי מהם.

  4. 13
    עניין של זמן :(רש"ת ) "רובוט שומר שבת" ,רובוטים משגיחי כשרות!!
  5. 12
    הכשר לטכנולוגיה

    "פורום ניצוצות" - עוסק בהיהטים פילוסופיים של המפגש בין המדע להלכה.
    אם הבנתי נכונה, השאלה המתבקשת היא. האם לכל דבר מדעי, רפואי, אנושי אשר האנושות תפתח או תגלה ידרש מהיהדות האורתודוקסית להתערב ולהמציא הכשרים למינהם לצורכי ה"דת"?

  6. 11
    לצחוק או לבכות

    אני עוסק במחקר ולמזלי איני דתי. איך יכל בן אדם נורמלי לבזבז את יומו על טימטום כזה? שילמד מתימטיקה, שילך לצבא. איזה שטוף מוח שקורא לעצמו מדען שגורם לי גם ליצחוק, וגם לבכות.

  7. 10
    הפעלת רובות במחשבה אסורה שכן שמירת שבת במחשבה דיבו

    דיבור ומעשה, בנוסף, אסטרונאוט חרדי מחוייב להתפלל אך ורק ביחס למסגרת הזמן שחלה עליו פיסיקלית

  8. 9
    Tagidu lee, atem stumim ?
  9. 8
    האם נכול להיות אסרונאוט חרדי ? אם בן איך יתפלל שחרית וערבית כל הקפת כדור הארץ ? כל 45 דקות ?
  10. 7
    Your conclusion is wrong. Since the arm is a part of him in SHABBATH he is NOT alowed to light fire and not as you wrote

    באשר לשימוש בזרוע רובוטית בלפר מגיע למסקנה הפוכה NO, this is wrong

  11. 6
    לטעמי ההשוואה למן לא רצינית

    הרי הוא משהו ניסי שניתן מהאל. כל ממשק שאדם יבנה, מתוחכם ככל שיהיה, הוא עדיין יציר האדם..

  12. 5
    דת ומדע

    מתי, מתי תגיע סוף כל סוף הבינה המלאכותית לבשלות? או אז תנתנה התשובות והרי הן כל כך פשוטות... והרי שום בינה מלאכותית הראויה לשמע לא תסכים להניח תפילין או כל שיקוץ אחר מהבלי הדת המהבילה על ראש האדם.

  13. 4
    תגידו, אין לכם מה לעשות בחיים?

    ביזבוז זמן ומשאבים על שטויות הלכתיות במיץ עגבניות רבנים

  14. 3
    עדיף חילונות חופשית מאשר דת של כלאה שאין בה חרות נופש בידור חוכמה יצירתית משוכללת אמונה שאין בה התקדמות הי פיגור שאין בו מרשם לשום טיפול רפואי כלומר אירוע מוחי עד המוות
  15. 2
    בזבוז אנרגיה

    זה בזבוז אנרגיה מוחלט לקרוא את הכתבה הזו, לקרוא את העבודה של הבחור מבר-אילן, לתת לו תואר, או לדון בנושא בכלל. האתגר האמיתי שעומד בפני ההלכה היהודית הוא ההתמודדות עם המציאות (זו על המאה ה-19, לפני אלו של ה-20 וה-21).
    לחפש פסק הלכה שיאפשר התמודדות עם טכנולוגיה חדשה זה גרוע כמעט כמו לעשות מחקר שבוחן איך ניסים מהתנ"ך יכלו להתרחש במציאות.

  16. 1
    לדעתי בשבת אסור לחשוב ולהפעיל זרוע רובוטית,בכלל לא כדאי לחשוב כי אחרת נבין,וזה לא מומלץ