מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

שירת הקייס

בכורה ליצירה חדשה של דואו "ראס דשן", המבוססת על תפילות מתהלים ועיבודי הקלטות של קייסים אתיופים, מחר בירושלים

  • פורסם לראשונה: 20.12.2005
  • 23:00
  • עודכן ב: 21.12.2005
  • 03:57

דואו "ראס דשן" הוא אחד הדברים הטובים שקרו לג'ז הישראלי, ואולי למוסיקה הישראלית בכללותה, בשנים האחרונות. המפגש בין הסקסופוניסט אבטה בריהון, שעלה מאתיופיה לפני שש שנים, לבין הפסנתרן הירושלמי יצחק ידיד הוליד שילוב מוסיקלי מפתיע ומסעיר בין ג'ז, מוסיקה אפריקאית ומוסיקה קלאסית מודרנית, שהותיר חלק מהאנשים שנחשפו לו לראשונה נפעמים.

אחד הקטעים המלהיבים בהופעות שמקיים הצמד בשלוש השנים האחרונות ובדיסק הבכורה שלו, שיצא בשנה שעברה, הוא "בהטיטו קדוס קדוס" (אתה לבדך קדוש קדוש) - תפילה של יהודי אתיופיה, שאבטה בריהון שר באופן הממחיש בצורה מרגשת את שורשיהם האפריקאיים של הבלוז והגוספל. "גם לנו וגם לקהל שלנו היה חיבור חזק מאוד לקטע הזה", אומר ידיד, "וכשחשבנו מה לעשות בתוכנית הבאה שלנו החלטנו להתמקד בקטעים מהתפילה, ובאופן ספציפי בתפילות מספר תהלים, שאפשר למצוא קשר סימבולי חזק מאוד בינן ובין העלייה האתיופית לישראל". כך נולדה היצירה "מזמורי תהלים - הודו לה' כי טוב", שבכורתה תועלה מחר בבית הקונפדרציה בירושלים, התומך ב"ראס דשן" מיום הקמת ההרכב.

אבטה בריהון, יצחק ידיד והזמרת ואמנית הקול אסתי קינן-עופרי, שחברה אל השניים, התבססו ביצירה החדשה על הקלטות של קייסים אתיופים שנמצאות ב"פונוטקה", הספרייה הלאומית למוסיקה בגבעת רם. ההקלטות של הקייסים שימשו חומרי גלם, שמהם יצרו חברי ההרכב מוסיקה מקורית. "העדפנו להתרחק מהביצועים המקוריים בין השאר משום שאילו ביצענו את התפילות בדיוק כמו הקייסים, היה חשש שהם ייפגעו", אומר ידיד.

"מזמורי תהלים" היא מעין סוויטה ובה תשעה קטעים שמבוצעים ברצף. כל אחד משלושת המוסיקאים היה אחראי לכמה קטעים, ותהליך העבודה שלהם היה מגוון מאוד. אבטה בריהון הלחין קטעים מקוריים וצירף להם טקסטים מתהלים שמושרים באמהרית. ידיד התבסס על המנגינות של שירת הקייסים ועל הסולמות שלהן, אבל "שיחק אתן", כהגדרתו, הוסיף להן מנגינות חדשות והטה אותן לעתים לכיוון מודרני יותר. קינן-עופרי "שיחקה" אף היא בתפילות הקייסים והוסיפה להן לחנים משלה וצבעים מוסיקליים שלקוחים מתחום ההתמחות שלה - מוסיקה ווקאלית מארצות האיסלאם.

"את העיבודים עשינו בעבודה משותפת", אומר ידיד, "והתוצאה לטעמי היא מוסיקה מאוד פתוחה וזורמת, עם הרבה גוונים". כדוגמה הוא מביא אחד מהקטעים, המתחיל בדקלום של קטע תפילה באמהרית, שאחריו מבצעת קינן-עופרי אותו טקסט בעברית כשהיא מאלתרת את המוסיקה על בסיס המקאמים של המוסיקה הערבית. בהמשך מפנה הביצוע הווקאלי את מקומו לאימפרוביזציה אינסטרומנטלית של אבטה בריהון, ידיד והקונטרבסיסטית אורה בועזסון-חורב. במופע ישתתפו גם המתופף טגן זנבה והרקדנית טזטה, "שקטעי הריקוד שלה מאוד מושכים וחושניים", אומר ידיד.

אחרי הבכורה בירושלים תועלה "מזמורי תהלים" פעמיים נוספות - בשבת בצוותא בתל אביב וביום חמישי הבא במוזיאון טיקוטין בחיפה.



אבטה בריהון (משמאל) ויצחק ידיד (מאחורי הפסנתר), חברי "ראס דשן". יופיעו גם בתל אביב ובחיפה




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
פרוייקטים מיוחדים