ביקור בחנות המותג "בנטון" ששבה לישראל - גלריה - הארץ
מינוי דיגיטלי של הארץ - באתר בסמרטפון ובטאבלט - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

ביקור בחנות המותג "בנטון" ששבה לישראל

האם עדיין יש ביקוש לפריטי בסיס ססגוניים עם לוגואים גדולי ממדים? מנהלי הסניף המקומי של בנטון, המותג האיטלקי שהיה לאגדה בשנות ה-80, משוכנעים שכן

צמד נערות, האחת כהת עור ושיער והשנייה בעלת חזות סלאבית, בכובעי בארט תואמים. ילדים אוחזים ידיים ומחייכים זה לזה. צעירים בעלי פנים רבגוניים - אפריקאים, נורדיים, אסיאתיים ולטיניים - מנתרים משמחה בבגדים ססגוניים הבולטים על גבי רקע לבן.

שלטי החוצות של בנטון שהופיעו באחרונה ברחבי תל אביב מצליחים לעורר אולי גלי נוסטלגיה רגשנית בקרב העוברים ושבים, אך קהל המבקרים שנקלע לחנות המותג שנחנכה בתחילת השבוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב לא נראה נרגש מדי - לא מהעיצוב המוקפד של החלל הגדול (ששטחו כ-350 מ"ר) ולא מן הבגדים שהוצגו בו. אפילו לא מהמפגש המפתיע עם המותג האיטלקי הוותיק שזכה להצלחה גדולה בארץ לפני כשני עשורים ושנעלם מאז בהדרגה מהנוף המקומי.

ובעצם, אילו סיבות היו לו להתרגש? מאז ימיו הטובים של המותג בישראל, בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90, שוק האופנה הישראלי עבר שינויים מרחיקי לכת. כיום, על רקע ההיצע הנרחב של רשתות אופנה זרות כגון זארה, מנגו ו-H&M, כניסתו של מותג הלבשה בעל שם בינלאומי לשוק המקומי הרווי אינה חדשה מסעירה. ובמקרה של בנטון, יש להודות, שאלת נחיצותו של מותג הלבשה נוסף היא רלוונטית במיוחד.

מעבר לפינה

שני סולמות דקורטיביים ששלביהם נצבעו בגוני הקשת ממסגרים את הכניסה לחנות. תפקידם, כפי הנראה, להבליט את החיוניות והלהט שיש בסריגי הצמר של החברה, מאבני היסוד של מלתחת המותג. פרט לכך, החנות מנוסחת בקווים נקיים, שחורים ולבנים, בדומה לסניפי המותג ברחבי העולם; המעצב והאדריכל האיטלקי פיירו ליסוני יצר מערכת מרחפת של קווים ומלבנים שחורים שבתוכה מוצגים הבגדים - מקופלים על מדפים או תלויים על קולבים. מפתיע לגלות כי מרביתם צבועים בגוונים סולידיים של שחור, לבן, אפור, ירוק זית, חאקי או כחול צי, וכי פריטי הלבוש הצבעוניים מהווים אחוז קטן מתוך הקולקציה הרחבה שמוצעת בימים אלו בחנות.

במפגש עם שמלות כותנה קלילות, מפוספסות בלבן ובגוון זרחני נוסף - כתום, ורוד, צהוב או תכול - המסודרות על קולבים בפתח החנות, קשה שלא לחשוב על המלתחה הצבעונית שמציע המותג אמריקן אפרל, שחנות הדגל שלו ממוקמת ממש מעבר לפינה. ולמראה שולחנות תצוגה שחורים שעליהם מקופלים זוגות מכנסיים ארוכים בשלל גוונים או חולצות הפולו המוכרות של המותג, עם הלוגו המוכר בצורת עין וזוג מסרגות מוצלבות רקום מעל החזה בצד שמאל, המגיעות אף הן במנעד רחב של צבעים, מהדהד בראש שמה של ענקית ההלבשה היפאנית יוניקלו.

ההשוואה אולי אינה הוגנת כלפי המותג האיטלקי שהפך את השימוש במנעד רחב של גוונים חיים לעיקרון יסוד במלתחתו לפני למעלה מארבעה עשורים, הרבה לפני אותם מותגים. אך בתעשיית האופנה איש אינו זוכר לאף מותג את חסד נעוריו.

התוכנית המקורית של זכייני בנטון החדשים, אנשי העסקים דובי שנידמן וערן ויזר, היתה להשיק את החנות בפברואר הקרוב, לקראת האביב הבא. אולם סגירתה הפתאומית של חנות "שקם אלקטריק" בדיזנגוף סנטר גרמה לשינוי בתוכנית. משום כך, הקניינות לקולקציית סתיו-חורף 2011-2012 טרם הושלמה, וברחבי החנות מוצגים עתה בעיקר פריטים מתוך קולקציית הקיץ הנוכחי, חלקם נמכרים בהנחות סוף עונה משמעותיות.

היצע פריטי הקיץ בחנות אינו מרשים בלשון המעטה: פריטי בסיס כמו חולצות טי מכותנה סרוקה בעלות צווארון וי או שמלות גופיה אווריריות שניתן לבחור במגוון צבעים, בצד פריטים בעיצובים משוכללים יותר כמו טוניקות אווריריות או שמלות משי בהדפסים אתניים בגווני תבלין. שום דבר שחורג מן ההיצע הקיים באופנת רשתות ההלבשה העממיות.

"יש לזכור שבנטון הוא לא מותג שמנסה להוביל את חוד החנית באופנה", הסבירה נציגה מטעם המותג באירוע הפתיחה החגיגי של החנות. ובכל זאת - על רקע חולצות כפתורים משובצות לגברים, חולצות טי שנושאות הדפסי נמרים לנשים או מכנסי דגמ"ח אפורים ("הקהל הישראלי מת על זה", אמרה), התחדדה תפלותו של המותג.

רשת בנטון לא מנסה להתחרות ברשתות כגון H&M או זארה, שעיקר מרצן מופנה לשמירת האצבע על הדופק האופנתי. ובכל זאת, רצוי היה שרשת הלבשה שמתיימרת לספק ללקוחותיה בגדי בסיס חיוניים שישמשו אותם לאורך זמן תקפיד יותר עיצוב הדגמים.

מעט בגדי הסתיו שמוצגים בחנות, ביניהם קרדיגנים המשלבים כותנה, ניילון ואלסטן, במגוון רחב של צווארונים - עגול, וי או גולף ומנעד רחב עוד יותר של גוונים, או חולצות אריגי משובצות לנשים ולגברים, הנושאים כולם את לוגו המותג בחזה, אינם מותירים רישום שונה. נציגי המותג מבטיחים כי קולקציית סתיו-חורף 2011 שתיכנס בהדרגה לחנות החל מהחודש הבא, תהיה עשירה הרבה יותר. הפריטים שבה נוצרו בקו מחויט ובסגנון מתוחכם יותר, הם אומרים, והיא תכלול גם קו עשיר של אביזרים.

מהודו ועד קרואטיה

הצצה בקטלוגים של בגדי הנשים והגברים מאששת זאת במידה מסוימת, אם כי הרכב הקולקציה שתוצג לבסוף בארץ תלוי בעיקר בבחירותיהם של הקניינים. מבין דגמי הסתיו המועטים שמוצגים כעת בחנות, ז'קט צמר מחויט לגברים, בדוגמה של אדרת דג באפור ושחור, הוא מהפריטים הבודדים שלוכדים את המבט. טלאים מעוגלים, אפורים כהים, תפורים במרפקיו. ניתן לרכוס אותו ברוכסן מתכת, שאחד משני טורי שיניו הזהובים מוצנע בדש, או באמצעות כפתוריו העגולים.

הדגם המקביל לו במלתחת הנשים הוא מעיל ארוך משילוב של צמר ופוליאמיד, שנרכס בלולאות בחזיתו. הוא מגיע בגוונים מתונים של כחול-צי, חאקי ולבן מלוכלך, או באדום-אש. תפרים בקו מרוסק, שנראים כאילו נוצרו באופן ידני בדשיהם של מקטורנים מחויטים מקטיפה פריכה, בכחול כהה או בשחור, הם מעט העדויות שנותרו לשפת העיצוב המתוחכמת שאפיינה את מלתחת המותג בעבר, בימים שבהם היה מזוהה עם עיצוב איטלקי מקורי ונועז, סקאלה צבעונית תוססת ואיכויות גבוהה של בדים ותפירה. אך הזמנים השתנו, וכיום גם בבנטון מייצרים מחוץ לאיטליה, במוקדים שונים בעולם בהם כוח העבודה הוא זול - מהודו ועד לקרואטיה.

מאז ומתמיד שווקו קולקציות המותג בתפוצה נרחבת - בשיא הצלחתו הוא מנה כ-7,000 חנויות שהיו פזורות בכ-120 מדינות בעולם - אך עיצוביו כמעט אף פעם לא גלשו להמוניות, גם לא כשלוו במודעות פרסום בוטות ומתריסות במיוחד. בין השאר כללו נזירה וכומר מתנשקים, סוס שחור מטפס על סוסה לבנה, חולה איידס בשעת גסיסתו ואת מייסד המותג, לוצ'יאנו בנטון, שהיה בזמנו חבר הסנאט האיטלקי, במערומיו. ב-1995 אף כיכבו תושבי עזה בקטלוג הקיץ של המותג שצולם בישראל.

מודעות הפרסומת והקטלוגים זיכו את המותג בפרסום עולמי, אך גם בלא מעט ביקורת ציבורית. היו שהאשימו את מנהליו בנקיטת אסטרטגיה שיווקית ממולחת ושנויה במחלוקת שבאמצעותה הצליחו לבסס את מעמד המותג כשם נרדף לחדשנות ולחשיבה רדיקלית, שעה שבפועל הציע סריגים צבעוניים שגרתיים למדי להמונים. עתה נדמה כי הדרישה להתחרות על לב הצרכנים הביאה את צוות המעצבים להעדיף דגמים בעלי פוטנציאל להפוך פופולריים במיוחד.

בתחילת שנות ה-80, כשהמותג החל לצמוח בארצות הברית, בגדיו הוגדרו בעיתונות המקומית כ"מדי הפנאי של היאפים". מי שכתב זאת אז ודאי לא שיער שבעתיד תדבק במותג הרוח האמריקאית. בקולקציית הקיץ הנוכחית, חולצות הפולו הצבעוניות דומות להפליא לאלה של המותג אברקומבי אנד פיץ', לרבות שורת הכפתורים שהורחבה משמעותית ופס הקטיפה שנשזר בחלקו הפנימי של הצווארון. לוגו המותג, שנרקם מעל לחזה, הוגדל אף הוא ברוח האמריקניזציה, והתוצאה הסופית מבעיתה למדי; אפילו בשנות הזוהר של המותג - ימיהם היפים של סמלילי הענק שהתנוססו בגאון מעל לחולצות כסמל ליוקרה נגישה - אפשר היה לטעות ולחשוב שמדובר באחד מהחיקויים הוולגריים שצמחו לבגדי המותג בעקבות הצלחתו המסחרית העצומה.

נציגת המותג בישראל סבורה כי מבחינת הלקוחות המקומיים דווקא מדובר ביתרון. "הם התגעגעו לחולצות הפולו עם הלוגו", היא אומרת. מדוע בעצם? החנות החדשה אינה הניסיון הראשון להשיב את המותג לפעילות רחבת היקף בשוק המקומי: ב-2002, כארבע שנים לאחר שהודיעו מנהלי המותג על סגירת סניפי הרשת בישראל, נפתחה בגרנד קניון בחיפה חנות של המותג ששב לפעול בישראל תחת זכיינים חדשים. לפני כארבע שנים היא נסגרה לאחר תקופה ארוכה שבה התנהלה בקושי רב, ולאחר שמנהליה לא הצליחו להרחיבה לרשת של חנויות בפריסה ארצית כמתוכנן.

באורח אירוני כמעט, הכותרת שמלווה את קמפיין הפרסום של המותג לקראת הסתיו הקרוב היא "It's My Time" ("זה הזמן שלי"). מנהלי בנטון ניסו לחזור למקורותיהם, ולהגשים פעם נוספת את חזון הפלורליזם של המותג באמצעות שימוש בדוגמנים מקצועיים ממגוון לאומים לצד מצולמים שאינם דוגמנים. הזמן יאמר אם זוהי אכן שעתו של המותג לשוב לפעול בישראל.

רמז להצלחתו האפשרית נמצא אולי בפאתי החנות החדשה, בחלל נוסף שמוקדש לבגדי ילדים ותינוקות. ייתכן שבעתיד הוא יהווה את מוקד המשיכה האמיתי שלה - אנשים המחפשים מתנות עם נוסטלגיה לאמהות טריות, או הורים צעירים שישמחו להלביש את ילדיהם בבגדים שיזכירו להם רגעים צבעוניים מילדותם. *

מחירים: נשים: חולצות: 130-180 שקל; מכנסיים: 180-300 שקל; חצאיות ושמלות: 90-430 שקל; ז'קטים ומעילים: 600-770 שקל. גברים: חולצות: 90-250 שקל; מכנסיים: 180-370 שקל; ז'קטים ומעילים: 500-870 שקל. בנטון, דיזנגוף 50, דיזנגוף סנטר, תל אביב



חנות בנטון בתל אביב. בתעשיית האופנה איש אינו זוכר לאף מותג את חסד נעוריו




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 זו חברה שהיתה שותפה לפשיעה כלכלית ועושק בארגנטינה  (לת) צבי
  • 14:49
  • 26.08.11
02 את בתי בת ה-3 אני מעדיפה להלביש בטייץ זרחני אם לזאטוטה
  • 10:57
  • 26.08.11

מבית אמריקן אפרל. את בתי בת ה-6 בחצאית ג'ינס קטנה וגופיה שמבליטה את נכסיה הטבעיים. אולי לכשיוולד הזאטוט הבא [אני בחודש השלישי כעת], שמו בישראל יהונתן, אקנה לו כובע פנמה בבנטון על-מנת לזכור את הזמן בו טיילתי עם אמי מוצ'יה במילאנו. אכן, היו זמנים

03 הצעירים של שנות השמונים כבר בגרו תמיד פשוניסטית
  • 10:52
  • 26.08.11

ובשוק המותגים של היום כבר כמעט ואין מקום.

04 הלוואי שיחזירו גם את סטפאנל!  (לת) איילה
  • 12:41
  • 28.08.11
05 מרת 2 פרובוקטורית חביבה. פיקוס דב
  • 11:18
  • 28.08.11

או גרפומן חביב, כתבת כך בעבר, או שמא מדובר בדה ז?ה וו. נהניתי. תודה. הריון קל והמשך יום טוב [אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה. (משנה, מסכת אבות, פרק ב, משנה ה)]על הדרך. היה לי מוכן ב*קליפ בורד ( מבדיקת האיות) ודאי תקף לשני ? המינים * תודה לאל גם על הקאט, שלא הוזכר

06 את בתי בת ה-3 אני מעדיפה להלביש בטייץ זרחני.....well Doki
  • 17:27
  • 27.08.11

i do not wonder that their are pedofile , if their are mothers like this one.

07 כרגיל, הרבה מלל מעט תמונות.  (לת) נהפוך הוא
  • 15:16
  • 27.08.11
פרוייקטים מיוחדים