המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

דינוזאור שבלע סכו"ם

להבדיל מבתי ספר אחרים, שבהם הדגש הוא על החיבור לתעשייה ועל רמות הגימור, הדגש בבצלאל הוא על התוכן, שהוא, בחלק ניכר מן העבודות, פוליטי במובהק או אישי מאוד

  • יובל סמואלוב
  • פורסם לראשונה: 31.07.2007
  • 00:00
  • עודכן ב: 01.08.2007
  • 00:00

תערוכת סוף השנה בבצלאל מגוונת במיוחד, בין היתר מכיוון שבוגרי מסלולי העיצוב השונים לוקחים את החירות לנדוד בין המדיומים בחופשיות יתרה. טשטוש הגבולות בין המחלקות השונות הוא מגמה מבורכת, שאינה אופיינית רק לאקדמיה ומתבטאת גם בצורת העבודה הבין-תחומית שהפכה בשנים האחרונות חלק אינטגרלי מתרבות העיצוב של חברות מסחריות רבות בעולם.

תרמתי עמלת שורה

המגמה באה לידי ביטויה הנרחב ביותר במחלקה לתקשורת חזותית, שם כמעט לא ניתן למצוא עבודות מיתוג, אריזה או כרזות, שהם התוצרים המקובלים ביותר בתחום. להבדיל מבתי ספר אחרים, שבהם הדגש הוא על החיבור לתעשייה ועל רמות הגימור, הדגש בבצלאל הוא על התוכן, שהוא, בחלק ניכר מן העבודות, פוליטי במובהק או אישי מאוד. הבחירה במדיום גם היא אישית בהתאם, ואפשר למצוא במחלקה עבודות מיצב, פיסול, דפוס, רקמה, וידיאו ועוד.

טלי בלר מציגה את "האזרח הגדול", פרויקט חברתי הכולל סדרה של גלויות, מדבקות וטלאים לבגד, המשמשים מצע להבעת דעה ותלונות של האזרח הקטן. בין היתר עיצבה את "הזמן האבוד", גלויה המיועדת להדבקה על תחנות אוטובוס וכוללת מקום שבו יכול כל אחד להתלונן על האוטובוס שאיחר והרס לו את היום. הסטיקר "תרמתי עמלת שורה היום" יכול אף הוא להפוך פופולרי, כמו המדבקה שעיצבה בעבור טפסים לביטוח הלאומי, הכוללת מקום לתמונת ראש תחת הכותרת "אני לא מספר", ומיועדת לריכוך לב האבן של הפקיד.

עבודה פוליטית נוספת היא סדרת הפורטרטים הרקומים של מעין לויצקי, שניסתה בזמן המלחמה האחרונה למצוא את מקומה של האשה במכונת ייצור המיתוסים הישראלית. אגב המתנה לשובו של אהובה מן המלחמה, כותבת לויצקי, היא רקמה גובלנים עם דמויותיהם של אישי צבא ופוליטיקאים. עבודות הרקמה תלויות בתערוכה באופן המאפשר לראות גם את אחוריהן, המתגלים כצג המעניין וההבעתי יותר - דווקא בזכות חוטי הרקמה הפרומים. העבודה קליטה מאוד ותלויה היטב, אך היא חסרה את ההקשר השלם של שפה ויזואלית אחידה, וכמו עבודות רבות אחרות בתערוכה היא נקראת כעבודת אמנות חד-פעמית ולא כעבודתו השיטתית של מעצב.

אחד הפרויקטים המעטים הצולחים את המרחק שבין דו-ממד לתלת-ממד הוא זה של ערן ברקאי, המציג שלדי דינוזאורים עשויים מחלקי סכו"ם חד-פעמי. השלדים עשויים במלאכת מחשבת רבת השראה ומוצגים בתוך קופסאות תצוגה מוזיאליות, שם הם ניזונים מן המתח הנוצר בין גבוה לנמוך ובין זמני לנצחי. ברקאי סוגר בעבודה מעגל אקולוגי: עצמות דינוזאורים נהפכו לנפט, שנהפך לפלסטיק, שנהפך שוב לעצמות דינוזאורים - ומייצר אמירה סביבתית אפקטיווית ונגישה באמצעות יישום מקורי של כלי העיצוב האופייניים למוזיאוני מדע וטבע.

פיליפ היקר

במחלקה לעיצוב תעשייתי מוצגת השנה תערוכה טובה עם מגוון רחב של עבודות, המתפרשות על הטווח שבין פיתוח חומרים לעיצוב רהיטים וכלי רכב. הפרויקט "גדר חיה" של אלישבע מנקין מציע אלטרנטיווה לגדר הסטאטית והאילמת האופיינית, למשל, לבתי הספר ומגרשי הספורט בארץ. מנקין פיתחה גדר ארוגה מכבלי פלדה בשילוב טבעות מתכת או פלסטיק, שאותן אפשר להניע כדי לתקשר וליצור מרקמים ורמות צפיפות שונים.

דודו עייש מציג דלתות עץ המכילות בתוכן פריטי ריהוט מתקפלים, ומציעות פתרון מקורי ומעשי לאתגרי האירוח בדירות קטנות. את ההשראה, אגב, הוא קיבל כשנאלץ לפרק דלת מצירה כדי לאלתר שולחן אוכל לארוחה גדולה.

פרויקט ריהוט נוסף שעליו מומלץ להתעכב הוא "קונפליקט" של אביעד גיל. זו סדרה הכוללת פריטים כמו שולחן זכוכית משמשת רכב משוריינת וירויה בקלצ'ניקוב, ורהיטי ישיבה רכים הנראים כמו בטונדות מחסומים. גיל יצר את האובייקטים מחומרים מקומיים: עץ זית, זכוכית משוריינת, בזנ"טים (ברזל זוויתי נגד טנקים) וכו', והעבודה שואבת את כוחה מן האותנטיות הישירה הזאת. הסדרה כוללת גם את המנורה "Dear Philippe" - רובה עץ בפיסול נאיווי ובגימור גס, שבראשו אהיל מפלנלית צבאית - אובייקט שהוא הערה צינית ואפילו מרירה על השימוש הסטרילי שעושה פיליפ סטארק בדימויים של כלי נשק ב"Guns Collection", סדרת גופי התאורה שעיצב לחברת Flos לפני שנתיים.

• • •
תערוכת בוגרי המחלקות לעיצוב בבצלאל, קמפוס הר הצופים, ירושלים. יום ראשון-חמישי, 11:00-14:30. עד 10.8



עבודה של אביעד גיל


עבודה של ערן ברקאי

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת