המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

ביקורת || "אלוהי הקטל": נקמתו של פולנסקי בארה"ב

סרטו של רומן פולנסקי הוא תגובתו החכמה והקומית ליחסה של אמריקה כלפיו: הוא תוקף את שמרנותה ומסיר מעליה את מעטה התרבות הדקיק

כאשר שמים טקסט חכם בידיו של במאי חכם, ומעמידים לרשות אותו במאי ארבעה שחקנים טובים לגילום ארבע הדמויות המשתתפות בעלילה, אין שום סיבה שמשהו ישתבש. ואמנם, דבר לא השתבש בגרסה הקולנועית שיצר רומן פולנסקי ל"אלוהי הקטל", המחזה של יסמינה ראזה הצרפתייה.

לאחר מעצר הבית הארוך שבו היה נתון רצה כנראה פולנסקי ליצור סרט שעשייתו זריזה: "אלוהי הקטל" צולם כולו באתר התרחשות אחד - דירה בברוקלין שצולמה באולפן בפאריס, משתתפים בו ארבעה שחקנים בלבד ואורכו 79 דקות (זהו הסרט הקצר ביותר שביים פולנסקי מאז הסרטים הקצרים הנודעים שיצר בשנות ה-60, עוד בהיותו סטודנט לקולנוע במולדתו, פולין).

אבל לא במאי כמו פולנסקי יבחר בסתם פרויקט. פולנסקי כבר ביים סרטים על פי מחזות ("מקבת", "העלמה והמוות") וגם סרטים שהתרחשו מרביתם באתר עירוני אחד (כגון "רתיעה" ו"תינוקה של רוזמרי"); אך הוא מעולם לא השתמש בשני המרכיבים האלה בצורה כה מוחלטת כמו בסרטו החדש.

פולנסקי החליט לא לפתוח את המחזה של ראזה לסצינות בחוץ (אפילו מייק ניקולס, כשיצר את גרסתו למחזהו של אדוארד אלבי "מי מפחד מווירג'יניה וולף?", לא עמד בפיתוי להוציא את ארבע דמויותיו מהבית שבו התרחשה עלילת המחזה כולו, וההחלטה הזאת פגמה בתוצאה). המראות היחידים מחוץ לדירה שבה מתרחשת עלילת "אלוהי הקטל" הם שוט פתיחה, המציג את האירוע בפארק בברוקלין שמניע את העלילה, ועוד שוט בסופו שחוזר לאותו פארק ומוסיף לעלילה נקודה הומוריסטית קטנה.

 

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות סוף השבוע לחשבון הפייסבוק שלכם

החלטות אלה של פולנסקי סייעו לו להפוך את "אלוהי הקטל" לסרט שכולא את דמויותיו, ובהשלכה את הצופים באולם, בתוך האתר האחד שבו העלילה מתרחשת. בדרך זו הוא יצר קומדיה של מנהגים השמה ללעג את אותה אמריקה שהביאה למעצרו.

כן, קומדיה, ועוד קומדיה של פולנסקי, שאמנם כלל בכמה מסרטיו כמה קטעים קומיים אך עד כה לא ביים סרט שאפשר היה להגדירו כקומדיה; ועוד קומדיה ששמה מבשר אלימות נוראה. ועם זאת, זהו סרטו הכי פחות אלים פיסית של פולנסקי עד כה, גם אם אחד מנושאי הדיון שבו הוא אלימות ודרכי התגובה לה.

הקאה ריאליסטית

זאכארי, בנם בן ה-11 של אלן וננסי קאואן, הכה תוך כדי תגרה בפארק את איתן, בן גילו, בנם של פנלופי ומייקל לונגסטריט, ושבר שתיים משיניו הקדמיות. מאחר שאלן, ננסי, פנלופי ומייקל הם כולם אנשים תרבותיים, או לפחות מצהירים על עצמם ככאלה, בני הזוג קאואן מוזמנים לביתם של בני הזוג לונגסטריט כדי לדון במצב שנוצר ואיך לצאת ממנו בצורה שתספק את כל הצדדים.

אבל זה לא עובד כמו שהארבעה היו רוצים, ובהדרגה, סוגיות הקשורות למעמד של הדמויות, המגדר שלהן והאידיאולוגיה המנחה אותן מתחילות לרסק את החזית המתוחה ששני זוגות ההורים מנסים להציב.

פנלופי, שהפרשה קרובה ללבה יותר מלאחרים, כותבת ספרים על אפריקה המיוסרת, אף שמעולם לא ביקרה באפריקה. מגלמת אותה ג'ודי פוסטר, רזה מאוד, פיה הצר חוצה את פניה כלהב של סכין, כפקעת של עצבים מתוחים העומדים בפני פקיעה.

מתוך "אלוהי הקטל"
מתוך "אלוהי הקטל". לא יוצאים מהבית.

ננסי (קייט וינסלט) רוצה שהכל יהיה בסדר, אבל בתוך זמן קצר היא שותה יותר מדי אלכוהול בנוסף לקוקה קולה שלא קורר במקרר (אשמת המשרתת שעובדת אצל פנלופי ומייקל) ושותפה לסצינת ההקאה הריאליסטית, הנרחבת והמשעשעת ביותר שראינו אי-פעם על בד הקולנוע.

שני הגברים הם סיפור אחר: מייקל (ג'ון ס' ריילי, מדויק ואמין כתמיד) אינו מסתיר את שייכותו למעמד הפועלים. הוא שיפוצניק שאשתו, די בניגוד לרצונו, מבקשת להגדיר את מקצועו במושגים אלגנטיים יותר של עיצוב פנים.

לאלן (כריסטוף וולץ, שנדמה כי האירוניה נשפכת מכל נקבובית בעורו) ממש לא אכפת מכל הסיפור. הוא עורך דין שעובד עם חברות תרופות שאחת מהן מסובכת כעת עם תרופה שעלולה להזיק למשתמשים בה. את רוב זמנו הוא מבלה בשיחה בטלפון הסלולרי שלו.

ארבעת השחקנים מעצבים קוורטט של אנושיות ומצבי רוח משתנים העוטפים את הסרט ומעניקים לו נפח קומי חריף. דמותו של אלן היא המשעשעת ביותר, וכריסטוף וולץ עושה בה עבודה נפלאה.

האוגר העצמאי

"אלוהי הקטל" מתרחש בתוך המעמד הבינוני של אמריקה ותוקף אותו בשל היומרה הנלעגת שלו ושמרנותו השקרית. בהדרגה מגיח הפרוע מתוך התרבותי שאותו מעמד מנסה כל כך לשמר בחייו הפרטיים וביחסיו; ומתוך העדנה האמורה לאפיין את הקשרים בין גברים לנשים ובין הורים לילדיהם - בוקעת האלימות (שבאה לידי ביטוי בסרט, בין השאר, בזריקה של ארנק, בשבירת אגרטל עם צבעונים ואף בהקאה על קטלוג נדיר של תערוכה של קוקושקה).

וישנו גם אוגר קטן אחד, שיכולתו שלא לציית לחוקים מייצגת אולי את יכולת הישרדותו של במאי הסרט הזה; אדם שעבר דיו ב-78 שנותיו בשביל לדעת שכל ניסיון של החברה להעמיד פני תרבות הוא אשליה בלבד. בסרט הזה השלכותיה אמנם משעשעות מאוד, אך כשחושבים עליהן הן משעשעות פחות; והן מעבות את "אלוהי הקטל" באותו נפח מהנה ומצמרר כאחד, האופייני כל כך לקולנוע של רב-האמן פולנסקי. *

"אלוהי הקטל". בימוי: רומן פולנסקי; תסריט: רומן פולנסקי, יסמינה ראזה, על פי מחזה מאת יסמינה ראזה; צילום: פאבל אדלמן; מוסיקה: אלכסנדר דפלה; שחקנים: ג'ודי פוסטר, קייט וינסלט, כריסטוף וולץ, ג'ון ס' ריילי




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 ולמרות הכל - הוא אנס קטינה. שפוי
  • 09:48
  • 09.12.11

היא רצתה/לא רצתה,
נראתה מבוגרת/צעירה....
העובדה היא שהוא מבוקש בגין אונס, ומצא מקלט בצרפת ושוויץ.

  •   אכן, בעיה. הוא שילם פיצויים, אבל עדיין בעייה. אם אין לו קווים אדומים, איך נוכל להתייחס אליו כלאדם ששווה התייחסות רצינית, חיובית (הרי הוא אומן...).---אז כמו במתמטיקה: לא הכול פתור...  (לת) טלי
    • 12:52
    • 09.12.11

02 חבל על הזמן... פריאל
  • 11:05
  • 09.12.11

סרט טרחני,מעצבן וקלוש ללא אף אמירה שנונה אחת.סצנות בלתי אמינות בעליל.
נסיון נואל לחקות את "מי מפחד מווירג'יניה וולף". איפה הוא ואיפה המקור ...
פולנסקי נגד אמריקה ? - תמהני על דמיונו הפרוע של מר אורי קליין.

03 ביקורת נהדרת, תודה.  (לת) ניר
  • 12:18
  • 09.12.11

04 מלבד שייקספיר, מחזות לא עוברים בהצלחה למסך הגדול חנה
  • 15:43
  • 09.12.11

התוצאה תמיד נראית מלאכותית וטרחנית

05 The fact that Polansky is a criminal is irrelevant to the movie Camille Saint Saens
  • 16:08
  • 09.12.11

Rousseau deserted his children in orphanages, Gaugin deserted his entire famliy, and Evelyn Waugh was a despicable human beings. So what? Their books are still wonderful.

06 האם המחמאות מגיעות למחזאית השנונה או לבמאי?  (לת) אני רק שאלה
  • 17:32
  • 09.12.11

07 מה שפולנסקי שכח אחרים עוד לא למדו  (לת) נשמע מעניין
  • 17:58
  • 09.12.11

08 יחסי מין עם קטינ/ה מוגדרים שבכמה מערכות משפט מראש בתור אונס גם שהם מתבצעים בהסכמה. כך גם במקרה המסוים. לא בטוח שהנורמה המשפטית המחמירה כאן צריכה להילקחת גם בתור נורמה מוסרית. יש הבדל גדול שאסור לשכוח אותו בין השאלה האם מעשה הוא פשע לפי החוק במדינה מסוימת והאם הוא מעשה נפשע לפי אמות המידה המוסריות שלי/שלנו. ודרך אגב, בגין יחסי המין האלה פולנסקי כבר ריצה עונש בכלא בארה"ב, וברח רק לאחר שנדרש לרצות עוד  (לת) הבהרה לצדקן
  • 20:55
  • 09.12.11

  •   העובדות הפוכות לחלוטין מהתיאור השיקרי שלך המבהיר למבהיר פטור
    • 22:15
    • 09.12.11

    ראשית יחסי מין עם ילדה בת 13 הם עבירה פלילית כמעט בכל מדינות המערב.
    שנית יחסי המין היו בכפיה, הילדה - למרות שסוממה - הביעה התנגדות ברורה. אך פולנסקי לא חדל ממעשיו.
    שלישית, פולנסקי בילה פחות מ-90 ימים לצורך הערכת מצבו הנפשי בטרם גזר הדין.
    רביעית, בהסכמתו להסדר הטיעון הודה פולנסקי באשמת אונס.
    חמישית, בטרם הודה פולנסקי באשמתו הובהר לו נחרצות (כפי שמובהר לכל נאשם) שהשופט אינו מחויב לעיסקה ויכול לגזור כל עונש הנראה לו ראוי. זה, דרך אגב, גם המצב בארץ.
    לבסוף, אנס כמו פולנסקי צריך לבלות מספר שנים טובות בכלא על מעשיו.

  •   The reply here is absolutely correct Random Girl
    • 01:26
    • 28.12.11

    And the original comment stupid. He is a rapist. He drugged and raped a thirteen year old girl. Do you have a sister/mother/daughter?

09 תמהתני, האם מנגחים את "אמריקה" פה באמצעות פמפום סרט בינוני...  (לת) קוראת מזדמנת
  • 21:28
  • 09.12.11

10 הוא כן עשה פעם קומדיה, על ערפדים יהודים.  (לת) ע
  • 03:57
  • 10.12.11

11 ואיפה הקרדיט שמגיע לי ???  (לת) בשם המחזאית
  • 11:14
  • 10.12.11

12 לא בטוח למספר 6 לנסקי
  • 11:22
  • 10.12.11

פולנסקי כבר ריצה עונש בכלא בארה"ב,? לא בטוח . וברח כן ברח רק לאחר שנדרש לרצות עוד לא בטוח?.

13 על רומן פולנסקי שאנס קטינה האר מגן, משה קצב, אותו הוא תוקף מעניין למה
  • 12:00
  • 10.12.11

האם זה בגלל שקצב מזרחי והגזענות צפה או בגלל שהוא היה נשיא של המדינה שמערכת העיתון שונאת? שניהם, פולנסקי וקצב, ראויים לבוז ולגנאי, רק לא לפי מערכת עיתון הארץ "הנאורה"

14 יחסה של ארה"ב כלפיו... אנס קטינות...
  • 13:54
  • 10.12.11

צודק המבקר, יחסה של ארה"ב כלפי אנס הקטינות הוא אכן חרפה. ככו לדוגמא מדינות מוסלמיות - שם כבר ממן היו רוצחים את הקטינה על רקע חילול כבוד המשפחה.

ממש נבלות האמריקאיים האלה.

15 פדופיל ארור ופושע נמלט ואתם מוחאים לו כפיים?  (לת) כסיף
  • 13:59
  • 10.12.11

  •   פולנסקי במאי מבריק. אחד הגדולים בהסטוריה של הקולנוע בעיני. אם אתם לא מסוגלים לשים בצד את ההסטוריה שלו ולהנות מהסרטים שלו אתם מענישים את עצמכם בלבד.  (לת) גינטר גראס
    • 19:53
    • 10.12.11

  •   במאי מבריק אך כל הסרטים שלו - כולל פסנתרן המעולה - לא שווים חייה של נערה אחת שהוא אולי הרס  (לת) אלי
    • 10:19
    • 11.12.11

16 "יחסה של אמריקה כלפיו"?? א
  • 15:12
  • 10.12.11

הוא אנס קטינה, לא ברור לי מה הבעיה עם יחסה של אמריקה כלפיו.

17 אמהות היו מביאות את בנותיהן בנות ה-12 עד 16 ל"אודישנים" ומשאירות אותן casting couch
  • 16:29
  • 10.12.11

עם החלאה אנס הקטינות הזה בתקווה שילהק אותן (בידיעה מה קורה). הוא גם הורשע בארה"ב וברח מריצוי הדין.
אח"כ אמרו שכולם ידעו, אבל...
...הוא שייך למילייה הנכון, ובכלל, הוא כל כך חד, ושנון, וממש מזכיר לי את עצמי..
צבועים. הייתי מאחל שטורף כזה ינצל את בנותיכן אבל אני בכלל לא בטוח שהייתם מתנגדים.

18 המחזה היה שנון, חד, פשוט נפלא - הסרט הוא העתק בדו-מימד.. עירית
  • 17:38
  • 10.12.11

שוב עם הפלסף של אורי קליין...
לפולנסקי לא נשאר הרבה מה לעשות שם, לכן לא מגיעים לו כל כך הרבה סופרלטיבים כבמאי. יאסמינה ריזה המחזאית עשתה בשבילו את רוב העבודה וגם צוות השחקנים מצויין.
אפרופו פולנסקי החל לרצות עונש מאסר בארה''ב ממש אחרי המשפט, הוא ריצה אולי חודשיים או קצת יותר, ובעקבות ערעור של עורך הדין שלו שוחרר לזמן קצר של 24 שעות, שלאחריו התבקש להעיד שוב בבית משפט. הוא ניצל את חלון ההזדמנויות הקצר ונמלט באותו לילה בטיסה לצרפת.

19 תהנו מהסרטים שלו אל תברברו בקשר למה עשה ומה לא עשה.. איש
  • 18:11
  • 10.12.11

אתם הייתם שם ? איך אתם יודעים שזה אונס ? מי אמר מה קרה שם בפועל ? רומן פולנסקי הוא במאי גאון. לי לא איכפת כל השאר.

20 יש להפריך את המיתוס פעם אחת ולתמיד: פולנסקי * מעולם * לא * אנס * קטינה * אחד
  • 19:01
  • 10.12.11

כל המגיבים האוטומטים מוזמנים לחפש בגוגל מה קרה שם, או לקרוא את הספר המרתק (!) שנכתב מיד לאחר המרה: אונס, בכל מקרה, לא היה שם.

21 סרט משעמם עד מוות אור
  • 00:44
  • 11.12.11

לקחו מחזה מצויין והפכו אותו לסרט משעמם. עבר זמנך פולנסקי!

22 מייקל אינו שיפוצניק אלא סוחר ואלן מדבר הרבה בסלולרי, אבל לא רוב הזמן  (לת) סתם צופה
  • 01:26
  • 11.12.11

23 ק*י*ו*ם י*י*ס*י*ם עם קטינה גם בהסכמתה נחשב אונס מיקי
  • 06:33
  • 11.12.11

כי איך ילדה בת 14 תתנגד לגמרי בן 50+? statutory rape

24 חוזר על עצמו משה רון
  • 07:33
  • 11.12.11

את הסרט נראה שאלך לראות, מדוע הכותב חוזר על עצמו שלא לצורך, או אולי אינני מבין משהו?

25 אנס ילדה בת 13 מחוסרת הכרה אזרח שומר חוק ואבא
  • 08:22
  • 11.12.11

אז להרגע בבקשה עם ההתמוגגות המביכה, מר אורי קליין.

26 שמרנות נוראה באמת - להגן על נערות ממבוגרים בעלי כוח ולהיעלב כשבן אדם נמלט מהדין  (לת) ליברל עם גבול
  • 10:22
  • 11.12.11

27 פולנסקי המאוחר, הממוסחר עורבא
  • 10:44
  • 11.12.11

פולנסקי במאי מוכשר היודע כיצד עושים סרט. מבחינה זו הוא שייך לעילית מצומצמת של יוצרי קולנוע. אולם המתבונן בעל הטעם חייב להודות שפולנסקי התמסחר ברגע שעבר למערב וכל סרטיו למעט "סכין במים" שנעשה בפולין, בראשית דרכו - נגועים במסחריות ואינם בעלי ערך אמנותי סגולי. בעצם כל הבמאים הגדולים ממזרח אירופה איבדו את המצפן כשעברו למערב. הדבר נכון אפילו לגבי גאון כאנדריי טרקובסקי או במאי מחונן ונדיר כקרישטוף קישלובסקי.

28 polanski is old, and his movies are boring  (לת) james
  • 10:51
  • 11.12.11

29 סרט מדהים, קומי וגורם הירהורים  (לת) t
  • 11:54
  • 11.12.11

30 סרט מעולה וביקורת קולעת ביותר.  (לת) עידית
  • 18:57
  • 11.12.11

31 במקום להתעסק באמנות, אתם מתעסקים בכותרות צהובות בורגנים קטנים
  • 19:59
  • 14.12.11

בדיוק עליכם פולנסקי עשה את הסרט.
במאי גאון עם סגנון ו- TOUCH יחודי, שלא מפחד ללכת ולחקור את המקומות הכי חשוכים.

32 סרט מצויין-ראוי לצפייה לכל בן תרבות לקרוע את המסכות
  • 16:50
  • 17.12.11

סרט מצויין ,וחבל לצמצם אותו לכעין נקמה של פולנסקי בתרבות המערבית-אמריקאית בשל המשפט שנעשה לו בשל אונס קטינה.הסרט מצליח לקרוע את המסכות השקריות של בני תרבות, והרי כולנו משייכים עצמנו לזן הזה.המסכות השקריות שבין בני זוג, שבין "מארחים" ל"אורחים ". שבין נשים , שבין בנים להוריהם, בקיצור תרבות שמסתירה אלימות קיצונית , שמתחילה במה שילד רואה בבית, תרבות שמסתירה עיוות דינים עד לסכנת נפשות- תרופה רעלית שמסכנת חולים. בקיצור אלימות ושקרים בכל המערכות. ובכ"ז יש הרבה סיטואציות קומיות ששומרות על איזון כלשהוא כדי לא לזעזע מידי את הצופים.

33 המשך לסרט מצויין לקרוע את המסכות
  • 16:59
  • 17.12.11

ויש לדייק. לא ארנק נזרק למים אלא מכשיר הטלפון הסלולרי של עוה"ד. שדיבר בו ללא הרף בנושא השקרי של התרופה- ועוד האשים את האחרים בחדר שהם מאזינים לשיחותיו. זהו מוטיב חשוב מאד- הטלפון הסלולרי כאילו הוא המשקף את החיים האמיתיים- במקום השיח בחדר עם היושבים בו- שזוהי הרי המציאות העכשווית. כן כולנו יודעים שהסלולר משתלט עלינו ולפעמים תוך התעלמות מהסובבים אותנו במציאות האמיתית. ואל תמהרו לצאת לפני שהמסך יחשך-הנוף בפארק , שבו התחיל הסרט-הוא גם מסיימו. ומעניין להשוות מה השתנה.סרט שיכול לעזור לנו להיות אנשים טובים יותר .

34 לא חיה
  • 20:03
  • 23.12.11

אבל ממש לא ראית את הסרט.

35 נקמה? פולנסקי אנס קטינה. הסרט משעמם ודוחה  (לת) יעל
  • 23:31
  • 24.12.11

36 'ליחסה של אמריקה כלפיו' - קליין לכלכת, פולנסקי אנס קטינה  (לת) ירון
  • 23:54
  • 24.12.11

37 סרט- הצגה מצוינת דרומית
  • 20:58
  • 04.04.12

נהניתי מאד, ובעיקר כתלמידה בסדנא למשחק: מהמשחק, מהרעיונות, המעברים, הקונפליקטים ןמשחקי הכח. היה מרתק ! הרבה בקורת עלינו כבני אדם, מענין שלא הגיעו לאלימות ממשית, כי זה ממש התבקש...