לילה במוזיאון

"מפל האור" מאיר בעיקר את עצמו. הציור, הפסל, התמונה, האמנות - הם כבר יישבו לבד בחושך. אלון עידן מבקר באגף החדש של מוזיאון ת"א

אחר כך, כשקראתי על אירוע הפתיחה בעיתון, הבנתי שזה היה "מפל האור". וחשבתי ללכת שוב לאגף החדש של מוזיאון תל אביב ולהביט שוב על מה שעכשיו אני מבין שהיה "מפל האור". וחשבתי שכעת, כשברשותי המלים "מפל האור", אוכל להתייחס להיבטים ה"אוריים" של המפל, או להיבטים ה"מפליים" של האור. מה שיבוא קודם.

ולא הלכתי שוב. ללכת שוב, חשבתי לעצמי, זה לקבל עלי תרי"ג מצוות, לקבל את התורה מסיני. העדפתי לוותר על התורה ולוותר על סיני. גם ככה יש לו מספיק מאמינים, לאלוהים. אני מבקש לשמור על הרושם מהדבר כשלעצמו: לתאר את "מפל האור" מהזווית של האיש שאינו יודע שזה "מפל האור"; מהזווית של האיש ללא המפתח, ללא הוראות ההפעלה. מהזווית של הילד ללא הורים.

אם כן, ראיתי אור. אבל מפל לא ראיתי. ומאחר שאור יוצא לי לראות מדי פעם, לא התעכבתי על ההיבט הזה של התהום המוזרה שנפערה באמצע תל אביב. אבל כן התעכבתי ליד התהום המוזרה שנפערה באמצע תל אביב. התעכבתי לא מעט. נזכרתי בדיזנגוף סנטר. גם שם יש תהום. גם שם התהום היא הסיפור. סיפור שלא מסופר.

נזכרתי בתחושת המבוך שנכפית על זה שמסתובב בסנטר בפעמים הראשונות; בעובדה שהתחיל בנקודה מסוימת אך אין ביטחון שיחזור אליה בסיום; בעיקוף הספיראלי הזה, שנראה תמים למראה, אך מתברר בהמשך כמלכודת. או לא מלכודת, אולי עונג. כשהייתי ילד והסתובבתי בסנטר הייתי אומר לעצמי: "רגע, אם אני הולך מכאן, אז אני מגיע... אה...לשם? נראה לי שכן... לא?". כלומר: חוסר ביטחון. וכדי לאזן, ויתרתי על החופש תמורת שליטה, הכנסתי לראש מראי מקום כדי לא להיאבד, הכפלתי את עצמי כדי לא להיעלם.

חזית האגף החדש של מוזיאון תל אביב
חזית האגף החדש של מוזיאון תל אביב. צילום: צ`ציק דניאל

אחר כך גדלתי. וראיתי כמה הדרך המוכרת - מוכרת. והבנתי כמה טוב יש בללכת ולהיאבד מדי פעם; כמה טוב יש בלוותר על שליטה במקום שאפשר לוותר בו על שליטה. הבנתי שיש חנויות שאפשר לראות רק מתוך הליכה לאיבוד; שיש מציאות שלא זמינה לזה המבקש משהו מסוים; לזה שמוכוון מטרה; לזה שאוחז ביעד. דיזנגוף סנטר עבר לי בראש כשהסתובבתי סביב "מפל האור" בלי שידעתי שכעת אני מסתובב סביב "מפל האור". ודווקא התגעגעתי אליו, לסנטר.

מקור הגעגוע - בהבדל העקרוני שבין שתי התהומות: בדיזנגוף סנטר מעולם לא נבנתה תהום. בדיזנגוף סנטר נבנו חנויות. בדיזנגוף סנטר נבנו מדרגות. בדיזנגוף סנטר נבנו חדרי שירותים. בדיזנגוף סנטר הונחו דוכנים. בדיזנגוף סנטר נבנתה מציאות סביב פנטזיה. נבנה משהו סביב כלום. נבנה יש סביב אין. המשמעות ניתנה מתוך כבוד לחוסר המשמעות. העובדה שבאמצע יש חלל ריק מקובלת על כולם. הוחלט לא להילחם בה, אלא להשקיע מסביב. דיזנגוף סנטר הוא מבנה שאומר: אין לנו מושג למה במרכז החיים יש חור ענק, אבל זה גם לא משנה. כמעט קפקא: אל תשאל למה, שאל איך. שאל מה עכשיו. שאל מה עושים. מה עושים? בסנטר התשובה ברורה: חיים. מתעקשים לחיות. לחיות טוב, לחיות מעניין, לחיות בלי לדעת מה יקרה בקומה הראשונה, באגף המזרחי, למטה, איפה שדוכני הספרים. אולי במקרה תיפול עליכם פיתה עם זעתר. אולי במקרה לא.

בדיזנגוף סנטר אלוהים הוא של שפינוזה. פנתאיזם. בכל מקום ובאף מקום. ואתה מתפנה לחיות את החיים. באגף החדש של מוזיאון תל אביב אלוהים עומד באמצע התהום וצועק. צועק "למה?"; צועק "לא!"; צועק "חכו!". מעולם לא היה נוכח יותר. מעולם לא ביקש יותר תשומת לב. מעולם לא היה אומלל יותר. מעולם לא עשה יותר סלטות ופליק-פלאקים לאחור כדי לקבל את רשות הדיבור. החיים שלך יחכו כדי שאדוני יסיים את דבריו. ספק אם דבריו יסתיימו עד רדת החמה, עד שהאור יכבה, עד שהמפל יפסיק את מהלך נפילתו.

ובכן, הבקשה המפורשת היא לעצור. להתעכב. להביט. שוב. ושוב. ועוד פעם, אם אפשר. בעצם, זו לא בקשה, זו כפייה. הכפייה נעשית בעזרת זוויות מוזרות, בעזרת קימורים מרהיבים, בעזרת נקודות מבט שונות לאורך המסדרונות שמקיפים את התהום. בעזרת יופי. הוא יפה, המפל הזה, בהחלט יפה. ומבלי משים, אתה מוצא עצמך צופה בשום דבר מקושט היטב; בכלום שלא הסכים להיות כלום; בתהום שאינה מוכנה להיות תהום. תהום שמתכחשת לתהומיות, נאמר.

הנה, אם כן, מקור ההיתקעות: אתה מביט בסוס שמתנהג כמו מזלג; באבן שנובחת כמו כלב; בעצם: אתה מביט בחוסר קבלה. אתה מביט בחוסר משמעות שמתעקש להיות משמעותי. אתה מביט בחור שצועק עליך: אני לא חור. ואז הוא מתחפש ללא חור; ללא בור; ללא תהום. הוא מתחפש ליש, למרות שאין.

התהום באגף החדש של מוזיאון תל אביב היא תגובתו של זה שלא מבחינים בקיומו. איני יודע את מי היא מייצגת - את האדריכל פרסטון סקוט-כהן, את המנכ"ל המיתי מוטי עומר ז"ל, אולי את האמנות עצמה - אבל אני יודע מה מטרתה: לבטל את תחושת חוסר המשמעות; לבטל את התחושה שאם המראה אינה מחזירה השתקפות, אינך קיים. מטרתה של התהום היא להתכחש לעצמה, לתפקידה, לפונקציה שהיא אמורה למלא. זו תהום עקשנית, מגלומנית. היא לא מוכנה לזוז הצדה; לא מוכנה לפנות את הבמה לאגפים ולגלריות שנבנו סביבה; ליצירות שתלויות בחללים הגדולים והקטנים; לאמנות שאמורה להיות סיבת הדברים. התהום הזאת מבקשת להיות האמנות עצמה; מבקשת להקטין את היצירות שסביבה; לייתר את החללים המשניים שסודרו לאורכה, לרוחבה ולעומקה.

"מפל האור". זכרונות מדיזינגוף סנטר
"מפל האור". זכרונות מדיזינגוף סנטר. צילום: קידר ניר

התהום מבקשת לבטל את הסידור המוכר. בסידור המוכר יש דברים שמונחים בתוך חלל וכדי להגיע אליהם צריך לעלות ולרדת במדרגות. באגף החדש של מוזיאון תל אביב הסדר השתנה: יש דברים שמונחים בתוך חלל ושתפקידם להוביל למדרגות. המדרגות זה הסיפור. מדרגות עולות. אחלה מדרגות. זה נגמר ככה: במקום להגיע לציור אחרי שתי דקות של שיטוט ריק ממחשבה; במקום להגיע נקי, רעב, מוכן לאתגר; אתה מגיע לציור אחרי חצי שעה של בהייה/תהייה/התפעלות/סלידה. אתה מגיע מלא, שבע, עייף מהקרב שניהלת זה עתה. התהום היא האויב של הציור, של הפסל, של התמונה. התהום היא האויב של היש, כי היא אינה מקבלת את תפקידה כאין. "מפל האור" מאיר בעיקר את עצמו. הציור, הפסל, התמונה, האמנות - הם כבר יישבו לבד בחושך.

בטקס פתיחת האגף החדש, בשבוע שעבר, עמד סקוט-כהן בתחתית "מפל האור" ונשא דברים. הוא בחר לעמוד דווקא שם, כך נאמר, משום שזה לב לבו של האגף החדש. אכן, זה לב לבו של האגף החדש. ולב לבו של האגף החדש נמצא בדיוק במקום שבו אמורים להיות העורקים והוורידים של האגף החדש. במקום שבו אמורות להיות הדרכים אל הלב, המוח, הריאה, הכליה, העין, האוזן, איבר המין. הוא עמד שם, על פודיום קטן, המיקרופון מולו ועשרות אנשים מתחת. ואור גדול נפל עליו. בעיקר עליו. *

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כרגיל טור נפלא אדום עולה
  • 14:02
  • 04.11.11

אלון עידן מוכיח שוב את יכולתו המופלאה לכתוב. עוד לא הייתי באגף החדש של המוזיאון אך הייתי "באגף" של אלון עידן . המוח הפורה של אלון אשר מנגן עם המילים וממחיש באופן המדויק ביותר את החוויות הפשטניות ביותר. תמיד נשאר אמיץ , תמיד מתעמק ומיוחד ותמיד גורם לאותה צמרמורת המתקבלת כאשר אתה נפגש עם אמנות ראויה - כן ניתן לומר בוודאות הביקורת של אלון עידן היא אמנות בפני עצמה. (ובלי קשר אדום עולה)

02 אפשר להגיב רק בהומור שחור על המבנה החדש של מוזאון תל אביב ,וטוב עושה הכותב עידן שמעניק לנו חיוך נואש  (לת) Ph.D
  • 15:41
  • 04.11.11

03 הכתיבה כאמנות נושמת אמנות
  • 19:03
  • 04.11.11

עדיין לא בקרתי במקום המתואר אבל נשמתי את אוירתו,משמעותו,״נגעתי״ בקירות הבנתו כמו ביקור וירטואלי במוזיאון או לחילופין בין דפי הספר. אהבתי את הלוגיקה ,השפה ,יכולת התאור ונקודת התצפית . מתת מקסים לשבת ! תודה לכותב !

04 אני לא חושבת שאי קיומה של הקבלה העצמית אצל התיהום הופכת אותה לאויבת האמנות מור
  • 19:15
  • 04.11.11

נראה לי שהבנתי את מה שכתבת, נחמד מאד; באמת. קצת ארוך מדי, מעט חוזר על עצמו אבל בהחלט נעים לקרוא [השניים כנראה נובעים ממגבלות של מחויבות למס מילים וכד', לא יודעת]
בכל מקרה; גם אם מדובר במבנה לא מוצלח במיוחד [מה שאגב לא תואם את דעתי] אני לא חושבת שזה פוגם ב-יש שבחלל המוזיאון. היש תלוי הרבה יותר בצופה מאשר במקום עצמו [במקרה הספציפי הזה]. הזעקה תשומת לב נראית, או יותר נכון נשמעת, רק אם ממש מנסים להקשיב, מתעקשים להקשיב.

איך לומר, במילים פשוטות; סך הכל, המבנה סבבה.

05 קשקוש!!  (לת) אריה
  • 19:43
  • 04.11.11

06 לא הבנתי כלום,היה חור או לא היה חור? אבי
  • 20:33
  • 04.11.11

טוב,עכישו אני ח י י ב לבקר במקום ה י ק ר הזה.

07 אלון עידן היקר גלי
  • 21:02
  • 04.11.11

מדוע אתה מתעקש להלאות אותנו? פעם הייתי קוראת אותך בהנאה והתרגשות (לעיתים). לא יודעת מה קרה, ואולי זו בעצם אני..

08 אני מאד נהנתי מהבניין שבעייני הוא בעצמו יצירת אומנות. כל זווית בבניין ייחודית בתוספת הנוף האנושי  (לת) נדב
  • 21:28
  • 04.11.11

09 אוסף מילים חסר משמעות !!! חיים
  • 21:57
  • 04.11.11

במקום לספר על החוויה שלך כמשתמש בבניין החלטת להקביל את הבניין הציבורי לבניין המסחרי , טעות גדולה .... חבל ! פספסת בגדול.

10 כל הכבוד  (לת) פשחור
  • 23:16
  • 04.11.11

11 מרתק ונוקב. נהניתי לקרוא  (לת) אלפונסו הגדול
  • 01:26
  • 05.11.11

12 מין ניו-ז'ורנליזם שוב מרים את הראש?  (לת) נועה
  • 07:49
  • 05.11.11

13 הסנטר אלון
  • 08:50
  • 05.11.11

הקריאה עצמה היתה חוויה, הדגש היה לא פחות מאשר על האגף החדש על מבנה הסנטר( דיזינגוף סנטר) ונהנתי לקרוא.

14 בטיחות מבקרת
  • 09:17
  • 05.11.11

אתמול ביקרתי במוסיאון, באגף החדש לפתע הודיע הכרוז שפרצה אש ויש לפנות את הבנין.
ניגשנו למדרגות הנעות, מאחר ובאותה שעה היו מאות אנשים במקום, ניסינולחפש דרך יציאה אחרות, דלת עם הרישום "יציאה" היתה נעולה, השומר ניסה למצוא מפתח, דלת נוספת "דלת אש" אף היא היתה מעולה, לא היה סיכוי להכנס למעלית, חזרנו למדרגות הנעות, אשר הפסיקו לפעול, אנשים התחילו לעלות ברגל, ולפתע הן חזרו לפעול, אבל רק היורדות, ומי שכבר היה למעלה , התחיל לרדת בניגוד לרצונו.
בסוף התברר שלא היתה שריפה, אף אחד לא הודיע, רק פשוט חיפשנו אש ועשן ולא ראינו.

15 כל כך הרבה מילים וגיבוב של שטויות שאפשר לסכם במשפט אחד יוסי
  • 09:39
  • 05.11.11

המוזיאון שהוא יצירת אמנות דורש לעצמו, לדעתו של אלון עידן, יותר מידי תשומת לב על חשבון היצירות.
זאת ביקורת לעוסה שמיצתה את עצמה ונשמעה כל כך הרבה פעמים בעבר.(ראה המוזיאון של גרי בבילבאו).
אני לא מבין איך הכותב הבינוני ומטה, מקבל כל כך הרבה מקום בעיתון כמו הארץ

16 עב"מ לא מוזיאון  (לת) חמקן B52
  • 10:12
  • 05.11.11

17 ההשוואה למרכז מסחרי של הקניון שגוייה פרדריק ג'יימסון
  • 10:15
  • 05.11.11

במרחב המסחרי תחושת המרחב אובדת ואילו במרחב המוזיאלי [המתואר בכתבה] היא נוכחת. וזה למשל ההבדל בין סימולאקרה ל"ממשי". האדריכל חכם יותר ממבקריו.

18 אתה צודק וגם את התורה מסיני ואת מעמד סיני חייבים לחוות על דעתנו ובלי טובות והנחות ונוחיות כל שהיא כך בעצמנו בדרכנו ובזמנינו אנו ושיקח את הזמן הוא אחרי הכל זמנינו אנו ולא של שום גורם אחר יהי אשר יהיה ונושא העצובי יש רק להגיד שהוא חסר כישרון כל שהוא מלבד היכולת הטכנית וההנדסית  (לת) פלץ
  • 10:20
  • 05.11.11

19 מזכיר לי את המבוכים של מוזיאון אשדוד "מונארט" ג'קי.א
  • 10:48
  • 05.11.11

ההשוואה למונארט אשדוד הפחות כואבת ..בת"א היה מבנה המוזיאון צנוע פשוט עם חללים שנתנו כבוד ליצירות ..בגובה העיניים ...ואילו באשדוד לא היה כלום היה ריק המבנה והמבוכים בו פחות כואבים..

20 לי יש בעיה עם זה שבנין שאמור להכיל אומנות שהוא אמור לייצג, ומכיל רק את עצמו...  (לת) טל
  • 11:25
  • 05.11.11

21 מוזר אני דווקא התלהבתי מהאיפוק הארכיטקטוני וחללי התצוגה הפונקציונליים. עידן
  • 11:49
  • 05.11.11

תמיד אפשר לייצר קופסא לבנה. שתעשה כמובן את העבודה.
ואפשר אחרת..

22 שם לבניין: אולי ״הדוגיז״ גיא
  • 12:34
  • 05.11.11

הבניין נראה כמו תנוחת המשגל הכלבלבית, בעברית ״מאחורה״, באנגלית תנוחת ״הדוגיז״. בעיברית זה אומר יותר אבל באנגלית זה נשמע יותר טוב. אני בתוח שמיטב אמני ואוצרי ישראל יזדהו עם השם ״מאחורה״. הכניסה האחורית, כניסת האמנים, יצור של תרבות כפליתת צואה וגם כאקט של מישגל אולי אפילו משגאל אנאלי נחשק פראי ועקר. לפי הצילומים של האגף נראה שהאדריכל וחבר הנאמנים אכן ״חגגו״. דוגרי: אפשר לפתוח דיון ערכי רציני סביב שמות חיבה לבניינים ציבוריים.

23 כתבה ראויה שקל לפספס גיורא בוס, אדריכל
  • 13:04
  • 05.11.11

בפעם הבאה עצתי שתהיה יותר מדויק בכתיבתך כי קל לוותר מראש על הכתבה העמוסה הזו ולפספס את מה אתה אומר ברוב חוכמה. ראוי מאד לפקפק בפלא הפלסטי המהתל הזה של סקוט כהן, וראוי גם מאד סוף סוף להציע אלטרנטיבה לנועם דביר.

24 וזהו עורך מדור הדיעות ב"הארץ". העיתון החשוב בישראל. אוי לנו כי הושברנו.  (לת) מודרניסט
  • 13:07
  • 05.11.11

25 לא מבין? זיו
  • 13:43
  • 05.11.11

לשם מה להכביר כל כך הרבה מילים על מבנה שיהפוך בתוך פחות מעשור לכולל חרדי?

26 איזה חרטטן  (לת) גיא
  • 14:53
  • 05.11.11

27 KHARA  (לת) O
  • 15:19
  • 05.11.11

28 מניו-יורק לתל-אביב מגלומני
  • 15:35
  • 05.11.11

טוב, הרבה יותר לירי ומהנה מהביקורת של זנברג אבל שתיהן הזכירו לי את מה שאמר האדריכל של ההרחבה\החידוש של המוזיאון לאמנות מודרנית בניו-יורק לחבר המנהלים של המוזיאון: תנו לי כסף ואבנה מבנה שכולם ידברו עליו, תנו לי הרבה כסף ולא יאמרו על המבנה דבר.
הם כנראה נתנו לו הרבה מאוד כסף - כמעט כל הביקורות עם הפתיחה התמקדו בדבר השולי הזה שקיים במוזיאון, אמנות.

29 גם אני נזכרתי בסנטר - אני יכול להישבע שאני יודע באיזו נקודה בדיוק זה נדלק גם אצלך  (לת) המזכירות לדיוק ונפש
  • 16:50
  • 05.11.11

30 כנראה אצטרך לבקר כדי להבין. אהבתי את הסנטר.  (לת) צהוב עולה
  • 17:31
  • 05.11.11

31 פגעת בול  (לת) אליאב זכרוביץ
  • 18:11
  • 05.11.11

32 ציניקנים ומרירים לא חסרים אתי
  • 18:32
  • 05.11.11

אולי מספיק כבר עם הגישה השלילית שקל כל כך לנקוט בה?
משעמם אותי לקרוא מילים וגיבובים של עוד עיתונאים קטנים וקטנוניים.
תבנה אתה מוזיאון-נראה אותך...
תלכו לראות בעצמכם-תהנו מהתרבות בארץ שלנו ותהיו שותפים ליצירה שקוראת כאן. כלכך קל לקנא ולכתוב מילות סרק.
יש בתל אביב סופסוף מבנה שמתכתב עם האדריכלות שקדמה לו ובא בשורה אחת עם מבני מוזיאונים בניו-יורק, פאריז ועוד ערי תרבות בעולם. לכו ותהנו. עזבו אתכם משטויות...

  •   אידיוטים מאושרים גם לא מיכאל
    • 22:09
    • 18.11.11

    הרבה יותר קל לנקוט במקרה זה גישה חיובית ושמחה : במיוחד אם אתה מהתחום
    כי כולם אומרים שזה סבבה אז זה בטח סבבה
    וכולם אומרים שהוא מתכתב עם האדריכלות שקדמה לו אז הוא בטח מתכתב : אבל למען האמת המוזיאון החדש לא שם זין על האדריכלות שקדמה לו
    למה אתה חושב שכתבה כל כך מעניינת שכתובה בצורה מאד שלווה ורגועה קשורה בדרך מסויימת לקנאה : ולמה בדיוק אתה חושב שאתה יכול להציע לעיתונאי ללכת לבנות מוזיאון
    העיתונאי יעשה את שלו והאדריכל יעשה את שלו

    אתה מזמין אותנו להנות מהתרבות בארץ שלנו : איך בדיוק המוזיאון שנבנה על ידי אדריכל מין החוץ מאפיין את התרבות שלנו
    ואיך בדיוק אנו אמורים להיות שופית ליצירה : על ידי זה שאנחנו מהנהנים כמו זומבים ומוחאים כפיים במקומות הנכונים ?!

    אז תעשה לי טובה .. כמו שזה נראה אתה אדריכל חסר כל כשרון : חושב שאם תלקק מספיק ישבנים יקדמו אותך למעלה ? טעות . עדיף שתפתח עמוד שדרה משלך ותלמד להיות ביקורתי ומקורי

    כמו הכתב הנפלא הזה למשל

33 נופח אוויר חם רמי
  • 19:41
  • 05.11.11

איזה התפלספות נואלת, בליל של מילים אשר חוזרות על עצמן כמו משאבת אוויר אשר מנפחת לתוך ריק אין סופי. מילים מילים ושום דבר משמעוצי לא נאמר. מאחורי הוילון נראה סוג של רוע וזילזול במלאכתם של רבים וטובים. קצת צניעות וענווה לא הייתה מזיקה לך.

34 מזכיר את מבקרי האמנות המודרנית ציפי
  • 21:11
  • 05.11.11

לא ככ מבינים אבל מרגישים שצריכים לדבר, או לכתוב. המון מלל לא רלוונטי, מה הקשר בין קניון למוזיאון? שניהם מבנים ארכיטקטוניים, אבל הפונקציה שלהם שונה ואין מה להקבילם!

35 צריך להביא את המנקה מהמוזיאון בגרמניה שלא ידעה שהכתם בקערה שווה מיליון דולר, אולי תוכל לעשות משהו בקשר לאגף המזעזע הזה  (לת) פלצנים: המלך עירום
  • 22:44
  • 05.11.11

36 מעייף כ״כ לקרוא את ההתחכמויות הלעוסות של הכותב  (לת) נו באמת
  • 03:08
  • 06.11.11

37 עוד ממומחה ומבין גדול במתחפש ליש למרות שאין...  (לת) אנה לוגיה
  • 03:11
  • 06.11.11

38 מה שמגיע לנו זה פיתה עם זעתר בסנטר. עם שוחר תרבות  (לת) מופלטה
  • 03:17
  • 06.11.11

39 אלון, אתה מבקר או מורה רוחני? ואני לא לועגת
  • 06:59
  • 06.11.11

אתה הרי יודע, ברור שיודע, שאוצר המילים שלך לקוח מעולם החיפוש הרוחני?...

40 תחשפו את מהלך ההחלטות. העברות הכספים. לא ייתכן שסתם כך הקימו עוד חיריה. וסל מוצמת
  • 07:46
  • 06.11.11

התערוכה הכי נכונה באגף החדש:

כל התכתובת

41 סתם בלבלת את המוח...  (לת) יעל
  • 08:11
  • 06.11.11

42 התמונה מספרת הכל: הקרנף עושה לקרנפית. יונסקו בלי אונסקו.  (לת) כסיף
  • 10:36
  • 06.11.11

43 האגף החדש - זיקית קטועת גפיים וזנב. אומללות לשמה.  (לת) כסיף
  • 10:37
  • 06.11.11

44 After they dror
  • 13:31
  • 12.11.11

after they aloud "habima" to be build the way they did,I'm not surprised anymore. After they let all those "fibshkos" damp they BM everywhere,I'm not surprised anymore. After they changed the face of Tel-Aviv with awful ski-scrapers,I'm not surprise anymore.
When you see the face of the Israeli society, changing in the last 25 years, you are not surprise anymore.When you look at the level of the programs on TV / NEWS / PROPAGANDA you know that this nation would not car of anything that required same sens of taste, beside the nearer restaurant that serve the nouveau food that they get excited from........and on and on and on

פעילות
המלצות
הפופולריות באדריכלות
פרסומת