המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שכחתי סיסמה

הרקדנית של דגה בהריון

תערוכת פיסול-חוץ שסותביס מציג עתה באנגליה יוצרת כללי משחק חדשים בשוק האמנות הבינלאומי. בתערוכה, "מעבר למגבלות", משתתפים בין השאר מיכל רובנר, צדוק בן דוד ורון ארד

  • , דרבישייר, אנגליה
  • פורסם לראשונה: 19.09.2007
  • 23:00
  • עודכן ב: 20.09.2007
  • 23:00

באחוזת צ'טסוורת בדרבישייר שבאנגליה מוצגת עתה תערוכה מהנה ומרתקת, שחשיבותה נובעת מהקשריה הכלכליים-חברתיים לא פחות מאשר האמנותיים. "מעבר למגבלות" ("Beyond Limits") היא תערוכת פיסול החוץ השנייה שמקיים סותביס, ובית המכירות מתפקד בה למעשה כגלריה לכל דבר. העבודות אינן נמכרות לכל המרבה במחיר, אלא לפי התעריף שנקבע מראש על ידי סותביס (ונתון כמובן למשא ומתן). בכך מופרת ההפרדה המסורתית בין סוחרי אמנות לבתי מכירות ונוצרים כללי משחק חדשים בתחרות על כיסיהם של האספנים.

מאחר שמדובר בעבודות גדולות מאוד, המיועדות להצבה בגנים רחבי ידיים, קהל הקונים הפוטנציאליים הוא שכבת האספנים העשירים בעולם. מחירי העבודות נידונים עמם בדיסקרטיות, אך טווח המחירים נע בין 80 אלף ל-2.2 מיליון ליש"ט.

סותביס עשה מהלך מבריק של החזרת פיסול החוץ אל אור הזרקורים ואל ראש טבלאות המחירים של האמנות העכשווית. כבר בשנה שעברה נרשמה הצלחה עצומה בתחום זה, והשנה מסתמן שהמכירות וההכרה הציבורית והאמנותית יהיו גדולות עוד יותר. ההכרה הזאת מתורגמת כמובן לכסף - בנוגע לחלק מהפסלים שנוצרו כעבודות יחידאיות כבר הוכרז שייעשו גם בגרסה נוספת (בדרך כלל מחומר אחר) בכמה עותקים.

אשר לאמנות ישראלית, התערוכה היא בבחינת אישור לכך שאמנים ישראלים מצויים כיום בצמרת של שוק המכירות הבינלאומי. מבין 23 האמנים שיצירותיהם מוצגות כאן (בהם גם כאלה שכבר הלכו לעולמם), שלושה הם ישראלים - מיכל רובנר, צדוק בן דוד ורון ארד. כך שבדומה לשם התערוכה, נראה שאין שום מגבלות הנגזרות מן הישראליות.

מוס עושה יוגה

את התערוכה אצר אלכסנדר פלטון מהמחלקה לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בסותביס, בשיתוף אוצרת-יועצת, ג'ניס בלקבורן. אף כי יש בה עבודות של אמנים עכשוויים מובילים - בהם מארק קווין, שעבודתו "מיתוס (ספינקס)" המציגה את קייט מוס בתנוחת יוגה, היתה למזוהה ביותר עם התערוכה - זו אינה תערוכה המתאפיינת בעכשוויות; היא נוטה לכיוון המכונה מודרני-קלאסי, אמנות שכבר היתה לקונסנזוס של טעם טוב.

בפגישה אתו פלטון מסביר כי יצר גיוון בין עבודת עיצוב פונקציונלית-פיסולית של רון ארד, פיסול דקורטיווי (החלק החלש והמיותר בתערוכה) ופיסול קלאסי, מודרניסטי, קונצפטואלי ועכשווי. הוא גאה בעיקר בעבודה של מיכל רובנר, "מקום", ושל מארק קווין, שהוזמנו במיוחד לתערוכה.

רובנר יצרה עבודה המורכבת מאבני בניין שלקחה ממבנים עתיקים ברחבי הארץ ובנתה מהן מבנה דמוי קובייה בשיטות בנייה מסורתיות (ללא חיבורי מלט). בתוך המבנה השאירה שני פתחים קטנים, שדרכם צופים בעבודת וידיאו. נראות בה שלוש דמויות נשיות, שעל פי צלליותיהן לובשות לבוש נשים מזרחי מסורתי, כשהן נעות ונעלמות. משום נקודה אי אפשר לראות את הקרנת הווידיאו בשלמותה, כך שהעיסוק בגבולות התפישה ברור.

העבודה של רובנר מעניינת גם בדרך שבה היא עוסקת ביחסי מקומיות-זרות בהקשר של האחוזה הבריטית ההיסטורית שבה מוצגת התערוכה. המבנה שבנתה, בעזרת צוות בנאים מישראל, מייצג זיכרון של תרבויות מזרחיות שנתפשו במקרה הרע כפרימיטיוויות ובמקרה הרע פחות כאקזוטיות. השתילה שלו בתוך הגנים הירוקים-הדשנים של בית האחוזה, שכולו אפוף מסורת ארוכה של שליטה אימפריאלית, מעצימה שאלות של התמודדות עם מסורת הנאורות. רוחות הרפאים שבעבודת הווידיאו יכולות להיתפש כהערה סרקאסטית הרבה יותר מכפי שמארגני התערוכה אולי היו רוצים.

אירוניה גלויה הרבה יותר יש בפסל עצום הממדים של דמיאן הירסט, "האם הבתולה", המתנשא לגובה של יותר מ-10 מטרים. הוא עומד סמוך לקיר בית האחוזה, כך שנוצר יחס דרמטי בין פרופורציות הענק שלו לבין המבנה הקלאסיציסטי, הניאו-רנסנסי של הבית. הפסל, שהוא עותק שני מתוך שלושה, נעשה בעקבות הרקדנית בת ה-14 של דגה משנת 1880 בקירוב, פסל יסוד באמנות המודרנית. הירסט הפך את הדמות לאשה הרה, שכמו בציור אנטומי מחצית גופה מוצג בלי העור והבשר, ובתוך בטנה מגולגל העובר. הוא יצר כאן אמירה מושחזת על הסיפור הנוצרי, על תפישות של נשיות וגם על הפרופורציה בין אמנות לאדריכלות המבטאת כוח.

העבודה של הירסט מעניינת לאין שיעור מ"מיתוס (ספינקס)" של קווין, עוד עבודת ענק של אשה. מוס בתנוחה היוגית נראית כגרסה מערבית של דמות אלוהות לא מוכרת, שלא ברור כלל מדוע יש להגדילה לממדים מונומנטליים. העבודה היא עכשווית רק במובן הצר ביותר, זה המתייחס לכך שרוב צופי התערוכה מכירים את הדוגמנית. מעניין לחשוב על כך ביחס לעבודות אמנות אחרות שמוס כבר הופיעה בהן, ובעיקר הדיוקנאות שיצר לוסיאן פרויד, אשר העניקו לדמותה משמעות, מעבר לפרסומה הרב.

אופציה למקום אחר

העבודה האלגנטית והאינטליגנטית ביותר בתערוכה היא "ריחוף "II ("Levitation II") של אניש קאפור. באבן השחורה הגדולה (בקוטר של 178 ס"מ), שצורתה כמעט אליפטית ופני השטח שלה חלקים ומבהיקים, משתקפים-נבלעים הגנים, והאובייקט מצליח להיות גם נוכח מאוד וגם להיתפש כמעין חור שחור, אופציה למקום אחר, שבו אדמה ושמים נפגשים באופן שונה מזה שנראה כה שליו, טבעי ונצחי בגנים.

יש דיאלוג בין העבודה הזאת לספסל המוצלח מאוד של זאהה חדיד, המוכרת בעיקר כאדריכלית. הספסל, ששמו "Belu" והוא מוצג כפסל לכל דבר, יוצר במהדורה של 12 פריטים במיוחד לרגל התערוכה.

"השתקפות סתיו" הוא פסל יחידאי של צדוק בן דוד, עשוי עץ ומתכת, שגובהו עולה על 4 מטרים. בעונה הנוכחית של השנה הוא נראה כאזכור של הזמן, סתיו בין עצים מלבלבים; כשמתקרבים ומגלים שכולו מורכב מדמויות, הוא גם נהפך לדיון על היחס בין אדם לטבע.

עוד פסלים בולטים לטובה הם "מפלצת כורעת III" של לין צ'דוויק, עבודה מ-1990 שנעשתה במהדורה של שישה פריטים, והפסל של האמן הספרדי חאומה פלנסה, תיבה שגובהה 4 מטרים העשויה זכוכית ופלדת אל חלד. בטקסט הנלווה לעבודה הפואטית של פלנסה, "החורף חימם אותנו III", נכתב שהיא מוקדשת לת"ס אליוט. מוצג בה משטח דמוי לבנים שנחרטו עליו מלים ומסביבן חלל ריק. למרות הדמיון לעבודות של רייצ'ל וייטרד הבריטית או מיכה אולמן, פלנסה יוצר כאן רגע שגורם לצופה להיעצר.

ההצלחה הגדולה של התערוכה היא העמדת הפסלים. כמעט כולם הועמדו כך שהיחס בינם לבין הנוף מעניין ומוסיף לשניהם. זו תערוכה שכדאי לתכנן בה ביקור ארוך של כמה שעות. אפשר גם לבקר בבית המפואר, המלא חפצי אמנות ואומנות (אך בניגוד לגן, אי אפשר להיכנס אליו עם עגלת ילדים).



מתוך התערוכה "מעבר למגבלות" באחוזת צ'טסוורת בדרבישייר שבאנגליה (מלמעלה): דמיאן הירסט, "האם הבתולה"; מיכל רובנר, "מקום"; עבודה של רון ארד; מארק קווין, "מיתוס (ספינקס)"




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
פרוייקטים מיוחדים