פארודיה משובחת חושפת את הבנאליה של תיעוד השואה

איתי זיו יצר את "סרט דוקומנטרי על השואה", שלועג למיינסטרים הציוני-הוליוודי, הנחשף בו במלוא כיבוש הדעת החלול שהוא מפעיל

בסרט הזה לא נאמרת מלה על השואה. ובכל זאת, זהו סרט עדות לפי המתכונת הקלאסית: ראשים מדברים ואמצעי אווירה מלבים בלבד. פה ושם מקטע המראה את הבמאי-אמן בהכנות מאחורי הקלעים, כחלק מהסכמה הקולנועית הגורסת שבכל הקשור לדוקומנטרי, המייקינג-אוף הכרחי לתוצאה.

לשם כך גייס איתי זיו בערמומיות מיתממת את משפחתו (הנשים רגישות ואינטימיות, הגבר מכסיף, הסבתא דואגת, הילד תמים, הנערה שרה ומנגנת). הסרט, בן 20 דקות, הוא בעצם סדרת ראיונות הכנה, מעין התייעצות מורחבת בנושא "איך עושים סרט דוקומנטרי על השואה". מתברר שיש מתכון. זיו מעלה שאלות מפורטות לגביו ונענה בתשובות ספילברגיות. הפארסה היא על המבנה.

אחת לאחת מפרק זיו את קלישאות הייצוג הבלתי מעורערות של השואה בקולנוע הרציני, האחראי, הזוכר, המתעד, שמנהל את ה"ככה זה", את שטיפת המוח שהיא כבר חלק מהיקום האודיו-ויזואלי, ההיסטורי והפסיכולוגי של כל יחיד. הוא לועג למיינסטרים הציוני-הוליוודי, הנחשף בסרט הנפלא הזה במלוא כיבוש הדעת החלול שהוא מפעיל.

 

אין טיעונים, הנמקות, דעות. התוכן אינו נשא המשמעות האקוטי. יש ודאות של "איך צריך להיות" כך שלא נותר דבר מלבד הישענות נוספת, מגויסת כך או אחרת, לקיטש של "תיעוד השואה" במונחי "כצאן לטבח", "גבורה", "קדושת הניצולים" וכיוצא באלה, כפי שהם מגולמים בשיח הממסד הסכריני. התקתוק הממסדי, הטעויות העובדתיות, ההכללות השוממות, השחוקות, מצחיקות משום שהן מנוסחות בעזרת מחוות גוף מדויקות להפליא (בשכנוע עצמי עמוק), המחקות עשרות דיבורים דומים בעשרות סרטים דוקומנטריים.

מתן חוות הדעת, התשובה לשאלה, ניסוח האחריות הקולקטיבית - כל אלה נולדו כחיקוי של מומחים שאינם מערערים או מפקפקים, אלא אך ורק מספקים הוכחות למומחיותם המדויקת. "חוסר היכולת לייצוג" של השואה מתגלה כאן באופן קומי מפתיע, ובייחוד מפעל הדוקומנטציה היומרני האדיר, הנצלני והשרלטני.

עליבות הצילום הביתי, הלא הוליוודי, מעצימה את הפערים המשעשעים. וכמה שזה מצחיק. נדמה שאין קלישאה שזיו מוחל לה, מוותר על ההיטפלות אליה. ממצלמה ש"הולכת" עם הצלם ומנציחה מרצפות ריקות, מסתובבת כשהיא מופנית כלפי מעלה בחורשה כדי להדגים צמרות עצים שותקות ושמים אטומים, איזו ארובה, קיר לבנים, חדר מדרגות, מנורת בדולח, נעימות נוגות, גרפיקת חוטי תיל, הימנון הפרטיזנים ביידיש, מעבר משחור-לבן לצבע כי החיים חייבים להימשך. כשבסצינת הסיום הארוכה מדי במכוון (המתחלפת משחור-לבן לצבע כמו ב"רשימת שינדלר" ו"החיים על פי אגפא"), חתול חוצה את הפריים מאחורי זוג צעיר המתנשק למרות הכל - האפקט הקומי מושלם.

מפרק את קלישאות הייצוג. מתוך "סרט דוקומנטרי על השואה" של איתי זיו.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב כתבות גלריה ישירות אליכם

הסרט בנוי מסדרת שאלות העוסקות ב"איך" הקולנועי. לכאורה שאלות הרות גורל על אפשרות הייצוג, מעמד העדות, ויזואליזציה של זיכרון, אחריות היסטורית, מתן צורה ומבנה וכיוצא באלה. אלה מגומדות על ידי זיו לשאלות טכניות ברובן: מה מתאים כסצינת פתיחה. איזו מוסיקה הולמת סרט על שואה. אילו צבעים ("אדום" עונה בביטחון הילד המתראיין. "כי זה דם"), מה אמור להיות הנרטיב, האם חשוב לראיין ניצולי שואה, מה כדאי - שחור לבן או צבע, מה הסצינה הסוגרת, באיזה אורך ראוי להיות סרט שואה.

כך מתקיים הממד הניהיליסטי של זיו, המפרק את הרמטיקת הקלישאה לגבי התקינות (כינורות ופסנתרים). זה אחר זה המרואיינים משיבים כמקיאים מהלא-מודע ודאויות ("הילד שמרים ידיים זה דימוי חזק"), טעויות, רצונות שבלוניים, תוך מהילת העקרוני באינטימי ("אתה לא אשם, אבא הביא לך מצלמה כשהיית קטן"). כשבויים בסך הייצוגים הם מערבבים את המושג הקלוש שלהם על נושאי הסרט, הן שואה והן קולנוע, מצמצמים אותו לדיון באפקטים. וזה מצחיק כמו "החמישייה הקאמרית" במיטבה.

קמטים ושתיקות

בני המשפחה המשיבים במלוא הסמכות נראים כחקיינים של דוברים, אומרים תבניות נתונות בטוב טעם נינוח, כסייענים טובי לב לאמן שדחיפות קולנועית-היסטורית מנחה אותו. זיו מבצע דרכם ובלא ידיעתם חילול, הפרה יסודית של הקדוש או המוסכם, חושף עד כמה הוא מגוחך, מרוקן.

"הסרט צריך להיות מספיק ארוך שיבטא בעצם את ההתרחשות, את התקופה, את אורך התקופה ואת השתלשלות הסבל עד תום אותה שואה"; "אולי חצי שעה. כי אם זה סבל, עדיף לא שעה"; "אני חושבת שהייתי מתחילה דווקא מהשתיקה. מההתעלמות של העולם"; "לספר סיפור אחד מני רבים"; "אתה חווית את השואה בצורה עקיפה"; "זה יכול להיות סרט עם מסר שרואה את העבר עם מסר לעתיד, חברתי אפילו"; "אפילו מחולק לפרקים"; "אנשים שפשוט חולפים בלי מימיקה על הפנים"; "למרות הכל אנחנו פה וניצחנו בגדול"; "שירי חזנות, שירי תפילה, תקיעות שופר, איזו קריאה שקורעת את השמים"; "צבעים כהים, אפלים כאלה, כי זה מה שמשדר שואה"; "הפנים שלהם, הקמטים שלהם, הסיפורים, השתיקות, אלה האפקטים הכי חזקים"; "אפקט של רכבת שיש בה גז"; "משהו שהולך ונמוג וכאילו נעלם ומצטמצם עד שיש מסך לבן והוא נשאר ככה כמה שניות לפני הכתוביות"; "בתקווה. סרט כזה מסתיים כאשר מצולם כאשר מצולם אותו ניצול קשיש עם הנין שלו, שבעצם זה הניצחון שלו".

ודאות של איך צריך להיות. מתוך הסרט.

ויש גם חבר, מעין "מזרחי משכיל" המבין באמנות וטכנולוגיה, שמסביר ש"ההתעסקות שלך בתור אמן חייבת להתמודד עם שימור ועם רסטורציה של מוצרים כאלה, שההיסטוריה פולטת לעולם". העריכה של זיו, כמובן, משובחת. כלומר, עוינת. הטיימינג שלו עשוי להוציא גם מהצדקן הגדול ביותר, המחשיב הומור שחור כאנטישמיות, פרץ צחוק.

רק הסבתא, זו שהסרט אמור לעסוק בה, מפוצצת את הבלון. "תרד מזה", היא חותכת בפסקנות את הנכד האמביציוזי. "סבא נהיה שחור מעצבים. אין לנו מה לספר". "על השואה יש מיליון סרטים יותר מעניינים משלך. יש על מי שהיה באושוויץ, בגטאות, עם מספרים על היד. אנחנו לא היינו שם. זה לא נקרא שואה". היא היחידה שמסרבת להשתתף בזילות שלו, גם אם אחת מהסיבות היא שאינה מאמינה בכישורי הנכד: "אתה לא עובד היום? מה אתה נטפל בנו?"

כך ממשיך הסרט, מתשובה מופרכת אחת לשנייה, פורש לקסיקון קשקושים שכמו נולד מחשיבה מעמיקה בנושא, שהגיע באופן מסקני למיצויה הקולנועי. כשהוא מפריד לחלוטין בין הצורה לתוכן, מפרק זיו את הצורה למרכיבי האפקט שלה, חושף את המניפולציה האסתטית-אווירתית. יותר מכך: הוא חושף את האמונה היוקדת בה כערובה להצלחה אמנותית.

סדנה לבישול דייסה

ככל שבני משפחתו כנים יותר, מתייחסים ברצינות לשאלות קשות, מגוייסים עד תום - נחשפת הפארודיה על הרצינות, כולל ממד הניצול הקיים ממילא בסרטים רציניים, "אמיתיים", מהזן הזה. האיקונוקלזם היסודי של זיו כפול. שהרי הוא נענה במדויק לאחרונת תביעותיהם הרגשיות מ"סרט שואה". מסמן וי על הכל: על האפילה והכינורות, המוסיקה היהודית והסיום מלא העזוז, השתיקות כמו הדיבורים. אלא שהוא מבצע את הכל שנייה אחרי שהחצין את הפיגום החלול שיוצר פריימים כאלה, כמוקיון. הוא מדגים עד כמה זו בעצם סדנת בישול אחת גדולה לדייסה.

מתוך "סרט דוקומנטרי על השואה" של איתי זיו
חושף את ממד הניצול בסרטים מהזן הזה. מתוך הסרט.

זיו מנוע מלעסוק בשואה, אם כן, לא רק מפני שהיא גדולה מדי כפי שנהוג להגיד, אלא גם מפני שכל קודמיו בתפקיד, מתעדיה השונים, עשו עבודה גרועה, עד כדי חסימת כל אפשרות לבצע אותה שוב שלא מעמדה צינית, לועגת. את הבנאליה השבלונית שלהם הוא חושף ועושה זאת לעילא. זה שנים רבות, אם בכלל, לא נעשתה באמנות הישראלית פארודיה כל כך משובחת.

איתי זיו, "סרט דוקומנטרי על השואה". גלריה שי אריה. שלמה המלך 61, תל אביב. שעות פתיחה: ימים רביעי-חמישי 11:00-19:00, יום שישי 11:00-14:00, שבת 11:00-13:00. עד 17.2

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נראה שאזרחי ת"א ממש יורדים מהפסים בבחירת עבודות הגמר שלהם  (לת) רונן
  • 07:01
  • 23.01.12

02 להקיא אני
  • 07:07
  • 23.01.12

עוד כאילו-אמנות של מיהו שזקוק באופן נואש לתשומת לב.
עזוב אותנו במנוחה.
אולי תיצור סרט שיגחיך את תיאטרון-קולנוע-ציור-צילום-פיסול-כתיבה נגד הכיבוש? הרי הכל אותו הדבר בדיוק - כמה צעירים חסרי תעסוקה "יוצרים" "סרט מטלטל" ו"אמיץ" נגד הכיבוש.

03 נשמע כמו משהו דפוק ביותר..  (לת) גל
  • 07:29
  • 23.01.12

04 כתבה מצוינת  (לת) א.ב. כרמלה
  • 07:45
  • 23.01.12

05 את הבקורת הכי טוב על הסרט כותב המבקר בתחילת הפסקה השלישית כשהוא משוה אותו לסרטים רצינים ובכך מכניס את הסרט הזה באחת לקטגורית הסרטים הלא רצינים. המבקר אולי התכון למחמאה אבל זו ממש לא מחמאה. אני יודע שאני רדוד, לא מבין אמנות, שבוי בקונצפציה ושטוף מח אבל מה לעשות ולדעתי קצת קשה לדבר בהומור על רצח 6 מיליון בני אדם וכונה מוצהרת לרצוח עוד 12 מיליון כולם בני עם אחד. המינימום שאפשר להגיד על אדם כזה הוא שיש להתנהגות כזו מאפינים פסיכיאטרים מובהקים. איכשהוא לא שמעתי שיש הרבה סרטים שצוחקים על עשרים המיליון האחרים שהיטלר רצח או על 30 המיליון שסטאלין רצח. יש רק סוג מסוים של יהודים שרצח 6 מיליון יהודים הוא לדעתם נושא לשעשוע "אינטלקטואלי". האם יכול להיות שרק מקרה הוא שהאנשים האלה הם בד"כ גם לא אוהדים גדולים של מדינת ישראל?  (לת) כמו כולם - נהוצל במקרה
  • 07:54
  • 23.01.12

06 האם ניתן לצפות בסרט איפשהו אונליין?  (לת) יניב
  • 08:26
  • 23.01.12

07 חבל כי ה"סרט דוקומונטרי על השואה" מוצג רק בת"א,גם אני רוצה לראותו בב"ש..  (לת) רוני
  • 08:39
  • 23.01.12

08 עשית לי חשק לא לראות את הסרט תודה על השרות
  • 08:41
  • 23.01.12

אני מוותר מראש על אומנות שנעשית מעמדה צינית

09 הבנתם משהו?  (לת) דובי
  • 08:44
  • 23.01.12

10 כל הכבוד לסבתו של הבמאי שמפוצצת את הבלון הנפוח שהוא. לך לעבוד! (לא בבימוי, כן? לזה אין לך שום כשרון)  (לת) יקוב פליני
  • 09:03
  • 23.01.12

11 גיבור גדול ע.ב.
  • 09:47
  • 23.01.12

שיעשה פרודיה על השואה עצמה, יהיה הרבה יותר קטעים.

12 די לשימוש החלול במלה חלול. גם לכיבוש. כתבה קיטשית בשימוש נלוז של מלים נדושות. חלולות כבר אמרנו?  (לת) שלמה עדני
  • 09:57
  • 23.01.12

13 ביזיון! אח העם
  • 10:02
  • 23.01.12

אמטלה אומנותית מטובלת בשפה נקיה המחללת את אחד מקודשי הקודשים של ההיסטוריה היהודית! תתבייש לך !

14 הדבר היחיד שהסרט חושף זה: הבאנליות של הביקורת
  • 10:03
  • 23.01.12

את הבאנליות של יוצרו
אם סרטי שואה נראים בעיניו חלולים - שיתעסק עם משהו אחר

זה כל כך מעייף לקרוא ביקורת שמהללת בנאליות

חבר מעיין "מזרחי משכיל"? מעיין חבר? מעיין משכיל? מעיין מזרחי?
מעיין כאילו? נשמע רע

15 מוכרחה להיות פולארית קוראת בין השורות
  • 10:10
  • 23.01.12

שמתם לב כיצד הכותבת נוטלת תמיד את העמדה הפולארית וכמובן, שבשכנוע עצמי עמוק., וכך מתבצע סוג זהה של חשיבה שהסטגנציה היא עמוד השדרה שלה. מי שהתעמק ב"טפשות" של אביטל רונאל יזהה אותה בכתיבה של גליה להב.

16 לא הצגת אותו בתערוכה האחרונה שלך? עיתונאית? אוצרת?
  • 10:25
  • 23.01.12

גליה יהב בעלת האינטגרטי הבלתי מעורער...
מה יהיה עם גלריה? הבאתם עיתונאית לכאורה שהיא אוצרת לכאורה?
כותבת פה כתבה על מי שהיא הציגה רק לאחרונה,
רוצים כתבה מפרגנת מגליה- לכו והציגו את חבריה...
ולא אמרתי כלום על הסרט של איתי...

17 שואה בגימטריה 312 מדיר קלישאות
  • 10:49
  • 23.01.12

כמו "ביש".

18 סתם אדם רדוד שמנסה לקבל יחס בעזרת שימוש ציני באפקט "Shock" אודי
  • 10:59
  • 23.01.12

כמה מתאים להארץ להלל ולנפח את החשיבות של עוד סטודנט רדוד רודף בצע שמנסה להשתמש באפקט ה"SHOCK" כדי לקבל תקשורת. איתי זיו צריך לחשוב טוב למה הוא כל כך מתנגד לסרטים תיעודיים אמיתיים על השואה. יכול להיות שזה סתם כי הוא זבל של בן אדם שלא מבין על מה הוא מדבר, או שהוא סתם רודף בצע כל כך שהוא מנסה לעשות לעצמו שם על חשבון ניצולי השואה. תתביישו הארץ. הפעם ירדתם לשפל חדש.

19 תגידי, גליה, איתי לא הזריק לך "בערמומיות" את כל הכתבה הזו לאוזן השלישית, או סתם לדיסק הקשיח שלך?  (לת) שאול השואל
  • 11:29
  • 23.01.12

20 אמן ברמה בינלאומית אדולף
  • 11:37
  • 23.01.12

הכי טוב שיש, ישראל מתקשה לאכול את הפיוזן של הגפילטפיש בהצלחה

21 לישראלי קשה במיוחד לעשות סרט על השואה כי אינו יודע מהו יהודי ומהי אנטישמיות  (לת) שיינדל
  • 11:39
  • 23.01.12

22 איזה צחוק, איזה קטעים איזה אחד
  • 11:40
  • 23.01.12

מיליוני הורעבו, נורו, נשחטו, נחנקו ונשרפו והבחור עושה פארודיה משובחת על התיעוד.
כמה משעשע. פשוט לשכב על הרצפה מצחוק.
הוא גם עושה וריאציות על זרועות ומספרים? אולי קליפ על עבודה ושחרור? כמה שזה מצחיק...
יש לי רעיונות לעוד כמה פארודיות. נגיד, פארודיה קורעת על איך מסקרים רצח של ראש ממשלה. תראה תקריב של יגאל עמיר ותראיין את דליה רבין מה דעתה על זוית הצילום. זה יהיה מעולה. או שתשאל קרבנות אונס איך לדעתן צריכה להתנהל מסיבת עיתונאים שבה קרבן אונס מספרת על מה שעשו לה. האם להראות גם את האנס, נגיד מ' מבית הנשיא? האם צריך להתמקד בפנים שלה או אולי בחלקים אחרים בגוף? תודו שזה יהיה מצחיק שלא תוכלו לישון בלילה.

אגב, מאיפה נולד השילוב של הציונים וההוליוודים? האם היוצר הדגול או המבקר המהולל לא כל כך אוהבים את הרעיון הציוני? הם מתגעגעים לימים הטובים בהם יהודים הובלו ברכבות בקר, ואפשר היה לעשות מזה פארודיות?

23 סינדרום "אל תגעו לי בשואה" מכה שוב פיליפ
  • 11:49
  • 23.01.12

נראה לי שליוצר לא מתאפשרת בישראל שום דרך אחרת לבחון ולגעת בנושא כה טעון, אלא דרך הציניות הסרקזם - וזאת משתי סיבות עיקריות:
הראשונה - החברה הישראלית אינה מסוגלת להביט בעיניים מפוקחות בנושא ואינה מקיימת דיון מעמיק ורציני עם עצמה. הרגש גובר על הכל - ראו דוגמת סרטו של אייל סיוון "הספציאליסט".
השניה - (וכאן עומדת לפנינו מיטב הדוגמאות - הגברת יהב ) היא שהיוצרים בישראל בעצמם מפחדים לגעת ברצינות ובעומק בתחום ומקבלים עידוד תמידי מצד הביקורת התרבותית ככל שהם מציגים את הנושא בצורתו הצינית הסקראסטית ביותר.
הסרט, הכתבה והתגובות לכתבה מוכיחות זאת שוב.

  •   "אל תגעו לי בשואה"? כבר חיללתם אותה לגמרי! דור שלישי לניצולי שואה
    • 13:59
    • 23.01.12

    החל מבדיחות שואה מבחילות כמו "זהירות מדרגה" ובדיחות על יהודים וסבון ויהודים ועשן, החל משרה סילברמן הקומיקאית היהודייה שחיללה לגמרי נושא זה ועוד...

    אני אישית אדם שאוהב להסתכל על דברים לעומק, הייתי רוצה למצוא סרטים (ויש כאלה) שחוקרים את השואה בפן הפסיכולוגי שלה, שלא רק מעבירים זעזוע אלא גם מסבירים איך ג'נטלמנים משכילים הפכו לרוצחי המונים, איך אנשים מצאו את הכוחות לשרוד אחרי הזוועות. חקר הרוע האנושי והקלות בה כל אחד יכול לקחת חיים לרוב ללא מגבלת המצפון כאשר אומרים לך ש"זה בסדר".

    אני רוצה לראות סרטים שכאלה! לא סרטי פארודיה ובדיחות על הנושא הזה! הרי השואה היא הסימפטום הכי חזק בא אנו רואים את החברה האנושית בשפל המוסרי הכי כבד שהיא הייתה בה מזה אלפי שנים.מלחמה בה מתו מליוני אנשים, נתבצע רצח עם ליהודים וגם לצוענים, להומו-סקסואלים, לנכים, מפגרים ועוד...

    אנחנו לא צריכים סאטירה אנחנו צריכים תשובות - יש לנו מספיק בידור אנחנו רוצים גירוי אינטלקטואלי - אנחנו אנשים מספיק ציניים אנחנו רוצים רגש.

  •   תיגע לי בשואה, אבל אל תלעג לה דור שלישי לניצולי שואה
    • 13:59
    • 23.01.12

    החל מבדיחות שואה מבחילות כמו "זהירות מדרגה" ובדיחות על יהודים וסבון ויהודים ועשן, החל משרה סילברמן הקומיקאית היהודייה שחיללה לגמרי נושא זה ועוד...

    אני אישית אדם שאוהב להסתכל על דברים לעומק, הייתי רוצה למצוא סרטים (ויש כאלה) שחוקרים את השואה בפן הפסיכולוגי שלה, שלא רק מעבירים זעזוע אלא גם מסבירים איך ג'נטלמנים משכילים הפכו לרוצחי המונים, איך אנשים מצאו את הכוחות לשרוד אחרי הזוועות. חקר הרוע האנושי והקלות בה כל אחד יכול לקחת חיים לרוב ללא מגבלת המצפון כאשר אומרים לך ש"זה בסדר".

    אני רוצה לראות סרטים שכאלה! לא סרטי פארודיה ובדיחות על הנושא הזה! הרי השואה היא הסימפטום הכי חזק בא אנו רואים את החברה האנושית בשפל המוסרי הכי כבד שהיא הייתה בה מזה אלפי שנים.מלחמה בה מתו מליוני אנשים, נתבצע רצח עם ליהודים וגם לצוענים, להומו-סקסואלים, לנכים, מפגרים ועוד...

    אנחנו לא צריכים סאטירה אנחנו צריכים תשובות - יש לנו מספיק בידור אנחנו רוצים גירוי אינטלקטואלי - אנחנו אנשים מספיק ציניים אנחנו רוצים רגש.

24 אולי ניתן להעלות את הסרט לאתר הארץ? אלחנן טוב
  • 11:53
  • 23.01.12

כמובן קלוד לנצמן השכיל להעמיד דגם לטיפול מאופק וחכם בשואה וקמו לו א מאז אינספור מחקים. עם זאת כולנו בטראומה מהשואה ולא מסוגלים להתמודד עם הנושא באופן המתקבל על הדעת כי השואה עצמה אינה מתקבלת על הדעת. ממעבר לכך נחוצה הבנה של שפת הדימוי, אימאג' בלעז, שאינה מצויה אצלנו. למשל, התצלום של הילד למעלה אומר על השואה, מסביר את השואה, טוב יותר מאלף ספרים וסרטים על השמדת העם היהודי.

25 אוי איזה תגובות פה יניב
  • 11:55
  • 23.01.12

האם עד כדי כך קשה להבין שמדובר בסרט המבקר את האופן שבו המדיה המיינסטרימית בעצמה מייצרת בנאליזציה של השואה? ולגבי הכתבה עצמה - הרי לא מדובר בכתבה מתחכמת המדברת גבוהות. הכותבת אינה זו שמעלה את נושא הסרט לדיון, אלא רק מביאה אותה לידיעתנו.

ושוב לשאלה, האם ניתן לצפות בסרט אונליין? מחוץ לת"א? מחוץ לארץ?

26 סוף סוף! נשמע מרתק ומביא הקלה גדולה לעולם  (לת) אלכסנדרה
  • 12:01
  • 23.01.12

27 אפשר ללעוג לכל דבר מה בדיוק הסרט הזה תורם לאנושות?  (לת) יונתן
  • 12:04
  • 23.01.12

28 סרטים על מפלצתיות הציונות כבר לא קוטפים פרסים, אז צריך לעבור לשואה. העיקר להיות ליצן החצר התורן.  (לת) רועי
  • 12:11
  • 23.01.12

29 ברכות לשמאלנים מזה חשוב
  • 12:12
  • 23.01.12

הוי שמאלנים אני מאחל לכם שתשרפו חיים יחד עם בני המשפחה שלכם

30 ליוצר המקורי והאמיץ ,הינך מוזמן לסימפוזיון השואה השני אותו אזמן בקרוב  (לת) מ. אחמדינג'ד ,טהרן
  • 12:13
  • 23.01.12

31 איתי חביבי, כל יצירה קולנועית, גם דוקומנטרית, היא מניפולציה - גם אלה שלך. אפשר לדבר על זה ברצינות ואפשר גם להלעיג ולפגוע בהרבה אנשים על הדרך.  (לת) אפור זה מוח
  • 12:16
  • 23.01.12

32 פרודיה על השואה זליג המוזלמן
  • 12:36
  • 23.01.12

המחשבה על סרט פארודיה על השואה היא חולנית ברמה עליונה והדבר נכון גם לגבי היוצר וגם לגבי המבקר המשבח. יש בעמנו אנשים חולים מנטלית כמו יוצר הסרט ואין פלא ששונאים אותנו בעולם.

33 נהדר: הארץ יורד לשפל נוסף בלתת קרקע להכחשת שואה. למה שלא יחליף רשמים עם ד"ר לכחשת שואה אבו מאזן בעניין?  (לת) אלי
  • 12:44
  • 23.01.12

34 שי אריה הגלריה העכשווית של תל אביב, טינופות  (לת) שרה
  • 13:11
  • 23.01.12

35 כמה נועז. כמה דקונסטרקטיבי.  (לת) כמה בנאלי.
  • 13:13
  • 23.01.12

36 סוף סוף עבודת אמנות מאתגרת מחשבה. אמנות במיטבה. גליה הפעם צודקת לחלוטין  (לת) אליהו אריק בוקובזה
  • 13:25
  • 23.01.12

37 נכון, סרטי השואה נראים "בנאליים" דור שלישי לניצולי שואה
  • 13:49
  • 23.01.12

כי הם לא מכוונים לאליטה האינטלקטואלית של הברנז'ה התל-אביבית היוצרת (כלומר, לא מכוון לפלצנים) אלא לאנשים רגילים, לאנשים שאותו מבנה הסרטים ה"בנאלי" מרגש אותם וזו דרך שבא הם מצליחים להתחבר אל השואה - דבר שמאוד קשה להתחבר אליו בייחוד אם אתה לא יהודי\ישראלי.
עוד דבר, אם הסרטים הרגילים כ"כ בנאליים, מדוע סבא שלי שהוא ניצול שואה (ומעבר לכך אדם מאוד אינטילגנטי) לא מסוגל לראות סרטי שואה מבלי לבכות? הקיטש עובד, וזו מטרתו, לא לחדש אלא לזעזע את צופיו ולהעביר מסר אל הרוב לא אל חוד החנית של האלי... טוב נשבר לי!!!!!!!!!!

אתה אדוני הכתב סתם פלצן עלוב וכמו כל התל אביבים הבראנז'איסטים מחפש תמיד איך להיות פורץ דרך ולעבור על נושאי טאבו חברתיים! סאטירה על סרטי שואה גורמת לאנשים קרים וציניקנים כמותכם גיחוך ולאנשים אמיתיים שמחוברים אל המציאות זה גורם חלחלה! תתבייש לך!

38 ביום שתישחט הפרה הקדושה האחרונה הזאתי כל השדים יקומו לתחייה גו
  • 13:52
  • 23.01.12

תנו לה לאכול עשב בחצר האחורית.. לכלות ימיה בשקט בשלווה ובבנאליות.
תנו לשדים לתפוס רילקס בצל
או שזה יהיה הסוף של רפובליקת ויימאר שעל הגדה הדרומית של הירקון...
(ואם הסטודנט לא מבין את זה אולי המנחה שלו צריך לדעת את זה... או המנהל... ... )

39 עבודתו של איתי זיו שואה שיר
  • 14:00
  • 23.01.12

לכל המשמיצים והמתיפיפים משוכנעת שרובכם לא טרח לצפות בעבודה והתיחס
בחוסר הבנה לדברי המבקרת גליה להב
לדעתי איתי עשה עבודה שנונה אכן פרודיה אך לא על השואה אלה על אנשים כמוכם שאינכם מוכנים לצאת מהקופסא ולפתוח ולהבין ולרצות לעשות דברים אחרת חבל כי חשיבה מקובעת כזו גורמת לקבעון ולכל המבקשים שינוי בתאטרון ובאומנות לא נורא אם תבינו שאפשר לעשות גם עלכם פרודיה לא אחת הומנות משרתתאינטרסים אינדוידואליים ושוכחת מה תפקידה

40 מה ההתלהמות הזו ? ביקורת/אירוניה על תעשיית השואה אינה זילות של השואה עצמה.  (לת) שלומי
  • 14:01
  • 23.01.12

41 ציונית-הוליוודית? בועז
  • 14:02
  • 23.01.12

מה הקשר לעזעזל בין התפיסה הציונית של גבורה בשואה לתפיסה ההוליוודית. השוואה גאועה מאד

42 ציונית-הוליוודית? בועז
  • 14:03
  • 23.01.12

מה הקשר לעזעזל בין התפיסה הציונית של גבורה בשואה לתפיסה ההוליוודית. השוואה גרועה מאד

43 זה לא כמו הקליפ הזה שמסתובב ברשת של השיר "תותים" של אתנוקס, שבו החליפו את המילים של השיר בהוראות בימוי?  (לת) אוהד. בגדול
  • 14:18
  • 23.01.12

44 "חושף את הבנאליה"?, הוא מגלה לנו משהו שלא ידענו פרובוקציה בשקל
  • 14:19
  • 23.01.12

הוא לא נושא עמו בשורה גדולה לעם היושב בציון, הוא פרובוקטור זול שכל "אומנותו" בשחיטת פרה קדושה בכדי לזכות לתשומת לב ממקהלת מצקצקי הלשונות. זהו? נמאס לכם מהכיבוש? עכשיו עברנו לשואה?...אולי הגיע הזמן שתבינו שיש קו דק מאוד מפריד בין ביקורת עצמית בריאה לשנאה עצמית

45 לא נכון ! מלפפונים זה לא בריא לעור הפנים ! יעקב הירקן
  • 14:39
  • 23.01.12

מה, זה לא קשור לכתבה ? אבל גם יתר התגובות לא.

46 עושה הסרט, העתונאית שמבקרת אותו והעיתון שמפרסם את הביקורת אסף אביזוהר
  • 14:40
  • 23.01.12

שותפים לזילות השואה המחפירה.

47 יו, זה נורא מתקדם כזה ללעוג לשואה כאילו אברי
  • 14:55
  • 23.01.12

הנאראטיב המתייפף המזיר את יידיגר במיטבו תוך השקה עם חנה ארנדט ספרה אייכמן בירושליים המתכתב עם דפרסיה מודעת של המתחזים להיות קורבנות תוך שמירת פסאדה אנטי גזענית בעוד שמאחוריה מסתתר בוז עמוק למנצלים את הניצולים בצילום כמו תיעודי. ובמילים אחרות - לא ראיתי את הסרט אבל לקשקש כמו המבקרת גם אני יכול. גיבוב של אותיות שאינן הופכות למילים ומילים שאינן הופכות למשפטים ובקיצור מהתחת אל עברי פי פחת.

48 צפירת הרגעה לחובבי הקיטש קרטושקה
  • 15:05
  • 23.01.12

אל דאג, קו הייצור הממלכתי, המתוקצב, ימשיך לספק לכם יגון פתטי מתועש, מלווה בכינורות מתייפחים. שלא לדבר בכלל על מסדרים ליד הכותל והמסעות לשטיפת המוח, נוסח צפון-קוריאה, לאושביץ.

49 אהבתי  (לת) לני ריפנשטאל
  • 15:34
  • 23.01.12

50 מעניין כמה מגיבים מרגישים שהם אנשים טובים יותר ממה שהם באמת-רק מעצם הבעת זעזוע  (לת) ואפילו אין להם באמת קשר ישיר לשואה
  • 16:04
  • 23.01.12

51 התגובות והכתבה עצמה הן פוסט פוסט מודרניסטי
  • 16:23
  • 23.01.12

הן למעשה מסמך אומנותי הרבה יותר מרתק מהסרט עצמו.
אנשים שלכודים בקונספציות לאומיות ופסבדו אומנותיות כאחד.
מאד מצחיק לקרוא
מאד עצוב שכל הדעות אלימות מאד.

52 sounds interesting and refreshing! long needed!  (לת) sami
  • 16:31
  • 23.01.12

53 סרט מדהים! אני
  • 17:23
  • 23.01.12

אין לי ספק שאף אחד מהכותבים כאן לא ראה את הסרט (או כמעט אף אחד).
אנשים מגיבים בהתלהמות, אלימות, פסאודו אינטלקטואלים..... מה קרה? אמן -ולמיטב ידיעתי הוא לא סטודנט - מעז להתבונן מהצד. לעורר מחשבה - עלינו, עליכם על התבניות היושבות בראשינו. הסרט לא רק לא מזלזל בשואה - להיפך - מעצים את חשיבותה. הוא מדגיש עד כמה הנושא "גדול" וכמה מעט כלים יש לנו להתייחס אליה שלא בתבניות הדביקות שמרחיקות את הרגש והמחשבה. אנחנו כל כך רגילים לשמוע ולראות את הסטראוטיפים שמאכילים אותנו בהם - וזה הפך להיות כל כך שגרתי - שלא עוצרים רגע להרגיש באמת, לחשוב. כל מה שהיוצר החכם הזה עשה - הוא להתבונן מהצד, לשאול שאלות אמיצות על הדרך שבה אנו בוחרים להנציח את השואה.
איתי זיו - אמן ענק!! אדם חכם ומעז. ישר כח!!! אשמח לראות עוד עבודות שלך.

54 איתי זיו- כל הכבוד! ראיתי את הסרט בגלריה. סרט משובח, מקורי ואתה יוצר גדול!!!  (לת) חובבת אמנות
  • 17:25
  • 23.01.12

55 מצד אחד יש לנו את הקיטש הממוסד. מצד שני אדיוטים פוסט-מודרניסטים ציניים, רדודים, ומאוהבים בעצמם. ומרחב הנשימה ביניהם הולך ומצטמצם. אוף. אריה
  • 17:39
  • 23.01.12

נכון שאפשר לנצח לעשות פארודיות על הקיטש הממוסד, ותמיד ימצא האדיוט שיעשה את זה, אבל העובדה שעיתון רציני כביכול מעניק לזה כתבה כ"כ מעריצה צריכה להטריד את כולנו.

56 בכתבות האלה של הארץ תמיד משעשע אותי להחליף את המילה "שואה" במילה "נכבה" ולראות איך טון הכתבה משתנה 3l4d2
  • 17:42
  • 23.01.12

אני מאמין שאם תוכן הכתבה היה השיעמום שבתיעוד הנכבה (או כל טאבו לא יהודי כגון - אפרטהייד, או עבדות השחורים בארה"ב, שואת הארמנים, האסון ביפן וכו) זה לא היה כ"כ במיינסטרים להלל את יוצר סרטון הסרטון שאם יורשה לי לציין, האנונימיים לחלוטין...

57 זה באמת היה נחמד אם בסרטי תיעוד השואה היה איזה טוויסט, אולי מחזמר(צלילי המוזיקה)? אולי מזווית ראיה של החיים יפים(החיים יפים)? 3l4d2
  • 17:52
  • 23.01.12

אולי עם קצת הומור שחור ואלימות פואטית (ממזרים חסרי כבוד)
אולי סיפור אהבה בשחור לבן (קזבלנקה )
מכיוון של זייפנים?
פסנתרנים?
בקיצור, אני בז לכם...

58 צודק, באמת חסר קצת ליצנים על חדי אופנים בסרטי תיעוד השואה... טרה בנאל!  (לת) 3l4d2
  • 18:34
  • 23.01.12

59 וואווו! לא ידעתי שכל-כך הרבה עילגים קוראים את מוסף גלריה האינטרנטי של הארץ!!! איזה הישג אליטיסט
  • 18:39
  • 23.01.12

חשבתי שמדובר רק בקומץ איסטניסטים....איזה יופי לגלות שקהל הקוראים רחב בהרבה

60 אמנות בשקל ופרובקציה בשנקל.  (לת) גל
  • 19:14
  • 23.01.12

61 Holocaust Museums Shlomit
  • 20:43
  • 23.01.12

I haven’t seen the movie, but reading this article, I think I can understand where this artist is coming from and what he’s trying to prove. ( I can also see how this may seem offensive, but he is raising important questions) Take for example Holocaust museums and memorials around the world. The design is iconic. It’s always the same. Huge black and white photographs and panels, red banners on top, always dark - dim lighting, ect…. The design is always the same. So there is some kind of a systematic representation of the Holocaust whether you like it or not.

62 באמת לא בסדר ח.
  • 21:07
  • 23.01.12

באמת לא בסדר שסרטי שואה תמיד כל כך כבדים ורציניים.
למה מה קרה, מישהו מת?
ששה מליון?!
טוב, סליחה.

אם להיות רציניים, כל נושא שנעשים עליו מספיק סרטים יוצר ז'אנר. בז'אנר מתגבשים חוקים, ומתישהו מישהו לועג לחוקים ע"י פרודיה. בנושא השואה קשה ליצור פרודיה ללא טעם רע, אבל יכולות להיות הפתעות.

63 לכל המגיבים ה"אינטליגנטים"(ממש לא...) אנונימוס
  • 21:49
  • 23.01.12

מאוד עצוב לי לראות עד כמה אנשים יכולים להיות רדודים וטיפשים, כמה רוע ואלימות יכולה לצאת מאנשים שבכלל לא מבינים על מה מדובר . תסלחו לי אבל לפני שאתם מגיבים הייתי ממליצה בחום לקרוא טוב טוב את הכתבה ויותר מזה ללכת לראות את הסרט, שאינו מדבר שום רע על השואה אלא עליכם אנשים טיפשים... שלא יודעים לצאת מהריבוע המקובע והאפור שלכם...

64 איתי זיו הצלחת בגדול!!! אבגר
  • 22:17
  • 23.01.12

ראה את כל הביקורות שאנשים טרחו לכתוב. יצרת שיח רב משתתפים, עוררת למחשבה!!! והגיע הזמן שמישהו יעשה את זה.
אין לי ספק שאתה יוצר מבריק אם הצלחת לרתק כל כך הרבה אנשים ועוררת תגובות רגשיות עזות כל כך.
ומבחינתי - אין פרות קדושות. מותר, רצוי וחשוב - לחשוב, לשאול, לתהות, ולהעביר ביקורת. כל הכבוד.

65 סרט עמוק ומעורר מחשבה!  (לת) יוסי ר.
  • 23:15
  • 23.01.12

66 לא לחינם החשיבו חכמינו את הליצנות לאחת הרשעויות החמורות ביותר... יוסי
  • 23:22
  • 23.01.12

כי אדם יכול ע"י ליצנות להפוך כל דבר טוב, למשהו נלעג, מבלי לתת דין וחשבון, על מה הוא מראה אותו כך.
ההוכחה היא, שהכתבת, לא הביאה ולו נימוק אחד, נגד תיעוד השואה, אלא רק דיברה נגדו בכל מיני סיסמאות לעגניות.

67 סרט חשוב ומעורר מחשבה. שובר את המוסכמות - וטוב שכך!  (לת) מפרגנת
  • 23:27
  • 23.01.12

68 יצירה מרעננת ואינטליגנטית. אהבתי. ואין צורך להתייחס לכל הבורים הכותבים כאן.  (לת) האקדמיה לניעור הטמטום
  • 00:11
  • 24.01.12

69 סרט מרתק וחשוב  (לת) כל בית צריך מראה
  • 00:41
  • 24.01.12

70 אני מחכה לסרט שלו על רצח רבין  (לת) לאה
  • 05:13
  • 24.01.12

71 ושוב הגלריה הזאת עושה כמעט את הבילתי אפשרי בביצה תא
  • 08:39
  • 24.01.12

איך מצליחים לעורר שיח שכזה, אריה הזה היה פרובוקטור עוד באקדמיה, אבל אני מורידה את הכובע בים של גלריות ואינפלציה הוא יודע לבחור נכון, מתאים, ראוי

72 בורותם של אנשים ריקים אני
  • 08:46
  • 24.01.12

אילו ראיתם הסרט הייתם מבינים שההפך ממחשבתכם הריקה והחלולה הוא הנכון ... הסרט לא פוגע באיש .. אלה מציב לכם מראה ומראה לכם הצדקנים את פרצופכם המכוער והמטייח ואני מבין שזה עושה לכם לא נעים לכן תגובותיכם נראות כך.. אילו באמת ראיתם הסרט בטוח שהייתם מגיבים אחרת ואולי אף מתביישים ממה שאתם רואים במראה..לכן לפני שהמשועממים מבינכם שיושבים מול המחשב ומחפשים במי להכנס היום ... לכו תעשו שיעורי בית

73 בנאליה הוא לא דבר כל כך נדיר במחוזותינו. לא כל דבר חייבים לפרק ולחשוף דורית
  • 08:54
  • 24.01.12

אפשר היה להיטפל למשהו קצת פחות קל.

74 משהו קולט מה קורה פה? תקדים! אחרית הימים  (לת) משהו
  • 12:04
  • 24.01.12

75 לפי הפתיח זה נראה סרט מצוין עודד מ
  • 16:31
  • 24.01.12

עוד באירופה

76 איפה לימור לבנת (חבלה) נירה
  • 18:29
  • 24.01.12

אם זו לא יצירה ציונית, אני קוקו ולא מבינה כלום.

77 לגליה ואיתי יפי
  • 01:43
  • 02.02.12

גליה, ממש תענוג לקרוא אותך עכשיו. איתי, הידד!

78 ושי אריה - יפי
  • 01:47
  • 02.02.12

האומץ שגלריה מסחרית תציג את הוידאו הזה כל כך לא צפוי במחוזותנו, שאפו

79 הלכתי לראות בעקבות הכתבה מוריה
  • 09:34
  • 05.02.12

וזה אכן סרט מעולה. אמיץ, חכם ומצחיק.

פעילות
המלצות
הפופולריות באמנות
פרסומת