טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רודנותו של הרדי־מייד

בתערוכה החוגגת מאה למי שהפך את הגלגל לאמנות, מרסל דושאן, ינסה מוזיאון חיפה לברר האם יש עוד חידוש אמנותי בחומר מן־המוכן

תגובות

בשנת 1913 חיבר האמן מרסל דושאן, אז בן 26, גלגל אופניים לשרפרף עץ צבוע, הכריז שהאובייקט החדש־ישן הוא אמנות, וחולל מהפכה שאת אותותיה אנו חווים עד היום. יש הגורסים שחילוף הפרדיגמה שהצית המהלך הרדיקלי של דושאן הביא להרס האמנות, לריחוקה מהקהל, להסתגרותה בתוך עצמה, ויש אחרים הרואים בהצעה של דושאן פתח לחגיגה, לדמוקרטיזציה של מעשה האמנות ולביטול השמרנות והאותנטיות. הרדי־מייד, אותו חפץ שגרתי שהורם לדרגה של אמנות רק מעצם בחירתו של האמן בו, הוא השתקפות תפישת העולם של דושאן, זה ששמר תמיד על ארשת אירונית, מסויגת ומשועשעת. "הרעיון הוא תמיד זה שמגיח ראשון, לא הדוגמה החזותית", אמר דושאן. “הרדי־מייד הוא סוג של הכחשה של האפשרות להגדיר אמנות", הוסיף מי שהמציא את הגלגל.

מוזיאון חיפה לאמנות ינסה להתמודד עם אי־האפשרות להגדיר את האמנות בתערוכה "מן־המוכן – מאה שנה לרדי־מייד" שתיפתח במוצאי שבת. התערוכה, שתתפרש על פני כל קומות המוזיאון, תציג את ממצאיה בשני מהלכים: הראשון מוקדש לאותו "גלגל אופניים" של האבא המייסד (ועבודות רדי־מייד נוספות שלו) ולמחוות כלפיו מאת אריה ארוך ופרנסיס אליס הבלגי. החלק השני מורכב מעבודות של 36 אמנים ישראלים עכשוויים שיציגו מנעד רחב של מחוות, התרסות ואהבות: יאיר גרבוז והגרסה הישראלית שלו למשחקי המילים של דושאן, פיליפ רנצר ועדו בר־אל שעובדים מאז שנות ה-80 עם חפצים מצויים, קבוצת ארט אספיונאז' שתחשוף את הפרויקט המונומנטלי הכולל 1000 ציורי נוף ישראלי שצוירו על יד ציירים סינים, ועוד רבים שהגיבו בדרכם למורשת הדושאנית.

ליהי חן

אוצרת התערוכה, רותי דירקטור, מדגישה כי בתערוכה עולה ספק גדול באשר לקיומה של אמנות עכשווית שאיננה רדי־מייד, שאיננה הצבעה, לקיחה וניכוס. ”האם האמנות יכולה לחמוק מרודנותו של הרדי־מייד, ועם זאת, לחמוק מעצם הגדרתה כחפץ ולפיכך כסחורה? ובעצם – האם נותר היבט רדיקלי בשימוש בחפץ מן־המוכן בעולם שבו חפצים הם חלק מהשיטה הקפיטליסטית?” היא שואלת.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות