טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקשר שבין האנושי לטכנולוגי

בתערוכה "People You May Know" חוקרת האמנית ליאת סגל את שאלת הייצוג העצמי בפייסבוק

תגובות

חמש שנים אחרי שעשתה את המעבר החד בין עבודה בחברות היי־טק שונות לעולם האמנות העכשווית, תציג האמנית ליאת סגל את תערוכת היחיד הראשונה שלה "People You May Know" שתיפתח במוצאי השבת (6.12) בבית הנסן — מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה בירושלים (גדליהו אלון 14). סגל, בעלת תואר שני במדעי המחשב, עסקה בעבר הלא רחוק בהבנה ופענוח של מידע לצרכים מסחריים, ואילו היום היא מייצרת לאותו מידע ולייצוג שלו ביטויים פיזיים אמנותיים. בתערוכה הנוכחית עוסקת סגל בקשר שבין האנושי לטכנולוגי ובפרט בשאלת ייצוג העצמי ברשת החברתית פייסבוק כמקרה מבחן ממנו היא דוגמת מידע.

"היא מנכסת את ריבוי המידע הקיים בו ובאמצעים של שיבוש, התערבות, דחיסה והשטחה היא מעלה שאלות אודות הממד האישי והחברתי בסביבה טכנולוגית", לדברי אוצרת התערוכה, קרני ברזילי. את ההשפעה של הרשת החברתית על יחסים, תוכן אינטימי וריחוק מן החוויה האנושית שהפכה מתורגמת לאלגוריתמים, נוסחאות, צורות ופרסומות, תרגמה סגל למספר עבודות. עבודת הסאונד שנושאת את שם התערוכה למשל, מורכבת משבעים רמקולים התלויים בחלל ומתפקדים כמעין מנפישי קול. קולה של האמנית, מקריאה אסופה של טקסטים שאספה בפייסבוק, נשמע דרך הרמקולים כל העת. כאילו התהלכה דמות בחדר, הקול נע תדיר מרמקול לרמקול במעין מסלול הליכה שנבחר באופן אוטומטי כל פעם מחדש באמצעות תוכנה שמחוללת מעין אקראיות על פי דרך שבה אדם עשוי היה ללכת. בגלל הקול היחיד שמאחד את שלל הסטטוסים, "התכנים האישיים מקבלים מין זהות אחידה", גורסת סגל.

ליאת סגל אמנות

בעבודה נוספת, "מראה מקום 2," הציבה סגל מערכת של 44 מאווררים שתלויים על הקיר בארגון של מערכת צירים על שתי קירות, תוך כדי שהם מצביעים ומגיבים לסאונד שבחלל שמולם. לכל מאוורר הצמידה האמנית מעין גליל רוח, כזה שבתנאים רגילים מצביע על כיוון הרוח, עשוי מחומר של שמיכות מילוט תרמיות. גם בעבודה הזו, המנגנון הוא אוטומטי — גליל הרוח דמוי הגרב מתנפח ומצביע לא על כיוון הרוח אלא על מקור קולה של סגל היוצא מרמקול מסוים, בסינכרון מופתי. בחלל הסמוך הציבה סגל מכונה, מערכת מכנית המורכבת ממכחול שמונע וממשאבה שמזריקה לו מים. המכונה כותבת את שמות האנשים שמהם לקחה סגל את הטקסטים הפייסבוקיים על מנת "לשמור עדיין על הזהות של אותם אנשים", היא מספרת. בפטיו של בית הנסן תלתה סגל קרוב לאלף גלילים העשויים מחומר אריזה של מוצר קוסמטי, כאשר בחלקם נראה הצד הפנימי הכסוף, ובחלקם האחר הצד החיצוני נגלה. כל גליל כזה הוא בעצם פיקסל המשתלב לכדי אותה דמות איקונית־גנרית של פייסבוק, אותן פנים מפוקסלות שהרשת מעמידה לטובת משתמשיה לפני שהם מעלים את תמונתם שלהם. את הדימוי המלא, מספרת סגל, אפשר לראות רק כאשר עולים לקומה השנייה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות