המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

הזדמנות חייו

בגיל 82, מקס פון סידוב עשוי לזכות סוף סוף באוסקר ראשון על תפקידו ב"קרוב להפליא ורועש להחריד". האם זה יעזור לו להיפטר מתפקיד האב השכול שהוא מגלם שוב ושוב בסרטיו האחרונים?

רק בסוף הראיון התברר למה מקס פון סידוב נהנה כל כך מהעבודה על "קרוב להפליא ורועש להחריד", עיבודו הרגשני של סטיבן דלדרי (שהיה מועמד לאוסקר על בימוי "בילי אליוט", "השעות" ו"נער קריאה") לספרו של ג'ונתן ספרן פויר על התבגרותו של ילד בעקבות אסון התאומים. פון סידוב מגלם בו איש אילם המכונה "השוכר", שחייו הנזיריים משתנים לבלי הכר כשילד קטן והיפראקטיבי (תומס הורן) מתפרץ לחדרו, מלהג בקדחתנות ומושך אותו למסע הרפתקני לחיפוש אחר "משהו חשוב".

בסוף הראיון ילד קטן (הורן) מתפרץ לחדר ומלהג בקדחתנות על כך שהוא מוכרח למצוא מישהו. יש בזה הד כה מובהק לסרט, שאני חושד שזה תעלול יח"צני, אך פון סידוב ואשתו הצרפתייה האלגנטית קתרין קמים על רגליהם בשמחה. "מה קרה, תומס?" הוא שואל, פני הגרניט המסותתים שלו נסדקים לחיוך. האווירה, שהיתה קודם לכן רצינית כמו סרט של אינגמר ברגמן, משתנה מיד.

פון סידוב, בן 82, הוא שחקן פורה מאוד שמופיע בסרטים מ-1949. איכות הסרטים שלו משתנה בצורה ניכרת: "תותי בר", "חנה ואחיותיה", "מגרש השדים", "פלה כובש" וגם "Strange Brew" (קומדיה קנדית מ-1983 המתרחשת במבשלת שיכר). בחודש שעבר "קרוב להפליא ורועש להחריד" זיכה אותו במועמדות לאוסקר לשחקן המשנה.

פון סידוב עם במאי הסרט דלדרי (מימין) והשחקן תומס הורן (במרכז), בפסטיבל ברלין
פון סידוב עם במאי הסרט דלדרי (מימין) והשחקן תומס הורן (במרכז), בפסטיבל ברלין. צילום: רויטרס

"לא ידעתי דבר על הספר כשקראתי את התסריט", הוא אומר. "אבל שמחתי מאוד לשמוע שדלדרי יביים אותו. בכל הסרטים שלו יש משהו מיוחד, ‘איכות של דלדרי'". אלא שבסרט יש חיסרון מבחינתו: האיש שהוא מגלם צריך להתמודד עם מות בנו. זה בדיוק התפקיד שגילם (באופן מבריק) ב"פעמון הצלילה והפרפר" לפני חמש שנים. "למרבה הצער, אם אתה מצליח עם טיפוס מסוים, המלהקים חושבים ‘אה! יהיה לנו משהו כזה בדיוק". הוא נאנח, "זה משעמם".

נשמע ששיעמום בעבודה הוא בעיה גדולה לפון סידוב, הפעיל מתמיד בעשור האחרון ("דו"ח מיוחד", "שאטר איילנד" ועוד). בגילוי לב מענג הוא אומר: "כששחקן מתבגר, מציעים לו לגלם זקן. לעתים קרובות זקנים מתים באמצע התסריט. זה עצוב, אבל לא מעניין במיוחד".

אבל לא רק בעשור התשיעי לחייו סבל פון סידוב מגורל של טייפקאסטינג. מאז שעבר מסרטים אירופיים לאמריקאיים, בשנות ה-60, הירבה לגלם נבל ("בסופו של דבר זה משעמם") או דמות דתית ("לפעמים מעניין, לפעמים משעמם נורא"). אפילו בתחילת דרכו, בתיאטרון הדרמטי המלכותי בשטוקהולם, לוהק לעתים קרובות לתפקיד פועל בחווה בשל גובהו ("זה לא היה מעניין במיוחד").

אבל פון סידוב הוא איש שיחה נעים מאוד: דברן, גלוי ומכמיר לב בקשב שלו לאשתו. הוא מרבה לדבר על מה "אנחנו" חושבים לעומת "אני", ושולח אליה מבטים כמו לגשש אחר דעתה. נדמה שהיא מעדיפה לפעמים לקרוא בספר מאשר לשמוע את בעלה מספר לעוד עיתונאי על חוויותיו עם אינגמר ברגמן.

ובכל זאת, בואו נדבר על ברגמן, הבמאי שאתו הוא מזוהה יותר מכל: 13 סרטים עשו יחד. "הקשר שלנו היה חשוב באופן יוצא דופן, מבחינה אישית ומקצועית. זה היה קשר מורכב ובלעדיו לא הייתי כאן", הוא אומר. "הוא לימד אותי שכשמגלמים דמויות קלאסיות אסור להתייחס אליהן ברצינות רבה מדי, כי הן אנושיות. לברגמן היה חוש הומור נהדר".

אינגמר ברגמן. פון סידוב כיכב בסרטיו
אינגמר ברגמן. פון סידוב כיכב בסרטיו . צילום: אי-פי

באמת? לא נהוג לראות בברגמן אדם מצחיק.

"הו!" אומר פון סידוב, מזועזע לכאורה שמישהו יקשר את במאי "החותם השביעי" למשהו שאינו מצחיק. "לברגמן היה חשוב שיהיה כיף באתר הצילומים".

פון סידוב נולד בשוודיה לאב מרצה ולאם מורה - ושניהם לא התלהבו מהחלטתו להיות שחקן. "הורי גדלו במשפחות שהאמינו שאי אפשר לסמוך על אנשי תיאטרון". הוא מוסיף במשיכת כתפיים, "אבל הם היו נחמדים".

הוא נולד כקארל אדולף פון סידוב, ושינה את שמו כשנכנס לתחום המשחק. האם נכון שקרא לעצמו על שם פשפש? צחוקו מתגלגל וממלא את החדר. "כן! בשירות הצבאי שלי השתתפתי במערכון שבו שיחקתי פשפש ושמו מקס. כשהמבקרים לא הצליחו לכתוב את שמי בלי שגיאות החלטתי לשנות אותו, וחשבתי: ‘מקס!'"

פון סידוב ב"קרוב להפליא ורועש להחריד"
פון סידוב ב"קרוב להפליא ורועש להחריד". צילום: אי–פי

כמו מכונות

המעבר של פון סידוב לקולנוע האמריקאי לא היה קל. הוא החל בתור ישו ב"Greatest Story Ever Told" (בימוי: ג'ורג' סטיבנס, 1965), תפקיד שלא נלהב לגלם. הסרט יצא כנגד כל מה שלמד מברגמן על משחק בתפקידים קלאסיים. "לא היו חיים בדמויות - כולן היו כמו מכונות", הוא אומר. הסרט השליך את פון סידוב אל מעגל נוסף של ליהוקים צפויים: הוצעו לו "הרבה דמויות דתיות - בישופים, קדושים, אפיפיורים! וזה יכול להיות נורא משעמם", הוא מסביר.

אבל לא תמיד זה משעמם. אחד התפקידים המפורסמים שלו היה האב מרין ב"מגרש השדים". התפקיד הזה, הוא מודה, היה כיף, בין השאר משום שהבמאי, ויליאם פרידקין, היה "בחור פרוע", כהגדרתו, שעשה מעשים כמו לירות באקדח כדי לעורר תגובה בשחקניו. במאים כגון דייוויד לינץ' ומרטין סקורסזי השתמשו בנוכחות המכובדת, אפילו המרושעת, שפון סידוב מביא אל המסך, ב"חולית" וב"שאטר איילנד", בהתאמה.

אבל וודי אלן היטיב מכולם לנצל את העדינות שמאחורי החזות הזאת, ב"חנה ואחיותיה", סרט שבו גילם את פרדריק, האמן המיוסר. בסצינה יוצאת מן הכלל שבה בת זוגו של פרדריק, לי (ברברה הרשי), מודיעה לו שהיא נפרדת ממנו, פון סידוב עובר מבדיחות הדעת לתמיהה, כעס, אבל והתמוטטות בתוך שש דקות. "זו היתה חוויה מצחיקה כי אלן נוהג להשתמש במחליפים בחזרות. השחקנים צופים בהם ואחר כך אנחנו מצלמים. זה הפתיע אותי. הוא איש מעניין, אישיות מעוררת גירויים", הוא אומר.

מה היית רוצה לעשות עכשיו?

"הייתי שמח לגלם תפקידים שלא עשיתי בעבר", הוא עונה ונאנח.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 האיש הזה כל כך גדול, שהאוסקר קטן עליו.  (לת) אוסקר שמוקסקר
  • 09:07
  • 20.02.12

02 אחד הגדולים.  (לת) כה לחי
  • 09:41
  • 20.02.12

03 מקס פון סידוב ענק: "פלה הכובש" בלתי נשכח  (לת) וקי
  • 10:32
  • 20.02.12

  •   לגבי פלה הכובש פלה הכובש
    • 09:42
    • 23.02.12

    הספר גדול על הסרט ברמות.
    וגם שונה. הספר מעביר חיוניות וחיות ואילו הסרט לא מצליח לעשות זאת ובכך מעבד/ מאבד את העיקר.
    ממליץ לקרוא את הספר.

04 מקס פון סידוב, שחקן ענק. כבוד!!!!  (לת) טוב שנזכרו .
  • 10:48
  • 20.02.12

05 משחק /דמויות/תווי פנים בסימן העלמות מהעין והבמות ... יתום
  • 11:21
  • 20.02.12


06 שיעמום עידו
  • 11:33
  • 20.02.12

האיש משועמם מכל תפקיד שאי פעם גילם, ולא מפסיק להיאנח.
אולי הוריו צדקו כשחשבו שיתאים במקצוע אחר?
(למשל, פועל בבית חרושת, עבודה מרתקת ומגוונת להפליא, לפחות לעומת גילום אנשי דת ונבלים בסרטים של ברגמן)

07 חמש פעמים ראיתי את תותי בר גל
  • 12:16
  • 20.02.12

וכל פעם התרגשתי מחדש

  •   חמישים פעם ראיתי אותו יוסי פרלשטיין
    • 21:21
    • 20.02.12

    בתור השופט החוקר במשפט בעולם האמת את הרופא דר. איסאק בורג- ויקטורה סייסטרום- כאשר העמיד מולו לוח כתוב בשפה לא קיימת ושאל את הרופא מה כתוב, ודר. בורג הנרעש מרעיד בידו כוס מים ולא יודע ואז מצטללת ההכרזה" תפקידו הראשון של רופא הוא לבקש סליחה ופתאום המומיות נרעדות ממול,בסצינה ליד החולה המתה שפורצת בצחוק פרוע, וזה גם פון-סידוב הבעל הקתולי הקטן של הצמד-לא-חמד, הזוג נשוי התרעלה הנעזבים לנפשם כדי לא לזעזע יתר על המידה את שני הצעירים והצעירה המחוזרת, שכנראה גם הם לא היו למהנדס ולכומר בהעולם הזה, בעוונותיו הרבים מדי..

08 עובדה שאוסקר לא הוענק לפון סידוב היא כתם על התחרות.הוא לא זקוק להכרה. שחקו טוב יותר מרב הזוכים בפרס
  • 15:14
  • 20.02.12

העובדה שחקן כמו פון סידוב לא זכה באוסקר -ולא משנה מה הסיבה - היא אחת ההמחשות לכך שזהו פרס נחות מפרסים אחרים כמו דקל הזהב, דב הכסף ואריה הזהב.

09 הוא חוזר ואומר המון פעמים"משעמם",ואכן הוא עצמו משדר שעמום מלנקולי..אך גם חסיד של ברגמן
  • 04:52
  • 21.02.12

מי לא היה בוחר בו כקברניט המהימן לספינתו?