המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
בחר סיסמה
הקלד סיסמה מחדש
אזור מגורים
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

האופרה צנזרה קטע של ואגנר מיצירת מחול

הכוריאוגרפית יסמין ורדימון חויבה להמיר את המוזיקה של ואגנר שפותחת את עבודתה, על מנת להעלות אותה באופרה הישראלית

הנהלת האופרה הישראלית דרשה מיסמין ורדימון להסיר מיצירתה "7734" מוזיקה של ואגנר. יצירתה של ורדימון, כוריאוגרפית ישראלית הפועלת עם להקתה בלונדון, תוצג בחודש הבא בתל אביב. המופע הוא תיאטרון מחול העוסק בשואה ובאכזריות האדם. הוא נפתח כאשר אל הבמה נכנס גבר ומתחיל לנצח על האוברטורה מתוך האופרה "טנהויזר" של ואגנר. מנכ"לית האופרה, חנה מוניץ, הורתה לוורדימון להמיר את הפתיח של ואגנר במוזיקה אחרת.

"בשלב מסוים, לאחר שנקבע הסיור בארץ, הובהר לי מצד האופרה שלא אוכל לכלול את היצירה של ואגנר בתחילת העבודה", סיפרה ורדימון בשיחה מלונדון. "זה נושא שהתחבטתי בו ארוכות. התברר לי שידי הנהלת האופרה כבולות לחלוטין בעניין הזה, ואין שום סיכוי שהם יאפשרו להעלות יצירה שכוללת את ואגנר בתוכה". מוניץ סיפרה כי "יסמין מאוד התווכחה אתי, היה לה קשה עם זה". לדבריה, "זו שאלה של אחריות ומחויבות. אין בארץ חוק האוסר לנגן ואגנר, אבל אני מרגישה מחויבות כלפי הקהל שלנו".

מוניץ טוענת כי בשעתו היתה מעוניינת להעלות אופרות של ואגנר, ולשם כך ערכה ב-1998 סימפוזיון ובו נבחנה השאלה האם הגיעה העת לבצע בישראל את יצירותיו של המלחין, שהשקפת עולמו האנטישמית וקשרי צאצאיו עם המפלגה הנאצית הובילו להחרמת יצירתו כאן זה שנים. "היו באולם צרחות וזעקות שבר, מעולם לא הייתי באירוע יותר אמוציונלי", סיפרה מוניץ, "ואז החלטתי שכל זמן שאני פה זה לא יקרה, כי אני לא פה כדי לגרום לאנשים סבל, זאת מחויבות שלי כלפי עצמי ולא כלפי אף אחד אחר".

מתוך היצירה "7734". ורדימון: "יכולתי לבחור שלא להציג את העבודה, אבל כך אני ממשיכה את הדיון על היחסים בין אמנות ופוליטיקה"
מתוך היצירה "7734". ורדימון: "יכולתי לבחור שלא להציג את העבודה, אבל כך אני ממשיכה את הדיון על היחסים בין אמנות ופוליטיקה". צילום: טריסטרם קנטון

היא הוסיפה: "לא הבטחתי את זה, לא נשבעתי על זה, לא חתמתי על זה. אבל אני מרגישה שאם זה גורם כל כך הרבה סבל לכל כך הרבה אנשים, אז זה לא המקום שלי. שמישהו יבוא אחרי ויעשה מה שהוא רוצה".

ורדימון, שיצרה את העבודה ב-2010, באותה שנה שבה עבדה ככוריאוגרפית בהפקה של "טנהויזר" ברויאל אופרה, אמרה כי "אחרי התחבטות ארוכה ודיאלוגים עם אנשים שאני מעריכה את דעתם, החלטתי שמתוך הבנה ורגישות לקהל המקומי בארץ אחליף את המוזיקה. אבל אני מרגישה שעצם זה שהנושא בכלל עלה ממשיך את הדיון על הקשר בין אמנות לפוליטיקה, שהוא אלמנט מרכזי בעבודה".

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

"היתה לי אפשרות להגיד שאני לא מציגה את העבודה", הוסיפה הכוריאוגרפית, "אבל החלטתי שזה בעצם ממשיך את הדיון ואפילו מראה יותר בחריפות את הבעייתיות שביחסים בין פוליטיקה לאמנות". עם זאת, ורדימון הדגישה כי חשוב לה שידעו שהעבודה נוצרה במקור עם ואגנר, וכי טרם נקבעה המוזיקה החלופית.

ורדימון, שגדלה בקיבוץ עין החורש ורקדה בלהקת המחול הקיבוצית, הקימה את להקתה בלונדון ב-1997. לאורך שנותיה בבריטניה זכתה בשורה של פרסים ומאז 2006 היא מוגדרת כאמנית שותפה של תיאטרון "סדלרס וולס". בחודש הבא תגיע ורדימון עם רקדניה לישראל ותעלה את "7734" ב-24 וב-25 במאי.




הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 יפה שמוניץ מגלה רגישות לסבלו של האחר בני קדם
  • 06:47
  • 08.04.12

ומגלה רגישות עוד יותר גדולה למצב מכירות הכרטיסים בקופת האופרה.
הנה עוד מידע על גילויי הרגישות שלה:

http://www.musicbook.co.il/Material/Misc_Articles/Corruption_Opera.pdf

02 חנה לא מבינה במהות של חופש אמנותי שמתקיים באולם סגור, שאף אחד לא מוכרח להכנס אליו. גודר היתה צריכה לבטל את הפרויקט
  • 07:07
  • 08.04.12

בארץ מנגנים ורוקדים קבוע לפי כרמינה בוראנה של קארל אורף שהיה חבר מפלגה נאצי פעיל ומלחין ירוד, אבל כופים על כוריאוגרפית להסיר קטע של ואגנר שנכלל במסגרת העיסוק בשואה

03 אם חנה מוניץ מונעת הצגת עבודה שיש בה ואגנר ועוסקת בשואה, זה לא קצת גול עצמי? ואגנר, שואה, יו נו.  (לת) חידת הגיון
  • 07:18
  • 08.04.12

04 כל הכבוד על הדיון בסוגיה וההתמודדות  (לת) אמנית
  • 07:22
  • 08.04.12

05 למה מחרימים את ווגנר ולא את המלחינים של סטאלין? למה מחרימים מוסיקאים ולא את הימין השפיסטי הישראלי?  (לת) צבי
  • 07:34
  • 08.04.12

  •   לפי תגובתך אתה תערובת מקסימה של בורות וטפשות. אולי תעלה מופע יחיד? יש לך סיכוי להתעשר מזה הסטוריון
    • 08:58
    • 08.04.12

    יש כיפה על הראש?

06 למה "צינזרה"? למה לא "העיפה", "סילקה" או "הבעיטה קיביני מאט"? אלו מילים אפילו יותר אמוציונליות.  (לת) איש תל-אביב
  • 07:41
  • 08.04.12

07 ק.ג.ב.- זה כאן! Eddie Shor
  • 08:05
  • 08.04.12

אינני מוזיקאי ואינני בן של מוזיקאי, אבל מבלי להיות כזה- ידוע לי ממקורות לאו דווקא עלומים ומסווגים שהיו- היו לא מעט מלחינים אנטישמיים.
לדוגמא: רחמנינוב שטרם מותו ב- 1943 ב- 1941 כתב שמה שהיטלר עושה לבני עמי- זה מעשה מבורך. אז מה? האם העובדה הזו פגעה כהוא זה שבישראל מתקיימת תחרות פסנתרנים על שמו?
העובדה שוגנר היה חביבם של ראשי המשטר הנאצי הארור- אינה פוסלת אותו כהוא זה שהרי הוא בכלל חי במאה האחרת!
לא רק במוזיקה הנאצים הארורים הטביעו את חותמם. חברה BMW העסיקה עובדי כפיה שעבדו למען הנאצים. האם בעקבות זאת הייבוא של תוצרתה לארץ נאסר? כמובן ש- BMW היא רק דוגמא וכמוה היו אין ספור.
אני נוטה להסיק שבאופרה הישראלית לא יודעים אומנות מה היא כי אם כבר ב- ק.ג.ב עסקינן- ראוי לאזן זאת בקביעה נוספת: "ב- "בולשוי" הביזיון הזה לא היה מתרחש"!
... אבל, זו כבר אופרה אחרת....

08 ואגנר זה פוליטיקיה? ריכארד ואגנר הוא מאבות האנטישמיות המודרנית, שפירסם את דברי הבלע שלו בכתב ומשמש השראה לאנטישמים דהיום. נמאס מיהודים שבונים קריירה בחו"ל באמצעות הוכחה ניצחת עד כמה הם "מתקדמים". אין מוסיקה אחרת? היו עוד מוסיקאים אנטישמיים, שלפחות לא השאירו כתבים אנטישמיים, שתסתפק בהם.  (לת) יהודי
  • 08:11
  • 08.04.12

09 נודניקים תנגנו כבר ואגנר שמיצ
  • 08:16
  • 08.04.12

ואז נראה מה באמת הפופולאריות שלו... הקהל יחטוף התקף טבאטוניות כזה שיום חמסין יהפוך סגריר

10 אל דאגה, עוד מעט ימותו אחרוני ניצולי השואה ואפשר יהיה להיפטר מהמועקה שלהם אזרח
  • 08:17
  • 08.04.12

אמנית יקרה, הביולוגיה עושה את שלה, ועוד מעט תוכלי להעלות כל מה שבא לך. את לא תאמיני איך יחבקו אותך כשתעלי מופע המבוסס על ׳היהודי זיס׳.

11 תמשיכו להשתכשך בביצת הצדקנות. רוע היה רק שם. זה בדנ"א הגרמני, הלא. טליות-שכולן תכלת שכמותכם.  (לת) נפש יהודי
  • 08:24
  • 08.04.12

12 וגנר חנה רוני בנימין
  • 08:34
  • 08.04.12

חנה מוניץ אז יאללה לכי כבר הביתה. הריפוד על כסאך מסריח מיושן כמו היושבת עליו. הקהל לא מינה אותך אמנם אבל סובל מישיבתך העבשה כל כך הרבה זמן.

13 כשהמימון מגיע מממשלת ימין חשוכה, גם האומנות נראית בהתאם  (לת) ניר
  • 08:55
  • 08.04.12

14 מוניץ טוענת שהיא "מרגישה מחויבות כלפי הקהל" שלה... מארק
  • 09:01
  • 08.04.12

ומה עם חלק אחר של הקהל שלה שמעונין מאוד שיועלו יצירות או חלקי יצירות של ריצ'ארד ואגנר. אין ויכוח על אופיו של האיש, אך אולי הגיע הזמן לבחון את נושא היצירה אמנתית שלו מחדש, ולהפסיק עם הקשר האוטומטי בין המוסיקה לנאצים. נכון תחילה אולי יהיו "זעקות שבר", ואנשים מסוימים יסבלו, אך ישנה הרגשה כללית שהגיע הזמן להתחיל לשנות את מעמדו של וגנר. אין מצב שהוא שחור או לבן לחלוטין.

15 טוב מאד אני
  • 09:39
  • 08.04.12

לשכוח את הכל? לא ללמוד כלום? הינה כבר הר גראס סס בפנסיה כבר מתחיל הכל מהתחלה

16 אני במקום הכוריאוגרפית הייתי מוותרת על העלאת הבלט באופרה הישראלית. עם כל הכבוד לרגשות הקהל צרחות וזעקות שבר
  • 10:02
  • 08.04.12

הזעם מזויף. הכאב מבוים. הכל הצגה. הצגה עלובה. לוגנר אין קשר לשואה, לטנהויזר שלו בוודאי שאין קשר, גם לא לטריסטן ולאיזולדה. אין מדובר בקונצרט מיצירות וגנר אלא בבאלט שהוא קולאז' של מלחינים ובהם קטע מיצירה של וגנר. גבעת זאב הוקמה על אדמות שנרכשו על ידי נספים בשואה. כספם של יורשי הנספים מונח בבנק לאומי ואיש אינו חולם להחזירם לבעלים. לכבוד חג הפסח הראו לנו בכלי התקשורת תמונות של ניצולי שואה קשישים בתור לחבילות מזון. אולי נסגור את המדינה שמבזה את ניצולי השואה והופכת אותם למקבצי נדבות. וגנר לא התעלל ביהודים אומללים כפי שעושים זאת במדינה שהוקמה למענם.

  •   תגובה מעולה. לא הייתי יכולה לנסח טוב יותר. צביעות בהתגלמותה.  (לת) מיכל
    • 10:19
    • 08.04.12

  •   מסכים ניר
    • 20:23
    • 09.04.12

    צביעות לשמה.
    אבל זה לא מפתיע בכלל.מוסר ,יושר והגינות הן תכונות חשובות אך לרוב הציבור הישראלי זוהי שמועה לא מבוססת..

17 פרימיטיבית בהנהלת האופרה, בטח מצביעה ביבי....  (לת) עידן
  • 10:09
  • 08.04.12

  •   אני בן 65 יליד הארץ והורי עלו לפני השואה,אני די שמאלן, תרגיעו!!! פרץ ממעלות
    • 10:28
    • 08.04.12

    אני מנוי האופרה ואני חושב שהרגישות של חנה מוניץ במקומה,
    לי וגנר לא היה מפריע אך בואו לא נדון אדם עד שלא נהיה במקומו ולכן תרגיעו.....
    וכנראה כולנו לא נהיה במקום חנה מוניץ ובמקום האודים המוצלים מאש הנאצים כבר בטוח שלא נהיה, באמת הרגעו !!!

  •   כולם מדברים בשם ניצולי השואה העלולים להפגע. מישהו בכלל שואל אותם? לפרץ השמאלני ממעלות
    • 21:11
    • 08.04.12

    לא ברור לי מה ענין שמאלנות לוגנר או לזכר השואה. האם רק ימנים נספו בשואה? לך וגנר לא מפריע, גם לאמי פליטת השואה, שנאלצה, עוד בימים הטובים, לעמוד עם בנות כיתתה ביציע העליון של בית האופרה בוינה ארבע שעות ולהאזין ל"פרסיפאל", ולא אהבה במיוחד את המוזיקה, זה לא מפריע, וגם לי לא. מי שלא מעוניין לראות באלט שיש בו קטע של וגנר שיישאר בבית. אבל מדוע מדברים בשם ניצולי שואה ערטילאים שכביכול ייפגעו אם במופע שאפילו לא שמעו עליו ינגנו קטע מטנהויזר? "לא תישא את שם יהוה אלוהיך לשווא", גם לא את זכר השואה.

18 חשבתי שרק אנטישמים מטילים חרמות דוני
  • 10:15
  • 08.04.12

חשבתי שרק אנטישמים מטילים חרמות, בעיקר על ישראל, אבל אז נזכרתי שחרם הוא בכלל המצאה יהודית או מקראית. שאול המלך מת בגלל שלא שמר על החרם; היו עוד כמה מקרים במקרא שלא זכורים לי כעת; רבני הולנד החרימו את שפינוזה; היום כל חצר רבנית מחרימה את רעותה. ומדינת ישראל החרימה את חנה ארנדט בזמנו (סוף סוף נגמר) וכמובן את ואגנר וריכארד שטראוס עד עצם היום הזה.

אני לא מאמין למוניץ שהיו "צרחות בקהל", בגלל שהרוב כלל אינו מכיר את יצירות ואגנר. אותי הוא סתם משעמם עם הבומבסטיות שלו, אבל להחרים? לא חכמה.

  •   תגובה מבולבלת גבעוני
    • 12:39
    • 08.04.12

    קודם כל אין חרם על יצירותיו של ריכרד שטראוס, וטוב שכך! רק העונה שמעתי ארבעה שירים שלו בפילהרמונית. דבר שני - אתה מתבלבל בין חרם בהוראתו המקראית (דבר המוקדש לאל, או כליון, השמדה של עיר/עם, בעבור האל) לבין חרם בהוראתו המודרנית (boycott). מן הסתם, החרם בהוראתו המקראית היה שכיח אצל עמי המזרח הקדום ולא בלעדי לעברים.

  •   ואת ריכרד שטראוס מחרימים עד היום? אורי
    • 12:41
    • 08.04.12

    הרי היום מבצעים אצלנו את ריכרד שטראוס על כל גבעה ותחת כל עץ רענן! ולשטראוס, שלא כמו לואגנר, היו קשרים של ממש עם המשטר הנאצי. (אגב, אני בעד ביצוע ואגנר וגם ביצוע שטראוס -- למרות שאינני משתגע מבחינה מוזיקלית, לא על זה ולא על זה... אבל אם כבר יש איזושהי הצדקה להחרים מישהו, זה את שטראוס. ועובדה שאף אחד כבר לא מצפצף כשמבצעים את יצירותיו בארץ)

  •   אם נחרים את האופרות של שטראוס נאלץ להחרים גם את הליברטו של הופמנסשטל וסטפן צווייג לאופרות האלה מדוע מצנזרים?
    • 17:37
    • 08.04.12


    נכון ששטראוס הלחין וניצח בגרמניה הנאצית ואף קיבל עליו את המינוי ל"נשיא לשכת המוזיקה של הרייך", אך נאצי או אנטישמי הוא לא היה. בנו היה נשוי לאשה יהודיה והוא חשש לגורל נכדיו והאמין שמעמדו הבכיר יגן על בני משפחתו. הוא התעקש ששמם של מחברי הליברטו היהודים אתם עבד שנים רבות, הוגו פון הופמנסשטל וסטיפן צווייג, יופיע במודעות ובתוכניה וויתר על השמעת האופרה "ירמיהו" (חישבו על בחירת הנושא לאופרה בעיצומו של הרייך השלישי) שחיבר צווייג כשסרבו לפרסם את שמו של הסופר היהודי בתוכנייה.

19 הציונות נולדה לצלילי "טנהויזר" z
  • 10:35
  • 08.04.12

מכתבי הרצל:
"במשך החודשים האחרונים לשהותי בפאריס כתבתי את הספר "מדינת היהודים"...
עבדתי עליו כל שעות היום עד שעייפתי כליל. המזור היחיד שעמד לי בערבים היה שמיעת המוסיקה של ואגנר ובמיוחד טאנהויזר...

20 החלטה מבישה פרופ'
  • 10:45
  • 08.04.12

כמו שלא תרגמו לאורך שנים את סלין האנטישמי, למרות שנחשב לסופר ענק.
די לצנזורה המבישה זו.

21 נראה שאת צודקת בהחלט: "שעצם זה שהנושא בכלל עלה ממשיך את הדיון על הקשר בין אמנות לפוליטיקה, שהוא אלמנט מרכזי בעבודה"  (לת) דורון
  • 11:39
  • 08.04.12

22 לצערי אין אופרה בישראל! שמואל
  • 12:00
  • 08.04.12

עד שנת 2008 ניהלתי במשך 7 שנים את אתר האינטרנט הרציני היחיד על אופרה בעברית, operaheb.co.il אז הבנתי שהנהלת האופרה עסוקה בעיקר באמרגנות. ממליץ לקרוא את המסמך שצירף בני קדם בתגובה 6. גם את המנוי שלי לאופרה ביטלתי. הגב׳ מוניץ לאחר מעל 12 שנה כמנהלת המוסד לא הניבה ולו זמר ראוי אחד!

23 מעניין תמיד שהדיון בוואגנר נמשך, אבל את "כרמינה בוראנה" של אורף מבצעים בארץ כל שנה חיים
  • 12:06
  • 08.04.12

ואפילו במשכן. ואורף היה חבר פעיל (פעיל!) במפלגה. אבל אני מניח שזה לא בעיה לאותם אנשים שמחרימים את גרמניה אבל נוסעים בגולף.

24 אז שפשוט לא יגיעו להופעה - אפשר להודיע מראש ו"להזהיר" ואז לא יהיו זעקות שבר אלא זעקות שמחה!  (לת) שמשון
  • 12:12
  • 08.04.12

25 למה רק תחום המוסיקה צריך לסבול? מוסיקאית ממשפחה של ניצולי שואה
  • 13:11
  • 08.04.12

מעניין מתי אותם ישראלים צבועים יחלו להחרים גם את חברת באייר למשל, אשר סיפקה כימיקל שיצר את הגז ששומש במחנות ההשמדה באוושויץ והעבידה את היהודים במפעליה. החברה פועלת בארץ למעלה מארבעים שנה ואף ישראלי לא מרים גבה!
למה סוגייה זו מתנוססת רק בקשור למוסיקה ולא מתבטאת בתחומים אחרים?!?

  •   כי הכי קל והכי פשוט להחרים מלחינים הקשורים למשטר הנאצי, הם השעיר לעזאזל למוזיקאית
    • 12:56
    • 09.04.12

    מה פשוט מזה? עושים רשימה של שלושה עד חמישה שמות שחייבים לנדות מכל אולם קונצרטים או בית אופרה, לפעמים גם יוהן שטראוס המסכן, שהוא ממוצא יהודי, נופל קורבן בגלל הריכרד ה"רע" עם אותו שם משפחה, כשחוטבים עצים נופלים שבבים, וכך יוצאים ידי חובה. אז אפשר לקנות צוללות מסובסדות בגרמניה, ואוטובוסים של "דן" וציוד אזרחי וצבאי מתוצרת גרמניה, לפעמים, כפי שציינת, אפילו מאותם מפעלים ששרתו את מכונת ההשמדה. החרם על מוצרים גרמניים, על פולקסווגן ומרצדס ובאוקנכט ומילה נגמר מזמן, רק וגנר עדיין מנודה. ולא רק ביצוע יצירה שלמה משלו אלא אפילו קטע מוזיקלי בקולאז', שרוב הקהל ממילא לא יגלה בעצמו מי המלחין, פסול. מס שפתיים קוראים לזה, וכולנו כמעט משלמים אותו בשמחה. רק מי שמכיר את העולם העשיר של האופרה הוגנרית יודע מה מפסידים הישראלים שנמנע מהם נתח חשוב בעולם המוזיקה.

26 נו באמת די כבר עם הבדיחה הזאת של החרם על ואגנר... דוד
  • 16:53
  • 08.04.12

כמעט בכל פרסומת היום מכניסים את אחד קטעים מפורסמים של ואגנר, אם זה 'דהרת הוולקירות' ואם זה קטע החתונה המפורסם מ'לוהנגרין'... החרם על ואגנר הוא אידיוטי ומיותר, פרופ' ליבוביץ המנוח אמר יפה פעם: למה מחרימים את ואגנר שהיה גוי אנטישמי כשר -ולעומת זאת את מאהלר שהוא דמות היהודי הבזויה ביותר של המומר לתיאבון -אותו משמיעים תחת כל עץ רענן. פשוט מגוחך

27 התגובה של 19 אומרת הכל. אני
  • 17:04
  • 08.04.12

19. הציונות נולדה לצלילי "טנהויזר" מכתבי הרצל: "במשך החודשים האחרונים לשהותי בפאריס כתבתי את הספר "מדינת היהודים"... עבדתי עליו כל שעות היום עד שעייפתי כליל. המזור היחיד שעמד לי בערבים היה שמיעת המוסיקה של ואגנר ובמיוחד טאנהויזר...

28 מכתב שכתבתי אתמול למערכת ולא פורסם היום (יום ב9.4) אמציה וולוך
  • 14:43
  • 09.04.12

Message flagged Sunday, April 8, 2012 6:14 PM
למערכת "הארץ" שלום
אני מבקש להגיב על כתבתו של אלעד סמורזיק בעניין דרישת האופרה הישראלית
להכניס שינויים ביצירת המחול של יסמין ורדימון

חרמות עליך ישראל!
תכופות אנו מתבשרים על דרישות להחרים אנסמבלים ישראליים המופיעים בחו"ל. רק לאחרונה עלתה דרישה באנגליה שלא לאפשר לתיאטרון הבימה להופיע. וזכורות לנו הפרעות לקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית ורביעיית אביב.
אבל כשזה מגיע לבמות שלנו, אין לנו בעיה להחרים.

אני מבקש לשאול את מנהלת המרכז לאמנויות, גב' ח. מוניץ איך לא ידעה מראש כי המופע שהיא מזמינה לכאן מכיל גם מוזיקה של וגנר? ואחרי שהמופע הוזמן, מי הסמיך אותה להיות צנזורית ליצירות אמנות?

אני מבקש להזכיר לגב' מוניץ שבקהל שלה נמצאים רבים שכן מעוניינים לראות ולשמוע את המוזיקה של וגנר בביצוע חי. בחלק הזה של הקהל כנראה שלא צריך להתחשב.

ואולי הגיע הזמן, אחרי 14 שנים, לערוך סימפוזיון נוסף כדי לדון בשאלה אם הגיע הזמן לבצע את יצירות וגנר בארץ.

אין בלבי על היוצרת יסמין ורדינון. אני משער שמעבר להסברים המלומדים מדוע הסכימה לשנות את יצירתה נמצא גם הגורם הכלכלי. הרי הכי קל להשפיע באמצעות לחץ כלכלי.

אירוני הוא שהמוזיקה שמנוגנת במופע היא הפתיחה לטנהויזר, אופרה ששימשה מקור השראה לחוזה המדינה בזמן שכתב את "מדינת היהודים".

לעניות דעתי התנהגותה של הנהלת האופרה מחזירה אותנו לימים של התערבות השלטון בתכנים אמנותיים (ע"ע שוסטקוביץ' בבריה"מ, למשל) דבר המאפיין משטרים טוטליטריים בעבר ובהווה.

אני מציע לגב' מוניץ למשוך ידיה מצנזורה אמנותית. אולי לא הייתה צריכה להזמין יצירה המבוססת גם על מוזיקה של וגנר, אך משנעשתה ההזמנה, יש לתת לקהל להחליט אם לבוא או לא.