האופרה צנזרה קטע של ואגנר מיצירת מחול

הכוריאוגרפית יסמין ורדימון חויבה להמיר את המוזיקה של ואגנר שפותחת את עבודתה, על מנת להעלות אותה באופרה הישראלית

הנהלת האופרה הישראלית דרשה מיסמין ורדימון להסיר מיצירתה "7734" מוזיקה של ואגנר. יצירתה של ורדימון, כוריאוגרפית ישראלית הפועלת עם להקתה בלונדון, תוצג בחודש הבא בתל אביב. המופע הוא תיאטרון מחול העוסק בשואה ובאכזריות האדם. הוא נפתח כאשר אל הבמה נכנס גבר ומתחיל לנצח על האוברטורה מתוך האופרה "טנהויזר" של ואגנר. מנכ"לית האופרה, חנה מוניץ, הורתה לוורדימון להמיר את הפתיח של ואגנר במוזיקה אחרת.

"בשלב מסוים, לאחר שנקבע הסיור בארץ, הובהר לי מצד האופרה שלא אוכל לכלול את היצירה של ואגנר בתחילת העבודה", סיפרה ורדימון בשיחה מלונדון. "זה נושא שהתחבטתי בו ארוכות. התברר לי שידי הנהלת האופרה כבולות לחלוטין בעניין הזה, ואין שום סיכוי שהם יאפשרו להעלות יצירה שכוללת את ואגנר בתוכה". מוניץ סיפרה כי "יסמין מאוד התווכחה אתי, היה לה קשה עם זה". לדבריה, "זו שאלה של אחריות ומחויבות. אין בארץ חוק האוסר לנגן ואגנר, אבל אני מרגישה מחויבות כלפי הקהל שלנו".

מוניץ טוענת כי בשעתו היתה מעוניינת להעלות אופרות של ואגנר, ולשם כך ערכה ב-1998 סימפוזיון ובו נבחנה השאלה האם הגיעה העת לבצע בישראל את יצירותיו של המלחין, שהשקפת עולמו האנטישמית וקשרי צאצאיו עם המפלגה הנאצית הובילו להחרמת יצירתו כאן זה שנים. "היו באולם צרחות וזעקות שבר, מעולם לא הייתי באירוע יותר אמוציונלי", סיפרה מוניץ, "ואז החלטתי שכל זמן שאני פה זה לא יקרה, כי אני לא פה כדי לגרום לאנשים סבל, זאת מחויבות שלי כלפי עצמי ולא כלפי אף אחד אחר".

מתוך היצירה "7734". ורדימון: "יכולתי לבחור שלא להציג את העבודה, אבל כך אני ממשיכה את הדיון על היחסים בין אמנות ופוליטיקה"טריסטרם קנטון

היא הוסיפה: "לא הבטחתי את זה, לא נשבעתי על זה, לא חתמתי על זה. אבל אני מרגישה שאם זה גורם כל כך הרבה סבל לכל כך הרבה אנשים, אז זה לא המקום שלי. שמישהו יבוא אחרי ויעשה מה שהוא רוצה".

ורדימון, שיצרה את העבודה ב-2010, באותה שנה שבה עבדה ככוריאוגרפית בהפקה של "טנהויזר" ברויאל אופרה, אמרה כי "אחרי התחבטות ארוכה ודיאלוגים עם אנשים שאני מעריכה את דעתם, החלטתי שמתוך הבנה ורגישות לקהל המקומי בארץ אחליף את המוזיקה. אבל אני מרגישה שעצם זה שהנושא בכלל עלה ממשיך את הדיון על הקשר בין אמנות לפוליטיקה, שהוא אלמנט מרכזי בעבודה".

עשו לנו לייק בפייסבוק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות אליכם

"היתה לי אפשרות להגיד שאני לא מציגה את העבודה", הוסיפה הכוריאוגרפית, "אבל החלטתי שזה בעצם ממשיך את הדיון ואפילו מראה יותר בחריפות את הבעייתיות שביחסים בין פוליטיקה לאמנות". עם זאת, ורדימון הדגישה כי חשוב לה שידעו שהעבודה נוצרה במקור עם ואגנר, וכי טרם נקבעה המוזיקה החלופית.

ורדימון, שגדלה בקיבוץ עין החורש ורקדה בלהקת המחול הקיבוצית, הקימה את להקתה בלונדון ב-1997. לאורך שנותיה בבריטניה זכתה בשורה של פרסים ומאז 2006 היא מוגדרת כאמנית שותפה של תיאטרון "סדלרס וולס". בחודש הבא תגיע ורדימון עם רקדניה לישראל ותעלה את "7734" ב-24 וב-25 במאי.

הירשמו עכשיו כדי לקבל עדכון יומי מאתר הארץ
נא להזין כתובת מייל חוקית
ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות