האם היודאיקה תעשה קאמבק?

צורפים ומעצבים בני זמננו כמעט שאינם עוסקים ביודאיקה, תחום שהיה פופולרי מאוד בעבר. תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, הסוקרת את עבודתם של לודוויג וולפרט ודוד היינץ גומבל - מחלוצי הצורפות והיודאיקה המודרנית בישראל - מנסה לעודד מעצבים לחזור לתחום

מי שיבקר בתערוכות הבוגרים של המחלקות לצורפות בבתי הספר לעיצוב בישראל יוכל לגלות מגוון רחב של ביטויים יצירתיים ועכשוויים, החל מתכשיטי אופנה מקוריים ועד לאביזרי לבוש יוצאי דופן. שרון וייזר־פרגוסון, אוצרת משנה באגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל, היתה שמחה אם לאופני הביטוי של המעצבים הצעירים היה מצטרף עיסוק נוסף: העיסוק ביודאיקה. זו לא מחשבה מופרכת, שכן עיסוק זה היה נפוץ בעבר במחלקה למלאכת המתכת, כפי שהיא נקראה בזמנו בבצלאל, אולם מאז שתחום היודאיקה נהיה פחות אופנתי, רוב המעצבים מדירים ממנו את רגליהם.

“אפשר לעשות יודאיקה אחרת”, קובעת וייזר־פרגוסון, אוצרת התערוכה “וולפרט וגומבל: חלוצי הצורפות המודרנית בישראל”, שנפתחה ביום שישי האחרון במוזיאון ישראל, ומבקשת להראות דווקא בעזרת מה שנעשה לפני עשרות שנים, שמודרניות היא לאו דווקא עניין של הזמן שבו נוצר האובייקט.

הצורפים ילידי גרמניה, יהודה לודוויג וולפרט ‏(1900–1981‏) ודוד היינץ גומבל ‏(1906–1992‏), עלו לארץ ישראל מגרמניה באמצע שנות ה–30. באותה תקופה, מספרת וייזר־פרגוסון, גדשו את שוקי הארץ חפצי פיליגרן אוריינטליים לצד תשמישי קדושה, שעיצובם מסורתי ועיטוריהם סמלים יהודיים למכביר. לעומתם, וולפרט וגומבל היו מהראשונים שאימצו את הסגנון המודרני שהתאפיין בצורות חלקות, זורמות ופונקציונליות לעיצוב תשמישי קדושה ומצווה.

בתערוכה מוצגות בפעם הראשונה יצירותיהם מתחילת דרכם בגרמניה, מתקופת פעילותם כמורים ויוצרים בארץ, ועד לשנותיהם האחרונות, שבהן יצרו והשפיעו גם מחוץ לגבולות ישראל, ובהן - בית מזוזה, קערה, קופסת אתרוג, מנורות חנוכה, פמוטות, כתרי תורה ועוד. “יודאיקה היא לא בהכרח חזרה על דגמים מסורתיים או העתקה של דורות קודמים בגרסאות שונות. לוולפרט וגומבל היתה ההבנה שצריך ליצור מתוך רוח התקופה, שאפשר לחדש ביודאיקה, זה חלק מהתרבות שלנו”, אומרת וייזר־פרגוסון.

“לצערי כיום מעט מאוד מעצבים יוצרים יודאיקה לעומת מה שהיה פעם, כשחשבו שהעיסוק בחפצי יודאיקה היא תרומה לאומית, שיש פה עניין בחידוש מראה האומה, המראה של הרחוב שלנו, של התרבות שלנו, כשרצו ליצור חפצים חדשניים ומודרניים. היום כמעט כל הבוגרים יוצרים רק תכשיטים. אני מצפה, ואני מקווה שאני לא נאיבית, שיימצא המקום גם ליצירה מהסוג הזה. יודאיקה היא לא דבר מיושן או ארכאי”.

דוד היינץ גומבל. העדיף ליצור חפצים יחידים במלאכת יד
דוד היינץ גומבל. העדיף ליצור חפצים יחידים במלאכת יד.

אבל זו התדמית שלה.

“את זה אני אשמח לשנות”.

תערוכה יכולה לשנות תדמית?

“אני מקווה שכן. אם הקהל יתעניין וירצה לקנות כאלו דברים אני מקווה שזה יעודד אנשים גם ליצור”.

לודוויג וולפרט. תמך בעיצוב תעשייתי
לודוויג וולפרט. תמך בעיצוב תעשייתי.

אותיות עבריות

סיפורם של וולפרט וגומבל הוא סיפור ראשיתה של הצורפות והיודאיקה המודרנית בישראל. הם היו ממייסדי “בצלאל החדש”, בית הספר לאמנות ואומנות בירושלים, ששם לו למטרה להכשיר אמנים־מעצבים “שיסייעו לשיפור הטעם הטוב” של בני היישוב וייצרו סביבת חיים נאה יותר בארץ המתפתחת. במקום הונהג הסגנון המודרניסטי ושיטות הלימוד היו ברוח ה”באוהאוס”, בית הספר לאמנות ועיצוב שנפתח ב–1919 בוויימר שבגרמניה.

דרכם הייחודית של וולפרט וגומבל בצורפות ובעיצוב תשמישי קדושה ומצווה התגבשה בשנים אלה, ועיקרה - הכרה עמוקה של החומר ותכונותיו, הרמוניה בין החומר לצורה, שילוב ציטוטים מן המקורות בגופנים חדשים כדי להעניק ליצירות אופי עברי מודרני, והכנת חפצים בעבודת יד לצד תמיכה בעיצוב תעשייתי. דורות של תלמידים המשיכו אחר כך את דרכם הסגנונית.

האוצרת שרון וייזר פרגוסון. רוצה לשנות את התדמית המיושנת של היודאיקה
האוצרת שרון וייזר פרגוסון. רוצה לשנות את התדמית המיושנת של היודאיקה. צילום: אמיל סלמן

“וולפרט וגומבל פעלו במקביל לאמני יודאיקה רבים שפעלו בישראל באותה תקופה, שהיתה אז מאוד פופולרית, אבל מבחינת הערכים שאנחנו שופטים בעזרתם עיצוב כיום - סגנון, חדשנות או איכות יצירה - הם היו יוצאי דופן. הם הביאו אתם בשורה ויצרו שינוי, גם ביצירה שלהם וגם מתוך העובדה שהם לימדו בבצלאל כ–20 שנה. הם הקימו דור של צורפים שגדלו על ברכיהם, לקחו את הרעיונות שלהם ופיתחו אותם הלאה”, אומרת וייזר־פרגוסון.

איך זה בא לידי ביטוי באובייקטים שהם עיצבו?

“מה שהנחה אותם היה עיצוב פונקציונלי מתוך מחשבה על המהות של החפץ, על השימוש שלו, כשכל השאר מיותר ואפשר להוריד אותו מהחפץ. סמלים יהודיים, עיטורים - כל מה שאנחנו רגילים לראות על יודאיקה מהמאה ה–19 וקודם לכן - זה יורד מתוך הבנה שלא צריך. כלי יפה מבחינתם היה כלי שנוצר בעיבוד משובח של החומר, מתוך הבנה של הפונקציה של החפץ, של האופן שבו אפשר לעבד את החומר. כל אלו ביחד יוצרים כלי מודרני עם צורות זורמות, חלקות, ששונה ממה שראינו קודם”.

ומה מבחינת השימוש באותיות?

“האותיות העבריות היו לאבני יסוד של רבות מיצירותיהם, ביטוי ללאומיות ולרוח היהודית המתחדשת. השימוש באותיות תפס במיוחד את וולפרט כי גומבל לא גדל בבית דתי ולא דיבר עברית עד שהגיע לארץ. וולפרט הבין את המשמעות שיש לאות העברית כחלק מהותי של היצירה עצמה. גם פה הם תפסו את האותיות והכתב העברי כעניין מהותי, לא כתוספת של כתובות הקדשה שיש על חפצים עתיקים יותר, אלא כמה שבונה את החפץ. האותיות במקרה שלהם מרכיבות ובונות את החפץ, הן חלק מהותי מהעיצוב שלו.

“גם הגופנים שהם השתמשו בהם היו מודרניים, והיו חלק מהתהליך של חידוש גופנים מודרניים שהיה בארץ באותן שנים. ככלל מעניין שכל העיסוק בטיפוגרפיה מתחיל באותה התקופה. כשהם הגיעו לארץ הם העבירו לכאן את התפישה שהטיפוגרפיה המודרנית מאוד חשובה להתפתחות התרבות, ובמקביל עבדו כאן הרבה מהחברים שלהם. כולם עסקו באותיות עבריות, זה היה חלק מהרנסנס של התרבות היהודית”.

מה בכל זאת שונה בעבודה של השניים?

“אמנם שניהם לימדו ביחד, היו בבצלאל החדש, מורים באותה תקופה, דיברו פחות או יותר באותו סגנון, אבל הם ייצגו שתי גישות שונות למלאכת הצורפות: וולפרט תמך בעיצוב תעשייתי, ואילו גומבל העדיף ליצור חפצים יחידים במלאכת יד. נפגשתי עם הרבה תלמידים שלהם והיה אפשר לצפות שהם יספרו שהם למדו מה זה אמנות מודרנית או מה זה עיצוב מודרני, אבל הם אמרו שהם לא דיברו על זה. אז לא דיברו, אז עשו. ‘המורה הדגים ואנחנו עשינו’, כולם סיפרו.

“שניהם רצו לתמוך בתעשייה ורצו לתרום לבניין הארץ אבל בבצלאל לא היו מכונות, היתה מכונת לחצנות אחת וזהו. וולפרט לימד עבודה על המכונה הזאת מכיוון שהוא לא היה בעל מקצוע מבחינת מלאכת כפיים, הוא לא היה כל כך מיומן, היה לו בית מלאכה והיו אנשים שעיצבו בעבורו את מה שהוא עיצוב. גומבל לעומת זאת מאוד אהב את מלאכת הכפיים והיה מאוד מיומן, העבודות שלו תמיד נעשו בגימור מושלם, וזה מה שהוא גם לימד, עבודת יד. בסופו של דבר יותר ויותר מכונות נכנסו לשימוש ולכן עבודת היד הפכה למלאכה כמעט נכחדת. זו גם הסיבה שקל יותר למצוא עבודות של וולפרט. הוא ייצר ומכר. אצל גומבל היה צריך להגיע לסטודיו, לבחור רישום ואז הוא היה מכין אותו במשך ימים ושבועות, תלוי במורכבות של הכלי”.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מי שמכיר את קרן עדי יודע שהיודאיקה לא מתה אחת
  • 19:26
  • 26.11.12

הייתי בתערוכה של אחת התחרויות שלהם עבודות יודאיקה מקסימות בין עיצוב לאמנות והכל עם נושאים של יהדות ויודאיקה

  •   יודאיקה אלי
    • 23:59
    • 26.11.12

    מי שמכיר את דניאל כפרי יודע שעדיין יש עשייה רבה בתחום. האיש לדעתי מוכר יותר מרוב האומנים הישראלים ביחד, העניין הוא שמכיוון שחזר בתשובה הממסד לא " אוהב אותו".

  •   עוד הרבה יודאיקה ח
    • 11:22
    • 28.11.12

    ואת אלו שלא חזרו בתשובה הממסד כן אוהב??? ראו אמנים כדוגמת שרי סרולוביץ, יעקב גרינוורצל ואחרים - מוכרים מאד ואהובים, וגם אותם הממסד "לא אוהב" - הם אינם "מקורבים" וזו הסיבה... הממסד אוהב רק את מי שמקורב. אין קשר לאיכות העבודה והאמנות, רק לרמת ויטמין P !!!

02 כתבה על עיצוב ללא דימויים? התמונה של עיצובית
  • 22:55
  • 26.11.12

האוצרת יותר חשובה!

03 יש יודאיקה עכשווית. עינת
  • 23:05
  • 26.11.12

כתבה מאוד מעניינת. אבל חשוב לציין שיש אומנים צעירים, בוגרי בצלאל שמעצבים גם כיום בתחום היודאיקה המודרנית. אחד מהם, הקרוב אלי, הוא יוסי מתתיהו, אומן מוכשר, שחלק מעבודותיו אף מוצגות במוזיאון ישראל. כמו כן, לא מזמן הוצגה תערוכה בשם ״יודאיקה טויסט״ בבית התפוצות שהציגה אומנים בתחום.

04 יודאיקה מודרנית עכשווית מישהי
  • 23:32
  • 26.11.12

אילו האוצרת היתה מחפשת באמת יש מתחת לאפה בירושלים מתחם שלם בו יושבים מיטב המעצבים של יודאיקה מודרנית

  •   תהיה עננה
    • 10:03
    • 28.11.12

    מדרחוב בן יהודה בירושלים מלא בחנויות "יודאיקה" לתיירים, שמייצרים בייצור המוני ללא שום מעוף.
    המתחם שאת מתייחסת אליו היה בעבר אחד ממתחמי האמנות הישראלית ויהודית המוכרים ביותר בארץ ובעולם. מדיניות מכוונת של השכחה העלימה אותו מעיני הציבור. עדיף באזרים פרסיים ומרכזים מסחריים - לחם ושעשועים להמונים - על פני השקעה ביצירה מקורית. זה חלק ממדיניות מכוונת של שנים רבות ולדאבוני מתייחס לתחומים רבים של חיינו.
    ולתוהים - נדמה לי שהכותבת לפני מתייחסת למתחם חוצות היוצר - מקום בו אמנים רבים יוצרים מזה שנים רבות יצירה ישראלית ויהודית חדשה, עם אמירה משלהם בתחום העיצוב והיצירה.
    ה"יודאיקה" לא מתה - היא הועלמה במכוון על ידי בצלאל!

05 אתם לא לבד!! עדינה
  • 23:33
  • 26.11.12

יש ויש יוצרים מדהימים, מקוריים אף מושפעים, שיצירות היודאיקה שלהם לא מביישות את חלוצי העיצוב המודרני. בחוצות היוצר בירושלים תוכלו לפגוש בכמה מהם, ולא רק.

06 תבדוק את ceMMent חנן
  • 07:33
  • 27.11.12

של מרית מייסלר

07 המשכיות מלכי
  • 08:18
  • 27.11.12

קיימת המשכיות לשני היוצרים הנ"ל, לוולפרט על ידי חווה בתו, לגומבל על ידי מלכה כוכבי שלה השאיר המשכיות מפעלו.

08 תערוכות בנושאי דת - הטרנד החדש של מוזיאון עמישראל. זה עסק מכניס. ראה תערוכת החסידות. התערוכות הבאות: כשרות, חיתולי תורה, ציציות ותפילין, עיצוב שביסים. האם תתאפשר תערוכה על רפורמים וקונסרבטיבים?  (לת) נועה
  • 09:02
  • 27.11.12

09 תערוכה על גומבל וולפרט במוזיאון ישראל - מלכי
  • 09:24
  • 27.11.12

יש המשכיות גם בסטודיו של גומבל על ידי מלכה כוכבי וגם בסטודיו של וולפרט על ידי חווה וולפרט

10 יופי של כתבה, תודה  (לת) דודי
  • 10:51
  • 27.11.12

11 תערוכת גומבל וולפרט דני
  • 17:37
  • 27.11.12

ב-40 השנים החולפות חל הרנסנס הגדול ביותר אשר היה ליודאיקה בצורפות מאז ומעולם, . יוצרים גדולים קמו מתלמידי ותלמידי תלמידי גומבל וולפרט. הם יוצרים כאן היום וביננו. אילו הייתה האוצרת בשווקים ובסמטאות סובבת, עיניה פוקחת, סקרנותה מאתגרת הייתה מוצאת חומר רב לעוד מספר תערוכות איכותיות ביותר. הביקורת על הקורה באקדמיה בצלאל בתחום הצורפות בכלל(ולא רק יודאיקה) נכונה לל 10 - 15 השנים האחרונות בלבד.

  •   תערוכת גומבל וולפרט מלכי
    • 11:57
    • 30.11.12

    אכן כך, המבקר בחר מה לפרסם בכתבתו, לא נראה לי ש זו מטרת התערוכה, שיש בה הצגה של שני יוצרים חשובים ומשמעותיים, אשר הגיעו לארץ לפני מלחה"ע, ולבצלאל החדש, זה מבסיס הסיפור של הצורפות והיודאיקה בארץ. ויש להם ממשיכים...שיוצרים וממשיכים את המסורת.

12 עיצוב יהודי מיכאל
  • 09:28
  • 28.11.12

חבל שבכתבה לא ניתן זרקור לאומנות יהודית בת זמננו ויש הרבה מדהימה ואיכותית. לוולפרט נעשה אוול גדול משום שהוצגו מעט מעבודותיו ולא הראו מספיק מכשרונו מהחידוש בעבודותיו וממגוון העצום והפורה מעבודותיו, החל מעיצובים של בתי כנסת רבים דרך בית הכנסת בשדה התעופה קנדי בניו יורק ועד לעיצובי סמלים רבים ליהדות באמריקה . חבל שהתערוכה כה רדודה.

13 תוהה על תחקיר התערוכה עננה
  • 10:13
  • 28.11.12

התמונות שהוצגו בכתבה, והעבודות שמוצגות בתערוכה הן חלק קטנטן מעושר היצירה של שני ענקי יודאיקה.
אילו היתה האוצרת מעמיקה את מחקרה ותחקירה היתה מגיעה אל עבודות רבות חשובות נוספות של יוצרים אלו. העבודות המוצגות אינן מייצגות את מכלול העשיה שלהם. אולי לא ידעה היכן לאתר עבודות אלו - זה בדיוק עניינו של תחקיר.
מתחת לאפה בסביבות הסטודיו של גומבל מצויות עבודות מדהימות שלו משנותיו המאוחרות, שלא באו לידי ביטוי בתערוכה. וכך גם עבודות של וולפרט.

בנוסף - היודאיקה כלל לא מתה. מספיק לפתוח מגזינים של עיצוב וצורפות ולגלות כי אמנים רבים ישראלים עדיין ממשיכים את מסורת עיצוב היודאיקה ושמם הולך לפניהם בכל רחבי העולם.
בכל מוזיאון יהודי ברחבי העולם ניתן למצוא עבודות חדשות של מיטב המעצבים הישראלים, מתקיימות תערוכות נושא (וראו למשל את יודאיקה טוויסט בבית התפוצות לפני פחות משנתיים) המוכיחות כי יש דור ממשיכים ראוי לאמנות היהודית העכשווית בישראל, ושמותיהם של האמנים מוכרים במרחבים רבים בארץ.
נדמה לי שהאוצרת הכינה תחקיר המבוסס כולו על ראיונות עם אנשי בצלאל, שכמובן הדירו את היודאיקה ממדור הצורפות שלהם מזה שנים רבות.
טוב היתה עושה אם היתה מבקשת את רשימת התלמידים של וולפרט וגומבל ומאתרת אותם בישראל - רבים מהם עדיין חיים ויוצרים עימנו.
או אז היתה מגלה כי קיימת המשכיות יוצאת דופן לדרכם של שני ענקים אלה
תפיסת העולם, אופן העבודה וכיוצא בזה.
חבל שאין כלל התייחסות לכך בתערוכה ובהחקיר.
כאילו לאחר לכתם - נדמה היודאיקה בישראל ולא כך היא!

14 יש בהחלט אמני יודאיקה מודרניים ותוססים חני
  • 10:44
  • 28.11.12

אני אוהבת יודאיקה. אוהבת לראות את הגישות השונות והמתפתחות לתחום בארץ ובעולם.
המעצבים הישראלים החדשים שיש לנו מדהימים. לא צודקת שרון האוצרת שהיום עוסקים רק בצורפות תכשיטים. היא כנראה לא מכירה לעומק את התחום, אחרת לא היתה אומרת את זה.
יש לי מספר חברים מהתחום - משיטוטי בסדנאות וגלריות העוסקות ביודאיקה. כל אחד מהם ממשיך בדיוק את הדרך עליה מדברת האוצרת. שום דבר לא נעצר ולא נפסק.
אני מכירה אנשים רבים בארץ שמחפשים את האמנים האלה וגם יודעים למצוא אותם.
ואני תוהה - באוסף המוזיאון יש עבודות של מעצבים ישראלים צעירים מוכשרים, מוכרים בכל העולם. האם האוצרת אינה מודעת לעובדה שאוצרים אלו קיימים? האם איננה יודעת מה מצוי מתחת לאפה?

חבל שהאוצרת לא השכילה להרחיב את היריעה. הייתי מציעה לה ללכת להכין שוב שעורי בית, לבדוק את אוסף המוזיאון, לשוחח עם אמנים אלו ואז היא היתה מגלה שיש לוולפרט ולגומבל ממשיכי דרך. חלקם היו תלמידים שלהם וחלקם למדו ופיתחו את עצמם בדרך אחרת.
אפשר היה להראות בתערוכה לא איך נעלמה היודאיקה, אלא איך שני מורים אלו השפיעו על דורות שלמים של עיצוב. בדיוק ההיפך ממה שהיא טוענת בתערוכה ובכתבה הזו.
ורק בדרך אגב - כתבה על עיצוב ויודאיקה - הייתי מצפה לראות עבודות נוספות בכתבת האינטרנט - יש לזה מקום. דמותה החביבה של האוצרת לא ממש רלוונטית לכתבה שכזו. טוב היתה עושה אםהיתה מצניעה את דמותה ומרבה להראות את המוצגים.
(והכתבה רובה ככולה שמה דגש על דעתה של האוצרת, במקום על העבודות עצמן. אינני חושבת שזו אשמת הכתב והעורך - זו הדרך בה האוצרת הציגה את הנושא. חבל. לא רק יודאיקה שכחו במחוזותינו - גם ענווה...)

15 תפקחו את העניים יוסף בן פורת
  • 18:43
  • 28.11.12

תערוכה עלובה בושה איך לקחו אמנים ענקים הראו מעט מעבודותיהם ופיתחו טהוריה על מצב היודיקה. מנהל המוזאון תסיק מסקנות לגבי האוצרת ולגבי עצמך. ולכותב הכתבה שמעת שטויות וכתבת עליבות מבלי שהנושא מוכר ומובן לך. אשמח לקרוא תגובת ההמעורבים בתערוכה ובכתבה.

16 כנראה שהיא לא ראתה עבודות של איריס טוטנאור !!! רם- אספן יוקאיקה
  • 11:12
  • 05.12.12

בגלריה קטנה ומדהימה בירושלים יש עבודות יודאיקה של צורפת מוכשרת איריס טוטנאור שווה לראות

פעילות
המלצות