טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תערוכות בוגרים 2014

המחלקות לצורפות: קרח נמס, צבע מאכל שחור וחלקי מכשירים חשמליים

תערוכות הגמר של המחלקות לצורפות בבצלאל ובשנקר מייצגות מגמות עכשוויות: שימוש במנעד רחב של טכניקות וחומרים ושילוב בין הצורפות הקלאסית לבין הצורפות האמנותית

תגובות

קרח, צבע מאכל שחור ושרשרת כדורית מצופה כסף: אלה החומרים שמהם נוצרה השרשרת שעיצבה מיכל כספי, מהמחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל. לתכשיט שלושה מצבי צבירה. לפני שעונדים אותו צריך לשמור אותו במקפיא, כדי שלא יימס בטרם עת. לאחר שעונדים אותו מתחיל תהליך ההפשרה, שתלוי בטמפרטורת החדר, ובזמן ההפשרה הבגד שמתחתיו נרטב, וצבע המאכל מכתים אותו. לבסוף, מה שנשאר ממנו הוא שרשרת הכסף והכתמים על הבגד שמעידים על מה שזה עתה קרה.

השרשרת היא רק תכשיט אחד מתוך סדרה שעיצבה כספי בפרויקט הגמר האינטלגנטי שלה, ״עבד כי ימלוך״, שמוצג בתערוכת הבוגרים של בצלאל שנפתחה בשבוע שעבר. כספי בחנה את מערכת היחסים המורכבת והמנוכרת שמנהלים בני האדם עם הסביבה האורגנית. היא יצרה דיאלוג בין חומרי גלם אורגניים טבעיים - כמו כותנה גולמית, גללי עזים, קליפות ביצי שליו וקרח - המייצגים מבחינתה ערכים של שבריריות, זמניות, גולמיות והתכלות, לבין אלמנטים איקוניים מעולם הצורפות והאופנה שמייצגים הדר, שפע ופאר. התוצאה היא קולקציית תכשיטים שמצליחה להיות גם תכשיט פונקציונלי וגם אובייקט אמנותי בעת ובעונה אחת.

פרויקט הגמר של כספי מייצג כמה מהמגמות בצורפות העכשווית, שבאות לידי ביטוי גם בפרויקטים אחרים שמוצגים בתערוכה: שימוש במנעד רחב של טכניקות וחומרים ושילוב בין הצורפות הקלאסית לבין הצורפות האמנותית. בפרויקט הגמר שלה, ״טרה אינקוגניטה״ (ארץ לא נודעת), עיצבה נגה הראל סדרת אובייקטים שנוצרה מתוך שברי מחשבות, חלומות, נרטיבים וזיכרונות אישיים, שקרמו עור וגידים והתלכדו לכדי עולם המאוכלס בדמויות ואובייקטים היברידיים. הראל השתמשה בחומרים שונים - כמו נחושת, פליז, זכוכית, נייר, חומרים אורגניים (קשקשי דגים, סנפירים, חרקים וכו׳) ודיו - ויצרה עולם שבו נוכחים זה לצד זה הפלאי ומעורר הפלצות, היפה והמאיים, השברירי והחולף לצד הארצי והגרוטסקי.

נגה הראל בצלאל
אלה מנור

מאיה פרי קיבלה את ההשראה לפרויקט הגמר שלה, ״מים שקטים״, משעות של שוטטות בנמל, תוך שהיא בוהה בספינות הקשורות שמיטלטלות בחריקה מצד אל צד ומגיעה למסקנה שספינה לא אמורה להיות כלואה בבקבוק. סדרת התכשיטים שהיא עיצבה נוצרה לדבריה מתוך צורך מתמיד בנדודים, טלטלה ובריחה ומנגד כמיהה ליציבות ובסיס קבע. החוטים המתוחים מעניקים לתכשיטים נקודת עגינה על הגוף, מהדקים את התכשיטים אל הבגד, מפיחים בהם חיים כמעין גידים ועורקים ומחברים בין העולמות.

מאיה פרי בצלאל
אלה מנור

פרויקטים קונספטואליים אפשר למצוא גם במחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר, אם כי לעבודות שמוצגות בתערוכת הבוגרים של המחלקה - שנפתחה אף היא בשבוע שעבר - יש בדרך כלל אופי מהוקצע ומסחרי יותר, בכל הקשור לביצוע הסופי. גם ההצבה של התכשיטים בוויטרינות הזכוכית תורמת לתחושה שחלק גדול מהתכשיטים שמוצגים בתערוכה יוכל למצוא את דרכו בקלות לחנויות העיצוב ומשם ללקוחות.

ב״פשוט מורכב״ עיצבה ענבר שי סדרת אובייקטים שנוצרו מפירוק מכשירים חשמליים, שחוברו לעולם צורני חדש. כחלק מהתהליך הפכו מנגנונים שונים ללב־לבם של תכשיטים, כשרק הפעלתם מאפשרת לחשוף אבנים מוסתרות ששובצו בתוכם.

שנקר צורפות תערוכת בוגרים
יוני שור

יעל לוין ב״פאפיר מאשין״ לקחה אלמנטים מכאניים יומיומיים והפכה אותם למנגנוני הפעלה בעבור תכשיטים ייחודיים. אלו עוצבו בהתאם לפונקציונליות המכנית שלהם, ובכך חושפים את אופן פעולתם הפנימי.

יעל לוין שנקר
יוני שור

אליאל תגר ב״אנימליזם״ עיצבה סדרת אביזרי גוף בהשראת בעלי חיים, המתייחסת לניסיונות לאלפם ולבייתם. הצורניות של האובייקטים והחומרים שמהם נוצרו מאפשרים לעונד אותם להזדהות באופן גלוי ומוחצן עם עולם החי.

שנקר צורפות תערוכת בוגרים
יוני שור

עדי לב־דורי ב״The Shape of Ink״, עיצבה קולקציית תכשיטים שנוצרה בהשראת טרנספורמציות גופניות כמו קעקועים או ניתוחים פלסטיים. האובייקטים מאופיינים בשפה עיצובית המבוססת על קווים גיאומטריים ש"צפים" מעל הגוף, ובכך מקנים נפח לקונטור המקועקע על העור. המבנים המרחפים בחלל מותירים למתבונן לפענח את השאלה מה מחבר אותם האחד לשני ולגוף. גימור מושחר של הפריטים מדמה קו המקועקע על העור, כשחשיפה חלקית של המתכת הכסופה יוצרת דיאלוג עם התכשיט.

שנקר צורפות תערוכת בוגרים
יוני שור


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות