זהירות, אבני חן: על קולקציית סתיו-חורף של H&M

בענקית האופנה השוודית מכוונים את קו העונה הבאה להיפסטרים, פשניסטות ולאלה המאמינים כי שני התארים מחמיאים להם

כבכל עונה, גם השנה נחשפה קולקציית סתיו-חורף 2012 של M&H לנציגי התקשורת ולסטייליסטים בחלל הגלריה לאמנות טבי בתל אביב. פריטים נבחרים מתוך הקולקציה הוצגו על בובות חלון ראווה לבנות; נעליים, תיקים ותכשיטים הוצבו בקפידה על פודיומים עגולים, וסרטון וידיאו הוקרן על גבי אחד הקירות הפנימיים. שאר הבגדים נתלו על גבי קולבים במעמדי ברזל לבנים. האלגנטיות הצוננת שעטה החלל רמז בבהירות אל ההקשר המיידי שאליו כיוונו מנהלי המותג: תערוכת אופנה.

בתוך כך זכתה תצוגה של אביזרים נלווים לגברים, באחת מפינות החלל, לתוקף מיוחד: שני זוגות של נעלי עור גבוהות בסגנון עובדי חווה או מטפסי הרים הונחו בקפידה ליד מגש מתכת לבן. בתוך המגש נח צעיף משבצות ירוק מקופל לכדי ריבוע, מעליו טבעת של חגורת עור דקיקה בצבע ג'ינג'ר שלופפה סביב עצמה, ולידם אביזרים משלימים כמו פפיון, כובעי צמר וכובעי מצחייה ספורטיביים.

אופן הסידור הדקדקני לא היה הסיבה להתבלטות החפצים. ההעמדה המסוגננת של אביזרים כבתמונת טבע דומם הפכה לתקן של הצגה מפתה הן בבוטיקים והן בעמודיהם של מגזיני אופנה. מה שצד את העין, והעלה חיוך בלתי נמנע, היה הרכב הפריטים ­ מעין רשימת מצאי של פריטי יסוד במלתחתו של ההיפסטר. בתוך ההקשר של הגלריה נדמו לרגע אסופת הפריטים וארגונה להצעה מבודחת לרטרוספקטיבה של סגנון הלבוש הרווח בקרב גברים בתת התרבות הזאת.

האסופה היתה יסודית כך, שאילו צעד אלמוני אל תוך החלל, לא משנה באילו בגדים, הוא היה יכול לגשת אליה ולשלוף מתוכה את כל שנדרש לו כדי להתקין הופעה היפסטרית כהלכתה. על מעמדי הבגדים שמעל הוא יכול היה למצוא פריטי מפתח נוספים בארון הגנרי של ההיפסטר העירוני ­ מסוודרים שנקלעו בצמות בסגנון נוסטלגי, דרך חולצות אריג משובצות בשלל גוונים, מעיל רב כיסים וברדס בצבע חרדל, ועד ז'קטים ספורטיביים בסגנון בייסבול. אלו האחרונים, ללא ספק מן הפריטים הבולטים באופנת הרחוב בעת האחרונה, הופיעו במנעד סגנונות ­ החל בדגם נאמן למקור, ששילב ג'רסי אפור עם שרוולים לבנים וטלאי של האות S באזור הלב, וכלה בדגם בסגנון אלגנטי ורשמי יותר בצבע שחור ולו שרוולים אפורים כהים.

החליפות המחויטות נוצרו בזיקה לחייטות החלקלקה של אופנת שנות ה‑60; קשת הגוונים נעה בין ארגמן לכחול-צי או אפור בדוגמה מגורענת, ודשי המקטורנים חושבו היטב ­- חלקם משוננים ומחורצים; לאחד מהם ניסו עיטורי תפרים מרוסקים לשוות מעט מהיוקרה של גימור ידני. גזרות המכנסיים היו צרות, וכפי שהסבירה נציגת המותג על קו המכפלת של אלו ­ הוא "ברוגז" במכוון עם הנעליים (כלומר רחוק מהן בסנטימטרים אחדים), כדי לאפשר השלמה של המראה באמצעות זוגות גרביים צבעוניים. במלים אחרות, גם ההיפסטרים, כמו כל תת-תרבות, הפכו לקבוצת צריכה ממוקדת שיש לעודד אותה לצרוך.

עירוב מהונדס

הגרביים הם לא הדוגמה היחידה. בין המראות שהוצגו בקטלוג היה מכלול מרובד במיוחד שהורכב מתשעה פריטים: מכנסי ג'ינס כהים (שקופלו וחשפו זוגות גרביים מפוספסים) ומעליהם חולצת כפתורים לבנה, עניבה כהה, קפוצ'ון אפרפר בהיר ומקטורן אפור כהה, שלווה בכפפות עור וכובע צמר שחורים (ונעליים כמובן).

במקורו, מתבסס מראה זה על מודל לבוש רב-שכבתי שנוצר כלאחר יד, מעירוב של פריטים מסגנונות מנוגדים לכאורה. למען האמת, גם במקור, הלוא הוא זירת הרחוב, הוא נראה מגוחך מעט, ועל אחת כמה וכמה כשהוא נצפה בקטלוג בגרסה שהונדסה בידי צוות סטייליסטים מיומן שניסה לשוות לו איכות אגבית. ההעמדה ה"טבעית" של הדוגמן ­ ניצב זקוף מול עדשת המצלמה כשידיו נחות לשני צדי גופו ­ חידדה את הרושם כי מקור ההשראה כאן הוא אכן אופנת הרחוב; ליתר דיוק, תצלומיהם של גברים צעירים שמתייצבים מול עדשות מצלמותיהם של מנהלי בלוגים בתנוחה דומה (אם כי קשה לחשוב על תנוחה אחרת שבה ניתן היה להעמיד את הדוגמן החנוט).

לעומת הצעת ההגשה המקסימליסטית הזאת, מעיל צמר כתום ארוך בגזרה נקייה, שנלבש מעל למכנסיים צרים בצבע בורגונדי, ניסח הצהרה איתנה על ההדגשים שניתן ליצור באמצעות צללית וצבע בלבד. המראה הזה הוא מסוג המראות שהעניקו למותג את יתרונו היחסי מאז ומתמיד, ומקורו בחזון ההוליסטי של צוות המעצבים וביכולתם ליצור פריטים מפתים שעצם הצמדתם יחד מעוררת תשוקה בלתי מוסברת.

בקולקציית הקיץ הנוכחי הם עשו זאת, למשל, גם באמצעות בגדי הים לנשים. אלה עוצבו בחיתוכי אר-דקו מורכבים, וליוו בגדי ספורט שהקרינו זוהר הוליוודי של אמצע המאה שעברה. במלתחת הסתיו, לעומת זאת, היו רק מעט דוגמאות לכך. התצלום הפותח בקטלוג, שהוצג בגדול בכניסה לחלל הגלריה, סיכם את הכל. נראתה בו נערה בחולצת כותנה לבנה שנתחבה לתוך חצאית מעטפת שחורה חושפת ברך אחת. מקור העניין היו הפרטים הקטנים, כמו למשל חגורת עור עבה ששימשה מעין חצאית עליונה ויצרה אדוות קטנות מסביב למותניים, היעדר הדש בחולצה, או נוכחותו של וסט זעיר משובץ לעייפה באבני חן צבעוניות. הוא נראה כמו שריד לבארוק האופנתי של אמצע העשור שעבר, רגע לפני פרוץ המשבר הכלכלי העולמי או רגע הכינון הרשמי של דמות הפשניסטה.

הסגנון השופע פאר אינו זר למותג השוודי. מנהליו הרי כבר יזמו שיתוף פעולה עם אלבר אלבז מלאנוון, ובאחרונה יצרו קולקציות מיוחדות בשיתוף עם דונטלה ורסאצ'ה ואנה דלו רוסו. אלא שהפעם הוא נראה כמו גורם מיותר, מיושן, שזרע הרס בכל מקום שבו הופיע בקולקציה.

כך למשל, בחולצת טי לבנה עם הדפס של כף יד המחווה תנועת וי, ששרווליה שובצו באבני חן גדולות. וכך גם במערכת תואמת של סוודר שחור, שבחזיתו מרבד אבני חן מנצנצות בגווני כתום, ירוק ושחור לצד עלי זהב ופנינים לבנות וחרוזים מוזהבים, וחצאית מיני שכוסתה כליל בהרכב דומה של אבנים וחרוזים. המראה שהתקבל בכל אלה היה צעקני; המחשבה על כל אותן אבנים זולות שעשויות לנשור מהפריטים לאחר הכביסה לא הוסיפה להם חן.

קהל היעד של הדגמים האלו הוא מן הסתם אותן צרכניות אופנה נלהבות, אלו שטופחו על ידי מנהלי המותג לאורך השנים. כעת נראה כי הגולם קם על יוצרו וכי צוות המעצבים אינו מסוגל לעצור את הפרץ. אחרת כיצד ניתן להסביר את הופעתם של דגמים צעקניים כאלו בעידן של אופנה מפוכחת? זן חדש יחסית של צרכניות אופנה, הלהוטות לחגוג את אישיותן באמצעות הופעה חיצונית שאינה מתנצלת, עשוי לתפוש כל דבר ביקורת כגישה חמורה שלא לצורך. כזאת שאינה מבינה עניין, או גרוע מכך ­ שמבקשת להרוס את המסיבה. אבל הפאר שמציע גודש אבני החן הוא שריד להידור מוגזם, ומיועד בעיקר לאלו שעדיין רואות בגיבורות הסדרה "סקס והעיר הגדולה" מודלים לחיקוי.

חדשני צפוי

אז נכון, היו גם מראות שהציעו צירופים מרומזים יותר של מרקמים, ואלו היו מוצלחים יותר. השילוב של חצאית מיני מטאפטה זהוב מקומטט, חולצת כותנה צחה וקרדיגן גדול שנקלע בסגנון רומנטי בצבע חרדל המחיש זאת באופן בולט. הוא היה תזכורת לרגע המפנה שבו פגשה היוקרה הרברבנית של שנות ה‑80 את אופנת הרחוב של שנות ה-90: זו שהפגינה תיאבון לכיעור המסוגנן של בגדי יד שנייה.

שילוב סולידי יותר הציעו ז'קט עור שחור בגזרה מחוטבת וקשוחה של מעיל אופנוענים, לרבות רוכסני מתכת מוזהבים וחגורה עבה במותניים. זה נלבש מעל לסוודר בירוק אורן, ומעל למכנסיים הדוקים בגוון דומה, בעלי נצנוץ מטאלי של חוטי לורקס.

אבל צוות מעצבי המותג פונה מעל לכל אל חוש האופנה של היפסטרים או פשניסטות, מהפלחים המרכזיים באופנת הרחוב העכשווית. הפנייה הממוקדת הזאת אינה מהווה בעיה כשלעצמה. היא אף מובנת בהתחשב בכך ששני הפלחים האלו חולקים נכונות למתוח את גבולות החוש האופנתי מעבר למקובל ­ כחלק מאידיאולוגיית לבוש המבוססת על ערכים כמו חדשנות ונועזות וקוראת תיגר על מושגי הטעם הטוב. אבל לנוכח פריטי לבוש כה צפויים, המעוצבים בסגנונות שהפכו למזוהים עם כל אחד מן הפלחים האלו, אי אפשר שלא לתהות: כמה חופש או הנאה יש בלבישת בגדים שנראים בדיוק כמו אלו שנצפים על בסיס יומי בבלוגים של אופנת רחוב או במגזיני אופנה? והאם הרכבת מראה "נכון" היא עניין מלהיב דיו כשלעצמו?

אם לשפוט על פי התגובות של נציגות המותג והתקשורת במהלך הפרזנטציה, נראה שכן. חלקן מדדו יחד פריטים מתוך הקולקציה ובאותה חדווה צילמו זו את זו באמצעות הטלפונים הניידים החכמים שלהן. לנשים שנהנות לשחק בארון הבגדים שלהן, או באלו של חברותיהן, כאילו היו ארגזי צעצועים, קולקציית הסתיו של המותג תספק שעשוע רב. אלו שמחפשות בגדים מתוחכמים בטון מפוכח ייאלצו לפלס את דרכן בזהירות בין אבני החן.

מחירים: נשים ­ מכנסיים: 50‑350 שקל. חצאיות ושמלות: 30‑400 שקל. ז'קטים ומעילים: 120‑1,000 שקל. תיקים ונעליים: 20‑600 שקל. גברים ­ חולצות: 30‑300 שקל. מכנסיים: 100‑300 שקל. ז'קטים ומעילים: 120‑600 שקל. חגורות ונעליים: 30‑600 שקל. רשימת החנויות מפורטת באתר www.hm.com/il

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 6
    תמונה??
  2. 5
    שאלת תם

    מה זה היפסטרים?

    1. לא חבל לבזבז תגובה? בשביל זה יש גוגל.
    2. כל הכתבה היא בזבוז זמן. זה מוג יסוד בה ומי שלא יודע מהו - נשאר בחוץ
    3. כדי לכתוב על היפסטרים בהקשר של רשת כלל עולמית שמוכרת לטפשים הצעירים את הקונפורמיות של ה"מרדנות", צריך להיות אטום או משהו אחר.
  3. 4
    כ״כ הרבה קישקושים ואף לא תמונה אחת ?????
  4. 3
    נמאס כבר מצמד המונחים הנלוז
    1. אהה...תגיד תודה שלא איזכרו סחים בכתבה
  5. 2
    תפסיקו לכתוב על רשתות אופנה ענקיות

    גועל נפש.
    מה הלאה? כתבה על התפריט החדש של מקדונלדס? בחייאת... אנחנו מקבלים מספיק את הפירסום שלהם שתוקף אותנו בכל מקום. ויש מספיק מעצבים עצמאיים שלא מעבידים ילדים סינים

  6. 1
    סיגנון מלוקלק מתאים לתוכן הרשימה הנלוזה שחבל על המקום בעיתון שבובז

    הרשימה האיומה שחבל המקום שבוזבז לצרכי הקריאה מוטב היה אילו נתתם

    יותר מקום לחדשות על הריב שבין שר הביטחון מר אהוד ברק לשכת הרמטכ"ל

    אשכנזי והרס ושידוד מערכות של הממונים והנבחרים שהרי לכל עם ישראל יש

    ילדים משרתים ונהרגים בצבא ואנא אנו ואתם באים ונותנים מקום ומבזים אותי

    כקורא צרכן של עיתונים רק התמונות של הגברים והנשים יפים וחתיכים וג'קט

    שעוטה האדון אהוד ברק תואם את עונת השלכת בקיץ הזה או שמא זו כבר

    עונת החורף