טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קולקציה: חופשה אקזוטית מעל קו המשווה

קרן זרקה ואורלי רוזן, האחת מעצבת צעירה-ותיקה, השנייה מתחילה, נפגשו כדי להשלים שמלת כלולות ממש ערב חתונה

תגובות

הפעם הראשונה שקרן זרקה ואורלי רוזן נפגשו היתה לפני כשלושה חודשים. זרקה, בעלת המותג "אנה קיי", נקלעה למצוקה בזמן שעבדה על שמלת כלולות ונזקקה לעזרה מיידית. את השתלשלות האירועים במהלך העבודה על השמלה היא מגדירה כקומדיה של טעויות. "כל מה שיכול היה לקרות קרה: הרוכסן התפוצץ, מכונת התפירה שלי שבקה חיים ובבוקר של יום החתונה גילינו כתם שמן על הבד", היא מספרת. אובדת עצות, היא שאלה את אחת מן העובדות שלה אם היא מכירה תופרת מוכשרת שתוכל להתגייס מיד. זו המליצה על רוזן, ואת השמלה החדשה תפרו השתיים יחד במשך יום אחד, בסרט נע, עד לערב הכלולות. "זה היה מעין 'פרוג'קט ראנוואי'", היא מסכמת בחיוך, מתייחסת למשימות הבזק שהוטלו על המעצבים שהתמודדו בתוכנית המציאות האמריקאית.

כשהשלימו את המשימה בהצלחה גילו שנוצר ביניהן חיבור טוב, אישי ומקצועי, והחליטו לשתף פעולה. כך נולד הרעיון לארח את קולקציית הביכורים של רוזן בבוטיק של זרקה בתל אביב. זרקה פתחה לפני רוזן את הסטודיו שלה, ועל פי רוזן, היא ניסתה להאיר כל מיני דברים שזרקה עשתה בעבר או להציע נקודת מבט משלה על פריטים, גזרות או חומרים שמצאה בסטודיו. בסופו של דבר נולדו שתי קולקציות.

"זו לא קולקציה משותפת אלא קולקציה מדברת", מבהירה זרקה ומתכוונת לכך שרוזן עיצבה קולקציה עצמאית, והיא הגיבה אליה באחת משלה. שתיהן תלויות כעת זו לצד זו בבוטיק "אנה קיי", ומעניין להיווכח כיצד הן חושפות גישות ושפות שונות של עיצוב. את בגדי הנשים שזרקה מעצבת מפתה להכתיר כקוקטיים, אלא שהבדים והחומרים שהם עשויים מהם משווים להם אפיל עירוני נינוח, מגניב במפגיע, שמסית אותם מהנתיב הנשי המתחנחן. למען האמת, יש להם צביון נערי יותר מנשי. ואילו רוזן מתוודה כי היא קשורה יותר למסורת של בגדי גברים ולבגדים מחויטים בגזרות שמתרחקות מהגוף ואינן נשיות באופן מובהק.

זרקה רוזן

דקל במראה ברוש

למרות הבדלי השפות, יש לשתי הקולקציות כותרת משותפת: "מעל קו המשווה". ולא בכדי. נקודת המוצא של שתי המעצבות היתה דומה ¬ חופשה באיים טרופיים וחיבתן המשותפת לעצי דקל. בסטודיו של זרקה הן מצאו גליל של בד כותנה עבה מודפס בציור שנדמה בעיניהן לנוף של הוואי או הונלולו, ומכאן נגזרו גם מהלכיהן. למען האמת, ההדפס נראה יותר כמו כפר דייגים ביוון, עם נוף של ברושים וחמניות ובאופק ים וסירות, ואף לא דקל אחד. כשמסבים לכך את תשומת לבן בנימוס הן מודות כי יכול להיות שרצו לראות בכך עצי דקל. שתיהן, מכל מקום, לא ביקרו מעולם בהוואי.

זרקה יצרה מהבד מעין חליפת נופש המורכבת מחצאית מעטפת באורך הברך ומחלק עליון, גם הוא בגזרת מעטפת, וכתפיות קולר. המראה הנוסטלגי של שנות ה 50 אינו מקרי. הוא מייצג את הזמן שבו יציאה לחופשה אקזוטית בהונלולו היתה משאת נפש, כמעט חלום, ואת כמיהתה האישית של זרקה, שלדבריה לא יצאה לחופשה אמיתית זה שנים.

"מובן שכל אחת מאתנו לקחה את הרעיון של חופשה אקזוטית למקום אחר", היא אומרת. "אורלי העבירה את זה דרך פילטר מתוחכם יותר, ואני ניתבתי את זה למקום נאיבי וילדותי. מילולי מאוד".

זה ניכר במיוחד במערכת של חזייה ותחתונים ממשי פראי צהוב, מעוטרים בשורות של פונפונים ירוקים ומלמלות של בד לבן שקוף, גם היא בגזרה נוסטלגית שמיועדת במיוחד לנערות תל אביביות התרות אחר פריטים בעיצוב ייחודי, ניסיוני ומשועשע מה. אחת העובדות של זרקה, ענבל, היא כזאת, והיא מודדת אותה בשמחה, מצרפת אליה תיק יד וכובע טמבל תכול מבד עמיד במים שגם מאמרותיו משתלשלים פונפונים. המעצבת מכנה אותו כובע גשם לאקלים טרופי. "זה מעל לקו המשווה, לא?" היא מפטירה.

זרקה רוזן
ג'ני ברסט

הסגנון של רוזן אכן בשל, מתוחכם ומחויט יותר. "אני לקחתי את זה לצד האפל", היא אומרת ומציגה חליפת כותנת סאטן לבנה הכוללת וסט בגזרה ארוכה ורחבה, עם דש גדול, חד ומחורץ וצמד כיסים בחזיתו, ומכנסי קפרי צרים. "אני חושבת שלכל אחת חייבת להיות לפחות חליפה אחת בארון", היא אומרת.

ההצעה שלה לחליפה אינה מחייבת, והפרופורציות שלה אינן מחניקות כמצופה מחליפה מחויטת. חליפה נוספת בגזרה דומה של וסט משלבת מכנסונים. זו נחתכה מבד כותנה מודפס בשחור, מה שמקנה לה מראה של שאריות של דפוס רשת או צביעה ידנית באמצעות מברשת, והמכנסונים מעוטרים בסרט של גדילים אדומים ומעליהם, מסביב למותניים, פס פונפונים שחורים קטנים. "באופן כללי אני עובדת בעיקר על חליפות, וכשאני מעצבת אני חושבת תמיד מה ילך עם מה. מובן שבסופו של דבר כל אחת מוזמנת לעשות את השילובים שלה".

מערכת של חצאית וחולצה מחויטת, שתיהן בבדים בלבן מלוכלך עם דוגמת פסים מופשטת צבעונית - כתום, שחור, כסף וזהב בחצאית, טורקיז, ירוק למון גראס, שחור וורוד חיוור בחולצה - ממחישה את כוונתה; שילובי הגוונים בין שני הפריטים האלו יכולים להשתלב בהרמוניה או לצרום בעין, תלוי במתבונן. את גזרת המעטפת של החצאית שאלה מהסרונג של בנות הוואי. לחליפת חצאית מבד קופרו בכחול-חצות סגנון מעונב יותר. היא מורכבת מחצאית ארוכה ולה שני שסעים עמוקים בחזית, וגופייה בצללית רחבה ורפויה הנחתכת מעל לסרעפת בחזית ואמרתה מעוטרת בסרט בד שחור ולבן. הסרט גולש לאמרות בגב, המצטלבות במשולש, ויוצר מראה אלגנטי אוריינטלי.

"זה הבייבי שלי", היא אומרת על חצאית שחורה ולבנה קצרה, שיצרה מבד ברזנט שמצאה ברחוב סלמה בתל אביב. מעל החתכים הגיאומטריים של החצאית גולשים גדילים של חוטי ברזנט שפרמה, והיא מצמידה לה חלק עליון המעוצב כמחוך מאריג כותנה בירוק זית. זהו הפריט הניסיוני ביותר בקולקציה שעיצבה, ועל אף הקסם והיצירתיות שבו, אי אפשר להתעלם מגולמיותו, בייחוד על רקע שאר הדגמים, המבטאים בצורה טובה יותר כישרון, תפישה אסתטית מגובשת ואת הניסיון בעיצוב בגדים שצברה רוזן בשנים האחרונות.

רוזן זרקה
ג'ני ברסט

פלרטוט עם קיטש

רוזן, בת 28, נולדה בפרת' שבאוסטרליה אבל עלתה לישראל עם הוריה זמן קצר לאחר הולדתה, תחילה לקרית טבעון ולאחר מכן לירושלים. את צעדיה הראשונים עשתה ב 2004 כסוכנת מכירות בחנות בדים בירושלים. לאחר שהשלימה קורס תדמיתנות של לשכת התעסוקה, נסעה ללימודי אופנה בלונדון, בשלוחה הבריטית של בית הספר האיטלקי מרנגוני. במסגרת לימודיה שם התמחתה בחדרי העיצוב של מותגים בלונדון ובפאריס, בהם קאסימי, ריצ'רד ניקול ו Wooyoungmi.

כששבה לארץ, ב 2010, היתה מעורבת בהקמתו של המותג Made by Lilamist של לילך אלגרבלי, אך בתום שנה חשה צורך לצאת לדרך עצמאית. הקולקציה הנוכחית היא קולקציית הביכורים שלה, ושם המותג שלה ¬ "סופיה ג'ון" ¬ מורכב משמותיהם של סבתה וסבה, שהפעילו מותג הלבשה באוסטרליה בשם Sojon Fashions.

זרקה אומרת שהתרשמה מאוד מסגנון הלבוש של רוזן ולאחר מכן גם מכישוריה הטכניים והיצירתיים, ולדבריה המפגש עם המעצבת הצעירה הפיח רוח חדשה בה ובבוטיק. זרקה, בת 38, בוגרת החוג לקולנוע וטלוויזיה בתל אביב, תציין עשור לפעילותה בספטמבר הקרוב. לאחר שהרחיבה אשתקד פעילות זו לשני בוטיקים נוספים, האחד בתל אביב והשני בברצלונה, החליטה לשוב ולעבוד במתכונת שבה החלה את דרכה ¬ בבוטיק אחד. "הקהל של אנה קיי הוא מוגדר מאוד. לקח לי קצת זמן אבל בסוף הבנתי שאין לי צורך להתרחב יותר מדי או לחזר אחר לקוחות חדשים", היא אומרת.

גישה זו ניכרת בדגמים שיצרה, רובם ככולם בעלי אופי נינוח ורווי הומור. חולצת טי חומה אפרפרה, למשל, כוללת שני טורים של סרט בד גלי כמעין דרגות צבאיות, שממנו משתלשלים גדילי חרוזים חומים זהובים. החולצה נחתכת מעל הסרעפת אבל לא נועדה לחשוף את הבטן, היא אומרת, אלא לפנות מקום לגזרה הגבוהה של המכנסיים שעיצבה: מכנסי ניילון בטורקיז בהיר בגזרת אימונית מחוטבת, ולה שני כיסים אלכסוניים מעוטרים בפס צהוב וכן משולש צהוב בגב המסתיים בניט זהוב כמו טיקה במרכז המצח. זו הגרסה שלה למכנסי קפרי, והיא, אגב, דווקא ראתה בזה משהו חללי. "אני אוהבת לפלרטט עם קיטש", היא אומרת ביחס למכנסיים וגם ביחס לחולצת טי שכוללת אפליקציית דקלים מעור בגב.

שמות הדגמים שעיצבה זרקה מתבססים על שמותיהם של איים טרופיים כגון ארובה, הוואי, ברמודה, בהאמה, ג'מייקה או מרטיניק. רוזן, לעומת זאת, העניקה להם שמות טיפוסיים של בנות הוואי: קאיילה, איפו, לילייני, לוהאנה, מאיילה. נכון לעכשיו, הקולקציות המצומצמות מוצגות בבוטיק במהדורות מוגבלות: המעצבות ייצרו כמה מידות מכל דגם. הלקוחה שתרצה, תגיע לחנות, תמדוד ותזמין. ההגדרה היא של קז'ואל בהזמנה מיוחדת מראש.

האם הן מתחייבות ליצור דגם ביום אחד, באותו הבזק של שמלת הכלולות? "לא, אבל אני עובדת מהר, אז הטווח הוא בדרך כלל של כמה ימים מרגע ההזמנה", אומרת זרקה.

מחירים: סופיה ג'ון: מכנסיים: 410 620 שקל. חולצות: 360 480 שקל. חצאיות: 420 780 שקל. ז'קט: 780 שקל. אנה קיי: מכנסיים: 560 שקל. ולצות: 320 360 שקל. חצאיות ושמלות: 480 640 שקל. תיק: 620 שקל. כובע: 120 שקל. אנה קיי, פרישמן 75, תל אביב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות