ביקורת

המכנסיים המוצלחים של דורין פרנקפורט לחורף

המעצבת אמנם מייחסת זאת להשראה ששאבה מנשים פרובוקטיביות כמו יונה וולך והזמרת כריסי היינד, אבל האוסף עצמו דווקא סולידי ובנוי היטב

יותר מ-30 גזרות של מכנסיים עיצבה דורין פרנקפורט בקולקציית סתיו- חורף החדשה שלה, מגוון עצום יחסית למותגים אחרים ובחירה מפתיעה של המעצבת להתרכז בפריט כה טריוויאלי. אבל דומה שאצל פרנקפורט יש תמיד גם סיבה ביוגרפית לעיסוק העונתי. "נושא ההשראה שלי היה דואט בין כריסי היינד, סולנית להקת הפריטנדרס, למשוררת יונה וולך, שתי נשים שהשפיעו מאוד על חיי", היא מספרת במהלך הצגתה של הקולקציה החדשה, לחורף 2012. "הן נראות קצת דומות בעיני, גם במראה וגם בסגנון, ושתיהן בחורות של מכנסיים. שמתי לב שההתעסקות האופנתית של שתיהן יוחדה לחלק התחתון ולצווארונים, מה שהעניק להן מראה סקסי מאוד אבל לא 'עירום'".

אבל גם בלי התירוץ הביוגרפי, ניכר שפרנקפורט עבדה קשה כדי ליצור את זוגות המכנסיים שמככבים בקולקציה. "מכנסיים הם יצירה עיצובית מסובכת", היא מתארת את העבודה, "זה פריט מהונדס מאוד, וצריך לשים את האגו בצד כשבאים לעצב אותו: מהתפר, שצריך להיות אלסטי, ועד החגורה שתשב היטב. בניגוד לתפישה הרווחת, זה לא רק הבד, אלא גם איך הוא גזור או באיזה אופן הוא מאפשר תנועה וישיבה. יש כאן מחשבה על אלכסונים, רפידות וחלקים אחרים שעושים את זה למה שזה. אבל יותר מהכל אני רוצה שהמכנסיים יהיו בנויים ומחמיאים ויחליקו על מידות הגוף. הם 60% מהגוף, אם לא יותר, ולפעמים אני חושבת שמקבלים אותם כמובן מאליו".

למרות ההשפעה הרוקנרולית, מבחר זוגות המכנסיים שמציעה הקולקציה רחב במיוחד ומתאים לנשים במגוון גילים וסגנונות. יש בה מכנסי אריג מבד גברדין או ויסקוזה, מכנסיים אחרים מבדי ברוקד יפהפיים, מכנסי לייקרה הדוקים יותר בשחור או מכנסיים אלגנטיים מבד טאפט לייקרה בוהק (בשחור, בז' וירוק רעל כהה), מכנסיים מחויטים יותר מבדי פוטר, כותנה וג'רזי, בדים עם פסי סיכה או משבצות והקפדה על מבנה הגזרה יותר מאשר המצאה מחדש של הפריט הקלאסי הזה.

בדומה למה שעשתה בקולקציית הקיץ שלה, דומה שפרנקפורט ממשיכה את ההפשטה העיצובית שלה ומזקקת פריטים למבנה ולבד שמהם הם מורכבים. "אני לא מתה על מכנסיים עם נוכחות", היא אומרת תוך כדי שיחה על האופן שבו הלכו והתעצבו המכנסיים לנשים בישראל בשני העשורים האחרונים, עם ריבוי הכיסים, הפאצ'ים ושאר האלמנטים שנוספו לגזרות, לרבות הגודל והנפח שקיבלו לפעמים ממדים מבהילים. "המכנסיים שלי לא נראים של מעצבת כי אין בהם עיצוב יתר. מלבד זאת, לנשים עם גוף מלא יש תחושה שאם זה נורא גדול, זה מעלים. אני חושבת שזה הפוך".

ואכן, זוגות המכנסיים שיצרה נראים כמו יצירות ארכיטקטוניות דיסקרטיות, קרובות לגוף וחפות מאלמנטים עיצוביים מיותרים, מאלה המקבלות את כוחן בתנועה, בישיבה או על הגוף. יצירות המיועדות לנשים שמבנה גופן לא תואם את האידיאל הנשי הטיפוסי שעליו בנויים מכנסיים ברשתות זרות או מתחרות (ואכן, כשיצאנו מהחנות, שם התקיימה הפרזנטציה, פנתה עוברת אורח לפרנקפורט, התנצלה על ההפרעה וביקשה להודות לה על השנים שבהן היא מעצבת בגדים נוחים ויפים לנשים כמותה, ולראיה אף הצביעה על הבגדים שלבשה ונקנו בחנותה של המעצבת).

החיבור בין פונקציונליות לרוק הצליח במיוחד במבחר זוגות הג'ינס שיצרה העונה מבד דנים יפאני, שנצבע בירוק יער, שחור, כחול ובז' וקיבל מראה משופשף ואורבני מעט, או בז'קט מבדי דנים דומים בגזרת פראק (ארוך מאחורה וקצר מקדימה), שקיבל טוויסט מעניין בגלל הדנים הצבוע והיעדר בטנה.

ובכלל, נדמה שההשראה העונתית לקחה את פרנקפורט למחוזות סבנטיזיים נשיים, שהמכנסיים הם רק חלק מהם, גם אם גדול. למבחר ז'קטים ומעילים נוספו פרוות סינתטיות ארוכות שיער באדום יין ושחור, שגם אם נראו מיושנות מעט העניקו ברק דרמטי לקולקציה וקיבלו מראה בוהמייני רוקנרולי נשי. עליוניות אחרות, כמו ז'קט ברוקד עם לייקרה או ז'קט קימונו קצר עם כיסים אלכסוניים עמוקים, וחולצות מבד תחרה שעברה תהליכי שיוף באפור ובשחור - כל אלה בלטו לטובה אף הם.

עוד נקודת כוח של הקולקציה היא הצבע הכחול שקיבל העונה מקום דומיננטי. "הרבה שירים של יונה וולך מתארים את הצבע כחול, וכך גם הרבה עטיפות תקליטים של הפריטנדרס", מספרת פרנקפורט. הצבע הזה כיכב לא רק בצילומי הקולקציה והשרה קרירות מחושבת, אלא גם במבחר פריטים כמו עליונית בגזרת דאסטר, מכנסיים בכחול עמוק יפהפה וז'קט בכחול פלנלי.

למרות כל זאת, עיקר כוחה הוויזואלי של הקולקציה טמון במבחר הבדים שלה. בייחוד בולטים בה חצאית וחולצת טי מסריג שיפון או ויסקוזה פליסה דק עם דוגמאות פפיטה, שעברו הפשטה ממוחשבת וקיבלו מראה מתעתע ויפהפה. עוד בלטו שמלות וחצאיות עיפרון עשויות מבדי גברדין, ויסקוזה, ברוקד וטאפט לייקרה - הנראות גם הן כמו פריטים שיכולים לקבל נוכחות על גוף בתנועה - ועליוניות ממשי פראי בזהב וכפתורים בגב בגזרה בוקסית, שהצליחו לשלב אלגנטיות ורוקנרוליות עם מראה רומנטי קליל.

כמכלול מצליחה קולקציית החורף של פרנקפורט להעמיד פריטים בנויים היטב בלי לעורר מהומות. לפעמים נדמה שההשראה הרוקנרולית-וולכית היתה יכולה לקבל ביטוי ויזואלי צועק יותר, או לפחות פרובוקטיבי. אבל גם אם אין בקולקציה בשורות מרחיקות לכת, המראה המעט גברי שלה, יחד עם הפרספקטיבה הנשית וההתייחסות למבנה הלקוחות, מצדיקים את המקום שתפסה פרנקפורט במלתחה הישראלית.

מחירים: מכנסיים: 390-750 שקל; חצאיות: 430-750 שקל; חולצות: 280-630 שקל; ז'קטים ומעילים: 450-950 שקל; סריגים: 370-650 שקל, שמלות: 450-950 שקל. להשיג בחנויות הרשת

תגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
  1. 10
    כתבה על מכנסיים ואין מכנסיים בתמונות. גאוני!!!
  2. 9
    בכתבה על מכנסים - הייתי מצפה לראות בתמונות את המכנסים ולא את הטוניקות או המעילים שמכסים אותם.

    שני הזוגות הבודדים שהוצגו במלואם - לא נראים כמשהו שתוכנן עבור נשים מלאות ובוודאי לא הוצג על אשה מלאה.

  3. 8
    כתבת יפה מאד:

    ואכן, זוגות המכנסיים שיצרה נראים כמו יצירות ארכיטקטוניות דיסקרטיות, קרובות לגוף וחפות מאלמנטים עיצוביים מיותרים

    1. איפה ראית מכנסיים? את הוזה..
  4. 7
    העיצובים שלה מכוערים וזקנים וחסרי טעם..

    והמכנסיים..נפילה אחת אחרי השניה.
    אפילו ב-h&m יש מכנסיים מוצלחים יותר, ובמחירים שפויים יותר.

  5. 6
    אלינור

    אופנת דודתית. בשתי מילים:המשביר לצרכן.

  6. 5
    למה הדוגמנית נראית כמו בובת ראווה?
    1. היא דווקא יפייפיה
  7. 4
    יאמר לזכות עיתון הארץ הנותן כפולה לעיצוב ישראלי,אבל ....

    ....כדי גם למען גילוי נאות לציין ליד הקרדיט של הצלם שהוא צלם הארץ וגם בן זוגה של המעצבת ,וקצת גם על האיכות האמיתית של הבגדים !
     

    1. גברת אתית, אני לא מבין

      מר קרצמן הוא קודם כל צלם ויוצר בפני עצמו. שנית, איכותם גל הבגדים גבוהה מאד - הן בבדים והן בתפירה. לאימי בארון ישנם פריטים המחזיקים שנים ומעבר לכך- אני בעצמי לעיתים הולך לחנות כדי לראות ולגעת בבדים המעניינים.

    2. מאוד משכנע. מי הולך למשש בדים בחנות הזאת? מה זה, איב סן לורן?
  8. 3
    חזק ואמץ!

    יופי של עיצובים, כיף של מכנסיים, - ושימו לב: התצלומים של מיקי קרצמן.

  9. 2
    אבל למה בתמונות כמעט ואין מכנסיים?
  10. 1
    יאללה עוד פלצנית מבית פרנקפורט