דוחפים את הילדים להצלחה בכל מחיר

לא רק לפסיכומטרי: גם למבחני איתור מחוננים בכיתה ב’ יש כבר קורסי הכנה. האם מדובר במרוץ בלתי סביר של הורים הישגיים או בתגובת הורים לקושי של מערכת החינוך להתמודד עם ילדים בעלי יכולת גבוהה?

כבר חשוך בחוץ, ושבעה ילדים יושבים בכיתה של "איי-קיוט" בקניון גבעתיים ופותרים בשקט בעיות חשיבה מילוליות. כשמגיע תורם לענות בקול, הם נלהבים, נעמדים, יורים תשובות במהירות, כמו בשליפה מהמותן, ולרוב קולעים. לעתים הם עוצרים, מבקשים להבין מלה לא מובנת בשאלה. "ורד, מה זה ‘מתלבטים'?" הם שואלים את מורתם בקול דקיק. אחרי הכל הם רק בכיתה ב', ולומדים חומר מתקדם המתאים לילדים בוגרים מהם בהרבה.

הכיתה הזאת אינה עוד חוג לפיתוח החשיבה או למתמטיקה. איי-קיוט היא חברה המציעה קורסי הכנה למבחני איתור מחוננים. בדומה להכנה לפסיכומטרי לפני בחינות הקבלה באוניברסיטה, קורס של איי-קיוט כולל כמה מפגשים אינטנסיביים וממוקדים, שעה ורבע לפחות האחד, שמטרתם להכין את הילדים לבחינות לאיתור מחוננים של משרד החינוך שמתקיימות בכיתה ב'.

כאשר ילד עובר את הבחינה ומוגדר כמחונן, הוא זכאי להתקבל לאחת המסגרות של משרד החינוך שנועדו למחוננים, תלוי במקום מגוריו ובהעדפת ההורים. במקצת הערים פועלות כיתות מיוחדות למחוננים בתוך בתי ספר, לדוגמה גרץ בתל אביב והלל ברמת גן. בערים אחרות הילדים יוצאים ליום פעילות ולימודים במסגרת המיועדת למחוננים, על חשבון לימודים בכיתתם. כך למשל באופק בירושלים ויהלום בקרית אונו.

אילוסטרציה
אילוסטרציה . צילום: גטי אימג'ס

הקורס של איי-קיוט בנוי בהתאמה להליך האיתור של משרד החינוך ולתחומים שעליהם נבחנים הילדים: עברית, חשבון, חשיבה מתמטית ולוגית וידע כללי.

לבחינות יש שני שלבים, הראשון בתחילת שנת הלימודים (ספטמבר או אוקטובר) והשני בהמשך השנה (ינואר עד מארס). בתחילת ספטמבר אפוא, לקראת שלב א' של הבחינות, הילדים נפגשים שלוש פעמים. לאחר מכן, מי שעבר את הבחינות של משרד החינוך ממשיך כדי להתכונן לקראת שלב ב', הקשה יותר מהראשון. מקצת הילדים מצטרפים לקורס רק לאחר שעברו את הבחינה הראשונה. יש אפילו קבוצה למערערים לקראת כיתות ג' וד': ילדים שלא הצליחו להתקבל בכיתה ב', או לא היו מעוניינים מכל סיבה שהיא, ומנסים כעבור שנה או שנתיים.

הרעיון לקיים קורסי הכנה לאיתור מחוננות בילדים צעירים, בסך הכל בני שמונה, נשמע בתחילה לא ייאמן, מקומם. האם זהו עוד סימפטום למרוץ הגדול של הורים חזקים הדוחפים את ילדיהם להצלחה בכל מחיר? גם המיקום של הקורסים בגבעתיים ובכפר הירוק, במיקום נוח בין הערים תל אביב לרמת השרון, מצביע לכאורה על מגמה בעייתית של הורים מבוססים המנסים להתקבל למסגרות יוקרתיות בכל מחיר. המחיר, כ-2,500 שקלים אם לומדים את הקורס במלואו, אף עשוי להגביל ילדים שיד הוריהם אינה משגת לשלם סכום כזה. אולי משום הקונוטציה הבעייתית הזאת, הורים שהתראיינו לכתבה העדיפו לא להזדהות וגם לא הסכימו שילדיהם יצטלמו לכתבה.

אין ספק שהעניין טעון. הורים לא רוצים להיחשב כמי שדוחפים את הילדים. אבל עיון בתופעה הזאת של איתור מחוננים ושיחות עם הורים ועם מומחים מראים שהתמונה מורכבת יותר. יש בה אמנם מרכיב תחרותי, שאי אפשר להתעלם ממנה, וגם הפערים החברתיים בולטים. אבל במידה רבה ה"היסטריה" לפתח את הילדים, להרחיב את אופקיהם, נובעת גם מהביקורת של ההורים על הרמה הנמוכה של מערכת החינוך ואוזלת ידה בנוגע לילדים בעלי יכולת גבוהה.

לא לומדים כלום

כיום בולטות שתי מגמות הפוכות בחינוך, המעידות על תפישות שונות בנוגע לשאלה למה הילד זקוק ואיך עליו להתפתח: יש הורים החושבים שלילד יש זכות להתפתח כפי שהוא באין מפריע, שהזכות נתונה לו לבחור מה שמעניין אותו, כפי שזה בא לידי ביטוי בבתי ספר פתוחים, בחינוך ביתי וכדומה. לעומתם ניצבים הורים שמבקשים לפתח את הילד, ובמיוחד אם הוא ילד שיש לו כישרון מיוחד או איי-קיו גבוה.

על פי רוב, בחברה העכשווית ההורים שעוזבים את הילדים לנפשם נחשבים לנורמטיביים ואילו האחרונים מתויגים לא פעם כשאפתנים והישגיים יתר על המידה. אך התמונה הזאת על שני קטביה בעייתית; האמת נמצאת לפעמים באמצע.

כיתת הכנה למבחן מחוננים בגבעתיים. רק בעלי ממון יכולים להרשות לעצמם
כיתת הכנה למבחן מחוננים בגבעתיים. רק בעלי ממון יכולים להרשות לעצמם. צילום: מוטי מילרוד

לנ', פסיכולוגית קלינית ואם לילדה שלומדת באיי-קיוט, למשל, לא היו התלבטויות בנוגע להרשמה לקורס, חוץ מהשאלה אם הילדה תתחבר לשיעור ותרצה להמשיך בו. היא הגיעה לקורס במקרה, לדבריה. נראה כי ראתה בו הזדמנות פז לספק לבתה העשרה. "מה שהטריד אותי בבית הספר זו ההרגשה שהרמה נמוכה מאוד, לפחות לגבי הבת שלי. היא מתלוננת כל הזמן שלא לומדים שום דבר. בעיני זה יוצר נזק, כי היא מתרגלת שדברים באים בקלות רבה מדי. היא מתרגלת לא לחשוב".

נ' אומרת שהיא מרגישה שלבת שלה יכולת גבוהה. מדוע אם כן אינה בוטחת בכך שתאובחן כמחוננת גם בלי הקורס? לדבריה, "הרגשתי שבבית הספר וגם בבית אין לה מספיק אתגר בתחום החשבון". במשפחה יש נטייה רבה יותר לכיוון השפה והקריאה. "חשפנו אותה לספרים מינקות, וכיום היא קוראת לבד ספרים ברמה גבוהה וביקשה ספרים ללא ניקוד. היא מעשירה את עצמה. הבעיה היא חשבון. הבחינה מאוד מכוונת מתמטיקה, זה אומר שלצערי יש הרבה ילדים חכמים שלא יעברו אותה בלי סיוע או הכנה מתאימים".

נ' הגיעה למסקנה שבתה ממש "צמאה לאתגרים", כהגדרתה. לדבריה, היא ממש נהנית בשיעורים וגם בבחינה לא סבלה אלא להיפך. "היא הולכת לחוג, כך אנחנו קוראים לו, בשמחה. וזה מדליק לי נורה שהיא זקוקה לאתגר הזה. לפתח ילד זה חשוב. ילד שבאופן טבעי אוהב אתגרים ממש זקוק להפעיל את החשיבה".

לדברי נ', "הורים חוששים שייתייגו אותם כהורים הישגיים. וזה קצת עוול, כי הורה שלוקח ילד לשיעורי הוראה מתקנת, זה בסדר. יש גישה שאם הילד מסתדר, הוא ילמד לבד. אבל זה לא נכון. אני חושבת שהם צריכים הכוונה ושילמדו אותם ברמה שלהם".

היא מודעת לפערים בין בתי הספר. "אצלנו בשפלה בית הספר לא חזק", היא אומרת. "רוב המשאבים מופנים לילדים הקשים, הבעייתיים, ומתעלמים מהילדים שזקוקים ליותר. התבקשתי לקנות לילדה ספרים כדי שתוכל להתקדם לבד. אבל זה לא זה, ולכן אני רוצה את תוכנית ההעשרה הזאת".

היא מבחינה בין כיתת מחוננים למסגרת של יום בשבוע: "לא הייתי רוצה שהבת שלי תהיה בכיתת מחוננים, זה כבר אומר לנתק אותה מקבוצת השווים המלאה, והייתי רוצה שהיא תחווה את המגוון מבחינה חברתית. אבל תוכנית העשרה מיועדת לילדים סקרנים שמתעניינים בדברים אחרים מלבד הלימודים הרגילים, אני חושבת שזה מקום המתאים לה".

ורד צור, שיזמה את הקורסים הללו, טוענת שרוב ההורים באים בגישה כזו, מתוך ביקורת על רמת הלימודים בבית הספר. "אי אפשר להפוך ילד לא מחונן למחונן", היא אומרת. "בדרך כלל הורים הטוענים שהילד שלהם הוא חכם לא טועים. בדרך כלל אלה הילדים שבאמת דורשים יותר".

התשובה שלה לתמיהה על עצם הפתיחה של קורסים לאיתור מחוננים היא פשוטה: זה כמה שנים היא מלמדת ילדים פיתוח חשיבה מתמטית גם בלי קשר למבחני איתור מחוננים. "אני בעצם חושבת שאפשר לפתח כל ילד בתיווך נכון, אבל הורים מוכנים להשקיע יותר כשמדובר בהגדלת הסיכויים להיכנס לתוכניות העשרה של מחוננים".

זו אם כן נישה. שנויה במחלוקת אמנם, אך בתוכה צור עושה מה שהיא מאמינה בו: פיתוח חשיבה מתמטית לילדים. לדבריה, הדגש בקורסים שלה הוא מתמטיקה. "אם הייתי יכולה הייתי מפתחת את כל הילדים", היא אומרת. "חשיבה מתמטית היא דבר הנבנה נדבך על נדבך. אני מאמינה שאם היו מלמדים ילדים מגיל הגן נכון, הם היו מגיעים להישגים".

מלבד זאת, לדברי צור, ילדים חכמים לא תמיד מאותרים ככאלה. "לפעמים יש להם ליקויי למידה, או שהבית לא פיתח בכיוון של מתמטיקה ולכן הילדים לא עברו את הבחינות. מגיעה להם הזדמנות להיערך נכון למבדקים".

היא מספרת על ילד שאובחן כבעל איי-קיו גבוה (158) אבל היתה לו לקות למידה. כשביקשו לרשום אותו לאחד מבתי הספר שיש בהם כיתות מחוננים, המחנכת אמרה, "להושיב אותו בכיתה זה יהיה כמו להביא נכה בכיסא גלגלים לאולימפיאדה". זו הגישה לדבריה. "המערכת לא בנויה לטפל בקצוות. זו מערכת בינונית. כש-30 ילדים לומדים בכיתה, יש צידוק לכך שהורים רוצים למקסם את הסיכויים של ילדיהם לקבל הרחבה והעשרה".

בעיות שקופות

פסיכיאטרית הילדים איריס מנור, מנהלת המרפאה להפרעות קשב בבית החולים גהה, מסכימה כי מקצת הילדים המחוננים אינם מאובחנים ככאלה. הסיבה לכך, בדרך כלל, היא שיש להם הפרעת קשב או לקויות למידה. מנור הרצתה על הקשיים של ילדים מחוננים ביום העיון "הצד השקוף של מחוננות" שהתקיים בשבוע שעבר ביאס"ה - התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (שהוא בית ספר למחוננים).

לדברי מנור, מחוננות היא אחד התחומים הכי מוזנחים בחינוך; "מכיוון שזה דבר טוב, מחוננות, לא בוחנים אותו לעומק ומתעלמים מהבעיות". היא מוסיפה כי "לא תמיד מחוננים הם מכונות ציונים כמו שחושבים. למחוננים יש חשיבה לא שגרתית, מקיפה יותר, מחברת בין נושאים. יש בהם לא פעם משהו יצירתי שונה. ולא תמיד הם עונים על הסטנדרטים. לא תמיד הם התלמידים הכי טובים".

לדבריה, "כשמדובר במחוננים, זו אפילו הזנחה לא לפתח אותם ולא לראות את המכלול. כאשר יש למחוננים בעיות, הן שקופות, לא מבחינים בהן. ההורים אומרים לעצמם, ‘אז הם 80. הם לא תלמידים גרועים'. אבל השאלה היא לא הציון עצמו, אלא מהי היכולת האמיתית".

מנור אינה מבינה מדוע הימנעות מהשקעה בפיתוח הילדים נהפכה לבון-טון. "לילדים יש צרכים חזקים להתפתח, ללמוד", היא אומרת. "זה נורא לילדים כשמשאירים אותם בכיתה הרגילה. זה להפוך ילד לאומלל".

היא לא בעד הקורסים, אבל כן מצדדת באיתור הבעיות וגם בנטילת ריטלין לבעלי הפרעות קשב. "ילדים שלא מבחינים בפוטנציאל שלהם, אלה ילדים עם הדימוי העצמי הכי נמוך והכי פחות אמון בעצמם", היא אומרת. "שלא כמו שחושבים, לילדים יש דרישות וציפיות מעצמם. ובעצם הם מאוכזבים מעצמם כל הזמן אם הם נכשלים. לפעמים ילד הוא מחונן, אבל קשה לו לקרוא ספר מהתחלה עד הסוף. או שהוא לא עובר את המבחנים. זה פער שאי אפשר להבין אותו, גם הילד לא מבין אותו".

כמה מהילדים הללו, חסרי הקשב, לומדים אצל צור. רואים אותם נעים ללא הרף תוך כדי עבודה. היא נותנת להם כלים להתמודדות עם המבחנים. אך מה בנוגע לכל הילדים האחרים הלומדים שם? האם אינם חשים לחץ לעבור את המבחנים, להצליח להיכנס לתוכניות ההעשרה?

מחוץ לשיעור שאל אחד הילדים את אמא שלו בחשש, כשהוא נשען עליה: "איזה ציון צריך להשיג כדי לעבור? מה המקסימום?"

בתחילה היא לא הבינה אותו, ואז אמרה: "אנחנו לא חושבים על המבחן כרגע. זה חוג". לא נראה שהוא התרצה.

לדברי נ', "בהחלט הרגשתי את המתח של ההורים. המבחנים הם די גורליים. אין אחר כך דרך נוספת להיכנס לתוכנית ואין תוכניות חלופיות. לכן אני לא נוטה להישאר שם עם ההורים ולהמתין עד שהשיעור יסתיים. ראיתי גם שהילדים שם מודעים למבחן ומתוחים. היה לי חבל. הגישה החינוכית שלי כהורה היא שכל אחד צריך לעבוד ולהתפתח בתחום שמאתגר אותו, כי אחרת זה מנוון. זה גם המסר שאני מעבירה לבת שלי, שאנחנו מרחיבים את הידע בהתאם ליכולת שלה".

האם הורים דוחפים את ילדיהם מעבר לקצה? הגיבו כאן באמצעות הפייסבוק שלכם
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הורה שרושם את ילדו בן השבע לקורס הכנה למחוננים הוא פשוט חולה נפש.  (לת) אחד
  • 09:38
  • 18.11.12

02 מחוננים שצריכים קורס הכנה אינם מחוננים איתן
  • 09:38
  • 18.11.12

רק לי הסתירה קופצת לעין ?

03 א.א.א (אשה אחת אמרה) "הילדים שלי כל כך מוצלחים ומחוננים עד שאני נאבקת להחזיר או להדוף אותם לעולם המציאות בדרגות הנמוכות יותר" ( ששם הם נמצאים למעשה מראשית חייהם ועד לבלוף של אמא)  (לת) אלגרו
  • 10:01
  • 18.11.12

04 דוד ילין. ת"א. בי"ס נמוך לאנשים נמוכים.  (לת) אומללות של בינוניות
  • 10:07
  • 18.11.12

05 כתבה מעניינת אך מתעלמת מנושא חשוב ניר
  • 10:07
  • 18.11.12

תהליך האיתור של ילדים מחוננים מורכב משני מבחנים. למבחן השני ניגשים רק אלו שעברו את הראשון. מספר המקומות מאוד מוגבל וכך קורה שהילדים מדורגים על פי מבחן אחד, בו בהחלט יתכן שילד שתפס יום חלש באופן מוחלט או ביחס לחבריו ושאר ילדי השכבה בעיר לא יעבור למבחן השני. במצב כזה ברור שילד שעובר הכנה יהיה לא יתרון על פני ילדים אחרים. אבל כל המהות של לאתר ילד מחונן זה לאתר ילד עם יכולות וגם הפרעות מסויימות, באופן טבעי בלי הכנה. ברגע שיש קורסי הכנה שרק בעלי יכולת ילמדו בו, תהליך האיתור נהפך ללא שיוויוני ואז ילד שזקוק למסגרת של מחוננים יישאר מחוץ למסגרת כי ילד אחר שהתכונן תפס את מקומו. לא מדובר כאן באוניברסיטה אלא סך הכל להקנות לילד עם צרכים מיוחדים למצות חלק מהפוטנציאל שלו. חבל שעל תוכנית ראויה של משרד החינוך משתלטים הורים אמביציוזים בעלי יכולת כלכלית.

  •   ברוך הבא למערכת החינוך סתם ילדה
    • 17:13
    • 18.11.12

    יודעים מי אנחנו לפי הציונים שלנו. וכן, הציונים נקבעים על ידי רגע קטן בכיתה, יכול להיות שהינו לחוצים, יכול להיות שלא הרגשנו טוב, יכול להיות שאנחנו ביום חלש.
    למה יש הכנה לפסיכומטרי? אם לא היו קורסי הכנה לפסיכומטרי זה היה בדיוק כמו פרויקט המחוננים, מי שמצליח טוב מצליח טוב, מי שפחות פחות. אני מסכימה איתך לגמרי. בתור מישהי שהיתה במחוננים (במסגרת של יום בשבוע)- השיעורים שם לא מצריכים ידע נרחב, לא הבנה מיוחדת של העולם ולא הבנה מתמטית.מדהימה.

  •   המבחנים באים לאתר מצטיינים באיזור מגוריהם,ולא מחוננים אאא
    • 20:25
    • 18.11.12

    התוכנית שבתי התקבלה אליה ,נקראה תוכנית למצטיינים,ומשום מה התחילו לקרוא לה תוכנית מחוננים...וכך מתייחסים אליה.בתי יצאה יום בשבוע למרכז לימודים בשוהם,ובראיה לאחור לא נראה לי שזה תרם לה מי יודע מה. חבל לדחוף ילדים לעניין...

06 נגעתם מעט מאד בנושא החשוב והמאד מענין קארן
  • 10:14
  • 18.11.12

של ילדים מחוננים שאינם מכונת ציונים, השכיחות של הפרעות קשב וריכוז אצלם והבעיות הייחודיות לאוכלוסיה זו.
מעבר לפיקנטריה של הורים שמכינים את ילדהם למבחני המחוננים, היה מאד מעניין לקרוא כתבה מקיפה על הנושא. מקווה שתרימו את הכפפה...

07 למה לשלוח ל"הכנה למבחן" ולא לחוג פיתוח חשיבה? מתמטית-לוגית
  • 10:45
  • 18.11.12

אני יכולה להבין את הצורך בהעשרה לילדים שבית הספר לא מאתגר אותם מספיק, אבל למה זה צריך להיות "הכנה למבחן איתור מחוננים"?
אם כבר משקיעים כל כך הרבה כסף, לא עדיף שהילד יילך לחוג של שנה שלמה שאין בו "הדחה" אחרי המבחן? חוג שבו הוא יוכל להתחבר לילדים סקרנים כמותו ולא להרגיש שהוא מתחרה בהם על כסא בכיתת המחוננים?

08 הבת שלי עשתה מבחן מחוננים ולא הצליחה. הייתי מבסוט רצח הורה לילדה בכיתה ג
  • 10:57
  • 18.11.12

ההורים שחושבים אחרת חולי נפש

09 צריך לדעת שיש גם הטיית גיל במבחני איתור המחוננים מיכל
  • 11:05
  • 18.11.12

היום יש ילידי ספטמבר שמחכים שנה ונכנסים לכיתה א' כשהם גדולים ביותר משנה מאחרים בכיתה.
ילידי ספטמבר - דצמבר הצעירים בכיתה/שכבה מאובחנים פחות מאחוזם מתלמידי השכבה. אין "תיקון" של התוצאות והתחשבות בגיל הצעיר יותר וחייבים לערער ולגשת למבחן נוסף בשנה הבאה.
דבר נוסף שצריך להבין הוא שתוכנית יום ההעשרה עולה כסף ולא מעט.

10 Maybe the tests are not the right tests. puh-lease...
  • 11:11
  • 18.11.12

I agree that some gifted children do not do well in standardised environments. In this case, the effect of any preparation is limited. Could it possibly be something for the psychological.educational community to address - are standardised tests the best way to identify high performance/high potential?

11 כאבא לבוגר מע' החינוך למחוננים, אני יכול לומר שהיוזמה הברוכה הזאת אכן מאפשרת לילדים הללו לפתח את יכולותיהם וכן להכיר ילדים מחוננים אחרים מה שתורם גם להתפתחותם החברתית. עם זאת, היות ותכנית הלימודים הרבה יותר מאתגרת ודורשת מאמצים, המוטיבציה צריכה לבוא מהילד עצמו ולא בכפיה או בדחיפה אגרסיבית מדי של ההורה, משום שלאורך זמן יידרשו מהילד משאבים נפשיים ניכרים כדי לעמוד בדרישות התכנית ובתחרות הטבעית בין הילדים  (לת) לעודד, לא לדחוף בכוח
  • 11:25
  • 18.11.12

12 יש מחוננים לפיתוח כיפות ברזל אבל אין בעלי חוכמה ליצור חיים בשלום  (לת) הצלחה?
  • 11:37
  • 18.11.12

13 הבעיה האמיתית היא הרמה הנמוכה של בתי הספר הממלכתיים ברוריה
  • 11:38
  • 18.11.12

עצוב היה לי לגלות שמה שנלמד בכתת מחוננים בישראל דומה במידה רבה למה שנלמד בבתי ספר ציבוריים טובים באירופה ובארה"ב. הסיפור האמיתי הוא כמובן הרמה הנמוכה של בתי הספר הציבוריים. המסר המרכזי הוא: הורים, אל תסמכו על מה שמלמדים בבית הספר. הקפידו ללמד את ילידכם באופן עצמאי מה שאפשר: מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה, גאוגרפיה ואפילו לשון וספרות.

14 לחץ טול קורה
  • 11:52
  • 18.11.12

ועוד נושא חשוב: מה עם הרגשת הלחץ של הילדים? להכניס ילדים רכים כל כך למערבולת של לחצים: אני אעבור, לא אעבור, כמה הוצאתי, כמה צריך ללמוד, איך אני בהשוואה לאחרים, אני מספיק טוב, אני חכם, אני לא חכם... ועוד ועוד. לא נראה לכם קצת מוקדם להטריף את הילדים עם דברים כאלה?

15 "בדרך כלל הורים הטוענים שהילד שלהם הוא חכם לא טועים" סתם אמא
  • 12:05
  • 18.11.12

אתם מכירים הורה שחושב שהילדים שלו לא חכמים מעל לממוצע? שאם הציונים שלהם נמוכים זו אשמת המורה, השיטה, המערכת? אין כל צורך בהכנה לבחינה למחוננים. הורים מנסים לשפר את הסטטוס החברתי שלהם על חשבון הבריאות הנפשית של ילדיהם הפעוטים. גיל 7 הוא ללא ספק, ואין צורך להיות פדגוג או פסיכולוג קליני כדי להבין זאת, מוקדם מכדי לדחוף ילד למירוץ ההישגים. אם ילד הוא מחונן מעבר ל"ילד פלא" רגיל, כשרונו יתפרץ גם ללא קורסי הכנה לבחינות לאיתור מחוננים וללא כיתות למחוננים. איינשטיין לא למד בכיתת מחוננים. הניחו לילד להיות ..ילד.

16 משהו מעוות מאוד קורה במערכת החינוך הישראלית עצוב
  • 12:24
  • 18.11.12

משרד החינוך הגה תוכנית בדלנית שמפרידה בין מחוננים לילדים אחרים. ז"א פתאום יש ילד מחונן וילד לא מחונן. מערכת החינוך היא היחידה שאשמה במודל החולני הזה. ילד לא מחונן הוא אדם בעל פוטנציאל אישי גדול לא פחות ממי שמערכת החינוך מגדירה כמחונן. אם הכיוון הוא מסגרות המותאומות באופן אישי לצרכים של הילדים יש לפעול לפיתוח מסגרות נוספות בתוך המערכת ששמות דגש על מגוון עולמות בהם הילדים יוכלו להתפתח אישית. כל התפיסה הזאת מעוותת לחלוטין. ההורים שנכנעים לזה הם הורים חלשים ופחדנים, וגם הילדים שלהם יגדלו להיות כאלה רק מחוננים

17 תעשיית מזומנים פסימיסט
  • 12:24
  • 18.11.12

קורס הכנה למחוננים. קורס הכנה לגיבושונים. קורס הכנה לפסיכומטרי.
והיד עוד נטויה.

18 קורסי הכנה למבחני מחוננות - פשוט עצוב! הורים דפוקים לחלוטין!  (לת) שמעון ש
  • 12:53
  • 18.11.12

19 מבחני איתור המחוננים כאמא וכפסיכולוגית
  • 13:22
  • 18.11.12

רק מבחני אינטלגינציה קלאסיים המועברים פסיכולוג מול ילד יכולים לקבוע באופן אמיתי וודאי מחוננות. המבחנים ההמוניים הם בית חרושת, מכרז שזכו בו מזמן 'מכון סאלד', לדעתי נעשה באופן לא הכי מקצועי ובטח לא הכי מקף. הורה שדוחף ילד להצליח מעבר ליכולתו משדר לו שאינו מרוצה ממנו. ישנם מקומות בהם ה'בונוס' שמקבלים המחוננים הינו להפסיד יום לימודים ולהאלץ להשלימו בכוחות עצמם כל שבוע ולקבל מקבץ חוגים שלא בהכרח מתאים או מעניין להם. לדעתי, הורים ברי דעת ודואגים באמת לילדיהם יעשו טוב אם יפנו ילדים כישרוניים בעיניהם לחוגים המתאימים לתחומי העניין והכישרון הספציפיים של הילדים. אין בהגדרה 'מחוננים' של משרד החינוך דבר מלבד 'כאילו' קבוצת איכות אינטלקטואלי. בפועל, ילדים אנטילגנטים ומוכשרים רבים אינם נכנסים לקבוצה זו מסיבה שהמבחן המוני ולא מתאים לצרכים הספציפיים של הילדים. צריך להפסיק עם הדבר המיותר הזה ולהעביר את הכסף להעשרה ולימודים פרטניים בבית הספר.

20 בבקשה תכנסו אמיר
  • 14:14
  • 18.11.12

כאבא לילדים בגילאים האלו חשוב לי הרבה יותר שהילדים ילכו לחוגי ספורט רצוי קבוצתי, חוגי נגינה, ופעילות בתנועת נוער, הורים חייבים לעשות הפרדה בין בית הספר, לחיים אחרי בית ספר, אני למשל מעודד את הילדים להזמין חברים היות וההתארות החברתית חשובה לא פחות מציונים, דבר זה יעזור להם בעתיד להשתלב טוב יותר במסגרות חברתיות כמו, בית ספר, צבא, אוניברסיטה, עבודה וכד'.
המרוץ אחר הציונים הפך להיות פטאטי, ואיבד כול פורפורציה.

21 הורים מופרעים ילדים אומללים
  • 14:59
  • 18.11.12

אם רק הייתם יושבים איתם בנחת אחרי הצהריים, אם רק הייתם משוחחים איתם במילים גבוהות, אם רק הייתם משחקים איתם, קוראים להם ספרים באיכות גבוהה, מחבקים אותם- אם רק הייתם עוושים זאת במקום לשלוח אותם לחוגים, ללכת איתם לקניון, לנקות ולבשל ולשלוח מייל על חשבון זמנם אתכם. אני מבטיחה לכם שמלוא הפוטנציאל של ילדכם, גם שכלית וגם רגשית, יבוא לידי ביטוי. מבחני הכנה עאלק...

22 חבל כל כך שמסגרות ההעשרה לא פתוחות לכל ילד נבון וסקרן שרוצה בכך נורית ע.
  • 16:24
  • 18.11.12

צודקת הכתבת, שצרכיהם של ילדים נבונים וסקרנים לרוב לא מקבלים מענה במערכת החינוך הרגילה. ילדים אלה באמת צמאים לאתגרים וזקוקים להם. גם לחברה יש אינטרס שילדים אלה יפתחו את כשרונותיהם וימצו אותם.
שתי הערות:
1) מלכתחילה במסגרות ההעשרה למיניהן יש פחות מקומות בהשוואה למספר הילדים שהיו יכולים ליהנות מהם. מדוע צריכה בכלל להיות תחרותיות כל כך גדולה בקבלה למסגרות האלה? מדוע לא לפתוח אותן לילדים נוספים ולשקלל גם את המלצות המורים בתהליך המיון? מדוע שהמוטיבציה ללמידה לא תהווה שיקול בתהליך המיון? הפחתה משמעותית של התחרותיות בתהליך המיון תצמצם את מספר הילדים שמגיעים למסגרת רק כדי לנפח את האגו של ההורים, וגם תצמצם תופעות בעייתיות כמו קורס ההכנה שנסקר בכתבה.
2) בתחילת כיתה ב', ילדים רבים שאינם בשלים להיבחן במבחן רב-בררה. נראה שהצלחה במבחנים של מכון סאלד מעידה לרוב על מנת משכל גבוהה, אך ההפך אינו נכון: כישלון אינו מעיד על היעדר התאמה לתוכניות המחוננים. מי שפיספס את ההזדמנות בכיתה ב', לרוב כבר לא מצטרף לתוכנית בהמשך, וחבל.

23 בישראל יש יותר אמהות לילדים מחוננים מאשר ילדים מחוננים ממש !!! אבן חן - מודיעין
  • 16:35
  • 18.11.12

כל קורסי האינסטנט משפרים את ציוני המבחנים ואפשרויות הקבלה. אבל כאשר מתחילים הלימודים מתגלה האמת העירומה, המצב על הפנים למרות הפסיכומטרי המאוד גבוהה!!
ללימודים עצמם אין קורסי אינסטנט ואין סוף אפשרויות שינון וחיקוי, וגם ההורים כבר מותשים כלכלית והתוצאות בהתאם, שוב על הפנים !!!!
גם אצל הילדים וגם אצל האקדמאים !!!
נראה שכל מבחני האיי, קיו המגוחכים, שאינם בודקים דבר, נועדו להעשיר שכבה שלמה של נצלנים רודפי בצע ולאפשר לילדי עשירים יתרון לא הוגן במבחני הקבלה, ולכן יש לבטלם ומוטב מוקדם....

24 בקיצור עוד דרך לתת לעשירים סיכוי טוב יותר להצליח. אני
  • 17:45
  • 18.11.12

כי זה בדיוק מה שחסר לנו.

25 התחרותיות העבירה אותנו על דעתנו אמא
  • 19:11
  • 18.11.12

הבן שלי עבר לפני כמה שנים את השלב הראשון במבחני המחוננים. כשהלכנו, אמרתי לו שאלה מבדקי התאמה לחוגים. המילה "מחונן" לא הוזכרה. הוא עבר את השלב הראשון אך לא את השני. והכול בסדר. הוא הולך לחוגים רציניים, מפתח את התחביבים שלו, קורא המון וגאה ביכולותיו והישגיו. לעומתו, שני ילדים אחרים מהכיתה שהגיעו לאותן תוצאות נשברו לגמרי. שלא במקרה עמדו מאחורי שני הילדים האלה הורים "פושרים" שלא רואים בעיניים מרוב קנאה ותחרותיות. הילדים שלהם הם יצורים אגרסיביים ודורסניים. בשביל מה זה טוב? עדיף שהילד יגדל להיות אדם אינטליגנטי ומאושר מאשר מכונת ציונים שתהפוך למכונת הישגים חסרת חיים. רחמנות על הילדים.

26 בארה"ב ילדים מחוננים מוגדרים כבעלי "צרכים מיוחדים" על הקצה השני של הסקאלה של חינוך מיוחד שלומית
  • 21:10
  • 18.11.12

גם להם צרכים ייחודיים. צרכים מיוחדים הם לא רק של פיגור שכלי אלא גם של מחוננים להם אין מענה במערכת הרגילה.

27 מסגרות תובעניות שבבסיסן לחץ לספק את ההורים הורסות את הילד כמו כל סוג של לחץ מיותר בגילאים הרכים. יש לאפשר התפתחות טבעית בזמנה.  (לת) אדמור
  • 21:31
  • 18.11.12

28 אולי אין לו מקלדת בעברית? אולי יותר נוח לו לכתוב באנגלית? יעל
  • 23:14
  • 18.11.12

ברצינות, זו הביקורת שלך? לך תנוח

29 הורה לילד מהקורס אורן
  • 23:36
  • 18.11.12

הקורס הוא לא זה שיוצר את התחרות, תחרות תהייה או לא בהתאם לאווירה המתקיימת בביה"ס. אני הגעתי עם בני ממש במקרה לקורס הזה, ומה שהשאיר אותי שם זה שבני יצא מחויך וביקש להמשיך, ממשיך להגיע בשמחה ומתייחס לכך כחוג. כמו כן, התרשמתי מאוד מהמקצועיות של ורד, והאופן שבו היא עובדת עם הילדים. היא מקנה להם אסטרטגיות חשיבה, מכירה כל אחד ואחד, והבחנתי שבני הצליח ללמוד בחודשיים מה שלא למד שנה שלמה בביה"ס בתחום החשבון, מה שהדגיש לי עוד יותר כי צריך לדעת ללמד מתמטיקה. לצערי בהרבה בתי ספר אין זה נעשה כראוי, ולא כל הורה יכול ללמד את בנו בבית. קורס כזה או אחר לא יהפוך ילד שאינו מחונן למחונן, יתכן שזה יגביר את סיכוייו ומה רע בזה. כל עוד זה נעשה מתוך שת"פ ורצון של הילד, אין בכך כל פסול. אפשר לערער מראש על כל השיטה, על מבחן זה כמו גם על הפסיכומטרי. העולם אינו מקום צודק וכולנו היינו רוצים לקבל הזדמנויות שוות ולא שגורלנו יקבע מתוך מבחן זה או אחר. אני מרגיש שבכך שאני לוקח את בני לקורס אני מאפשר לו חוויה, למידה וגם הזדמנות. המוקד של הבעיה הוא שמערכת החינוך אינה נותנת מענה לילדים שהינם עם צרכים מיוחדים מהכיוון השני, וזה הדבר הכואב.

30 לכל יפי הנפש שבעד שיפתחו את התוכנית לעוד ילדים או שמתבכיינים שהילדים שלהם לא עברו- מחוננים זה ילדים שיכולים לעמוד בלחץ של הכיתה הזאת, והוספה של ילדים שהציונים שלהם יהיו נמוכים יותר תגרום לכך שכל הכיתה תגרור את אותם ילדים ממוצעים שלא מתאימים לשבת בכיתה כזו.  (לת) מחוננת
  • 23:47
  • 18.11.12

31 בתי בת ה14 אובחנה בארה״ב כמחוננת (GATE) אבל גם ADHD, בקיצור, שמח בבית  (לת) קול ההגיון
  • 02:40
  • 19.11.12

32 מידת הבאלאגן והלחץ במבחני השלב השני חייבת לציין גם
  • 07:02
  • 19.11.12

מאוד בעייתי לשלוח ילד בכיתה ב' לבית ספר זר עם המוני ילדים כשהוריו אינם בטווח עין ולמלא מבחן שכזה. פעם ראשונה שילדתי עברה דבר כזה. הארגון היה בעייתי, לא עמדו בזמנים בין שתי בחינות שנערכו בזו אחר זו, ההורים שבאים ושהולכים יחד עם הילדים התערבבו. האישה שהייתה אחראית על המבחן באותו מקום הייתה צעקנית ומלחיצה ורק לאחר ששאלתי אותה לשמה השתדלה יותר לנהוג בשירותיות. אפילו ההעברה הטכנית לא נעשתה כיאות. דבר מיותר. חבל שבאנו.

33 נניח שהילד הלא מחונן מלכתחילה יצליח ויכנס לכיתת מחוננים - איך הוא ירגיש שם? ממילא מרווח הנשימה שנותנים להם שם הוא לא בהכרח קורס העשרה או לימוד נוסף כמו שמדמיינים ההורים בכתבה. כמה חבל
  • 08:00
  • 19.11.12

כמה חבל שהמשאבים האלה לא מושקעים באיתור אמיתי של בעיות מתחום לקויות הלמידה מחד - או בהעשרה אמיתית לילד- "חוג העשרה" אמיתי ותורם, במקום לרדוף אחרי מספר מלאכותי.

34 רבים מהם לוקים בהפרעות נפשיות ויכולות חברתיות נמוכות ביותר ארני
  • 08:41
  • 19.11.12

אף שזיהיתי כי עם השקעה בני יכול להגיע להשגים גבוהים ביותר, הנחתי לו. מידי נעזר במורים פרטיים. הוא היה פעיל בתנועת נוער ויש לו חיי חברה עשירים.
הנחתי לו . אני חסה על ילדים שההורים מפעילים עליהם את מכבש הציונים
מכינים עבורם עבודות יורדים עליהם בשל ציונים בינוניים.

  •   מאיפה הידע לגבי אחוז ההפרעות הנפשיות בקרב מחוננים? מיה
    • 10:41
    • 19.11.12

    את כותבת כותרת כזו בקלות ובלי לקחת אחריות על דברייך, בדמות הפניה למקור שיוכיח את טענתך. זה שאת בחרת לא לשלוח את הבן שלך למסגרת כזו זה דבר אחד, וזה שבגלל זה החלטת שמי שכן במסגרת כזו סובל מהפרעת נפש וליקויים חברתיים זה עניין אחר לגמרי. כמי שבגרה את מסגרת המחוננים (לפני יותר מ25 שנים), ומכירה לא מעט אנשים שבגרו אותה והם היום אנשים מתפקדים, מוכשרים ובטח שלא חולי נפש או בעלי יכולות חברתיות לקויות, אני יכולה לומר בוודאות שהילדים איתם למדתי היו בריאים בנפשם, ותיקשרו נהדר. זו סטיגמה מיותרת שגורמת לי לתהות למה את נזקקת לה ומה היא משרתת אצלך.

  •   כנראה הצדק איתך, מיה  (לת) ארני
    • 18:00
    • 19.11.12

35 מי את ורד צור ?!?! אדריכלית ?!?! XXXXXX
  • 10:18
  • 19.11.12

כתבה מאוד מגמתית ורדודה. נראה כי עיתון הארץ קיבל תשלום עבור כתיבת הכתבה. עשיתי חיפוש על ורד צור ומלבד היותה אדריכלית לא ראיתי עליה כלום. על סמך מה אתם נותנים לה במה ?? מה לה ולתחום החינוך ?? סתם כותרת סנסציונית ?? פעם הייתם עיתון איכותי.

36 כמה הערות - קרן
  • 20:50
  • 19.11.12

1. הורים ששולחים ילד שאינו מצטיין או מחונן לקורס שכזה, ומצליחים לעזור לו לעבור את המבחן הראשון ו/או השני - ייתכן והם עושים לו עוול. ילד שהוא לא מצטיין או מחונן, שיצטרף לקבוצה של ילדים מצטיינים/מחוננים, יתקשה לעמוד בקצב של שאר הילדים, ואולי אף ירגיש נחות מהם או לא חכם.
2. התייחסות ליום לימודים כיום העשרה - בגדול זה נכון, מדובר בהעשרה. אבל העשרה בנושאים כמו פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, חשיבה יצירתית, יוזמות, חשיבה אסטרטגית ועוד - אז גם כאן, ילד שאין לו את היכולות המתאימות, יכול ללכת לאיבוד בקרב קבוצת ילדים שמתחברת לנושאים או קולטת אותם מהר יותר, וכמובן מיישמת בצורה טובה יותר. גם בהעשרה אפשר להרגיש תסכול, אם הסביבה מאפשרת העברת החומרים והיישומים ברמה גבוהה יותר מכפי יכולתו של הילד.
3. מבחני האיתור - לא נכון לומר שאם יש לילד יום לא טוב, אז הוא הפסיד. יש אפשרויות ערעור, יש אפשרות לגשת למבחן בשנה שאחרי, ומעל לכל - אין זה נכון שרק הציון קובע. המורות המחנכות רשאיות להעביר לשלב השני ילדים שלא עברו את השלב הראשון, אך מראים יכולות טובות (מתוך הנחה שייתכן והילד לא הרגיש טוב, נלחץ, פספס וכו'). כך שיש גם משקל להיכרות והערכה אישית.

מה שפחות הועבר בכתבה זה התסכול הגדול שקיים אצל הורים לילדים מחוננים או מצטיינים, שלא מוצאים מענה מספק במערכת החינוך הקיימת. גם צירוף לכיתת מחוננים או מצטיינים פירושה יום אחד בשבוע (במרבית הארץ, יש מעט מאוד בתי ספר למחוננים), שעולה יחסית הרבה כסף למשפחות.
בבית הספר עצמו, המערכת מאוד מתקשה להתמודד עם ילדים מתקדמים - כיוון שכל המאמצים המיוחדים מופנים כלפי החלשים (באופן טבעי וברור, אך עדיין בעייתי).

37 אני חושבת שיש מקום לתגובת העיתון / הכתבת בנוגע לטענות שכתבה זו הינה פרסומת. כיצד לא סקרתם מקומות נוספים, לא הסברתם מדוע בחרתם דווקא במכון שהחל לפעול רק לפני חודשיים ולא ציינתם זאת, מה היה השיקול שלכם ?! ענת
  • 07:53
  • 21.11.12

ויש עוד שאלות ותהיות רבות אודות איכות הכתבה ככתבה עיתונאית ולא שימוש לא אתי בעיתון לפרסום ללא ידיעת הקוראים.
אודה להתייחסותכם.
ענת

38 היכנסי בבקשה סתם תגובה
  • 08:58
  • 24.11.12

אל תקראי לעצמך ס ת ם אמא. את אמא ובטוח שאמא נהדרת ואת לא סתם.

  •   תודה. עשית לי את היום לסתם תגובה
    • 14:40
    • 25.11.12

    המורה בכתה א' התעקשה להקפיץ את בננו לכתה ב' כחודש לאחר תחילת הלימודים. לצערנו קיבלנו את דעתה. כיתה ב' גם היא לא היוותה אתגר אינטלקטואלי גדול מדי עבורו אך מבחינה חברתית הוא לא נקלט כראוי. בעיותיו הבריאותיות, כנראה על רקע פסיכוסומטי, נמשכות עד היום, כשהוא סטודנט, חולני, לרפואה, התחום המעסיק אותו אישית. אנחנו מרגישים אשמים בבעיותיו.

פעילות
המלצות
פרסומת