ההורים טבעוניים, אבל מה עם הילדים?

גל הטבעונות לא פוסח על ילדים ואפילו תינוקות, שהוריהם משתכנעים להימנע ממוצרים מן החי. איך מעבירים משפחה שלמה לגרעינים וזרעונים ומה קורה כשהילד דורש שניצל

הורים טבעונים חדשים מייעצים להורים צמחונים, או כאלה המתלבטים כיצד להפוך את ילדיהם לטבעונים, באמצעות אתרים, כנסים ונשק יום הדין המכונה “ההרצאה הכי חשובה שתשמעו אי פעם”.

“2012 היא שנה חשובה מאוד לטבעונות בישראל. ישנם אנשים שקוראים לזה טרנד אבל אנחנו יודעים שזה כאן כדי להישאר”. כך פתחה העיתונאית אורי שביט ‏(בעלת הבלוג “טבעוניות נהנות יותר”‏) כנס למשפחות טבעוניות, שהתקיים ביום רביעי שעבר בתל אביב. “טבעונות מתחילה בצלחת ונגמרת בתפישת עולם הרבה יותר רחבה. רבים מאתנו רצו להנחיל את תפישת העולם הזאת לילדים שלנו. ולכן כינסנו את הפאנל הזה”.

ערב על טבעונות לילדים בתל אביב. במרכז: ניקולאי ליבל והתינוקת יולי. החברה מתנגדת
ערב על טבעונות לילדים בתל אביב. במרכז: ניקולאי ליבל והתינוקת יולי. החברה מתנגדת. צילום: דודו בכר

טבעונות אינה עניין חדש בישראל, שבה יחידי סגולה תמיד ידעו שטחינה תשמח לבב אנוש. אבל שביט צודקת, בתקופה האחרונה חל שינוי של ממש. זו השנה שבה מסעדות ישראל הוסיפו מנות טבעוניות לתפריטן, לא מעט בזכותה, עיתונאית אוכל קרניבורית שחצתה את הקווים, נהפכה לטבעונית וסחפה אחריה את חבריה השפים. זהו החודש שבו תחקיר של פעיל אנונימוס לזכויות בעלי חיים, רונן בר, על בית המטבחיים של “אדום אדום”, ששודר ב”כלבוטק”, פגע במכירות הבשר שלה וכרך את שם המותג בתמונות של עגלים מחושמלים. זוהי השנה שבה ישראלים רבים, אוכלי על האש ביום העצמאות ושותי נס קפה על הבוקר, החליטו לזרוק את כל תכולת המקרר שלהם ולהתחיל מחדש.
להקת הפאנק הישראלית “USF” נהגה לשיר בשנות ה–90 “למה פרחות לא צמחוניות?” ובכן - כי הן טבעוניות.

המעבר לטבעונות יכול לעבור בחטף ובקלות, אם אתה רווק צעיר ומוקף בחומוסיות. אבל במסגרת משפחתית, עד שהמצב מתאזן, צריך ללמוד מהתחלה כיצד לנהל את החיים בבית, מה מותר ומה אסור, ולא לשכוח שהכל נעשה, ממש כמו בחזרה בתשובה, מתוך אמונה שלמה.

שינוי ההתנהגות והתזונה הזה מידבק, יוצא מגדר הרגיל, מדאיג, קיצוני ומרשים כאחד. הוא מאופיין בתחושת הארה, למידה, השתכנעות עמוקה, היטהרות, שינוי אורח חיים, אדיקות, התנגדות לגורמים שתומכים באכילת כל, כמו משפחה ורופאים, וכמובן בהפצת הדת הטבעונית.

הטבעונים החדשים, “משוכנעי גארי”, הם זה שנה־שנתיים המיסיונרים שמסבירים, מנמקים, חוקרים ומגינים על הטבעונות תחת כל עץ רענן, ובעיקר אונליין. גארי הוא “גורו הטבעונות” גארי יורופסקי, שבסרטון שלו צפו חצי מיליון ישראלים. הוא בא להרצות פה בספטמבר על מה שהוא מכנה “שואת בעלי החיים” והתקבל ככוכב רוק. כשהגיע לאוניברסיטת חיפה, פייסי, ילדה טבעונית בת 11, קראה לו מכתב, שנהפך גם הוא לוויראלי: “ראיתי את ההרצאה שלך ודמעות מילאו את עיני. אני מודה לך כי פקחת את עיני ועזרת לי להתעורר מסוג של מציאות וירטואלית של חיים מושלמים. החיים לא מושלמים, וכל רגע אלפי בעלי חיים סובלים ונלקחים מהוריהם”.

כשילד או ילדה מחליטים שהם טבעונים, עליהם להתמודד עם לחצים רבים במיוחד מהסביבה: לדרוש שיתייחסו אליהם ברצינות, שלא ידחפו להם מוצרים מן החי בדלת האחורית ולא יתפשו את המהלך כמרד נעורים חולף. אבל בכל גיל אנשים ירימו גבה, יתקפו ויגחיכו את אוכלי הגרעינים והזרעים. רבים גם יחששו לשלום ילדיהם, על בסיס סיפורים מהשנים האחרונות על ליקויים בתזונה טבעונית קיצונית, שגרמו במקרים אחדים למותם של תינוקות וילדים.

רופאי הילדים שלהם מזדעזעים מהבחירה המשפחתית. אבל מבחינתם זו בחירה מוסרית וגם בריאה. מול כל מחקר על חשיבות התזונה מן החי הם מציגים תחליפים, תוספים ואפשרויות אלטרנטיביות. בכנס סיפרה טל חייקין, תזונאית טבעונית, איך מלדרוש צריכת שלוש מנות חלב ביום מילדיה מטופליה, והקראה של תכנים מתוך ספר שקיבלה ממועצת החלב ומתנובה, היא עברה להימנעות ממוצרים מן החי ולהמלצה על תזונה מן הצומח.

משפחה מפוצלת

אסף מבורך טבעוני רק שנה וחצי וכבר משמש מעין קואצ’ר למשפחות טבעוניות. הוא מנהל את הבלוג “ילדים טבעונים”, נשוי לרינת הטבעונית ומגדל שלושה ילדים טבעונים: עידו ‏(12‏), איתי ‏(9.5‏) וגאיה ‏(3‏). הוריו טבעונים, אחיו טבעונים וגם ילדיהם. לבאים לכנס הוא נשא הרצה שכותרתה “הורות טבעונית בקלות”.

כל מרצה בפאנל אמנם הציג את עצמו וסיפר ממה הוא מתפרנס ‏(מבורך עובד היי־טק בשליחות בפורטלנד, אורגון‏), אבל הדבר הכי חשוב במסגרת כזאת הוא כמה זמן הם טבעונים ומדוע. מבורך סיפר: “ראיתי את ההרצאה של גארי יורופסקי בטיסה מארצות הברית לישראל לפני שנה וחצי. במשך הטיסה הבנתי את מה שמבינים בהרצאה הזאת. לא יכולתי לאכול את מה שמגישים בטיסה, ונחתתי טבעוני מבולבל. בדרך חזרה קראתי מחקרים ובקונקשן הרמתי טלפון לרינת בארבע בבוקר, ‘תוציאי את החלב מהבית’. רינת צפתה בהרצאה ושאלה מיד ‘מה עושים עם הילדים?’, כי אין שום סיכוי שאנחנו מבינים משהו כל כך נכון מוסרית ובריאותית ונמשיך לגדל את הילדים שלנו בניתוק מאתנו. התחלנו בתהליך של העברת הילדים לטבעונות. זה הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע, הדבר הכי קשה הוא להחליט. וכמובן יש ספקות. זה בריא לי? זה מסוכן? אולי זה לא נכון? השורה התחתונה - זה נכון”.

אבישג גורין ואסף מבורך. טבעונות זה לא טרנד
אבישג גורין ואסף מבורך. טבעונות זה לא טרנד. צילום: דודו בכר

בשלב זה הקהל השבוי הראה סימני הקלה. מבורך המשיך ובין השאר סיפר: “עידו הוא ילד שהרבה יותר מתחבר לבשר. איתי הוא ילד עם חמלה באופן טבעי, אבל לפני כן הוא לא נגע בפירות וירקות. הוא היה מעביר ימים שלמים באכילת קורנפלקס עם חלב כל שעתיים. הוצאנו את החלב מהבית וקרה נס. פתאום הוא התחיל לרצות ירקות ופירות. היום הדבר הראשון שבא לו כשהוא חוזר הביתה זה קלמנטינות. הוא מיד אוכל 10–15”.

על השאלה, אם הבנים ניסו להתמרד, משיב מבורך: “כשהתחלנו חשבתי שזה יהיה משהו שלעד נצטרך להציב לגביו גבולות, ממש כמו עם ללכת לישון בשעה נורמלית. בתוך חודשיים גילינו שהם פשוט עשו סוויץ’ כמו שאנחנו עשינו. הם שותפים מלאים לנו ומסתכלים על העולם ממקום הרבה יותר מוסרי, מלא חמלה, ומצד שני גם קצת מרחם על האנשים שנשארו בצד השני ולא מצליחים להבין את הטירוף, את העיוות שהם חיים בו”.
לא בכל המשפחות התמונה ורודה כל כך. משפחה רמת־גנית של זוג הורים ושני ילדים, למשל, מתפצלת: האם והבן התינוק טבעונים, האב והבת, בת 4, קרניבורים. הילדה לא מוכנה לוותר לא על שניצל ולא על נקניקיות, לחרדת אמה.

תינוקת לא סטייקית

בכנס דיברה גם אבישג גורדין, אדריכלית במקצועה - טבעונית זה שמונה שנים ואמא לאלומה בת שנתיים, טבעונית מהבטן - על הנושא “כיצד לגדל תינוקת טבעונית שמחה”. לדבריה, “אחת המלים הראשונות של הבת שלי היה איתן. איתן הוא הירקן שלנו”. בשלב זה הקהל תהה מה בן זוגה אומר על זה.

גורדין מצדה שיבחה את הירקן שנותן לבתה לשחק עם ערימות של עגבניות שרי כמו עם כדורים, וההרצאה נמשכה, עם תמונות של אלומה מחבקת בובות ירקות מבד ושל אלומה אופה עוגה טבעונית עם סבתה. “לפני שבועיים אמא שלי קנתה לאלומה ספר שמצויר בו איש שמחזיק בחכה. היא שאלה אותי מה זה, עניתי לה - זה משהו עצוב שהורג דגים. לא יכולתי לשקר לה, החזרתי לאמא את הספר”, מספרת גורדין. “אני מכינה לה ספגטי כמולונז עם שעועית טחונה, צ’ילי־קון־חציל שאני מגישה עם טורטיה מקינואה. בדיקות הדם שלה פצצה בינתיים. לי ברור שכולם יהיו בסוף טבעונים, זה עניין של זמן. עד שזה יקרה צריך להמשיך בדרך שלנו ולעשות הכל באהבה וסבלנות”.

אחר כך היא מסבירה: “מכיוון שישראל קטנה יש פה נטייה שטרנד תופס אותנו. אם כי טבעונות זה לא טרנד”, היא מתקנת את עצמה. “זה רץ. גם גארי יורופסקי אמר, שבישראל יש סיכוי שניהפך לחברה הרבה יותר טבעונית הרבה יותר מהר. הישראלים ממהרים לאמץ חדשנות”.

מור גל, טבעונית זה פחות משנתיים, באה לכנס עם בתה רומי, בת שמונה חודשים, טבעונית מהבטן וחמודה מאוד. “אני שמחה שהגיעו לפה הרבה אנשים. אני חושבת שכל הסיבות מובילות לטבעונות”, אומרת גל. “ברגע שאדם מתחיל לחשוב על איך הוא חי ומה הוא אוכל, על איך הוא רוצה לגדל את הילדים שלו ואיזה מסר הוא רוצה להעביר להם על התנהגות לחיות ולבני אדם, ברגע שמתחילים להעלות את השאלות האלה, אנשים שסביבך ושאוהבים אותך גם משנים את החיים שלהם”.

את מפחדת שכשרומי תגדל היא תרצה לאכול בשר?

“רומי תינוקת מדהימה שמתפתחת מדהים. היא לא שמנה וסטייקית כזאת כמו תינוקות שלא זזים. היא פעילה וסקרנית וחיונית, ונראה לי שזה קשור לתזונה שלה. כל אחד יכול לעשות את הבחירות שלו. אני מניחה שהיא תטעם דברים שאני לא אוכלת. התוכנית שלי היא שהכל יהיה בסדר. היא תעשה מה שהיא רוצה. כל עוד ילד מקבל אהבה וביטחון, אי אפשר לטעות יותר מדי עם כל השאר”.

לוטן וניקולאי ליבל, הורים ליולי הטבעונית מלידה, בת עשרה חודשים, נישנשו במשך ההפסקה שווארמה טבעונית ולזניה נטולת בשר וגבינות: “אנחנו כבר שנתיים טבעונים בבית, מה שנקרא. מסוג הטבעונים שכשהם הולכים לאמא ואבא או למסעדות עם חברים אז הם נהפכים לצמחונים ואוכלים גם ביצים וחלב”.

בני הזוג טבעונים אדוקים רק חודש ומגדלים תינוקת שטבעונית כבר יותר זמן מהם. למה בעצם? “החלטנו לעשות את זה כי אנחנו משוכנעים שזאת בחירה נכונה”, משיבה לוטן. “זאת היתה החלטה קשה, כי החברה מתנגדת לזה”.

ניקולאי: “כמו שמתנגדים לכל דבר שהוא זר ושונה”.

לוטן: “מתייחסים לזה כאל חוסר אחריות. ואומרים שאנחנו כופים את אורח החיים שלנו עליה. אני מאמינה שכשהיא תהיה מספיק מבוגרת כדי להבין את זה ואת המשמעות וההשלכות, היא תבחר בזה. עד אז אני מתחמקת ומסבירה לאנשים שהיא עוד לא אוכלת את הדברים האלה, חלב וביצים, כי היא קטנה”.

מה עם הגורמים בעלי הסמכות בחלוקים הלבנים?

נטלי שוינקלשטיין. אין לנו צורך בבשר
נטלי שוינקלשטיין. אין לנו צורך בבשר. צילום: דודו בכר

לוטן: “יש שרוצים ילדים בריאים ולהם אנחנו נקשיב, ויש הרבה אחרים שזו העבודה שלהם, הם חוזרים על מה שאמרו להם וזהו. אנחנו מחפשים רופאים עם השקפה דומה לשלנו”.

שניצל או תרנגול

נטלי שוינקלשטיין, נטורופתית טבעונית מראשון לציון, היא אמא לדוראל, בן 3, טבעוני מלידה. גם כעת, בהריון השני שלה, היא מתמידה בתזונה הטבעונית. “זה אורח חיים, זה לא משהו חולף מבחינתי”, היא מסבירה.

בימים אלה היא כותבת ספר בישול טבעוני ובו מנות שיתאימו לילדים. “דוראל אוכל כל מה שאנחנו אוכלים, כל מה שיש בבית. זה עניין של הרגלים לדעתי. אנחנו מגוונים מאוד בתזונה שלנו. אוכלים הרבה ירקות ופירות טריים, ירקות מבושלים, מאודים מוקפצים, מרקים, תבשילים בתנור, קטניות ודגנים, טחינה, סויה, קינואה, אורז, דוחן, חומוס, חיטה, תירס, שקדים, אגוזים, גרעינים, שמהם ניתן ליצור אלף ואחד דברים, מגלידות דרך שייקים ועוגיות בריאות. דוראל תמיד ישמח לאכול אפונה, אבל נדיר שאני חוזרת על אותו תבשיל פעמיים”.

איך מחנכים ילד לטבעונות?

“מסבירים לו: ‘חלב זה של פרה, אנחנו לא שותים חלב ואין צורך בזה’. לימדתי אותו לתפוס את העור שלו ביד, כדי להבין את המשמעות של בשר. עדיין יוצא פעם ב - שהוא רואה משהו שבא לו, ולא מתאים שהוא יאכל, אז אני אומרת לו, ‘גם אמא ואבא לא אוכלים, כי אנחנו אוהבים בעלי חיים’.

“אני משלבת את הנושא הבריאותי כי זה חשוב לי, ואנחנו מדברים על זה בפתיחות. ברוב המשפחות מגישים לילד שניצל ולא מסבירים לו מה זה. אם היו אומרים לילד שזה תרנגול הוא לא היה נוגע. לילדים יש לב רחב, הם אוהבים מאוד בעלי חיים ורוצים להגן עליהם. לא פלא שההורים מסתירים את האמת, כנראה הם יודעים שזה לא בסדר”.

הסברת לדוראל על התעללות בבעלי חיים?

“יש בערוצי הילדים כל הזמן הסברה, שכמובן ממומנת על ידי חברות החלב, כמה החלב בריא, ואני מסבירה לו שזה שקר, ש’הפרה לא נותנת את החלב בשבילנו אלא לעגל שלה, ולוקחים ממנה את החלב בכוח, למרות שהיא לא רוצה’. בצורה עדינה, כי הוא בסך הכל ילד. אני מגדלת אותו לפי האמונות שלי. אחר כך שיעשה עם החיים שלו מה שהוא רוצה”.

האם מניעת שניצל מהילד היא התאכזרות?
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 החיה לפני מותה מפרישה רעלים וזאת מכניסים לגופינו! גם המיצים התעשייתים חסרי ערך ואפילו מזיקים  (לת) החשוב הוא שאלו רעלים
  • 11:45
  • 23.12.12

02 אתם מטומטמים.  (לת) נ
  • 12:07
  • 23.12.12

03 חינוך נדיר לחמלה, מדהים, תבורכו  (לת) סטודנט
  • 12:11
  • 23.12.12

04 אין להורים מושג ירוק לגבי מהות הנזקים שיגרמו לילדים שלא השלימו את התפתחותם; בידיעה שזה מתרחש עד לגיל 25!  (לת) שיא הטמטום
  • 12:32
  • 23.12.12

05 ומה אוכל הכלב של משפחת 'טיבעוני', חסה?  (לת) אורי כדורי
  • 12:49
  • 23.12.12

06 לילדים טבעונים מותר לינוק את חלב אמם ? שמחה
  • 14:14
  • 23.12.12

הרי זה מוצר מן החי

07 כתיבה לא איכותית ולא מפרגנת הייתי שם
  • 14:15
  • 23.12.12

ההרצאות היו ככ מקסימות וככ נעימות,
היה ככ הרבה מקום לדעות ולגישות...
הכתבה גורמת לזה להשמע כמו כת טיפשית,
של אנשים עיוורים, וזה עצוב לי.
הטבעונות, לפני הבריאות, היא בסך הכל חמלה.
מודעות סביבתית. זה הכל, לא צריך לעשות עניין.
שכולם יעשו בדיקות דם, יאכלו הרבה ירקות ויעשו ספורט והכל יהיה בסדר...

08 אין תזונה בריאה כמו תזונה טבעונית! נקודה רעות
  • 14:27
  • 23.12.12

שלא לדבר על הומאנית ומודעת לעצמה
שרואה בבעלי החיים את היותם בעלי חיים ולא מצרך/מוצר ששייך לבני האדם

09 טבעונות היא הדרך השפויה מרב
  • 14:48
  • 23.12.12

אנשים תתעוררו משטיפת המוח שתעשיות המזון מהחי דואגות לערוך מזה שנים. לא רק שאנחנו לא זקוקים למזונות מהחי, הם אפילו מזיקים לנו. שלא נדבר על הפן המוסרי: באיזו זכות אנחנו לוקחים את החיות האומללות האלו ומענים אותן?

10 טיבעונות היא דת. וכמו כל דת המאמינים אינם ניתנים לשיכנוע, ישנם מיסיונרים וחוזרים בתשובה שגילו את האור. תאכלו ביולוגי ,מאוזן ובריא גם מוצרים מהחי  (לת) אלעד
  • 15:01
  • 23.12.12

11 עובדית, המדינה עם התקפי הלב הכי גבוהה היא הודו, עם דגש על האזור בו מקיימים באדיקות תזונה צמחונית בלבד.  (לת) התוצאות המרות מדברות בעדן עצמן
  • 15:02
  • 23.12.12

12 אשמח אם מישהו יוכל לענות לי על זה דיאנה
  • 15:55
  • 23.12.12

אני טבעונית כבר תקופה אבל עוד אין לי ילדים, אני לא מודאגת מתזונה טבעונית לילדים אני משוכנעת שכך אגדל את ילדי אבל משהו שמטריד אותי הוא איך שומרים על התזונה הטבעונית שלהם בגן? אני גרה בצפון והגן הוא פה במושב, בכללי אין הרבה אופציות, בגלל שעבדתי בגן אני מודעת לכך שרוב התזונה שנותנים לילדים שם מתבססת על חלב ובשר.. איך מתמודדים עם הגן? תודה

  •   אין לי עוד ילד אפרת
    • 19:40
    • 23.12.12

    אבל קודם כל אני מקווה שעד שיהיה לי אחד או כמה כבר יהיו אלטרנטיבות, שגם במערכת החינוך יהיו יותר מודעים לעיניין ושיהיו אופציות לילדים טבעוניים.. אני יודעת שלמשל במעונים של נעמ"ת אין בשר מטעמי כשרות אז הרוב מתבסס על תזונה צמחונית..
    מעבר לכך אני יודעת שבמידה וילד רגיש ללקטוז למשל אז מהגן מחוייבים לדאוג לו לתחליף לתזונה
    וגם אפשר להכין אוכל בבית ולשלוח עם הילד לגן
    בד"כ בגנים יש תפריט קבוע ולכן אפשר להתאים את התזונה של הילד באופן טבעוני לתפריט של הגן
    לדוגמא אם יש יום שאוכלים שניצלים אז להכין שניצל סויה טבעוני ולשלוח עם הילד...
    אם יש קציצות אז לשלוח עם הילד קציצות טבעוניות כלשהן...
    אם כי, שוב, אני מקווה שעד אז יהיו פתרונות יותר קלים מהמערכת עצמה.

  •   אם אין ברירה אז אין ברירה לדיאנה
    • 14:44
    • 24.12.12

    בתור הורים לשני ילדים שגדלים בבית טבעוני לחלוטין, אנחנו "סופגים" את האוכל הלא-טבעוני בגנים שלהם. בסופו של דבר, זו תהיה הבחירה שלהם אם להיות טבעוניים או לא. יש שאומרים שמה שאוכלים בבית הכי משפיע על הבחירות של הילדים בחייהם הבוגרים. נחיה ונראה...
    (אגב, הבעיה היא לא רק בגן. יש גם ארוחות משפחתיות, מסיבות יום הולדת, ביקורים אצל חברים, ועוד ועוד. צריך לזכור שאנחנו מגדלים אותם בעולם שרובו כלל לא טבעוני. את תשלטי רק במה שקורה אצלך בבית)

13 אלברט איינשטיין, ניקולה טסלה ולאונרדו דה וינצ'י - כולם היו טבעונים, אז בבקשה דיי לקשקש על התפתחות.  (לת) זיו
  • 16:00
  • 23.12.12

14 טבעונות למען בעלי החיים התבוניים והרגישים. בדיוק כמונו. טבעונית
  • 16:06
  • 23.12.12

אל תעשה לאחר מה ששנוא עליך.

15 מילא ילדים.. יש כאלה שמעבירים חתולים וכלבים לדיאטה טבעונית. גיא פוקס
  • 16:09
  • 23.12.12

עוד כת שחותרת להשמדה עצמית. אין חדש תחת השמש. אני מאחל להם בהצלחה. רק חבל על הילדים.

16 מותר לאדם לבחור מה הוא מכניס לצלחת שלו, אבל... קיצוניות עד לכדי כת
  • 16:36
  • 23.12.12

תפסיקו להיות כאלו מיסיונרים! פעם צמחונים וטבעוניים היו אנשים שקטים וחביבים שחיו את חייהם ולא העירו לנו כל רגע על מה שאנחנו עושים כה חמור מבחינה הומאנית או בריאותית. כל המחקרים אינם חד משמעיים ותומכים בדעה של מי שביצע אותם. כששואלים אנשים בני מאה ומעלה על סוד אריכות ימיהם מעולם לא דיברו על טבעונות אדוקה, אלא על שילוב בין העדר לחצי חיים ושמירה על הנאות חיים במידה, גם אם מדובר על אלכוהול ועישון. (האם הטבעונים בעדם? הם טבעיים...) לגבי ילדים: נראה לי שעד סוף הגדילה יש לספק להם את כל אבות המזון באופן מאוזן, לא משנה באיזו דרך ובדיקות דם יאוששו את זה. מה שנראה לי גרוע הוא שמגיל צעיר מעודדים ילדים להבין שבשר וחלב הם רעים בשבילם, ואז לא נותנים להם אופציה להחליט אחרת בשבילם. קצת כמו שאמא מגדלת ילד ואומרת שהאב הגרוש גרוע.

17 טבעונות זה בריאות וכל אחד לומד לדעת את הצרכים שלו כולל הילדים ואם באמת נשאיר להם אתהבחירה הם יבחרו בטבעונות כך על כל פנים הילדים גדלו בביתינו - הם אכלו רק את מה שגידלו בגן והם ברוך השם בריאים ושלמים בלי תיק רפואי לרפואה  (לת) פלץ
  • 16:52
  • 23.12.12

18 חלבון מן החי הוא הדלק שאפשר למוח של אבותינו הקדמונים להתפתח למימדיו של ההומו-ספיאנס Zyama
  • 17:04
  • 23.12.12

בנוסף, חפירות אחריאולוגיות מלמדות אותנו שבני האדם שלפני עידן החקלאות, הציידים-מלקטים, היו גבוהים יותר, חזקים יותר, בריאים יותר, וחיו בממוצע כמה שנים מבני האדם ביןת התקופות של עידן החקלאות וכמעט עד עידן הנאורות של המאה ה-17.

תרצו בזה או לא, אבל התפתחנו כחיות אוכלי-כל. בשר זה חלק חיוני מהדיאטה שלנו. הוא נחוץ למען תזונה בריאה ומאוזנת.

נכון, שתעשיית הבשר המודרנית מנפיקה מוצר מזיק וירוד באיכותו, ומתאכזרת לחיות אותן היא מגדלת למען שחיטה, צודקים בהחלט.
אבל כל אלו לא טענות נגד אכילת בשר - אלו תענות בעד שינויים בתעשיית הבשר, לא יותר מזה!

אז איזו סיבות עוד יש לי לעבור לצמחונות?

19 כל המחקרים מראים שצמחונות וטבעונות בריאות יותר. ארגון הדיאטניות בארה"ב פסק שאין בכך נזק אבל יש עקשנים שממשיכים להרוס לעצמם את הבריאות ולאכול מוצרים מהחי  (לת) הטבעונות מבוססת מחקרית
  • 17:47
  • 23.12.12

20 גדלתי צמחוני- ובוא רק נאמר שאני מסתכל על אוכלי הבשר השמנמנים מלמעלה :)  (לת) צמחוני
  • 18:07
  • 23.12.12

21 לכל מי שראה את הוידאו של גארי ניר
  • 18:20
  • 23.12.12

מחר הוא יבוא ויספר לנו על שואת הפירות והירקות ואיך כל פעם שקוטפים בננה או עגבניה הם צורחים מכאב וזו אחריותנו המוסרית להפסיק עם זה. ואז מה תעשו?!

  •   איזו שטות אלעד
    • 18:08
    • 24.12.12

    לצמחים אין עצבים ואין סיבה שיהיו עצבים כי אין להם יכולת לברוח.
    אין להם מוח, לא תודעה, לא רגשות.
    אין לשום טבעוני בעיה מוסרית עם אכילת צמחים.
    ואגב, אפילו אם תהיה למישהו בעיה, הרי שתזונה בשרית משתמשת בפי 50 יותר צמחים מאשר תזונה טבעונית (רמז - מה אוכלות פרות?) אז גם במקרה המטופש שהצגת, עדיין תזונה צמחית עדיפה.
    אבל זה אולי הטיעון הכי מפגר שטבעונים שומעים.

22 דפנה ארד, את לא שמה לב שהטון שלך קצת מתנשא? למה טבעונות היא "טרנד"? ולמה אף אחד לא שואל איך הורים מסוגלים להאכיל את הילדים שלהם חלקי גופות והפרשות? אירנה
  • 18:23
  • 23.12.12

אין לי ילדים. אבל אם יהיו לי, הם יגדלו טבעוניים. לא אתן לילדים שלי לאכול גופות, בטח ובטח כשכרוך בתעשיות הארורות האלה - בשר, חלב וביצים - כל כך הרבה סבל. טבעונות היא לא טרנד. טבעונות היא אורח חיים. יש כאלה הבוחרים בו מטעמי מוסר, יש כאלה הבוחרים בו מטעמי בריאות, ועבור רבים זו בחירה משולבת. די כבר עם ההתנשאות הזו. אני לא מכניסה לגוף שלי בעלי חיים, ואני גם לא אתן לילדים שלי לאכול בשר ומוצרי לוואי אחרים. מקווה שדפנה ארד שחרף הכתבה החשובה מדיפה התנשאות וזלזול, למדה משהו, וכך גם יתר הקוראים

  •   אימי הייתה כמוך. אני סבלתי מכך שלא היתה לי אמירה ובחירה. את טועה
    • 19:25
    • 23.12.12

    כך את רואה את העולם. דפנה אינה נוטה למשוא פנים, והציגה באופן ניטראלי את הסיטואציה.
    אני לא ממציאה סיפור בכדי לשכנע. אימי אשה נהדרת ושכנעה אותי בגיל צעיר לוותר על בשר. הייתי מסיונרית צמחונית קטנה בשנים המוקדמות לחיי, עד שהבנתי שאני לא מאמינה בכך ושאני חיה בשקר. כשחברי התחילו לצאת מהארון, אני הייתי צריכה להשתחל מתוך ארון אחר. אל תמנעי מילדייך את מה שאת פוסלת, מכיוון שנוח לך יותר לא לחשוף אותם לעולמות אחרים.

23 מסכנים - חברי כת דתית פנאטית, השבויים בסברות הכרס שלימדו אותם מנהיגיהם הפסיכופטים (כמו נגיד יורופסקי, שמטיף מפורשות לרצח ואונס מי שאינם נוהגים כרוחו), סובלים מהפרעת אכילה חמורה ומסכנת חיים - ומורישים אותה לילדיהם החפים מפשע. הנחמה? כפי שבתה של נזירה תהיה בדרך כלל שרלילה, כך במקרים רבים יגדלו הטבעונים-הצנונים והטבעוניות-הצנוניות ילדים קרניבורים לתפארת, שיבוזו להוריהם כפי שילד נורמלי בז להורים סיינטולוגים (: מודרניסט .
  • 18:27
  • 23.12.12

מסכנים - חברי כת דתית פנאטית, השבויים בסברות הכרס שלימדו אותם מנהיגיהם הפסיכופטים (כמו נגיד יורופסקי, שמטיף מפורשות לרצח ואונס מי שאינם נוהגים כרוחו), סובלים מהפרעת אכילה חמורה ומסכנת חיים - ומורישים אותה לילדיהם החפים מפשע. הנחמה? כפי שבתה של נזירה תהיה בדרך כלל שרלילה, כך במקרים רבים יגדלו הטבעונים-הצנונים והטבעוניות-הצנוניות ילדים קרניבורים לתפארת, שיבוזו להוריהם כפי שילד נורמלי בז להורים סיינטולוגים (:

  •   עלוב נפש בסרגליק
    • 20:32
    • 23.12.12

    התגובה הזאת מופיעה, בווריאציות שונות, בכל כתבה או רשימה שנזכרת בה המילה "טבעונות". נראה כי הכותב החליט להקדיש את חייו לכתיבת טוקבק אחד, שיובא, באמצעות תהליך כמעט סיזיפי של ניסוי וטעייה, לכדי שלמות. דא עקא, שמדובר ברפה שיכולתו הרטורית מסתכמת בחזרה על אמירה (?) נבובה אחת, המנוסחת בגסות רוח. לא הרבה בשביל מפעל חיים.

  •   אין צורך להתרגש דורון
    • 01:36
    • 24.12.12

    יש אנשים (והמגיב האובססיבי המתקרא "מודרניסט" הוא דוגמה טובה) שהגן של החמלה דילג עליהם.
    וכנראה מתוך כך הם פיתחו שנאה אובססיבית כלפי כל מי שפועל מתוך חמלה. מכאן ההתקפות שלהם כלפי כל מה שמריח מהומניזם, אהבת אדם, או סתם רצון למנוע התעללות בבעלי חיים.

  •   בתה של נזירה?  (לת) חחחחחחח
    • 08:27
    • 24.12.12

24 גרעינים וזרעונים ? כותרת מטופשת מאד גלעד
  • 18:39
  • 23.12.12

תזונה טבעונית ממש לא מבוססת על "גרעינים וזרעונים" זו בורות של אנשים שטחיים (שלא להגיד טיפשים..)

25 הטבעונים עצמם רואים באורח חייהם דת. הם מספרים על הארה, על גורו כריזמטי ששכנע אותם סבונרולה
  • 18:54
  • 23.12.12

וממש כמו החרדים הם שוטפים את מוחות ילדיהם מינקות שצריכת בשר וחלב היא חטא. אנו הולכים ונשטפים בזרם עכור של מחזירים בתשובה, קרניבורים עד תמול שלשום שראו לפתע את האור וכעת משימתם בחיים היא לסחוף גם אותנו, עד הסוף. ומניין הרתיעה מיורופסקי וחסידיו? בדיוק בגלל הקנאות הדתית שלהם, חוסר הפשרנות וההקצנה. האם נכון פיזיולוגית למנוע מפעוט בשר? מי ייתן את הדין על בעיות בריאות ובעיות נפשיות שיתגלו אצלו בעתיד? די לשטיפת המוח. בשר וחלב אינם רעל. אכילתם אינה פשע ואינה התאבדות. שחיטת בהמות אינה רצח, ובלבד שתתבצע בתנאים אנושיים ככל האפשר, ללא התעללות מיותרת. בעלי חיים אינם בני אדם, הזכות היחידה שלהם היא לחיים נטולי סבל והתעללות, למרחב מחייה ולמילוי צרכיהם הפיזיים. ועוד הערה: האם "הארץ " החליט להפוך את קוראיו לטבעונים? מה פשר הכתבה היומית על טבעונות?

26 לכל האומניבורים וונא-בי... ברק
  • 18:55
  • 23.12.12

נו באמת... קל מאוד לדבוק במוכר ובמורגל - כל עשו הלבנים לשחורים. הגברים לנשים ועוד... בפועל, אני מזמין אתכם לפתיח למסע קצר ומאתגר:

האם טבעונים חיים יותר? כן, ויותר חשוב, הם לוקחים משמעותית פחות תרופות. פחות מחלות 'כרוניות'. ותופתעו לגלות שנתון זה חושב לאחר שהוחזקו משתנים שבאופן מובנה נותים לטובת הטבעונים כמו - משקל ומחלות לב. בשר נמצא פעם אחר פעם כמקצר חיים - שומן רווי, דלקות, סרטן ועוד ועוד ועוד. מקורות מדעיים:

Pan A, Sun Q, Bernstein AM, Schulze MB, Manson JE, Stampfer MJ, Willett WC, Hu FB. Red Meat Consumption and Mortality: Results From 2 Prospective Cohort Studies. Arch Intern Med. 2012;0(2012):201122871-9.

Ornish D. Holy Cow! What's Good For You Is Good For Our Planet: Comment on "Red Meat Consumption and Mortality." Arch Intern Med. 2012;0(2012):20121741-2.

אז, למה? האם חלבון מן החי בעייתי? כן! גופינו לא נועד להתמודד איתו ולכן באופן אבסורדי הוא מפרש אכילת מזונות מן החי כקניבליזם - הגוף מניח (לרגע מסוים אך באופן שמשפיע על הגוף) כי מדובר בחלבונים שהגוף יצר (כלומר לאחר שפורקו לחומצות אמינו והורכבו מחדש!). כפועל יוצא מכך, גופינו מפריש כמויות עצומות של הורמון גדילה (IGF-1) באופן שמסייע משמעתית לכל סוגי הסרטן בכל שלביו!! ובנוסף, אף מפסיק להפריש את החלבון שאחראי על השימוש בהורמון זה. בכך ההורמון מסייע לגידולי הסרטן בכל(!) שלביו. מקורות מדעיים:

Allen NE, Appleby PN, Davey GK, Kaaks R, Rinaldi S, Key TJ. The associations of diet with serum insulin-like growth factor I and its main binding proteins in 292 women meat-eaters, vegetarians, and vegans. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2002 Nov;11(11):1441-8.

Dietary Reference Intakes for Energy, Carbohydrate, Fiber, Fat, Fatty Acids, Cholesterol, Protein, and Amino Acids (Macronutrients). A Report of the Panel on Macronutrients, Subcommittees on Upper Reference Levels of Nutrients and Interpretation and Uses of Dietary Reference Intakes, and the Standing Committee on the Scientific Evaluation of Dietary Reference Intakes. Institute of Medicine. 2005.

או אולי ברזל (שהוא מחמצן על = מסרטן על) מן החי לא נשלט ע"י גופינו? אז נכון שגופינו זקוק לברזל, אך שוב באופן מעורר תהייה, אין לנו יכולת לשלוט בהיקף הספיגה של ברזל מן החי (heme-iron) - זאת, בשונה מברזל מן הצומח (non-heme-iron), שגופינו יכול לבלום כשיש דיי ויותר. מקורות מדעיים:

Sharp PA. Intestinal iron absorption: regulation by dietary & systemic factors. Int J Vitam Nutr Res. 2010 Oct; 80(4-5):231-42.
Geissler C, Singh M. Iron, meat and health. Nutrients. 2011 Mar; 3(3):283-316.

West AR, Oates PS. Mechanisms of heme iron absorption: current questions and controversies. World J Gastroenterol. 2008 Jul 14; 14(26):4101-10.

Steele TM, Frazer DM, Anderson GJ. Systemic regulation of intestinal iron absorption. IUBMB Life. 2005 Jul; 57(7):499-503.

Collings R, Fairweather-Tait SJ, Dainty JR, Roe MA. Low-pH cola beverages do not affect women's iron absorption from a vegetarian meal. J Nutr. 2011 May; 141(5):805-8.

בנוסף, בבשר רעלנים שמפרישות הבקטריות שחיות בגוף החיות - ממש כמו שבגופינו קיימים בקטריות כאלו ואחרות. אלא שהן מייצרות חומרים שלא נועדו לגופינו וכתוצאה מכך, כשעה לאחר אכילת בשר ושות' כלי הדם בגופינו מפתחים תגובה דלקתית. זו מהווה קרקע פוריה להתפתחות סרטן על שלל סוגיו. מקורות מדעיים:

Key TJ, Appleby PN, Spencer EA, Travis RC, Allen NE, Thorogood M, Mann JI. Cancer incidence in British vegetarians. Br J Cancer. 2009 Jul 7;101(1):192-7.

Key TJ, Appleby PN, Spencer EA, Travis RC, Roddam AW, Allen NE. Cancer incidence in vegetarians: results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC-Oxford). Am J Clin Nutr. 2009 May;89(5):1620S-1626S.

Erridge C, Attina T, Spickett CM, Webb DJ. A high-fat meal induces low-grade endotoxemia: evidence of a novel mechanism of postprandial inflammation. Am J Clin Nutr. 2007 Nov; 86(5):1286-92.

Kutlu A, Oztürk S, Taşkapan O, Onem Y, Kiralp MZ, Ozçakar L. Meat-induced joint attacks, or meat attacks the joint: rheumatism versus allergy. Nutr Clin Pract. 2010 Feb; 25(1):90-1.

Vogel RA, Corretti MC, Plotnick GD. Effect of a single high-fat meal on endothelial function in healthy subjects. Am J Cardiol. 1997 Feb 1; 79(3):350-4.

Rosenkranz SK, Townsend DK, Steffens SE, Harms CA. Effects of a high-fat meal on pulmonary function in healthy subjects. Eur J Appl Physiol. 2010 Jun; 109(3):499-506.

Deopurkar R, Ghanim H, Friedman J, Abuaysheh S, Sia CL, Mohanty P, Viswanathan P, Chaudhuri A, Dandona P. Differential effects of cream, glucose, and orange juice on inflammation, endotoxin, and the expression of Toll-like receptor-4 and suppressor of cytokine signaling-3. Diabetes Care. 2010 May; 33(5):991-7.

Watzl B. Anti-inflammatory effects of plant-based foods and of their constituents. Int J Vitam Nutr Res. 2008 Dec; 78(6):293-8.
Charakida M, Masi S, Lüscher TF, Kastelein JJ, Deanfield JE. Assessment of atherosclerosis: the role of flow-mediated dilatation. Eur Heart J. 2010 Dec; 31(23):2854-61.

Angelini P. Midventricular variant of transient apical ballooning: a likely demonstration of its pathophysiologic mechanism. Mayo Clin Proc. 2009; 84(1):92-3.

ותאמינו לי, ממש לא התחלתי לפרט על כל הבעיות. ממליץ לכולם לבחור ללמוד את הנושא לפני שאתם בוחרים לטעון כנגדו באופן נחרץ.

כך או כך. אני אשמח אם כל החכמולוגים שטוענים להחזקת האמת יאתגרו את אמונותיהם וערכיהם בבחינה מדעית על פי הקריטריונים וההנחות הבאות:
1. המדע לא מלא במחקרים סותרים - זו תופעה נדירה ביותר. ההבדל הוא בכסף שמושקע על הכותרות המעוותות בעיתונים.
2. לפיכך, אל תכווינו למאמרים/כתבות על מחקרים אלא למחקרים עצמם לאחר שקראתם אותם. (כן כן - את הכל! לא פעם נתקלתי במחקרי במחקרים שטוענים דברים בסגנון: מחד, כותרת לפיה אכילת המון פירות וירקות לא תורמת למערכת העיכול, ומאידך תוכן שמצביע על כך ש'המון' שווה ל-3 פירות ביום!)
3. שימו לב למניפולציות מכוונות - הגזמה הזויה בכמויות (בסגנון של 'מחקר על כך שברוקולי לא בריא' לפיו צריכת 100 כוסות ברוקלי ביום למשך שנתיים מזיקה...)
4. והמלצה לא מחייבת שלי - התמקדו במה שלא מזיק ולא במה שמיטיב. אוכל זו עסקת חבילה. לאכול בשר בשביל משהו טוב זה ממש כמו לעשן בשביל דקות המרגועה.

מבטיח ומתחייב, שאם תהיו כנים בבדיקתכם לעצמכם, אתם לכל הפחות תתקשו לטעון רציונאלית כנגד הטבעונות!

  •   גופנו לא נועד להתמודד עם חלבון מן החי? לברק
    • 19:32
    • 23.12.12

    אחרי הקביעה הזו באמת שאין שום משמעות לכל הציטוטים המדעיים שהבאת. אנו אוכלי כל כבר די הרבה שנים ובמהלך אלפי דורות יכולנו כבר להתאים את מערכת העיכול שלנו לצריכת בשר. לא כך פועלת הברירה הטבעית?

  •   נו באמת, סה כמו לנסות לדבר עם חסיד ברסלב שדג
    • 11:56
    • 24.12.12

    אין עם מי לדבר. זאת פשוט כת

  •   ברק, ניסוח יפה! ושדג, מעניין שמי שמעוניין בדיאלקטיקה (ברק) הוא ה״חסיד״...  (לת) ניר
    • 14:43
    • 24.12.12

  •   ברק, כמובן, מקשקש למרות המחקרים כביכול שהוא מביא לתמוך בדעתו א.ג
    • 17:17
    • 24.12.12

    א) אין שום צורך במחקר רפואי כדי לראות שחלבון מן החי הוא טבעי ואכיל לאדם. מספיק התבוננות בעולם מסביבנו לראות כיצד בני אדם חיים ומשגשגים על מזון מן החי.
    לאלה הנזעקים לדבר על העליה במחלות לב וסרטן נאמר
    1) בני אדם אכלו מזונות מן החי גם לפני האפידמיה המודרנית
    2) לא בודדתם פה שום משתנה והתעלמתם מ: עליה בזיהום אויר והקרקע כתוצאה מתיעוש, עליה בצריכה של פחמימות, ירידה בפעילות גופנית במערב, עליה בלחץ נפשי כתוצאה מאורח החיים המודרני, חשיפה פחותה לשמש עקב הפגיעה באוזון וכו'
    בקיצור: לא הוכחתם דבר.

    בנוסף לכך: מספיק להתבונן בהיסטוריה האנושית לפני המעבר ליישובי קבע וביות בעלי החיים, אבותינו אכלו בשר מאות אלפי שנים לפני שנחשף המין האנושי לאורז, קינואה או סויה ובכל זאת מתעקשים הטבעוניים שהאחרונים הם טבעיים כביכות ואילו הראשון אינו... מגוחך.

    המחקרים שהוא מביא הם מחקרים *אפידמיולוגים*, מחקרים המראים לכל היותר על קשר אך לא על סיבתיות. בכל המחקרים הקליניים שנערכו צריכה של חלבון מן החי ללא צריכה של פחמימות ריקות וסוכרים הוכחה כבריאה לפחות כמו דיאטות "בריאות" אחרות (כמו דיאטה ים תיכנית או צמחונית).

    לגבי בשר הגורם לבעיות מפרקים - ישנם אנשים הרגישים לכל דבר. אגב, גם קטניות יכולות לגרום לאותה תגובה...

    ברק כמובן לא מציין שברזל מן החי נספג טוב יותר בגוף (איך זה מסתדר? :)...

    ברק מטעה: מחמצן <> מסרטן. חוץ מזה שברזל הינו חיוני לבריאות ועפ"י ברק כל צריכת ברזל ("מחמצן על, מסרטן על") תגרום לסרטן... קישקוש.

  •   והלייצן התורן להפעם - א.ג מתן
    • 23:35
    • 24.12.12

    הכי קל להתייחס רק לחלק מהכתוב ועוד מבלי לבדוק אותו.
    ברק נתן סימוכין, אתה לא. ובאופן יותר ענייני:
    א. לפי השיטה שלך מספיק לבחון את האוכלוסיות הטבעוניות בעולם ביחס ליתר האוכלוסיות, תוך בידוד משתנים. לצערך עבודות מסוג זה נעשו, ואין זה פלא שארבעת האוכלוסיות הכי מאריכות חיים הינן טבעוניות. ועוד יותר לצערך, חלקן חיות חיים מודרנים הכוללים את כל יתר הרעלנים (זיהום אוויר, עבודה משרדית, ועוד).

    ב. בני אדם אכלו משמעותית פחות מזון מן החי ככל שחוזרים אחורה. ביות החיות והשתקעות הגאוגרפית, הם נחלת 10k השנים האחרונות. ואפילו יותר מכך, רק לפני פחות ממאה שנים המזון מן החי היווה אחוזים בודדים מתזונת האדם - כיום הוא ממלא עשרות אחוזים.

    ג. חלק מהסימוכין של ברק, שוב לצערך, מבודדים משתנים רבים כגון קלוריות, פעילות גופנית, עישון ועוד...

    ושוב לצערך, חלק גדול מהסימוכין של ברק (וזה מבדיקת חלקם הגדול אך לא כולם), הם מחקרים המתייחסים לסיבתיות! כך באשר לברזל ואף באשר להורמוני הגדילה.

    בנוגע לברזל - אולי כדאי שתלמד הבנת הנקרא, אבל הטיעון לגבי הברזל הוא בדיוק שהסיבה שהוא 'נספג' טוב יותר, היא שלגוף אין מעצורים עליו! בכל אופן, רופא ותיק בארץ שהוא גם במקרה אורך של יחרון תזונה, כבר התייחס לנושא וטען בדיוק למה שברק טוען... וברור שברזל חיוני - אבל הוא כמו חרב עם שני להבים - פחות מדי זה רע, אך גם יותר מדי זה נורא!

    ראוי שתתייחס לנתונים באופן רציני ורציונאלי. אל תסתמך על הידע שלך בטח אם אתה מעוניין שיקחו אותך ברצינות.

  •   מר מתן היקר קרא שוב וחפש מידע ואז תשקול להגיב א.ג.
    • 11:09
    • 28.12.12

    1. בידוד משתנים אמיתית נעשה בניסוי *קליני* לא אפידמיולוגי. כל המחקרים הקליניים שנעשו על תזונה הראו שתזונה נכונה הכוללת חלבון מן החי אינה מזיקה ואף מועילה.

    אין לי כוח לרוץ ולהביא לינקים אבל תאמין לי שיש.

    2. הקביעה שלך שבני אדם אכלו פחות מזון מן החי היא *מוטעית*. ביות החיות ומגורי קבע זה בדיוק מה _שמאפשר_ חקלאות - קרי אורח חיים צמחוני לחלוטין.
    לפני כן בני אדם צדו את מזונם במשך מאות אלפי או יותר שנים. זוהי *עובדה* היסטורית שאין עליה עוררין.

    כמו כן נחש מה אבותינו טרחו לצייר על קירות מערותיהם? האם היו אלו סצנות ליקוט, זריעת אורז או הכנת סלט? או שמא סצנות ציד? :)))

    3. האוכלוסיות הכי מעריכות חיים הן לא בהכרח צמחוניות (אוכלים דגים וחזיר באקינאווה) חוץ מזה שאוכלוסיות כאלה מתאפיינות בדר"כ באורח חיים פעיל (איכרים, דייגים עבודות כפיים) ו\או חברה מגובשת ולחץ נפשי נמוך (אדוונטיסטים).

    4. ברזל הוא אכן חרב פיפיות אך ברזל מן החי, בדיוק כמו חלבון מן החי נספג טוב יותר - איך זה מסתדר?

    5. דיאטה בריאה עם מזון מן החי איננה הדיאטה האריקאית הטיפוסית.

27 אין גל טבעונות אלא עורך בעיתון הארץ שדואג לפרסם הרבה כתבות בתחום  (לת) מני
  • 19:12
  • 23.12.12

28 תרשמו ביוטיוב ״מייקל גרגר״  (לת) אחג
  • 19:16
  • 23.12.12

29 דעה חכמת הקבלה להצלת האנושות.
  • 19:18
  • 23.12.12

אכן זהו נושא מאוד טעון וקשה להכרעה. דעתי האישית היא שהאנושות צריכה להפסיק לאכול את בעלי החיים. אך זה לא פשוט שכן המטבח הבשרי עשיר מאוד,בני האדם רעבים מאוד ומרחמים קצת פחות מצד טבעם. אם הנושא יגיע למודעות הרחבה, לא במובן בריאותי ולא במובן התפתחותי אלא אך ורק בספירה המוסרית, אז השכל האנושי ימציא לנו אין סוף תחליפים ראויים אנחנו רק צריכים לרצות את זה..אך כרגע המטבח הטבעוני לא יכול להציע תחליף ראוי לאדם הממוצע שנושא זה לא בראש מעייניו, הנושא לא צרוב בתודעה באופן ברור. התומכים לא אמורים לתקוף את אוכלי הבשר או להתנשא עליהם אלא לנסות לגרום להם לחבב את זה ולגרום להם להתעלות מוסרית.

30 איזה שטויות הגארי הז מדבר... אביב
  • 19:20
  • 23.12.12

בני אדם הם כן טורפים, ולא, אל תסתכלו על השיניים שלכם עוד פעם ותשוו אותן לאלו של הכלב שלכם, כי כמו שהשיניים של כלבכם לא דומות למקור על הנץ, ככה השיניים שלכם ושלו שונות.
גם כאשר גור כלבים יראה בשר בפעם הראשונה בחייו הוא לא יאכל את זה, אלא יעדיף את העטינים של אמא שלו, אז איך תסבירו את זה ? אולי חברות הבונזו מכניסות לכלבים למוח שבשר זה בריא ? יכול להיות...
גם אני חושב שראוי וצריך שהשחיטה של הפרות תעשה בדרך הומאנית, אבל מפה עד ללא לאכול בשר יש מרחק גדול מאוד.

31 שני דברים לעניין ללא התלהמות מקרניבור Jack
  • 19:27
  • 23.12.12

שני דברים:
1) איני מבין למה חושבים שזו כתבה עויינת: זו כתבה שנכתבה עי מישהי שחיה בעולם של אוכלי בשר כשהצמחוניות קיימת בהויש גם מיעוט טבעוני שלעת-עתה הוא במיעוט שבמיעוט, וזה נראה מוזר לרוב האוכלוסייה. מה אתם מלינים על הכותבת? גם נוצרי שכותב מאמר על דתות העולם, יש לו השקפה אישית וייתכן וזה יצא החוצה במאמר...משתדלים שלא.
2) ניתן לשפר את היחס לחיות בעניין החלב והביצים, אבל: אם ישפרו את העניין, לא לאכל ביצים זה טפשי, ולא לשתות חלב כי כלבים לא שותים חלב של חתול, ודולפין לא יונק מלוויתן, זה גם טפשי: חלב הוא לא לא-בריא, והוא מקור טוב לחלבון ותפסיקו לבלבל את המוח על "עושק וגניבה".
לגבי שחיטה, כאן נכנסים לנושא אחר, מוסרי שלגיטימי לדבר עליו, אבל: נניח שמשפרים את עניין הכאב לפני השחיטה, האם השלב הבא הוא למנוע מחיות העולם לאכול חיות גם?

  •   תשובות לא מתלהמות מטבעוני יותם
    • 10:51
    • 24.12.12

    1.אני לא חושב שהכתבה עויינת, אבל היא מציגה תמונה לא מדוייקת וחשוב לתקן את הרושם. הכתבה מציגה טבעונות כדת ואת גארי כגורו. טבעונות היא לא דת. היא בחירה מוסרית לא לקחת חלק בתעשייה שמתעללת בבעלי חיים. גארי הוא אומנם פעיל חשוב, אבל הוא בשום פנים ואופן לא גורו. ולהרבה טבעונים יש גם ביקורת עליו.
    2. בעולם אוטופי שבו תרנגולות מתרוצצות חופשיות בחצר ואתה הולך לחפש את הביצים שהם הטילו מתחת לאיזה שיח ולא הורג אפרוחים זכרים כי הם לא שווים כלכלית, אז אולי אתה צודק. בעולם שבו אתה מאפשר לעגל לינוק חלב במידה שהוא צריך, כמעט ולא ישאר לך בשביל לצרוך (אלא אם תערב רבייה מלאכותית בשביל להגדיל את העטנים בצורה שפוגעת בבריאות של הפרה ו/או תזריק לה הורמונים. בעולם הזה היקף צריכת המוצרים מהחי תהיה שבריר מההיקף שלה היום כי כל דבר אחר לא יהיה יעיל כלכלית.
    עד שהעולם האוטופי הזה יגיע, אני טבעוני.

  •   תוספת מאיש לא מוסרי איש
    • 17:38
    • 24.12.12

    העולם האוטופי יגיע רק כאשר תהיה לו הצדקה כלכלית ו/או חוקית. ראשית, למרות שאני אדם לא מוסרי (כלומר, רוצח בעקיפין וחלאה באופן כללי), אני אתמוך בכל חוק שיאסור על הריגת בעלי חיים למאכל. אם היינו מחכים לאנושות שתהיה מוסרית לפני חקיקת חוקים וענישת עבריינים אז מצבנו באמת היה רע. שנית, כאשר הלולן מחליט אם לגדל תרנגולות בכלוב של מטר על מטר בלי אור, או לגדל תרנגולות שיכולות לצאת לאור השמש ולהטיל ביצים בשדה, הוא מסתמך אך ורק על ההכנסה הצפויה ועל כמות הרווח. טבעונים כלל לא נכנסים למערכת השיקולים שלו, אבל אנשים שטורחים לקנות ביצים יקרות יותר בהחלט כן, כי הוא יודע שהדרך שבה הוא מתנהג לתרנגולות תשפיע על הכיס שלו. טבעונים הם כרגע 3% מהאוכלוסיה בעולם המערבי. הדרך לרוב (או לפחות למיעוט משפיע) עוברת דרך השלטון ודרך הכיס, ולא דרך הטפות מוסר שלא משפיעות על חלאות כמוני.

32 טבעונות מתאים לכל גיל  (לת) רנה
  • 19:31
  • 23.12.12

33 די! צאו לי מהצלחת! תאכלו מה שאתם רוצים ואיך שאתם רוצים - זאת בעיה שלכם. לימור
  • 19:43
  • 23.12.12

הטבעונות היא כת של פנאטים שחושבים שהם יכולים לכפות את תפיסות העולם המעוותות שלהם על שאר האנושות. הגיע הזמן שתכירו בזה - בני אדם הם קרניבורים! מאות אלפי שנים אנחנו אוכלים בשר וכך גם נמשיך! אולי זה פחות בריא אבל זה טעים! וכל עוד זה חוקי תשמרו את התובנות של הקירח לעצמכם.

34 צריך לעודד תעשיית חי הוגנת וצריכה צנועה של בשר  (לת) יזמות . וטובה שעה אחת קודם
  • 19:43
  • 23.12.12

35 אתם מתעלמים מהעובדה שקהילת העבריים מדימונה מגדלים כך דורות תתעוררו
  • 19:45
  • 23.12.12

תינוקות שהפכו לילדים ולמבוגרים - והיו טבעוניים עוד מהרחם. בעיות? הפרעות אכילה? התפתחות לקויה? ממש לא. להפך.

36 למה המצונזרת
  • 21:24
  • 23.12.12

יותר קל לאמץ כל מיני עקרונות תזונתיים, שפה טוענים שיש מאחוריהם גם איזו אידאולוגיה, מאשר לאמץ אידאולוגיה חושבת וביקורתית כלפי העולם? הרי אפילו אם הטבעונות היא הדרך לחיות (ואין בכוונתי להתווכח על זה כרגע) - גארי יורופסקי - עדיין מדבר שטויות ושום דבר לא ישנה את זה.

37 כאמא שמתעניינת בנושא (עם בעל טבעוני) שמחתי מאד כשראיתי את הכתבה אך התאכזבתי קשות. הכל סובב סביב איך לשכנע את הילדים להתנזר מבשר או מה הילדים אוכלים אבל אף אחד לא כותב על ההשלכות הבריאותיות עם ביסוס מחקרי. אף אחד לא מציין אלו מאכלים (שילדים אוהבים) יכולים להוות תחליף מושלם לבשר וגבינות (הילדים שלי לצערי לא אוכלים עדשים וקטניות). אלו הם הדברים הקריטיים ביותר עבורי בשאלה האם להפוך את הילדים לטבעונים ולצערי טרם מצאתי תשובות על כך . עם כל החמלה והעניין שיש לי בזכויות בע"ח , לא אחיל את זה על ילדי עד שלא אדע בוודאות שמחסור בבשר וחלב לא יפגע בהתפתחותם הגופנית ו/או השכלית. מי יכול לעזור בעניין?
  • 21:45
  • 23.12.12

כאמא שמתעניינת בנושא (עם בעל טבעוני) שמחתי מאד כשראיתי את הכתבה אך התאכזבתי קשות. הכל סובב סביב איך לשכנע את הילדים להתנזר מבשר או מה הילדים אוכלים אבל אף אחד לא כותב על ההשלכות הבריאותיות עם ביסוס מחקרי. אף אחד לא מציין אלו מאכלים (שילדים אוהבים) יכולים להוות תחליף מושלם לבשר וגבינות (הילדים שלי לצערי לא אוכלים עדשים וקטניות). אלו הם הדברים הקריטיים ביותר עבורי בשאלה האם להפוך את הילדים לטבעונים ולצערי טרם מצאתי תשובות על כך . עם כל החמלה והעניין שיש לי בזכויות בע"ח , לא אחיל את זה על ילדי עד שלא אדע בוודאות שמחסור בבשר וחלב לא יפגע בהתפתחותם הגופנית ו/או השכלית.

38 מה בקשר לשתיית דם יכול להיות כלול בתפריט טבעוני?  (לת) shurik
  • 01:45
  • 24.12.12

39 ילד שאוכל 15 קלמנטינות בשובו מבית הספר הוא בעיקר ילד רעב  (לת) ערן
  • 04:04
  • 24.12.12

40 הייתי יכול להיות טבעוני מחר, אבל הגזים של תפריט קטניות הם בעיה בלתי נסבלת. אחרי שלושה ימים של תפריט טבעוני בבית, כאבי בית ונפיחות - הרמנו ידיים. ואם המציאו מוצרים כמו beano כדי לנסות ולמנוע את זה - המסקנה שאכן יש בעיה, ויש בסיס ביולוגי. בקטניות יש סוכרים מורכבים שבני אדם אינם יכולים לפרק, אלה מגיעים למעי ומפורקים שם על ידי חיידקים ותופעת הלוואי היא ייצור גזים מוגבר. המסקנה - בית טבעוני דורש גם מערכת אוורור מתקדמת, וכח-סבל לכאבי בטן. בהצלחה.  (לת) דני נפחני
  • 04:14
  • 24.12.12

  •   זה עובר ברגע שמתרגלים אור
    • 11:37
    • 24.12.12

    אני צמחונית למעלה מ-13 שנה, טבעונית כבר כמה שנים טובות. אוכלת המון פירות וירקות וגם קטניות ,אורז מלא וכו'. לא סובלת מגזים, נפיחות או כל תופעת לוואי אחרת.
    אם הגוף שלך לא רגיל לצרוך סיבים תזונתיים (ואם את לא שותה מספיק מים) אז כנראה שתסבלי בהתחלה מסימפטומים כאלו.

41 אכןן, לילדים יש לב רחב והם אוהבים ב"ח טבעוני
  • 06:39
  • 24.12.12

המבוגרים עם הזמן נהיים אטומים לסבל והרגישות פוחתת מאוד. ילד יאכל לפי ההרגלים שההורים ירגילו אותו. החברה שלנו כופה עלינו להיות עדר...וכל מי שיוצא ממנה הם בזים לו. להיות טבעוני בימים אלה ...לא פשוט. הכתבה מאוד מעודדת

42 די כבר להיות שמאלנים צמחוניים אוכלי חסות, יא עדיני נפש צבועים  (לת) כ
  • 08:02
  • 24.12.12

43 איחול חם לכל הקרניבורים: אנדריאה
  • 08:43
  • 24.12.12

יום אחד, כשכולכם תתחילו לסבול מסרטן ובעיות בלב בעקבות חוסר האכפתיות וצריכת הבשר שלכם, אני מקווה שיעשו לכם טובה וישחטו אתכם ב״שחיטה הומאנית״ כמו שאתם נהנים לכתוב כאן, כך לפחות לא תסבלו הרבה לפני הסוף המר. מכל הלב.

44 מור גל - ילדים שמנים וסטיקיים? אמא אחרת
  • 09:15
  • 24.12.12

נו באמת, ככה נראים כל הילדים חוץ מרומי המהממת שלך?
יש ילדים עם עיכובים התפתוחתיים שאינם קשורים לתזונה והם לא פחות מקסימים מרומי שלך!

45 לא מתפלא שמפרסמים כזאת כתבה בארץ אורן
  • 09:59
  • 24.12.12

רוב הטבעונים הם אותו שמאל הזוי שקורא הארץ.
קבוצה של אנשים בעלי תחושת אליטיזם שתמיד מרגישה איך היא יודעת יותר טוב משאר פשוטי העם.
מדברים על דמוקרטיה ופועלים חד צדדית נגד המדינה על מנת להוביל את האג'נדות שלהם תוך כדי התעלמות מרצון הרוב.
וגם בטבעוניות, החליטו שזאת האמת ומתחילים לשטוף לכל שאר המדינה את המוח.
תעזבו אותנו בשקט! פנאטים!!

46 לא חבל על הילד? נדב
  • 10:31
  • 24.12.12

למה לדפוק את ההתפתחות התקינה של הילדים? טבעונות זו לא בריאות, זו אמונה

47 מעניין כמה ילדים נולדים בימים אלו ומקבלים את השם "גארי"....חבורת פאתטים.  (לת) אובייקטיביסט
  • 11:03
  • 24.12.12

48 אין מנוס אלא לומר את הדברים בקול רם וברור אנטריקוט
  • 11:41
  • 24.12.12

הולכת ונוצרת כת חדשה.
אתם פשוט כת, וגרוע מזה, כת מיסיונרית.

על החתום, מי שמקווה לאכול סטייק טוב בצהריים. יאמי!

49 סרט שחובה לראות ולהפנים טבעונינוס
  • 11:44
  • 24.12.12

Forks Over Knives
http://www.imdb.com/title/tt1567233/

50 אבל בשר זה טעים! אביבית
  • 12:14
  • 24.12.12

וזה ישאר טעים לא משנה כמה צדקנות תשפכו על זה. כל דבר שאתם בסופו של דבר עושים או מכנסים לגוף הוא לא בדיוק בריא (חומרי הדברה הזכרנו?). אז גם בשר לא ממש בריא כי נותנים לחיות אינטיביוטיקה. אז מה? גם ראיתי את ההרצאה של הליצן הזה, והוא לא הרבה יותר מדמגוג (אמנם, יש לו כמה נקודות טובות).
"טבעוני מלידה". אתם השתגעתם לגמרי.

51 דיאטה של ירק, פרי, ומעט בשר, דגים וחלב - ככל הניראה רצויה מאוד א
  • 15:05
  • 24.12.12

אבל טבעונות היא זריקת קוביה על גורלינו הביולוגי. כל ההסברים הביוכימיים והביולוגיים שלהם לוקים בחסר במקרה הטוב. הם מדברים כאילו הבנת כל התהליכים המיקרוסקופיים בגוף האדם ברורה כשמש. טיפוסי לפסאודו-מדענות. באשר להתפרצות החמלה על החיות המיוצרות ומושמדות באכזריות - הדאגה הראויה לחיות היא תחליף מלאכותי ומסוכן לדאגה על העוולות החברתיות וגורלם של אינספור בני-אדם הנרמסים ע"י בעלי המזל... אבל זה לא חדשות. זה עוד תינוק של הצביעות השמאלנית-ליברלית: מצד אחד "דאגה" לאדם מצד שני אגונצנטריות קיצונית. מצד אחד רואים עצמם כערש האינטלגנציה, מצד שני בורות מדהימה.

52 אני מניח שלגדול במשפחה טבעונית זה כמו לגדול במשפחה חרדית קיצונית. י
  • 16:29
  • 24.12.12

דבר ראשון שילד למשפחה טבעונית יעשה במסגרת מרד הנעורים שלו זה יהיה לאכול את כל הבשר שבעולם.ומשם כבר אין דרך חזרה. כמו החוזרים בשאלה שמנסים "לטרוף" את כל מה שיש לעולם החילוני להציע.

53 תזונה קדמונית היא התזונה המותאמת לאדם.חפשו פליאו סטייל בגוגל אאא
  • 18:12
  • 24.12.12

האדם הוא אוכל כל!! כך התפתחנו במיליוני השנים האחרונות.
ציידים ולקטים,שאספו וצדו את האוכל.
היפנים אוכלי הדגים והבשר שאינם אוכלים לחם ודגנים!!!! הם העם הבריא ביקום
חיטה ודגנים למיניהם ,סוכרים,ושמנים מתועשים הם הרעל בתזונה המודרנית

54 כתבה מרחיבת לב, תקווה לעולם טוב יותר. כל הכבוד!  (לת) רויטל
  • 20:07
  • 24.12.12

55 חפשו את הסרט fathead: לכל הטבעונים שמפנים להרצאה של גארי יורופסקי: ראיתי את ההרצאה. אני מוכרח לומר שלא התרשמתי. הרבה מהדברים שהוא אומר פשוט לא נכונים עובדתית, לא חסרים אצלו כשלים לוגיים, וגם הסגנון הוא די מתלהם. עכשיו נראה אם אתם מסוגלים לעמוד בדרישות שלכם מאחרים. אני הלכתי לראות הסרט שאתם ממליצים עליו, עכשיו חפשו ביוטיוב fathead full movie ותראו את הסרט, הוא די מעניין. אם הטענה שלכם היא שהבחירה שלכם היא בחירה מושכלת שנובעת מהסתכלות נכוחה על המציאות ובחינה של מגוון הראיות לגבי השפעת המזון על גופנו (השאלה המוסרית היא נפרדת, כמובן), לא צריכה להיות לכם בעיה לראות את הסרט הזה (אזהרה: בסרט לא רואים כל מיני צילומים ממשחטות). לכל אלה שלא טבעונים, אני גם ממליץ לראות את הסרט, הוא באמת מעניין. J-CAT
  • 21:11
  • 24.12.12

לכל הטבעונים שמפנים להרצאה של גארי יורופסקי: ראיתי את ההרצאה. אני מוכרח לומר שלא התרשמתי. הרבה מהדברים שהוא אומר פשוט לא נכונים עובדתית, לא חסרים אצלו כשלים לוגיים, וגם הסגנון הוא די מתלהם. עכשיו נראה אם אתם מסוגלים לעמוד בדרישות שלכם מאחרים. אני הלכתי לראות הסרט שאתם ממליצים עליו, עכשיו חפשו ביוטיוב fathead full movie ותראו את הסרט, הוא די מעניין. אם הטענה שלכם היא שהבחירה שלכם היא בחירה מושכלת שנובעת מהסתכלות נכוחה על המציאות ובחינה של מגוון הראיות לגבי השפעת המזון על גופנו (השאלה המוסרית היא נפרדת, כמובן), לא צריכה להיות לכם בעיה לראות את הסרט הזה (אזהרה: בסרט לא רואים כל מיני צילומים ממשחטות). לכל אלה שלא טבעונים, אני גם ממליץ לראות את הסרט, הוא באמת מעניין.

56 את פשוט רעה! רחל מתל אביב
  • 02:02
  • 25.12.12

לא יכול להיות שאת טבעונית, טבעונות הולכת עם חמלה ואהבה ואת ההפך הגמור, את בדיוק כמו שכתבו כאן כמה מגיבים: פנטית ומיסיונרית שלא מוכנה לקבל מישהו שחושב אחרת ממנה. תתביישי לך!

57 מקסים ומעורר תקווה והשראה :)  (לת) כל הכבוד
  • 17:11
  • 03.01.13

58 הטרנד הטבעוני מגוחך מיכל
  • 12:31
  • 19.01.13

כל הציוויליזציה של בני האדם, שריבוי האוכלוסין שלהם משתלט על כדור הארץ ומאיים עליו מבחינה אקולוגית בכל התחומים, היא כולה בנויה על הרס של משאבי טבע וכמובן הרג המוני של בעלי חיים.
כל שדות התבואה שמגדלים את הלחם-שיפון של הצמחונים ואת הסויה והתירס שלהם, הם קילומטרים על קילומטרים של אדמה שנבזזה למעשה מבעלי חיים בחיק הטבע, הרגה אלפי חיות במטרה לסלול שדות תבואה אינסופיים בשביל שלטבעוני יהיה את הפריכית והבננה שלו.
אוכל הבשר מפרה ומרבה בעצמו את הבקר כדי שיוכל לשחוט אותו אחר כך. טבעוני הורג את החיות שבטבע, לא חיות שהוא הרביע בעצמו, כדי שיוכל לזרוע עוד תבואה על חשבון שטח המחיה שלהן. במה זה יותר מוסרי???!!
וכל החפצים שהטבעונים משתמשים בהם, כל הרכוש, לא נעשה על גב של חיות אומללות שמתו/נוצלו למען הטכנולוגיה האנושית??!!
וכל הרפואה שהמין האנושי חב לה את חייו הארוכים והטובים, כל הרפואה המשוכללת הזו, לא התאפשרה בזכות אינסוף ניסויים בעכברים "אומללים" ובקופים "חפים מפשע"?

לבעוט בחתול ברחוב – זה צער בעלי חיים.
להכאיב לפרה ברפת בלי שעשתה לך כלום ובלי שתופק מזה תועלת קריטית למין האנושי – זה צער בעלי חיים.
להפרות חיות במיוחד כדי להאכיל בהם את המין האנושי שלך זה כבר לא קשור לרצח ולא קשור למוסר בכלל. קודם נראה את הטבעונים מוותרים על כל הטיפול הרפואי, כל התוספים התזונתיים שלהם, כל מותרות העידן המודרני וכל הטכנולוגיה – וכן, כן, גם על כל הפירות והדגנים שהם קונים בכמויות בשוק הסיטונאי, ושוכחים שהם כולם גודלו על אדמה שנבזזה מבעלי חיים שנהרגו בשביל זה, ורק אז—- נדבר כולנו על המוסריות שבאכילת בשר…

פעילות
המלצות