למה נשכח דן בן אמוץ

הוא היה אחד המנסחים הבולטים והמשפיעים על הישראליות, אבל מאז מותו נעלם כמעט לחלוטין מהתודעה. לוי זיני, שביים סרט תיעודי חדש על דן בן אמוץ, מספר מה גרם לו להתחקות אחר המיתוס שלו

בתוכנית הרדיו שלו, בבוקר של 8 באפריל 1989, סקר אלכס אנסקי את העיתונים בזו הלשון: "חברים בלהקת פיקוד מרכז נעצרו בחשד שהשתמשו בסמים. חתונת צמרת שנייה בירושלים לחתן שלום זוהר, בנו של הרב אורי זוהר, שקידש את יסמין איינשטיין, בתו של אריק, כדת משה וישראל לאורם של כוכבים שהגיעו בעיקר מתל אביב. והנה הכותרת הראשית של היום: אין התקדמות בשיחות השלום עם הפלסטינים. ראש הממשלה יצחק שמיר יוצא לשיחות קשות בוואשינגטון. ועוד משהו. בכל עיתון שתיקחו הבוקר לידיים ובכל מהדורה של חדשות ברדיו יספרו לכם בהרחבה על האירוע שמדברים בו כבר כמעט שבועיים: מסיבת הפרידה מהחיים של העיתונאי והסופר דן בן אמוץ. לוויה בלי מת. והנפטר בעצמו הוא המראיין".

רק לפני 23 שנים בן אמוץ עדיין היה אדם שבכל עיתון ובכל מהדורת רדיו מדברים עליו בהרחבה. הוא היה אחד המנסחים הבולטים והמשפיעים על הישראליות ¬ ולעתים נדמה שנהפך בן לילה למנסח-לשעבר. רבים התאמצו להשיג הזמנה למסיבת הפרידה שערך לאחר שחלה בסרטן, אבל זמן קצר לאחר מכן סירבו רבים מהם לאפשר את שידור הקטעים שבהם הופיעו. נדמה שברגע אחד התהפכה הקערה על פיה ורבים ביקשו למחוק את הקשר שלהם אל המנוח, שהיה נטוע בלב הישראליות במשך עשרות שנים.

דן בן אמוץ במסיבת הפרידה, עם עמוס עוז וטומי לפיד
דן בן אמוץ במסיבת הפרידה, עם עמוס עוז וטומי לפיד. צילום: אלכס ליבק

הוא היה דמות הצבר האולטימטיבי והביוגרפיה שלו מספרת את סיפורו של כור ההיתוך האכזרי של הארץ הזאת. ב 1923 נולד בפולין בשם מוסיה תהילימזוגער וב 1937 בא ב"עליית הנוער" לכפר הנוער בן שמן. ארבע שנים לאחר מכן כבר נהפך לדן בן אמוץ ומחק את עברו הגלותי. זה היה אז צו השעה.

הישראליות היתה הפרויקט האמיתי של בן אמוץ, אבל מלבדה הוא השאיר רזומה עשיר. הבמאי לוי זיני מונה אותם: 25 ספרים פרי עטו, שמונה תערוכות, שש תוכניות רדיו, 980 ערבי ראיונות, כתיבה לשישה עיתונים, תרגום חמישה ספרים, משחק בשלושה סרטי קולנוע, שני תסריטים, ארבעה מחזות זמר.

את המסיבה ההיא תיעדו אז מוטי קירשנבאום ודליה גוטמן והיא עומדת במרכז "דב"א ¬ סיפורו של גיבור מקומי", סרטו של זיני המנסה להתחקות אחר המיתוס ההוא ולהבין מה הוא היה ואיך קרה שנמחק לחלוטין.

זיני משתמש בקטעים מרתקים מהמסיבה ההיא: דברים שאומרים עמוס עוז ומאיר שלו, התפרצויות הזעם של בן אמוץ על נתיבה בן יהודה ואריק לביא, שניסו לחרוג לרגע מהתוכנית המוקפדת מאוד שלו, ומפגש בלתי נשכח בינו לבין עמוס קינן. אבל לא רק בן אמוץ עצמו עומד לבחינה מחודשת בסרט אלא התקופה כולה, הדור ההוא שלמדנו להעריץ ולאחר מכן בעטנו בו עד כדי מחיקה.

להתבונן ממרחק

זיני, בן 59, מבקש להתייחס אל ישראל ההיא במונחים של חברת נוער. הוא אומר שהיו "המקובלים" (בן אמוץ וחבורתו) והיו שאר הכיתה. "אני הייתי בשאר הכיתה", הוא צוחק.

הוא יליד ירושלים. "אני בן להורים ממוצא מרוקאי. אבא שלי הגיע לכאן ממרוקו ואמא שלי נולדה בעיר העתיקה בירושלים להורים שהגיעו ממרוקו. אני מודה שהייתי מאלה שחלמו, לפחות בתקופה מסוימת שאחרי 'לזכור ולשכוח' ו'לא שם זין', להיות חלק מזה. דן בן אמוץ היה מושא תשוקה. הסרט הוא ניסיון להתבונן ממרחק של זמן על הישראליות המונוליטית הזאת, שהוכתבה לנו".

עד לא מזמן היה זיני המנהל האמנותי של ערוץ 8. את התפקיד עזב כשהתחלפו הבעלים של הערוץ. השנה זכה בפרס אמנות הקולנוע מטעם משרד התרבות והספורט לשנת 2012. בין הסרטים שיצר במשך השנים: "נחשון וקסמן ¬ הספירה לאחור", "התוכנית להגנת עדים", "הכותל בידנו", "רק כך אני יכול לראות". לדבריו, הוא אחד האשמים במה שהוא מכנה "דוקו הפחדות". "היתה לי חברת הפקות, טושוט סרטים, שאתה עשינו את 'בולדוג', שאני הכי גאה בזה", הוא מספר. "התחלנו לצעוק טייקונים לפני שמישהו צעק טייקונים. ואז עשינו את הסדרה 'אנטיביוטיקה' עם דנה וייס, שבה הבאנו את שטיק ההפחדה. התחלנו ליצור סרטים כאלה של 'בואו נפחיד אתכם ואז ניתן לכם את הפתרונות'. חלק מהטענות שלי לערוץ 2 זה שהם העלו את מינוני הרגש. הכל עובד דרך הבטן. אנחנו עבדנו אז על הפחדות והיום הכל עובד רק על רגש. יש לי חלק בזה. להגנתי אני יכול להגיד שפרשתי מזה ב 2008 ומאז אני עושה קולנוע דוקומנטרי עצמאי. לא שאני יכול להתפרנס מזה".
הסרט החדש שלו מרתק. כשהוא נגמר הצופה רוצה עוד מזה. אולי כי הוא מספר סיפור שלא ייאמן, על דבר מה שהיה חזק ונוכח ומרכזי ממש לא מזמן, ונראה שנמוג באחת. הדבר דומה לצפייה במותחן שבו כבר בסצינה הראשונה מתברר מי הוא הרוצח ¬ ובכל זאת קיים המתח של איך זה בדיוק יקרה. זיני אומר שהוא מתפלא על האופן שבו התרבות הישראלית של ההווה תמיד זורקת לאש את מה שהיה לפניה. לא תרבות שמניחה שכבה על שכבה.

על מסיבת הפרידה אומר אורי אבנרי בסרט שזו היתה מסיבת הסיום של הדור, לא רק של בן אמוץ. חוה אלברשטיין אומרת, "זה כאילו שזכית במין חותמת כזאת של נצח, של ישראליות". העיתונאי רינו צרור אומר: "זה ממש הפילים הזקנים מתכנסים כמו בסרטי טרזן הישנים, והפיל החזק הולך לאט לאט לבית הקברות, כדי למות שמה רחוק". ואילו אמנון דנקנר אומר שהאנשים שהיו במסיבה במידה רבה ביכו את עצמם: "אנחנו מדברים על שנת 1989, זו כבר השנה שש"ס התחזקה, שהמזרחיות הרימה ראש בארץ. זאת תקופה של מהפכה, של חילופי משמרות, וזאת היתה המסיבה של המשמרת היוצאת".

במסיבת הפרידה של בן אמוץ היו "כולם", או כל מי שנחשבו אז לכולם. זיני מעיר שרוב רובם של המשתתפים היו אשכנזים. עמוס עוז ומאיר שלו, שאול ביבר, אורי אבנרי ונתיבה בן יהודה. יהונתן גפן, נורית גלרון ויהודית רביץ, שלמה ארצי, יעקב אגמון, גילה אלמגור, טומי לפיד, חיים חפר, יוסי בנאי, רבקה מיכאלי, שולמית אלוני, חיים טופול, אריק לביא ועמוס קינן. רשימה חלקית מאוד. והיה שם גם אמנון דנקנר, חברו הטוב אז.

ספרות דיבורית

בן אמוץ מת באוקטובר 1989. ב 1992 פירסם דנקנר את הביוגרפיה שלו. הספר חולל שערורייה בעיקר בגלל שני גילויים שהיו בו. האחד הוא טענתו של דנקנר כי בן אמוץ התוודה בפניו לפני מותו כי שכב עם אמו כשהיה בן 13. הגילוי השני היה על יחסי הניצול של בן אמוץ עם נערות.

הארץ סערה. דומה שכל עבודתו של בן אמוץ הושחרה פתאום. אינספור הספרים שכתב אינם עוד על המדפים, נשכחו המערכונים שכתב, הכתיבה העיתונאית שלו, המילון לעברית מדוברת ובעיקר המכלול שהיה, האייקון שהיה. הכל נעלם כלא היה.

לוי זיני. חמלה וקנאה
לוי זיני. חמלה וקנאה. צילום: יוני פזי

"נורא קשה להבין היום מה הוא היה", אומר זיני, "כי אין היום דמות של הישראלי שאנחנו נושאים אליו עיניים, כזה שאנחנו אומרים שכמוהו אנחנו רוצים להיות. באותם ימים היו כמה כאלה והוא היה אחד מהם. הוא היה אייקון תרבותי, הוא גילם את הישראליות, הוא היה מודל. בן אמוץ היה מהבולטים שבמודלים לישראליות גם משום שהוא היה קולני וגם מפני שהוא התפזר על המון תחומים".

למה החלטת לעשות את הסרט?

"האמת היא שזה לא מסוג הסרטים שהם בתחום העיסוק שלי, יש לי תחביבים אחרים. אבל ראיתי את החומרים של המסיבה, ומה שריתק אותי שם זה שאני יכול לבחון את יחסי עם אותם אנשים שהכתיבו את מה שצריך להיות, את מה שגם אני רציתי לאמץ כתרבות וכזהות שלי. סיקרן אותי לבחון זאת ממרחק הזמן.

"גם יש שם דמות פרובוקטיבית, ואני מודה שפרובוקציה היא דבר שאני אוהב ושחסר מאוד בחיינו התרבותיים הנוכחיים. דן בן אמוץ הזיז גדרות בלי פחד ועם נכונות להישרט, ותרבות זקוקה לאנשים כאלה.

"כל הוויכוח אם הוא היה מוסרי או לא היה מוסרי ואם דנקנר דיבר אמת או לא הוא הוויכוח של 'המקובלים', ואני מודה שאני לא מתחבר לוויכוח הפנימי שלהם, הוא לא באמת מעניין אותי. אני מודה שבעניין הזה אני חש קצת שמחה לאיד. במשך שנים היה שיתוק של כל האחרים, נדחקו הצדה כל המהגרים. אז יאללה בסדר, תריבו. המקובלים הולכים מכות, מה אכפת לי. תתישו אחד את השני"

בן אמוץ ודנקנר
בן אמוץ ודנקנר. צילום: ירון קמינסקי

למה הוא נשכח?

"אני לא מבקר ספרות, אבל חזרתי לספריו כשעשיתי את הסרט. אני זוכר את ההשפעה העצומה של 'לזכור ולשכוח' עלי כנער צעיר ואת 'לא שם זין', הם היו מטלטלים. והיום כשקראתי חשבתי: האיש חופר, בלתי נסבל כמה הוא חופר.

"מה שכן מחזיק מעמד קצת יותר הוא ההומור שלו. גם אי אפשר לקחת ממנו את זה שהוא כתב דיבורית. הוא שיחרר את חרצובות הכתיבה לרבים פה. לדעתי הוא נתן לגיטימציה לזרם ספרותי. בסרט מופיעה הסופרת יהודית קציר שכתבה את הסיפור הראשון שלה כנערה ושלחה אליו. העובדה שהוא הוריד את השפה לרמה שנגישה לכולנו איפשרה לרבים לכתוב. אני זוקף זאת לזכותו. סופר דגול הוא לא היה, אבל אני גם לא חושב שהוא רצה להיות סופר דגול. הוא רצה להיות סארטר המקומי, זה שייתן לנו את רצפט חיי היום-יום הנכון בעידן המודרני. כך לתפישתי".

סטירת לחי

אחת הסצינות הבלתי נשכחות בסרט היא זו שבה בן אמוץ מזמין לבמה את עמוס קינן. קשה להחמיץ את הבוז של קינן כלפי המסיבה, כלפי משתתפיה וכלפי בן אמוץ עצמו. זוהי חבורת אנשים שהיו אכזריים זה אל זה לא פחות משהיו כישרוניים או שנונים, והעובדה שבן אמוץ עמד למות לא ריככה דבר.

קינן מציע לבן אמוץ לשיר לכבודו שיר. הוא שר לכבודו את "חיילים אלמונים" ¬ הימנון הלח"י, שעמו נמנה קינן, וסטירת לחי לבן אמוץ איש הפלמ"ח.

איך אתה מסביר את היחסים הסבוכים האלה?

"נורית גרץ, אשתו של עמוס קינן, תיארה זאת במונחים קולנועיים ¬ שזה היה כמו סרטי ג'ון ויין נגד הפילם נואר. עמוס קינן היה בלח"י. לתחושתו הם עשו את המלחמה האמיתית ואז באו הפלמ"ח החארות האלה ואמרו שהם בכלל שיחררו את המדינה. בשנת 1956 דב"א הוציא עם חיים חפר את 'ילקוט הכזבים', שני הכלומניקים האלה, וכולם כבר היו משוכנעים שהפלמ"ח שיחרר את המדינה, כשבסך הכל מה הם עשו? רק גנבו תרנגולות ועשו קומיזיצים. בעוד אנחנו, הלח"י, היינו באפילה, במחשכים, ועשינו את המלחמה האמיתית. משם התחילה האיבה ביניהם".

מנגד, הם גם שיתפו פעולה לפעמים.

"הפוליטיקה חיברה אותם. יש בסרט תמונות משותפות שלהם מהפגנה של הפנתרים השחורים. בשנות ה 60 הם הוציאו ב'ידיעות אחרונות' ביטאון סאטירי שנקרא 'ציפור הנפש'. הם גם שיתפו פעולה בסרט 'חור בלבנה' של אורי זוהר. לכל אורך הדרך היו ביניהם יחסים של אהבה-שנאה כזאת, קטנונית, ילדותית, מטופשת ומלאת עומק. זה תענוג".

לא היה ברור בכלל אם קינן ייענה להזמנה ויבוא.

"לפני המסיבה היה דיון מטורף אם יבוא או לא יבוא. הוא תיעב את הערב הזה. הוא אמר זאת על הבמה. הוא מתחיל את הנאום שלו בציטוט של ויטגנשטיין שאמר שהמוות הוא לא חלק מהחיים כי את המוות אי אפשר לחיות. הוא עוקץ את דב"א על כך שהוא מנסה להפוך את המוות למשהו טריוויאלי, לחלק מהחיים. גם בראיון שהוא עשה אחר כך קינן תהה מי עושה מסיבה כזאת. לדבריו אדם רוצה למות בקרב המשפחה שלו, הוא חוזר לחיקה, ומה הוא עושה צרמוניות?"

בן אמוץ ממליץ לקינן באחד מהמכתבים אליו לכתוב ספרות פורנוגרפית להמונים ושם לשתול את הרעיונות שלו.

"אחרי 'לזכור ולשכוח' ו'לא שם זין', שאר הספרים שלו היו מעטפת פורנוגרפית שנועדה למכור את דעותיו, להגיע לקוראים, והוא גם המליץ על זה לעמוס קינן. אלה שנים שבהן בצרפת היו אנשים כמו סארטר וקאמי, אנשים שניסו להתוות דרך חיים, ואני חושב שזה מה שהוא ניסה להיות. לאחרונה מישהו פירסם ספר על סארטר וקאמי א-פרופו תשוקתם למין הנשי. הברווזון המכוער סארטר מול יפה התואר קאמי. היה מסקרן לכתוב ספר כזה שמתייחס לקינן ובן אמוץ, ששניהם ממניחי יסודות ההומור פה. בניגוד לדב"א, קינן זכה ומי שכתבה את הביוגרפיה עליו ('על דעת עצמו') היתה אשתו, נורית גרץ, והיא באה מאהבה. דנקנר כעס כשהוא כתב".

בסרט דנקנר אומר שהביוגרפיה ניצחה. שהדברים שנכתבו בה התקבעו בציבוריות הישראלית. אם כי זו לא התוצאה שרצה, שלא ישמעו מערכונים שלו או לא יקראו שום מלה שלו. אבל לא כל כך קוראים ודי סולדים מבן אמוץ. גם אתה תולה בביוגרפיה את העובדה שנשכח?

"אם לחזור להשוואה לחברת הנוער, מה שסיקרן אותי הוא היחסים של החברה הישראלית עם הדמות הזאת; היא הרי בחרה בו לאייקון והיא בחרה לזרוק אותו. לכאורה בגלל דנקנר. ואני אומר לכאורה, כי לדעתי הביוגרפיה הזאת הדביקה ריח רע לתהליך חברתי ותרבותי שהיה קורה פה ממילא. דנקנר קפץ מהספינה הזאת כי הוא הבין שהיא שוקעת והבין איפה הספינות הבאות. הוא עשה זאת אף שזה לא היה פופולרי בקבוצת ההתייחסות שלו, הוא הבין מה קורה מוקדם מאחרים".

נראה כאילו זה קרה בבת אחת. רגע אחד הוא היה מדורת השבט וברגע הבא שכחו אותו.

"אני תולה זאת בתחילת השידורים של ערוץ 2 בשנת 1993. ההפרטה הזאת, פתאום היה שפע של פרצופים ישראליים על המסך, זה היה הרגע. ערוץ 1 צעד עם ההגמוניה, וטראח, נהיה ערוץ 2, ובאיזו ריצה רוב החברה הישראלית רצה אליו. פתאום היה שחרור. השתחררנו".

והשחרור הזה הוביל אותנו לשמרנות אין קץ.

"אנחנו חברה פוריטנית ואנחנו כרגע בעידן של פוליטיקלי-קורקט שבא לצעוק. אין פה אף איש תרבות שמעז להביע דעה. אין".

או מישהו שמעז לחיות את חייו בצורה לא מהוגנת, לפחות למראית עין.

"בסרט יש קטע שבו דב"א מצולם ליומן שישי בערוץ 1. זה היה בשנת 1979. באותה שנה כל החילונים ראו ביום שישי ערוץ 1 והדתיים ראו את זה במוצאי שבת, כך שהיה ברור לו שהוא מגיע ל 90% מהבתים בישראל, והוא בחר להביא לצילומים האלה נערה בת 16 כדי שיראו. הוא הלך לו שם בשוק הפשפשים ומרט שמלתה של כל נערה או אשה שחלפה שם כי הוא חשב שהדימוי של רב-שגל יסייע לו להגיע לקוראים שלו".

היום היו מכניסים אותו לבית סוהר.

"בוודאי. זאת התקופה שעליה כתב יהונתן גפן את 'חומר טוב'. זה היה חלק מהאווירה השוביניסטית הבלתי נסבלת והנצלנית, והיתה תחושה אז שככל שאתה שם יותר חריצים על קת האקדח שלך אז שיחקת אותה. שימי לב שבכל חומרי המסיבה לא היה אחד שעלה לבמה ¬ נכבד ככל שיהיה ¬ שלא תיבל את דבריו ברמיזות מיניות. כאילו שבחברתו של בן אמוץ היה מותר קצת להשתעשע, קצת לרמוז. עמוס אילון אמר עליו שהוא הוריד לעברית את המחוך כדי שכולנו נוכל להתמזמז אתה. פתאום מותר לדבר בשפה כזאת, הוא כאילו נתן לגיטימציה. היום זה אסור. צריך גם לשים זאת בהקשר של תקופה. היה כאן משב רוח שבו הקיטור יצא מתוך סיר הלחץ בעוצמה. גם חבורת 'לול', וחבורת ז'אק קתמור, פתאום היתה תסיסה של הורמונים".

והיו גם העימותים האכזריים והביקורת הנוקבת שלהם זה על זה.

"עם כל הרעות החולות שלהם הם היו אנשי תרבות והם ציחצחו חרבות. אני טוען שמה שקורה לנו היום זה שהשביל הולך ונהיה צר. הם נצמדו לגדרות והזיזו אותם. הוא, יונה וולך, דוד אבידן. הם פתחו לנו שבילים רחבים. איכשהו מאז שיש ערוץ מסחרי הדברים השתנו. אני חושב שהערוץ המסחרי חולל פה פשעים חברתיים ואיכשהו אין כאלה שמזיזים את הגדר. הכל הולך ונהיה צר, ומשעמם, משעמם עד מוות".

שינית את דעתך על בן אמוץ בזמן עשיית הסרט?

"בתוך המסע הזה הרגשתי חמלה וקנאה. קנאה על ויכוחים, כמו הוויכוח שהיה לו עם עמוס קינן שהגיע אל הפריים-טיים של הקיום פה. אין לנו את זה היום. וחמלה כי פתאום אתה מסתכל על האב המייסד בפרספקטיבה של זמן ואתה מבין שיש דברים שלא נבעו מרוע אלא ממצוקות נפשיות שלו ואתה מרשה לעצמך להיות סלחני".

יש סיפור מדהים של שאול ביבר, שהיה עם בן אמוץ במחנות העקורים באירופה: כשקרוב משפחה שלו רצה לספר לו על גורל משפחתו שנספתה, בן אמוץ סירב לדבר אתו ולשמוע. מה לו ולזה.

"הוא חתך, כמו שאומר אורי אבנרי. הם היו אנשים חסרי רגש. הוא לא היה מסוגל לנהל יחסים של רגש. אני לא פסיכולוג, אבל זה מה שעולה שם. עמל, הבת של נתיבה בן יהודה, מספרת בסרט על האלימות שהיתה אצורה בהם, על דור תש"ח שחווה את המלחמה הנוראית ההיא. הם היו הלומי קרב כשאף אחד לא ידע שיש דבר כזה בכלל. מערכת היחסים הכי עמוקה שלו היתה עם החברה הישראלית, על זה הוא עבד".

היה שלב שבו זיני חשב לקרוא לסרט "זה ייגמר בבכי". בתחילת הסרט מספר אורי אבנרי שכאשר אדם חותך מהזהות הקודמת שלו הוא מאבד את הרגש ושהוא עצמו לא בכה אף פעם בחייו. בסוף הסרט מספר דנקנר שאחרי שבן אמוץ התוודה על יחסיו עם אמו הוא גירש אותו מהבית. דנקנר ירד במדרגות ובכה. אבנרי מספר בסרט שכאשר חזר בן אמוץ מארצות הברית, משותק אחרי טיפול רפואי שכשל, הוא שכב במיטה ובכה כל הזמן. "בכי פיסי", מכנה זאת אבנרי.

"באיזשהו שלב הרגשתי חמלה כלפי הדור הזה", אומר זיני. "אם באתי בהתחלה באנטגוניזם כלפי הדור הזה שכפה עלי להיות משהו שצריך להיות, תוך כדי המסע של הסרט היתה לי חמלה. חמלה של מנצחים כמובן. הם דפוקים אבל הם חוללו פה נס בל ייאמן ובתוך כך הם שרטו את עצמם ופצעו את עצמם והעבירו לנו להמשיך לחיות עם הפצעים שלהם".


 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הוא היה צבוע וחריאת בורגני קטן וכולם ידעו זאת  (לת) נעם
  • 17:00
  • 01.11.12

02 לנעם עדי
  • 17:15
  • 01.11.12

אולי, אבל הוא המציא את השפה בה כתבת את התגובה שלך...

03 תרבות של 'חוסר תרבות'! "בן-הארץ"
  • 17:31
  • 01.11.12

זה היה דן בן אמוץ ואצרף אליו את חברו וידידו אמנון דנקנר. משום שהוא
החרה החזיק אחריו. ואם לא די לנו בהומור המקאברי של דן בן-אמוץ כי אז, קבלנו במתנה אחרי מותו את אמנון דנקנר, להזכיר לנו אותו את בן מינו וסוגו הגרוע שבשאול תחתיות. מקומם לא יכירם בחברה המכבדת ערכים. אלא מן הראוי שיימצאו בביב השופכין של השפה העברית. שם המקום שתימצא בו
גסות הרוח, הוולגריות ויצירות בכתב - במקום תרומה אמיתית לתרבות בשפה העברית. לא אחזיק פרי הבאושים בן-יצירתם ברשותי - מהחשש הברור להידבק במחלה ממארת.!!!

04 איזה כיף, לרגע אחד [קצר מאד] אנחנו יכולים לחשוב שאנחנו יותר טובים ממנו.  (לת) יהודי מסין
  • 17:49
  • 01.11.12

05 דן בן-אמוץ - ההיית חלום עבור דור שלם או שמא סיוט זכרון ושם שקל להשמיץ ולקלל. אבי גרינשפן
  • 18:03
  • 01.11.12


נכס ספרותי לא היית. רודף כותרות, סאדו-מזוכיסט שערוריתי. מה נשאר
אחריך?. חלל ריק. אף לא אחד נזכר למלא אותו.

06 דנקנר רוזטה
  • 18:13
  • 01.11.12

חבל לתת קרדיט לאמנון דנקנר. הוא בסך הכל היה השמן הלא מקובל שהזדנב וחי בשוליו של בן אמוץ. החי הצבוע על המת השרמנטי

07 למה נעלם דבא קובי
  • 18:31
  • 01.11.12

איש חולה פרסום שעיקר כוחו היה ונשאר הגילדה שאליה הוא שייך מכר את נשמתו תמורת עשר דקות של פרסום. אם ידע שדבא מזיין קטינות מה מנע ממנו להגיש תלונה במשטרה? מה קרה לכל הקטינות? חבל שלא הוגשה תלונה נגד מפיץ המידע על שיתוף פעולה עם האונס!

08 הוא ניצל גם נערים שהצטרפו לשי"ח תלמידי תיכון "פרס עליהם את חסותו" ושגל.. michael
  • 18:46
  • 01.11.12

לאחר מלחמת ששת הימים כשרן כהן הקים את תנועת השמאל שי"ח והקים לה חטיבה של תלמידי תיכון, דן בן אמוץ המאוד פופולרי "פרש עליה את חסותו". התנהלו בבית שלו אורגיות של סמים ומין ובן אמוץ, חגג עם נערות ועם נערים שהתרגשו מאוד מעצם ההזמנה לביתו של ה"איייקון התרבותי"..

09 החת והפשע החמור ביותר של דן היה בזה שהוא היה הגדול מכולם החכם מכולם והמוכשר מכולם למרות שה"כולם" היו משלנו ורק משלנו - גם בגן עדן לא מקבלים חנינה על היות האדם מודע לסוד החיים  (לת) פלץ
  • 18:50
  • 01.11.12

10 לוי זיני חוטא בעצמו בדבר שהוא מדבר נגדו משה
  • 18:57
  • 01.11.12

היום דווקא יש הרבה אנשים שיוצרים ומדברים ומעיזים הרבה יותר מבן אמוץ ודומיו,אלא שבדיוק בגלל שאין יותר תלות בערוץ מרכזי האנשים האלה לא מצויים במרכז תשומת ליבו של הציבור וגם לא מעוניינים בכך,אם פעם היה ערוץ אחד,היום יש מאות מיליונים,והמתרחש בהם נועז ומעניין ומרתק ומזיז גבולות הרבה יותר מהקריקטורה הפשטנית של בן אמוץ ובני דורו,פושט כל התפישה של דמות מרכזית ,של מקובלים ושוליים,הולכת ועוברת מהעולם,כחלק מתזוזת הגבולות המשמעותית שזיני וחבריו המתעדים מחמיצים

11 דנקנר הוא צבוע מזדנב ואוכל נבלות! נקווה שהוא ישחרר אותנו מנוכחותו ביקום ומהר!  (לת) מתי ההספד על דנקנר?
  • 18:58
  • 01.11.12

12 אכן , מאז ערוץ 2 הארור, אנחנו פוריטנים הרבה יותר , צבועים הרבה יותר , אמריקאים הרבה יותר. איפה ההומור והשובבות הצברית של בן-אמוץ ואיפה אנחנו. נותר רק להלין על-כך שהמאה ה 20 לא תחזור  (לת) המאה ה21 : דור הפלסטיק
  • 19:01
  • 01.11.12

13 הנה תשובה לשאלה: דן בן אמוץ היה אז החילוני המושלם, סופר גס רוח, מקסים. היום נתגלה פרצופו האמיתי, החולני, המגעיל, וכל חילוני היום מתבייש בו ובאורח החיים שהוא מייצג. אבל גם כאן יש צביעות איומה: בספרים ובסדרות הטלוויזיה שיוצרים היום נמצאת תרבות גרועה יותר, גסה יותר, אלימה יותר, רדודה יותר. יום יבוא וגם בה יתבייש החילוני החדש, המבין.  (לת) משה יהלום
  • 19:27
  • 01.11.12

14 רק שמחה לאיד. ו"חמלה" כידוע היא המינוח החדש (והמתוחכם עאלק) לשמחה לאיד. מוריסי
  • 19:34
  • 01.11.12

לא אהבתי את בן אמוץ בחייו, אבל הערכתי את יצירתו. כל מי שזימזמו סביבו בחייו הם גם אלה שדחו אותו בצדקנות אחרי מותו. ובראשם, כמובן, דנקנר, שמיהר לעשות קופה על המת עם סיפור א-ל-שבועון "לאישה" שהמציא.

15 אתה לא מצייץ, משמע אתה לא קיים  (לת) רנה בן אמוץ
  • 19:45
  • 01.11.12

16 לוי זיני. אם אתה תורם 1000 שח לבי"ח, אני נותן לך על דיסק, את כל הסרט על "מסיבת הסיום" של דן בן אמוץ. נרי אבנרי. ארכיונרי.  (לת) נרי אבנרי
  • 19:46
  • 01.11.12

17 דן בן אמוץ אנס הרבה נערות, חלקן קטינות, בתולות ותמימות, ואפילו כתב על כך ב"ספריו" ברוב חוצפתו ובהמיותו, אבל לא הכניסו אותו לשבע שנים בכלא כי הוא אשכנזי ופלמ"חניק, אחד מ"שלנו", מהחונטה  (לת) אבי צנעני
  • 19:47
  • 01.11.12

18 תיקון אמת היסטורית לגבי העיוות של קינן ולח"י ריג
  • 19:49
  • 01.11.12

מחתרת קבוצה קטנה וזניחה בהשפעתה על שחרור הארץ ,למעשה השפעתה הייתה מזיקה לתהליך.מנתה קומץ "לוחמים".ההגנה היא כמובן היוותה את המאסה את השדירה היחידה למעשה של שחרור הארץ וגולת הכותרת הקצפת - "הפלמ"ח".

אז....שלא יבלבלו אתכם.

19 דן בן אמוץ הוא בושה וחרפה , בהמה גסה שהניפה על דיגלה את הזימה הגסות הכוחניות והזילות. אבי צנעני
  • 19:54
  • 01.11.12

בושה למדינה, בושה לישראליות, בושה ליהדות ובושה לחילוניות ובושה לתרבות ובושה לכל ההורים שאת בנותיהן דפק וזרק, בלי לשכוח לספר על זה לכולם. ידע להיות חבר טוב של "הברנז'ה" , התקשורת והבוהמה שניסתה והצליחה לדחוף אותו בכוח לעם, אבל הנה עובדה, העם, גם האליטותף שאף פעם לא ממש הבינו מעולם מה טעם נמצא בסופר הגרוע הזה והנואף הבהמי הזה הזאת סולד ממנו ומקיא אותו גם לאחר מותו. בושה בושה בושה.

20 אין ספק שהדור שבנה את המדינה חולל נס, עם כל החולירות הנילוות. היום, הימין מנסה למחוק עבר מפואר זה. דן בן אמוץ לא היה אף פעם איזה סופר מי ישמע, בעיקר בבתים שידעו סופרי איכות. הוא רצה לייצג תקופה. בעודו לא מייצג. בעיקר באורח חייו.  (לת) שומר חוק
  • 20:06
  • 01.11.12

21 לוי זיני הוא איש מעולה, חכם שנון ואיש יפה בנפשו ובמראהו זה גם נגזר משמו. לטעמי בזבז קצת מכישרונו על בן אמוץ. נפגשנו לאחרונה אחרי 39 שנה. בהצלחה.  (לת) א.מ
  • 20:08
  • 01.11.12

22 היה לו בלי ספק כשרון סימבה
  • 20:13
  • 01.11.12

אבל במקביל היתה לו התנהגות מבחילה ומנוונת שהציפה ביטויים והתנהגות וולגריים שהתקשורת הפכה לסנסציה.

23 דב'א היה קריקטורה גרוטסקית של הדור (הכפול, כל המחצית הראשונה של המאה ה-20) קתו הזקן
  • 20:21
  • 01.11.12

דור שהושפע מקרל מרקס קודמיו וההולכים בעקבותם:
קוּם הִתְנַעֵרָה עַם חֵלֵכָה
עַם עֲבָדִים וּמְזֵי רָעָב
אֵשׁ הַנְּקָמוֹת הַלַּב לִחֵכַה
לִקְרַאת אוֹיַב הִכּוֹן לַקְרָב.

עוֹלָם יָשָׁן עֲדֵי הַיְּסוֹד נַחְרִיבה
מִגַּב כָּפוּף נִפְרֹק הָעֹל
אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִימָה
לֹא כְלוּם מִתְּמוֹל,
מָחָר – הַכֹּל.
=
הרעיון שכדי לבנות עולם חדש יש להרוס קודם את הישן היה מושרש בעומק נשמתם.
דב'א ושכמותו הקצינו ויחד עם "עולם ישן נחריבה" התנערו מערכי תרבות כללית ויהודית בפרט.
=
הסיפור של דנקנר בדבר יחסים בין דב'א ואימו מצוץ מהאצבע המלוכלכת של דנקנר, ואילו הציבור כל כך נהנה לשמוע אותו, שלא טרח לבדוק אם אמא של דב'א היתה בכלל בחיים בהיותו בן 13

24 קביעות כמו "החברה הישראלית בחרה בו לאייקון" הן כל כך מגוחכות. לא החברה הישראלית אלא קומץ של ברנז'ה שחשבו שהם משהו חתיאר שזוכר היטב
  • 20:49
  • 01.11.12

דן בן אמוץ הסתובב בת"א יחף עם גלביה וזקן וחשב, בעידודם של מספר מלחכי פנכה שקיוו להפוך גם הם ל"ידוענים" בזכותו, שהוא מלך הביצה. בסך הכל הוא היה בדרן בינוני שזמנו עבר עוד כשחי, והוא נשכח. בניגוד לרבים וטובים שגם הם נשכחו, כמו שייקה אופיר, הגששים, יוסי בנאי ואחרים, אין שום סיבה לקונן על מחיקתו של דב"א. אדם שלילי מכל בחינה אפשרית, ששיא "יצירתו" היה אוסף "קללות של נהגים" מהתכנית "3 בסירה אחת"). אולי מר זיני הוקסם ממנו כשהיה נער, אבל לחקור את ה"תופעה"? דב"א אינו שווה את הטירחה.

25 אברי גלעד וארז טל אחראים להזניית התרבות היום והם המשך ישיר של דן בן אמוץ  (לת) מני
  • 21:19
  • 01.11.12

26 משה תהלים זאגער רצה כל כך להיות ישראלי, ולכן לא היה יישראלי, הרי ישראלי אמיתי קרי צבר לא רוצה להיות חשראלי, הוא פשוט ישראלי  (לת) קירטצ'וק
  • 21:22
  • 01.11.12

27 למה נשכח בן אמוץ היא שאלה מעניינת אך הרבה יותר אקטואלי לשאול למה אף אחת מעשרות אנשי התקשורת שידעו שהוא פדופיל לא התלונן במשטרה, כפי שגם אף אחד לא חשף את מעשיו של קצב למרות שידעו על כך ?  (לת) עופר
  • 21:33
  • 01.11.12

28 יש לי בבית את הספר שלו 'איך לעשות מה' ואני קוראת ולא מפסיקה לצחוק מישהי
  • 22:15
  • 01.11.12

חבל ששופכים את המים עם התינוק....
מעניין איך היו מפרשים את פייסבוק דהיום לאור המערכון שלו על יומן של ילד בן 9 הידוע יותר בתור: קמתי, אכלתי, התרחצתי, הלכתי לבי"ס.....

29 "אנחנו חברה פוריטנית". "פתאום היתה תסיסה של הורמונים". באמת מתנצלים שאנחנו לא אונסים ילדות קטנות כמו בן אמוץ כדי לעמוד בקריטריונים. להרוס חיים של ילדות זה לא תסיסה של הורמונים ולא פריצה של שמרנות. אלא אם כן אתה פדופיל ואלו החלומות שלך.  (לת) אזרח
  • 23:36
  • 01.11.12

30 בראשית ברא בן אמוץ את הצבר. ברטה
  • 23:49
  • 01.11.12

ההומור הישראלי נברא בספריו ובמערכוניו ובמאמריו. אפשר לתעב את האיש ומי שהכיר אותו בד"כ גם שנא אותו. אבל מי לא קרא אותו כשכתב בעיתונות?
הישראליות היא במדה רבה המצאה של בן אמוץ ושל הפולני האחר, חיים חפר. ראוי לזכור שבשנים הראשונות של המדינה, בשני העשורים הראשונים, לא היו הרבה סיבות לצחוק וכפי שניתן לראות באלבומים ישנים ובסרטים כולם הסתובבו בחולות חפויי ראש במכנסי אתא וכובעי טמבל, או הובלו בשוסונים הדחוסים על ידי הז'לובים הארוגנטיים מאגד. בן אמוץ בהספד העצמי שלו ובשאר דברי שנינה ברדיו שובב את הנפש היגעה והעלה בת צחוק על פני רבים.

31 דנקנר , אני זוכר איך חפצתה להיות בצל של בן אמוץ,,ואחרי שהלך שפכתה את הצואה מפיך......עזה כמוות אהבה "וכשאול קינאה". ובכול זאת דן השאיר אחריו הרבה יותר ממך !!  (לת) אחד שהיה שם.
  • 00:01
  • 02.11.12

32 דן בן אמוץ היה ישראלי מזויף, כמו כל המשתתפים במסיבה ההזויה שלו איכסה עליו ועל בני דורו
  • 02:18
  • 02.11.12

הם לא תרמו לתרבות הישראלית, רק השתלטו עליה בבינוניות המזויפת שלהם, באגואים הנפוחים, במריבות המבוימות. דב"א היה מהגר שרלטן וגס רוח , קלפטומן וסקס מניאק. והנה קם המהגר על בן המקום ומלמד אותו מהי תרבות המקום? כמו שטבע בתהום הנשייה, כך יטבעו אחריו שאר האגואיסטים שונאי המזרחים, תופסי המקום ודוחקי הטובים ביהופיץ הקטנה שבמידל איסט.

33 אכן ענקי הארץ, דן בן אמוץ ודומיו למרות המטונפות והבהמיות שלהם, היו מודל היסטורי של גיבורים בתחומם בישראל החדשה, הם ענקים בקנה מידה תנ"כי ושמם וזכרונם עוד יפוץ וינשא בפי כל  (לת) רן
  • 03:00
  • 02.11.12

34 אדם ללא ערך אמיתי פנימי. כריזמתי וחלול. וזה מה שנשאר  (לת) ערן
  • 04:52
  • 02.11.12

35 מה שאמנון דנקנר עשה לדן בן אמוץ, הוא מעשה נבלה, התעללות בגוויה. כי אותו אמנון, שיצא להגנת אולמרט, נגד רוב התקשורת ,שהרשיעה אותו, על סמך רכלן ונוכל בשם טלנסקי, אז בראשת שנות ה90, מעט אחרי מותו של דן, שפך דנקנר, את מעיו, והקיא על גווית דן, בדברי בלע. אפילו היום, במרחק 20 שנים, הוא לא מוצא לנכון, להתנצל. אין דבר ניבזי יותר, מאשר להעליל על אדם שאינו יכול לעשות לך חקירה נגדית, מתוך קברו. שידמיין אמנון, שחס וחלילה, אולמרט היה ניפטר לפני שהחל משפטו בבית המשפט, ולפני שהיה סיפק בידו, בסיוע פרקליטיו, לחורר את עדות טלנסקי. יתאר אמנון, שסופר שאפתן, היה מוציא עכשו ספר, עם גילויים מרעישים המשחירים יותר את דמותו של אהוד, והיה טוען ,שמבין כל הצעירים שהתחממו לאורו של המנוח, רק הוא שמע מפיו וידויים על גילוי עריות, כשהיה שיכור,..  (לת) סקפטיקה
  • 06:58
  • 02.11.12

36 כך בעוד מספר שנים יגלו שרבין היה בינוני ומטה איש דל אישיות וראש ממשלה גרוע  (לת) רינה
  • 07:00
  • 02.11.12

37 ב 2 שורות - דנקנר  (לת) למה נשכח דן בן אמוץ
  • 07:14
  • 02.11.12

38 דנקנר הוא החלאה האמיתי בסיפור מוניה
  • 08:27
  • 02.11.12

חדל אישים בוגדני שימכור את אמא שלו בשביל שלוש דקות תהילה מזויפת

39 למה הוא נשכח? א-ב
  • 08:42
  • 02.11.12

הוא נשכח כי ממרחק הזמן התברר שלאמיתו של דבר אין את מי לזכור.

40 המציא מיתוס פאתטי ורדוד של צבר: cool , שחצן, ארוגנטי, נהנתן,בדרן,חסר חמלה ורגש לני
  • 08:44
  • 02.11.12

אמיתי, קזנובה בגרוש,ללא חולשות אמיתיות, כשהוא עצמו מגלם באורח חייו ( שהסתיים בצורה טרגית) את המיתוס שהמציא.
בזה סיעו להרוס את האנטי תאזה לישראלי החדש מה שקרוי היהודי הגלותי.
החלש ( כביכול),הרגיש, איש רוח אמיתי, בעל חמלה ורוך , מלא חולשות אנושיות,דובר אידיש ( שפה בעלת איפיונים דומים ליהודי ה"גלותי").

המיתוס המזויף השיטחי והשיקרי של הצבר האולטימטיבי - (אליק הגיבור המושלם ללא עבר ש"נולד מהים"), אחראי להרבה עיוותים וסבל במציאות שלנו, ולדלות הרוח בתרבות שלנו.

41 השורשים הרקובים של ה"עכשוויזם". היומרה המטורפת של הבראנז'ה בן הארץ
  • 08:44
  • 02.11.12

בסוף כולם בדרנים שקראו איין ראנד ורצו להיות גדולים מהחיים

42 הגדולה של בן אמוץ הייתה בזה שיכל לספק לברנז'ה מקום שאפשר לאנוס קטינות בלי שהמשטרה תעשה כלום. כולם ידעו ואף אחד לא עשה כלום!  (לת) שמוצי
  • 08:52
  • 02.11.12

43 בסופו של דבר הוא היה גס רוח ובהמי. וסוטה מין אני
  • 09:01
  • 02.11.12

צר לי, אבל אני ממש לא מרגיש נוסטלגיה לתקופה שבה נערה בת 16 היתה רכוש כל גבר מזדקן שחשק בה, ולא לאחד ממובילי ההתבהמות הזאת. כל מלחכי פנכתו פשוט מתביישים בזה, ובצדק

44 קשקוש בלבוש. בן אמוץ לא נשכח ולא נעליים. הרבה אנשים יורדים מהבמה במותם, כצפוי מבחינה טכנית. את בן אמוץ לעולם לא ישכחו בני דורי ובני דור הורי ודמותו המסקרנת תמיד תישאר בלבנו, כולל הצדדים האפלים שלה. ואגב צדדים אפלים, הבה לא נשכח שהמידע האפל העיקרי שיש בידינו הוא מחברו הפחדן, דנקנר הקטן, שאזר אומץ לשתף אותנו בסודותיו לכאורה רק לאחר מותו וכשחברו הענק לא מסוגל להשיב. דבר אחד בטוח, את דנקנר לא יזכרו דקה אחרי שיתפנה מהעולם, ואם כן יזכרו זה יהיה בעיקר כי הוא היה החבר של... שסיפר לכולם שבן אמוץ שכב עם אמו. כביכול. אני מקווה שיקום גם המניאק שיספר לנו על דנקנר לאחר מותו עם מי הוא שכב. יש לי כמה ניחושים אבל כמו שאומרת הבדיחה: זה לשבעה! אהוד
  • 09:48
  • 02.11.12

קשקוש בלבוש. בן אמוץ לא נשכח ולא נעליים. הרבה אנשים יורדים מהבמה במותם, כצפוי מבחינה טכנית. את בן אמוץ לעולם לא ישכחו בני דורי ובני דור הורי ודמותו המסקרנת תמיד תישאר בלבנו, כולל הצדדים האפלים שלה. ואגב צדדים אפלים, הבה לא נשכח שהמידע האפל העיקרי שיש בידינו הוא מחברו הפחדן, דנקנר הקטן, שאזר אומץ לשתף אותנו בסודותיו לכאורה רק לאחר מותו וכשחברו הענק לא מסוגל להשיב. דבר אחד בטוח, את דנקנר לא יזכרו דקה אחרי שיתפנה מהעולם, ואם כן יזכרו זה יהיה בעיקר כי הוא היה החבר של... שסיפר לכולם שבן אמוץ שכב עם אמו. כביכול. אני מקווה שיקום גם המניאק שיספר לנו על דנקנר לאחר מותו עם מי הוא שכב. יש לי כמה ניחושים אבל כמו שאומרת הבדיחה: זה לשבעה!

45 קשקוש בלבוש. בן אמוץ לא נשכח ולא נעליים. הרבה אנשים יורדים מהבמה במותם, כצפוי מבחינה טכנית. את בן אמוץ לעולם לא ישכחו בני דורי ובני דור הורי ודמותו המסקרנת תמיד תישאר בלבנו, כולל הצדדים האפלים שלה. ואגב צדדים אפלים, הבה לא נשכח שהמידע האפל העיקרי שיש בידינו הוא מחברו הפחדן, דנקנר הקטן, שאזר אומץ לשתף אותנו בסודותיו לכאורה רק לאחר מותו וכשחברו הענק לא מסוגל להשיב. דבר אחד בטוח, את דנקנר לא יזכרו דקה אחרי שיתפנה מהעולם, ואם כן יזכרו זה יהיה בעיקר כי הוא היה החבר של... שסיפר לכולם שבן אמוץ שכב עם אמו. כביכול. אני מקווה שיקום גם המניאק שיספר לנו על דנקנר לאחר מותו עם מי הוא שכב. יש לי כמה ניחושים אבל כמו שאומרת הבדיחה: זה לשבעה! אהוד
  • 10:17
  • 02.11.12

קשקוש בלבוש. בן אמוץ לא נשכח ולא נעליים. הרבה אנשים יורדים מהבמה במותם, כצפוי מבחינה טכנית. את בן אמוץ לעולם לא ישכחו בני דורי ובני דור הורי ודמותו המסקרנת תמיד תישאר בלבנו, כולל הצדדים האפלים שלה. ואגב צדדים אפלים, הבה לא נשכח שהמידע האפל העיקרי שיש בידינו הוא מחברו הפחדן, דנקנר הקטן, שאזר אומץ לשתף אותנו בסודותיו לכאורה רק לאחר מותו וכשחברו הענק לא מסוגל להשיב. דבר אחד בטוח, את דנקנר לא יזכרו דקה אחרי שיתפנה מהעולם, ואם כן יזכרו זה יהיה בעיקר כי הוא היה החבר של... שסיפר לכולם שבן אמוץ שכב עם אמו. כביכול. אני מקווה שיקום גם המניאק שיספר לנו על דנקנר לאחר מותו עם מי הוא שכב. יש לי כמה ניחושים אבל כמו שאומרת הבדיחה: זה לשבעה!

46 לביוגרפיה החושפנית והבדיונית שחיבר דנקנר על דן בן אמוץ אין קשר להעלמות מורשתו התרבותית של האיש נסיון שני
  • 10:48
  • 02.11.12

החברה הישראלית השתנתה, אפילו העולים החדשים לא חולמים להתמזג בישראליות ולהיות תואמי דן בן אמוץ, אפילו את שמותיהם הגלותיים אינם טורחים להחליף בשם עברי קליט. להיפך, הגלות נוכחת היום וכאן הרבה יותר מאשר בכל תקופה אחרת בתולדות המדינה, הגלות והעדתיות. הציבור מתכנס לגיטאות אתניים, עיירות החרדים מעבר לקו הירוק על מוסדות החינוך שרגל זר לא תדרוך שם, תנועת ש"ס ובתי הספר שלה, עולמם המשיחי של המתנחלים, גטו דוברי הרוסית שקולטים את המדינה מבעד לפילטר של השידורים ממוסקווה. מה עוד ישראלי אצלנו מלבד הגסות, החוצפה, האטימות והראש הקטן?

47 דב"א הוא סמל לאי יכולת מחיקת העבר הכאילו גלותי כולל ספר תהילים גליה
  • 11:13
  • 02.11.12

כי מה שנשאר זה אדם שנשען על כשרון פלוס יצר גס . מה לעשות. מאחת שהוא פעם ניסה להיות נחמד אליה, והבינה שזה מחשיד.

48 הסלנג שהוא הכניס באופן רשמי ומבזה נשים עד היום רעיה
  • 11:23
  • 02.11.12

לדעתי הוא משפיע על רדידות תרבותית ויחסי ניצול עד היום. פעם הכל היה גלוי, כיום המסרים מובלעים והפרסומאים נותנים לנשים אשלית שליטה שאין לה.

פסיכולגים טוענים שילד בן שש כבר קולט את המסר "הרצוי" איך לנהוג באישה. את זה הנהיג דן והמשיכה חברותו המהוללת. וכמובן ההמשך התנתקות טוטאלית או מחיובות מהשפעות גלותיות יהודיות משהו, והטמעת כל חלק מערבי מעוות.

עד היום רוקרים יספרו שעשואותה בשירותיים, וכולם יקנאו בהם. למרות שהדברים ספק אמיתים. ואז יבואו נשים ובשם פמיניזם מאולץ יתודו על אותו הדבר.

בקיצור, הוא נתן אות להכנסת הספרותיות המאוסה למגרש. וכן הכניס את יחסי הכוחנות הידועים, שאם את רוצה ממני איקס, שלמי לי בוואי. ועניין הגיל, אפשר לחשוב, הרי רף גיל קיום היחסים רק יורד, ולא בגלל אגודת אפרת. בקיצור, אם הייתה כנות, היו מבינים שהאיש היה רעל מזוקק שקשה להסירו ממחזור הדם.

או שכן.

49 נשכח מוטי
  • 11:28
  • 02.11.12

נשכח וטוב שכך. גסות הרוח שלו ושל בני דורו מ״התרבות״ כבר עברה ממקומותנו כדי לפנות מקום לנבזויות החדשות. אם דנקנר צודק כולם סביב דן ידעו על מגעיו עם ילדות והדבר לא הזיז לאף אחד. אפילו סייעו בידו. תועבה סדומית. מזכיר את ההתלהבות הכללית מלאור בבית ביאליק באירוע סביב ספרו האחרון בשעה שנשים המוחות על התעללויותיו התגודדו בחוץ.

50 כמה טוב שהתבגרנו! שיינדל
  • 12:19
  • 02.11.12

כעת, לאחר שהדבע דב"א מת ונקבר בארונו גדול המידות האשה הישראלית זוכה לכבוד הראוי לה ומכונה בפי כל "כוסית".

51 אמת,רק אמת.לוי-עלית על דבר מעניין.דב"א מת ב-1989,ב-1995 נרצח רבין.שני מסמלי תרבות שנעלמו ועימם הושלכה לפח תרבות שנואה ע"י קבוצות שונות שרצו בחיסולה.  (לת) רויזן
  • 12:45
  • 02.11.12

52 לביוגרפיה החושפנית והבדיונית שחיבר דנקנר על דן בן אמוץ אין קשר להעלמות מורשתו התרבותית של האיש. החברה הישראלית השתנתה, אפילו העולים החדשים לא חולמים להתמזג בישראליות ולהיות תואמי דן בן אמוץ, אפילו את שמותיהם הגלותיים אינם טורחים להחליף בשם עברי קליט. להיפך, הגלות נוכחת היום וכאן הרבה יותר מאשר בכל תקופה אחרת בתולדות המדינה, הגלות והעדתיות. הציבור מתכנס לגיטאות אתניים, עיירות החרדים מעבר לקו הירוק על מוסדות החינוך שרגל זר לא תדרוך שם, תנועת ש"ס ובתי הספר שלה, עולמם המשיחי של המתנחלים, גטו דוברי הרוסית שקולטים את המדינה מבעד לפילטר של השידורים ממוסקווה. מה עוד ישראלי אצלנו מלבד הגסות, החוצפה, האטימות והראש הקטן?  (לת) מה יש כאן לצנזר?
  • 12:51
  • 02.11.12

53 למטיפים בשער לו פורד
  • 13:25
  • 02.11.12

מי שראה את הסרט הקלאסי "גשם" - שאורי קליין יכול לכתוב עליו ספר - יודע שהמטיפים בשער, הפוריטאנים, הם לא אחת קנאים, תרתי- משמע. בן אמוץ הצליח להשיג בתחבולות את הנערות הכי יפות בארץ. חלק לא מבוטל מהמגדפים היה מת להיות במקומו.
ובאשר לישראליות המזוייפת - דב"א היה הראשון שהוקיע את הפסטוראליות מטעם - את "ריקודי הרפתנים והדייגים". והוא עשה זאת מבלי שקרא את ויליאם אמפסון בנדון. דמות ססגונית ותוססת החסרה בנוף שהפך חדגוני ופורנוגראפי.

54 למה שכחו אותו? אולי כי היה פדופיל?  (לת) יוסף דוידי
  • 13:59
  • 02.11.12

55 כי הדתיים קיללו אותו בימח שמו וזכרו . תלמיד של חכמים
  • 14:31
  • 02.11.12

מה נשאר מכל החבורה הכופרת הזאת . ? כלום . בעצם לא הבנתם מה כתבתי . כי גם בני תורה הולכים אלא שלעולם בור ועבמארץ חילוני לא יבין מה כתבתי פה כי הוא חסר השכלה מי שלא רכש השכלה אין לו תקנה והוא ממחריבי העולם

56 אם מישהו היה צריך הוכחה שהכותרת אווילית ושבן אמוץ לא נשכח ולא זרח מפרחוננו, הרי שעושר התגובות דלעיל מספק אותה. בין אם פוריטניות וזועמות, בין אם ג'נדריסטיות ואנאורגזמיות אכולות קנאה שלא הסתופפו במזרוניו, ובין אם מעריצות ומתגעגעות, כל התגובות מלמדות שבן אמוץ לא נשכח ולא יישכח. תנוח דעתך גברת עיתונאית אהוד
  • 15:11
  • 02.11.12

אם מישהו היה צריך הוכחה שהכותרת אווילית ושבן אמוץ לא נשכח ולא זרח מפרחוננו, הרי שעושר התגובות דלעיל מספק אותה. בין אם פוריטניות וזועמות, בין אם ג'נדריסטיות ואנאורגזמיות אכולות קנאה שלא הסתופפו במזרוניו, ובין אם מעריצות ומתגעגעות, כל התגובות מלמדות שבן אמוץ לא נשכח ולא יישכח. תנוח דעתך גברת עיתונאית

57 מצדי שישכח כאדם, אבל כסופר - חבל שיש כאלה שלא מכירים את ספריו.  (לת) ענת
  • 15:32
  • 02.11.12

58 אבל איפה הן אותן? תוהה
  • 18:40
  • 02.11.12

אבל איפה הן אותן נאנסות קטינות ומנוצלות שקמו אחרי ה״ווידוי הגורלי״? בדרך כלל הן יוצאות אחרי החשיפה ומספרות מה קרה כמו במקרי קצב, גולדבלט ועוד. מוזר..

59 דן הנשכח ישראלה
  • 21:47
  • 02.11.12

בזמנו דן היה חריג בנועזותו עם הזמן הפכנו למדינה עזת מצח וכוחנית שרבים ממפורסמיה הן בפוליטיקה והן באמנות הם רודפי פרסום,נהנתנים,גסי רוח ומתנהלים על הקו הדק שבין כיבוד החוק להפרתו. דן כבר לא חריג ומורשתו כה הוטמעה שאין עוד צורך להזכירו.

60 זיוני מוח זה לא הכל רוני
  • 23:17
  • 02.11.12

הבנאדם היה מתחסד יומרני וצבוע , והזמן מוכיח שדווקא ה"לא מקובלים" - כמו לאה גולדברג ונעמי שמר - הם אלה שפרי יצירתם עומד במבחן הזמן.

61 דב״א והאישיות שלו עמי בן אהרון
  • 01:38
  • 03.11.12

כמובן שהוא היה דמות נערצת כאשר נעצנו עינינו בו והקשבנו לו וקראנו אותו אבל תשכחו מה שדנקנר כתב דב״א היה אדם שעוצב כנער או ילד תחת ניצול מיני וככה הוא התנהג כמבוגר שניצל את עמדתו בחברה לנצל נערות וילדות ונשים צעירות לסיפוקו המיני והחברה קיבלה את זה כביטוי נאות של מעמדו בציבור ואישיותו הפרועה.

62 בעצם דן בן אמוץ הקים את הסיטונאות, וכל הסיטונאים שאחריו הם בעצם קמעונאים בהשוואה לאבי אבות הסיטונאות הדוכס בן אמוץ. הוא שייך לדור שבו עוד גבר היה גבר, לא סמרטוט מפוחד שחובש משקפי שמש כהים, לבל ימצמץ לו העפעף בטעות ומישהי תגיד שהוא קרץ לה והטריד אותה מינית. הוא בעל, ובסיטונות. בעל ועשתרות. לא אנס, אלא פשוט זיין כל מה שזז בהסכמה וברשות וגם בכיף. אבל זה מהימים שגבר היה גבר כמו שאמרתי.  (לת) שמעון הסיטונאי משוק באר שבע
  • 05:27
  • 03.11.12

63 הדיאלקטיקה של ההומור הילידי - שהיה בעצם אידי. יוכבד דדון
  • 07:19
  • 03.11.12

הפרט המענין באמת בהומור של בן אמוץ - שלכאורה לא היה ישראלי וחופשי ממנו - היה גלעינו הגלותי. למרות ה"פוילה שטיק" הצברי, בן אמוץ - וגם חנוך לוין אחריו -היו נטועים ביותר מרגל אחת, לטוב ולרע, בעיירה ובהומור היהודי האירוני, האכזר, העסיסי, פושט-העורות, שצמח מתוכה. כאשר נשאל דב"א ב"שלושה בסירה" מה היית נוטל למסע לירח, הוא ענה מהמותן: "מה השאלה? תנ"ך ושמיכה". בתשובה הזו היתה מקופלת חריפותו הסרקסטית של האיש שבז לפולחנות ולאידיאולוגיה שמפא"י וב.ג. ניסו לכפות על הישוב.גם במערכון "שוק הספרים" של הגששים, יצק בן אמוץ ותרגם את רוח האידיש לעברית.

64 הוא נעלם כי היה פיקציה אדם רע שהתהולל עם קטינות ודאג רק לסיפוקים של עצמו  (לת) עובד ניר
  • 09:14
  • 03.11.12

65 איש מגעיל היה וראו אינינו עוד.  (לת) י.א
  • 11:30
  • 03.11.12

66 אני צעירה מדי בכדי לזכור את האדם שמתואר כשובניסט זחוח לא קטן, אבל לא ברור לי למה הוקיעו אותו דווקא כשהתגלה שאולי נאנס ע"י אימו בת 28
  • 12:24
  • 03.11.12

אם יש אמת במה שתיאר ה"חבר" שלו, מדובר באדם שחחוה ניצול מיני בנערותו ע"י אימו. הוא הואשם למרות שהוא הקורבן. סה"כ הוא נפגע מאותו שובניזם לתוכו גדל ועליו בנה את ה"ישראליות" כביכול. תמיד נראה בגבר את התוקפן והאישה היא קורבן וכל אנחנו יורות גם לעצמנו ברגל.

בקיצור. מזעזע יותר משאתם יכולים לראות שם בדור ה"נפילים".

67 התחסדות פוריטנית א
  • 12:44
  • 03.11.12

הפכנו לארץ פוריטנית ללא רוח, האם באמת דב״א ״אנס״ את אותן נערות ללא הסכמה? יש כאן בתגובות מעטה כבד של שמרנות . אסור גם לשכוח שבזמנו בחורות היו כבר מביאות ילדים בגיל מוקדם

68 דב"א - נציג אותנטי של העיירה י. דדון
  • 14:16
  • 03.11.12

הפרט המענין באמת בהומור של בן אמוץ - שלכאורה לא היה ישראלי וחופשי ממנו - היה גלעינו הגלותי. למרות הפוזה הצברית עלק, בן אמוץ - וגם חנוך לוין אחריו -היו נטועים ביותר מרגל אחת, לטוב ולרע, בעיירה ובהומור היהודי האירוני, האכזר, העסיסי, פושט-העורות, שצמח בה. כאשר נשאל דב"א ב"שלושה בסירה" מה היית נוטל למסע לירח, הוא ענה מהמותן: "מה השאלה? תנ"ך ושמיכה". בתשובה הזו היתה מקופלת חריפותו הסרקסטית של האיש שבז לפולחנות ולאידיאולוגיה שמפא"י וב.ג. ניסו לכפות על הישוב. המערכון "שוק הספרים" של הגששים, שהוא לכאורה הכי ישראלי שיש הוא בעצם הומור יידישאי שתורגם לעברית.

69 איש גס רוח, שיחק את ה'צבר' הקוצני, איש מבחיל  (לת) יש אנשים שטוב שלא זוכרים
  • 14:18
  • 03.11.12

70 יוסי בנאי נמנה על האשכנזים? מצחיק...  (לת) מגיב חפוז
  • 16:13
  • 03.11.12

71 איש תרבות אך ככותבה אמת, הוא לא רקד על כל החתונות Jack
  • 16:25
  • 03.11.12

יש שאהבו אתסגנון הרחוב שלו,יש שלא. בכל מקרה, אם איש תרבות יוצר נאמן לאמת הרי שהוא לא היה יכול להיות נאהב על כולם. ללא השוואה מבחינה מקצועית תרבותית, גם עמיחי, אצ"ג חפר וז'בוטינסקי אהובים על חלק מהעם - לא כולו. יש עוד כמה אנשי פוליטיקה ורוח מהימים ההם שהיו סקסיסטים וגזעניים - זה קצת מעודד לראות שיש לנו בעיות לזכור אנשים שמבחינה מוסרית פשטו את הרגל, ראו ערך בן אמוץ ואמא שלו והנערות, או דודו תופז, או זוהר ארגוב ומרגול.

72 מדוע כל התגובות לכל מאמר בכל נושא ,מסתכמות בגילויי שנאה ועלבונות לעדה זו או אחרת?מה קרה ,אין לנו היכולת לנהל דיון ענייני? הכל זה מאיזו תפוצה אתה,או הוריך? ממש דוחה.  (לת) ישראלית
  • 00:27
  • 04.11.12

73 הוא היה פדופיל. הוא אנס ילדים וגם ילדות. במאות זה למה
  • 07:42
  • 06.11.12

תרבות ישראלית ? דקדנציה מושחתת!
קשר השתיקה חילץ אותו ממאסר.

74 נשכח...כי שותפיו למעשים רוצים להשכיח את חלקם בחייו  (לת) מני
  • 15:44
  • 06.11.12

75 הוא לא היה צבר, ולא שורשי. הוא היה פליט שרצה למחוק את עברו.  (לת) חלי
  • 01:32
  • 08.11.12

76 הסיבה הבנאלית- הוא פשוט לא עשה דבר שיעמוד במבחן הזמן. דן
  • 11:24
  • 09.11.12

לא היה מספיק איכותי כדי שיענים מישהו גם היום.

77 דן דן נשכח, מאותה הסיבה שאפריים קישון אינו מקובל היום: ויקום דור חדש, שלא ידע את...  (לת) א
  • 02:24
  • 12.11.12

78 הוא נשכח כי התקופה השתנתה... אבל - קוראת
  • 15:56
  • 21.11.12

הוא ידע לצאת נשכר מרוח התקופה בה חי, גם כספית. אני חושדת שסיפור האמא היה המצאה משותפת של שניהם, בידיעה שהספר יימכר היטב (אולי גם לצורך העזבון).

79 היה משעשע לראות את כל שועי התרבות , כל יפי הנפש ,גועים בבכי תמרורים כשדן בן אמוץ רמז במסיבה על גילוי עריות . איזו חבורת מטומטמים שלמה אוחנה
  • 13:04
  • 09.12.12

אינלטקטואלים עאלק . אסי דיין הוא הגאון האמיתי של הסאטריה הישראלית , כל השאר - (שלו , בן אמוץ , ניקוי ראש , ארץ נהדרת ) לא מגרדים את סוליות נעליו . ( נ.ב - גם קישון היה גאון )

פעילות
המלצות
פרסומת