המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

הדרת נשים: להסיר את הכיפה מההדרה

הקרב המר בין דתיים לחילונים, לרבות סוגיית הדרת הנשים, יכול להיראות אחרת אם מאמצים מחדש את נקודת המבט הסובלנית של המסורת המזרחית. קבוצת נשים לומדות תנסה לעשות זאת. וגם: מעשה בפעוט שרצה להתחפש בפורים לתנין

פרויקט הקורם עור וגידים בימים אלו טומן בחובו תקווה, שהיא נדירה כאן בעת הזאת. “תדרשי, לשם שינוי” שמו, והוא נובע ממחשבה שונה מאוד מן המקובל על החברה הישראלית ושלל סתירותיה וסבכיה.

בפרויקט, שקם במסגרת בית המדרש “ממזרח שמש” בשיתוף עם הארגון שתיל, תיפגש קבוצה של כ-15 נשים בכל שבועיים ותלמד יחד מן המקורות היהודיים, בדגש על עולמות הידע והמסורת של קהילות המזרח. המטרה היא ליצור שינוי במקומן של נשים במרחב הציבורי, לרבות זה הדתי.

דנה שמסיאן, שתנחה את הקבוצה יחד עם ענת יונה עמדי, מסבירה כי היוזמה התעוררה לנוכח ההקצנה הדתית, לרבות הדרת נשים, והשיח על אודותיה. לא רק התופעה בעייתית, היא אומרת, אלא גם השיח הזה: זה שיח דיכוטומי שמפצל את החברה. כשחילונים מאשימים את הדתיים והחרדים בהדרת נשים, הם מתעלמים מאפליית נשים שמתקיימת גם אצלם. לעתים הם אף משתמשים בטענות אלו כדי לנגח דתיים וחרדים, וממילא להחליש גם את הנשים בקבוצות אלו. ועם זאת, אכן יש להתמודד עם בעיית ההדרה. אלא שיש לעשות זאת בדרך רחבה ומורכבת בהרבה מזו הנהוגה כיום.

צילום: איור : הילה פלג

“הגישות החילוניות להתמודדות עם הבעיה הן לא פעם אנטי־דתיות במסווה של טיפול בהדרת נשים”, אומרת שמסיאן, בת 25. “כך, לדוגמה, מישהי יושבת בכוונה בקדמת אוטובוס מהדרין, הנוסעים מתעצבנים, היא מצלמת, שולחת את זה לטלוויזיה וכו’. זה מביא להקצנה: מבחינת החרדים, התנגדות החילונים נתפשת כאיום על הדת ועל הזהות שלהם, מעוררת אנטגוניזם ומובילה לדבקות רבה יותר בשימור הנוהג. בדרך זו הפיצול רק מתרחב והדרת הנשים נמשכת ואף מתחזקת.

“השאלה הגדולה שמניעה אותנו”, ממשיכה שמסיאן, “היא כיצד לטפל בהדרה שבאה ממקום של יחסי קרבה אוהבים: איך אפשר לתקן את המצב תוך פירוק השיח, אך בלי לפרק את הקהילה והמשפחה?” כדוגמה היא מציגה את הבעיה של הדרת נשים בהלוויות: “במקרים כאלו ההדרה באה מגורמים במשפחה. ואז מה? אשה תצלם מה קורה בהלוויה של אביה? תצא נגד סמכות דתית שהיא דמות חשובה בקהילה? אני מכבדת את המסורת, את אנשיה, רוצה להיות חלק ממנה, חשובה לי השמירה עליה”.

בכלל, היא מסבירה, “למזרחים קשה מאוד להיכנס להגדרות שמחלקות לקטגוריות השגורות של דתי או חילוני; כל אחד מקפיד על קיום הלכות במידה אחרת. כך גם קבוצת הלומדות: יהיו בה נשים מסורתיות בטווח הגדרה רחב מאוד. למסורת הספרדית יש הרבה מה לתרום לטיפול בבעיית ההדרה, אבל לרוב קולן של נשים מזרחיות מודר והתארגנויות של נשים דתיות מסתמכות בעיקר על פסיקה אשכנזית. לכן, למעשה נשים מזרחיות מודרות פעמיים: הן כנשים, הן כמזרחיות.

דנה שמסיאן וחברות "תדרשי, לשם שינוי""
דנה שמסיאן וחברות "תדרשי, לשם שינוי"". צילום: אמיל סלמן

“כאשר מתייחסים לסבתות שלנו כאילו הן ורק הן היו כנועות לפטריארכיה מוחלטת, עושים עוול ליחסים המורכבים בין גברים לנשים בקהילות מזרחיות. פמיניזם במובן הזה יכול להיות מדכא ומשתק גם לגברים וגם לנשים. אני לא בטוחה שזה נכון לבוא לגברים במשפחה שלי בהאשמות קשות ומשתיקות. אני סבורה שמדובר בתמונת מצב חברתית מורכבת, שלעתים גם הגברים היו לכודים בה.

“בנוסף לכך, התפישה הדיכוטומית בנוגע למעמד האשה בקרב הדתיים והמסורתיים משקפת בעיני חוסר היכרות וחוסר הבנה של קודים תרבותיים ואף מידה של התנשאות שיש לחברה המערבית הליברלית ביחס לתרבויות אחרות ממנה. לא כל הפרדה היא הדרה. המצב מורכב יותר, לנו יש קודים שונים. זה מגיע לאבסורד, שכאשר בתקשורת אין ייצוג לנשים, או שיש ייצוג והוא מחפצן ומיזוגני, הכותרות מפנות אצבע מאשימה רק כלפי גברים דתיים. אני דורשת מן המחזיקים בהשקפת עולם חילונית ליברלית לבקר את עצמם ואת הדרת הנשים שקיימת אצלם, ולא רק את זו שבעולם המסורתי, כדי שנגיע לתיקון אמיתי ושורשי”. איך מתמודדים - מתמודדות - עם כל אלה? גם מקדמות זכויות נשים וגם לא מתרחקות מהמסורת?

לדברי שמסיאן, המסורת של יהדות המזרח יכולה לאפשר זאת. “פסיקת ההלכה הספרדית הרבה יותר מורכבת ויצירתית, נותנת מענה לתופעות הזמן והמודרנה”, היא מסבירה. “הפוסק הספרדי, יש לנגד עיניו הדין, ההלכה הכתובה, וגם השכל הישר. כך, למשל, כאשר ניטש בזמנו הוויכוח אם נשים יכולות להיבחר ולבחור, הרב קוק התנגד, אך הרב עוזיאל תמך בזכותן של הנשים לכך: הוא אמר שאמנם כתוב בגמרא ‘נשים דעתן קלה’ - אך אם שוללים מהן את זכות הבחירה, יש לשלול אותה גם מאדם טיפש. ובקצרה: לא הגיוני לפסול חצי מהציבור. הוא לא התבסס רק על מקור הלכתי אלא גם על השכל הישר”.

דוגמה נוספת היא של הרב משה מלכה, מגדולי רבני מרוקו, שבניגוד לרוב הרבנים האשכנזים אשר התחבטו בשאלה אם מותר לנשים ללמוד תורה, כתב על כך באופן ברור: “לא רק שמצווה ללמדה, בימינו מצווה להלעיטה בלימוד תורה”. עוד דוגמה ששמסיאן מציגה היא פסיקה של רב אשכנזי בנוגע לבתי מלון, שלפיה אחרי הגשת ארוחה בשרית אסור להגיש קפה במשך כמה שעות, אחרת תיפסל תעודת הכשרות. “הרב הספרדי לעומתו קבע כי אין מניעה לכך, משום שהוא סומך על מי ששומר כשרות, שיידע לא לשתות קפה בחלב אחרי שאכל בשר”. דרך זו לא רק מביעה כבוד רב יותר לבני אדם, אלא גם שומרת רבים יותר במסגרת המסורת.

“פוסק ספרדי פוסק מתוך אחריות חברתית כלפי הקהילה שלו”, מטעימה שמסיאן. “הוא מבין את התהליכים שעוברים עליה ואת יחסי הכוח שבה. הגישה שלו היא שכולם בפנים - הוא מביא בחשבון שיש גם חילונים ומסורתיים בקהילה והוא פוסק גם למענם, כך שלא יודרו מהציבור. הרב עובדיה יוסף אומר, שלהגיד ‘אסור’ כל אחד יכול; כוחו של הרב - הבקיא בהלכה, להגיד ‘מותר’, להתיר ולהקל על הציבור. כך הוא מכיל יותר את הציבור, במקום להדיר חלקים ממנו.

“כך גם בעניין הנשים - כדי שהן יהיו חלק מהקהילה יש להתיר, מתוך נאמנות למסורת; לראות איך מכילים ולא מדירים. לא מדובר בשיח רפורמי”, היא ממהרת להבהיר, “אלא בגמישות, שמגיעה מתוך מחויבות ועומק הלכתי”.

מבחינה פמיניסטית יש בהלכה דברים שאי אפשר להכיל, לא?

“גבולות ההלכה גמישים מאוד. בייחוד על פי הגישה הספרדית, הפסיקה נותנת מענה לצורכי החברה בהתאם להלכי הזמן. בעצם אפשר לראות כי להשקפת העולם המזרחית, שהרבה פעמים נתפשת באופן סטיגמטי כפטריארכלית יותר, יש הרבה מה לתרום לגישור בין גברים לנשים בסוגיות של הדרת נשים”.

ברוח זו תלמד קבוצת הנשים, שנמנות עמה פעילות חברתיות, נשות אקדמיה ותלמידות־חכמות שלמדו במדרשות. איך נולדה היוזמה, ומה מניע את שמסיאן?

“הסיפור שלי הוא בעצם סיפור נפוץ מאוד אצל מזרחים בני דורי”, היא אומרת. “הוא מבטא יחס דינמי למסורת - בין אהבה רבה כלפיה לחרדה מאובדנה. גדלתי בחולון בבית מסורתי להורים שעלו מאיראן. גדלתי על ערכים של תורה בבית - ידענו את התפילות הבסיסיות, עשינו תמיד קידוש בשבת - אבל היינו נוסעים בשבת לבית הכנסת. בגיל העשרה התחלתי לזלזל במסורת. למדתי בבית ספר חילוני שהעביר מסר ולפיו העולם היהודי מתחלק לדתיים מול חילונים. לא דיברו אתנו על העולם המסורתי, אף שרוב התלמידים באו משם. ובאיזשהו שלב אמרתי שזה לא מסתדר, לא להדליק אש בשבת אבל כן לנסוע. אם כי ההורים ניסו להסביר לי את ההבדל, את החשיבות שבנסיעה לארוחת שבת אצל סבא וסבתא כדי לשמור על התא המשפחתי המגובש סביב המסורת. אמרתי שצריך לבחור, לכאן או לכאן”.

כשהיתה בת 16 היא בחרה: “חזרתי בתשובה, על גבול החרדיות. בער בי הרצון ללמוד יהדות. אחרי התיכון הלכתי ללמוד במדרשת ‘מגדל עוז’ בגוש עציון. היתה לי שם חוויה מיוחדת של מחויבות אינטנסיבית ללימוד תורה, אבל לימדו אותי פסיקת הלכה שלא מחוברת למסורת המזרחית. הרגשתי מנוכרת לערכים שעליהם גדלתי בבית. בעצם גם בית הספר החילוני וגם המדרשה הדתית ניסו להכניס אותי למשבצת, חילונית או דתית, שמבחינת המסורת המשפחתית שלי היא מגבילה ולא רלוונטית.

“אצלנו יושבים סביב שולחן השבת אנשים ששומרים יחד עם אנשים שמשחקים בפלאפון, העיקר שעושים קידוש יחד. כולם בפנים, אנחנו לא מדירים. היום אני מבינה שזו תפישת עולם דינמית וחזקה מאוד. אני עצמי כיום שומרת שבת וגם רואה עצמי חלק מהתפישה הזאת. השיטה נאמנה לערכי היהדות שעוברים בה בעל פה ובכתב, גם אם לפעמים הפרקטיקות הדתיות ההלכתיות לא מתקיימות בה במלואן”.

בשנת שירות לאומי שעשתה בבת ים מטעם גרעין של בני עקיבא, היא מספרת, “רציתי להעביר פעילויות לילדים, ובני עקיבא נתנו לי חומרים על ארץ ישראל השלמה. נחשפתי למערכת חינוך מוחלשת שנמצאת בפער תקציבי אדיר לעומת המקום שבו גדלתי, ולילדים שחיים בעוני וסובלים מהדרה חברתית - ואני צריכה ללמד אותם על ארץ ישראל השלמה? רוב הילדים היו מזרחים וחיו בעולם מסורתי עשיר וחזק, אבל שאינו מוערך מספיק. ורציתי לתת להם תכנים שלנו”.

כך היא הגיעה ל”ממזרח שמש”, בית המדרש למנהיגות חברתית, שבו מלמדים על צדק חברתי בהשראת מסורת יהדות המזרח. “השיח המערבי יוצר דיכוטומיה - שוביניזם מול פמיניזם, דתי מול חילוני, ‘פרימיטיבי’ מול מודרני”, אומרת שמסיאן על הפרויקט החדש שבית המדרש מעורב בו. “אנחנו רוצות לשבור את הדיכוטומיות האלה, לשחרר גם את הגברים וגם את הנשים מהמשבצות האלו ולתקן את החברה”.

איך תיראה חברה מתוקנת? “אנחנו צריכות ללמוד את זה ביחד, ולברר איך חשוב לנו שייראה המרחב שאנו חיות בו, כשהוא כולל את המסורת כגורם מחזק ומגשר בין גברים לנשים בפרט ובין הזהויות השונות בישראל בכלל”.

ספיידרמן זה חיה?

עוד רגע פורים. לא אכתוב הפעם על המגוון העצום של תחפושות לילדות: אחות סקסית, שוטרת סקסית, סנטה קלאוס סקסית (בחיי, לא המצאתי), נזירה סקסית (טוב, את זה המצאתי. אני מקווה), סקסית סקסית וכו’. הפעם אכתוב על חברתי, שחיפשה תחפושת לבן שלה, עוד לא בן 4.

הילד מת על חיות מאז ומעולם ורוצה להתחפש רק לחיה. יצאה חברתי לחנויות ולשווקים לחפש לו תחפושת של תנין, כפי שביקש. כל שמצאה לפעוט בגילו היו תחפושות של שוטרים, חיילים ובעיקר גיבורי־על לגוניהם. בקיצור: אם אין נשק - מרובה עד חרב או אקדח לייזר - זו לא תחפושת. בדיוק כמו שלבנות - אם אין מחשוף זו לא תחפושת. בכל גיל.

בייאושה כמעט שקלה חברתי למכור לילד את ספיידרמן בתור חיה - עכביש - אבל התעשתה וביקשה מקרובת משפחה שחיה בחו”ל שתשלח לה תחפושת של גור תנינים.

 

ציטוט

"המידה שלי נורמלית. את המידה של הדוגמניות הכחושות צריך להגדיר 'מידה מינוס'" (הדוגמנית האוסטרלית רובין לאווליי)

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הבעיה הוא הרצון של החרדים לשלוט באופן מוחלט בנעשה במרחב הציבורי תוך שלילת חירויות של אחרים.  (לת) נו באמת
  • 15:25
  • 18.02.13

02 קשקוש צבוע ובעיקר - גזעני. יפה
  • 16:04
  • 18.02.13

“למזרחים קשה מאוד להיכנס להגדרות שמחלקות לקטגוריות השגורות של דתי או חילוני; כל אחד מקפיד על קיום הלכות במידה אחרת. כך גם קבוצת הלומדות".
אם היו עושים הכללה כזו על נשים - צפי סער היתה כותבת 10 טורים. משפט כזה מקטין את המזרחים והופך את כולם ל"מסורתיים", כי הרי אצל הילידים אין חשיבה עצמאית, אלא רק פולקלור ומנהגים.

אז תקשיבו - כמזרחית אני אומרת: אני חילונית לחלוטין. ואם מישהו יגיד לי להתחשב ברגשות החרדים ולשבת בספסל האחורי, אני לא אקבל את הדין.

03 כתבה יפה. חבל שלא כותבים יותר על ההבדלים בין יהדות המזרח ויהדות אשכנזית. דווקא בקטעים האלה הצד המזרחי באמת יותר שפוי. מניסיון אישי עם שני הצדדים.  (לת) חצי מזרחית
  • 17:03
  • 18.02.13

04 תחפושות פורים לילדים בזוקה
  • 17:36
  • 18.02.13

ממש נכון : בחנויות התחפושות לבנות ב90% (ראיתי פיראטית סקסית)סקסיות ולבנים חיילים ושוטרים. האמת ניתן גם לתפור/ליצור תחפושות כמו פעם - או להזמין באינטרנט (להתכונן חודש מראש)

05 אז עדות אשה פסולה או לא פסולה? אשכנזי אתאיסט לוגוצנטריסט
  • 18:02
  • 18.02.13

יש אלוהים או אין אלוהים?
הוא נתן לנו את ספר התורה או לא נתן לנו?
אם נתן את התורה, האם זה כולל את ההלכות המפלות המפורשות המופיעות בה, או שאלו נוספו לטקסט מאוחר יותר בטעות?

למה להסתפק בחצי שחרור דרך כל מיני ניסוחים מעורפלים ולא פשוט להתנער מדיכוי שיסודו באמונה ארכאית שאבד עליה הכלח?

  •   תגובתך לוקה בחוסר הגינות מונותאיסט שאיכפת לו
    • 01:48
    • 19.02.13

    הינך מערב שני עניינים שלא ממש קשורים א. ההפליה כביכול של הנשים ב. אתה טוען שהדת ארכאית . ואני חושב שכדאי שתעשה סדר בהשתלחויות שלך. הרי אם הדת נכונה אז יש לה חוקים משלה! נכון?! ואין ברירה אלא לקבלם. ואם הדת לא נכונה אז תטפל בבעית ארכאיותה לחוד ותהיה יותר ממוקד מטרה.

  •   תגובתך לוקה בחוסר הגינות מונותאיסט שאיכפת לו
    • 01:48
    • 19.02.13

    הינך מערב שני עניינים שלא ממש קשורים א. ההפליה כביכול של הנשים ב. אתה טוען שהדת ארכאית . ואני חושב שכדאי שתעשה סדר בהשתלחויות שלך. הרי אם הדת נכונה אז יש לה חוקים משלה! נכון?! ואין ברירה אלא לקבלם. ואם הדת לא נכונה אז תטפל בבעית ארכאיותה לחוד ותהיה יותר ממוקד מטרה.

  •   תגובתך לוקה בפשטנות ורדידות ביחס לדת ולתרבות המודרנית גם יחד.  (לת) אליה הנביא
    • 09:39
    • 19.02.13

06 די כבר עם "מזרחים מסורתיים"! אני כלבה מעורבת, בעלי כלב מעורב. אני אתאיסטית. הוא חילוני. משפחתו עושה קידוש, משפחתי לא עושה. מי אלה "המזרחים" האלה אחרי שכולם כבר התחתנו עם כולם?  (לת) ברקודה
  • 18:06
  • 18.02.13

07 הצלם שצילם את חברתו בשעת מעשה זה הדרת נשים מלשון הדרה או הידור מגן חרדים
  • 18:57
  • 18.02.13

ולא הייתה זעקת נשים גדולה

08 מעניין כמה פמיניסטיות זעקו נגד הצלם שהסריט את חברתו בשעת מעשה  (לת) והפיץ את הסרט באינטרנט
  • 19:01
  • 18.02.13

09 סתומות וכנועות ממש לא פרוגרסיביות  (לת) שירה
  • 21:23
  • 18.02.13

10 מה שבעיקר עולה מהטור היא נימה אנטי-אשכנזית חריפה (אם זה היה הפוך, כבר היו צועקים "גזענות") עם ניחוח "טלית שכולה תכלת" מזרחית, במסגרת ליבוי השד העדתי. נכון, אמא של סבתא תמיד רצתה לשבת בבית בפאז כל היום, לטפל באחד-עשר ילדים ולשרת את הבעל. זה היה חלום חייה. הכל, רק כדי להוציא את המזרחיים צדיקים ואת האשכנזים נבלות, כשכולם בסה"כ בני אדם. אגב, רבנו גרשום, אפילו שהיה אשכנזי, כן ייכנס בביתה של שמסיאן? בכל זאת, אסר ריבוי נשים וגירוש אישה בכפייה. אה, ו"לא כל הפרדה היא הדרה"? חרב פיפיות, ובואו נזכור את משפט ה"מופת" הזה בפעם הבאה שנשמע על סלקציה במועדונים. וכל הנאמר עד כה, מבלי לגחך על חוג לימוד לנשים בלבד, שאמור לעסוק במקומה של האישה בחברה. אותה חברה שיש בה גם גברים. אלוהים, כמה זיבולי מוח בטור אחד, וזה מבלי להיכנס לכך ששוב מישהו עושה בעדתיות קרדום לחפור בו.  (לת) ל.
  • 21:56
  • 18.02.13

11 הנשים המזרחיות בכתבה מתחבאות מאחורי תאורים כמו "מורכבות". אל תבלבלו את המוח. אתן בוחרות לתת לאחרים לשלוט בכן - שום דבר לא מורכב בזה. זה מאוד פשוט. כשיהיה לכן אומץ לשלוט בחייכן, תבינו למה אתן לא מצליחות לשכנע אפילו את עצמכן. להבהרה: אני תימנייה-אתאיסטית-זקנה  (לת) פקה פקה
  • 22:04
  • 18.02.13

12 לא מדויק בכלל מרוקאי
  • 22:40
  • 18.02.13

אני חושב שהטור עושה רדוקציה ליהדות אשכנז. הטיפוס המסורתי היה קיים גם שם ואפשר למצוא אותו בעיקר בקהילות בגולה. שתי סיבות למצב כיום הן בראשונה השואה ששברה את יהדות אשכנז המסורתית שהייתה מצויה בשפע בעיקר במזרח אירופה ועקרה את ערכי המסורת על ידי פירוק בוטה של משפחות וקהילות שונות. סיבה שניה היא החסידות והחרדים באירופה שהקצינו לאור ההשכלה והחילון לעמדות הלכתיות רדיקליות והעלימו את גווני הביניים בין חרדי לחילוני. אני מסכים שזו צורה יפה להתייחס לסוגיה וכמובן גן מכילה יותר, אך אם כל הכבוד גם בבית ספרדי מסורתי על אף יכולת ההכלה בצורה יוצאת דופן שקיימת בו (לכך אני עד מניסיון אישי), גם לו יש את גבולותיו שהמחשבה הפמיניסטית, גם זו המתונה לעיתים, פשוט לא תתקבל. בהצלחה בכל מקרה!

13 המסורת של מקימי המדינה החלוצים יפה יותר - ואין שום סיבה להתבייש בה אפי
  • 22:45
  • 18.02.13

אימוץ מנהגים גלותיים זה יפה - אבל המורשת הציונית יפה יותר. מעניין מה היה קורה אם ישראל היתה מיוסדת כמדינה דתית - האם השערים היו פתוחים לכל היהודים - או רק לאלה שקיבלו הכשר? האם היה רב ראשי מאשר עלייתם של יהודים חילוניים ללא בירור מי הוא יהודי?
המורשת החילונית הישראלית של קבלת כל יהודי באשר הוא - היא מורשת שיש להתגאות בה - ובמציאות היא מורשת של אנשים שהפנו עורף למוסדות הדת ועלו להקים מדינה. בפועל החוכמה הדתית היא רק בדיעבד..
בישראל יש סוגים רבים של יהודים - יכול היה להיות יותר טוב אם גם הדתיים היו מכבדים, אפילו במעט, את הצביון החילוני של אלו שהקימו את המדינה בראשיתה ושבנו יישות יהודית בלתי תלוי ואמיתית. היה יפה אם אנשים דתיים היו מכבדים את מי שבוחר להמשיך ולחיות את חייו לפי המורשת הזה. מי שבטוח בזהות הישראלית יהודית שלו ולא צריך להתחזק בשביל זה.
קבירה עצמית בטקסים דתיים לא עושה יהודי יותר יהודי. יהודי לא יכול להיולת לא יהודי - זה פשוט בלתי אפשרי, תשאלו את הרבנים אם אתם לא מאמינים לי.
ולמי שנהנה מכל הטקסים - שיהיה לכם לבריאות - אבל בבקשה שימרו את זה בביתכם וכבדו אחרים אם אתם רוצים שיכבדו אתכם.

  •   כדאי שתלמד קצת היסטוריה ראשי הציונות עשו לא מעט כדי שלא יהיו כאן חרדים בטח שלא כשותפים שווי זכויות יהודי
    • 12:10
    • 19.02.13

    סרטיפיקאטים (ואח"כ גם פרנסה למי שכן הגיע לארץ) ניתנו רק למי שהיה במפלגה הנכונה .
    נחמד לצייר את הציונות בצבעים רכים ורומנטיים אבל האמת ההיסטורית די מאוד שונה.

  •   כמיטב מורשת השמאל הצבוע, אתה בוחר להתעלם באופן גורף ממיליוני ידיים עובדות שעזרו בבנית המדינה, השייכות לאנשים שלא נטשו את תורת אביהם. אני
    • 12:31
    • 19.02.13

    לפי ההגיון שלך, אין בארצות הברית מקום ראוי למי שלא עולה בקנה אחד עם דמות המייסד הקלאסי- לבן ונוצרי פרוטסטנטי.
    גם הזיהוי האוטומטי שלך, בין מקימי המדינה החלוצים של אז לבין החילוני-ליברל של היום, כבר מזמן הולך ומוכיח את עצמו כמופרך לחלוטין.

14 אז במקום להילחם בשליטה החונקת של החרדים בנשים, צריך לשיר איתם זמירות? זאת יריקה לכל השיח הפמיניסטי.  (לת) הכל מותר בפוסטמודרניזם? גם האוילות?
  • 23:09
  • 18.02.13

15 אז את אומרת בעצם, שרוע אחד מצדיק רוע אחר אסף
  • 23:25
  • 18.02.13

נשמע טוב

16 בלי קשר למזרחי או אשכנזי..כל הדת הזאת זה חירטוט אחד ענק, שהקשר בינה לאלוהים זה אחד השקרים הגדולים בהסטורית האדם  (לת) שימי
  • 23:33
  • 18.02.13

17 לנו הנשים אין מה לחפש בהלכה היהודית אור לנו
  • 23:58
  • 18.02.13

"הרב עוזיאל תמך בזכותן של הנשים לבחור: הוא אמר שאמנם כתוב בגמרא ‘נשים דעתן קלה’ - אך אם שוללים מהן את זכות הבחירה, יש לשלול אותה גם מאדם טיפש". באמת רב מתקדם שמכבד נשים. אין לי שום עניין ללמוד מספרים שרואים באשה יצור קל דעת, פיזי שמה שמעניין בו הוא רק שאלת הטהרה או הטומאה שלו ורק כושר ההולדה שלו.

18 מחליפה מהותנות אחת במהותנות אחרת אברהם
  • 00:22
  • 19.02.13

דיבורים יפים, אבל כמי שקוראת לשבור את הדיכוטומיות, ולחשוב "עניינית" היא מכניסה את כולנו לדיכוטומיה מזרחיים/אשכנזיים. משום מה לחלק בין פסיקה אשכנזית ומזרחית לא נחשב אצלה לדיכוטומיה קשיחה ובלתי מוצדקת. הספרות ההלכתית לא מצדיקה את ההבחנה הגסה הזו, והיא לא יותר מאשר מהותנות גזעית, כתחליף למהותנות מגדרית. "הפוסק הספרדי הוא...."?! מאיפה הבאת את זה? על מה זה מבוסס? להגן על פמיניזם במסגרת ההלכה זו לא משימה פשוטה, אבל לשלול חלק גדול מהספרות רק על שום שנוצרה באירופה זו לא שיטה פלורליסטית במיוחד ולא מבוססת במיוחד. ראיה לרדידות ההבחנה הזו היא עצם השם "מזרחים"! מרוקו זה מזרח??

19 אין מזרחים - יש ערבים יהודים.... גינאולוג
  • 00:23
  • 19.02.13

כמו שיש ערבים מוסלמים, נוצרים, צ'רקסים, 'בדווים ודרוזים, יש גם ערבים יהודים הידועים בכיוניים הלא נכון, מזרחים.

הם לא מתאילנד או הודו, הם ממדינות ערב, משמע ערבים.

  •   איראנים הם ערבים? פרוקטולוג חובב
    • 06:11
    • 19.02.13

    ומה עם בוכרים, תורכים, גרוזינים והודים? מדוע יהודי עיראק, למשל, התייחסו אל שכניהם במילה 'הערבים'? הם ממדינה ערבית אבל כבר שם הבדילו עצמם מהערבים.

  •   צ'רקסים הם אמנם מוסלמים אבל הם בהחלט לא ערבים. הם קוזקים  (לת) צ'רקסיה כפולה
    • 22:54
    • 23.02.13

20 "נשים דעתן קלה" הוא לא משפט מורכב ולא רב משמעות. חבל שהנשים הגזעניות המתוארות בכתבה מנסות להוכיח את אמיתותו.  (לת) שונא גזענים במסווה של מקופחים
  • 01:02
  • 19.02.13

21 אני חייבת לומר, אינני מבינה מילה ממה שאומרות הנשים הללו??? אומרים יש סנס אחר  (לת) לקוניוס
  • 01:30
  • 19.02.13

22 ההדרה היא כלי מילולי המדגיש מטרות עיתונאיות פולנייה דתייה שולטת
  • 01:34
  • 19.02.13

העולם המזרחי אכן מכיל יותר את הפרט אך מנגד אינו סובל את אותו הפרט, בקיצוניות יתירה כאשר הפרט חורג מגבולות הנורמות שאותן הוא מקבל ומכיל . אגב יהיה מי שיטען שהפסיקה לעיל של הרב עוזיאל אינה נובעת מהרצון שלא להדיר נשים. אלא כחלק מצורך מגזרי להשלים את הפער המספרי על אוכלוסיות שונות (והרב עוזיאל לא הדיר אף אדם)

23 יופי צפי סער, מצאת את "הפרא האציל" שלך, עבורה את מוכנה למכור את ערכייך בזול. ברור לגמרי שאם היה מדובר בחילונית אשכנזית שהיתה אומרת את הדברים, או גבר אשכנזי, היית צולבת אותם בארסיות. התחלת לדבר בשיח כפול, ממש כמו בחד"ש.  (לת) י
  • 08:52
  • 19.02.13

24 לא מפתיע שרוב התגובות כאן מגעילות מזרחי מסורתי
  • 10:13
  • 19.02.13

איזה מזרחי קורא הארץ?
מסכים שהייתה כאן התייחסות יותר מדי אוהדת כלפי יהדות המזרח, ווודאי שגם ביהדות אשכנז היו וישנם המון המון דברים טובים. אבל למה הרשעות הזו? (כמו בתגובה 2. אגב, מה זה אומר? שמסורתיות משמעה היעדר חשיבה עצמאית?).
בסה"כ כולכם יודעים שהדיכוטומיות של דתי-חילוני מלבות שנאה וניכור, ומגבירות מאוד את ההקצנות לשני הצדדים. הבעיה היא שזה נורא נוח להיות בעמדה השונאת.

25 ומה דעתם של הפוסקים החביבים הספרדים בנוגע ללסביות?  (לת) משה
  • 10:36
  • 19.02.13

26 העיקר שבאיור כולן אשכנזיות, רזות וצעירות (פלוס זקנה שחתוכה באמצע).  (לת) תום
  • 10:37
  • 19.02.13

27 בתור מזרחית שגדלה בחברה שבו גברים אמרו לי לשתוק "כי אני אישה" ו"מי אני בכלל וחכמינו לא החשיבו את דעת האישה" לא הייתי ממהרת להגדיר את התרבות של עדתי כמקום שמכבד נשים-זה התעלמות מהמציאות העצובה  (לת) אביטל
  • 11:14
  • 19.02.13

28 בושה לצפי סער שהיא נותנת יד להיכנעות הזו של הנשים המזרחיות. לא מתאים לך, סער, להציג כניעה כאילו היא הידברות ופתיחות.  (לת) בושה
  • 14:22
  • 19.02.13

29 מאמר שמציג את הכשל של חסידי "הפוליטיקה של הזהויות" ח.
  • 16:15
  • 19.02.13

מזרחיות שאינן מתנגדות לדיכוי ע"י גברים אשכנזים=מדוכאות בגלל גזענות
מזרחיות שאינן מתנגדות לדיכוי ע"י גברים מזרחים=מכילות "מורכבות" ומציגות "אלטרנטיבה". שוביניזם אשכנזי=הגבר הלבן בלה בלה בלה. שוביניזם מזרחי=לא קיים, או שקיים רק בגלל הדיכוי של המזרחי ע"י הגבר הלבן.

30 בתור מזרחי אני רואה שאין לנו כבוד לאשה דוד
  • 09:37
  • 20.02.13

צריך ללמוד מהאשכנזים.

31 שמזרחיים הם ספרדים ולכן צריכים להתבסס על פסיקותיו של הרב עובדיה יוסף לתומי חשבתי
  • 01:13
  • 24.02.13

ולא על פסיקותיהם של רבנים אשכנזים לתשומת לב חבורת הלומדות .אם כבר אז כבר !

32 גור תנינים ? חיפשתי בויקפדיה ומצאתי שתנין יוצא מביצה וזוחל על גחונו בקיצור שרץ
  • 01:27
  • 24.02.13

ככה זה מאז בריאת העולם בסיפורי התנך . אבל תניני הירקרק זה גור פוצי מוצי .

33 מזכירתי חילונית והיא בעד ישיבה נפרדת באוטובוסים כל ההטרדות שהוטרדה היו באוטובוסים  (לת) יוסי
  • 16:12
  • 25.02.13