יואב קוטנר חושף את המנגנון מאחורי אלבום בלתי נשכח

הגיבורים האמיתיים בסדרה "האלבומים", שעוסקת בחמישה אלבומי בכורה ישראליים, הם אלה שמבטאים את האתוס של חוסר המודעות

אחד הסיפורים הטובים בפרק על "זמן סוכר" של "איפה הילד" בסדרה "האלבומים", שישודר במוצאי שבת בערוץ 8, הוא על הקלטת ערוץ השירה של אסף שריג בשיר "מסיבת התה של עליזה".

שריג, הגיטריסט המופנם של "איפה הילד" - או במלים אחרות: האנטי-חמי - התקשה לשיר בצורה משוחררת ואקספרסיבית. מפיק האלבום, יובל שפריר, מספר שהוא הציע לשריג להתפשט ולשיר עירום, וזה אכן מה שקרה. "לדעתי זה הטייק שיש בתקליט, אם אני לא טועה", אומר שפריר ליואב קוטנר, המראיין והעורך של "האלבומים" (את הסדרה ביים אבידע ליבני). "הוא היה בחושך, ספה כזאת קטיפה גדולה, והוא עירום מול המיקרופון, שר את השיר". סיפור גדול, אבל מה שהופך אותו למוצלח אפילו יותר זאת העובדה ששריג לא זוכר אותו. "יש מצב, יש מצב", הוא אומר כשקוטנר מספר לו את הסיפור ששמע משפריר. "ואז הבאתי את הטייק? זה הגיוני, זה הגיוני, אבל... ואללה... יפה... יש עדויות מצולמות?"

הסיפור שהיה או לא היה על אסף שריג העירום לוכד את המהות של ה-Rock Doc, הסרטים הדוקומנטריים שעוסקים ברוקנרול, הסוגה שאליה משתייכת סדרת "האלבומים". הסרטים האלה נעים כל הזמן בין ההיסטוריה למיתולוגיה, בין מה שקרה "באמת" בזמן שהמוסיקה הוקלטה לבין המשמעויות שהיא צברה במשך השנים והסיפורים הרבים שנקשרו בה, אמיתיים ופחות אמיתיים.

 

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב כתבות גלריה ישירות אליכם

קוטנר, הרוח החיה של הסדרה, אוהב את הפרטים ההיסטוריים, ויש משהו משעשע בניסיון שלו להבין את הפרטים לאשורם ולעשות סדר בסיפור. הוא תובע לדעת, למשל, מי אמר את המלה האחרונה באולפן שבו ברי סחרוף ורע מוכיח הקליטו את "סימנים של חולשה". והוא רוצה להבין מי קבע את סדר השירים באלבום הבכורה של אביתר בנאי. והוא תוהה איך ייתכן שמאור כהן המשיך עם השם "זקני צפת" אף שהוא נשאר החבר היחיד מהלהקה המקורית אחרי האלבום הראשון. והוא מתעניין אצל רמי פורטיס אם הכישלון המסחרי של "פלונטר", אלבום הבכורה שלו, גרם לו למפח נפש, כי זה מה שאמור לקרות כשאלבום נכשל.

אבל פורטיס לא חווה מפח נפש, ומאור כהן המשיך עם השם "זקני צפת" סתם כי בא לו, והמלה האחרונה באולפן של סחרוף ומוכיח היתה לפעמים של סחרוף ולפעמים של מוכיח. כל היופי באמנות הוא שהסיפור לא קוהרנטי ולא יכול להיות קוהרנטי. קוטנר יודע את זה, ובכל זאת קשה לו להתאפק. לא סתם הוא אוהב לכנות את עצמו חרי"ן - חוקר רוק ישראלי נוסטלגי.

פורטיס. בלי מפח נפש. צילום: ז'ראר אלון

"האלבומים" היא סדרה טובה מאוד ומהנה מאוד, צפיית חובה בשביל חובבי מוסיקה ישראלית ותוספת משמחת לארון סרטי המוסיקה המקומיים. זאת גם סדרה מסורתית מאוד, בכל מובן - אמצעי הביטוי שלה (חומרי ארכיון וראיונות), האלבומים שבהם היא בחרה לטפל (רוק גברי קאנוני משנות ה-90, למעט "פלונטר" הקדום של פורטיס), והנרטיב שהיא מגוללת, שהוא כמעט תמיד הסיפור על האאוטסיידר שיש בתוכו צעקה גדולה והוא עובר מסכת תלאות שבסופה הוא מצליח לשחרר את הצעקה. לפעמים העולם מתרשם מהצעקה הזאת, לפעמים הוא אפילו משתנה בגללה, ולפעמים הוא מפהק והפיהוק שלו בולע את הצעקה ולא נודע כי בא אל קרבו.

אבל לצד הנרטיב המוכר הזה, נדמה שאפשר לאתר ב"אלבומים" נרטיב משלים, פחות מפורש ויותר מעניין, שמדבר על המהות של אלבומי בכורה גדולים. אלבומים כאלה הם בדרך כלל שיר הלל לחוסר המודעות של אנשים צעירים. האנשים האלה מחפשים משהו ולא יודעים שהם כבר מצאו אותו. זה פרדוקס בעל עוצמה גרעינית בלתי מתכלה, וכשהוא מתועד על דיסק התוצאה היא התפוצצות יצירתית שמשגרת גלי הדף אל התרבות.

"האלבומים" היא כמובן סדרה מאוד מודעת. במושגים של רוק, היא אלבום מיינסטרים בוגר ומופק היטב. ככזאת היא לא יכולה לבטא בצורה בלתי אמצעית את המהות של החומרים המחוספסים והבוערים שבהם היא מתעסקת, אבל פה ושם היא מבטאת את המהות הזאת בצורה עקיפה, והרגעים שבהם זה קורה הם רגעים מרתקים.

מהבחינה הזאת, הסרט על "זקני צפת" הוא פרק המפתח של הסדרה, והוא גם הפרק הכי טוב שלה. חוסר המודעות מגיע לשיאים בפרק הזה. זאת אנרגיית נעורים גולמית ובלתי ניתנת לעצירה. אין לה אפילו תוכן. "היה לי הרבה מה להגיד... סתם, לא היה לי מה להגיד, אבל רציתי שאנשים יקשיבו", אומר מאור כהן, וחומרי הארכיון שמראים אותו ואת חבריו ללהקה, שהיו אז תלמידי י"א, צועקים את מה שלא היה להם להגיד בחדר השינה שלהם, הם זהב תיעודי טהור.

זקני צפת. רוח פרועה. צילום: דוד זריף

כהן הוא דווקא לא הגיבור של הפרק על "זקני צפת". הגיבור הוא יוני בן טובים, הבסיסט של הלהקה. הוא האיש - הנער, ליתר דיוק - שמבטא בצורה המובהקת ביותר את האתוס של חוסר המודעות (גם זה אולי פרדוקס, אבל לא משנה). אחרי ש"זקני צפת" הקליטו את אלבום הבכורה שלהם, בן טובים יצא מהאולפן ואמר "הרסנו הכל". לא משנה שהאלבום הזה שמר על הרוח הפרועה והמאולתרת של חדר השינה. זה כבר לא היה חוסר מודעות טהור, ובשביל בן טובים זה היה הסוף. הוא עזב את הלהקה. ספק אם הוא היה בן 18.

חוסר מודעות הוא אולי תנאי הכרחי לאלבום בכורה מהדהד, אבל הוא לא תנאי מספיק. חייב להיות מפגש בין חוסר המודעות של האמן לבין מודעות חדה של גורמים במעגל התרבותי שמקיף אותו, שמבינים את הפוטנציאל האדיר ועוזרים לתווך אותו. "האלבומים" מציגה שפע של סוכני מודעות כאלה - יוצרים-עמיתים שנרתמים לעזרת האמן ועוזרים לו לנסח את עצמו בלי לרסן את העוצמה הגולמית שלו, אנשי חברות תקליטים שמאפשרים לו לצאת לאור, עיתונאים שמתאהבים ביצירה שלו ודוחפים אותו קדימה.

"האלבומים" מתעסקת בעבר, אבל מעוררת מחשבות על ההווה. כל המנגנון שהסדרה מתארת, שבסופו נולד אלבום בכורה בלתי נשכח, קרס בשנים האחרונות. לא נותר ממנו דבר. למעשה, המשוואה התהפכה. במקום שהאמן יהיה הסוכן הלא מודע ובסביבתו יימצאו מתווכים קשובים, מה שקורה היום זה שהאמן מודע לעצמו עד כאב, ואילו הסביבה איבדה את היכולת להקשיב. בפרק על אביתר בנאי רואים אותו מנגן את "יש לי סיכוי" בתוכנית של יאיר לפיד, בלב הפריים טיים. זאת היתה סוכנות התיווך של בנאי, ואנשים, בעיקר צעירים אבל לא רק, ישבו בבית והלסת נשמטה להם. האם אלבומים מהדהדים כמו אלה שבהם עוסקת "האלבומים" יכולים להיווצר במציאות שבה סוכנות התיווך ההמונית של המוסיקה שלנו היא "דה וויס"?

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אין יצוג לאף מזרחי או נשי או ערבי או חרדי או בדואי או ערבי נוצרי או אתיופי או רוסי או פליט סודני. איפה הצדק התרבותי? למה לקפח??? Zאמבוקי
  • 09:10
  • 17.01.12

סתאאאאאאאאאאאאם.

כיף של סידרה. תודה ליואב קוטנר שבזכותו יש מימד של אווענטה למוזיקה הישראלית. בלי האווענטה של קוטנר, אפילו פורטיס וסחרוב היו עוד להקה מקומית מחולון

02 זאת ביקורת טלביזיה, זאת עיתונאות! גילגל
  • 09:20
  • 17.01.12

שאפו לבן שלו על ביקורת, אמירה חברתית ובלי לשים את עצמו במרכז.
כן יירבו.

03 אין לי טלויזיה - כנסו בבקשה שאלה חשובה
  • 10:01
  • 17.01.12

האם התוכניות הועלו לאינטרנט ? אשמח לקישור ישיר

04 קוטנר כל הזמן מפמפם את אותם אמנים. נמאס.  (לת) סמי
  • 10:12
  • 17.01.12

05 ואוו... ביקורת מעולה. אבחנות חדות.  (לת) גיגס
  • 10:48
  • 17.01.12

06 כתבה מצויינת קוראת
  • 11:02
  • 17.01.12

יוצאת דופן ברמת הכתיבה שלה על נושאים מהסוג הזה.

"חרי"ן - חוקר רוק ישראלי נוסטלגי." התגלגלתי מצחוק

07 ויכול להיות שחוסר המודעות של זקני צפת פשוט מוכיח שאין סיבה אמיתית לעשות עליהם פרק, אולי סיבה יחצ"נית וגם זה בקושי  (לת) הזקיין שלא ישיין
  • 11:05
  • 17.01.12

08 סימנים של חולשה אלבום מופת אבל מה הקשר לבכורה?  (לת) נדב
  • 11:53
  • 17.01.12

  •   זה אלבום הבכורה האמיתי של סחרוף JF
    • 13:01
    • 17.01.12

    הכול או כלום היה אוסף של שירים שאחרים כתבו, אוסף שנעדר כל ייחוד סחרופי ומשחק לגמרי בגבולות המיינסטרים. קצת כמו אלבום של סינגולדה - אמן צדדי שמקבל את מרכז הבמה, אבל עדיין לא מצליח להפוך להיות ה-איש.
    סימנים של חולשה הוא כבר אלבום של ממש. ברי כתב (או לפחות כתב במשותף) את כל השירים, לשירים היה קו מקשר הפקתי מובהק וכד'.

09 ל-3 קוטנר
  • 12:01
  • 17.01.12

זה הועלה לאתר של ערוץ 8 .

10 בנאי ניגן את 'תתחנני אלי' אצל יאיר לפיד  (לת) נודניק
  • 12:33
  • 17.01.12

11 האישה הראשונה מופיעה ב-4:11 דניאלה
  • 12:56
  • 17.01.12

השניה מופיעה ב-5:08
ואין עוד

12 למספר 8 שלומי
  • 13:27
  • 17.01.12

אלבום הראשון של ברי היה בשיתוף מלא פורטיס ולכן סימנים נחשב לראשון שלו לבד

13 "אלבומי בכורה גדולים".."שיר הלל לחוסר המודעות של אנשים צעירים".. אם כך אז הייתי בוחר בשני אלבומי מופת ומהם עושה סדרה: אלבום הבכורה של החברים של נטשה ואלבום הבכורה של עמיר בניון. מאבני היסוד של המוסיקה הישראלית.  (לת) נז
  • 13:58
  • 17.01.12

14 איזה כיף שיש קוטנר  (לת) אורון
  • 14:48
  • 17.01.12

15 קוטנר איש נורא נחמד, אבל מוסיקה קצת גדולה עליו.... בגללו וכאלה שכמותו - זה מה יש לנו
  • 14:53
  • 17.01.12

זקני צפת!?????..... איפה הילד??? !........ סתם להקות שלא חידשו או המציאו כלום. ממש כלום..... אבל הרי אותי לא שואלים, ואני, הקטן שם יד רק על כתפי פורטיס ואביתר בנאי. ועוד משהו קטן: מרוב שקוטנר עוסק ומתעסק בטפל והתפל, הוא שוכח שהמדובר באמנות ואוכל לנפש. הפרטים המטומטמים באמת לא מעניינים, כמו שלא מעניין אותי שפיקאסו שגל 17 קטינות כשצייר את המונה ליזה (מה, זה לא פיקאסו? אין דבר, אז את ה"גרניקה"...).

16 מה עם "האיש שראה הכל" אסף
  • 15:00
  • 17.01.12

אלבום מופת

17 השימוש שלך במושג 'מודעות' הוא קצת בעייתי פוקסיפה
  • 15:57
  • 17.01.12

אתה מתכוון אולי ל'מודעות' במשמעות של מודעות לדעת הקהל, מטרות לגבי הקריירה, מחשבה על מה שאחרים חושבים וכד'. כדאי להבדיל בין הגדרה זו ל'מודעות' שמתבטאת תחושת חיבור עזה של אומן ליצירה שלו, מיומנות טכנית שנובעת משעות אינסופיות באולפן, מודעות לרגשות וכד'. אל תהפוך את המילה 'מודעות' למשהו בורגני חומרני תעשייתי בבקשה.

18 אני רק שאלה עמי
  • 16:08
  • 17.01.12

סימנים של חולשה הו אלבום ענק, אבל לא אלבום בכורה...

הראשון של ברי סולו היה הכל או כלום

הסבר מישהו???

19 ל-15 יצחק
  • 16:12
  • 17.01.12

זה אלבומם השני של רוקפור

20 משמיטי "נושאי המגבעת" מהסדרה הזו לדין!!! איל
  • 16:16
  • 17.01.12

זוהי הלהקה החשובה ביותר מתקופה זו

21 שמח שרמי פורטיס היקר,,יצר חלק משיריו הראשונים אצלי בבית ביפו של שנות ה70 חבר וותיק....
  • 16:20
  • 17.01.12

שני אקורדים וצא ממסך הטלוויזיה כך נולדה אגדת רוק..

22 בראבו! ביקורת מופתית!  (לת) מ
  • 17:09
  • 17.01.12

23 בראבו! ביקורת מופתית!  (לת) מ
  • 17:12
  • 17.01.12

24 חבל שאף אחד לא עושה סדרה כזו על השוליים האמיתיים של הרוק הישראלי הברון מינכהאוזן
  • 17:17
  • 17.01.12

דורלקס סדלקס, פלסטיק ונוס, הפליז, נושאי המגבעת של ההתחלה, נכי נאצה, להקת ישראל, שלוש חית, טסטקרד 225, אחת שתיים כזה, DXM, שרמוטה מעופפת בהרים, נ"מ, ברברה, הזוהרים,satan ufo, אסטרוגליידס, וולצ'רס, מאנקי סאן אוף א דאנקי, rabies caste, ליטרשפיך, היהודונים, קדבר אייז, סמרטוט כחול לבן. וצ'רלי מגירה. קוטנר, לטיפולך

  •   וואו. שנים לא שמעתי את השמות. 3ח... זוכר את האנשים שם fya
    • 00:31
    • 18.01.12

    אחד היה אולי מתחת לשכבה שלי בתיכון.

    להקת ישראל היתה דבר לא נורמלי (בירושלים - פרגוד, בימים הטובים), והיתה שם גם הלהקה הראשונה של איגי ווקסמן הצעירה (עוד ירושלמית במקור, כמו גם דנה ברגר שלפני הבלונד), שלא הזכרת (גם לא זוכר את שמה).

  •   ללהקה של איגי קראו היפוכונדריה הבריון השכונתי
    • 16:04
    • 18.01.12

    ולשל דנה ברגר - uban
    להקת ישראל זאת להקה מהפכנית. הם מוציאים דברים עד היום לדעתי ולמתופף של של 3ח יש לייבל

  •   תודה על המידע! fya
    • 15:27
    • 19.01.12

    אכן 'היפוכונדריה'. הייתי רואה אותן על מדרגות הסנימטק... זוכר את רובם מפרגוד של אז. זמנים טובים יותר.

  •   אמן קיפוד
    • 21:04
    • 20.01.12

    למרות שהגזמת קצת עם כמה להקות (כולם אמנם להקת ענקיות אבל יש כאלה שעדיין לא הגיעו לרמה של לעשות עליהן סדרה)
    אבל קוטנר, בחייאת 3ח, פלסטיק ונוס (שאגב עומד לצאת הסרט שעשה ניר ברגמן עליהם מחדש דרך אוגנדה (רעש בשקט)), דורלקס, להקת ישראל ללא ספק יהיה מעניין

    אגב יש איפה לשמוע Satan UFO ושרמוטה מעופפת בהרים ? זה תמיד עניין אותי

  •   אמן גל
    • 21:12
    • 20.01.12

    תכלס הגזמת קצת עם רוב הלהקות (עם כמה שאני אוהב את כל הצעירות שרשמת פה, עדיין לא הגיעו למעמד של סרט) אבל קוטנר, מחכים ל3ח (הלהקה הכי טובה שהייתה בישראל בלי ספק), פלסטיק ונוס (שעוד מעט עומד לצאת מחדש דרך אוגנדה הסרט רעש בשקט שניר ברגמן עשה עליהם), להקת ישראל יכול להיות מאוד מעניין, דורלקס..

    אגב יש לך דברים מוקלטים של Satan UFO ושרמוטה ?

  •   כולן להקות חשובות הברון מינכהאוזן
    • 22:06
    • 22.01.12

    רק שאני מבין את זה עכשיו ואתה תבין את זה כשיעשו עליהם סרט או שמישהו מהם ימות ואיזה היפסטר ירוץ לכתוב עליהם באיזה בלוג

25 כשתגיעו לאיטיז אל תשכחו את יצירת המופת אמא אני לא רוצה להיגמל של הקליק  (לת) סתיו
  • 17:48
  • 17.01.12

26 רק גברים. איזה שיעמום דן
  • 18:33
  • 17.01.12

קוטנר אותו דבר עבר שנים. שיעמום.

27 יש קישור לצפייה און ליין?  (לת) איגו אינטריגו
  • 18:40
  • 17.01.12

28 שירי פורטיס בצופי דיזינגוף ת-א 1974  (לת) משה
  • 18:57
  • 17.01.12

29 ערוץ 8  (לת) ירון
  • 19:28
  • 17.01.12

30 לינק לתכנית על האלבום אביתר בנאי יעל
  • 11:59
  • 21.01.12

http://www.shmone.co.il/#/video/11/http://locator.3dcdn.com/vod/ch8-5gqGr1-me/vod.smil

31 ? איש חולף
  • 20:31
  • 31.01.12

איך "דברים בלחש" לא נכנס?...

32 זה היה תתחנני אליי לא יש לי סיכוי (אביתר בנאי אצל יאיר לפיד) א
  • 17:53
  • 19.02.12

וסדרה פשוט מעולה...
מזל שיש את קוטנר

פעילות
המלצות
פרסומת