המהדורות הדיגיטליות של הארץ - באתר בסמרטפון ובאייפד - חודש ראשון ב-4.90 ₪ בלבד
מצטרפים ומשדרגים לאחת מחבילות התוכן האיכותי של הארץ. עכשיו במבצע השקה! רק 4.90 ₪ לחודש הראשון. נסו עכשיו >>
הרשמה למערכת
שם פרטי
שם משפחה
דוא"ל
סיסמה
אישור סיסמה
טלפון נייד
 ?נרשמתם בעבר לאתרי קבוצת הארץ התחברו   |   שחזרו סיסמה

מרוב אהבה || האלבום שיוסי בנאי לא הספיק להשלים

הוא כתב את המלים, הזמין את הלחנים והתכוון לשיר בעצמו, אבל לא הספיק. כעת רואה אור האלבום "שירים אחרונים" בביצוע מוסיקאים בולטים שעל כולם השפיע - כמו על המוסיקה והחברה הישראליות בכלל

התחושה שביקשו ליצור מפיקי האלבום "שירים אחרונים" היא "כאילו להקת הליווי של יוסי הגיעה, גלגלי סרט ההקלטה מסתובבים, אך הזמר מבושש לבוא ובמקומו מבצעים את השירים זמרים מוכרים ואהובים". כך מתאר זאת רע מוכיח, שעיבד והפיק מוסיקלית את שירי האלבום האחרון שעליו עבד היוצר והזמר הגדול יוסי בנאי.

בנאי הלך לעולמו בשנת 2006, בן 75, לפני שהספיק להשלים את המלאכה ולהקליט את השירה. כוונתו המקורית היתה לבצע בעצמו את שיריו, ללחנים שהזמין בערוב ימיו מכמה מבכירי המוסיקאים והיוצרים של זמננו: אחיינו אהוד בנאי, בנו יובל בנאי, קורין אלאל, מיכה שטרית, שלומי שבן, מאור כהן, עידן רייכל ואחרים. שניים משירי האלבום, שרואה אור בימים אלה בחברת התקליטים הליקון, שר בנאי עצמו ואת האחרים מבצעים המוסיקאים שעבדו עמו. עם רובם עבד מוכיח במשך השנים.

הסינגל הראשון מתוך "שירים אחרונים" יצא לפני כחודשיים ושמו "ראיתי עיניים חלונות", בהלחנתה של בטי פבלו ובביצועו של ברי סחרוף. "עם ברי סחרוף הלכנו על סגנון שהזכיר לי מסיבת תיכון אמריקאית משנות ה-50", מספר מוכיח. על תהליך העבודה על שיר זה, כמו על "הציפורים" שמבצע פיטר רוט ללחן של איריס פרחי, הוא אומר: "אלו שירים מאוד דרמטיים ורומנטיים. לא היה קל להגיע לתוצאה הנכונה, שלא תהיה קיטשית ועם זאת שתהיה רומנטית בעידן הוולגרי שאנחנו חיים בו".

עשו לנו לייק לקבלת מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם

"ראיתי עיניים חלונות" בביצוע ברי סחרוף

יוסי בנאי
יוסי בנאי. צילום: ליהיא לפיד
עטיפת האלבום
עטיפת האלבום.

ישראליות גאה

כשבוע לפני מותו הזמין אליו בנאי את קורין אלאל וביקש שתלחין למענו את השיר "אריאל", שכתב על בנו. "ברגע שקראתי את הטקסט, הוא נכנס לי ללב", מספרת אלאל. "העבודה עם רע מוכיח קרתה כמה שנים אחרי שיוסי נפטר, ובמשך השנים האלו חזרתי מדי פעם לשיר, אבל לא עשיתי אתו כלום כי זה השיר של יוסי".

החוויה של אלאל מאותה פגישה אחרונה עם בנאי נחקקה בזיכרונה. "זו היתה הפעם הראשונה שנפגשנו לבד, אני ויוסי", היא מספרת. "השמעתי לו את השיר עם גיטרה, והוא היה ממש מבסוט. הוא ביקש להתחיל ללמוד את השיר, ועבדנו עליו תוך כדי שעצרנו מדי פעם לדבר. הרגשתי נעימות ונינוחות, ואני מרגישה שזה היה טבעו האמיתי של יוסי. זו היתה פגישה ראשונה, ושנינו חשבנו שנמשיך להיפגש ולעבוד על השיר. מחמיא לי שיוסי בחר בי להלחין את השיר על בנו אריאל, ונראה לי טבעי לשיר אותו באלבום של שיריו האחרונים".

אלאל גם אומרת שהעיבוד שיצר מוכיח ל"אריאל" התאים לה מאוד. ואכן, מוכיח השכיל לאפשר לאמנים המשתתפים באלבום לבצע את השירים בסגנון הטבעי להם ועם זאת לשמור על קו אחיד שידבר אל לב הקהל שאוהב את יוסי בנאי. "ליוסי בנאי היו הרבה פנים וזה עזר לי, כי יכולתי לגשת לדברים מהרבה זוויות ועם זאת עדיין להישאר בעולם שלו", הוא אומר. "הרי הוא נגע בהמון סגנונות, בהמון תחושות. משירים מלנכוליים נורא ועד שירים שמחים מאוד. משירים אירופיים כאלה עם השפעות של סאן רמו, טרנטלות ושנסונים ועד שירים ישראליים מאוד. העובדה הזאת הקלה עלי את העבודה עם האמנים השונים מאוד זה מזה שמשתתפים באלבום".

רע מוכיח
רע מוכיח. צילום: דניאל צ'צ'יק
קורין אלאל
קורין אלאל. צילום: דניאל צ'צ'יק

ואמנם, לא מעט מההשפעות של מוסיקה ממדינות אחרות, שנטמעו במשך השנים ביצירה הישראלית, הובאו לכאן על ידי יוסי בנאי. לדברי מוכיח, הוא השכיל לעשות זאת בצורה שקופה, כמו טבעית: "אף שהיה ברור כי הוא מושפע מהמון דברים מחו"ל, הוא לא לטש עיניים החוצה כמו שעושים היום. הוא הטמיע את ההשפעות שלו בהוויה הישראלית הגאה והשלמה עם עצמה. מהבחינות האלה ההשפעה שלו על התרבות הישראלית היא ענקית".

לדברי אהוד בנאי, אף על פי שזמרים ישראלים צעירים אינם שרים כיום שאנסונים כפי שעשה דודו המנוח, השפעתו על עולם המוסיקה המודרני חזקה מאוד. "אם אתה מסתכל היום על עולם הרוק הישראלי", הוא אומר, "הוא בעצם שייך בעיקר לזמרים שכותבים ושרים. בשנות ה-60 וה-70 היו כותבים ולעומתם היו מבצעים. ואז בא יוסי, ועוד לפני שהכרתי את בוב דילן, עשה לנו היכרות עם ז'ורז' ברסאנס. כל הז'אנר הזה של סינגר-סונגרייטר, מה שנקרא שאנסונר בצרפתית, זה הוא הביא לתרבות הישראלית מצרפת".

אהוד בנאי, שאת הפטיפון הראשון שלו קיבל במתנה מדודו כשהיה בן 12, מוסיף שהוא בפירוש רואה ביוצרים דוגמת דילן ולאונרד כהן ממשיכי דרכם של השאנסונרים. בתרבות המוסיקה הישראלית של היום הוא מבחין בין זמרים-כותבים מז'אנר הפופ והרוק, ששיריהם מושמעים בתחנות הרדיו, לבין אלו שרק מבצעים, הפונים לתוכניות ריאליטי. עם זאת, הוא מדגיש שיש מקום לאלה וגם לאלה.

באלבום מבצע אהוד בנאי את השיר "את ואני", שגם הלחין. כמה חודשים לפני מות דודו, הוא מספר, "היינו אצלו בבית והוא הראה לי כמה טקסטים ואז אמר על השיר הזה ‘זה שיר לך', והוא צדק. השיר מדבר על מישהו שרוצה להגיד אבל לא אומר, מישהו שמרוב אהבה שותק. זה משהו שמתאים גם לי. זה סוג של מופנמות בהבעת הרגש".

שלומי שבן
שלומי שבן. צילום: זהבית לגאלי
יובל בנאי
יובל בנאי.

למוכיח זו היתה הפעם הראשונה שעבד עם אהוד בנאי. "היתה לי ההזדמנות להלביש על סגנון הכתיבה שלו משהו לא שגרתי", הוא אומר. "כלומר, הוא הביא שיר בשבע שמיניות, שיר גלילי-כפרי בסגנון המוכר שלו. אז כתבתי לו עיבוד מיתרים וגיטרה ספרדית, ללא כלי הקשה בכלל. בחנתי איך נשמע השיר על הרקע הזה, שהוא מעולם לא הונח עליו בעבר, וזה עבד מצוין".

אשר ליוסי בנאי, אומר מוכיח, הוא היה "כזה שמתאבד על היצירה שלו. כלומר, הוא שר כל צליל כאילו זו הפעם האחרונה שהוא שר בחיים. זו תכונה שהיום נדירה יותר מבעבר, כי פעם לא היו כוכבים בן לילה בסגנון הריאליטי".

הוא מודה שלפני תחילת העבודה על הפרויקט לא העסיק את עצמו במחשבה על מידת השפעתו של יוסי בנאי על המוסיקאים שמשתתפים באלבום. אבל "כשפתאום אתה מתעסק בזה וכולם מדברים על יוסי ביראת כבוד, על הטיפוס שהיה, זה מיד מורגש".

האם לא חשש מעט להכתיב לבני משפחתו של בנאי, יובל ואהוד, מה לעשות בשירים של האב והדוד? מוכיח אומר שממש לא. "כמפיק אני משתדל לא להדריך זמרים ונגנים יתר על המידה. ככלל, כשאני עובד עם מוסיקאי טוב ומנוסה, אני מצפה ממנו שיביא את עצמו לתוך הדבר".

אהוד בנאי
אהוד בנאי. צילום: מוטי מילרוד

לשיר "מחשבות ליד חלון פתוח", שמבצע יובל בנאי, מוכיח לא רק יצר עיבוד אלא חיבר את המוסיקה. "יובל ואני חברים טובים כבר המון שנים", הוא מספר. "העבודה אתו היתה רגועה מאוד".

קרקס צרפתי

האם יש ליוסי בנאי ממשיך דרך בעולם המוסיקה הישראלי של ימינו? מוכיח משיב, שבנאי היה בסיס רחב שממנו התפצלו ויצאו המון אמנים, כך שבצורה כזו או אחרת יש לו המון ממשיכי דרך. ובכל זאת, הוא מציין את שלומי שבן, שבאלבום "שירים אחרונים" מלחין ומבצע את השיר "בגלגול הבא". "שלומי הביא משהו קרקסי כזה מעורב באיב מונטאן", אומר מוכיח, "אז הלכנו על מין קרקס צרפתי". התיאטרליות של שבן, לדעת מוכיח, משתלבת במוסיקה גם בשירים שלו עצמו.

שבן אומר ש"בגלגול הבא" הוא שיר על כל אותם הדברים שבנאי לא הספיק לעשות בגלגול הזה. לאחר שהלחין אותו, היה שבן מרוצה מאוד מהתוצאה והיה משוכנע שיוסי בנאי יאהב את השיר. "הלחנתי אותו באופן דרמטי מאוד", הוא מספר, "אבל יוסי אמר לי, ‘לא הבנת את כוונתו של המנוח. אתה צריך לעשות לזה לחן קליל כדי שיוכלו לעכל את המלים הקשות'. זה הטריק הצרפתי". שבן נשלח איפוא להלחין מחדש.

אשר לשאלה של ממשיך הדרך מוסיף מוכיח, כי "גם מיכה שטרית מושפע ממנו מאוד, ספציפית ביחס להגייתן של מלים. למלה יש מוסיקה שלא בהכרח קשורה למשמעות שלה. אני יכול לשמוע שיר בצרפתית מבלי להבין את המשמעות ועדיין להתענג על המוסיקה של המלים".

השפעתו של יוסי בנאי אף חרגה מתחום המוסיקה, סבור מוכיח: "אצלו כל המחיצות בין מזרחים לאשכנזים, בין עשירים לעניים, נשברו. זה השפיע מאוד על ההתפתחות של ישראל של היום. ולא רק בהיבט האמנותי, אלא במישור החברתי".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 יוסי בנאי חגג חיים
  • 12:24
  • 22.03.12

אדם ... אמן נפלא . עד היום ולעולם שמעת שמו מעבירה בי רעדה ולחלוחית ששותפת את עניי חבוק גדול לזיכרך

02 ברי שר יוסי הר המוריה
  • 13:47
  • 22.03.12

מעבר לכל הסיפור המרגש, וכשומע שאוהב הן את יוסי בנאי והן את ברי סחרוף, הביצוע של ברי לא עושה חסד עם איש והחולשה שבצד הווקלי בולטת. השיר נכנס מאוזן אחת ויצא מהשניה בלי להשאיר עקבות.

  •   מאז ששמעתי את הביצוע של ברי לפני כמה ימים, אני לא מפסיק לפזם. והנה הסיבה: עוזי
    • 16:06
    • 22.03.12

    נכון שברי לא ניחן בקול ערב במיוחד והוא הראשון שיודה שהשירה אצלו היא רק כלי משני בשירות המוסיקה. אבל כשהוא שר, יש משהו דווקא בחספוס ובגמלוניות הקולית שלו שנוגע, מפני שהוא שר כמו גבר פגיע, לא כמו זמיר. כך מאז ומעולם ("הפוך", "חם על הירח") וגם לאחרונה, בביצועים לשירי אחרים כמו "חיית הברזל" של מאיר אריאל.

03 טוחנים את בשר האיל הזקן המת ועושים ממנו קציצות למכירה. העיקר הכסף  (לת) השם בנאי מוכר מוכר מוכר
  • 16:55
  • 22.03.12

04 אף לא אחד מהבנאים החיים אינו מתאים לשיר את בנאי המת  (לת) אבל לא נמות מזה. סתם לא נתרגש כפי שיוסי ריגש אותנו
  • 20:15
  • 22.03.12

05 הדיסק-נפלא,מעורר געגועים ומרגש אבי
  • 20:31
  • 22.03.12

לעולם-יוסי בנאי יהיה חשוב בעיני היות ושירו אהבה בת עשרים שימש רקע לחתונתי...

06 יוסי בנאי ז"ל, אדם ענק עם כשרונות על,אהבתי אותו הוא היה נכס לאומי,צאצאיו לצערי לא בדיוק "נפלו קרוב לעץ",,,עם כל הכבוד.  (לת) בצלאל
  • 21:16
  • 22.03.12

07 Pefrcet answer! That really gets to the heart of it! Jun
  • 21:13
  • 07.05.12

Pefrcet answer! That really gets to the heart of it!