טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך מנגנים מוצרט

הצבעים שהפיק אלכסנדר קורסנטייה מהפסנתר, בקונצרט הראשון של "פסטיבל אמדאוס", היו כתזמורת בפני עצמה

תגובות

שיעור טוב הוא לא רק אירוע אינטלקטואלי מספק, אלא יכול להיות גם חווייה חושית ונפשית משמעותית. כל זאת הראה אתמול הפסנתרן אלכסנדר קורסנטייה, אמן מוכר ואהוב על הבמות בארץ. קורסנטייה ניגן מוצרט, שני קונצ'רטי מוקדמים: השמיני, והתשיעי ק' 271 - יצירה שנחשבת בין המופתיות הראשונות של המלחין הווינאי. ובנגינתו סיפר לקהל איך מנגנים מוצרט היום. ראשית - בתחושה שלרשותו זמן בלי גבול. זמן אינסופי כדי לבטא את כל מה שעולה בראשו, ונדמה שבאופן ספונטני לגמרי. שתיקות קטנות, השתהות על פראזות, ראייה רחבה של הצורה, ביטוי של כל צליל ואפילו הוא אחד מעשרות ששוטפים במהירות עצומה, בווירטואוזיות התמימה האופיינית כל כך למלחין - לקורסנטייה היה זמן לכולם.

ועוד: בפעם האלף שבוודאי ניגן את היצירות הללו, ובמיוחד את ק' 271 שהוא נס מוזיקלי מתחילתו עד סופו, מצא קורסנטייה משהו ייחודי לומר. הצבעים שהפיק מהפסנתר היו כתזמורת בפני עצמה, הקולות הפנימיים שהחליט להדגיש ולהבליט הטילו אור חדש על היצירה המוכרת; והשילוב בין רכות צלילית ונקשנות, האומץ להטיל שינויים עדינים בטמפו, האלגנטיות שכולה הומור, הביטחון שהכול יעבוד - בנגינתו, כל אלה הוכיחו שוב שיצירה קלאסית בת 250 שנה יכולה להיות רלוונטית כאילו נכתבה למאזינים היום. וכשאת כל אלה מנגן אמן בעל אישיות קורנת, שמתמסר לקהל ומתייחס למוזיקה בחוסר פשרה מקצועי מהדרגה העליונה, האירוע הוא חווייתי ואינטלקטואלי, חמור וכייפי גם יחד.

והתזמורת… מהיכן להתחיל? אולי מהצדדים הטובים יותר, והם הרגעים המוצלחים בליווי לק' 271, והחגיגיות של האירוע שהוא הראשון ב"פסטיבל אמדאוס" שמיועד להתנגן בשנתיים הקרובות - ובהתאם משך קהל רב שגדש את כל המושבים באולם ויותר ונהנה בעליל, והשמחה של הנגנים על הבימה. עם כל הרצון הטוב, היבטים חיוביים נוספים קשה לגרד מהביצוע של הקאמרית הישראלית אתמול. בקצרה אפשר לומר שתחת שרביטו של תלמי התזמורת לא למדה דבר מקורסנטייה ולא שעתה להצעות המובלעות בנגינתו. צליל גס כמעט לכל אורך הדרך, כבדות וצעקנות, תחושת דחיפות שהביאה להחמצות בכניסות ולהרגשה כללית של חוסר ביטחון; ואי־יכולת להמציא ולדמיין דבר, ולבקש אחר החופש והדמיון - כך ניגנה התזמורת אתמול.

אלכסנדר קורסנטיה

סימפוניית "לינץ" של מוצרט, עוד נס שחולל המלחין וכולו אופרה בזעיר אנפין שמחוללת ומזמרת באצילות נוסח היידן וזרועה בהלצות קטנות ובפניות חדות מפתיעות - דבר מכל אלה לא הגשים בה תלמי. וגם הליווי והדיאלוג עם הסולן, בייחוד בקונצ'רטו מס' 8 ק' 246, לא היה חף מליקויים באיזון הצלילי ובניקיון. זו העונה הראשונה של תלמי עם התזמורת ואפשר לקוות שתקופת ההסתגלות ביניהם לא תתארך.

התזמורת הקאמרית הישראלית ב"פסטיבל אמדאוס" - מיצירות מוצרט. מנצח: יואב תלמי. פסנתרן סולן: אלכסנדר קורסנטייה. מוזיאון תל אביב, 30.10



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות