רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"נורמה" באופרה הישראלית: האם ביצוע טוב מספיק?

האופרה של בליני מציבה אתגר טכני עצום למבצעיה. זמרת הסופרן הארמנית, בהופעה ראשונה בישראל, עמדה במשימה

תגובות
הרצ'וני באסנז ב"נורמה"
יוסי צבקר

חמש חוות דעת שמתיימרות לאובייקטיוויות: הזמרת הארמנית הרצ'והי באסנז בדמות הכוהנת "נורמה" ניחנה בסופרן עמוק, מה שאפשר לכנות "קול מעניין" — אף שאת העפלות קצרות לטונים גבוהים מאוד היא נאלצת לממש במין צווחה). בסך הכל היא עומדת ברמה מעוררת כבוד עד התפעלות באתגר הטכני הכביר. לצדה, זמרת הסופרן האמריקאית ג'ניפר הולווי (בדמות הכוהנת הצעירה אדלג'יזה), אף היא בהופעה ראשונה באופרה הישראלית, היתה לכל היותר בסדר, לא אמנית מעניינת.

שני מיודעינו מהופעות רבות — בתל אביב ולמרגלות מצדה — הבאס האיטלקי קרלו סטריולי (אביה של נורמה) והטנור הארגנטיני גוסטבו פורטה (אהובה) הרשימו מאוד (אותי, כרגיל, בעיקר סטריולי).

כצפוי, מלאכת הניצוח של דניאל אורן הוליכה את המוזיקה היטב, שמעתי שבחים לה גם מפי מקצועני ניצוח ששוחחתי איתם. למקהלת האופרה (בהדרכת איתן שמייסר) היו רגעים טובים עד טובים מאוד.

חוות דעת סובייקטיווית: באתי אל "נורמה" (זו הפקה שלישית לה באופרה הישראלית) מתוך נכונות להיכבש, להתמסר לקסם של מנגינות ולפנומנליות ווקאלית. נשארתי קר, עם תחושה שקולות מפוארים ומנגינות יפות יכולים להישמע תפלים וארכניים — לפחות למי שחוו אופרות מופת של הנדל, מוצרט, רוסיני, ורדי, פוצ'יני, שוסטקוביץ', פרוקופייב, אלבן ברג, בריטן. לא עבד עלי כלל המיזוג המהולל של העלילה (תמציתה: סיפור על גבר מושך אבל שטחי, ועל נאמנות של נשים הגוברת על היריבות ביניהן המובנית בסיטואציה) עם המוזיקה שהלחין לה וינצ'נצו בליני. ברגעים אחדים אפילו נזכרתי במערכון הטלוויזיה העתיק על "לוצ'יה די־למרמור מאת פרלש" עם אורי זוהר ואריק איינשטיין וצבי שיסל.

הסתייגות עצמית: אפשר לטעון, מזווית אינטלקטואלית, שמעניין לשמוע ממה התפעלו המוני חובבי אופרה באיטליה כבר בלידתה של האופרה "נורמה" ב–1831 וממה מתפעלים חובבי אופרה ברבבותיהם גם כיום. שיהיה.

נ.ב: מזווית אישית קיבלתי גם רגע מחויך קצרצר בתוך הסיפור המה־זה־רציני של "נורמה", זה היה לקראת סיום המערכה השנייה כאשר כתובית התרגום בישרה שהמצביא הרומאי פוליאונה "נתפס במגורי הכוהנות". רצה להטריד אותן, אלא מה.

"נורמה" מאת בליני בפתיחת העונה של האופרה הישראלית. מנצח: דניאל אורן. במאי: אלברטו פאסיני. עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון ועם מקהלת האופרה הישראלית. המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, 30.11



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות