מה בשיר "יוסי ילד שלי מוצלח" נוגע כל כך בילדים?

אם לשפוט על פי כמה מקרים, המפגש של ילדים עם שירו של ע' הלל עשוי להיות אמוציונלי, מרעיד ומרעיש, ואף להסתיים בבכי

ע' הלל ידע דבר או שניים על הפחד של ילדים שמא יאכזבו את הוריהם, על הצורך העמוק שלהם לספק את מבוקשם של המבוגרים. כשהדוד שמחה, למשל, מביא לאחיין שלו חיות מחמד על בסיס יומי כמעט, הילד נמלא אושר אבל מיד בודק את התגובה של אמו - האם אף היא שבעת רצון?

את דגי הזהב והעכברים האם מקבלת בשמחה, והילד יכול לצהול ללא סייג, אבל כשמגיע תורן של החיות הבאות - אפרוח אווז, חתלתול סיאם וכלבלב - הילד שם לב ששמחתה של אמו "ככה ככה אינה שלמה", ולפיכך גם שמחתו נמהלת בתסכול. "אם ככה", הוא פוסק נגד רצונו, "יותר חיות כבר לא אקחה!" וכששמחה דופק שוב בדלת ומביא עמו סייח, הילד לא מחכה לראות את תגובת אמו. הוא מחליט בעצמו שהדוד עבר כל גבול ואז גוער בו: "'די', אני אומר, ‘אין מקום יותר!'"

האם ילדים שמקשיבים כיום לדיסק של "דודי שמחה", או שומעים את הסיפור לפני השינה, מבינים את הדקויות של הטקסט הזה? בהנחה שאפשר לדעת מהמושב הקדמי של המכונית מה מתרחש במושב האחורי, נדמה שהדרמה של הילד האחראי חולפת מעל לראשם של הילדים. היא מתוחכמת ומרומזת, ולכן נוגעת (כנראה) רק ללבם של המבוגרים, שקוראים בספר (או מאזינים לדיסק) בעונג לא פחות גדול מילדיהם.

אבל יש שיר אחר של ע' הלל שנוגע באותה נקודה ממש - הפרשנות שילדים נותנים לציפיות של המבוגרים מהם - ולא רק שהשיר הזה נקלט היטב על ידי הילדים, הוא גם שולח חץ מדויק אל לבם. חץ מרהיב ומכאיב, מענג ומבלבל, כובש ומעציב. "יוסי ילד שלי מוצלח", כמובן. בשנה הבאה אפשר יהיה לחגוג 50 שנה להקלטתו של השיר הנצחי הזה על ידי "התרנגולים". אבל עד שזה יקרה, הילדים של היום ממשיכים להתוודע אל שירם של ע' הלל וסשה ארגוב, ואם לשפוט על פי כמה מקרים שהתרחשו בסביבתי לאחרונה, המפגש הזה עשוי להיות אמוציונלי, מרעיד ומרעיש.

הוא עלול אפילו להסתיים בבכי, כפי שקרה לילדה אחת לפני ימים אחדים. בניסיון לנחמה אמר לה אביה בתחילה: "אל תבכי, זה רק שיר, זה לא באמת". איזו שטות: שיר טוב הוא הדבר הכי אמיתי שיכול להיות. אחר כך סיפר האב שגם הוא בכה כששמע את השיר כשהיה ילד, אבל גם הווידוי הזה לא עזר לעצור את הדמעות, שיבשו בסופו של דבר רק כשהעייפות הכריעה את העצב.

 

אבל מה יש בשירם של ע' הלל וסשה ארגוב שגורם לתגובה רגשית כל כך עזה? בעיצומו של הבכי, שהביך את הילדה, היא אמרה: אני בוכה רק בגלל הכלבלב הצולע ("גור כלבים מסכן צולע / הוא חובק בשתי ידיו"). ניסיון יפה אבל לא אמין במיוחד. עם כל הכבוד לכלבלב הצולע, אני חושב שהיא בכתה בראש וראשונה כי היא חשבה שיוסי איכזב את אמא שלו.

זה גרעין העצב של "יוסי ילד שלי מוצלח", ובניגוד למה שקורה ב"דודי שמחה", שבו הילד קורא היטב את מחשבותיה של אמו ומגלה אחריות שהוא לא אמור לגלות בגילו הרך, הפעם הילד, יוסי, אינו מודע ואינו אחראי. מכיוון שמישהו צריך להיות אחראי, האחריות מועברת מיוסי ומועמסת על כתפיו של הילד ששומע את השיר, וכגודל האחריות כך עומק הצער.

בשלב מסוים, כשהילדה הרגישה שהכלבלב הצולע אינו מספק את האליבי הנדרש, היא אמרה שהיא בעצם בוכה בגלל המוסיקה. טענה מעניינת. לא חשבתי על זה אף פעם. הלחן של ארגוב מופתי - אחד הלחנים המופלאים ביותר של "הוד מוסיקליותו", כפי שכינה אותו מתי כספי - אבל אף פעם לא עלה בדעתי לחקור אותו בשיטתיות ולנסות להבין אם גם לו יש חלק בכך ש"יוסי ילד שלי מוצלח" הוא שיר ששובר את הלב. אז הנה הזדמנות. בואו ננצל אותה ונלך שורה-שורה.

"התרנגולים". כמעט 50 שנה אחרי, השיר שלהם עדיין מרעיד ומרעיש
"התרנגולים". כמעט 50 שנה אחרי, השיר שלהם עדיין מרעיד ומרעיש. צילום: נחום גוטמן

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב כתבות גלריה ישירות אליכם

"שמש במרום זורחת / אמא את יוסי בנה שולחת" - וואו, איזה ניגוד מעורר השתאות בין הטקסט למוסיקה! על פי כל היגיון, את השורה "שמש במרום זורחת" היתה אמורה ללוות מנגינה מאירה, מצלצלת, כאותה שורה בשיר מופלא אחר שארגוב הלחין, "אליפלט". אבל הצלילים הראשונים ב"יוסי" אינם מאירים ואינם מצלצלים. המנגינה קדורנית, כמעט טראגית, כמו תפקיד צ'לו ברביעייה סגרירית במיוחד של ברהמס. האם ארגוב רומז כאן שהסיפור הזה לא עומד להיות פשוט?

"לך הבא בקבוק חלב / לך ישר ואל תשכח" - הטון הקודר נעלם. עכשיו הנימה עניינית. יש משימה וצריך לבצע אותה, חת-שתיים.

"יוסי ילד שלי מוצלח" - הפאוזה שבין "יוסי" לבין המשך המשפט מבלבלת: האם "יוסי ילד שלי מוצלח" הוא תיאור של מה שהאם הגאה חושבת על בנה, או שאולי זאת פנייה של האם אל בנה, שבה מקופל המסר הבא: עשה את מה שביקשתי ממך, תוכיח לי שאני באמת צריכה להתגאות בך.

"יוסי בשדרה פוסע / ופתאום אורות עיניו" - האווירה משתנה כליל. עכשיו השמש זורחת גם מבחינה מוסיקלית. השדרה נפלאה, מלאת אפשרויות, ויוסי סופג את כולן לתוכו. כך נשמע האושר.

"אץ הוא רץ הוא לפניו / גור כלבים מסכן צולע" - הצורה שבה ארגוב הלחין את המשפט "גור כלבים מסכן צולע" - במשפט מוסיקלי זעיר, שמגביה ואז מנמיך ונתלה באוויר בציפייה לפתרון - מהדהדת את הבקשה של הכלבלב: "קח אותי, יוסי".

"הוא חובק בשתי ידיו" - ויוסי לוקח.

"אמא מחכה בבית" - בחזרה לקדרות של הפתיחה, אבל הפעם בגרסה מקוצרת.

"איפה יוסי? אין חלב" - המוסיקה מזכירה את הטון הענייני של "לך הבא בקבוק חלב", אבל מיתוספת לה נימה מבוהלת, היסטרית. איפה יוסי?!

"אך הנה הילד בא עם..." - הכל בסדר, אפשר להירגע, אלא ש...

סשה ארגוב. מטען של תוגה
סשה ארגוב. מטען של תוגה . צילום: יח"צ רשות השידור

"מה זה..." - שתי המלים האלה, והפאוזה הדרמטית שקודמת להן, עשויות להיות פצצת העצב המוסיקלית של השיר. נכון שאפשר לקרוא את הביטוי שלהן כמעיד על הפתעה ותו לא, ללא מטען חיובי או שלילי, אבל אפשר באותה מידה, בעיקר אם אתה ילד רגיש, לחשוב שההפתעה נושאת אתה חותם ברור של אכזבה. "מה זה" במובן של "אבל ביקשתי ממך להביא חלב. מה אני אעשה עכשיו עם הכלבלב הזה?"

"חומד של כלבלב / מתנה הבאתי לך" - בהנחה שדבקים בפרשנות שלפיה האם מאוכזבת, השורה הזאת מעידה על כך שיוסי כלל אינו מבין שהוא איכזב את אמא, ומובן שהעיוורון שלו מוסיף וממלא את כוס הצער, הגדושה ממילא.

"אוי לי ילד שלי מוצלח" - השורה הזאת מורה בצורה די ברורה שהאם לא כועסת על יוסי. היא יודעת שיש לה בבית תכשיט ממתכת מיוחדת אך יקרה. היא אוהבת וסולחת. ובכל זאת, נדמה שלא די בשורה הזאת כדי לפוגג את תחושת האכזבה, והתחושה הזאת נותרת כמשקע מטריד, מה עוד שהבתים הבאים, שבהם העלילה חוזרת על עצמה בשינויים קלים, מצביעים על כך שהאם חשבה שיוסי יתעשת בהמשך ויעשה כמבוקשה, וכידוע הוא לא.

ועכשיו דמיינו שאתם אותו ילד רגיש שנפשו נרעשת נוכח האכזבה ש(הוא חושב ש)יוסי מנחיל לאמו. המערכה הראשונה נגמרה, הדמעות מאיימות לזלוג, והנה מתחילה המערכה השנייה, ואתם מבינים שהסרט עומד לחזור על עצמו: יוסי יאכזב שוב את אמו. ולא זו בלבד אלא שבשכבות העומק של תודעת הילד המקשיב לשיר מתחילה להיווצר הקבלה בינו לבין יוסי. יוסי מביא לאמו כלבלב במקום חלב ובכך מנחיל לה אכזבה; הילד שמקשיב לשיר והדמעות מתחילות לחנוק את גרונו מאכזב את הוריו מפני שהוא אמור להיות ילד גדול ולא לבכות. כך שהילד הוא יוסי, והוריו הם אמו של יוסי, וה"מה זה" של האם שרואה את יוסי בלי החלב הוא אותו "מה זה" שההורים בוודאי אומרים בינם לבינם למראה ילדם המתייפח.

ואולי יש עוד סיבה לצער ש"יוסי ילד שלי מוצלח" מעורר. יוסי עקבי מאוד בבחירה שלו, אם זו בכלל בחירה, לא למלא את הוראותיה של האם ובמקום זאת ללכת אחר צו המצפון החולמני שלו. היא אומרת חלב, הוא מביא כלבלב. היא אומרת כיכר לחם, הוא חוזר עם מפוחית. היא מבקשת זיתים, הוא מגיש פרח.

הסירוב שלו לקבל את ההיגיון הפרקטי של עולם המבוגרים הוא שיטתי ומוחלט. המאזין המבוגר עשוי להתרשם מהאינדיבידואליות שלו, אבל בשביל ילדים המחשבה העצמאית של יוסי עשויה לסמל את ההתנתקות של הילד, כלומר שלהם עצמם, מהחסות היודעת-כל של ההורים, וההתנתקות הזאת צופנת בחובה מטען לא פשוט של תוגה, שהלחן של ארגוב, בלשון המעטה, לא מנסה לסלק.

ונעמי פולני היתה אומרת: אל תבלבל את המוח, חביבי, זה בסך הכל פזמונצ'יק של "התרנגולים".

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 בן שלו, אתה כותב מקסים ! דפנה
  • 10:54
  • 15.02.12

כמבקר מוזיקה, וכאבא שהוא מבקר מוזיקה. תודה !

02 נעמי פולני צודקת. לא תמיד צריך לנתח כל דבר.  (לת) תמי
  • 11:07
  • 15.02.12

03 כמה חול, כמה יוסי  (לת) יונה קורח
  • 11:07
  • 15.02.12

04 וואו. איזה יופי של ניתוח. מעמיק, מרגש. פשוט מקסים  (לת) נועה
  • 11:13
  • 15.02.12

05 איזו כתבה נהדרת נועה
  • 11:17
  • 15.02.12

כייף להתחיל כך את הבוקר!

06 איזה כיף לקרוא התפלספויות נחמדות כאלה על הבוקר ע. י.
  • 11:27
  • 15.02.12

באמת נעים, תודה לבן שלו.

07 כתבה נהדרת תודה לך. נזכרתי בשיר הזה לא מזמן בהקשר להפרעות קשב וריכוז. ילד מקסים עם כוונות אמיתיות שהעולם הפנימי שלו שולח אותו למקומות יצירתיים. מזדהה.  (לת) ו
  • 11:53
  • 15.02.12

08 שיר יפה, התפלספות מיותרת חורי
  • 12:09
  • 15.02.12

לדעתי.

09 אני תמיד דומע בשיר הזה בגלל יוסי צוויליך אישו
  • 12:35
  • 15.02.12

אחד מרגעי השיא של הקולנוע הישראלי

10 אני לא חושב שהעצב נובע מהאכזבה איש אחד מהרמתיים
  • 12:37
  • 15.02.12

אלא דווקא מכך שהאהבה הבלתי תלויה בין יוסי לאמו - הוא במתנות שמביא לה והיא בקבלה שלהן על אף שבקשותיה לא מולאו - מרגשת את הילדים (וגם את המבוגרים)

11 כתבה נחמדה, אך שגויה ביסודה לדעתי צלופחד
  • 12:51
  • 15.02.12

מקור העצב והתוגה שבשיר לא נובע מהאכזבה שמנחיל יוסי לאימו (ועמה הילד מתמודד, לטענת הכותב) אלא דווקא מהזדהות עם האם.
כמו כל אם אמו של יוסי מצד אחד מאמינה שילדיה הם יפים ומוצלחים למרות שהמציאות היא אחרת, ומתוך אמונה זו היא נותנת לו צ'אנס כל פעם מחדש ומתאכזבת, אך הצד האימהי שלה מונע ממנה להסיק את המסקנה המתבקשת. הפער הזה בין החלום והמציאות יוצר את התוגה שמאפיינת את השיר,

12 ליוסי יש הפרעת קשב מזדהה
  • 13:12
  • 15.02.12

בהנחה שלא מדובר בילד בן שלוש... ברור שליוסי יש הפרעת קשב שמתבטאת במוסחות גבוהה מאד. יש לי יוסי מקסים כזה בבית (וגם יש לי הפרעת קשב בעצמי) כך שמאד קל לזהות ולהתחבר.

13 תודה. ממש זוכרת עצמי שונאת את השיר הזה כילדה דנה
  • 13:41
  • 15.02.12

כי חשבתי שהאם סרקסטית כשהיא אומרת שהוא מוצלח. (לא שידעתי מה זה סרקסטי, אבל כך הרגשתי - שהיא אומרת בעצם ההפך ולועגת לו ברשע).
רק אחרי "בלוז לחופש הגדול" (שלקח את השיר למקום אחר לגמרי) התפניתי להקשיב לו, כשאני כבר נערה, והבנתי את היופי שלו, את האהבה הגדולה של אם לבן שבוחר כל הזמן ברוח ולא בחומר.
תודה על ניתוח מצויין.

14 שמתם לב שהשיר המופלא הזה הקדים את זמנו בעשרות שנים, שכן... B&B
  • 13:54
  • 15.02.12

זה ממש המנון של ADHD?
["ופתאום קופצות עיניו" וכו']

15 9 צודק, גם לי השיר הזה כבר התקבע בתודעה ע"פ "בלוז לחופש הגדול"  (לת) צויליך
  • 13:54
  • 15.02.12

16 עד היום אני בוכה מהשיר  (לת) נורית
  • 14:15
  • 15.02.12

17 רוב שירי הילדים שלנו קודרים. לא בטוח שזה הגיוני.  (לת) עמית
  • 14:18
  • 15.02.12

18 אולי אפשר היה לנגן את השיר עם לחן שמח וקופצני. מה רע בפרח? זוהי מהות הילדות. לוט
  • 14:33
  • 15.02.12

עולם המבוגרים שועט קדימה, לא ברור לאן, לא בטוח שזה כל כך טוב. עדיף להקשיב קצת לילדים שלנו. הם עדיין מוקסמים מהבריאה. הם עדיין אוהבים בתמימות.

19 יוסיניו הוא גם יהודה'לה אנונים
  • 14:34
  • 15.02.12

בצד ההומור לפעמים יש טראגדיות.יוסיניו חסר-המזל הוא גם היהודי שכבר 2000 שנה מתמודד עם הכיעור,והעוני,ווהשנאה,והליגלוג,וההשפלה שבלהיות יהודים.חלק צוחקים, חלק יורדים מהארץ - אני מחפשת דרך לבברוח מזה על ידי מחיקת הדת מתעודת הזהות שלי.אז מגלים שכיף לאהוב אנשים לא לפי הדת שלהם אלא לפי מה שהם באמת.בין הנוצרים הערבים היפאנים והכושים יש אנשים נפלאים,שהדת היהודית מתעקשת להתעלם מהם ולשיר במקום זאת את השירים האינפאנטילים של 'התרנגולים',שממכרים לעצלנות,לסמים ולסקס.דבר ראשון לעשות - לשכוח את ה'תרנגולים'.ה'תרנגולים' שרו - 'לשנוא הרבה חזק וטוב' - מה פלא שהגויים שונאים אותם?הנוצרים מעודדים אפילו לאהוב את האויב - לתת לו את הלחי השניה....אולי בגלל זה כמה נוצרים עוד מסתכלים בכלל על יהודים...

20 לדעתי הבדיחה היא בעצם על האמא (אבל ילד קטן ששומע את השיר לא יכול להבין את זה): ישי
  • 14:36
  • 15.02.12

במובנים רבים- דור הילדים הצברים של שנות ה-50 גידל את ההורים הגלותיים שלו.
בכל מקרה, בן שלו כותב נפלא כתמיד.

21 כתבה נהדרת!  (לת) עלמה
  • 14:37
  • 15.02.12

22 יפה וקולע, לדעתי, אבל... אלמוג
  • 14:42
  • 15.02.12

שכחת את הבית האחרון!

23 ואני חשבתי שזה נכתב על יוסי בניון  (לת) בדיחה
  • 14:46
  • 15.02.12

24 שיר מופלא, נוגע בני מי הלב- ונוצל באכזריות בלועות אספסוף זול, פרוע גס רוח וקל דעת יוסי פרלשטיין
  • 14:48
  • 15.02.12

הפזמון הזה נשלף מולי מכל לוע של נורמטיבים, בריאים ומלחכי בצוותא מטעם המסטינג של השירות בצה"ל.הוא נועד להציגני בתודעת ג'אמוסים וממותות כלא יוצלח, כמסכן, עלוב נפש ומפסידן ואליו נלוו האטריבוטים הבלתי נמנעים בשל הופעתי, מבטא היידיש שלי וכל עולמי המאוד לא קרבי-גברי- פאלי נארקיסיסטי- בשיר מהדהדת תוגת אם לנוכח בנה שהיום היינו קוברים אותו תחת מצבת האוטיסט או שילובי אותיות הפרעת קשב וריכוז. מאחר ואחד הקורעים פה כבר משיבני למוסד מן החופשה אציין שפגשתי שם הרבה צעירים כאלה- ובכל אופן תוגת אם לנוכח בן שגורלו נחרץ לאבדון ואשר לא יוכל להסתדר בחיים ולמצוא לו מקום של כבוד תחת השמש- התוגה הזאת עולה משיר העם ביידיש "על הדרך עץ עומד" שבו מתואר עלם המתכווץ בדירת אימו החרדה לעזיבתו וכובלת אותו אליה- גם את המנגינה ההיא אי אפשר להפסיק ואני מצרף את שיר הנושא של הסרט "השוטר אזולאי" , "חבקיני היטב",בעיקר בביצוע חצוצרת היגון, "הרכבת של שעה 11" של ז'ובים ואת "הקיץ האינדיאני" של ג'ו דאסן לאותן יצירות שהן אמת מרעידת לב שאמורות לגרום לעדנת רגש, להפנמה, לאמפטיה- בפועל מי שזמרו ברשעות של חיות רובצות בביצה ומרחרחות את נפיחותיהן המשותפות מול הזר, המוזר, המאולץ להמצא בחברתם הבוגרת,המנוסה וההבריאה בנפשה- וכרגע אין לי אלא להודות לשמים הריקים שכבר איניני נאלץ לראותם ופת לחמי בלב נשבר ודכא מובטחת לי מבלי לצאת ל"עבודה"- ואני יכול לשבת מול המחשב ולצפות בכל הביצועים של כל שיריו של השאנסיונייר ז'ורז' בראסנס- עילאי, מעל ומעל ומעבר- ושום קרקפת שולפת זוע עינים לועגות שמעידות על הקש שיש בין אוזניה לא נמצאת פה להרעימני- ביטוח לאומי , אלא מי?..שכר האימה!

  •   את "הרכבת של 11" כתב אדונירן ברבוסה דני
    • 12:23
    • 16.02.12

    לא ז'ובים. יוסי, גרפומן שלי קשקשן.

  •   ראשית -תודה על שהארת את עיני ושנית.. יוסי פרלשטיין
    • 00:52
    • 17.02.12

    אני לא שלך,לגבי הגראפומניה והקשקשנות- נסה להבין דנידין הנראה ולא רואה או רואה משהו שטחי כמו כל המצטחקקים כלפי שהכבירו עלי הגדרות לא מפני שאני ראוי להן אלא בשל העובדה שבני אדם מסויימים הם האסלה ומולם אפשר הכל ועצם הופעתם מעורר פרצי צחוק של המובחרים,אבירי הרוח בעבים, כבני רשף יגביהו עוף..ואם אתוודה שאני למעשה בחלק מתגובותי משדר אותות רדיו אל החלל החיצון, אל המקומות בהם קוראי העבריתיודעים על קיומי ומכיוון שהם עזבו בלב כבד, בנפש נדכאה, לא תמיד בשל סיבות כלכליות- מליון ישראלים שפה האקדמיה היתה חסומה נקלטו בארצות הברית, מאות אלפי ישראלים, או יהודים שבאו לישראל והיא הביטה עליהם בזעף הלכו לאמסטרדם לפתוח בית קפה וללונדון לעסוק ברפואת שיניים כי הם לא היו קשקשנים וגרפומאניים אבל נתקלו בעוינות, אותה עוינותץ שהיא פסק דיני וגורלי ואשר ממנה הוטלתי למחוזות האחרים כי אמי צייתה לכל הרופאים והמומחים מכיוון שכוחותיה שלה אפסו באפופאיה אותה עברה- אז אני משדר אותו רדיו לישראלים שהלכו והם מעבירים הלאה! וכך אני משיב לחורפי דבר. בהנחה שהבנת משהו וכעת אתה מוריד את מפרש הגאווה המחורבנת שלך. ושוב- אני לא שלך ! אני בקושי רב של עצמי ! לך לחצר שלוותה ונסה לתאר לעצמך את חורף 74, לך למרפאת רמת-חן ונסה לשמוע את הקולות , פסע בפרוזדור עגול החלונות בין מחלקה א ל-ב בגהה ההטרוטופית, הגע לאברבנל- השווה עם קורותי ועם עדים שיספרו לך מי הייתי בילדותי ותתבייש לך !- עוד אחד שמתיז עלי מרפש מצחו הצרה וגם משייכני אליו כאל כלב המחמד החולה שלו !

25 רק מלקרוא את הכתבה עלו לי דמעות (-:  (לת) בן
  • 14:49
  • 15.02.12

26 אך מלא מלא הבית זמר מפוחית ופרח ונביחות כלבלב..  (לת) שחר
  • 14:50
  • 15.02.12

27 מאוד ניהניתי מהכתבה. מורן
  • 14:52
  • 15.02.12

תודה רבה!

28 ואוו, אמנם הולך רחוק אבל מרגש מאד!  (לת) עמית
  • 14:54
  • 15.02.12

29 אין אכזבה אלא גאווה של האם בבנה, זה מה שמרגש ערן
  • 14:57
  • 15.02.12

אני בוכה לפעמים כשאני משמיע את השיר לילדי וזה בגלל הסיבה הזו. האהבה של יוסי לאמו ושל האם ליוסי. אני לא מזהה אכזבה, אלא גאווה של האם בבנה שלמרות שלא ממלא את בקשתה הוא יודע מה חשוב בחיים. וזה משהו שהוא יותר בעל ערך עבור האם מציות לבקשותיה או דאגה לצרכי הבית.

30 מעניין אך המסקנה שלי היא שונה אי כ
  • 15:18
  • 15.02.12

אני לא חושב שהבכי נובע מעצב, אלא מהצפת רגשות שהשיר מעורר, בראש ובראשונה הלחן שנכנס ללב כמו חץ, וכמו שהזכרת בעקיפין - כשיש קונפליקט בין הטקסט למוזיקה, המוזיקה מנצחת ובגדול. השיר מציג איזו אמת פשוטה (כביכול) ועצמתית, והיא שיותר חשובים ניגון, פרח, ונביחות כלכלב מאשר הצרכים החומריים והיומיומיים, ובנוסף (ואולי לילדים זה יותר נוגע) האהבה של אמא היא אהבה מוחלטת שאינה תלויה בדבר - ילד לא יכול באמת לאכזב את אמא שלו, גם כשהוא לא מבצע את המשימות המוטלות עליו.

31 כתוב יפה, אך אנא הוסף - לדעתי! גיל
  • 15:27
  • 15.02.12

כי, לדעתי, כל אדם יפרש את מילות השיר והלחן בצורה אחרת לפי אופיו ומערכת אמונותיו.
לי מגיע העצב דווקא מהמקום שילדים פתוחים לעולם, חיים בהווה וחווים אותו במלואו, בעוד שהמבוגרים (האמא) כבר מזמן שכחו לפתוח את הלב לנפלאות העולם. ויוסי, מזכיר לאמא את החוויה הזו שכבר מזמן היא שכחה. וזהו העצב שבשיר. לדעתי :)

32 ניתוח מקסים אלא ש... איתן לרנר
  • 15:42
  • 15.02.12

ניתוח מקסים בן, אלא שלא כל ההורים רואים בבכי וצער במוטא משהו שיש להימנע ולהתבייש בו ומי שכן עושים כך באמת גורמים לילד כאב לא ישוער. אקשיב לשיר אחרת מהיום.

33 תענוג לקרוא!  (לת) תודה
  • 15:46
  • 15.02.12

34 נדמה לי שהביצוע של חווה אלברשטין אחראי במידה רבה לרגשות שהשיר מעורר  (לת) נ.מ.
  • 16:29
  • 15.02.12

35 טור נהדר, אבל לדעתי האב והילדה טעו בפרשנות. יוסי
  • 16:36
  • 15.02.12

כילד, נדמה לי שאהבתי את השיר כי הוא הסביר לי את המורכבות הבאה: איך אפשר להיות עצמאי ולמרוד באמא, והיא תאהב אותך על מי שאתה למרות שלא פעלת כמו שהיתה רוצה שתפעל.

36 מעניין מאוד!  (לת) אסף
  • 16:40
  • 15.02.12

37 ו"היא יפה אך רגליה עקומות נורא" ומיכאל לא בא ו"אינני תינוק בכיין"..  (לת) פיזמונציקים או קנוניהה??
  • 16:57
  • 15.02.12

38 אני רק דבר אחד אף פעם לא הבנתי... אולי מישהו יסביר לי? משחק מכור מראש
  • 17:01
  • 15.02.12

למה אם הוא הביא כלבלב אי אפשר לשלוח אותו בכל זאת שוב, למה לוותר ("לפחות הבא...") ולעבור הלאה? מה מונע ממנו לחזור לחנות ולהביא בכל זאת חלב?
ואם כבר, האשמה היא בכלל של האמא שמסנג'רת אותו כל פעם להביא רק דבר אחד. אם נגיד הוא היה מביא את החלב ישר על הפעם הראשונה, היו מרשים לו אז ללכת לשחק ולחפש כלבים ומפוחיות? לא היו צריכים כבר לחם וזיתים?

39 איזה יופי שמי שמתעסק באומנות וספציפית בספרות, מנסח מחדש את פרשנות השיר, שברורה בקלות לכל אחד, כאילו התגלתה פה פרשנות פסיכולוגית מורכבת, וזה אפילו נראה כמו חומר לכתבה! אסף
  • 17:39
  • 15.02.12

לעומת הטקסט השמח שבכותרת, הייתם מצפים לשמוע אותי כותב את זה לצלילי מוסיקה עליזה, אבל המוסיקה עגומה וקדורנית, כאילו אני מאוכזב מהכותב.

  •   בן שלו עוסק בביקורת מוזיקה ולא בספרות מישהי
    • 22:41
    • 15.02.12

    הפרשנות של בן שלו עלתה מתוך האזנה זהירה לשיר ומתוך התגובה של הבת שלו לשיר. בן שלו לא מתיימר לתת ניתוח תיאורטי מדויק אלא לנסות להבין את החוויה שהוא והבת שלו ואני וכל אחד חווים בהאזנה לשיר. אפשר שלא להסכים אתו- ויש פה דיונים רבים שלא מסכימים עם אלמנט האכזבה ששלו מציין, אך ביקורת על עצם כתיבת הטור היא ביקורת מיותרת כי אין בטור יומרה אלא יופי בלבד.

40 שיר מצחיק ניקול
  • 17:43
  • 15.02.12

שיר מקסים ואפשר לקחת אותו לצאת ההומוריסטיים,
מה שחשוב ביותר וכאן אני אומרת בהדגשה,
הורים יקרים הנה שיר מקסים זה הזמן לשבת עם
הילד ולהקשיב יחד לשיר ,לצחוק,לחבק, ולשאול את
הילד מה דעתו על השיר.
היום לצערי נראה שההורים ממהרים לקחת את הילדים
להיות מוצלחים במכל כך הרבה כסף לכל מיני חוגים.
ולא להנות עם הילדים גם משיר מקסים וזמן יקר להיות יחד
לא רק לשעורי בית, חוגים או כל העשרה אחרת שנראת טובה יותר.

לתשומת לב ההורים שאין להם סבלנות או שכחו את תפקידם כהורים.
בהצלחה.

41 יופי איתן
  • 18:07
  • 15.02.12

כתבה נפלאה. כותב חריג באיכותו.

42 לך לפסכיאטאר - ומהר מלכה
  • 18:09
  • 15.02.12

אם שיר ילדות כ"כ טהור ומתוק גורם לך הפרעות נפשיות כ"כ חזקות!
"קח פרוזאק מותק"

43 what a faltsan OMG  (לת) ehud
  • 18:17
  • 15.02.12

44 מסכימה לחלוטין עם נעמי פולני יוסי ילד רגיל
  • 18:22
  • 15.02.12

" אל תבלבל את המוח, חביבי, זה בסך הכל פזמונצ'יק של "התרנגולים".
לא מצאתי בשיר שמץ מהנכתב במאמר, לא כיום, לא כילדה, וגם בנותי לא התרגשו ממנו.

45 מאסטרפיס! עלית לפסגות מהן רואים רחוק, רואים שקוף.  (לת) אבא של נלי
  • 18:58
  • 15.02.12

46 ממליצה על הספר עם האיורים של ליאת יניב אמא מקריאה
  • 19:05
  • 15.02.12

שהם מקסימים בפני עצמם, וגם מאירים את השיר באור אחר (דמיון בין הילד החולמני לאימו המאיירת), ומסתיים בתמונה בה השניים פוסעים בדרה שלובי זרוע בדרכם אל המכולת.

47 צר לי בן, אני לא מסכים איתך ירון אלדמע
  • 19:14
  • 15.02.12

ניתוח עמוק ומרתק כרגיל אבל אני חושב שזו לא הסיבה שהשיר הזה מביא אותי לדמעות בכל פעם מחדש על אף שביצעתי את השיר הזה בהרכבים שונים ובעיבודים שונים כולל בבימויה של נעמי פולני בתרנגולים של שנת 1999. המילה שהשיר הזה מבטא יותר מכל בעיניי היא חמלה, והיא שמרגשת עד דמעות ולא בהכרח אכזבה ועצב על חוסר יכולתו של הילד החולמני לעמוד בדרישות המבוגרים. תמציתו של השיר בעיניי היא בסופו, גם המוסיקלי וגם המילולי, הניגוד החריף כל כך בין: ריק הבית, אין חלב... ל: אך מלא מלא הבית... והעובדה שאנו נשארים עם הדברים הבאמת חשובים: זמר, פרח ונביחות כלבלב.

48 הניתוח המוזיקלי מדוייק. ניתוח הטקסט-חסר... בן
  • 19:21
  • 15.02.12

חלק גדול מקסם השיר הוא בבצועו. הפאוזות ומשחקי האינטונציה. האם שלא קיבלה את מבוקשה נהנית מילדותו של הבן ומאפשרת לו להיות ילדותי ככל שידרש ממנו. וזאת על אף דאגתה לעתיד. אוי לי, מה יהיה? לדעתי המסר פה נשלח להורים ולא רק לילדים. ע הלל אומר להורים. שהדברים צריכים להיות כך. הכל טוב. בבית האחרון שבן שלו לא מתייחס אליו, אמנם אין חלב ולחם ולו כזית:) אבל יש זמר, פרח ונביחות. כלומר:יש חיים! בעיני השיר הוא ביקורת להורים. וגם הושר עי התרנגולים שהיו בידור למבוגרים.

49 וואו, בן שלו, אתה באמת כותב בצורה נפלאה (וכמובן שגם ע' הלל..)  (לת) נטע
  • 19:23
  • 15.02.12

50 תענוג לקרוא! בוּ קִי
  • 19:42
  • 15.02.12

זו יצירה מופתית-ברמת ההלחנה הכתיבה והביצוע. כשזה מתכנס ביחד אז יודעים. גם חמישים שנה אחרי.

51 כתיבה יפה אבל עיקרה שגויה. נועה
  • 19:55
  • 15.02.12

"המחשבה העצמאית של יוסי עשויה לסמל את ההתנתקות של הילד, כלומר שלהם עצמם, מהחסות היודעת-כל של ההורים, וההתנתקות הזאת צופנת בחובה מטען לא פשוט של תוגה..." ממש החמצה של העיקר.
ראשית יוסי לא פועל מתוך "מחשבה עצמאית" אלא מתוך רגש ותום.
האם שמקבלת את יוסי התמים, נאנחת אך נהנית מתמימותו הטובה ומבינה אותו - פה טמון הרגש הנוגה.

52 השיר כנראה על ADHD  (לת) רב
  • 20:18
  • 15.02.12

53 שלו,תן עוד כתבות שכאלה.  (לת) עדד
  • 21:01
  • 15.02.12

54 לצערי יוסי הוא נער צעיר עם IQ גבולי מעין אליפלט כזה והטרגדיה ואוירת האימה נמצאות בשיר עמי
  • 21:31
  • 15.02.12

השיר גורם צמרמורת במבוגרים כי הוא מתעמת עם הנושא המטריד, מה יהיה עם יהיה לי ילד עם פיגור או אוטיזם , ילד תמים בלי יכולת להרע אבל גם בלי יכולת להסתדר בחיים.
. יוסי יוצא לרחוב וילך למכולת אבל לא יצליח לבצע את המשימה הפשוטה הזאת אפילו. יוסי כנראה לא יצליח לתפקד בקלות כבוגר עצמאי הוא עם PDD קל או חלופין עם IQ גבולי. ואני בכלל לא חושב שהוא ילד קטן הוא בן 12-13. אמא מחכה באימה בבית כי ברור לה שאם יוסי יפגוש ברוע הוא יפול בידיו כפרי בשל. למזלה הוא פוגש רק בדברים טובים והמסע הקטן מסתיים רק בכך שאין חלב והבית מלא בטוב הלב ובתום שיש בילד הטוב אך התמים עד סכנה והפחד מהעתיד ממלאים את האם החרדה.

55 כתבת מקסים, עמוק ונוגע ללב. תודה!!!  (לת) אמא טרייה
  • 22:21
  • 15.02.12

56 בן, אתה כותב מעולה! קורא אדוק
  • 22:51
  • 15.02.12

הפרשנויות שלך, ובכלל הכתבות, תמיד מעניינות, עמוקות ומעוררות מחשבה. תמשיך ככה, אתה נהדר!

57 פעם ראשונה בחיים שאני נהנה לקרוא טוקבקים גבי ניצ'קו
  • 23:33
  • 15.02.12

גם הכתבה נהדרת ומזמינה את הדיון המצויין שאחריה

58 זהו שיר אהבה של ילד ואמא. צודק אל-דמע
  • 23:41
  • 15.02.12

לא שיר עצוב, אלא עדין ורגיש. אין כאן "אכזבה" - יש כאן לב גואה. האם אמנם נאנחת כי הנה המשימה המעשית לא הוגשמה, אבל הילד מלא אהבה ויכולת לראות את העולם בעינים אורות. האמא יודעת זאת ולכן המשפט האחרון חשוב מכולם ומעביר את המסר האמתי של השיר. שירתה של חווה אלברשטיין היא נפלאה כרגיל.

59 look what they've done to my song, ma  (לת) M.S
  • 23:42
  • 15.02.12

60 מצלילי הילדות הראשונים אחד בירושלים
  • 23:57
  • 15.02.12

בתקליט של התרנגולים - אחד הראשונים שקנו לי (ואם השיר בן 50 אז זו ההוכחה שגם אני עברתי אותו). זוכר שבעיקר 'הרשים' אותי ה'יוסי אין חלב' ויוסי הזה נראה לי די טיפש.
רק עם השנים הבנתי, שהשיר הזה הוא עלי.:)

61 מדהים כמה חוסר סובלנות מתגלה בתגובות רענן
  • 00:58
  • 16.02.12

מדהים כמה חוסר סובלנות מתגלה בתגובות כמעט לכל נושא. פרשנות של יצירה אמנותית לא יכול להיות נכון או לא נכון. הוא יכול להיות מנומק היטב או לא, משכנע או לא, אך בסופו של דבר הכל סובייקטיבי. יש לי תואר שני במוסיקה אבל אני לא מכיר מדד אובייקטיבי ליצירה אמנותית טובה או לטעם טוב. אפשר להסכים או לא אבל לאמר לאדם שהוא טועה או צריך פרוזק הוא יומרני ומרושע. לגופו של ענין, אני לא בטוח אם אני מסכים עם כל מילה בפרשנות אבל היא מעוררת מחשבה ואני מודב לבן שלו על המאמר שלו שכל מילה בו רוויה באהבה העמוקה שרבים מאיתנו חשים לסשה ארגוב, ע. הלל וגם לנתן אלתרמן שסשה הלחין רבים משיריו היפים.

62 בן, למה אתה לא מאמין לילדה כשהיא אומרת מה מעציב אותה? למה אתה חושב שכבר בגילה היא נבוכה לבכות וממציאה סיפור כיסוי? אחת
  • 01:05
  • 16.02.12

אתה שלחת אותה להאזין לשיר ולחזור עם תובנה א', וכשהיא חזרה עם תובנה ב', היא כבר פחות מוצלחת?

63 פירוש אופטימי י. בן דב
  • 01:37
  • 16.02.12

אני מסכים עם הניתוח של סימון המטרה ע"י האם והחמצתה ע"י הבן
נכון שבכל מקרה האמא משתמשת במילה השלילית - אוי לי
אך הוא אולי האוי לא עוסק בהחמצה של יוסי אלא בהחמצה של המחסור בחומר - אין חלב, אין לחם, אפילו לא זית
האמא חושבת שהנורא מכל קרה - כי אין כל חומר
ריק הבית.. לחם אין ולו כזית
אבל... ואז מגיעה הפואנטה של השיר
לפתע האם מגלה כי אמנם יש חסר חומרי אך
"מלא הבית אהבה, ניגון, ופרח"
יוסי לימד אותה שיעור ביחס בין חומר לרוח
לפחות היא האמינה לאורך כל הדרך שהוא מוצלח...

64 אני חושבת שהתוגה היא על אובדן התום בתהליך ההתבגרות..(אצלנו המבוגרים) סיגל
  • 03:43
  • 16.02.12

מי אינו מזהה את התהליך של אובדן התום בעצמו ? כשבתחילת החיים אנו ה"יוסי"ים מתלהבים בכזו קלות וחן ממה שיש לעולם להציע, וכמו לא יכולים לשמור על מיקוד ומסתחררים, והולכים לאיבוד אחרי כל רמז ליופי שמסביב (זמר המפוחית, הכלבלב, הפרח), ואז במהלך השנים מצטמצמים ל"אמא" הקונקרטית, המוטרדת מקשיי הקיום. מי אינו מרגיש חמימות של זיכרון ילדות מול פער הדורות בין יוסי ואמו ? מי אינו נזכר איך כשהיה ילד נשבע שלא יהיה כמו הוריו, כי ידע תמיד להינות מהחיים, אך מביט היום במראה ונדהם לראות איך ההיסטוריה חוזרת ? מי אינו מבכה את נעוריו האבודים ושואל לאן נעלמו השנים כל-כך מהר ?....

65 השיר הזה טלטל אותי בתור ילד!  (לת) רועי
  • 03:57
  • 16.02.12

66 למה בוכים בשיר אורי מאיר
  • 05:46
  • 16.02.12

אני חושב שהילדים (וגם אני) בוכים בשיר הזה, כי הם מזדהים עם העולם המוסרי של יוסי, החס על הכלבלב וכו', ומבינים שטוב כבר לא יצמח מזה בגלל הגישה ה'פרקטית' של האמא.

67 ציפיות ,אכזבות ופער בין דורי משה
  • 06:00
  • 16.02.12

ההתייחסות במאמר ובתגובות היא לפיזור נפשו של הילד ולאכזבה שהוא מנחיל לאמו אלא שאולי כדאי לשים לב שהאם שולחת את בנה להביא דברים חומריים והוא חוזר עם דברים מתחום הרגש והרוח(מוזיקה ,כלבלב פצוע...),הילד לא מפוזר ושכחן אלא פשוט ממוקד בערכים שונים(וזה נכון גם לכל מי שמתוייגים בטעות כמופרעי קשב ואוטיסטים).

68 זו המנגינה, גם אם מקשיבים למילים. זו המנגינה.  (לת) הפ
  • 07:02
  • 16.02.12

69 יחסי הורים וילדים- כרוניקה ידועה מראש.... עינת גבע, מכון אדלר
  • 07:38
  • 16.02.12

ביחסי הורים וילדים טבועה כרוניקה ידועה מראש. מעגל שמתחיל בציפיות של הורים, הגיוניות ככל שיהיו, ממשיך בתחושת הרצון של ילדים לרצות ושהוריהם יהיו מרוצים, אלא שהורים מתאכזבים... כי "לא לילד הזה ציפו", כי הם רוצים שהוא יציית או ישתף פעולה מרצון עם רצונותיהם, אלא שלילדים יש רצונות, קצב ודינאמיקה משלהם, הקושי של ההורים להכיר ולקבל את הילדים כמו שהם מנציח את המעגל הממלכד של ציפייה - אכזבה. הדבר הכי עצוב בכל הסיפור הוא שהילד מבין שההורים אוהבים אותו אבל... רוצים אותו אבל...מכבדים אותו אם... המסקנות הללו "שופכות את התינוק עם המים " ומעבירות לילד מסר אתה מקובל על תנאי, תחושת ערך שתלויה באחר היא תחושה מערערת ביטחון, מפרה איזון, חוסמת התפתחות . ושוב אנו שומעים שכוונות טובות של הורים מובילות לתוצאות לא רצויות. לכן, כל כך חשוב שההורים יכירו את שלבי התפתחות הילד, על הצרכים הפסיכולוגיים שלו . ידע שיאפשר בחירה של דרכי חינוך מקבלות, מאפשרות ומצמיחות . השיר "יוסי ילד שלי מוצלח" אהוב עלי במיוחד. כתבתי שורות אלה מתוך הזדהות עם הניתוח של בן שלו. וכן, בן הילד בוחר בעקביות בהתנהגותו. זו בחירה שמספקת לו את צרכיו ההתפתחותיים. כבני אדם בוחרים (הכל, טוב כמעט) גם ההורים יכולים לבחור התייחסות שקולה, מאוזנת, תומכת ומצמיחה. עינת גבע, מכון אדלר.

70 כתבה שהיא הישג לכותב וגם למגיבים אחד
  • 08:01
  • 16.02.12

לא רק בגלל התוכן, אלא גם ובעיקר בזכות הנושא.
בן שלו מתעקש לצאת מהבועה ולסקר תרבות מוזיקה רבגונית מתחומים שונים. אם עד עכשיו התנועה היתה מרחבית - ביקורות לרות דולורס וייס (המעולה) לאיציק קלה (אני אוהב מאוד) ועופר לוי (לא בשבילי), עכשיו לוקח אותנו בן שלו למסע בזמן.
ומתברר שהנושא מעורר גל תגובות מעוררות כבוד.
יפה מאוד, מוצלח מאוד. הלוואי ויהיו עוד המון כאלה, לכל הכיוונים.

71 כתב לענייני מוסיקה שלא יודע לנתח מוסיקה כלל ועיקר.  (לת) Walter Piston
  • 08:22
  • 16.02.12

72 mostly its the music, like the opening of titanic which i hate  (לת) but make me cry
  • 08:23
  • 16.02.12

73 גרסת הכיסוי של נילי פינק שנמצאת בפרויקט "מסע אספלט" מדהימה!  (לת) מתי
  • 08:38
  • 16.02.12

74 היה היו זמנים אחרים ליאון צוגלוש
  • 08:52
  • 16.02.12

השיר הנוגע ללב מעורר געגועים לימים שבהם שמו הפרטי של ארגוב היה סשה וזימרה לא היתה אינפוף מסתלסל של טקסטים אוויליים.

75 יוסי ילד שלי מוצלח ורדה
  • 12:48
  • 16.02.12

ממש לא מסכימה לאנטרפטציה שבמאמר. מה שמרגש זה טוב הלב של הילד , המגרה את בלוטות הרחמים, טוב הלב, הרגישות לסבל האחר(כלב במקרה הזה) , הרחמים, רגשנות, אכפתיות (להשאיר כלב צולע ברחוב????)
הרי כולנו היינו כאלה פעם, לא כן ?????

76 תודה לך מקרב לב על כתבה מזהירה ומרגשת. ותודה גם לכם, רוב המגיבים, שהעשרתם את עולמי.  (לת) לבן שלו שלום
  • 13:12
  • 16.02.12

77 ומה יקרה אם הילדה תבכה קצת ורד
  • 14:03
  • 16.02.12

א. נעמי פולני צודקת, זה שיר יפה על אהבת אם לבנה שאינה תלויה בדבר
ב. שהאבא של הילדה יהיה גבר וידע להכיל את הדמעות של בתו. זה בסדר להיות עצוב ולבכות, לא צריך לשמח את הילדים באופן מיידי ולשלול מהם רגשות שכאלו
ג. אני זוכרת את עצמי בתור ילדה מאזינה לחווה אלברשטיין ושואלת את אמי איך זה שיוסי מוצלח למרות שהוא פשוט עושה מה בראש שלו. לא היה לי עצוב ולא נעליים. ואמא שלי החכמה שלי הסבירה שאמא מהשיר אוהבת את הילד שלה ואת כל מה שהוא עושה. תמיד הוא יהיה מוצלח.

בקיצור - האירועים הם נייטרליים השאלה איך הבן אדם תופס אותם - כטרגיים או כשמחים, ככשלון כאופציה ללמוד משהו ולהרחיב את העולם הרוחני

78 בעוד חמישים שנה יעשו ניתוח כזה לטקסט של יוסי גיספן :-)  (לת) עודד
  • 15:02
  • 16.02.12

79 מאיר עיניים! תודה רבה :) יפית
  • 16:29
  • 16.02.12

כמעט דמעתי בעצמי (ואני בת 35)

80 אצלי העצב הוא משקע מבלוז לחופש הגדול צבי
  • 20:50
  • 16.02.12

עד לסרט הנפלא הזה, נהניתי מהשיר בצורה תמימה יותר. אחרי הסצנה המרגשת בבלוז לחופש הגדול אני לא מסוגל לשמוע אותו באותו האופן שלפני.

81 שיר נפלא לכבוד יום המשפחה מורה למוסיקה
  • 13:44
  • 17.02.12

בדיוק תכננתי ללמד את התלמידים שלי בכיתות ג-ד את השיר המקסים הזה. כתבה מעולה! תודה רבה!

82 לדעתי - בניתוח הזה מקושקש א.ל
  • 22:19
  • 17.02.12

אין לי מושג אם בן שלו מלחין שירים.
בכל מקרה, אני יכול להביא המוני דוגמאות למנגינה-לחן, שלא מחוייב המציאות שמילה כמו שמש, תביא לחן מואר וזורח ( מה זה מואר וזורח) ... וכל ההלחנה מבוססת על מבנה צורני של הטקסט, על משקל, על פונטיקה.

סתם דוגמית.
כבר בשורה הראשונה, הלחן של סשה ארגוב מתאים יותר לטקס

שמש במרום זורחת
אמא יוסי בנה שולחת ( בלי ה "את") , ואז צריך להתייחס לדחיפה המהירה של
אמאאתיוסי בנה שולחת ... וכו'

בקיצור, אני לא מסכים עם אף מילה בניתוח שהוצג פה.

83 מקסיםבאמת אורלי
  • 07:34
  • 19.02.12

תענוג עצובבי משהו, השיר מרגש והכתבה טובה ממש

84 מזכיר את חיימק'ה שלי, רק ילדותי ונוגה יותר. כולנו יוסיל'ה. משה
  • 12:45
  • 19.02.12

טיפשי לחשוב שמדובר על מכולת וחלב. או בכלל על ילד. כל אחד מאיתנו הוא לפעמים יוסי. לא עושה את הדבר הנכון אם במכוון או בשוגג. כולנו רוצים להיות הכי טובים, להיות פרקטים וללמוד את מה שיתן משכורת טובה, למרות שבפנים בפנים, כמעט כל ההיי טקיסטים, רו"חים ועו"דים היו רוצים להיות משהו אחר. בגיל 50 הם נזכרים ללמוד מזיקה, אפייה, גינון או משהו שמתאים לאופיים האמיתי ולנטיית ליבם. אשריך יוסילה שעשית את מה שרצית באמת.

85 השמעתי את השיר לבני ובכיתי אני, כי הוא דובר אנגלית ולא הבין.  (לת) מח שברח.
  • 22:14
  • 19.02.12

86 התגובה שִִלי התייחסה לתגובות של קוראים באופן כללי רענן
  • 01:32
  • 21.02.12

התגובה שִִלי התייחסה לתגובות של קוראים באופן כללי. יש הרבה מאוד חוסר סובלנות. תגובה לא חייבת להיות התקפה ולא חייבת לבטל לחלוטין את הנאמר בכתבה. אין מקום לדעתי ל"אתה טועה". לא מדובר פה במדע מדוייק. לאדם יש זכות להביע דעה ולכל אחד יש זכות להסכים או לא להסכים. תרבות הויכוח בארץ ירודה. לאנשים יש צורך להעליב ולהשפיל את הצד השני כדי להרגיש טוב. אתה לא יודע בוודאות שהוא לא קרא את הבית האחרון. לי יש הרגשה שהוא מכיר את השיר היטב. הוא פשוט הגיע למסקנה אחרת. אני לא מנסה להגן על מה שהוא כותב. גם אני לא לגמרי מסכים אתו אבל אני מודה לו על שכתב והצליח להעביר את האהבה העצומה שרבים מאיתנו חשים כלפי השיר וכותביו. אני יכול לא להסכים איתו ועדיין לכבד אותו.

87 ואני תמיד התעצבתי מהשיר, מיתר
  • 21:49
  • 22.02.12

בגלל האם המסכנה, שאין לה אוכל, היא לא יודעת איפה בנה, ובטח כל היום עבדה ועמלה. אולי לא במקרה, אלא כי עצב דומה על אימי קיים אצלי.

פעילות
המלצות
הפופולריות בשמיעה סלקטיבית
פרסומת