חלמון ושברו: יתרונות וחסרונות בתזונה נטולת ביצים

מזיק או בריא? הוויכוח בנושא אכילת ביצים מוכיח שגם עובדות הן פועל יוצא של השקפת עולם. וגם לתרנגולת יש חלק בכך

דווקא הביצים - שחקניות מרכזיות ברוב המטבחים, בסיס לארוחה מהירה וקלה שכמעט כול אחד יודע להכין, ה"דבק" בכל כך הרבה מיני קציצות ומאפים - מחלקות את הציבור לשני מחנות נבדלים.

עם מצדדי הביצים נמנים סוחרים רבים אבל גם ובעיקר ציבור ענק של אנשים שמאוד אוהבים לאכול ביצים, רגילים אליהן ועצם המחשבה לוותר עליהן מעורר אצלם התנגדות עזה. במחנה המתנגדים יש ייצוג מרשים לטבעונים מטעמי מצפון וגם למי שחוששים לבריאותם וסבורים שהתפריט המערבי מפריז בשימוש בביצים. ליבתו של הוויכוח בין המחנות מוכיחה שוב את מה שכבר ידוע: גם עובדות עלולות לשקף השקפת עולם.

מצדדי הביצים מנופפים בקמפיין שיזמה מועצת הלול וכותרתו "שוברים את המיתוס - ביצים אינן אחראיות לרמת הכולסטרול", מעידה על טיבו. כחלק מהקמפיין התקיימה גם תחרות נושאת פרסים כספיים ליצירת פרסומות המקדמות את המסר. בנוסף מצהירים המצדדים על שפע הסגולות הבריאותיות של הביצים ומעלים על נס את הטעם ואת המרקם שרבים סבורים שהם מענגים.

צילום: עמוס בידרמן

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב כתבות גלריה ישירות אליכם

מנגד טוענים מתנגדי הביצים כי הקמפיין של מועצת הלול חסר בושה, הטענה שלפיה אין קשר בין צריכת ביצים לבין עלייה בכולסטרול חסרת אחריות ואילו היוזמה כולה תמהונית. אשר לסגולות הבריאותיות, אין כאן מקום לבחון אותן אחת לאחת. הטענה הכללית של המתנגדים היא שכולן, גם הנכונות, קיימות גם במזונות אחרים ובלי הנזק שיש בביצים. סעיף מרכזי בטענות שלהם נגד הביצים מתמקד בטיבו של משק החי בכלל ובהתעללות שהיא מנת חלקן של המטילות בפרט.

שני המחנות מאשימים זה את האחר באינטרסים זרים שמעוותים את השיקולים הבריאותיים: אינטרסים מסחריים מצד משווקי הביצים ואילו אינטרסים מוסרים מוטים מצד פעילי זכויות בעלי חיים. אלה וגם אלה נלחמים על אותו ציבור אכלנים. האחרונים יקבעו באמצעות הארנק והבחירות היום-יומית את גודלו של שוק הביצים.

בספרה המעמיק "מה לאכול" מנסה פרופ' לתזונה מריון נסל (לא טבעונית ולא לוחמת זכויות בעלי חיים) לשמש מורת נבוכים לציבור האכלנים ומתייחסת בפירוט לנושא הביצים. אחד החלקים המעניינים הוא זה שבו היא מסבירה, בפירוט ובלי סייג, מדוע כדי להגביל את צריכת הכולסטרול יש צורך להגביל את צריכת הביצים ומדוע העובדה הזאת נהפכה ליעד מספר אחת במלחמת ההישרדות של תעשיית הביצים. היא מתארת באריכות, מצוידת במראי מקומות לרוב, את האופן שבו מתנהלת המלחמה הזאת שכוללת, מה לעשות, גם מימון של מחקרים שמעודדים אכילת ביצים. את האופן שבו תעשיית הביצים ותעשיית המזון בכלל משפיעות על החלטות אקדמיות, ממשלתיות ומחקריות, מיטיב לתאר ד"ר לביוכימיה קולין קמפבל (כן טבעוני, אבל לא לוחם זכויות בעלי חיים) בספרו "מחקר סין" בפרק "הצד האפל של המדע".

ובחזרה לנסל: מחקרי כולסטרול, היא מדגישה, הם קשים מאוד לניהול ולכן פתוחים, בעצם פרוצים, לתמרונים של בעלי עניין. הדיון של נסל בנושא הביצים מתמשך ומתפתל ובסופו היא ממליצה למי שלא יכול לוותר עליהן להסתפק בביצה אחת ביום, רצוי רק בחלבון. ולמי שלא יכול להתאפק היא מציעה להמנע ממזונות אחרים מן החי שגם הם מעלים את רמת הכולסטרול וגם ממאכלים שמכילים ביצים. עוד היא ממליצה להעדיף ביצים מתרנגולת שממש ראיתם שהיא לא מוחזקת בכלוב עינויים, מפני שגם אם אתם לא רחמנים הרי שעצם המחשבה על התרופות שדוחפים לתרנגולות מגידול תעשייתי מקלקלת את התיאבון.

בקיצור, אפילו היא סבורה שבמקום להבטיח קינוח לילדים שיגמרו את הביצה שלהם, מוטב להבטיח אותו לאלה מהם שמוותרים עליה. מאליה עולה השאלה, היא חוזרת באינספור הזדמנויות, איך בכלל אפשר לנהל מטבח בלי ביצים? חינכו אותנו, אפילו אילפו, שביצים הם רכיב חובה בכל כך הרבה מאכלים. קוראי המדור הזה ודאי יודעים שמקורות צמחיים לחלבון לא חסרים. ועדיין ישנו החלק הקשה של השאלה שמתייחס לתפקיד הראשי שממלאת הביצה כ"דבק" במאכלים רבים, בעיקר במאפים.

מחקרי הכולסטרול פרוצים לתמרונים. צילום: אמיל סלמן

עיונים באתרים של טבעונים, קריאה בפורומים ובספרי מתכונים, מעידים יותר מכול עד כמה ההרגל להשתמש בביצים מושרש. עד כדי כך שאפילו טבעונים מושבעים מתקשים לוותר עליהן והם מלהטטים במיני רעיונות יצירתיים שאמנם מפליאים למצוא תחליפים לביצים אבל שוב ושוב, במין הפוך על הפוך, מוכיחים איך הצליחה תעשיית הביצים לשעבד את כולנו לרעיון לפיו אי אפשר בלעדיהן.

הנה מקצת מן התחבולות הטבעוניות: במתכונים מלוחים מקובל להחליף ביצה אחת ב-2-3 כפות של קמח תפוחי אדמה או טחינה, או חמאת בוטנים או מחית שעועית או טופו, מעורבבות במעט מים. במתכונים מתוקים מקובל להשתמש בטחינה או חמאת בוטנים, בחצי בננה מרוסקת או ברבע כוס רסק תפוחי עץ. גם שתי כפות קמח או קורנפלור מעורבבות במעט שמן ומים עשויות לעשות את העבודה. ויש גם מי שמשתמשים ב-2 כפות פשתן טחון מעורבב במעט מים. כל התחליפים האלה דורשים קצת אימון וגם ניסוי וטעייה אבל ככה זה עם התחלות - בהתחלה הן קשות.

מי שמחפש תחליף לביצה מקושקשת מוזמן לפורר או לגרר טופו ולטגנו עם בצל, עגבניות ורוטב צ'ילי מתוק. לחלופין אפשר להכין בלילה של קמח חומוס ומים, ולטגנה עם בצל, ירקות ועשבי תיבול.

יש גם מתכון למשקה גוגל מוגל בלי ביצים. צריך: חצי כוס שקדים, כוס בשר קוקוס, 3 תמרים, כפית קינמון, חצי כפית אגוז מוסקט, חצי כפית צפורן, כפית רום, 3 כוסות מים. הכנה: מניחים את כל הרכיבים בבלנדר ומפעילים אותו. מסננים או לא לפי המרקם הרצוי. אפשר להגיש קר או חם, אבל בגרסה הקרה מומלץ להוסיף למערבל קוביות קרח במקום מים.

מתכונים רבים לפשטידות, קציצות, עוגות ועוגיות ללא ביצים אפשר למצוא באתר http://veg.anonymous.org.il/cat12.html.

כל ההמלצות האלה, וגם העצות והמתכונים, חוזרים בכל במה שמטיפה להפחתה באכילת הביצים. הם יוצאים מנקודת הנחה שיש ציבור גדול שלא יכול בלי ביצים. מנקודת מבטי, אכילת ביצים היא בסך הכל עניין של הרגל וקל מאוד להתגבר עליו, לוותר עליהן, לפחות להמעיט ולפנות את המקום בצלחת ובבטן לשפע של מאכלים מזינים וטעימים מן הצומח.

לפניות ושאלות: http://racheltalshir.com

גם כן ביצים: האם הקוויאר נחשב צמחוני?

זו כנראה השאלה הכי מוזרה שקיבלתי מקוראים. הסיבה שאני עונה עליה היא שמה שנחשב טיפשי בעיני אחדים הוא לגמרי הגיוני ואך מענין בשביל רבים. כאשר בדקתי מה מקור השאלה הזאת גיליתי שרבים סבורים שהקוויאר הוא סוג של ביצי דגים ולכן, כמו ביצים רגילות שנחשבות מאכל צמחוני, הוא לא מאכל טבעוני אבל בהחלט צמחוני.

ובכן, יש הבדל עצום בין התהליך שעוברות ביצי תרנגולות לבין זה שעובר הקוויאר. התרנגולות, גם במשקים התעשייתיים הגרועים ביותר, מטילות ביצים ואלה נאספות. התרנגולות ימשיכו להטיל. הקוויאר נשלף מתוך גופו של הדג לפני שהטיל, בעצם השריץ, אותן. כדי להשיג את הביצים הדג מומת. נכון שבשביל צמחונים טהרנים מדובר בשתי מדרגות רשע שההבדל ביניהם זניח. אבל בשביל צמחונים מן השורה תהום פעורה בין שתי השיטות.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הביצה מגיעה עם האנזימים הדרושים לפירוק הקולסטרול ממנה, ומתחברים לקולסטרול שנמצא בגוך ויורדים איתו
  • 08:12
  • 12.01.12

היה לי קולסטרול טוב נמוך שעמד על 38, ורע גבוה, ולא אכלתי בכלל ביצים בהמלצת הרופא, עד שהתחלתי לקרוא מאמרים העוסקים בנושא וטוענים בדיוק את ההיפך, מהם למדתי שביצה של תרנגול חופשי הניזון ממזון אמיתי של גרעינים המתאימים לו, היא ביצה שבכלל מורידה קולסטרול על ידי אנזימים שקיימים בתוכו שנועדו למטרה זו.
החלטתי לשים נפשי בכפי ולנסות לאכול ביצה ליום, אחרי שלושה חודשים, עלה הקולסטרול הטוב שלי ל 42.
השימחה הובילה אחר כך גם לתוספת של התעמלות ואכילה כללית נכונה יותר שהביאה לכך שהקולסטרול הטוב שלי היום במצב מצויין  55, למרות שאני ממשיכה לאכול ביצה ליום

02 תודה על נקודת המבט האובייקטיבית יעל
  • 08:56
  • 12.01.12

היי חברה, זיהיתם את הסרקזם? אפשר 'להתגבר' על זה, מה? בעניין התחליפים - אני לא משוכנעת שכל האפשרויות טובות מהמקור. קוקוס, למשל, הוא אחד המאכלים הפחות בריאים. מדוע שנחליף מקור טוב של חלבונים ברכיב שכזה?
אגב, נורא מעצבן שמעירים על העברית אבל יוזמה תמהונית? אולי תמוהה?

03 כולסטרול עמי
  • 09:26
  • 12.01.12

אני בן 59. לי היה בבדיקת דם כולסטרול 219 בימים רגילים של שגרה. למען ההגינות אציין שאני לא אכלן גדול אבל אני צרכן ממוכר לשוקולד. כאשר החלטתי לשנות, עשיתי דיאטה קשה כחצי שנה. לא נגעתי בשוקולד, בביצים, בבשר בקר , בלחם ובסוכר מכל סוג שהוא. בשבועיים הראשונים זה היה קשה ולאחר מכם התרגלתי. כעבור חצי דנה עשיתי שוב בדיקת דם והכולסטרול שלי היה 206. מכאן אני מסיק את הדבר הבא: כל הסבל של חצי שנה , ההמנעות מדברים שאני נהנה מהם ואוהב אותם כמעט ולא השפיע על הכולסטרול שלי. ותובנה שלי היא מי שאוהב ביצים שיאכל ויהנה, מי שאוהב שוקולד כנ״ל. בחיים צריך גם להנות ואסןר לנו לתת את ההנאות שלנו לרופאים.

04 תענוג. זו שפה. זו מחשבה. וזו צורה לבטא  (לת) דני
  • 10:17
  • 12.01.12

05 ומחר יכתבו על חלב...ואז שוב...ביצים...חלב...תאכלו דברים טעימים ובריאים יחסית ותיהנו מהחיים...גם לאכול רק מלפפון כל היום זה לא בריא.  (לת) נאק
  • 10:22
  • 12.01.12

06 אני לא מחסידי האכילה הפרועה מגדל ביצים
  • 10:27
  • 12.01.12

כפי שכבר לפני הרבה דורות קבע הרמב"ם שכידוע היה כניראה גם בעל ידע נרחב בתחום הרפואה ראוי לאכול מכל מאכל במידה .
תזונה המבוססת על חלבוני הביצה בלבד עלולה להיות מסוכנת
לכן כמו בכל מאכל לא להגזים
3-4 ביצים לשבוע הן די והותר

07 כל גוף הוא שונה מרעהו שלומיתי
  • 10:53
  • 12.01.12

אני אוכלת בשבוע כ 6 ביצים לפחות הצורה ישירה ואולי עוד כמה בתוך מאפה ומנות אחרונות ואיל לי ולא היתה לי אף פעם בעיה עם הכולסטרול (אני בת 71) ,בעלי שכמעט לא נוגע בביצים ,בבשר ובעוף סובל מכולסטרול גבוה, אין דברים מוחלטים בחיים ובודאי לא ברפואה, כל גוף הוא שונה מרעהו, אבל באותו רגע שמכניסים אידיולוגיה לויכוח אז כבר לא חושבים בצורה רציונלית, אלא בצורה אמוציונאלית ואז התוצאה של הויכוח ידועה מראש. פשוט עובדים עלינו בגדול מכל הצדדים מהצמחונים,הטבעונים, הלולנים,סוחרי הביצים והארגונים הירוקים למינהם ואל לשכוח מדענים ופרופסורים באונברסיטאות שמפרסמים כל שבוע דבר שונה על אותו נושא, מסקנתי לאכול כפי שהגוף נותן לך ולא להגזים לא לשם ולא לכאן בתיאבון

08 זה ממש לא בעיה לבשל בלי ביצים ביצה
  • 10:56
  • 12.01.12

גם בלי תחליפים ״מוזרים״, הרבה מאכלים שכוללים ביצה לא באמת צריכים אותה. זה סתם קונבנציה... חוץ מאולי חביתה...

09 נראה לי שהמשכתב/ת של הכתבה הזאת פישל/ה והוריד את השאלה בסוף האם קוויאר הוא ביצים, ובמקומה שם כותרת ביניים כך שלא ברור על איזו שאלה עונה הפסקה... וגם העבירו בטעות את הכתובת לפניות למעלה ולא במקום שבו הכותבת מודיעה עליהבסוף הטקסט  (לת) טעון תיקון
  • 10:58
  • 12.01.12

10 יגידו המתנגדים שהיית צריך בסה"כ לאכול אגוזים וגרעינים בעצמך יפעת
  • 11:06
  • 12.01.12

אבל אני בעד כל מה שיש בביצה, מכיון שאני ומשפחתי ראינו במו עינינו קשישים בבתי אבות שמצבם השתפר מאד לאחר שעברו לתזונה עם יותר ביצים. ביצים לא מעלות את רמת הכולסטרול, החלבון שלהן מתעכל בקלות ומנוצל במלואו, יש בהן חומרים שתורמים לראיית לילה ולראייה בכלל, הן משפרות מאד את עובי וגמישות העור, מצעירות אותו וממלאות קמטים (אכילה בלבד!)

11 קראת את מחקר סין? ד"ר קולין קמפבל הוא טבעוני משובע!  (לת) נעם
  • 11:10
  • 12.01.12

12 שאלה לגבי ביצי חופש אריק
  • 11:18
  • 12.01.12

אנחנו אוהבים ביצים בבית, אך מקפידים לקנות ביצי חופש על מנת שלא לתרום בכספינו לבתי החרושת בהם כלואים העופות בכלובי סוללה.
אבל תמיד מקנן בי החשש שביצי החופש האלה הן בעצם בלוף. אינני באמת יודע מהם התנאים האמיתיים שהמגדלים מספקים לאותן מטילות. האם באמת ניתן להן מרחב נאות להסתובב, לנקר ולחיות חיים נסבלים?

  •   בקניית ביצי חופש אתה תומך טבעונות
    • 15:07
    • 12.01.12

    קודם כל בהרג של 17 אלף אפרוחים זכרים מדי יום רק כי הם לא מטילים ביצים.
    כליאה וניצול של חיות שמרגישות וחושבות בדומה לנו רק למען ההרגל שימוש בביצים שבתעשייה דאגו לכך.
    מעבר לכך קיטום המקור הנורא גם כן קיים משום שעוד בשלב המדגרה לא ניתן לדעת מי תלך לסוללה ומי לחופש.
    עדיף לצרוך ביצים אורגניות שאחת מהדרישות היא לולי חופש וקיימים מספק גורמי פיקוח עליהן לעומת ביצי חופש שלא בכל המקרים באמת מדובר בחופש אלא בהונאה של בעלי לולי סוללה ובהדבקת תווית "ביצי חופש" גוזרים קופון על חשבון הצרכן המצפוני. עוד אפשר לקרוא גם פה http://anonymous.org.il/art369.html

13 ומה רע בכולסטרול ? לא רק שמכל עשרות אלפי המחקרים שנעשו על השפעת כולסטרול,אין אף מחקר אחד שממצאיו מצביעים על ההשפעה של כולסטרול על מחלות לב וכלי דם,לעומת זאת, ידוע גם ידוע שכולסטרול הוא מרכיב חשוב במעלה ראשונה לגוף ובעיקר למוח ( ! ), תפנימו את זה, אין דבר כזה כולסטרול "רע" וכולסטרול "טוב", הגוף זקוק לכולסטרול ואם תמנעו ממנו לקבל אותו במזון, הוא ייצר יותר באופן עצמאי, גם אין דבר כזה "רמת כולסרטול תקינה" לכל אדם ,בכל סביבת חיים יש רמת כולסטרול שונה לפי הצורך של גופו. וביצים, הם מקור חלבון וכולסטרול חשוב ממעלה ראשונה. סבתא שלכם ידעה את זה, וגם אתם יודעים את זה. צריך לשנות את אופן גידול הביצים והתרנגולות, אבל לא באמצעות פרופגנדה מעוותת עובדות.  (לת) שירלי
  • 11:20
  • 12.01.12

14 2 שאלות נעמי
  • 11:25
  • 12.01.12

שלום,
מה עמדתך בנוגע לירקות ממשפחת הסולניים?
איך אפשר לדעת כמה מתכות יש בטונה משומרת, והאם היא בריאה לילדים (שמאד אוהבים טונה...)?
תודה!

15 הכותבת טועה בהנחתה שרק טבעונים משקרים מודרניסט
  • 11:33
  • 12.01.12

הנה, היא מספרת בעצמה שכמה לא טבעונים כתבו ספרים עבי כרס מלאים בשקרים מוטים..,

  •   למי אתה קורא שקרן? ד"ר לביוכימיה
    • 06:18
    • 13.01.12

    לפרופסור מריון נסל?
    שיהיה לך את האומץ לומר זאת בריש גלי ואני שמכירה אותה אישית אדאג להביא זו לידיעתה ולכך שתתבע אותך.
    חצוף עלוב נפש שלא עשה שום דבר חשוב מימיו.

16 קולין קמבל מחבר "מחקר סין" דווקא מאוד טבעוני!  (לת) שי
  • 11:53
  • 12.01.12

17 ביצה - יתרון תזונתי אסף
  • 12:18
  • 12.01.12

לקחתי בעבר את החוברת "ערכם התזונתי של המזונות" וביקשתי לברר איזה סוגי מזונות מעניקים לנו מקסימום איכות תזונתית (חלבון, נחושת, מנגן, מגנזיום ובקיצור ויטמינים ומינרלים) הביצה הייתה באחד המקומות הגבוהים ברשימה וזאת בשל כך שהחלמון מכיל את כול היסודות לשם יצירת חיים.

18 כ-75% מהכולסטרול מיוצר בגופנו, ע"פ הרפואה הערבית העתיקה (הרמב"ם) חלמון הביצה בריא מאוד. תעשיית הבצים היא מהתעשיות אכזריות ביותר (גם בצים אורגניות וחופש - אך כמובן שהן עדיפות על תעשיית הבצים הרגילה-אלו שבכלובי סוללה) - אפשר לחיות ללא בצים ולהמשיך לאפות ולבשל כרגיל. עכשיו אנשים ונשים תעשו לכם חשבון, כל אחד ואחת ותחליטו האם אתם רוצים את הביצה שלכם.  (לת) BlackMamba
  • 12:30
  • 12.01.12

19 כל שהוא כביצה - ביצה טובה הימנו (מאמר חז"ל) אור לנו
  • 12:33
  • 12.01.12

מתוך ויקיפדיה (שהוא בטאון מגדלי התרנגולות, כידוע):
"רוב השומן בביצה הינו שומן בלתי רווי, שלרוב אינו מזיק לבריאות. החלבון עשוי ברובו ממים (כ-87%) ומחלבון (13%). לכולסטרול במזון בכלל ולצריכת ביצים בפרט יש השפעה מוגבלת על רמות הכולסטרול בדם, ולא נמצא קשר בין צריכת ביצים למחלות לב וכלי דם. לא נמצא קשר בין צריכת פחות משבע ביצים בשבוע (פחות מביצה ליום) להגברת הסיכון. ביצים מהוות מקור חשוב לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, וכן לוויטמינים ולמינרלים חיוניים, בהם חומצה פולית, ויטמין B12, ויטמין A, ויטמין D, אבץ, סלניום, כולין ועוד. הביצה אמנם מכילה לא מעט כולסטרול, אך כמות נמוכה יחסית של שומן רווי, ומחצית מהשומן שבה הוא בלתי רווי, ודווקא מסייע לשמור על ערכי HDL תקינים וממתן את עליית ה-LDL. "
המלצת המומחים לתזונה היא איפוא לאכול ביצים אך לא להגזים בצריכתן. עד חמש ביצים בשבוע הוא המינון המומלץ לאדם בריא, שאינו חולה סוכרת למשל. ומי שמעדיף במקום ביצה טריה טופו (מסויה מהונדסת), טחינה או קוקוס שיבושם לו.

20 ביצים לא, חלב לא, בשר לא ודגים לא היורש
  • 14:49
  • 12.01.12

באחת חצי מהמזון המקובל בעולם אינו מתאים למאכל. אבל מסתבר שעם האוכל הזה הגענו לתוחלת חיים של 80 שנה ויותר. מסתבר גם שחיים ארוכים מאלה אינם חיים, וכי איננו יכולים לממן חיים בגיל גבוה יותר. האם נוכל לחיות כך אם נאכל רק דגנים, פירות וירקות? לא ברור, אבל ברור שהחיים האלה יהיו הרבה פחות מעניינים.

21 טעות לגבי קוויאר ארנב
  • 16:12
  • 12.01.12

פותחה לפני 20 שנה שיטה להוציא את הביצים מבלי לפגוע בדג, והאינטרס הכלכלי הוא להשאיר אותו בחיים (לפחות כשמדובר בחדקן)

22 לארנבי ארנבת
  • 18:40
  • 12.01.12

אכן פותחה אך ממעטים, אם בכלל, להשתמש בה

23 ביצים טובות לאדם או לא? יעל
  • 19:06
  • 12.01.12

בתקופות רעב לא היה מתקיים הויכוח הזה.. אנשים מחפשים
לרעוב בתקופה של שפע,

24 ביצים מכילות רכיבים חיוניים לגופינו דג סקרן
  • 19:51
  • 12.01.12

הדיון בכולסטרול בכתבה שטחי.. בחלמון יש פוספוליפידים המכילים ח"ש חיוניות ובעלי כושר ספיגה למוח.. מדובר כפשוטו ברכיבים שלא מוצאים באיכות ובכמות במזון צמחי. מה לעשות שאנחנו לא פרות

25 יש הרג בתעשיית הביצים, לא ממש שונה מהקוויאר, זיו, טבעוני שאוהב את האובייקטיביות כאן
  • 22:52
  • 12.01.12

כי הורגים את כל האפרוחים הזכרים שאין מה לעשות איתם.
בנוסף לא נראה לי שאחרי שתרנוגלת ששכנה לה בכלוב סוללה מסיימת את תפקידה היא יוצאת לפנסיה, ואשמח לשמוע שאני טועה.

26 הדיון בביצים תמוה העסקן
  • 23:07
  • 12.01.12

ברור שאנשים אוכלים ביצים במשך אלפי שנים. למעט אנשים מועטים מתברר שהביצים טובות למאכל כי אחרת היינו מוצאים כבר מזמן שהן רעות לנו. כמו כל מאכל אחר גם בביצים אין צורך להגזים. זה הכל.

27 עין משתי ביצים .חמאה במקום שמן ..תענוג אמיתי !!!  (לת) עדד
  • 00:39
  • 13.01.12

28 השיקול הכלכלי ארז
  • 00:32
  • 15.01.12

"גם מתכון למשקה גוגל מוגל בלי ביצים. צריך: חצי כוס שקדים, כוס בשר קוקוס, 3 תמרים, כפית קינמון, חצי כפית אגוז מוסקט, חצי כפית צפורן, כפית רום, 3 כוסות מים. הכנה: מניחים את כל הרכיבים בבלנדר ומפעילים אותו. מסננים או לא לפי המרקם הרצוי. אפשר להגיש קר או חם, אבל בגרסה הקרה מומלץ להוסיף למערבל קוביות קרח במקום מים."
כל זה בשביל גוגל מוגל?!!?
כלומר, במקום שתי ביצים בשקל, צריך רכיבים בחמישים שקלים? הלכנו על זה!

29 הידע הרפואי בנושא די ברור וחכל שהכתבת לא עשתה שיעורי בית פרופ' לרפואת ילדים
  • 19:25
  • 15.01.12

כולסטרול הוא לא חומר "רע" אלא מרכיב חיוני וחשוב לגוף האדם, ואם יש איזשהו ויכוח בנושא הוא קשור לכמה דרוש טיפול, ואיזה, באנשים מבוגרים בעלי רמות כולסטרול גבוהות.

אשר לנושאים ה"לא ברורים": ראשית, רמות כולסטרול גבוהות לא נובעות מאכילת ביצים בד"כ. ושנית - צריכת ביצה עד שתיים ביום לא מעלות את רמת הכולסטרול במאומה. להפך - יכולה אפילו להוריד ע"פ חלק מהמחקרים, ובוודאי מומלצת לנערים ונערות בגיל ההתבגרות.

לענין עצמו: כולסטרול גבוה נובע בעיקר מגנטיקה ותזונה לא מאוזנת, בעיקר של פחמימות , סוכרים ושומנים מזיקים. האספקט הרפואי העיקרי, אגב, שכן נוגע לצריכת ביצים אצל ילדים קשור לרמת האלרגניות של החלבון, בעיקר בקרב פעוטות, וכן לסיכונים באכילת חלמון לא מבושל.

פעילות
המלצות
פרסומת