קיצור תולדות השניצל

בספר "קיצור תולדות האנושות" מראה יובל נח הררי כיצד הפך האדם את חיות המשק ליצורים האומללים ביותר על פני כדור הארץ. ניצולם והאכזריות כלפיהם רק גוברים כל הזמן

קריאה נרגשת להפסיק לאכול בעלי חיים ומוצריהם ולהיהפך לצמחונים או טבעונים אינה תחום העיסוק המרכזי של רב המכר "קיצור תולדות האנושות" מאת יובל נח הררי, בוודאי לא במישור הגלוי. אבל ההיסטוריה הבעייתית של חיות המשק וניצולן גודשת את הספר ושלובה בעלילותיהם של גיבוריו הראשיים: בני האדם.

תיאור קורותיהן של חיות המשק מפגיש את הקוראים עם התפתחותו של הספישיסיזם (speciesism): הוא משרטט בדייקנות ובפירוט את האופן שבו נהפך העולם למקום שבו מין אחד, המין האנושי, שולט בבעלי חיים ממינים אחרים ופוגע בהם בשיטתיות. פרישת היחסים בין האדם לחיות המשק ממחישה לפיכך אידיאולוגיה של אטימות, פטרונות, התנשאות וקיפוח של האחר.

את המושג ספישיסיזם טבע ב-1970 פעיל להגנה על בעלי חיים, הפסיכולוג ריצ'רד ריידר. המושג זכה לפרסום יחסי בספרו של פיטר סינגר, "שחרור בעלי החיים" (1975), ומאז חדר בעצלתיים לאנציקלופדיות ולמילונים.

פרות ברפת תעשייתית בקיבוץ ניר יצחק
פרות ברפת תעשייתית בקיבוץ ניר יצחק. צילום: אייל טואג

עשו לנו לייק לקבלת מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם

חיות המשק, על פי ספרו של הררי, נהפכו לחלק אינטגרלי מחברת בני האדם לפני כעשרת אלפים שנים, עם תחילת הביות של כבשים, עזים, חזירים ותרנגולות. התהליך הזה היה מהפכני, מפני שהביא לריבוי של בעלי החיים הן מבחינה מספרית והן מבחינת אזורי התפוצה.

הררי מדגיש כי לעומת חברות הציידים והלקטים, שבהן כל הפרטים היו בני אדם, בחברות התעשייתיות והחקלאיות מרבית הפרטים אינם בני אדם אלא בעלי חיים, שאינם חברים שווי זכויות. החברה הישראלית, למשל, מונה כ-7.5 מיליון בני אדם וכ-250 מיליון תרנגולות. "הפרות והתרנגולות בנות ימינו", כותב הררי, "הן אמנם סיפור הצלחה אבולוציוני חסר תקדים, אך הן גם בין היצורים האומללים ביותר שחיו אי פעם על פני כדור הארץ. שכן, ביות בעלי חיים היה מבוסס על שורה של פרקטיקות אכזריות שהלכו ונעשו רק יותר ויותר אכזריות ככל שחלפו השנים".

התיאורים בספרו של הררי כרוכים בדרך כלל בעמדה שיפוטית כלפי בני האדם, שמבכרים ללא תנאי את האינטרסים של בני מינם על פני אלה של בני מינים אחרים. הספר חותר תחת ההרגל המושרש כל כך למדר את היצורים החיים לפי הגדרות של אנחנו והם, ראויים ולא ראויים. צורת ההסתכלות הזאת מאפשרת לבחון מערכת מוסרית כוללת, שנבנתה כדי להצדיק אפליה לטובה של קבוצות מסוימות על חשבון אחרות. מבחינה זאת מספק הררי מבט פנורמי על גזענות באשר היא ועל ניצול בכל צורותיו וגווניו.

תולדות האפליה של חיות המשק, כפי שמשרטט אותן הררי, הן נתיב חד-סטרי ועקבי, שבו העינויים והניצול מועצמים מתקופה לתקופה: מעדרי בקר בר משוטטים, שניצודו בידי בני אדם באופן אקראי, התפתח הבקר המבוית, המנוצל דרך קבע לבשר, לחלב ולעבודה. בימינו מוחזקים צאצאיו בתנאי ניצול אינטנסיביים השוללים מהם לעתים כל מימוש של הצרכים הטבעיים שלהם.

בנוסף לכך מתאר הררי בלי טיוח והנחות, ובו בזמן מבלי להתלהם, כיצד שינה האדם לא רק את תנאי חייהן של חיות רבות אלא גם את גופן ומוחן, באופן

שיתאים לבני האדם יותר מאשר להן ולצרכיהן. "משק החלב האנושי", הוא כותב, "מתבסס בדרך כלל על כך שמפרידים את העגלים, הטלאים והגדיים מאמם מיד לאחר ההמלטה, ואז חולבים את האם לצורכי האדם. ברפתות ישראליות מודרניות פרה חולבת חיה כחמש שנים בממוצע לפני ששוחטים אותה. במשך חמש שנים אלה היא מעוברת כמעט כל הזמן, ובדרך כלל מוזרעת 60-120 יום לאחר ההמלטה הקודמת, כדי לשמור על תנובת חלב מקסימלית".

קריאה בספר גם מבהירה עד כמה כל ניסיון להבין את היחס המתנשא כלפי חיות המשק דרך דוגמאות כמו שליטה של גברים בנשים, העדפה של צבע עור או בוז לתרבויות אחרות, מתעלם מן העובדה שלניצול התעשייתי של בעלי החיים במאה האחרונה אין שום תקדים בניצול של קבוצות אנושיות.

זאת ועוד: דווקא בתקופה שהדתות ההומניסטיות התמקדו בזכויות האדם ובהטבת תנאיו, חיות המשק הפסיקו להיות יצורים חיים והפכו להיות מכונות וקווי ייצור. "כיום", כותב הררי, "חיות משק מהונדסות במעבדות ומיוצרות במפעלים, ומעבירות את כל חייהן כחלק מפס ייצור משוכלל, כשהשיקולים העיקריים ששולטים בגורלן הם שיקולי רווח והפסד של מעבדות, מפעלים וחברות עסקיות.

"מרבית יצרני וצרכני הבשר, החלב והביצים אינם עוצרים לרגע כדי לחשוב על גורלם של החזירים, הפרות או התרנגולות. ואלו שחושבים נוטים בדרך כלל לטעון שחזירים, פרות ותרנגולות הם מכונות אוטומטיות חסרות תחושה או רגש ושהם אינם מסוגלים לסבול. למרבה האירוניה, בדיוק אותם תחומי מחקר המשמשים להינדוסן של ‘מכונות חליבה' ו'מכונות הטלה' חשפו בשנים האחרונות בצורה ברורה למדי שיונקים (וכנראה גם עופות) הם יצורים בעלי עולם תחושתי ורגשי מפותח, ושאין ספק שהם חשים סבל לא רק מכאב פיסי, אלא גם ממגוון רחב של מצוקות נפשיות".

ספרו של הררי גדוש בתובנות מעוררות השראה על טיב היחסים בין האדם לחיות שביית. כזהו למשל הדיון באפשרות שאי אפשר להזיק מבלי להינזק. על פי הררי, עד המהפכה החקלאית חייו של האדם היו נוחים למדי. אבל מרגע שהחל בביות - לשון נקייה לכליאה ואילוף - של מינים וזנים, הוא התביית בעצמו והחליף אורח חיים טוב באורח חיים גרוע ממנו, כזה שתבע ממנו מחויבות הולכת וגוברת, עבודה פיסית מפרכת וחופש תנועה קטן מאוד. לכן המהפכה החקלאית, לפי הררי, ממחישה היטב את הפער העצום בין הצלחה אבולוציונית לבין סבל אינדיבידואלי. החיטה והתירס אולי משקפים הצלחה עצומה מבחינה אבולוציונית; אבל אצל בני האדם ובעיקר אצל חיות המשק ההצלחה האבולוציונית, היינו עלייה דרמטית במספרים, כרוכה בסבל רב לפרט.

לפניות ושאלות: www.racheltalshir.com.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 קראתי בעיון וטרם הצלחתי להכריע: מה עדיף, בפיתה או פילדלפי בלחמניה מתוקה??  (לת) kobi
  • 08:09
  • 15.03.12

02 ספר מצוין - חובה לקרוא!  (לת) נדב
  • 08:22
  • 15.03.12

03 ספר מצוין, ממליץ מאוד אלכס
  • 08:27
  • 15.03.12

זה לא ראיון מעניין היחידי בספר, השקפת העולם של יובל נח הררי מעניינת גם בתחום הדת, לאום, יחסים בין המינים ... וכמובן מעבר לכל זה, זה ספר היסטוריה מעניין כשלעצמו. אהבתי

04 האדם גם מזיק וגם ניזוק שהרי "תעשיות" הבשר והחלב בנוסף לאכזריותן מזהמות את  (לת) כדור הארץ האחד שיש לנו.
  • 08:54
  • 15.03.12

05 הערה על התמודדות עם תעשיות הבשר/חלב טופו
  • 09:06
  • 15.03.12

העיוורון ביחס למימדי הסבל הבלתי נתפשים שעומדים מאחורי מדף הגבינות והאטליז בסופרמרקט מדכא צמחונים וטבעונים אידיאולוגיים (כמוני) עד עפר. אבל צריך להבין שהוא לא נובע מרוע, אלא מהבנה אינטואיטיבית שמקננת באנשים הגונים בסך הכל, שאם הם יעצרו לחשוב על השחור משחור הזה, העולם שלהם יזדעזע עד היסוד. אנשים מעדיפים "לא לדעת," לא לתת להכרה הזו לחלחל לרובד המודע של תפישת המציאות שלהם, כי פשוט אין להם את הכלים להתמודד עם עולם שכולל בתוכו את מציאות החקלאות המתועשת. כל מי שעשה את הדרך הזו יודע שהעולם שלפני ההכרה הזו, והעולם שאחריה, פשוט אינם אותו מקום.
ספרים, כמו זה שמתואר בכתבה, ומאמצים דומים אחרים עושים המון טוב. כן ירבו! אבל ההכרעה האידיאולוגית לשנות את הרגלי החיים שלך בעקבות קריאה היא לוקסוס של אנשים שיש להם פנאי ורצון לקרוא. אפקטיביים ככל שיהיו, ספרים כאלה לא מגיעים לאוכלוסיה הרחבה, שרק היא יכולה להוביל לשינוי יסודי. הדרך לשנות את הרגלי המזון של אנשים חייבת לעבור לכן גם דרך הפיכת האופציה הצמחונית/טבעונית למפתה יותר, סקסית יותר - ולעשות זאת בצורה פופוליסטית ונגישה. ישנם אתרים שכבר עושים את זה עם המון חן: למשל "טבעוניות נהנות יותר." אנחנו גם צריכים תוכנית בישול פופולרית נטולת בשר ומוצרים מהחי עם שף/שפית עם כישרון וכריזמה. צריך שכמה שיותר סלבים "ייצאו מהארון" - בלי מטיפנות וצדקנות, אלא בכיף ותחושת שחרור.
רק כך אפשר לשנות מגמות בקרב ציבור רחב, ודרכו גם חקיקה ובסופו של יום שינויים במבנה התעשייה.

06 מה עם ניצול החיטה, החסה, העגבניה וחבריהם ? אלוהים
  • 09:08
  • 15.03.12

ספר שמשכנע את המשוכנעים אבל בפועל עוד חומר הטפה דתי

07 ספר מרתק כמו ספר מתח. חובה לדור שלנו, לכל שוחרי הצדק החברתי.  (לת) רימונה
  • 09:35
  • 15.03.12

08 תאכלס?  (לת) נו ו..
  • 09:54
  • 15.03.12

09 ומצד שני אין רעב. ירון
  • 10:12
  • 15.03.12

לא הכותבת ולא מחבר הספר סבלו, מן הסתם,מימיהם מרעב. ואני לא מדבר על תחושת רעב פה ושם אלא על תקופות חיים שלמות שבהן אנשים קמו בבוקר ולא ידעו מה ואם יאכלו היום. וזה עוד כלום לעומת חוסר האונים כשלאדם לא היה מה להאכיל את ילדיו הקטנים.

אז אולי רצנו לקיצוניות בתיעוש וביות של בעלי חיים וצמחים, אבל לא נראה לי שמי מאיתנו היה רוצה לחיות בעולם חסר ביטחון תזונתי שבו השרדותך הבסיסית תלויה ביכולתך היומיומית לצוד חיות או ללקט אגוזים ופירות.

10 בתיאבון  (לת) דורון
  • 10:21
  • 15.03.12

11 בשאר זה רצח!  (לת) עידן, שינקיניסטן
  • 10:40
  • 15.03.12

12 ספר נפלא ומעורר שאלות ומחשבות קיטו
  • 10:41
  • 15.03.12

היחס הזוועתי לבעלי החיים בחברות המודרניות היא רק אחת מהם.

נראה שאצל הציידים-לקטים לא היה רעב והם חיו בסביבה הרבה יותר נוחה ובריאה.

13 ספר חשוב וטוב-מאוד מומלץ  (לת) lior
  • 10:48
  • 15.03.12

14 תודעת האדם עיוורת לשינוי של עשרות/מאות אלפי שנה האם השתלטנות והניצול ביחד עם ריבוי האוכלסיה יסימו את העידן האנושי הדינזאורים החדשים
  • 10:55
  • 15.03.12

האם בעתיד יצורים תבוניים
(יותר ממה שתבונה האנושית מסוגלת לראות/לדמיין
ולכן אין לה או למושג אחר קיום)
האם בעתיד הם יחקרו
איך ולמה נעלמו החיות הדו רגליות עם המוח הקטן

15 העולם לפני התיעוש דרור
  • 11:19
  • 15.03.12

היה ללא ספק נהדר. למשל הרצועות בכתף שלי שנקרעו בנפילה היו נשארות כנכות לשאר החיים. הלימפומה שעברתי בגיל 28 הייתה סוגרת את קנה הנשימה שלי לפני גיל 30. עולם אידאלי.

16 ואיך בדיוק אפשר לכלכל 7 מיליארד בני אדם בלי חקלאות בשר וחלב? Avi Blizovsky
  • 11:32
  • 15.03.12

ככל שיורדים בתחתית שרשרת המזון צריך כמות יותר גדולה כדי לכלכל אנשים. נדרשים הרבה יותר קילוגרמים של צמחים מאשר בעלי חיים. זה היה רלוונטי לעולם של לפני שלושת אלפים שנה. היום באוכלוסיה כל כך צפופה, כנראה שאין מנוס.

17 ניצול בע"ח אסתר
  • 11:50
  • 15.03.12

כן.בהחלט גידול בע"ח והשימוש בהם אכזרי מאוד.אבל,דווקא בעלי החיים שהאדם ביית לא נכחדו.כלומר,בע"ח ש"בחרו"להתביית נשארו בעוד שהרבה בע:ח שבחרו להישאר פראיים נכחדו....סתם נקודה למחשבה.וחוץ מזה אני צמחונית עשרות שנים.

18 ניצול ואכזריות - זו גם כותרת לקיצור תולדות המין האנושי.  (לת) מה עוד חדש?
  • 11:53
  • 15.03.12

19 לא רק ביות גדעון
  • 12:20
  • 15.03.12

אם כבר, אז למה לא נרחיב את יישום הרעיון המוסרי שביסוד הוקעת הביות לא רק על ביות חזירים, עופות, בקר, סוסים, חמורים, כלבים וגמלים וכו', אלא גם על הרג וניצול של בע"ח בכלל, לא רק בידי בני אדם אלא גם ע"י חיות טרף ועופות דורסים? הראיתם באיזו אכזריות קורע אריה את בשר טרפו? את חיות הטרף האלה ודומיהן יש להשמיד מן העום. ומה עם זכויות הצמחים? בכלל, דייג אוהב דגים? אני שונא התאכזרות (לבעלי חיים כמו לבני אדם), אבל לא ברור לי מה היה כל כך נחמד בעידן הלקט והציד. אולי נשמע גם טענות שהאדם המציא בצורה לא מוסרית כלים ומכשירים שרק בעזרתם הצליח להערים על חיות ולנבור עליהן. את הסלידה מאכזריות לא צריך לתרגם לשטויות.

20 למה שאת עושה כאן קוראים שובינזם של מערכת עצבים. לא ספישיסטית
  • 12:32
  • 15.03.12

זה שקר מוחלט לטעון שאוכלי בשר חושבים שחיות הן אוטומטים. זה פשוט שסבל ומוות הם לא היינו הך, ובעוד שסבל צריך להשתדל לצמצם מוות הוא בלתי נמנע. הסיבה היחידה לחשוב שלאכול צמחים עדיף על לאכול בשר היא העדפה לא ברורה ולא מוצדקת ליצורים עם מערכת עצבים על פני יצורים שלא לגמרי ברור לנו איך הם פועלים, למרות שברור שהם פועלים, מתקשרים בינהם, חווים מצוקה ואפילו חובים סוגים של הנאה. ברור שכשקוטפים צמחים נחווה מצוקה ומוות, אז אם לא לאכול בגלל שמוות וסבל הם בעיה, למה מותר לאכול צמחים? מי שרוצה להיות עקבי לא אוכל כלום.
ההנחה השניה הטיפשית שנעשית פה היא שחלקאות מערבת פחות מוות של חיות. למען האמת, בקערת סלט גדולה יש הרבה יותר מוות של בעלי חיים (מכרסמים, ציפורים, חרקים, תולעים וכו') מאשר בסטייק אחד (פרה אחת יכולה להאכיל המון אנשים). אז גם בחישוב של מוות וסבל צמחונות לא עדיפה על אכילת בשר.
ושלישית, להציג את הבקר כמנוצל זה אבסורד; זה הסכם עבודה מההגונים במשק. נכון שפרות מעוברות רוב הזמן, אבל אין אינדיקציה שהן סובלות במיוחד. ניתוק מהצאצאים וגרם למצוקה קצרה ו"הסבל" הגופני שמייחסים להן הוא לא יותר מתמורה סבירה למזון ומחסה. כשפרה סובלת ובסטרס היא מראה את זה בהתנהגות שלה ובתקופת החלב שיורדת. פרות ברפתות תעשיתיות לחלב ובטח שפרות שמגודלות לבשר חיות בתנאים טובים הרבה יותר מאחיותיהן בטבע. לכן לא ברור על מה מבוסס הרעיון של ניצול מעבר לפאטרנליזם והשלכות.

21 המהפכה החקלאית החלה לפני כעשרת אלפים שנים. חידלו מהטפות אור לנו
  • 13:05
  • 15.03.12

לפני כעשרת אלפים שנים החל האדם לגדל תבואה בעצמו במקום ללקט שבולים של חיטת בר, ולביית בהמות במקום לצוד אותן. כך למעשה החלה הציויליזציה, כך קמו הכפרים והערים הראשונות ובעקבותיהם הממלכות הגדולות על גדות הנילוס והפרת, ואתן המצאת הכתב ותחילת ההיסטוריה. ניתן להצטער על התקדמות האדם מצייד וליקוט ותוחלת חיים של שלושים שנים להייטק ולעסקים חובקי עולם ותוחלת חיים ממוצעת של 80 שנים, מעבודת פרך של כל בני המשפחה כולל הפעוטות בנסיון, לרוב עקר, להשביע את רעבונם לחברה המודרנית בה בני האדם נהנים מילדות ארוכה ללא עול פרנסה עד אמצע שנות העשרים שלהם, ותקציב המזון של המשפחה הופך לשולי לעומת ההוצאות על טכנולוגיה בידורית, על מגורים ועל חופשות.
כדי לספק חלבונים מהחי במחיר זול לכל פרט בחברת השפע הפך משק בעלי החיים לתעשייה, שקורבנותיה הם בעלי חיים המגודלים בצפיפות איומה, מוסעים לבתי המטבחיים בתנאים מזוויעים ונשחטים באכזריות על פי ההלכה היהודית.
ההתעללות בחיות המשק אינה מחויבת המציאות, ניתן לאכול בשר ולצרוך חלב וביצים במצפון נקי אם מוכנים לשלם יותר. במקום לכנות אוכלי בשר רוצחים, כפי שהצמחונים המגיבים כאן עושים, ניתן לתמוך במגדלי הבקר והעופות המוציאים את הבהמות למרעה ומעניקים לתרנגולות מרחב מחיה. החילונים יכולים להמנע מקניית בשר משחיטה כשרה ואכזרית,ולצרוך רק את בשרן של בהמות שהומתו בקרבת המשק בו העבירו את חייהן בשיטה נטולת כאב. זכותם האחת של בעלי החיים שאנו מגדלים היא לחיים נטולי סבל ולהמתה בדרך שתקטין את סבלם למינימום ההכרחי.
כשצמחונים מטיפים להמנע כליל מאכילה או משימוש בבעלי חיים האומניבורים אוטמים את אוזניהם.

22 נושא חשוב, ספר חשוב  (לת) גלעד
  • 13:22
  • 15.03.12

23 תיקון טעות אריאל
  • 13:24
  • 15.03.12

ביות אינו מתייחס רק לכליאה ואילוף, אלא גם הכלאה ויצירת זנים חדשים. הפרה של היום שונה מהפרה של פעם לא רק בצורת גידולה אלא גם בפיולוגיה הבסיסית שלה. אי אפשר יותר לשחרר את הפרה המודרנית לטבע והדבר נכון ככל הנראה גם לאדם.

24 המהפכה החקלאית החלה לפני עשרת אלפים שנה, במסופוטמיה נסיון שני
  • 13:32
  • 15.03.12

לפני כעשרת אלפים שנים החל האדם לגדל תבואה בעצמו במקום ללקט שבולים של חיטת בר, ולביית בהמות במקום לצוד אותן. כך למעשה החלה הציויליזציה, כך קמו הכפרים והערים הראשונות ובעקבותיהם הממלכות הגדולות על גדות הנילוס והפרת, ואתן המצאת הכתב ותחילת ההיסטוריה. ניתן להצטער על התקדמות האדם מצייד וליקוט ותוחלת חיים של שלושים שנים להייטק ולעסקים חובקי עולם ותוחלת חיים ממוצעת של 80 שנים, מעבודת פרך של כל בני המשפחה כולל הפעוטות בנסיון, לרוב עקר, להשביע את רעבונם לחברה המודרנית בה בני האדם נהנים מילדות ארוכה ללא עול פרנסה עד אמצע שנות העשרים שלהם, ותקציב המזון של המשפחה הופך לשולי לעומת ההוצאות על טכנולוגיה בידורית, על מגורים ועל חופשות.
כדי לספק חלבונים מהחי במחיר זול לכל פרט בחברת השפע הפך משק בעלי החיים לתעשייה, שקורבנותיה הם בעלי חיים המגודלים בצפיפות איומה, מוסעים לבתי המטבחיים בתנאים מזוויעים ונשחטים באכזריות על פי ההלכה היהודית.
ההתעללות בחיות המשק אינה מחויבת המציאות, ניתן לאכול בשר ולצרוך חלב וביצים במצפון נקי אם מוכנים לשלם יותר. במקום לכנות אוכלי בשר רוצחים, כפי שהצמחונים המגיבים כאן עושים, ניתן לתמוך במגדלי הבקר והעופות המוציאים את הבהמות למרעה ומעניקים לתרנגולות מרחב מחיה. החילונים יכולים להמנע מקניית בשר משחיטה כשרה ואכזרית,ולצרוך רק את בשרן של בהמות שהומתו בקרבת המשק בו העבירו את חייהן בשיטה נטולת כאב. זכותם האחת של בעלי החיים שאנו מגדלים היא לחיים נטולי סבל ולהמתה בדרך שתקטין את סבלם למינימום ההכרחי.
כשצמחונים מטיפים להמנע כליל מאכילה או משימוש בבעלי חיים האומניבורים אוטמים את אוזניהם.

  •   גם אני אכלתי בשר פעם טבעוני
    • 15:47
    • 15.03.12

    ואיכשהו אוזני לא נאטמו כששמעתי על הרעיונות שבבסיס הטבעונות.
    אני לא מכיר שחיטה הומנית. גם לא שוד הומני ולא אונס הומני.

  •   זכותך להיות טבעוני אך אין לך כל זכות למתוח בקורת או להשוות בין אוכלי בשר לאנסים לטבעוני
    • 16:40
    • 15.03.12

    מדובר בשאלה מוסרית. האם לבעלי החיים שמורה זכות טבעית שיתייחסו אליהם לחלוטין כשווים לבני אדם, וכפי שאיננו שוחטים תינוקות דשנים ועסיסיים למאכל כך אסור לנו לשחוט עגלים? היום כבר הוכרה זכותם של פרימטים עילאיים, שימפנזה לשם התחלה, שלא להשתתף בניסויים מעבדתיים. מחר יוחלט שאין לרכוב על סוסים, אין לומר קוצי מוצי לפודל או למיצי, שהיא בכלל קרובת משפחה של מלך החיות, כי אסור לזלזל בכבודם. כמובן שהרעיון לנסות תרופות על בעלי חיים לפני שמאשרים ניסוי בבני אדם אינו אלא פגיעה במעמדם השווה לשל בני האדם, ולכן גם לא יפותחו תרופות חדשות. כך נחזור בהדרגה לחיי האדם הקדמון, שהיו כנראה אידיאלים. מכיוון שחייבים להציב גבול הגיוני אז לדעתי כמי שאינה מוכנה להתנזר כליל מבשר הגבול הוא חוק שיחייב את החקלאים לגידול הומני של חיות המשק, יקבע תנאי מחייה הולמים ברפת ובלול ויחייב הוצאה למרעה,יאסור הובלת בעלי חיים למרחקים העולים על מספר קילומטרים מוגבל ויאשר רק המתה ללא סטרס וכאב, וכל זה אפשרי. המחיר לקילוגרם בשר או ליטר חלב יעלה פלאים, ובעצם כבר היום הצרכנים רשאים לשלם יותר תמורת בשר, חלב וביצים ממשקים המשקיעים ברווחת בעלי החיים.

  •   תגובה לתגובה לטבעוני טבעונית
    • 21:26
    • 15.03.12

    מדובר בשאלה מוסרית. האם ליהודים שמורה זכות טבעית שיתייחסו אליהם לחלוטין כשווים לגזע הארי, וכפי שאיננו שוחטים תינוקות אריים דשנים ועסיסיים למאכל כך אסור לנו לשחוט יהודים? היום כבר הוכרה זכותם של גזעים אחרים, סלביים לשם התחלה, שלא להשתתף בניסויים מעבדתיים. מחר יוחלט שאין לכלוא צוענים, אין להרביץ להומואים...

  •   עוד תגובה לטבעוני נעמי
    • 00:34
    • 17.03.12

    אתה לא מכיר שוד הומני או אונס הומני?
    אז רק שתדע שכאשר אתה מכשיר שדה לגידול ירקות או תבואה אתה עושה שוד (הומני?) של איזור המחיה של בעלי החיים שגרו שם לפניך. ואלו שמצליחים להכנס בחזרה למחילות שלהם מתים מוות אכזרי מריסוס נגד "מזיקים".

  •   עוד תגובה לטבעוני נעמי
    • 00:35
    • 17.03.12

    אתה לא מכיר שוד הומני או אונס הומני?
    אז רק שתדע שכאשר אתה מכשיר שדה לגידול ירקות או תבואה אתה עושה שוד (הומני?) של איזור המחיה של בעלי החיים שגרו שם לפניך. ואלו שמצליחים להכנס בחזרה למחילות שלהם מתים מוות אכזרי מריסוס נגד "מזיקים".

25 עוד המלצה אלי
  • 13:34
  • 15.03.12

הספר השיטה הסודית

26 ספר מעולה, פרט ליחס לעם היהודי איתי
  • 14:40
  • 15.03.12

להגיד שאין שום יחוד בהסטוריה היהודית? שהיא דומה לעמים אחרים שנכבשו וקיבלו את תרבות הכובש? מוזר מאוד

27 נשמע כמו ספר מאד מתנשא  (לת) אסף
  • 14:44
  • 15.03.12

28 עוד ספר מאוד מומלץ - the food revolution שירלי
  • 15:19
  • 15.03.12

של ג'ון רובינס
how your diet can help save your life and the world
כולי תקווה שכמה שיותר אנשים יקראו את הספרים האלה ויבינו שכל המזון התעשייתי רעיל ומהונדס גנטית ואינם מזינים כלל. איך אפשר לאכול את החיות שסבלו כל חייהן ולהאמין שהבשר הזה יעשה לכם טוב?!!

29 כל כך נכון שבא לי למות מרוב בושה שאני בן אדם  (לת) רונית
  • 15:36
  • 15.03.12

30 תודה לרחל, מאמר חשוב.  (לת) אפי
  • 16:54
  • 15.03.12

31 בתור אחד ששמע את כל ההרצאות- הוא גם אומר שבכלל החיטה היא זאת שבייתה אותנו (המשך) איתי אילוז
  • 17:43
  • 15.03.12

ושהתהליך אחורה הוא בלתי אפשרי !
עכשיו זה דברים שלי:
גם אם כל בני האדם יפסיקו לאכול בשר מחר,וישחררו לחופשי את התנגולות יווצר חוסר איזון מטורף,וגם כמו הגידולים שנצטרך על מנת לספק את צורכי בני האדם פשוט תמותת את כדו"א מבחינה אקולוגית משום שיהיה צורך בשיטחי גידול שיבואו על חשבון היערות

32 עדיף להיות פרה או תרנגולת במשק מאשר גרפיקאי ב"הארץ"  (לת) עוד אחד שיודע
  • 18:26
  • 15.03.12

33 זה לא חייב להיות או או RV
  • 18:31
  • 15.03.12

אולי פשוט יש צורך בהקטנת מינון צריכת הבשר ומוצרי החלב (פעם בשבוע או שבועיים וכולי) ולסרב לאכול מוצרים שמיוצרים תוך כדי גרימת סבל לבעלי החיים.
זה פועל, גם אם חלקית, בכל הקשור לייצור מוצרים בסדנאות יזע בעולם השלישי.

34 בתל אביב כמובן הסטייק מיוצר באופן ממוחשב...  (לת) תל אביבים בורגנים
  • 18:46
  • 15.03.12

35 תמשיכו לנצל אעת אחיכם בני האדם ולבכות על בעלי החיים  (לת) אבירם
  • 19:16
  • 15.03.12

36 ספר מעולה, מאיר עיניים ונותן פרספקטיבה רחבה מאין כמותה על תהליכים בהיסטוריה ובפרהיסטוריה שלנו. הכתבה נוגעת באחד הנושאים אך חבל ליצור אצל הקוראים תפישה מוטעית שזהו העיקר בספר.  (לת) אסף
  • 20:03
  • 15.03.12

37 בשלב הראשון החיות שוות לבני אדם, ובשלב השני האדם שווה לחיות  (לת) הקאפו מאושביץ (לשעבר מצעב"ח)
  • 21:02
  • 15.03.12

38 צריך לצרוך הרבה פחות בשר עוף ודגים ולאפשר גידול בריא.  (לת) כולם מתים בסוף, השאלה איך
  • 22:58
  • 15.03.12

39 גם היטלר היה צמחוני, וכינה את השרים שלו "אוכלי פגרים" מיכאל
  • 23:47
  • 15.03.12

המוסריות של הצמחונים היא מזוייפת ומיזאנתרופית, ואיננה מכירה בייחודיות של האדם. מוסר שכזה מסוכן מאוד.

  •   קודם כל, זה טיעון מגוחך. שנית, זה גם לא נכון... תיקון טעות נפוצה
    • 03:39
    • 28.07.12

    1. היטלר גם חירבן, ישן, ואכל תפוחים. מעתה ואילך אני מציע לך להתנזר מהפעולות האלו כדי שלא להדמות להיטלר... (הגיוני, לא?)

    2. זה מיתוס נפוץ שאוכלי בשר טורחים לציין בכל הזדמנות, והוא פשוט לא נכון. טבחית שהועסקה בשירותו (של היטלר) סיפרה שהמנה האהובה עליו היתה יונה ממולאת, וביוגראפים רבים מספרים על חיבתו לנקניקים ולבשרים מעושנים.
    המיתוס נובע ככל הנראה מן העובדה שבשר גרם לו לבעיות גזים, ובשלב כלשהו רופאיו המליצו לו לעבור לתזונה צמחונית (דבר שהוא עשה כנראה באופן חלקי).

    והערת אגב, בתור צמחוני אני בהחלט מכיר ביחודיות של האדם; האדם הוא היצור ההרסני ביותר שהתפתח ע"פ כדור הארץ... לא בטוח שזה כבוד גדול.
    אני לא מתנגד לאימרה שהאדם הוא שונה ומיוחד - בדיוק כמו כל בע"ח אחר שהוא שונה מבע"ח אחרים ממנו, ומיוחד בפני עצמו.
    אם יש דבר שאני מתעב, זו התפיסה המערבית האנתרופוצנטרית שנותנת לנו לגיטימציה לעשות ככל העולה על רוחנו ולנצל את כל העולם ואחותו...

40 "עד המהפכה החקלאית חייו של האדם היו נוחים למדי." באמת ?!? יובל
  • 00:44
  • 16.03.12

עד הפיסקה הזו זה נראה כמו ספר עם משהו אינטילגנטי לומר. חבל שמרוב רצון טוב גולשים לטימטום.
אני שואל אתכם, נראה לכם שללקט גרגירים כל היום, בכל תנאי מזג אוויר, כאשר אתה חשוף לחיות טרף, או לחפש כל היום חיה מסכנה, לעקוב אחריה, לצוד אותה, ולגרור את גוויתה למערה שלך זה חיים נוחים?

41 ואם יהנדסו בעלי חיים ללא רגשות ושכל?  (לת) מתי
  • 07:45
  • 19.03.12

42 איך משפחה ממוצעת אמורה לעבור לתזונה צמחונית/טבעונית? חלב סויה עולה הון, ביצי חופש תמר
  • 12:06
  • 19.03.12

יקרות מאוד, חומרי ניקוי אקולוגים לא זולים בכלל. זה רק לעשירים?

43 לתגובה 5 - תוכנית בישול נשמעת כמו רעיון מעולה! romanon5
  • 01:25
  • 20.03.12

אבל צריך באמת סלב סלב, כדי שאנשים שלא מעניין אותם טבעונות\צמחונות יראו את התוכנית! (כמו ההמונים רואים את האח הגדול וכו').

44 חשוב מאוד איתמר
  • 09:19
  • 20.03.12

הנושא חשוב מאוד, וראוי להביא אותו למרכז תשומת הלב האנושית. אעשה השוואה, שהמחבר ודאי היה מסתייג ממנה, אבל עדיין- שימו לב כמה כותרות ואיזו דרמה סביב מות אנשים בטבח היום בחדשות, ואיזו התעלמות והצדקה של טביחת רבבות (מאות אלפים, מליונים?) חיות ביום. ספישיסיזם במיטבו.

45 At last! Soemnoe with the insight to solve the problem! Jane
  • 09:34
  • 23.03.12

At last! Soemnoe with the insight to solve the problem!

46 ספר מומלץ ומרתק, אבל הוא ממש לא בעד צמחונות. ליאור
  • 13:48
  • 25.03.12

הספר אכן מדבר על המהפיכה החקלאית ועל הנזק שעוללה לנו ולחיות שבייתנו, אבל הוא לא נוקט שום עמדה בשאלה האם זה מוסרי לגדל בעלי חיים ולמאכל, ובוודאי שאינו קורא לצמחונות. הוא דווקא מדגיש את המשקל הגדול שהיה לאכילת בשר בהתפתחות המוח האנושי והיכולות הקוגניטיביות שלנו.
מי שקורא לצמחונות כי זה "טבעי" יותר, טועה בגדול. האדם הוא אדם בגלל שהוא אוכל בשר. לולא הבשר היינו נשארים קופי אדם.

47 חשבתי לקרוא הספר- התגובות כאן ממש מרתיעות מכך  (לת) תולדות ההתעללות בבעלי חיים???
  • 19:42
  • 10.04.12

48 הספר מדבר גם על עוד דברים מעניינים-מומלץ בחום קראתי
  • 20:18
  • 10.04.12

כמו דת הקפיטליזם, המהפכה המדעית והתעשיתית ועוד נושאים רבים ומרובים, ספר מומלץ ומעניין שכתוב בשפה ידידותית ומרתקת.

49 "אידיאולוגיה של אטימות, פטרונות, התנשאות וקיפוח של האחר" אולי תתני לחיית המחמד שלך לגדל לך את הילד, אם האנושות כל כך סאדיסטית..  (לת) ג
  • 15:21
  • 14.06.12

50 הסיבה האמיתית לעודף חמלה שבגינה כל ד ר גורם לבכי כולל שחיטת עופות ופרות הוא : עודף האסטרוגן במזון דבר שנוצר מעודף צפיפות עקב גידול אוכלוסיית העולם פי שלושה בחמישים השנה האחרונות. זה הכל. הכל כימיקלים. לא מוסר ולא בטיח.  (לת) מדען על
  • 11:02
  • 17.09.12

פעילות
המלצות
פרסומת