חלב עם הרוח

לקראת שבועות נשאלת השאלה כמה החלב ומוצריו מועילים או מזיקים: ובכן, הוא אינו מסוכן כפי שטוענים מתנגדיו, אבל גם לא חיוני כפי שמפרסמים יצרניו

דווקא החלב ומוצריו - ציוד חובה ברוב המקררים הביתיים, תשתית מובנת מאליה לסעודות בן-רגע, ומסמלי חג השבועות - מפלגים את הציבור לשני מחנות נפרדים. לפני שבוחנים את המחלוקת יש טעם לציין שהטנא, מנהג חגיגי אהוב, חביבם של פעוטות וילדים, ממחיש היטב את האופן שבו נהפכו החלב ומוצריו ממרכיב שצורכים ממנו במידה לשחקן ראשי שנמצא בכל מקום ובקושי משאיר מקום לאחרים.

באמצע המאה הקודמת איש לא העלה על דעתו להכניס מוצרי חלב לטנא ששולחים עם ילדים לגן ולבית הספר, והוא הכיל רק פירות וירקות. בהדרגה נדחקו האחרונים ופינו מקום למוצרי חלב או ליתר דיוק - מעדני חלב שהם כמעט תמיד ממותקים וארוזים בדמויות מצוירות.

איך קרה? מה קרה? כמספר הנשאלים, מספר התירוצים. הילדים מעדיפים, מעדני החלב הרבה יותר נגישים, וכן, נכון - המשווקים של תעשיות החלב הרבה יותר מתוחכמים ומשפיעים מאלה שמשווקים, אם בכלל, פירות וירקות.

עם מצדדי החלב ומוצריו נמנים יצרניהם הרבים וגם קהל עצום שאוהב לאכול אותם וצורך מהם בלי הפסקה ומסביב לשעון. הם כל כך רגילים למוצרים האלה - לגיוון האין-סופי שלהם, לזמינותם והנוחות שמאפשרת אכילה בהינף שליפה מן המקרר - עד שעצם הרעיון להטיל בהם דופי, אפילו קטנטן, מעורר אצלם קריאות קרב.

במחנה המתנגדים בולטים הטבעונים מטעמי מצפון וגם אנשים רבים, בהם מומחים, שסבורים שחלב ומוצריו מזיקים לבריאות. אלה האחרונים כוללים מתונים וקיצונים. המתונים סבורים שהבעיה אינה בחלב ובמוצריו אלא בנו, ובתפריט המערבי שמפריז בצריכתם. הקיצונים סבורים כי החלב, גם במנות קטנות, לא מתאים לבני אדם אלא לגורים של החיות שמהן נשאב.

אלה וגם אלה תמימי דעים כי מעבר לבעייתיות שיש בחלב מעצם הרכבו, נוספו לו בעשורים האחרונים שפע של מרעין בישין, ובהם תרופות ורעלים שכרוכים במשק החלב התעשייתי שמטרתו לספק כמויות עצומות של מוצרים לתרבות שהתמכרה אליהם.

מצדדי החלב ומוצריו מנופפים בשפע של מחקרים ודעות של מומחים, שכולם משבחים ומהללים. אין במדור הזה די מקום כדי לפרט את הסגולות הבריאותיות המיוחסות לחלב אבל הבולטת שבהן מדגישה את העובדה - ועליה אין ויכוח - שהחלב מכיל הרבה סידן.

מתנגדי החלב ומוצריו טוענים כי תעשיית החלב היא שחקן רב עוצמה במגרש שבו רבים וטובים מתחרים על הכסף של הצרכנים. ככזאת היא מקדמת את צריכת החלב גם ובעיקר באמצעות מימון מחקרים, שיניבו תוצאות חיוביות לתעשיית החלב. לפי הערכות זהירות, תעשיית החלב בארצות הברית משקיעה 4-5 מיליון דולר בשנה למימון מחקרים שמטרתם לגלות יתרון בריאותי כלשהו שניתן יהיה לדווח עליו לציבור.

כלל זהב

מה קורה בישראל? קצה קצהו של הקרחון נחשף לאחרונה, כאשר התגלו אזכורים מסחריים אסורים בתוכניות טלוויזיה. כך נודע, למשל, כי התוכנית "ד"ר אריק - מיתוסים על חלב" שימשה כבמה להצגה נרחבת של מוצרי חלב רבים. המנחה והמרואיינים שיבחו את המוצרים במימון היצרניות ולמרות האיסורים וכללי האתיקה.

המתנגדים חוזרים ומדגישים כי מעטים האנשים שמטילים ספק במומחים בטלוויזיה, ומעטים עוד יותר מעלים בדעתם כי גם מחקרים שמתפרסמים בכתבי עת מדעיים ממומנים על ידי חברות מסחריות. המתנגדים לא מתווכחים עם העובדה שהחלב מכיל סידן, אבל מבקשים לשים לב גם לשפע החומרים הבעייתיים שהוא מכיל: שומן רווי, כולסטרול, לקטוז וגם אנטיביוטיקה והורמונים.

אשר לסידן, המצב מבלבל וראוי לכרך עבה, בין השאר מפני שדווקא בארצות המערב שבהן אוכלים כל כך הרבה חלב יש שיעור גבוה יותר של אוסטיאופורוזיס מאשר באזורים שבהם החלב הוא רכיב זניח בתפריט. ואם לא די בכך, הפרות שעצמותיהן נושאות את משקלן הכבד לא שותות חלב, אלא אוכלות עשב. בעשב, כמו בשאר המזונות מן הצומח, יש סידן - כמויות קטנות בהרבה מאלה הנמצאות בחלב, אבל גוף האדם סופג אותו הרבה יותר טוב.

הוויכוח הזה מתארך ומתפתל. הוא לבדו ממלא עשרה מדורים. בדרך כלל הוא עולה על שרטון כשעולה הטיעון, ולפיו כמות הסידן בשתי כפות טחינה גולמית מלאה דומה לכמות הסידן בכוס חלב.

שני המחנות, המתנגדים והמצדדים, מאשימים זה את זה באינטרסים זרים, שמשבשים את השיקולים הבריאותיים: אינטרסים מסחריים מצד תאגידי החלב לעומת אינטרסים מוסריים מוטים מצד פעילי זכויות בעלי חיים. אלה וגם אלה נלחמים על אותם קונים מבולבלים. האחרונים יקבעו באמצעות הארנק וההחלטות היום-יומית את היקפו של שוק החלב ומוצריו ואת רווחיותו.

הוויכוח על החלב ומוצריו ממשיך ומסתעף. מערכה סוערת מתנהלת סביב נושאים רבים נוספים ובהם הפסטור, החלבונים הממתקים שמתחזים למוצרי חלב. המסקנה שלי משפע המחקרים והמאמרים שקראתי היא, הפתעה-הפתעה, שהחלב ומוצריו לא מסוכנים כפי שמנסים לצייר המתנגדים, אבל בשום אופן לא חיוניים כפי שמשתדלים להציג אותו יצרניו.

לכן כדאי להתייחס אליו כמו שמתייחסים לממתקים, לביצים או לבשר. מי שמאוד אוהב חלב ומוצריו, יכול להתענג עליהם מדי פעם. כלל הזהב הוא שמי ש-85% מתפריטו מבוססים על פירות וירקות, יכול להרשות לעצמו לעשות ככל העולה על רוחו ב-15% הנותרים - כולל ערב גבינות ויין. ובנימה חגיגית: למי שאוכל כל השנה בעיקר פירות וירקות, לא יקרה כלום אם ייהנה בחג מכמה מעדנים חלביים.

טבעונות במקום ויאגרה

הרעיון פשוט: אם כולם מסכימים שאכילת מוצרים מהחי גורמת לחסימה של העורקים העבים המובילים דם אל הלב, איך זה שאף אחד לא נותן דעתו למצבם העגום של אלה העדינים שאמורים להוביל דם אל איברי המין?

סרטון קצרצר מציג אנשים, ביניהם מומחים, שהשתכנעו ומסבירים שכולם יכולים לשפר את כמות ואיכות האורגזמות באמצעות מעבר לתפריט טבעוני. מניעת מחלות לב והטבה בביצועים המיניים הם, כך משתמע, הגמול למי שיקבל החלטה.

זה המקום להדגיש שלפי הסטריאוטיפ דווקא אכילת בשר כרוכה בחיוניות, חוזק וגבריות. אלא שהיחסים בין אי כשירות מינית לתפריט שמבוסס על מזון מן החי, מספרים סיפור שונה. את הסרטון יצרו אותם אנשים שאחראים לסרט "Forks Over Knives" ועיקרו הטענה שמוצרים מן החי פוגעים לא רק בבריאותנו, אלא גם בחיי האהבה שלנו. זה הזמן להרים את הדגל באמצעות תפריט טבעוני. באנגלית זה נשמע יותר טוב.

www.racheltalshir.com

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.
הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 85-15% זה בקלוריות? למה הכוונה?  (לת) אמי
  • 08:43
  • 24.05.12

02 מי שצורך 85% פירות וירקות הולך להיות חולה ללא פחמימות מורכבות וחלבונים  (לת) מני
  • 08:46
  • 24.05.12

03 אפשר לחזור למקורות עדית
  • 08:47
  • 24.05.12

הבאת הביכורים היא מצוה הנוהגת רק בארץ ישראל בזמן שיש בית מקדש בירושלים. היו מביאים ביכורים רק משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, והם: חיטה, שיעורה, גפן, תאנה, רמון, זית ותמרים (דברים ח' ח'), ומביא המובחר שבהם ונותן לכהן.

04 אודה ולא אבוש- ניאונקו
  • 09:27
  • 24.05.12

את מעוררת בי כל כך הרבה אנטגוניזם שאני קוראת ומחליטה במיידית שלא ליישם כל עצה מועילה לכאורה שנמצאת בטור הזה. סוג של פאן.

  •   קלעת בול נון
    • 17:03
    • 24.05.12

    טלשיר מזכירה לי את הסיפור על המומחה הידוע לתולעים, שפעם הזמינו אותו לתת הרצאה על פילים, והוא פתח אותה במילים: "הפיל הוא בעל חיים מאוד גדול, וכשהוא מת אוכלות אותו תולעים... ויש תולעת כזאת..וכזאת...וכזאת..." שעתיים הרצאה על "פילים".

    הבעיה שבמקרה הקשה שלה אפילו על התולעים שלה (טבעונות כמובן) אי אפשר לשמוע משהו מדעי מחכים, הכל אידאולוגיה. כמו לשמוע הרצאה מאוזנת של הרב שך תחת הכותרת "הרהורים ספקניים בקיום אלוהים".

  •   מדע דוקטורנט
    • 06:45
    • 25.05.12

    חפש בגוגל את דוח ארגון התזונה האמריקאי, את ארגון רופאים לרפואה אחראית, את דוח האום בנושא צילו הארוך של משק המזון מן החי. תודיע לי אם זה לא מספיק מדעי עבורך

  •   לדוקטור-נט נון
    • 03:56
    • 26.05.12

    ארגון התזונה האמריקאי עוד מתבסס בהמלצותיו על הפסודו-מדע של אנסל קיז מלפני 60 שנה, למרות שמחקרים ראויים לרוב כבר הפריכו לחלוטין את מסקנותיו המקוריות. לקח להם 30 שנה להבין שמרגרינה הורגת - יקחו עוד שלושים להודות בטעויות הנותרות.
    לגבי צילו הארוך של משק החי (שאלוהים יודע מה לו ולשאלת "האם חלב הוא מזין ראוי לבני אדם") וכמעט כל טענה טבעונית אידאולוגית, אלו טיעונים שהמשכם הלוגי הוא "העלמותם המוחלטת של בני האדם מעל פני כדור הארץ תעשה טוב לגאיה".
    עד כמה שאני מסכים עם הטיעון - כנראה שלא אתאבד בשעות הקרובות ואותיר את גופי רווי השחתת הכדור כמזון לתולעים (זהירות... מי יודע כמה אנטיביוטיקה והורמונים הצטברו אחרי שנים של אכילת בע"ח).

05 רחל היקרה. מדוע להתווכח על עובדות? חלב של יונקים אחרים מיועד לצאצאיהם בלבד, ולא לנו. לא הבנתי מדוע זו עמדה קיצונית? זו האמת לאמיתה. תפסיקי כבר לנסות לתייג טבעונים - מסיבה מוסרית או אחרת - בתור קיצוניים.  (לת) אני רק שאלה
  • 09:29
  • 24.05.12

06 תודה! פה דרוש כנראה קמפיין פייסבוקי. רק שם האוזניים פתוחות. אצל הצעירים. ועוד משהו לכותבת: מה עם רצח העגבניות ההן? אינני אוכלת סלט כי לקחו לי את העגבניות שאהבתי ומוכרים לי ברוב חוצפה עגבניות מפלסטיק. ועוד מעט כבר לא יהיה מי שיידע על מה אני מדברת. בוז למגדלים, בוז לשרד החקלאות ששיתף פעולה עם הכחדת הירקות והפירות הטובים ההם!!!  (לת) רווית בן דור
  • 09:47
  • 24.05.12

07 גם ריח הגוף של הטבעונים נעים יותר משל הקרניבורים.  (לת) טבעונית זקנה
  • 09:50
  • 24.05.12

08 לא רחוק היום שבו רכישת מוצרי חלב ובשר תוקבל לרכישת סיגריות.  (לת) גיא
  • 10:00
  • 24.05.12

09 מה כל כך גרוע בממתיקים ובאוכל ממותק ?  (לת) שאלה קטנה
  • 10:20
  • 24.05.12

10 האדם הוא החיה היחידה בטבע שלא נגמלת מחלב ומוצריו. ראו את היונק על שער ה"טיים" וראו את כל הגברים שמתגפפים עם נשים ומחפשים פיטמה.  (לת) הבחנה
  • 10:31
  • 24.05.12

11 יופי - עוד מאמר "נגד חלב" שלא אומר למעשה כלום. איתן
  • 10:34
  • 24.05.12

את ממשיכה להנציח את אותה מנטרה שמנסה לדחוף כל הזמן ל"חלב זה רע !!!!!!", אבל למרות כל המילים הגדולות כאן, בשום מקום לא מפורט למעשה מהן הבעיות שבחלב.

  •   אולי תראה את הסרט Forks over knives ותבין  (לת) קורא
    • 18:59
    • 24.05.12

  •   מפורט בהרבה מאוד מקומות מנחם
    • 20:12
    • 24.05.12

    יש אפילו ספר שלם שנכתב על כך בעברית : "שוטי החלב"

    להלן הבעיות העיקריות : בריחת סידן (אוסטיאופורוזיס) - כלומר, אומנם החלב מכיל כמויות גדולות של סידן אבל הוא גם גורם לפגיעה בספיגתו.
    שנית, החלב מכיל כמויות לא קטנות של שומן וכולסטרול אך זה כמובן אינו ייחודי לחלב עצמו
    שלישית, וזו הבעיה המהותית ביותר אך אין היא קשורה בהכרח לחלב עצמו אלא לתנאי התנובה שבהם מופק החלב. כמויות האנטיביוטיקה שדוחפים לפרות על מנת שיניבו חלב בקצב מסחרר, מעידה על כך שאתה כצרכן מקבל מוצר פגום שלא רק מכיל כימיקלים רבים אלא מופרש מעטיני הפרות כאשר גופן נמצא במצב של קריסת מערכות וכל זאת ועוד, הפרה במהלך רוב שנות קיומה בהריון משום ששיעור הפרשת ההורמונים האחראים על ייצור החלב מואצים בזמן הריון כך שהרפתנים דואגים לעבר אותה לאורך זמן רב ככל שניתן - אגב, אחת התוצאות הוא גם עודף של אסטרוגן שגם הוא נמצא בכמויות עודפות בחלב שמונב.
    לא בכדי פורסם לפני מספר ימים שפרה ישראלית זכתה במקום ראשון בקצב ההנבה שלה. תנאי הגידול של הפרות במדינת ישראל הוא מזעזע ואתה כצרכן של חלב לוגם מוצר לא חיוני במיוחד.

    חלק מהדברים פורטו בכתבה אך לא בהרחבה (כיאה לכתבה בעיתון פופולרי ולא מאמר אקדמי) אך אם היית מתעניין בנושא, היית מגלה הרי הרים של מחקרים שדנו בבעיות.

    בכל מקרה, ממליץ לקרוא את הספר "שוטי החלב"

  •   הספר הוא פסאודו-מדע, שנכתב על ידי "ד"ר" לרפואה סינית שהודח מקופת חולים (ע"פ עדותו) מדעי
    • 23:48
    • 24.05.12

    להתרחק כמו מאש.

12 מדוע להיכנס לויכוחי סרק - חלב טוב או לא. הרי ידוע שמידה מדודה תהיה תשובתם של היושבים על המדוכה לא פוליטיקלי קורקט
  • 10:50
  • 24.05.12

משהו בנוגע לסגנון ההפחדה, כמו רטוריקה של הימין הפוליטי שיסודותיה הם הפחדה והישמרות מפני הרוע כך גם המשווקים הן של הטבעונות והן של מוצרים שבהם טבעונים לא יגעו - הסגנון הזה תמיד מעורר בי יצר קונסיפירטיבי. תחדד הכותבת או כל איש באשר הוא את אמונותיו בנוגע לתזונתו ותחדל ממסעות הפחדה פוליטיים. גילוי נאות אני צמחוני

13 ברוך קרא ושכנע לעבור לצמחונות  (לת) ז. ברוך
  • 10:53
  • 24.05.12

14 מערכת העיכול של האדם אינה בנויה לאכילת עשב מים שאל חלב נתנה
  • 10:56
  • 24.05.12

לכן האדם משחר הפרהיסטוריה הוא צייד ולקט, צד חיות כדי לצרוך את בשרן ומלקט פירות, וגופו זקוק למזון מהחי ומהצומח כאחת. הטבעונים זקוקים לתוספי מזון כדי למנוע מחסור בויטמינים וביסודות הקורט, אוכלי בשר וצרכני חלב ומוצריו אינם זקוקים לתוספים. יתרונות החלב כמקור עשיר לאשלגן, ויטמינים רבים וחומרים נוספים שיעילותם מתגלה חדשות לבקרים אינם זקוקים לאישוש, לעומת זאת אין ביסוס מדעי לחסרונות שמונים בו. לקטוז מזיק רק למי שמפתח תגובות אלרגיות כלפיו, ממש כפי שאלפי סוגי צמחים גורמים לאנשים רגישים הלם אנפילאקטי. לשלול את החלב בגלל מעדני החלב העשירים בשומן ובסוכר משול לשלילת ערכם התזונתי של הטחינה בגלל החלבה או השקדים בגלל המרציפן.

15 חלב מזיק ולא צריך להיות בגוף האנושי נירה
  • 11:07
  • 24.05.12

זה נכון שחלב מכיל סידן אבל זהו סידן שאינו נספג היטב בגוף. מכיון שהחלב חומצי מאוד, הדם , על מנת לאזן את החומציות מושך סידן מהעצמות. כך שבסופו של דבר צריכת מוצרי חלב מקטינה את רמת הסידן בגוף, וזה מסביר את המתאם בין מדינות צורכות חלב לבין אוסטאופרוזיס. בנוסף לכך יש חומרים מסרטנים בחלב (דוגמת הקזאין) אבל על זה לא מספרת לנו מועצת החלב רק על הסידן. ממליצה לקרוא את הספר מחקר סין ואת הספר שוטי החלב לקבל הבנה יותר מעמיקה למה לא צריך לצרוך חלב ומוצריו. את כל הסידן הנחוץ אפשר לצרוך בשפע מהטבע (טחינה, ירקות ירוקים, אגוזים, שקדים וכו). חג שמח

  •   קזאין אינו מסרטן. קזאין הוא אחד החלבונים המועילים ביותר לגוף האדם לנירה
    • 20:58
    • 26.05.12

    הקזאין הוא חלבון מלא ואיכותי.‏ הוא זה שמספק לגוף את כל חומצות האמינו הדרושות לו, כולל שמונה חומצות האמינו שבני האדם אינם מסוגלים לייצר לבדם.‏[ אנשים העוסקים בפיתוח גוף צורכים קזאין כמקור חומצות אמינו המעוכל באיטיות. לעתים קרובות מוסיפים קזאין למזונות שהם תחליפים למוצרי חלב, על מנת לשפר את המרקם שלהם, בייחוד במצבם המותך.

    בגיליון ינואר 2009 של כתב העת המדעי Current Opinion in Clinical Nutrition and Metabolic Care‏ פורסמו מספר סקירות מדעיות, העוסקות בהשלכות הבריאותיות של צריכת חלבונים מן החי ומן הצומח. באחת הסקירות דווח כי צריכת חלבונים מעוררת תחושת שובע בארוחה העוקבת ולכן עשויה לסייע בהרזייה. בסקירה אחרת הוצע כי צריכת חלבונים משולבת עם פעילות גופנית מאומצת עשויה להועיל בבניית שרירי השלד במתעמלים בריאים.
    פירוק הקזאין על ידי הפרוטאז טריפסין משמש ליצירת טריפטון - תערובת פפטידים המשמשת במיקרוביולוגיה כמרכיב במצע לגידול חיידקים, להם הוא מספק חומצות אמינו, תרכובות חנקן וויטמינים. (מתוך ויקיפדיה)

16 איך טיעון מוסרי יכול להיות קיצוני? איך *לא* לקחת תינוק מאימו ולהרוג אותו זה קיצוני? לא הבנתי. סטודנטית, באר שבע
  • 11:16
  • 24.05.12

הפרה נאנסת כל מספר חודשים, ילדה נלקח ממנה והיא מחוברת למכונות מכאיבות. צורבים עליה מספר, גודעים את קרניה, זורקים אותה לזבל כשאינה מניבה מספיק. זו תעשיה מזהמת, יותר מכל כלי הרכב בעולם. זו האמת כולה.
מלבד זאת, כתבה טובה מאוד.

17 במקום לתת קישור לסרטון מסחרי - תני קישור למחקר מדעי. הדת שלכם מעבירה אתכם על דעתכם. די לפופוליזם
  • 11:28
  • 24.05.12

מאחד שאוכל חלב ובשר במידה ועושה מה שצריך כל לילה.

  •   עשיתי ניסוי על עצמי אמת לאמיתה
    • 14:50
    • 24.05.12

    ניסיתי להיות טבעוני למשך שלושה חודשים. להלן התוצאות:
    הרגשתי רעב לעתים תכופות ולא שבע מארוחותי.
    השמנתי כ-8 קילוגרמים עקב צריכה מוגברת של פחמימות (כן, בעדשים, חומוס, שומשום וכו' יש המון קלוריות).
    הרגשתי עייף וחסר אנרגיה מרבית היום.
    נעשיתי חולני לעתים תכופות, הצטננתי בקלות, לקיתי בשפעת ובכאבי ראש תכופים.
    מן הסתם, החשק המיני שלי ירד. כנראה שזה לא קשור למצב הורידים והעורקים, אלא לחוסר האנרגיה הכללי ולכל המתואר למעלה.

  •   עשיתי ניסוי על עצמי קובי
    • 13:13
    • 07.06.12

    ניסיתי להיות טבעוני למשך שלושה חודשים. להלן התוצאות:
    אני שבע, בעיקר אחרי ארוחות.
    ירדתי 4 קילו בחודשיים בלי התעמלות כלל.
    אני לא עייף, קם יותר מוקדם לעבודה והפסיקו לי כאבי הראש שהיו מנת חלקי בשנים האחרונות.

18 אלימות אינה יכולה ליצור מזון מזין בתשלם
  • 11:35
  • 24.05.12

ככל שנקטין צריכת מזון שמקורו בסבל וניצול כוחני של החלש מאיתנו כך נאפשר לעצמנו התפתחות הומנית מתאימה לצרכנו. מזון שעמוס אנרגית סבל מוביל לעוד סבל.

19 חלב הוא רעל לגוף - אז מדוע הצליחו שותיו? אנוש
  • 12:10
  • 24.05.12

אם החלב ומצריו אכן רעל לגוף הם, מדוע דווקא תרבויות צורכות מוצרי חלב הן שהנפיקו חידושים בכל תחומי התרבות במאותה שנים האחרונות?
אם חיים על הטבע או קרוב לו כל כך טובים לגוף, מדוע תרבויות בהן אוכלים שרצי שדה נבטי במבוק הדרדרו באלף השנים האחרונות מטה עד שהפכו למאובנים תרבותיים?
ובנוסף יש לזכור שעל מנת שכל הצמחונים והטבעונים יוכלו לאכול כרצונם, מזון עשיר טרח וטבעי, הם צריכים להיות עשירים למדי או להערעיל האדמה בדשנים שאינם בריאים יותר. עובדה פשוטה היא שבארצות שעיקר תזונתן על מוצרים מן הצומח פשוט אין מספיק אוכל היום והן נאלצות ליבא מזון מבחוץ.

20 שוטי החלב Milky
  • 12:37
  • 24.05.12

קיראו את הספר. נקודה.
( אם תצליחו להשיג עותק) מרבית הספרים ניגרסו עלידי גורמים שלא רצו שתדעו
אבל ניתן למצא גם בדיגיטלי,,,

21 מי כותב שטויות? רטש
  • 12:38
  • 24.05.12

"הפרות שעצמותיהן נושאות את משקלן הכבד לא שותות חלב, אלא אוכלות עשב."
לפרות יש 5 (חמש!) קבות. מערכת העכול האנושית מהשיניים ועד היציאה, כולה מתאימה לאוכל-כל. צמחי, חלב, בשר, ביצים וגם דגים

22 מה אין ראשי תיבות הפעם? מה עם קקחבס?  (לת) מתגעגעים. תחזירי
  • 12:39
  • 24.05.12

23 Thanx for nuthin Notar Confused
  • 12:59
  • 24.05.12

ידוע שיש וויכוח אינסופי בין המחנות. אז מה חידשת לנו?

24 בלי לדבר אפילו על הפן המוסרי, חלב באופן טבעי מכיל הרבה הורמונים של החיה טליה
  • 13:00
  • 24.05.12

שום יונק בטבע לא צורך חלב מעבר לגיל ינקות חוץ מבן אדם-האם זה נורמלי? כמו כן חלב יותר חומציות גבוהה בדם וזה גורם לשחרור של סידן מהעצמות-תהליך שאפשר לקרוא עליו יותר מחיפוש באינטרנט. יש הרבה יותר חלבון וסידן בברוקולי למשל ובעוד הרבה מוצרים מהצומח. המוצרים היחידים שנחשבים עוד איכשהו בסדר אלו המותססים-יוגורט,לבנה וגם מעט חמאה איכותית. ואם כבר חלב אז עדיף אורגני. אני צורכת מאוד במתינות ואוכלת בריא ולכן אין לי תופעות, אבל מכירה אנשים שאוכלים מלא מוצרים מהחי-אפילו דלי שומן, ויש להם הרבה בעיות רפואיות

25 "מי שזרע את זרע הרצח והכאב- לא יוכל לקצור שמחה ואהבה"  (לת) חלב זה רע!
  • 14:20
  • 24.05.12

26 שותים חלב חרטא.  (לת) תמר
  • 14:45
  • 24.05.12

27 האם יש ביסוס לטענה שההורמונים הניתנים לפרות מופרשים בחלב?  (לת) ר.
  • 14:56
  • 24.05.12

28 נראה שגם כתבה זו ממומנת על יד תעשיית החלב אוריה
  • 15:11
  • 24.05.12

חלקב אכן כן
מעודד בריחת סידן
מסרטן
מעודד אלסהימר
ועוד מרעין בישין
פשוט הוא מיועד ליונקים שתאיהם צרכים לגדול מהר
ומעודד גם תאים שגדלים מהר אצל בוגרים- קרי תאים סרטניים
הגיון פשוט

29 לי החלב לא יושב טוב בבטן היהודי הנצחי
  • 15:57
  • 24.05.12

בדיוק אכלתי במשרד ארוחת שבועות חלבית ועכשיו כואבת לי הבטן בטירוף !!!
לא טוב לי דברי חלב...

30 תכינו בבית חלב סויה מכין בבית
  • 16:37
  • 24.05.12

אין פשוט מלהכין לבד בבית חלב סויה. זה זול מאוד וטעים לאללה.
רחל למה שלא תפרסמי טור קונקרטי כיצד להכין חלב סויה לבד בבית??

31 מאמר מאוזן בנושא לשם שינוי. אבל נראה לי שרחל התכוונה 85% מזון צמחי - קטניות, דגנים, ירקות, פירות, אגוזים...  (לת) רותי
  • 16:46
  • 24.05.12

32 מה שאותי מעצבן זו המתקפה - onslaught הפרסומית וחסרת הרסן של יצרני החלב וגרורותיו, בחג השבועות? כל קשר בין המוצרים הנ"ל לחג הביכורים מלאכותי ומעושה!!
  • 16:51
  • 24.05.12

די לשטיפת המוח.

33 חלב או לא חלב יוני
  • 18:24
  • 24.05.12

לדעתי מה שהחתול הביתי יודע הוא מה שאני יודע, חלב ומוצריו הם מוצרים מעשה ידי אדם והם באופן כללי מזינים וטעימים ומוצרי מזון בסיסיים שלנו, הנה הרצאה מלאה שבאה כנגד מתנגדי החלב שמנסים לדחוף לכולנו מוצרי סויה או סתם פחד http://www.youtube.com/watch?v=qTx4PwXxGzo&feature=player_embedded

34 הכתבה מנסה להשמע נייטרלית כשהיא בעצם ממש לא כזו. "יש שאומרים שחלב בריא ויש שאומרים שלא, לדעתנו לא, אבל אנחנו לגמרי נייטלרים" אורי
  • 18:46
  • 24.05.12

תצאו מהסרטים! יש כל כך הרבה דעות לכאן ולכאן שאי אפשר באמת לדעת. הפתרון הוא לצרוך מהכל, קצת. בהצלחה!

35 צריך לפקח על פרסומות מסחר ומזון בעיתונים כמו שמפקחים על הטלויזיה. להוריד פרסומת על צמיד פלא אפשר, להוריד את המלל הזה אי אפשר  (לת) לא תקין
  • 19:50
  • 24.05.12

36 קיראו נא את ספרו של דוקטור אבני "שוטי החלב" הספר רצוף מחקרים אובייקטיבים יובל כהן
  • 22:42
  • 24.05.12

ומסקנתו היא שחלב בקר אינו מיועד לבני אדם.

  •   בני האדם התאימו עצמם במשך עשרת אלפי שנים לצריכת חלב ליובל
    • 09:40
    • 25.05.12

    בהצגתו כרופא מומחה לתזונה ד"ר אבני מטעה את הציבור. התמחותו בכירורגיה, לא במערכת העיכול, ומרופא מהשורה עבר טרנספורמציה והיה להומאופת, אירידיולוג ועוד שורה של עיסוקים פסאודו רפואיים שהמשותף להם הוא שאין להם שום ביסוס מדעי והם מעולם גם לא הועמדו במבחן כדוגמת סמיות כפולה. זו שרלטנות וכך יש להתייחס לתזות שלו. לפעמים משחק ל המזל שרלטן המזל והפציינט נרפא מעצמו ואז הוא זוקף את ההחלמה לזכות הנטורופתיה. בני האדם התאימו עצמם לצריכת חלב בקר וצאן לאורך 300 דורות, כך פועלת האבולוציה, אלו שלא התרגלו לעיכול החלב נכחדו.

  •   לא התרשמתי מהעובדה שמחבר הספר הוא רופא בהכשרתו ליובל
    • 12:15
    • 25.05.12

    מה, כבר אסור לטעון שעיסוק באירידיולוגיה הוא שרלטנות? כן, גם אם דוקטור לרפואה עוסק בתחומים אזוטריים ומתהדר בתואר שניתן לו ברפואה קונבנציונלית כדי לעורר רושם שמדובר בענף רפואי מהמניין, זו שרלטנות. כשד"ר אבני טוען שצריכת חלב מסכנת את הבריאות הוא אינו עושה זאת כרופא אלא כרופא אליל. אורכידאה

37 אמ, כן. ברור. הטבעונים מאוד מיניים. הטבעוניות? בכלל לא צנוניות! אהה. כן. בטח. מודרניסט
  • 23:00
  • 24.05.12

אמ, כן. ברור. הטבעונים מאוד מיניים. הטבעוניות? בכלל לא צנוניות! אהה. כן. בטח.

38 אנשים אוכלים מוצרי חלב אלפי שנים. אולי יותר. העסקן
  • 23:25
  • 24.05.12

לרובם הם טעימים ומזינים. גם אם נניח שיש ממש בטענות על מוצרי חלב, ברור שרק מעטים מגיעים לבעיות האלה. התלונות האלה ברובן מופרכות.

39 נכון, מסכימה עם כל מילה תמי
  • 08:45
  • 25.05.12

אני אוהבת את כל הכתבות שלך, קוראת אותן בשקיקה.
זה הבלוג שלי:

http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?EntryId=2323012&r=1

40 לכל המתווכחים כאן בטוקבקים ויקה
  • 14:14
  • 25.05.12

עוד 5 שנים איזה מחקר יוכיח שאנשים שהפסיקו לצרוך מוצרי חלב מתו מכל מיני מחלות. ועשר שנים אחר כך יטענו שבעצם זה אלה שעישנו יחד עם שתיית החלב, אבל אלה שדיברו בסלולרי בזמן העישון ושתית החלב חיו עד גיל 125.

41 אם החלב כה רעיל, איך זה שבעולם המערבי שותים ומכינים ממנו מוצרים רבים כבר אלפי שנים ההיפוכונדרים פה מפחידים ממש
  • 09:41
  • 26.05.12

הכל אצלם מרעיל, כל שנייה הם צריכים לעשות לעצמם דיאטת ניקוי, וזיכוך, וגיפוף....

איזה אנשים מסכנים. לחיות כל הזמן בפחד מכל דבר שנכנס לפה.

תירגעו, היסטרים. כולם בסוף מתים. תהנו קצת בדרך, טיפשים.

42 את מחקר סין קראת? מיטל
  • 08:31
  • 28.05.12

את אומרת בעצם ש- 15% מהתפריט יכול להתבסס על חלב ומוצריו ללא פגע. באחד המחקרים הגדולים שנעשו נבדקו חולדות ועכברים שניזונו בקבוצה אחת מ- 5% לקטוז בתפריט ובקבוצה שניה 20% לקטוז, כשלשתי הקבוצות הוזרק חומר מסרטן. הקבוצה שניזונה ב- 20% פיתחה גידולים סרטניים מפוארים לעומת קבוצת ה- 5% שלא פיתחה סרטן כלל. תוצאות המחקר הראו שניתן "להדליק" ו"לכבות" גידולים סרטניים פשוט ע"י הוספה או הורדה של לקטוז מהתפריט. אז את, כותבת נכבדת, נותנת כאן המלצה לציבור הרחב על סמך "מחקרים רבים" שקראת לצרוך 15% חלב מהתפריט. לא אחראי ולא לעניין. אתם אחראים על דעת הציבור. לפחות תקראו קצת בעצמכם לפני שאתם כותבים.

43 את מעולה - מ ע ו ל ה !!!!!  (לת) מיכל
  • 21:05
  • 31.05.12

44 מאמר מצויין  (לת) ד"ר ראובן ברק
  • 09:32
  • 14.06.12

45 כמי שבמשך שנים אימץ במידה רבה (אך לא לחלוטין) את עקרונות התזונה הטבעית-טבעונית, אני יכול להעיד שצריכה יומיומית ומידתית (שבעיני הכותבת מן הסתם יחשבו להפקרות גמורה) של מוצרי חלב מוחמצים ובשר רזה עושים לגוף שלי רק טוב: ערנות, פחות נשנשנות כפיצוי על הצמחיות שלפעמים - אעפס - היא קצת משמימה, תחושת שובע נינוחה לאורך שעות, ירידה קלה בהקף המותניים. ועוד דבר: אין דבר שמערכת העיכול שלי מגיבה אליו טוב יותר מאשר המבורגר טוב או סטייק משובח - לפרקים - בניגוד למלאות הכבדה בעקבות אכילת לחם מלא או נזיד עדשים. מה לעשות, כ"א והגוף שלו...  (לת) אחד2
  • 21:53
  • 05.07.12

פעילות
המלצות
פרסומת