חיים בתוך בועה

האיסור על מכירת משקאות ענק ממותקים ותוססים בניו יורק עלול לגרום למכורים להם לעבור לרעה חולה אחרת

בשבועות האחרונים מתחוללת בארצות הברית סערה סביב כוונתה של עיריית ניו יורק לאסור על מכירת משקאות ממותקים ותוססים במנות גדולות. האיסור אמור לחול ממארס במסעדות, מעדניות, דוכני רחוב, מגרשי ספורט ומוסדות ציבור. השיח בנושא מספק הזדמנות לבחון את הקשרים הסבוכים בין פוליטיקה לבריאות, בין איסורים לחופש הפרט, בין אחריות לבין חדירה לפרטיות.

על עיריית ניו יורק נמתחת עכשיו ביקורת, בלשון המעטה. לדעת רבים ­ בהם  סוחרי המשקאות ויצרניהן, כמובן ­ העירייה אובססיבית לגבי משקאות קלים. בעיניהם, התקנות פופוליסטיות; הן מאפשרות מצג שווא ולפיו העירייה עושה גדולות ונצורות נגד השמנת יתר. במציאות המאבק באריזות הגדולות של משקאות תוססים מאפשר להעלים עין מכל שאר הרעות החולות: רשתות מזון מהיר, חטיפים, ממתקים, משקאות חלב מתוקים ומיצים כמו-טבעיים.

כן נידונה שאלת הפגיעה בחופש הבחירה. בשנים האחרונות החיל ראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג, נהלים מחמירים כמו איסור על עישון במסעדות ובפארקים ושימוש בשומני טראנס במסעדות. בנוסף, רשתות הורו לציין את ערכו הקלורי של המזון המוגש בהן, לצד המחיר.

אחת הבעיות עם הנטייה לצרוך משקאות ממותקים, לא משנה באיזו אריזה, היא ההתמכרות לסוכר. כדי להיגמל מהתמכרות יש צורך בתמיכה מהסביבה, ואם אפשר גם בסביבה נקייה מחומרים ממכרים. השאלה היא ­ ואין לי תשובה ­ אם יש כלל טעם לנסות להילחם בהתמכרות כה מורכבת, כאשר הסביבה מלאה פיתויים אחרים.

שאלה קשה יותר היא אם יש כלל טעם להטיל את ההגבלות האלה רק על האריזות הגדולות או לאחוז את השור בקרניו ­ להגביל ואף לאסור ייצור של משקאות כאלה. במלים אחרות,  האם העירייה או הממשלה מסוגלות כלל להתמודד עם תאגידי המשקאות, לדרוש מהם לייצר רק משקאות בריאים ולחסל אחת ולתמיד את מקור הצרה?

חיסכון עתידי

המציאות כמובן מורכבת הרבה יותר. כדי להחליט אם לתמוך או להתנגד ליוזמה של עיריית ניו יורק, צריך לקרוא ערימות של מאמרים מאת מומחים שלא מטעם. למשל, שורת מומחים סבורה שעיריית ניו יורק מתעסקת בזוטות, מפני שבהיעדר תהליך חינוכי משמעותי קהל המשקאות התוססים הממותקים יעבור לאריזות ענק של משקאות חלב ממותקים, משקאות קפה או מיצי פירות.

מומחים להתנהגות כלכלית סבורים כי הציבור חושב במונחים של כמות וכסף, לכן עצם הרעיון לעבור לאריזות קטנות נתפש כהתגלמות הפראייריות. יותר מזה: ניסיון להבטיח לצרכן חיסכון עתידי בהוצאות בריאות נתפש גם הוא כסוג של עבודה בעיניים. החיסכון על אריזות גדולות מיידי, ואילו החיסכון בהוצאות בריאות רחוק ולא ודאי.

הסיבה היחידה שאני תומכת בתוכנית היא התקווה שהמשקאות הממותקים מתחילים עכשיו את המסע המופלא או הנורא ­ תלוי בנקודת ההשקפה ­ שעברו בעשור האחרון הסיגריות. קשה להאמין, אבל גם האיסורים בנוגע לעישון התחילו את דרכם בקול ענות חלושה, תוך ביקורת ציבורית חריפה. כיום קשה להאמין שעד לא מזמן עישנו עלינו במקומות עבודה בלי חלון, במעליות, במופעים וגם במטוסים.

התקנות הראשונות נגד העישון נתקלו בביקורת דומה לזאת שמלווה עכשיו את התוכנית של עיריית ניו יורק. תזכורת להלך הרוח הזה קיבלתי לאחרונה, כאשר ביקרתי בתערוכה "אקספו 2012" בדרום קוריאה ­ שם חל איסור מוחלט על עישון גם מחוץ לביתנים. בכניסה למתחם הענק של התערוכה נדרשים הבאים להשליך את המציתים שלהם לתוך מכל. הרים של מציתים מתגבהים להם שם.

אפילו שוטרת בריאות שכמותי קצת נחרדה לפגוש שניים-שלושה זרים שמתחבאים בפינות המתחם ומעשנים בסתר באוויר הפתוח. הם רועדים מפחד, מעבירים שמועה שכבר היה מי שהושלך לכלא בגין עבירה דומה. "ממש מפחיד", אמר לי אחד מהם, "מזכיר את '1984' של אורוול".

ברגע הראשון ריחמתי עליו וקצת הזדהיתי עם סבלו. ברגע השני טילטלה אותי השאלה, האם חירות הפרט משמעה לעשן בנינוחות או לשתות בלי חשבון משקאות מזיקים? זה הכל? על זה כדאי להילחם?

***
לחם, עבודה

יפתח ברקת, אמן הלחמים הבריאים, עורך סדנאות אפייה לקבוצות בבתים.כדי לקיים סדנה צריך תנור אפייה ביתי, שולחן יציב (ללישה) וכיסאות. הסדנה אורכת כארבע שעות. לפרטים: yiftahlehem@gmail.com[1]

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 האיסור על משקאות "קלים" באריזות גדולות חיובי פשוט בגלל התהודה שיעשה צעד כזה, תהודה שתוביל לתודעה (אלו שעד עכשיו לא הפנימו את עובדת היותם של המשקאות הממותקים למיניהם וממתיקים בכלל לרעה).  (לת) Blackmamba
  • 12:25
  • 21.06.12

02 איסורים הם בעייתים כי הם לא מטפלים בשורש בעיית ההתמכרות בתשלם
  • 13:26
  • 21.06.12

ועדיין זה נשמע כעוד צעד חיובי בדרך למודעות ואחריות תזונתית
כל מכירה של רעלים היא מסוכנת והדיון הוא מה נחשב לרעל מהבחינה התזונתית , האינפורמטיבית והאקולוגית.

03 מה שבלומברג מציע הוא בדיוק מה שיש לעשות, כי הכל עניין של מינון. בלי מיסיונריות
  • 13:28
  • 21.06.12

בניגוד לטל שיר ההזויה, רובנו לא רוצים לגמול את האנושות מסוכר.

04 די, הניחו למתמכרים לעישון, לפחמימות, לאיסוף בולים אחת שנמאס לה
  • 13:38
  • 21.06.12

המעשנים והזללנים, ובמידה מסוימת גם אספני הבולים, אינם מסכנים את סביבתם המיידית, למרות הררי פרסומי ההבל על סכנות העישון הפסיבי, שבהם ננוגרם של קוטינין במיליליטר שתן של מעשן פסיבי מוערך כמסוכן בדיוק כ 5000 הננוגרם במיליליטר שתן של מעשן כבד, וזאת בניגוד גמור למתמכרים לאלכוהול או לקראק שמאבדים שליטתה על התנהגותם בהשפעת הסם.
אם העובדות הן שעודף משקל ועישון כבד מסכנים את הבריאות ומי שמפקיר את בריאותו הופך לנטל כלכלי על החברה, אז הפתרון הוא לייקר את הפרמיה בביטוח הבריאות לאנשים שמנהלים אורח חיים מזיק לבריאות, לא ברדיפה אחריהם. הפתרון האחר הוא חינוך לתזונה ומנהגים בריאים, עיסוק בספורט, טיולים רגליים, צמצום הצפייה בטלויזיה והגלישה במחשב. די, גלשתי מספיק ליום אחד.

05 בכלל מי צריך את זה מים זה הכי הכי רני
  • 14:43
  • 21.06.12

משקאות קלים הם לא קלים בכלל יש בהם המון סוכר אבל באמת המון
הם גורמים להשמנה והתמכרות
בקיצור לא שווה בכלל מים טובים מספיק כשצמאים

06 כדאי שתפרסמי למה אין מים נקיים לרוב אוכלוסית העולם.. בזמן שאנשי המערב שותים קולה מזיקה  (לת) סטודנט
  • 15:13
  • 21.06.12

07 שבסוף אני לא יעמוד בזה אני מתחיל לחשוש
  • 15:15
  • 21.06.12

ויתחיל לעשן כמחאה... ועל האפשרות שמישהו עוד יאסור עליי לשתות קוקה קולה אני אפילו לא מעיז לחשוב בשקט ובטח שלא בקול רם.האמת בטמטום כזה הפתרון הוא ללכת למקרר ולמזוג עוד כוס.

08 בין אחריות לבין חדירה לפרטיות יותם
  • 15:45
  • 21.06.12

מעולם לא הבנתי ואני בספק אם אי פעם אבין מדוע ישנם אנשים שחושבים שהממשלה צריכה לקנוס ולפקח על משקאות ומזונות כאלה ואחרים. מי שמודע לכך שקולות למיניהן זה לא בריא לא קונה כוסות של ליטר+ קולה יחד עם ארוחות מזון מהיר, שגם אותן מן הסתם מי שלא שותה קולה לא יקנה במילא כמעט אף פעם.

אותם אנשים שאוכלים אוכל לא בריא ושותים טונות של קולה, עושים את זה מתוך בחירה, אני אישית לא רוצה לרפא אותם ולא רוצה שהממשלות והעיריות ינסו להכריח אותם להפסיק את דרכיהם(בטוח לא על חשבוני כי אני צריך את הכסף לאוכל הבריא שלי). אם לא היה ביקוש לקולה אז קוקה קולה היו פושטים את הרגל אם זה באמת מה שהציבור היה רוצה.

09 יש הבדל חשוב בין משקאות קלים לבין עישון אזרחית
  • 16:29
  • 21.06.12

איסור עישון במקומות ציבוריים נעשה בשל זכות הלא מעשנים לנשום אוויר נקי (או מזוהם פחות) ובשל הסבל והנזק שהעשן גורם ללא מעשנים שלא בחרו מרצונם לשאוף עשן.
לעומת זאת אין דבר כזה 'צריכת סוכר פאסיבית'. כל אדם אחראי על מה שהוא מכניס לגוף שלו. וחוץ מזה קשה להאמין שתהיה בזה תועלת ממשית.

  •   כן, כמובן מעשן עצבני
    • 16:57
    • 21.06.12

    הזכות לאוויר נקי, שיש בו "רק" פחמן דו-חמצני של אוטובוסים, מוניות, וצירי תנועה ראשיים... מי שגר בכפר, איפה שהאוויר באמת נקי, ממילא יכול לקחת מטר אחורה ולא להפריע לאיש.

    מי שרוצה אוויר נקי שילך לכפר. בעיר מתים מפיח, תנו לי לבחור את הצבע שלו בריאות שלי.

  •   תבחר בכיף טמבל לא מעשן לא עצבני
    • 05:10
    • 22.06.12

    רק אל תבחר את צבעו בריאות שלי!
    הסיגריה שלך זה לא במקום זה בנוסף. אל תעשן אותה עלי.

10 ממש הזעזעתי ממנות הענק בניו יורק. בהיתי בתדהמה בשתי ילדות כבנות 5-8 אוחות בכוסות גלידה עצומות מימדים. ככה מתרגלים לאכול יותר ממה שצריך וראוי. בגיל 5 שליש כוס, בגיל 10 חצי כוס ובגיל 13 כוס עצומת מימדים. אז כן, אני בעד ההגבלה. אגב, לאחר שנים של מגורים בחו"ל חזרנו לגור בארץ לפני 3 שנים וראינו הבדל משמעותי. הישראלים שמנים הרבה יותר מאשר לפני עשור. זה מאוד בולט.  (לת) א
  • 16:30
  • 21.06.12

11 משקאות קלים זה לא עישון מיכאל
  • 16:57
  • 21.06.12

כשמישהו מעשן סיגריה לידי, אני שואף עשן לריאות גם אם אני לא רוצה. אם מישהו שותה קולה לידי, זה לא פוגע בי בשום צורה או דרך.
כל אדם זכאי לעשות מה שהוא רוצה כל עוד הוא לא פוגע באחרים. אם מישהו רוצה לשתות ליטרים של קולה ולקנח בסופלה שוקולד עם גלידה מעל, זאת הבעיה שלו. הוא יעשה לבד את השיקולים לגבי הבריאות שלו וחסכון בהוצאות בריאות בעתיד ויחליט מה שבא לו להחליט. לא עניינו של אף אחד אחר ואסור לדחוף את האף לדברים כאלה.

  •   בעיקרון אתה צודק, אבל קרן
    • 22:48
    • 21.06.12

    זוהי החובה של השלטון ליצור רגולציה שתגן על האדם הפרטי מפני הרצון של חברות גדולות להרוויח עוד ועוד ללא התחשבות (ואפילו בהסתרה מכוונת) ברע הנגרם - כמו למשל רשות ההגבלים העסקיים או הגנה אחרת על האזרח כמו החובה לחסוך לפנסיה.

12 הכתבה לא קשורה לכותרת ומה זאת הפרסומת בסוף הכתבה שנראית חלק מהכתבה? הארץ, אתם מנסים לבלבל או להרגיז?  (לת) אחד
  • 17:09
  • 21.06.12

13 עוד פגיעה בחופש האדם להחליט עבור עצמו זו לא הדרך
  • 17:22
  • 21.06.12

הדרך היא על ידי מיסים שיסבסדו מזונות בריאים וימסו מזונות לא בריאים - אבל לא לאסור - זו דרך בריונית

14 כן, חירות הפרט היא גם לעשן. הבעיה היא בעישון הפאסיבי ובמצגי השווא של חברות הסיגריות, לא בבחירת אנשים להזיק לעצמם  (לת) לא סובל עישון
  • 19:24
  • 21.06.12

15 לא מצפון, לא מדרום אלא מתעשיית המשקאות הקלים תפתח הרעה. היא אגב כבר פתוחה מהשנים הראשונות של אום ג'וני - מסחה ומזכרת בתיה. את הטינופת הזו מוכרים בכסף מלא למעלה ממאה שנים. נכון, אז לא היתה תודעה, עישנו, שתו ערק, אכלו צ'ולנט עשוי מכולסטרול טהור ורססו את שדות עין חרוד בפרתיון, הטרקטוריסט (ז"ל) ערבב בידיו (ללא כפפות) את הרעל במיכל המרסס. הרבה כבר למדנו ולכן צריך לעשות רק דבר אחד: לפוצץ בשיטתיות את כל המפעלים למשקאות קלים (בטמפו מזורז). הם האוייב הגדול של המדינה. חמס וחיזבאללה לא מגיעים לקרסוליים של התעשיה הזו.  (לת) פרץ סמולנסקין
  • 20:11
  • 21.06.12

16 אהבתי שממש מתחת לכתבה יש פרסומת לסדנת לחמים בריאים  (לת) עוז
  • 20:45
  • 21.06.12

17 אני שותה קולה,אני מעשן,אני אוכל שומנים מכל המינים ובהנאה,אני אוכל בשרים מושבע,אני בן 82 ,אני לא מתכונן להפסיק-אז תנו לי לחיות!!!!  (לת) עדד
  • 20:48
  • 21.06.12

18 אף אחד לא אומר לא לשתות את הרעל הזה..... יורם
  • 21:30
  • 21.06.12

הם רק אומרים לך , רוצה קולה במקדונלדס- אין בעיה. חצי ליטר מקסימום. וכך לא תראו ילדים בני 10 עם כוסות של 2 ליטר . פשוט מזעזע.

19 הסיבה היחידה שבגללה אני תומכת בתכנית"??? מישהו שם ביקש את תמיכתך? איזו מגלומניה...
  • 05:50
  • 22.06.12

עכשיו בלומברג ממש רגוע, רק לתמיכתה של טלשיר הוא חיכה!

20 בניגוד לעישון ובאלף אלפי הבדלות אורן
  • 06:05
  • 22.06.12

אכילת או שתיית אוכל או משקה "מזיק" או "משמין" אינה פוגעת באף אחד אחר חוץ מהאדם עצמו. ולכן לדעתי זו פגיעה וחדירה לתחום הפרט. צריך לשים גבול איפשהו וכאן נראה לי המקום.

21 באמת? "זה הכל? על זה כדאי להילחם?" - סיום מזעזע לטור יניב
  • 09:04
  • 22.06.12

אני לא יודע איך להתחיל בכלל, אין לי מלים לתאר כמה איוולת אני מוצא במילות הסיום של הטור הזה. האם זה מה שבהכרח קורה, כשבריאותנות הופכת אידיאולוגיה, וזו מוצאת עצמה דמגוגיה ומאבדת יכולת לתקשר?

22 Kick the tires and light the fires, problem officially soelvd! Rahul
  • 15:48
  • 23.07.12

Kick the tires and light the fires, problem officially soelvd!

פעילות
המלצות
פרסומת