איך לא הצטרפתי ל"מאסטר שף"

כמה מן המחשבות הנוגות שעלו במוחי שעה שמעלתי בשליחותי וסירבתי להפיץ את הבשורה דרך המרקע, או כך סירבתי להשתתף במאסטר שף

לפני כמה ימים התקשרו אלי מהפקת "מאסטר שף" והציעו לי להתמודד. נו באמת. הרי בשביל להופיע שם, אפילו שם, צריך לעבור מסך. לא שיש לי מושג מה זה, אבל מי שקילקלה מכיתה א' עד י"ב כל הצגת סיום, בגלל פרצי צחוק בלתי נשלטים או בלק-אאוטים לא מוסברים, לא עוברת מסך.

המפיקה, יודעת נפש בהמתה וגם את מלאכתה, האריכה ופירטה עד כמה השתתפותי חיונית ואף הכרחית. לשניות, אפילו רגעים, האמנתי לה לכל מלה. אבל הטעם האמיתי בדבריה היה שיש צורך אמיתי לחשוף את הצופים לפירמידת בישול שבה הבריאות, כלומר - טובת הסועדים - נמצאת בקודקוד.

הנה, במקום רסק חסה בפריים-טיים, כמה מן המחשבות הנוגות שעלו במוחי שעה שמעלתי בשליחותי וסירבתי להפיץ את הבשורה דרך המרקע.

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.

"מאסטר שף", כולל התופים והמחולות וקריאות הבוז וגילויי שאט הנפש שמלווים אותה, היא מעין קפסולה שבה ניתן לצפות במרוכז בכל חבילת תוכניות האוכל שמוצגות בערוצים השונים.

התוכניות האלה, כמעט כולן, משתלטות על המסך ומבטלות באופן נחרץ ועיקש את חיוניותו וחשיבותו של הקשר בין תזונה לבריאות. לכן עצם הרעיון לשבץ מתמודד או מתמודדת בעלת אג'נדה בריאותית הוא חתרני במובן ההזוי במקרה הטוב וסוג של בדיחה במקרה הפחות טוב.

בתוכנית שבה במקום הראשון וגם בשני ובשלישי וגם בתפקיד הראשי מככב הבשר, מתמודדת או מתמודד בעל אג'נדה בריאותית יהיו, ושוב - זה במקרה הטוב - לא יותר ממופע ביזאר. ראיתי את העונה הראשונה, ושם, מפרק האודישנים דרך מחנה האימונים ועד לגמר - כולם הכינו בשר: קצוץ, בנתח, פילה, פילה מדומה, סינטה, עוף, מבושל, מטוגן, אפוי, נא, מדמם, חרוך. מה אני אגיש? סטייק כרובית? פילה אשכולית? לחי מנגו?

בעצם למה לא? לכאורה הנה הזדמנות נדירה לשאת נאומים חוצבי להבות ולבבות על הסבל שנגרם לבעלי החיים, על הנזק הבלתי הפיך לבריאות, גם על ההשפעה ההרסנית של משק החי המתועש על כדור הארץ.

אבל רק לכאורה, מפני שבאווירה הקיימת בתוכניות האוכל בטלוויזיה כל מה שהייתי עושה היה נראה ונשמע רע מאוד. בתרבות שבה באמצע הצלחת חייב להיות מונח בעל חיים מת אין לי בכלל ספק שהמנה הכי מושקעת ומפתה שהייתי מצליחה להביא, אפילו דג שבשרו עשוי חציל ועצמותיו ארוגות בסלרי, היתה קוצרת לכל היותר קריאות בוז.

"מאסטר שף", כמו כל תוכניות האוכל, שומרת על שתיקה מוחלטת בדבר ערכן התזונתי של המנות. מדברים שם בהרחבה ובפרטנות על העינוג והפינוק או על השיממון שמסבים כל ביס או נגיסה. גם על המראה, גם על הריח, גם על המרקם. אבל ההתעלמות הגורפת מתפקידו העיקרי של המזון - הזנה - היא שם המשחק. מתמודדת כמוני בסדרה כזאת היא כמו בחורה אחת שחורה בתחרות יופי שבה כולן בלונדיניות עם עיניים כחולות.

"מאסטר שף", כמו שאר תוכניות האוכל, מתעדת ובו בזמן מנציחה את האופן שבו כולנו שבויים בסגנון אכילה שמנוהל על ידי תאגידים ומשטרים. מישהי כמוני, שהתפריט שלה מורכב מ-85% לפחות ירקות ופירות, היא בעצם קיומה לא פחות מאשר יריקה בין שתי העיניים של השיטה. יכול להיות שהשתתפות כזו היא אפשרית, יכול להיות שהיא הכרחית. אבל בשביל זה צריך את הלהט של הרב כהנא, את החן של רונה קינן, את השרירים של נועם טור. אין בי כלום מאף אחד.

אז מה כן? הרי בכל זאת לא ראוי לתת להזדמנות מעין זו, אוכל בריא בפריים-טיים, לחמוק ככה סתם מבין הידיים. לכן המלצתי למפיקה על כמה מעמיתי היותר חינניים ולוהטים. שירלי בר (שפית רו פוד), תמי צרי (המייסדת של "עץ בעיר" ובשלנית מחוננת), אופק און בר (אליעזר בן יהודה ורות סירקיס של המנות הנאות), ציונה מילמן (שפית רו פוד), גל ברזילי (השף של המסעדה הצמחונית "מזה" בתל אביב) היו מקצת מן השמות. ימים יגידו אם נזכה לראותם בפריים-טיים.

נניח שכן. גם להם תהיה לפחות בעיה אחת מהותית. ב"מאסטר שף" יש התמודדות תמוהה נגד השעון. חלק הארי ביכולתם של הבשלנים לשרוד נובע מהיכולת שלהם להכין אוכל במהירויות שיא. חלק הארי ביכולת להכין מנות נכונות ומזינות הוא בהקפדה על הפרטים וזה כן דורש זמן.

דוגמה קטנה: בכל המתכונים שמתפרסמים עכשיו בעיתונים וכוללים עדשים, רכיב אופנתי במיוחד, אף אחד מהשפים בעיני עצמם לא מזכיר את שלב ההשריה. אולי הם לא יודעים, אולי הם פוחדים להעיק . אבל כל מי שמבשל בריא יודע שבלי ההשריה עדשים קשות מאוד לעיכול ולכן מאוד לא בריאות.

אז מה בכל זאת? צוות השופטים כן צריך לכלול מישהו שבוחן את המנות בהיבט הבריאותי שלהן. לא רופא ולא תזונאי, אלא מישהו שמסוגל להסביר למה חמאה ושמנת הן רכיבים שיש לצרוך בזהירות ואיך ניתן להחליפן ביעילות ובהצלחה באגוזים למיניהם, שמשיגים אותו מרקם וטעם משובח ומעודן פי כמה.

וכן, הצעתי את עצמי. המפיקה, זאת שכל כך היטיבה לשבח אותי, בקושי התאפקה מלהתפוצץ לי מצחוק בתוך האוזן. צודקת. זה באמת רעיון נורא מצחיק.

לפניות ושאלות: http://racheltalshir.com

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כבוד ענת
  • 09:01
  • 28.06.12

בתור מי שקורת את הטור שלך באדיקות, אבל מעולם לא טרחה להגיב, לא יכולתי להתאפק הפעם. אני חושבת שהטור הזה ממצה בצורה מופלאה את תרבות המיינסטרים, זו שמחפשת ריגושים ומתרחקת מעומק. העייפות הכללית של האנשים (שנשברה באורח פלא בקיץ שעבר לכמה חודשים) גורמת להם לאדישות קיצונית כלפי האחר, ואפילו כלפי עצמם. הטור שלך הוא מחכים ומשמח. גם אם הוא עצוב.

02 מבינה אותך Gal
  • 09:54
  • 28.06.12

לגמרי צודקת. זה נשמע ניסיון לבדר ולא להביא באמת קול שפוי, כפי שכאמור חסר שם.

03 איך זה שיש אנשים צמחונים? זה לא מחלל איזה פסוק מתורת האובולוציה?  (לת) כאילו
  • 09:59
  • 28.06.12

04 את פחדנית ולא עומדת מאחורי האמונות שלך רעות
  • 10:43
  • 28.06.12

האם את משלימה עם ההנחה הציבורית שאוכל צמחוני פשוט לא טעים?
האם את מקבלת בסתר ליבך את ההנחה שהאוכל שלך נחות בטעמו ובהנאה שניתן להפיק ממנו, מארוחה בשרית?

אם היית אומרת, תקשיבו, אני פשוט לא יודעת לבשל מספיק טוב, הייתי אומרת שזו סיבה מצויינת אבל להאשים את החברה בסדקים של עצמך באמונה שלך. זו פחדנות.

05 תודה לך רחל
  • 10:45
  • 28.06.12

תודה על החשיפה שאת מעניקה לנושא כה כאוב
אני טבעונית ויודעת עד כמה הסביבה יכולה להיות אטומה
המשיכי לכתוב
ולהגביר מודעות לענין
טיפה ועוד טיפה ...

06 צודקת... ענת
  • 10:47
  • 28.06.12

תכניות אוכל במתכונתן הנוכחית, הן כמו כל ריאליטי - מלכודת רייטינג ריקה מתוכן.

07 נכון. אג'נדה בריאותית בתכניות כאלה זה פריק שואו בשביל הרייטינג.  (לת) אליעזר והגזר
  • 11:00
  • 28.06.12

08 בבקשה תשתתפי שירי
  • 11:14
  • 28.06.12

אני קוראת אותך הרבה והטורים שלך משפיעים עלי. כלומר, הייתי אוכלת "נורמלית" ואני בתהליך איטי של חזרה בתשובה. אני חושבת שזו הזדמנות נדירה להביא קול שונה לתוכניות בישול וזו הזדמנות שפשוט אסור לפספס. אישית, אשמח מאד לראות אותך שם.

09 וידוי: איך אני לא הצטרפתי ל"מאסטר שף"? אורית הגפרורית
  • 11:19
  • 28.06.12

הוידוי קצר ולא ממש מרתק. איני טבחית, לא למדתי מעולם בישול, לא השתלמתי בגסטרונומיה אצל השפים הגדולים. אני כמו כולם מדברת (מעט) על אוכל ועל בישול, וכפי שיעידו בני משפחתי אני באמת לא בשלנית גדולה, אם כי גם לי לפעמים יוצאת מנה מוצלחת. האם רחל טלשיר, שבעקבות אירוע בריאותי החליטה לאמץ את אורח החיים הטבעוני ומומחיותה בבבישול היא פרי ביקור במסעדות, בשלנית גדולה ממני? יתכן, זו לא סיבה לגאווה. אך מקום בתחרות שפים זה עוד לא מקנה לה, אלא אם..תוכניות בישול אינן שעורי תזונה ואין בהן מקום להטפה לטבעונות או להתנזרות מבשרם של בעלי חיים. ניתן כמובן לארגן תחרות שפים טבעונים, זה בוודאי יראה צבעוני ומושך את העין. האמנם גם ישמח את החיך? ולסיום העיקר: די לסיסמה המטעה שצריכת בשר או מוצרי חלב אינה בריאה.

10 מדע הוא לא מילה גסה אני
  • 11:40
  • 28.06.12

ורצוי שתכניסי אותו לתפריט שלך.
להגיד - "זה טוב וזה רע, את זה עושים ככה ואת זה לא" בלי להסביר לא תורם כלום.
מדוע שאאמין לך שירקות בריאים יותר מבשר, ולא לתעשיה שטוענת הפוך? (לא שאני טוען שזה לא נכון, אני רוצה הוכחות!)

אם כן - טוב יהיה אם ה"שופט" שאת מציעה כן יהיה איש מקצוע, שיכול להסביר באופן מדעי וכן, גם רפואי, בדיוק למה השריה תורמת (או לא תורמת) לערך התזונתי של העדשים, ומדוע צריכת בשר אדום כל יום תורמת להסתיידות עורקים.

יום טוב!

11 עם כל הכבוד, היום כל מי שמערבל בבלנדר - רצוי וייטמיקס - עלים ופירות קורא לעצמו שף רו פוד. כמויות הקשיו המטורפות ברו פוד גם לא בריאות
  • 11:52
  • 28.06.12

מקום הכשרה: יוטיוב
תואר: הענקה עצמית

12 איך מחליפים חמאה ושמנת באגוזים?  (לת) יודה ויעזוב
  • 12:33
  • 28.06.12

13 מה זה, איפה פינת הפרסומת הסמוייה המסורתית בסוף הכתבה???  (לת) יבגני בוסקילה
  • 12:45
  • 28.06.12

14 נהדרת אסי
  • 13:21
  • 28.06.12

לא להופיע עם המלפפון הזה, אייל שני.
תכנית כל כך ירודה ועם זאת כל כך פופולרית..
כל הכבוד לך שסרבת.

15 עם כל הכבוד, אין שום חפיפה הכרחית בין טבעונות ובריאות. גוועלד
  • 14:37
  • 28.06.12

הכרתי כבר טבעונים שחיו על תפו"א וכרובית מטוגנת ופחמימות בכמויות מסחריות וניראו כמו בלון. מאידך, תפריט מאוזן המבוסס על פחמימות מלאות וירקות וכולל גם דגים, חזה עוף, ביצים ואף מוצרי חלב עזים או צאן יכול להיות טעים, בריא וקל להפליא.

די לערבב אג'נדה מוסרית בבסיסה עם תירוצים בריאותיים לא מבוססים. זה רק מחליש את העמדה שלכם.

  •   במקום להתבצר בעמדה הזו כדאי ללמוד קצת יותר . אייל
    • 15:52
    • 28.06.12

    יש סרט שנקרא knife over fork כדאי לך לראות אותו. מעבר לכך בדורות הקודמים לא אכלו הרבה בשר כמו היום וגם לא מוצרי חלב, וגם אוכלוסיית האדם היתה נמוכה הרבה יותר. תחזיות המדענים היא שבסוף העשור הזה תוחלת החיים הממוצעת של האדם תרד לראשונה בהיסטוריה ( מאז המהפכה החקלאית) עקב מחלות שנגרמות עלי ידי תזונה לקוייה . החלב שאתם שותים מלא בהורמונים. כמובן שטיבעוניים יכולים להיות שמנים , זה נדיר אומנם אבל הפרעות תזונה ומטבוליזם יכולים להיות קיימים בכל בני האדם. רב הטיבעונים שאני מכיר הם בריאים ושרירים , והרבה יותר אולי בשר וסוכר שאני מכיר באחוזים הם משמינים מקריחים.

  •   תודה על העצה ידידי, אבל כבר יצא לי לקחת מספר קורסים אקדמיים בנושא תזונה במהלך לימודי תואר בביוטכנולוגיה. גוועלד
    • 20:03
    • 28.06.12

    וחוששני שמה שאתה עושה פה זה עירבוב בין סיבה ומסובב.
    הרבה אנשים שלא מקפידים על אורח חיים בריא גם לא מקפידים על תזונה מאוזנת. מאידך, טבעוניים, לפחות לפי התרשמותי האישית, נוטים להיות אנשים שמקפידים על תזונה סבירה (גם אם הרעיונות שמאחורה לעתים נוטים לכיוון ההוליסטי במקום להיות מבוססים מדעית) ופעילות גופנית. מתבקש שאדם מודע ופעיל יהיה בריא יותר מאשר בטטת כורסא לא מתאמצת.

    אבל תזונה מודעת לא חייבת להיות טבעונית. ניתן לבנות תפריט אידיאלי מבחינה תזונתית שיכיל מגוון מוצרים מן החי. ובאותה מידה, תזונה טבעונית בלתי מודעת יכולה להביא לחוסרים בויטמינים וחומצות אמינו מסוימות.

    אז שוב, אין טעם לערבב טיעונים תכליתיים ומוסריים. אין לי שום התנגדות לטבעונות מוסרית. ההתנגדות שלי היא רק כאשר אנשים משתמשים בטיעוניים "בריאותיים" בלתי מבוססים בשביל כהצדקה לעמדה מוסרית. הבחירה היא לאו דווקא בין חלב בקר תעשייתי ורווי הורמונים או כלום. יוגורט כבשים אורגני הוא בהחלט אחת מהאופציות.

    אגב, גם "שרירי" זה לא דווקא סימן לבריאות. מאסת שרירים עודפת רק יוצרת עומס על הגוף והלב ודורשת תחזוקה בלתי פוסקת ועודף קלוריות. מבחינה בריאותית עדיף להיות שרירי אך רזה מאשר מנופח משרירים.

16 לרחל מר סטיויה
  • 14:57
  • 28.06.12

המדור נפלא וחשוב, המשיכי כך! שמח שלא חברת לחבורת מלקקי האצבעות הדוחה של מאסטר שף, אף אחד מהם לא מתקרב למגע הקסם של המאמות הטריפוליטאיות במושב שלי.

17 ** הכי גרוע אהרוני "אוכל לנייטיבס" ** ארז
  • 15:30
  • 28.06.12

אהרוני היה פעם מאוד מאוד שמן. כבר שנים שהוא רזה בקיצוניות ולמעשה פריק של כושר. רוב מה שהוא מבשל (וכותב) זה מתכונים לנייטיבס. עבור עצמו הוא סופר מקפיד. אין אצל אהרוני אפילו סלט הכי פשוט שלא יהיה מפוצץ בקלוריות. עצוב.

18 צודקת אייל
  • 15:46
  • 28.06.12

אני טיבעוני והדבר היחיד שחשבתי עליו הוא לבשל בלי חולצה ולהראות שאחד הייתרונות באוכל טיבעוני שמתחת לחולצה לא מסתירים שומנים אלה שרירים.
ןמאוד קשה להסביר לאוכלי הבשר חסרי המודעות , שטעם הוא דבר נרכש, ואלו שרגילים לבשר וסוכר לא יכולים לאהוב אוכל טיבעוני כי זה תזונה זה טעם נרכש, והם כמו "תינוק שנשבה", לא יכולים לאהוב את האכל הזה מן הרגע הראשון. לקח לי כמה שנים להפוך לטיבעוני . ואני אפילו לרגע אחד לא מתגעגע לבשר. ובני האדם הם קצרי ראות , הסיבה שישראל היא מדבר היא הרבה בגלל הכבשים והעיזים, אבל בשמונים שנים של חיים לא רואים תהליך שלוקח כמה אלפים.

19 התנשאות ציניות זו לא הדרך הטובה ביותר האדרה עצמית  (לת) שף
  • 16:25
  • 28.06.12

20 רחל - "הלהט של הרב כהנא???!!!" אין לך דוגמא מוצלחת יותר לטיפוס לוהט? לילך
  • 17:24
  • 28.06.12

מתוך הטקסט: "יכול להיות שהשתתפות כזו היא אפשרית, יכול להיות שהיא הכרחית. אבל בשביל זה צריך את ה ל ה ט ש ל ה ר ב כ ה נ א, את החן של רונה קינן, את השרירים של נועם טור. אין בי כלום מאף אחד.

21 עדשים - לא נכון סוואמי צ'צ'קס
  • 21:18
  • 28.06.12

מה שמקשה על עיכול קטניות הם הפוליסכרידים - מין סוכר שנמצא בהן ולא מתעכל, ואז הוא מגיע למעיים והחידקים במעיים מעכלים אותו בעצמם. הגז הוא תוצר הלוואי של פעילות החידקים. השריית שעועית ממיסה מעט מהסוכרים אבל נחוצה בעיקר כדי "להרטיב" את השעועית עד תוכה כדי שתוכל להתבשל. באשר לעדשים - אין צורך להרטיב אותן כי הן קטנות ומתבשלות בקלות, וכדי להיפטר מהסוכרים יש להחליף להן את המים ולשטוף אותן כמה פעמים בעת הבישול - כל הרתחה כזאת ממיסה עוד סוכרים ואז נפטרים מהם עם המים. למי שאין כיריים חזקים מומלץ להרתיח סיר גדול עם מים לצד סיר העדשים כדי להשתמש בהם ולקצר את זמן הבישול.

22 אהבתי את הצנזור של התגובה שלי, בכלל הארץ עיתון פלורליסטי שמשמיע דעות שמנוגדות לכותבים שלו עופר
  • 21:58
  • 28.06.12

כולה אמרתי שנראה לי צבוע לכתוב טוקבק מאייפון/מחשב נייד ולהגיד שבשר זה רצח
מי יודע אולי גם לצמחים יש רגשות???

23 לדעתי את פשוט חייבת רותי
  • 22:13
  • 28.06.12

ללכת לתכנית , זו ההזדמנות שלך [ שלנו ] להשפיע , לנסות להסביר , להבהיר , הרבה ילדים רואים את התכנית וחשוב שגם הגוון הבריאותי יישמע , ויעלה למודעות בתוך כל בכאוס המזוני -תרבותי הזה .וחשוב שאת תהיי ולא שף , שף זה תמיד נראה מאולץ שבסוף לגרניטורה הוא יוסיף קצת א. סוכר או עלה נענע רק לקישוט .. צריכה להיות פה מהפכה רצינית , נוקאאוט שפעם אחת ולתמיד יראו בעלי המסעדות שאפשר גם אחרת , לא צריך לאכול כל יום את שור הבר , אפשר גם להסתפק בפחות , לא יקרה לאף אחד שום דבר .

24 אוי ואבוי, ממש טרגדיה.  (לת) "מחשבות נוגות"... נו, באמת
  • 22:50
  • 28.06.12

25 מאסטרשף עדנה פולק
  • 10:58
  • 01.07.12

אולי תרצי לאתגר את עורכי התוכנית - שיערכו פעם תוכנית עם מתמודדים שיכינו רק מנות צמחוניות. למי שבאמת יודע/ת לבשל - אין בעיה להוציא תחת ידו/ה מאכלים צמחוניים מצויינים.

26 להט של הרב כהנא? ווט דה. מאיפה זה יצא. נאור
  • 21:40
  • 18.07.12

החסרים צוררים אנו?

27 טוב שסירבת. ב"מאסטר שף" מבדרים את העם על ידי התעללות יצירתית בגוויות בעלי-חיים וקלקול מחוכם ומתחכם של מזונות מן הצומח. אם היית מנסה להוכיח להם מה גדולה עליונותה של עגבנייה בלתי-נגועה, או עד כמה מושלם הוא אשכול הענבים שלא חובל בידי רבי-טבחים - אכן היית הופכת שם למשל ולשנינה. הציבור הרחב מתקשה להבין אמיתות פשוטות מעין אלה...  (לת) ירון החיפאי
  • 10:09
  • 28.09.12

פעילות
המלצות
פרסומת