לאכול או לא לאכול: מיהו צמחופי?

הם לא מוכנים לגעת בפרות, אבל עופות זה כבר סיפור אחר לגמרי

המציאות, בכל הקשור למוזרויות אכילה, שועטת הרבה לפני מתעדיה. בחלק מהלקסיקונים עוד לא הספיקו להגדיר את החצימחונות וכבר היא נדחקת בגלל תופעות חדשות הרבה יותר מפתיעות, כמו צמחופות. הצמחופים הם אנשים שמתקיימים אצלם, במקביל, גם עקרונות צמחוניים טהרנים וגם אכילה תכופה וקבועה של עופות. את הצמחופים האלה מאפיין משפט שהם נוהגים לומר בלי חיוך ובלי קריצה "אני צמחוני, לא נוגע בבשר, רק עוף".

אלעד היה הצמחופי הראשון שפגשתי. התוודעתי אליו בסניף של רשת אורגנית. ליד המקפיא של העופות הוא שאל אם אני מוכנה להחזיק בשבילו את הדלת. החזקתי את דלת המקפיא וצפיתי באלעד מעמיס לעגלה שלו מגשי עוף. הערימה נהפכה למגדל והמגדל לגורד שחקים. היו בעגלה גם עלים מסוגים שונים, המון נבטים ומגוון אגוזים. כשעמדנו בתור לקופה הוא הסביר לי ובשיא הרצינות שצמחונים קיצוניים כמותו זקוקים לכמויות גדולות של עוף. "תראי", אמר לי ואני הינהנתי מרוב הפתעה "מפני שאני מאוד מקפיד לא להכניס לפה שום דבר שקשור לבשר אז מה כבר נשאר לי לאכול למנה עיקרית? רק עוף. עוף בארוחת צהריים, עוף בארוחת ערב. מזלי שיש הרבה מתכוני עוף אז לא משעמם לי".

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.

הוא סיפר שאין בישראל אפשרות להשיג בשר בגידול אורגני או מוסרי או טבעי. אחר כך שמעתי ממנו פירוט של כל סוגי התרופות שבולעות הפרות. בנוסף הוא הביע שאט נפש מן האכזריות שנוהגים המגדלים גם בפרות וגם בחזירים. נמשכתי אחרי סיפוריו גם בזכות הידע הרב שחלק עמי וגם בזכות הלהט שלו שליטש את הרעיונות והעניק להם עוצמה של מופע זיקוקי דינור. אבל בעיקר סיקרן אותי להבין מה יש בעוף שגורם לאלעד להעניק לו מעמד של מזון מן הצומח. שאלתי אותו אם הוא אוכל מוצרי חלב. הוא הביט בי בתדהמה. לגביו, אמר, מוצרי חלב הם אבותיה ואמהותיה של הטומאה ומהווים דוגמה מזוויעה לאכזריות האדם, לאופן שבו המין האנושי מנצל את הפרות המסכנות, מתעלל בעגלים.

בשלב הזה טרם הכרתי את המושג צמחופי. אבל היכולת של אלעד להפריד את העופות ממשק החי הרשימה אותי ולאו דווקא במובן הרע. "אף אחד", אמר, "לא יקבע בשבילי איזה צמחוני אני אהיה. עצם הרעיון לאכול בשר ומוצרי חלב דוחה בעיני. עופות", המשיך, "זה משהו לגמרי אחר. איך אפשר להשוות בין פרה לבין עוף? עופות אני אוכל בלי שום ייסורי מצפון. אני פשוט הרוס על שניצלים, על קציצות עוף, על שיפודי עוף".

אלעד לא לבד. מחקר שהתפרסם בסוף 2011 ב"Journal of Consumer Research" עסק בהיבטים השונים של הדימוי הגברי של הבשר. באחד מחלקי המחקר התבקשו 384 סטודנטים לדרג 23 מאכלים לפי מדד של נשיות וגבריות על סולם של 0 10 או "בכלל לא" עד "באופן קיצוני". בראש רשימת המאכלים הגבריים צעדו לפי הסדר הבא סטייק נא, המבורגר, סטייק עשוי היטב, בקר חריף ועוף. המאכלים הנשיים ביותר היו שוקולד בראש ואחריו לפי הסדר אפרסק, סלט עוף, סושי ועוף.

מאז הפגישה עם אלעד שוחחתי עם צמחופים רבים. ניסיון להבין מי אחראי לדימוי הקווירי או האנדרוגיני או ליתר דיוק צמחוני של העוף כרוך במעשה טלאים. אין ספק שיח"צנים, מעצבי מוצר ומהנדסי מזון ועוד מיני מומחים עשו עבודה מעולה כאשר הצליחו לגרום לציבור שלם להאמין שעוף הוא הרבה פחות בעל חיים מפרה או כבש. איך? אולי האריזות הנקיות, אולי הכינוי עוף במקום תרנגולת. אולי פשוט הרבה יותר קל לנו לחוש אמפתיה ליונקים מאשר לציפורים. לראשונים יש איברים יותר דומים לשלנו, יש להם פה ולא מקור, ארבע גפיים ולא שתיים.

עוד נקודה למחשבה היא שפע מתכוני העוף שבהם בעצם לא רואים את הדבר האמיתי. שניצל הוא המחשה מעולה מפני שהחיתוך והציפוי יוצרים מראה שמנותק מן המקור. עוד ייתכן שבישראל התופעה מתעצמת מפני שכאומה, לפי סקרים שונים, אנחנו שיאנים של צריכת עוף. ההערכה היא ש 78% מהבשר שנצרך הוא עוף. כך או כך מתרבים האנשים שאומרים ובשיא הרצינות "אני צמחוני" אף שהם אוכלים עוף עם כל דבר.

לפניות ושאלות: http://racheltalshir.com

 

פאי פירות קיץ נא

ענת לשם, נטורופתית ומדריכת פרמקלצ'ר, מעבירה באיזור עמק יזרעאל סדנאות בישול("לבשל קשת בענן" ו"עשרת הדברות לתזונה בריאה יותר") והרצאות ("תזונת תינוקות" ו"תרופות סבתא"). הנה, לשם המחשה, מתכון מקורי משלה לפאי פירות בשני צבעים.

חומרים לבסיס: 1 כוס שקדים או אגוזי לוז שהושרו במים כ 64 שעות, 5 תמרים מגולענים שהושרו במים כשעתיים, 2 כפות שמן זית שטעמו עדין, כפית תמצית וניל איכותית, קורט מלח.

חומרים למלית: כ 10 שזיפים צהובים (אפשר להשתמש בכל פרי קיצי), סלסלת תותי עץ, מיץ מלימון אחד, 1 כפות אבקת פסיליום (להשיג בכל בית טבע), קורט מלח.

הכנת הבסיס: טוחנים בבלנדר או מעבד מזון את השקדים לפירורים, מוסיפים את שאר החומרים ומערבלים היטב, משטחים מחצית בתחתית תבנית קטנה, שומרים כמחצית לפזר מעל העוגה. הכנת המלית: טוחנים את שני סוגי הפירות בנפרד, מוסיפים את מיץ הלימון והמלח, מחצית לכל מחית פרי ומערבבים. מוסיפים את הפסיליום, מחצית לכל מחית פרי (אם המחית נוזלית מדי יש צורך בעוד אבקה), מערבבים ידנית ושופכים על הבסיס בשתי שכבות. מפזרים את יתרת הפירורים מלמעלה, שומרים במקרר.

להרשמה ובירור פרטים: maagalhaim7@gmail.com

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הפאי נשמע מעולה. אילו עוד שימושים יש לפסיליום?  (לת) אורלי
  • 08:11
  • 05.07.12

02 חיה זו חיה!!!!רצח זה רצח! טבעונית
  • 08:26
  • 05.07.12

אני מתנצלת אבל הכתבה הזו עוררה בי זעם!!!!!!!!!! מה זה השטויות האלה עם הפאקינג עוף??? כי החיים של העופות הם נחותים מאלה של הפרות??? לעופות פחות מגיע לחיות???? לא צריל לאכול שום דבר מהחי נקודה!!!!!! בלי גזענות ובלי אפליה!!!!!!! לאכול רק עופות זו גזענות לשמה! פשוט טפשות!!!!!!!!

03 נכון גזענות?? אז זה זה! טבעונית
  • 08:34
  • 05.07.12

אני בשוק לקרוא את ערמת השטויות האלה!!!! זה לא בסדר לקחת חיים וזה לא משנה אם זה מתרנגולת או מפרה!!!! שךא נדבר על זה שבתרנגולת אין בכלל ערכים תזונתיים. למה חיים של תרנגולת נחותים משל פרה???? זה מבוא לי עצבים לקרוא את השטויות האלה! זו צביעות ברמה גבוהה ביותר וזה דוחה אותי!!!! לא צריל לעודד את השטות הזו בשום רמה!!!!

04 צמחוני? א
  • 08:57
  • 05.07.12

נראה לי שבעל חיים זה לא צמח, האמת, אין צורך לדאוג לתרנגולות זה נחמד וכיף לחיות בכלא אכזרי שבו מתעללים בהם, נותנים להם אנטיביוטיקה כי החוסר תזוזה גורם לדלקות ולוקחים את הצאצאים שלהם למוות נוראי ובסוף רוצחים אותם. שיאכל, אבל שלא יגיד שהוא צמחוני או שאכפת לו מבעלי חיים.

05 הבחור הזה הוא עוד דוגמא לחוסר בידע ובאמות מידה מוסריות איילת יוגה
  • 09:47
  • 05.07.12

לפי היוגה, המידה הראשונה שיש לפתח היא אי-פגיעה (אהימסה) לפיה, אין לפגוע בשום יצור חי, לא אדם, לא בע"ח, לא דבורה, ואפילו לא בתרנגולת ("עוף"...)
הוא חס על תנאי הכליאה של העגלים (בצדק), אבל מעמיס ערמות של תרנגולות שחוטות על עגלת הסופר שלו?...
חייבת לומר שההתנהגות של הבחור הזה פשוט מרתיעה אותי...

06 מגוחך, כמו שלא תגידי שטבעוני זה מישהו שאוכל כל היום מרגרינה יעל
  • 09:48
  • 05.07.12

ככה אי אפשר לומר שמי שמקפיד לא לאכול פרה אוכל בבוקר בצהרים ובערב עוף.
למה להגחיך אנשים שהחליטו להפחית צריכת מזון מן החי והורידו אכילת בשר, ע"י סיפור של אדם משונה אחד?

07 מטומטמים.  (לת) אשרה
  • 09:51
  • 05.07.12

08 איך נקרא צמחוני שאוכל הכל חוץ מפטריות?  (לת) סתם מעניין
  • 09:53
  • 05.07.12

09 לא נמאס לך להטיף לזולת מה לאכול, מה לעשות, כיצד לחיות? איך את סובלת את עצמך?  (לת) את פשוט קרציה
  • 10:05
  • 05.07.12

10 למה רשימה על הדימוי הגברי/נשי של מאכלי בשר שונים רלוונטי לשאלת הצמחונות?  (לת) מאור
  • 10:07
  • 05.07.12

11 איזה אדם מטופש. בשר כן ועוף לא?? בעוף לא מתעללים?  (לת) כ
  • 10:17
  • 05.07.12

12 ומה בנוגע לדגי ים? סתם מעניין אותי לדעת כי רוב המאמרים על טבעונות וצמחונות קושקוש
  • 10:23
  • 05.07.12

מזניחים את העיניין הזה לחלוטין.

13 עכשיו אני הולך למסעדה ומזמין סטייק, דווקא לעצבן אתכם. צמחונים == דתיים בשרני דווקא
  • 10:24
  • 05.07.12

לא, לא ברצינות. אבל שימו לב איזה תגובות של חוסר סובלנות קיצוני יש כאן למנהגיו של מישהו אחר. אף אחד לא מכריח אתכם לאכול או לא לאכול משהו, ואתם אל תנסו להכריח אף אחד אחר. הסבירו, שכנעו, קיבעו נורמה- זה כן. אבל איזה זלזול בדעתו של מישהו אחר. רק כי הוא אוכל עוף.

14 אז הם אומרים שהם צמחונים. אז מה? זה הופך את זה לנכון? אין חצי צמחוני. או שאתה אוכל בעלי חיים, או שלא. ולבעלי חיים, למרבה הפלא, יש הרבה צורות. חלקם מגיע בצורה של פרה, חלקם בצורה של עוף. כולם עשויים מבשר. גם בני אדם. כך שמי שמגדיר את עצמו צמחוני אוכל עופות/דגים/פירות ים, לוקה בכשל לוגי בסיסי, משום שבשר הוא בשר הוא בשר, ולא משנה מה מקורו. צמחוני הוא אדם שאינו אוכל בשר של בעלי חיים (ובכלל זה גם בני אדם...), ולא משנה אם אותו בעל חיים הוא עוף, בקר, צאן, או כל סיווג אחר שהמין האנושי יכול להעלות על דעתו. אני נגעלת מאנשים כאלה. הם יכולים לספר לעצמם שקרים כדי להשקיט את מצפונם המיוסר, אבל הם לא עובדים על אף אחד מלבד על עצמם. בסופו של יום, וכפי שאלעד הצמחופי מודה בעצמו, הם פשוט מעגלים פינות, כי הם לא יכולים לוותר על שניצלים. בדיוק כמו אוכלי בשר שאינם עושים הבחנות בין הקורבנות שלהם.  (לת) איריס
  • 10:29
  • 05.07.12

15 גם לעוף יש ארבע גפיים. הם אפילו יותר דומים לנו כי הולכים על שתיים.  (לת) דינוזאור
  • 11:21
  • 05.07.12

16 ביקור אחד בבית מטבחיים ותהפכו לצמחונים לכל החיים!!!!!  (לת) על העיוורון
  • 11:26
  • 05.07.12

17 שילך לשאול את נירה רוסו, היא תוכל לספר לו על זה שגידלה פעם תרנגולת (אחת או יותר) שהתרוצצה חופשי בגינה והיתה נאמנה וקשורה לבני הבית לפחות כמו כלב (ועוד העידה על רמת האינטליגנציה הגבוהה של התרנגולת (- אולי יחסית לחלק מבני האדם)  (לת) BlackMamba
  • 11:43
  • 05.07.12

18 יש לי תחושה שגיכחת את העמדה של הבן אדם יותר ממה שהיא באמת הדס
  • 11:44
  • 05.07.12

אני אישית אוכלת רק עוף ולא אוכלת גבינה ביצים בשר בקר וכו'. הסיבה היא שאני חושבת שיצור ביצים (=השמדת אפרוחים בני יומם) ומוצרי חלב (=פרה בהריון תמידי, הפרדת עגל מאמו) הם אכזריים ברמות שלא מקובלות עלי והם גם לא חיוניים ולא טבעיים לבנ"א. עוף לעומת זאת (הודו) אפשר לגדל גידול חופש בצורה הומנית לא חייבים להתעלל בו, ויש בו ויטמין בי12 (הודו) שאין במקורות צמחיים. עוף גם בעיני הרבה יותר טבעי לאכול לבנ"א. בנ"א אכלו בשר עוד לפני שאכלו חלב

19 הם אוכלים גם דגים  (לת) חצימחונית אדוקה
  • 11:53
  • 05.07.12

20 בחצר ביתי גדל עץ גדול. מדי שנה באביב פורחים פרחיו שצורתם ביצה. מהפרחים הללו מתפתחות להן עופות חביבות שגדלות וגדלות ואז ובהגיע פרי העוף למשקל של קילוגרם אני קוטפת ומכינה לבני ביתי מאכלים צמחוניים מתוצרת עץ העופות שבחצר ביתי. וכולנו מרגישים נורא מוסריים.  (לת) האחות גרים.
  • 12:27
  • 05.07.12

21 צמחופי הוא אחד שמעדיף מאכלי עוף על בקר- ןמצא גם אידאולוגיה להדביק על זה. עלה התאנה
  • 12:38
  • 05.07.12

גם אני מעדיפה עוף על בקר - ולא עלה בדעתי שזה הופך אותי לצמחופית או משהו אחר.

22 גם אני נמנע מבשר בקר ואוכל עוף ודגים לתיאבון אסף
  • 12:43
  • 05.07.12

אי אפשר להשוות נפש יונק לציפור.

23 תמיד תמצא מי שיותר אדוק/מחמיר ממך, ואין לכך גבול. כיפה סרוגה
  • 12:44
  • 05.07.12

"דתי לאומי" שעובד לפרנסתו מוקצה בעיני החרדים. מי שלא אוכל עוף מוקצה בעיני הצמחונים, אוכלי ביצי חופש מוקצים בעיני הטבעונים, אני חולק על ההנחה ש"יותר טוב כלום מכמעט" - מי שמקיים פרה אחת עדיף על מי שלא עושה כן. מי שמתנזר מבשר פעם בשבוע עדיף על מי שאינו, ומי שיכול לנהל את חייו ללא כל פשרות (והכל אורגני, מיצור מקומי, ללא ניצול, ללא שריפת אנרגיה בהובלה וכו') - אשריו (עד שימצא מישהו שיתנשא עליו).

24 אז אמר... דני
  • 12:47
  • 05.07.12

כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה. אז נעשה מזה ניתוח לעיתון?

אני למשל יכול לאכול סטייקים, דגים ופרגיות ולהכריז "אני צמחוני, ואף אחד לא יקבע בשבילי מה זה צמחוני".

זה אפילו לא ויכוח סמנטי אלא סתם הוצאת דברים מהקשרם.

25 למה לא להיפך? אם כבר רוצה להיות צמחונית אבל לא יכולה
  • 13:07
  • 05.07.12

פרה אחת יכולה להספיק להרבה אנשים וארוחות, עוף זה בעל חיים הרבה יותר קטן לכן פחות הומני לאכול אותו. דג הכי פחות הומני לאכול (דג שלם בארוחה אחת).
אפשר לגדל בקר בתנאי חופש (אולי לא בארץ אבל יש ואפשר להשיג)

26 אידיאולוגיה ריקה טבעוני
  • 13:26
  • 05.07.12

כשהאידאולוגיה ריקה מתוכן, אנשים כאלו קיימים. אם אתה נגד התעללות בבעלי חיים, איך ניתן לצרוך אותם כאילו היו מוצר?

27 חברים יקרים כולם בסוף מתים אם אכלו בשר או לא.אז מספיק לריב תאכלו תהנו ודלגו על השטויות  (לת) מכינה המבורגר בבית בזיל הזול וטעים
  • 13:26
  • 05.07.12

28 כי עוף זה ציפור ופרה זה חיה??? אחת העם
  • 13:44
  • 05.07.12

כזה כאילו....

29 אני כמובן אוכל כל דבר - למרבה המזל, איני סובל מהפרעות אכילה - אבל הסיבה לאכילת עוף ולא בקר, אצל מי שאכפת לו, ברורה למדי. אין מה להשוות בין פרה או כבשה לתרנגולת. ראיתם פעם עז? ראיתם תרנגולת? לא מבינים את ההבדל? את ההבדל בין תיקן, נגיד, לפרימאט עילי אתם כן מבינים? גם לא? מה עם שמרים? ידעתם שמאות מליונים מהם נטבחים באכזריות בכל פעם שאופים לחם? טרבלינקה של השמרים! מודרניסט .
  • 14:07
  • 05.07.12

אני כמובן אוכל כל דבר - למרבה המזל, איני סובל מהפרעות אכילה - אבל הסיבה לאכילת עוף ולא בקר, אצל מי שאכפת לו, ברורה למדי. אין מה להשוות בין פרה או כבשה לתרנגולת. ראיתם פעם עז? ראיתם תרנגולת? לא מבינים את ההבדל? את ההבדל בין תיקן, נגיד, לפרימאט עילי אתם כן מבינים? גם לא? מה עם שמרים? ידעתם שמאות מליונים מהם נטבחים באכזריות בכל פעם שאופים לחם? טרבלינקה של השמרים!

30 צמחופי? או שאוכלים בעלי חיים או שלא .  (לת) מה זה החרטא הזה
  • 14:40
  • 05.07.12

31 נ"נ - אני אוהב אותך!!!  (לת) עוף מוזר
  • 15:00
  • 05.07.12

32 כתבה מפגרת ומטעה שעושה שם רע לצמחונים וטבעונים אמיתיים.  (לת) דפנה
  • 15:09
  • 05.07.12

33 עוף ללא בקר - רעיון לא רע אבל משהו חסר אהרן
  • 15:59
  • 05.07.12

לא ראיתי במאמר איזכור של החוסר בויטמין B עקב אי אכילת בקר.
אבל לא נורא. לשם כך קיימים כדורי BEVITEX המשלימים את החסר.
אי אכילת בקר במידה מתאימה כמובן מביאה לאנמיה, פגיעה בזיכרון ועוד מרעין בישין.

34 תרומת "היפה והחנון" למנהגי אכילה יוד
  • 18:12
  • 05.07.12

כמה פרות המטומטמת מהיפה והחנון הצילה?

35 אם יש הומואים דתיים אז למה שלא יהיו צמחונים אוכלי בשר? אבי
  • 18:56
  • 05.07.12

או קבוצת דתיים מחללי שבת או יהודים שדואגים למדינת ישראל ותומכים בחמאס. כל הדברים האלה נובעים מתפיסות שהאדם הוא מי שהוא מגדיר את עצמו ולא שמעשיו מגדירים אותו.

36 פחחח צמחופים הביתה!
  • 20:24
  • 05.07.12

מה זה הקשקוש הזה - צמחופי?! או שאתה אוכל חיות או שלא. פתאום עופות לא סובלים מהתנאים הירודים שהם חיים בהם והפרות כן?

טמטום!

37 הפיא הזה - ערימה של מחיות אחת מעל השנייה - מפתה כמו איזה נעל סבתא מהוהה...כן, ידוע, תפריט צמחי ברובו תורם לבריאות הגוף וכל זה. אבל מה עם בריאות הנפש? אף אחד עוד לא מת מקצת סוכר לבן וחמאה. פשוט צריך לדעת מתי לעצור. ראו מקרה ג'וליה צ'יילד, הבשלנית האגדית, שהגיעה לגיל תשעים ועזבה את העולם עם טעם טוב בפה!  (לת) אחד2
  • 22:07
  • 05.07.12

  •   לא הבנת דיצה
    • 10:45
    • 06.07.12

    כנראה לא הבנת מה הסיבה לטבעונות: לא הבריאות שלנו אלא ההתעללות המחרידה בחיות המשק . מומלץ לך להשכיל, יש הרבה חומר באתר של אנונימוס
    http://anonymous.org.il/
    תקרא שם באיזה תנאים מגדלים את התרנגולות בלולים, ואולי תבין שאתה נהנה על חשבון בע"ח אומללים.

38 ועוד דבר: גם עוגות ועוגיות מקמח מלא זה דבר נורא. תכניסו לכם טוב-טוב לראש: אם כבר, אז כבר!!  (לת) אחד2
  • 22:08
  • 05.07.12

39 נשמע כמו סיפורי סבאת מצוצים מהאצבע  (לת) ועדת טמבלים שמגיבים לזה
  • 09:01
  • 06.07.12

40 צמחופי -הזוי שיר
  • 17:07
  • 08.07.12

צמחופי - אחת ההגדרות היותר הזויות שפגשתי, וגרמה לי להתגלגל מצחוק כל קריאת הכתבה. כטבעונית שכמוני, אני צריכה לומר תודה שאלעד, שאינו לבד, נמנע לפחות מאכילת פרות ומוצריהן. בכל אופן, מה שונה הפרה מהתרנגולת, כנראה זר לא יבין. טבעוני מן השורה בטח שלא. רק אלעד וחבריו הצמחוחפיפיניקים.

41 אחותי היא דגחונית. צמחונית שאוכלת דגים.  (לת) אדם
  • 22:46
  • 25.07.12

42 יש גם צמחודגים  (לת) תמר
  • 19:19
  • 02.08.12

פעילות
המלצות
פרסומת