"שני צמחוני": הסטייק יחכה למחר

האם מיקי חיימוביץ' תצליח לגרום לישראלים להפסיק לאכול בשר יום בשבוע? ומה עומד מאחורי המיזם הבינלאומי הזה?

מיקי חיימוביץ' הודיעה כי תשיק את פרויקט "שני ללא בשר" שהיא מקדמת במסיבת עיתונאים ב-12 בנובמבר בתל אביב. לפני הכל ראוי להיאמר ובלי טיפת ציניות: הרבה אנשים חולמים לשנות את העולם ומדברים על זה בלי הפסקה. חיימוביץ' עושה. מטרתה היא להפחית את צריכת הבשר כדי לצמצם את הזיהום שנובע מייצור הבשר ואת הנזקים לבריאות שגורמת צריכתו.

לאחרונה, ערניים לאופנה ולתהפוכותיה, צצים ומתרבים ידוענים מכל התחומים, גם ישראלים, שמצהירים על נאמנותם, התלהבותם, הצטרפותם, הזדהותם עם המגמה הצמחונית ומטרותיה. השאלה מה גורם להם להצטמחן, אם זאת רוח הזמן או מהות, היא נושא של הרבה מאמרים, רכילויות וגם דיונים.

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.

בשנים האחרונות נעשו כמה מאמצים, מצד ארגונים שונים, לקדם את "Meatless Monday" גם בישראל, אלא שחיימוביץ', לפחות לפי הפרסומים, מבטיחה פרישה ונוכחות מוגברות, כאלה שישנו את המציאות ואף ישפיעו על חיי התושבים.

חיימוביץ' היא פנים מוכרות למדי בחוגי הצמחונות. ההיסטוריה שלה כצמחונית התחילה להיחשף לציבור ב-2008, עם צאתו לאור של הספר "אוכל למחשבה" שבו קיבצה מתכונים של מסעדה לונדונית שתירגמה, בישלה וניסתה. במסע יחסי הציבור שליווה את הספר הוצגה חיימוביץ' כצמחונית מושבעת וגם סיפרה שבעלה וילדיה אוכלים ואוהבים בשר והיא, עם כל הקושי, מבשלת בשר לבני משפחתה.

"אוכל למחשבה", כמו המסעדה שמתכוניה מוצגים בו, הוא מסוג הספרים שמבהירים עד כמה צמחונים, בניגוד למה שנדמה לאוכלי בשר, אינם מקשה אחת. הספר גדוש, למשל, במתכונים רוויי מוצרים מן החי בכלל וחמאה ופרמזן בפרט. גם בלי להיכנס לרזולוציות גבוהות של תחום הצמחונות ברור שספר כזה מעלה את השאלה, למה בשר לא ומוצרי חלב כן? מה הקשר בין צמחונות לבין דאגה לחיות המשק? מיהו צמחוני? למי יש זכות להחליט מיהו צמחוני? למי יש זכות או חוצפה לדחוף את אפו לצלחתו של הזולת?

בקרוב, סביר להניח, תחשוף חיימוביץ' את רזי הרזים של משנתה הצמחונית ותידרש, בין השאר, לתשובות מפורטות בשאלות לא קלות בענייני זכויותיהם של בעלי חיים ושמירה על כדור הארץ.

דבר אחד ברור כבר עתה: כוחו של המיזם הישראלי שחיימוביץ' עומדת בראשו נובע לאו דווקא ממקוריותו או חלוציותו אלא מאישיותה, מהניסיון שלה בתחום המורכב של גיוס הקשב הציבורי ואהדתו. לכן ההנחה והתקוה הן שגם בתפקידה כאקטיביסטית צמחונית היא תצליח להיות אמינה ומשכנעת. כישרון טבעי שהיא בורכה בו בשפע.

מהו "שני צמחוני"? ב-13 במאי 2009 הכריזה עיריית גנט שבבלגיה על יום צמחוני שבועי בעיר - יום חמישי. בגנט דווח על היענות רבה ועל ערים נוספות ברחבי העולם שמתכננות להצטרף ליוזמה. בהמשך השיקו פול מקרטני ובנותיו קמפיין בינלאומי בכותרת "יום שני ללא בשר" והוא סוקר בהרחבה בעולם. החלק האמריקאי של הקמפיין מנוהל על ידי בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת ג'ון הופקינס ומתמקד בתרומת הצמחונות לבריאות הציבור - לעומת ההתמקדות בתועלת הסביבתית בגנט.

הרעיון אם כן מתבסס על שני עקרונות חשובים: האחד, הסביבתי, שלפיו צמצום בצריכת בשר הוא האפשרות הפשוטה ביותר לעצירת שינויי האקלים, באמצעות הפחתת גזי חממה. האחר, הבריאותי, מדגיש את התועלת הרפואית שבוויתור על הבשר. אלא שברור שבעניין הבריאות לא די לוותר על הבשר והחשש הגדול הוא שהציבור שיוותר על בשר עלול, בהעדר מודעות וחינוך, לעבור למאכלים עתירי סוכר, שמן צמחי ופחמימות מעובדות. המעבר הרצוי הוא כמובן למזונות טבעיים מהצומח. לכן, לפחות מבחינה זו, יום צמחוני אחד בשבוע הוא רק תחילתו של תהליך ארוך ומפרך.

האם יום אחד בשבוע מספיק? צמחונים טהרנים, קל וחומר טבעונים, וגם פעילים ירוקים מדגישים שיום אחד בשבוע הוא פשרה בין הרצוי לבין יכולתו של הציבור. הטהרנים שבין הטהרנים טוענים כי עצם הרעיון לרחם על בעלי החיים רק יום בשבוע הוא צביעות.
אבל יש להשלים עם כך שתמונת העולם הרבה יותר מורכבת מאשר שני מחנות שאחד מהם כולל טורפי בשר מושבעים ואילו השני עשוי מקשה אחידה של נזירים שאוכלים רק עלים. במציאות יש ציבור גדל והולך של אנשים שלא מוכנים לוותר על סטייקים אבל כן רוצים וכן יכולים להשתתף במאבק למען כדור הארץ, שכולל הקטנת הכמות של גזי חממה והפחתת הזיהום והפגיעה במשאבי קרקע ומים. בד בבד גוברות נוכחותו והשפעתו של הציבור שמוכן להצטרף ליוזמה הזאת לא בשל דאגה לכדור הארץ אלא בשל מודעות בריאותית.

לכן מבחינות רבות "שני צמחוני" הוא סוג של אילוף הציבור. העיקרון בסוג הזה של האילוף הוא להסתפק בצעדים קטנים, להתחיל ביום אחד וכך להתאים את המשימה לכוחותיו של הציבור ולמגבלותיו. בטווח הארוך, זאת השאיפה, הציבור יראה כי טוב ובהדרגה יוותר על עוד ועוד ימי בשר, עד שמוצרים מן החי בכלל ובשר בפרט ייהפכו למשהו שאוכלים, אם בכלל, רק בהזדמנויות חגיגיות.

האם המעבר קשה? ההיגיון מאחורי מעבר הדרגתי לתזונה נטולת בשר הוא לערער את התפישה הרווחת, שלפיה תפריט נטול בשר גוזר צמצום, ולחשוף את הציבור לכך שוויתור על מוצרים מן החי משמעו גילוי עולמות קולינריים עשירים ומגוונים בהרבה משהכרנו בעבר.

עיון מעמיק בתפריט המערבי הרגיל מגלה שהוא מורכב מפריטים מעטים (בשר, ביצים, קמח לבן, סוכר, חלב) בצורות הכנה והגשה שונות. לכן, הצלחתן או כישלונן בטווח הארוך של יוזמות מסוג "שני צמחוני" תלויים ביכולת לחשוף את הציבור למגוון העצום של מזונות מן הצומח (פירות, ירקות, קטניות, דגנים, אגוזים, קטניות, זרעים וגרעינים), שרובנו מתעלמים מהם, ובתוך כך, כמובן, גם לשפע צורות ההכנה וההגשה.

למה דווקא שני ללא בשר? הקמפיין נקרא כך מפני שבמדינות רבות נהוג סוף שבוע ארוך של שבת וראשון; הוגי הפרויקט סברו שמתבקש להחיל את היוזמה בתחילת כל שבוע, כאשר רבים מרגישים שהפריזו בזלילה בסוף השבוע ולכן מוכנים יותר לקיצוץ שמשמעו מתפריט בריא ומאוזן. לפי ההיגיון הזה בישראל כדאי היה לקדם דווקא "ראשון צמחון".
ועוד דבר: למרות החריזה המוצלחת ממעטים, אם בכלל, להשתמש ב"שני צמחוני" ומעדיפים עליו את "שני ללא בשר", שהוא גרסה מכובסת וקלה יותר לעיכול של אותו רעיון.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 כל הפחתה בצריכת בשר היא משמעותית הן מבחינת מספר בעלי החיים שסובלים והן מבחינת הנזק הסביבתי. אני אוכל רק בסופ"שים  (לת) גו מיקי!
  • 19:52
  • 31.10.12

02 צאו לי מהצלחת בבקשה. אל תגידו לי מה לאכול, מתי לאכול את זה ואיך. זה נהיה דת, ודת גורמת לאנשים לעשות בלי להבין.  (לת) צמחוני- חילוני
  • 21:06
  • 31.10.12

03 נושא חשוב איילין
  • 21:46
  • 31.10.12

אני לא כזה אוהבת חיות, אבל ראיתי איזה נזק אכילת מזון מהחי עושה לסביבה, אז הפסקתי.

04 כל הכבוד למיקי חיימוביץ. המנהג של לאכול מנה בשרית מדי יום הוא מנהג של 30 שנה אחורה, לא יותר. הלוחש לסוסים
  • 22:03
  • 31.10.12

אני עצמי מנסה להגיע לשתי מנות בשריות בשבוע, זה קשה להיפטר מהרגלים, ולאמץ הרגלי תזונה חדשים... אבל אני מצליח להגיע ליום-יומיים בשבוע בלי בשר, בשביל זה רק צריך קצת לרצות ולהתכוון.

  •   הרגלים חדשים גם אצלי צילי
    • 00:31
    • 09.11.12

    לפני בערך שנתיים הפסקתי לגמרי לאכול חיות ומוצרים שלהן. זה לקח קצת זמן להתרגל, אבל עכשיו אני חיה חיים הרבה יותר שלווים, ביודעי שאין מוצר מזון אחד בצלחת ובמזווה שגזל חיים של בעלי חיים.

05 אבל כמה אנשים באמת אוכלים בשר כל יום? נעמה
  • 22:13
  • 31.10.12

כי אצלי זה יהיה 'יום שני בשרי' כי ברוב ימות השבוע אני לא אוכלת בשר.

06 דווקא שני בישראל מסתדר מצוין, כי בראשון כולם עדיין אוכלים את השאריות מהשבת והרבה יותר קשה ליישם "ראשון צמחוני" כשבמקרר יש שאריות עוף/ חמין/ קציצות של סבתא. יום שני הוא היום שבו מתחילים לבשל באמת ואז יש חשיבות להגברת המודעות וגם יותר אנשים יצטרפו ליוזמה. כל הכבוד!  (לת) שני זה מצוין- עדיף על ראשון
  • 23:27
  • 31.10.12

07 למי יש כסף לבשר בכל יום? לא כל שכן לירקות ופירות במכסה בריאה?  (לת) צרות של עשירים
  • 23:34
  • 31.10.12

08 !Yofi  (לת) Ron
  • 01:18
  • 01.11.12

09 אולי שני טבעוני או צבעוני ?  (לת) קובי
  • 06:46
  • 01.11.12

10 מה קשה לך להיות טבעונית? למה להשתמש במילים דוחות כמו "טהרנים"?  (לת) סטודנט
  • 07:34
  • 01.11.12

11 כל הכבוד  (לת) נעמה
  • 08:33
  • 01.11.12

12 אם מחפשים חרוז - אימרו "ראשון ללא חלבון (מן החי)"  (לת) מגיב חפוז
  • 08:42
  • 01.11.12

13 צר לי לבשר לך גבירתי הנהנתנית שהמוני משפחות בישראל לא אוכלות בשר כל השבוע!!! אין כסף!  (לת) קורא ציני
  • 09:44
  • 01.11.12

14 אימצתי! ליאור
  • 09:48
  • 01.11.12

הייתי צמחונית במשך שש שנים אבל מאסתי בפחמימות ובדיקות הדם לא הראו סימנים חיוביים. (כמובן שאפשר לאכול גם מאוזן וגם צמחוני, אבל לא התברכתי בזמן וביצירתיות- אני אוכלת מה שיש) מה שכן- אני חושבת שהרעיון של הפחתת כמות הבשר מהתפריט יעשה טוב לכולנו, אנשים וחיות. אני עם מיקי.

15 להפך: רק בשני צריך לאכול בשר  (לת) ידידיה
  • 09:49
  • 01.11.12

16 צמחונות/טבעונות זה כמו דת רן
  • 09:50
  • 01.11.12

ובדיוק כמו כל דת, החסידים של השיטה הזו חייבים לכפות, גם בכוח, את אורח חייהם על האחרים.

17 רק נתונים חסרים בכתבה דרור
  • 09:58
  • 01.11.12

האם במקומות בהם הונהג אותו שני צמחוני יש ירידה ברת מדידה בצריכת הבשר לאורך זמן, או שכל מה שהפרויקט מייצר זה כמה כתבות בנושא?

18 תאלפי את החתולה שלך, גברת. לא "את הציבור". כמי שמפיצה כאן שוב ושוב כל מיני בדיות והבלים אבסורדיים על תקן עובדות, ורעיונות מופרעים כמו "להחליף את הממתק לילדים בגבעול סלרי מרוח גבינה וזרוי צימוקים, הם ישמחו!" - את האחרונה שיכולה להטיף. צאי לנו מהצלחת. תודה. מודרניסט .
  • 10:43
  • 01.11.12

תאלפי את החתולה שלך, גברת. לא "את הציבור". כמי שמפיצה כאן שוב ושוב כל מיני בדיות והבלים אבסורדיים על תקן עובדות, ורעיונות מופרעים כמו "להחליף את הממתק לילדים בגבעול סלרי מרוח גבינה וזרוי צימוקים, הם ישמחו!" - את האחרונה שיכולה להטיף. צאי לנו מהצלחת. תודה.

19 ככה התחלתי להיות צמחונית טלי
  • 11:35
  • 01.11.12

להרבה אנשים יש רתיעה להכריז על עצמם כצמחונים (מה, מעכשיו לא אוכל לאכול אפילו פירור של בשר?) ולכן קל יותר להגיד- מעכשיו אני ממעיטה באכילת בשר. משם המעבר לצמחונות (ומקווה שגם לטבעונות) היה קל יותר.

לגבי הספר של חיימוביץ- קיבלתי אותו במתנה והתאכזבתי מאוד, אני קיוותי לספר שילמד אותי איך להפיק מטעמים מעדשים, מסיטאן מקטניות ומטופו, ולא מספר שישלח אותי להכין תבשילים עתירי פחמימות (תפוחי אדמה ובצק). מי שנהיה צמחוני (מלא או חלקי) כדאי לו מאוד שיוסיף לתפריט שלו דברים חדשים, בעיקר קטניות, וכך יבסס תזונה שהיא גם נכונה ובריאה לצד היותה צמחונית. בהצלחה חברים!

20 ״אילוף הציבור״? אין לך שום מעצורים טל-שיר? Hercule Snuffbox
  • 11:41
  • 01.11.12

אין ספק שכניסת הצמחונות לתפריט הפוליטי היא בזויה ולא ראויה, טל-שיר סוכנת חסרת בושה ולכן גם מאוסה ביותר.

21 שלישי ללא שתיית מים? מתאים גארי
  • 11:42
  • 01.11.12

בא לכם?
למה לא? זה בגלל שאני לא קורא כל כך טוב מטלפרומפטר?

22 "למה דווקא שני ללא בשר? הקמפיין נקרא כך מפני שבמדינות רבות נהוג סוף שבוע ארוך של שבת וראשון" אור לנו
  • 12:57
  • 01.11.12

אגלה לקוראים סוד, בכל העולם הנוצרי והמערבי, יום המנוחה השבועי הוא יום ראשון ורוב הציבור מושבת מעבודה ופנוי לסידורים ולקניות ביום שבת, כנהוג ביום ששי בישראל שעברה לחמישה ימי עבודה. ישראל מחקה במאוחר כל אופנה מערבית, אפילו בתחום כמו צמצום צריכת המזון מן החי. במקום להכריז על יום בשבוע ללא בשר, שמזכיר לי שבזמנים אחרים היה הרכב הפרטי מושבת יום בשבוע כדי לחסוך ביבוא דלק, עדיף לפעול לצמצום צריכת הבשר, להעדפת בשר ומוצרים מן החי ממגדלים שמגלים יחס הומני לחיות המשק כגון ביצי חופש, חלב מאושר, עגלים שצוחקים כל הדרך לבנק ( בגרמנית המשטח עליו נשחטות הבהמות נקרא Schlachtbank, בנק הוא גם ספסל). מוצרים מן החי שמקורם במשקים בהם יש לחיות מרחב מחייה ואין מתעללים בהן הם כמובן יקרים יותר ואיכותיים יותר, אם נצרוך רק אותם נאלץ ממילא להקטין את מנות הבשר שלנו, וזו הלא המטרה.

23 אני לא צמחוני ואין לי כוונה להיות צמחוני. אבל מי רוצה בכלל לאכול בשר כל יום?  (לת) דג קר
  • 13:04
  • 01.11.12

24 הגבלת ילודה childless monday
  • 13:39
  • 01.11.12

אם האוכלוסייה תגדל בקצב קטן יותר לא נצטרך לייצר כל כך הרבה בשר...

25 למה מה זה שני ללא בשר? שטויות.בקלות. נראה אתכם שני ללא קפה אין מצב!
  • 14:58
  • 01.11.12

יום בלי קפה זה גזר דין מוות

26 serenity now.... בועז
  • 15:18
  • 01.11.12

insanity later !

רעיון יפה ומבורך, רק בזהירות כי אולי מישהו לא יאכל בשר בשני אבל בשלישי הוא יתפוצץ על שיפודי התקווה.
השינוי האמיתי יבוא מבפנים, עם הבנה עמוקה לסבל שחווים בעלי החיים והנזק לכדוה"א, לא כטרנד חולף.
בהצלחה למיקי

27 רציתי גם את זה - ושכחתי טאובס
  • 20:27
  • 01.11.12

"In south India, a lot of people are vegetarian. But vegetarianism is no safeguard.

28 נפש בריאה בגוף בריא ותחשבו על זה  (לת) עודד
  • 20:59
  • 01.11.12

29 הצמחונים כוונותיהם טובות אבל האינפורמציה שלהם מוטעית. בשר חיוני לבריאות מיקי בן דור
  • 23:04
  • 07.11.12

השימפנזות אבותינו אוכלות בשר והאדם אכל בשר כמזון עיקרי מעל 2 מיליון שנה עד לפני זמן קצר במונחים אבולוציונים. מאות מאמרים מדעיים מעידים על כך. מערכת העיכול שלנו בנויה לעבד הרבה בשר ושומן ומעט סיבים. עודף פחמימות (צמחים) מסוכן לאנשים רבים כי הפיכתו לאנרגיה דורשת ייצור מוגבר של אינסולין. פרות שגדלות על עשב הם המזון האקולוגי ביותר שקיים. יותר חיות נהרגות בעת קציר דגנים מאשר ליצור בשר שלא לדבר על כך שהכשרת השטח ליצור דגנים פירושו השמדה טוטלית של הטבע באותו מקום. אין דבר יותר לא טבעי מטבעוני. אף צמח שאוכלים היום הוא לא טבעי אלא כולם מבוייתים ומלאים בסוכר בצורת פחמימות. עוד אינפורמציה בגוגל "מיקי בן דור" או בדף "paleo israel" בפייסבוק.

30 זה כמובן יותר טוב מכלום.צריך להפסיק לאכול בשר בכל הימים.וכמובן להפסיק לבשל למשפחה.זה קצת מגוחך.צמחוני אמיתי לא מבשל לאחרים בשר.  (לת) רנה
  • 18:07
  • 08.11.12

31 מיקי חיימוביץ' היא רועי
  • 12:42
  • 10.11.12

ללא ספק אישה מוערכת, מכובדת וטובת מראה אך לצערי היא אינה מבינה כלל בנושאי תזונה ולא יודעת שמחקרים רבים מראים כי צריכת בשר וחלבון מן החי באופן כללי חשובה מאוד לגוף ובלעדיה הגוף לא יכול להתקיים.
עם כל הכבוד להיבט המוסרי ולזיהום הסביבה, מעניין אותי האם מיקי חיימוביץ' מפסיקה להשתמש גם בחשמל, לא קונה מוצרי עץ ולא משתמשת בגז- הריי הם מסוכנים פי כמה וכמה מגידולי הבשר

32 יש אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לאכול בשר אפילו פעם אחת בשבוע!!!  (לת) מורדי
  • 17:54
  • 13.11.12

פעילות
המלצות
פרסומת