לאכול או לא לאכול || מהו כלל התזונה הקשה מכולם

לא הפרידה מקפה או מבשר, לא ההתנזרות ממתוקים וממטוגנים. יש כלל שהרבה יותר קשה להקפיד עליו במעבר לתזונה בריאה

לעתים קרובות שואלים אותי מהו הכלל הכי קשה במעבר לתפריט בריא. שואלים ומיד עונים במקומי: זה אומר שאצטרך לוותר על הקפה, זאת אומרת שנגזר עלי להתנזר ממתוקים. מישהו טוען שהכי נורא זה בלי בשר ואחר גורס שאין לתאר כמה איומים החיים בלי חביתה מטוגנת. אז מה באמת הכי קשה?

לפי דעתי הכי קשה להקפיד ללעוס לאט וביסודיות. זה נשמע, לפחות בפעם הראשונה, מגוחך. מה זה להקפיד ללעוס לאט וביסודיות לעומת הפרידה ממנעמי החיים? כל אחד יש לו מנעמים משלו ולכל אחד נדמה שבלי המנעמים האלה חייו אינם חיים. גם אני הייתי בטוחה שבלי הקפה זה לא יהיה זה. קשה מאוד להיפרד ממנו וכבר תיארתי כאן לא פעם את ייסורי הגמילה שלי, וגם של אחרים, ממנו. ועדיין, זה לא דומה לקושי לאכול לאט. יותר מזה: אחרי שנגמלים מקפה אפשר, מדי פעם, להתיר את הרסן וליהנות ממושא הגעגועים. לא קורה כלום. יש הבדל עצום בין מי שחייב קפה כדי להתעורר או כדי להתרכז או כדי להפגש עם חברים, לבין מי שפעם ב.. טועם קפה.

אותו דבר לגבי מוצרי חלב. יש הבדל עצום בין מי שניזון דרך קבע מתפריט שמורכב ממוצרי חלב לבין מי שפעם ב.. טועם גבינה משובחת. במעבר לתפריט בריא כל אחד מתנסה, בהתאם להרגליו - שלא לומר התמכרויותיו - באתגרים אחרים, כמעט כולם קשים. אבל איכשהו, לפחות בהתחלה, אף אחד לא מנחש שהכי קשה יהיה לחנך מחדש של הלסתות ואת השיניים הטוחנות. לוקח זמן עד שמבינים עד כמה מורכב התהליך הזה.

עוד לפני שמבינים כמה זה קשה, לוקח זמן להבין למה זה בכלל חשוב. העיקרון המנחה הוא שהטבע צייד את האדם ב 32 שיניים כדי שייטיב ללעוס את מזונו. בשעת הלעיסה אמורים חלקי המזון להיטחן לחלקיקים זעירים, וככל שהם זעירים יותר כן הם מתערבבים טוב יותר ברוק ומיטיבים להתעכל בקיבה ובמעיים. אלא שהתרבות שלנו אמונה על חיפזון, ולכן רבים נוהגים לבלוע במהירות בלי ללעוס או מסתפקים בלעיסה חלקית. התוצאה היא שהמזון מגיע לקיבה ולמעיים בחתיכות גדולות מדי שאינן מתעכלות כראוי, ובמקרים רבים אינן מתעכלות כלל.

מזון עמילני שלא התעכל עלול לתסוס בקיבה. על פי שיטות תזונה רבות ה'איך' (אוכלים) חשוב לא פחות מן ה'מה', ולכן, עוד לפני שנפרדים מן המאכלים האהובים-אך-מזיקים, או בו בזמן, כדאי לשפר את אופן הלעיסה. רבים וטובים גורסים כי עצם הלעיסה האטית והיסודית עשויה לרפא מחלות מעיים וכיב קיבה. לעיסה נכונה לא רק משפרת את העיכול אלא גם מגבירה את זרימת הדם ומחזקת את שרירי הלסת. גם מי שאינו סובל מבעיות עיכול יכול להבחין שכאשר לועסים לאט וביסודיות מושגת תחושה שובע אחרי כמות קטנה יותר של מזון. מי שלועס כך סובל הרבה פחות מכאבי בטן ונפיחויות.

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.

קל יותר ללעוס ביסודיות מזונות יבשים. מזונות קרים מדי או חמים מדי מקשים על הלעיסה ומזרזים אותה. ואכן, רבות משיטות התזונה הבריאה רואות באימון בלעיסה יסודית שלב בסיסי וראשון. האימון נעשה בין השאר על לחמניה יבשה, כשהיעד הוא, סליחה על הפירוט, עיסה נוזלית אחידה. ההקפדה על לעיסה אטית קשה ליישום מפני שאצל רובנו הדפוס של נגיסה-בליעה כבר מושרש. הבליעה החפוזה היא לרוב אוטומטית, ודרושים אימון יומיומי ותשומת לב מיוחדת כדי להרגיל את הלסת ללעוס את המזון עד דק. מפליא לגלות עד כמה פעולת הלעיסה אינה מובנת מאליה.

זאת ועוד: כאשר סועדים בחברה והארוחה מבוסס על מנות, מי שמתעקש על לעיסה אטית מגלה עד מהרה שהוא ממש מקל בגלגלים. כולם רוצים להמשיך הלאה, לכולם יש תוכניות ואילו הוא מזדנב מאחור ומעכב את השיירה. בעיה אחרת קיימת בארוחות שבהן לא מוגשות מנות אלא כל האוכל מונח מראש על השולחן, ומי שיתעקש על לעיסה אטית עלול למצוא את עצמו מול שולחן ריק אחרי שהספיק ללעוס רק שלוש כפות סלט. לא תמיד מספיקים לחשוב שלא נורא לא להספיק את כל האוכל. כשרואים את כולם מתנפלים ובולעים, מצטרפים לכך בלי דעת.

קשה להתרגל ללעיסה יסודית. אני יכולה להעיד כי גם עכשיו, יותר מעשור אחרי שעברתי לתפריט בריא, אני עדיין מתקשה ללעוס כמו שצריך. יכול להיות שזה גם עניין של אופי. איכשהו לעיסה איטית מתאימה יותר לאנשים מתונים ורגועים ולא למי שרוצה להספיק, להביע דיעה, לרוץ לתערוכה, להגיע לעוד מקום. גם אצלי, אחרי שנים של אימון, הכל לפעמים נשכח, כאילו הדפוסים העתיקים של אכילה מהירה עדיין חרוטים בלסתות.
ולסיום שורה של עברית: שימו לב למלה "לעיסה". כמה יפה שהשפה מדגישה את העובדה שמי שמשקיע בלעיסה הופך את מזונו ל-עיסה.

שגעת הדלעת

חג החנוכה מבליט את ההבדל בין צמחוניים מסיבות אידיאולוגיות לבין אלה שעיקר המוטיבציה שלהם היא בריאותית. אצל הראשונים חנוכה הוא חגיגה מתמשכת של מאכלים בלי בשר ודגים. בשביל האחרונים - סיוט של מאכלים מזיקים ונטולי ערך תזונתי. כדאי ללמוד מן הצמחונים והטבעונים שמעבר לים, שהפכו את חג ההודיה, הסמוך כל כך לחנוכה, לחג הדלעת, אשר דוחקת בסעודות רבות לפינה את העוף הענק. בעבר כבר שיבחתי את מעלותיה של הדלעת, אבל סביב חג ההודיה היא נוכחת במיוחד עם שלל המצאות קולינריות, שגלידה היא רק אחת מהן. הנה כמה קישורים לאתרים שלוקחים את הדלעת למקום שהיא ראויה לו:
http://tinyurl.com/dxvl2yp
http://tinyurl.com/cs7fow7
http://tinyurl.com/cpdsbaq
http://tinyurl.com/bs598yv

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 הפיתרון- בלנדר. במיוחד שייקים ירוקים.  (לת) אלון
  • 07:22
  • 30.11.12

02 אין שום דבר בריא בגישה רדיקלית ומצמצת כל כך, זה טיק עצבני במקרה הטוב והפרעת אכילה במקרה הרע  (לת) אוכל משמש הרבה פונקציות וההנאה ממנו חשובה לגוף ולנפש
  • 08:10
  • 30.11.12

03 תחי הדלעת, הלאה הדלורית!  (לת) בטטה נרגנת
  • 08:18
  • 30.11.12

04 טל-שיר מצחיקה משבוע לשבוע : )  (לת) פאתט
  • 09:04
  • 30.11.12

05 שוב היא מבלבלת את המוח עם פנטזיות השרלטנית
  • 09:12
  • 30.11.12

שמובאות מהצורך שלה להרגיש בשליטה.... וחוצמזה מי אמר שזה בריא?? זה נבדק אי פעם??

06 אורתורקסיה נרבוזה גיא רגב
  • 09:21
  • 30.11.12

האם גם ילדתכם, כמו גברת טל-שיר, סובלת מסימפטומים של אורתורקסיה נרבוזה?
שימו לב לסימנים המקדימים, קחו אותה מוקדם לטיפול, וחיסכו ממנה חיים של סבל.

07 דלעת במקום בשר? קורא תמה
  • 10:26
  • 30.11.12

מאיפה הרעיון ההזוי שבחג ההודייה תרנגול ההודו הענק פינה מקום לדלעת? אולי אצל חבריה של הכותבת.
מזכיר לי את שלושת קוראי הארץ שמתפלאים בכל בחירות על מספר המנדטים הנמוך של מרץ , כי הרי כל מכריהם הצביעו מרץ...

08 כתבה חשובה ומהנה (וטעימה). תודה שהזכרת לנו.  (לת) BlackMamba
  • 10:47
  • 30.11.12

09 "הכי קשה להקפיד ללעוס לאט וביסודיות" מיליון אחוז נכון!  (לת) נסו ותיווכחו
  • 10:49
  • 30.11.12

10 לעיסה איטית גורמת לפירוק יותר טוב של המזון מי זאת הכתבת הזו
  • 10:58
  • 30.11.12

מאיפה הכתבת למדה את זה? הכתבות שלה לא מבוססות על כלום, אין בהן הגיון פנימי והגיע הזמן שמערכת ההארץ, שהוא עיתון שמכבד את עצמו לרוב, תעביר את הכתבות האלו לעיתון אחר או לעמודים מוסתרים, בטח לא בעמוד הפתיחה של אתר הבית.
איפה דן אבן?

11 אבל בירושלים יש אחד שאומר לבלע לבלוע לא ללעוס...  (לת) אבו חומוס
  • 11:05
  • 30.11.12

12 הדתיים מחפשים משמעות לחיים דרך אל מדומיין, והכותבת מחפשת משמעות לחיים דרך הקיבה שלה.  (לת) אייל
  • 11:10
  • 30.11.12

13 למה לוותר על קפה?  (לת) מי קבע?
  • 11:32
  • 30.11.12

14 מלל צדקני טרחני וסמכותני. אי אפשר לכתוב על אכילת צמחים באופן קצת יותר אטרקטיבי?  (לת) Hercule Snuffbox
  • 12:36
  • 30.11.12

15 אני דוגלת בדעה שכל אחד מכיר את גופו ויודע מה הכי טוב לו!  (לת) אני
  • 12:46
  • 30.11.12

16 כתבה כל כך מדויקת, תגובות כל כך מאוסות.  (לת) איריס
  • 13:27
  • 30.11.12

17 מעניין ומחדש נ
  • 14:22
  • 30.11.12

כקוראה ותיקה המיישמת מה שכתוב בו , שוב למדתי מהטור משהו חדש. גם הפירוש הלשוני חדש לי. כל הכבוד רחל שאת מצליחה לרענן אחרי כל כך הרבה שנים של טור קבוע. מעבירה חומר חשוב בכתיבה פשוטה ומרתקת זו עיתנואות טובה.

18 אני לא יודעת למה, אבל באיורים של הכתבה רחל טל שיר תמיד נראית לי מרושעת...  (לת) גילי
  • 15:35
  • 30.11.12

19 נכון וזה מבה שלימד אותי סבי "תאכל כל מה שנכנס לפה אבל תלעס אותו 40 פעם בכדי שגם יצא בשלום"  (לת) פלץ, טבעוני
  • 15:48
  • 30.11.12

20 את כל כך הזויה.  (לת) אספה
  • 16:02
  • 30.11.12

21 ובשבוע הבא איך להפליץ באטיות .... מה זה השטויות האלה
  • 16:14
  • 30.11.12

מחקרים הראו שהפלצה איטית מאיטה את קצב ההתחממות הגלובלית

22 באמת כשיש אוכל כל כך חסר טעם, אין שום חשק למהר ולבלוע...  (לת) אליעזר
  • 16:44
  • 30.11.12

23 הכתבה - הארץ. התגובות - ידיעות אחרונות (או ישראל היום)  (לת) גוני
  • 17:26
  • 30.11.12

24 not true - most people still eat turky for thanksgiving in the US  (לת) shuly
  • 19:00
  • 30.11.12

25 להתייחס לביצה כמשהו לא בריא שצריך להתנזר ממנו, אבל כן לאכול לחמניות גרם לי לאבד כל אמון בכותבת.  (לת) ליאור
  • 19:15
  • 30.11.12

26 כמובן שאת צודקת אבל ,לעיסה טובה אי אפשר לעשות למזון מבושל המסקנה גם מזון מבושל לא טוב ,ורק מזון לעוס היטב יהפוך לאנרגיה במהירות  (לת) יואל
  • 20:40
  • 30.11.12

27 אנח לועס חבילת גת ממוצעת ב שומנה שעות זה בסדר?  (לת) משה
  • 21:12
  • 30.11.12

28 הטבע עשה אותי לעסנית מהירה כדי שלא יבוא נמר בזמן שאני אוכלת ל
  • 21:13
  • 30.11.12

ויטרוף אותי. את חושבת שללעוס לאט זה טבעי? תוכיחי.

29 מזוכיזם  (לת) מיקי
  • 21:25
  • 30.11.12

30 לכל מי שחושש לנסות - אני נשארת אחרונה ליד השולחן, אוכלת לאטי לאחר שהקפדתי לשים בצלחת מגוון מנות (אחרת הכול נגמר באמת). אני משלחת את כולם לדרכם: אל תשבו ותחכו לי שאסיים, אני אוכלת לאט מאוד. וזה פועל.  (לת) אכלנית אטית
  • 21:45
  • 30.11.12

31 מצחיק, ואני הייתי צריכה ללמד את עצמי לאכול יותר מהר  (לת) נעמה
  • 22:42
  • 30.11.12

32 למעט ההמלצה ללעיסה יסודית, היא שוב מקשקשת בקומקום. ממתי "תוסס" המזון בקיבה שהנה חומצית? שוב היא מקשקשת
  • 23:32
  • 30.11.12

בפעם ראשונה מזה שנים שאני מרגיש שכל חלקי הפסיפס תואמים לחלוטין; ותודה למי שעשה לי היכרות עם הפליאו (;

33 לרחל יאיראכלהמבורגר
  • 01:36
  • 01.12.12

בתור איש מכירות בתחום תעשיית רכיבי המזון, והיכרות מרובת שנים עם ענף ההסעדה, ברצוני לשבח אותך על הטורים המקצועיים והמדוייקים. כן ירבו!

34 הפתרון שלי: בשל החיפזון התמידי שאני חווה בעיסוקי, יש לי מזה כבר עוזר בעל לסתות ושיניים חזקות ופה רווי רוק סמיך שחוסך לי זמן ולועס עבורי היטב את הלאנץ' שלי.  (לת) עסוק תמידי
  • 02:19
  • 01.12.12

35 מה שוב הקטע עם הקפה דלי
  • 05:54
  • 01.12.12

כבר מזמן הוא נחשב למזון בריא.
כתבה אנכרוניסטית.

36 התלהמות של בור ד״ר נו נו נו
  • 08:36
  • 01.12.12

קיימים מחקרים רבים על הקשר שבין תזונה ובריאות והגדול והמקיף שבהם נערך על ידי אוניברסיטת אוקספורד קורנל והאקדמיה הסינית לרפואה מונעת ( קרוי גם ״מחקר סין״ ) ומוכיח חד משמעית רבות מטענותיה של גברת טל שיר. במחקר מצוטטים גם מאות מחקרים נוספים בהקשר זה. ממליץ לך לצאת מהבועה הדוגמטית צרת המוחין והזחוחה שלך, ומי יודע, אולי עוד תלמד משהו

37 הכי קשה לבלוע  (לת) אורחת
  • 09:55
  • 01.12.12

38 הרבה יותר סקסי לבלוע מאשר ללעוס;)  (לת) דודו
  • 13:12
  • 01.12.12

39 התחלתי לאמץ - זה אכן עוזר. כל רעיון שעוזר - מבורך, והטיפ שלך אכן עוזר.  (לת) רעיון טוב - תודה
  • 13:29
  • 01.12.12

40 "מזון עמילני שלא התעכל עלול לתסוס בקיבה" - אפשר הוכחה? םלי
  • 15:34
  • 01.12.12

טיעון ששמעתי פעמים רבות, אפשר הסבר? תסיסה זה תהליך פירוק ע"י חד-תאיים כמו חיידקים ופטריות, זה מה שקורה בקיבה?

41 תמשיכו לבלוס המבורגר בשלוש טלי
  • 19:02
  • 01.12.12

דקות ולאחר מכן לסבול ממיחושי, כאבי בטן עצירויות וכדומה. העיקר שרחל טל-שיר "מעצבנת" אתכם.

אני רואה אנשים טורפים במסעדות, זוללים בארוחות משפחתיות, מעמיסים בלי לחשוב. וכשמישהו בא ואומר להם- רגע, אולי תחשבו על מה שאתם מכניסים לפה הם מתעצבנים כל כך.

42 מה מבינים אוכלי הנבלות באכילה נכונה ,מוחות עקומים ,  (לת) אחד
  • 21:41
  • 01.12.12

43 למה לוותר על קפה הרי קפה טוב לבריאות למרות אי אלו אמונות טפלות איל מ
  • 23:28
  • 01.12.12

ומי שחושב אחרת שיועיל להביא מחקר מהשנים האחרונות שתומך בדעתו

44 מבחינה לשונית, אין שום קשר בין לעיסה לבין עיסה. הדמיון מקרי בלבד. אבשלום קור
  • 08:31
  • 02.12.12

במדעים אחרים אני לא מבין, אבל בתחום הזה טעית.

45 3 הסתייגויות. spoil-sport
  • 09:53
  • 02.12.12

1) להשאיר זמן כלשהו בין לעיסת ארוחת הבוקר לתחילת הלעיסה של ארוחת הצהרים. 2)לעיסה מתמשכת עלולה לקלקל את השיניים ולגרום חו"ח לנסיגת החניכיים. 3) ההתרכזות בלעיסה מסיחה את הדעת ופוגמת בהנאה שבאכילה.

  •   ההסתייגויות שלך לא מבוססות בעליל!!! קטי
    • 10:37
    • 07.12.12

    איך שום הוכחה מדעית שלעיסה ממושכת עלולה לגרום לנסיגת חניכיים, אם כבר צחצוח אגרסיבי, תורשה, הזנחה וכו
    למה צריך להתרכז בלעיסה ואיך איך בדיוק פוגמת בהנאה??? וזה שהבטן מתנפחת לאחר אכילה זה לא פוגם בהנאה???
    אפילו הרמב"ם מגדולי הרופאים שם דגש על לעיסה, ואמר שיש ללעוס את המזון לפי כמות השיניים בפה!

פעילות
המלצות
פרסומת