מיהו צמחוני? לא מי שחשבתם

האם מי שנמנע מבשר ועופות אבל אוכל את מוצריהם הוא צמחוני יותר ממי שאוכל מעט בשר ודגים אבל מרבה בפירות וירקות? ומהו בעייתי בבישול טבעוני? וגם: מתכון לעוגת דלורית

השאלה מיהו בעצם צמחוני מעסיקה הרבה דיונים, ויכוחים, מאמרים וגם שיחות ברזייה. מצדדי ההגדרה הרווחת סבורים כי צמחוני הוא מי שמתנזר מבשר, רצוי גם מדגים. לפי השקפתם, הרבה יותר אתי, רחמני, אקולוגי וגם בריאותי לאכול ביצים ולא עופות, מוצרי חלב ולא סטייק, חביתה בשמנת ולא דגים. התפישה הזאת מבוססת בעיקרה על ערכים שלפיהם בעלי החיים המיועדים לשחיטה חווים התעללות, ואחריה המתה, בעוד אלה שמספקים ביצים וחלב רועים בנחת, מנקרים בכיף ובכלל מעבירים את החיים בסבבה.

זאת ועוד: לפי התפישה הזאת, גם מבחינה בריאותית בשר הוא מוצר שאת צריכתו רצוי להגביל ואילו מוצרי חלב וביצים אפשר לצרוך בלי הפסקה, במרקמים שונים, באינספור טעמים, וגם להלעיט בהם ילדים ותינוקות.

אלא שהתפישה הזאת התערערה וטולטלה בעשורים האחרונים, ובהדרגה מתרבים הקולות, המגובים בעדויות, שלפיהם תעשיית החלב והביצים לא פחות אכזרית מתעשיית הבשר. התרבו גם החוקרים, לא כולם שרלטנים, שסבורים כי התפריט המערבי מפריז בצריכת מוצרי חלב וביצים וכי הללו גורמים נזק בריאותי.

איור: עמוס בידרמן
איור: עמוס בידרמן.

מסעדת "ונילה בלק" בלונדון עשויה להמחיש היטב את הגרסה הראשונה לצמחונות. זוהי מסעדה צמחונית שנוסדה ב 2004 ביורק ונדדה ללונדון ב 2008, ומיצבה את עצמה כחדשנית ומתוחכמת. היא מציעה מנות יצירתיות גדושות בביצים וגבינות: חביצה מביצי ברווז; פנקוטה חמה של אגוזי מלך עם כופתאות עשויות מגבינת סטילטון כחולה; גלידת גבינת ברי עם קרמבל של סמבוק שחור ואגוזי לוז; ביצי ברווז בבישול ארוך עם גבינת קממבר מעושנת; מילפיי של גבינת עיזים וכרובית; מקרון גבינת עזים וליקריץ; עוגת גבינה וחמאת בוטנים. מעט מאוד ירקות ופירות יש ב"ונילה בלק" וגם הקטניות והדגנים המלאים מוצעים, אם בכלל, במשורה.

מה לעזאזל כל כך צמחוני בביצים ובמוצרי חלב? כלום. לכן התפריט של "ונילה בלק" מעורר ביתר שאת את השאלה אם די בקציפות אווריריות - שהמסעדה משופעת בהן, ובהמלצות מטובי המדריכים - היא מתהדרת בהרבה כאלה, כדי לשכנע שהמסעדה הזאת ודומותיה טובות לזכויות בעלי החיים או לבריאות האדם.

לא צריך לנסוע עד לונדון כדי לחוות את הסוג הזה של צמחונות. גם במסעדות צמחוניות בארץ וגם בבתיהם של צמחונים מן השורה מתעורר לא אחת הרושם כי תבשילים מוקרמים בגבינה ויצירות שמלהטטות בביצים הן עיקר הבסיס הצמחוני של התפריט.

"ונילה בלק" ודומותיה ממחישות היטב עד כמה מנותקת ואפילו בלתי אחראית יכולה להיות התפישה שמגדירה כצמחוני כל מי שמתנזר מבשר, ומתירה זלילה מסביב לשעון של מאכלי ביצים ומוצרי חלב. קשה להבין איך מי שמתנזרים מבשר בגלל הזדהות עם סבלם של בעלי החיים, מצליחים להישאר שווי נפש מול הזוועות המתועדות במשקי החלב והביצים.

בחינה מחודשת ומחודדת של הגדרת הצמחונות, תוך הבאה בחשבון של המציאות העכשווית במשקי החלב והביצים, ובחינת הקשר המוכח בין צריכת מוצרים מן החי לבין נזקים בריאותיים, מעלה את הצורך הדחוף לעדכן את הגדרת הצמחונות ולהתאים אותה לרוח הזמן ולשינויים.

לכן, מה שעשוי להועיל גם לשלום כדור הארץ, גם לבריאות בני האדם וגם לזכויות בעלי החיים, הוא שינוי גורף בהגדרה הישנה והשגורה לצמחונות והחלפת המדד האיכותי בכמותי. לפי הרעיון הזה, מה שמשנה הוא לא מה אוכלים אלא כמה אוכלים. לפי המדד הכמותי שאני מציעה, מי שלפחות 85% מהתפריט שלהם מבוסס על הצומח, הם צמחוניים. מה שהם אוכלים ב 15% הנותרים הוא עניינם הפרטי. מי שרוצה יאכל ג'אנק פוד, מי שמעדיף יאכל דגים או עוף או סטייק. גם ביצים, גם מוצרי חלב.

כי בעיני בכלל לא משנה - לא מבחינה בריאותית, לא מבחינה אקולוגית ולא מבחינת זכויות בעלי החיים - מה אוכלים כל זמן שלפחות 85% מהתפריט מבוססים על פירות וירקות. לכן מסעדות בארץ ובעולם, עממיות או מכוכבות, שאינן מבוססות על פירות וירקות אלא על מאכלים מתוחכמים או מוקרמים במוצרי חלב וביצים, הן לגבי לא יותר כשרות או מומלצות או בריאות מאשר מסעדות דגים או סטייקיות. כל זה נכון גם, לפחות מהבחינה הבריאותית - וכאן אני ממש מסתכנת - למסעדות טבעוניות שמסורות בכל לבן לזכויות בעלי החיים אבל מפחיתות מחשיבות בריאות האדם ולכן מטגנות וממתיקות את מאכליהן אפילו יותר ממסעדות רגילות.

לכן, בחירה ב 85% מן הצומח היא התחייבות ממשית גם לזכויות בעלי החיים, גם לשלום כדור הארץ וגם לבריאות הפרטית. נכון ש 100% מן הצומח זה עוד יותר טוב, אבל זוהי גזירה שרוב הציבור אינו יכול לעמוד בה.

בשבילי, בגלל הבריאות ובגלל בעלי החיים, גם בגלל הדאגה לשלום כדור הארץ, מי שאוכל פעם בשבוע דג, או אפילו סטייק, הוא הרבה יותר צמחוני ממי שאוכל בלי הפסקה ביצים ומוצרי חלב.

 

עוגת דלורית בריאותית

המתכון הוא של נעמי סער-חכם, והיא מציינת כי העוגה אינה יצירה מקורית שלה אלא גרסה יותר בריאותית של מתכון שיצרה הילה קריב. מעניין להשוות את העוגה הזאת עם המתכון המקורי ולהיווכח כמה פשוט וקל להפוך עוגה מטעימה לקצת יותר בריאה וטעימה. העיסה מספיקה לשתי תבניות בינוניות וגם ילדים אוהבים אותה.

צריך: תוכן של דלורית בינונית אחת, אפויה בחום 180 מעלות בתנור, עד שהקליפה משחימה. מומלץ להניח גם כלי עם מעט מים כדי שהיא לא תתייבש מדי. מניחים לדלורית האפויה להתקרר מחוץ לתנור, חוצים אותה, מנקים את הגרעינים ובעזרת כף מפרידים את התוכן מהקליפה.

כוס גרעיני דלעת
שלוש כוסות קמח מלא וחצי כוס קמח חומוס
שתי כוסות סוכר חום
כוס שמן קנולה
ארבע ביצים
כוס יוגורט לבן
שקית אבקת אפייה
כפית סודה לשתייה
כפית וחצי קינמון
כפית וחצי מלח

הכנה: לתנור שעדיין חם מאפיית הדלורית מכניסים כוס גרעיני דלעת לרבע שעה כדי לקלות אותם קצת. אחר כך טוחנים את רובם לפירורים ומשאירים שתי כפות גדושות בצד כדי שיהיה אפשר לקשט מלמעלה. אם העוגה מיועדת לילדים קטנים טוחנים את כל הגרעינים.

ערבוב יבש: מערבבים את כל הקמח (כדאי לנפות ולאוורר דרך מסננת) עם אבקת האפייה, סודה לשתייה, קינמון ומלח, יחד עם פירורי גרעיני הדלעת הקלויים.

ערבוב רטוב: מערבבים טוב את השמן עם הסוכר עד שנוצרת תערובת נקייה והסוכר נמס בתוכה. מוסיפים את מחית הדלעת המצוננת (בערך שתי כוסות) ואת ארבע הביצים, אחת אחת, ובין לבין מערבבים טוב, עד שהתערובת חלקה לגמרי.

עכשיו מרכיבים את הכל: מכניסים לתערובת הרטובה חצי מהתערובת היבשה ומערבבים, ואז חצי יוגורט, ושוב חצי מהיבשה ולסיום חצי יוגורט, וממשיכים לערבב עד שהתערובת חלקה לגמרי. משמנים שתי תבניות ומחלקים את התערובת ביניהן. העוגה בהחלט תופחת ולכן צריך לשמור לה מספיק מקום לעלות. מכניסים לתנור ב 160 מעלות בערך למשך שעה או עד שקיסם הבדיקה יוצא יבש. מגישים את העוגה מקוררת ולא חמה, כדי להרגיש את טעמה המתוק.

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 מי שאוכל מוצרי בע"ח ללא הפסקה הוא לא צמחוני  (לת) זה סוג של טיוח
  • 14:24
  • 09.01.13

02 בואי לא נקרא לאי אכילת בשר בשמות. אכילת חיות
  • 14:34
  • 09.01.13

אני נמנעת מבשר כי זה מגעיל אותי, ומרבה באכילת תוצרת הלול והרפת כי זה ממלא חסרים וטעים כהשלמת מזון לפירות וירקות שהם 80 אחוז ממזוני. צמחונות או לא - זה פחות חשוב..

03 אבל למה אחרי מאמר כזה להכניס מתכון שכולל בתוכו ביצים ויוגורט? :(  (לת) אורלי
  • 14:37
  • 09.01.13

04 לא הבנתי. יוצא קצפך על מסעדות שמשתמשות בביצים וחלב ואת מפרסמת מתכון כזה?  (לת) עין לציון
  • 14:37
  • 09.01.13

05 אז הכל מסתכם בסוף ל"מי יותר..." יאמי
  • 14:42
  • 09.01.13

כרגיל
אתם משווים מי יותר צמחוני,
החברה מהמשרד ממול למיד יש אייפד יותר חדש,
בנות מתחרות מי יותר רזה עד אנורקסיה
ובנים למי יש ### יותר גדול....
בסוף הכל מסתכם בזה... מי יותר "גבר גבר" ומי יותר "סגפן סגפן"...
אויש, תנוחו...

06 מה זה 85%? לפי קלוריות, משקל, נפח, כמות בצלחת ???  (לת) א
  • 14:45
  • 09.01.13

07 מאמר שמערבב שני דברים נפרדים. צמחונות היא גם דיאטה וגם תפיסה מוסרית אודי
  • 14:46
  • 09.01.13

מהבחינה התזונתית-בריאותית, אכן תפריט שמבוסס ברובו הגדול על הצומח ראוי להיקרא צמחוני, או צמחוני-ברובו.
אבל מהבחינה המוסרית אין הבדל מהותי בין צ'יפס מטוגן לסלט אבוקדו. בשני המקרים אין מדובר בניצול בעלי חיים או בהתעללות. לכן יש להבדיל בין שני הפרמטרים ואי אפשר, כפי שמנסה הכותבת לעשות, למדוד את שניהם כאילו היו זהים.

08 כל צמחוני\טבעוני בסופו של עניין יהיה אנמי קוקו
  • 14:47
  • 09.01.13

ואף יותר גרוע

09 איך אפשר לגנות מוצרי חלב וביצים ואז לתת מתכון המבוסס עליהם? גילה
  • 14:48
  • 09.01.13

כאילו, דא?
הסכמתי עם כל מילה עד הפסקה האחרונה ואז- מתכון עם 4 ביצים וכוס יוגורט. יופי נחמה.
חסרות עוגות טבעוניות?

10 15%?מבחינה בריאותית דווקא לפי החוקרים המובילים בתחום כמו ד"ר קולין קמפבל וד"ר אסלסטין כמות החלבון מהחי המומלצת היא 5% בלבד! אבל סך הכל אני מאוד מסכימה עם הגישה שלך, חלב מסוכן יותר בריאותית אפילו מבשר אדום וההתאכזרות בלולי המטילות אכזרית כמו ואף יותר תמעשיית בשר העוף . וכל תעשיית המזון מהחי אחראית לשואה האקולוגית הגדולה ביותר שידע העולם!  (לת) רוני
  • 14:48
  • 09.01.13

11 איך אחרי החלק הראשון מופיע מתכון עם ביצים, יוגורט, סוכר ומלח? עובר אורח
  • 14:53
  • 09.01.13

האם זו ציניות, לתת מיד אחרי הנאום חוצב הלהבות נגד ביצים וחלב מתכון שמכיל ביצים, יוגורט ותוספות לא בריאות כגון סוכר ומלח?

12 מה הטעם בתחרות המטופשת מי יותר צמחוני ממי? לס
  • 15:06
  • 09.01.13

זה נשמע יותר כמו מסע שכנוע עצמי של המחברת שזה בסדר לאכול מדי פעם סטייק או דג. זה לא.
בלי לחלק ציונים מי מוסרי יותר ומי צמחוני יותר - השוואה מטופשת ומיותרת למדי לטעמי - אין ספק שכל ניצול של בעלי חיים הוא פסול, ואין ספק שלא כל ניצול הוא רע באותה מידה. ודאי שבתעשיית הבשר בה הורגים בעלי חיים וחושפים אותם לסבל רב, היא חמורה יותר מתעשיית החלב, אשר גם בה נפגעים בעלי חיים לא מעט.
לכן כל מי שחושב להיות אדם מוסרי יותר ורוצה לעשות את הדבר הנכון, חייב לעשות כמיטב יכולתו לצמצם צריכה של מוצרים מן החי, ובעיקר בתעשייות היותר פוגעניות.
את התחרות והחבטות בשאלה מי יכול "להתהדר" בתואר "צמחוני" - אני משאיר לאלה שעושים את זה כדי להתהדר באותו תואר. לא איכפת לי מי קורה לעצמו צמחוני ומי לא. כן איכפת לי מי שרגיש לסבל ועושה ככל האפשר על מנת לצמצם את הפגיעה בבעלי החיים.

13 אין קשר להייחסות לבעלי החיים, השאלה היא אם הורגים אותם או לא לצורך מאכל. מיגל
  • 15:07
  • 09.01.13

אני לא מכיר צמחוני שבודק אם מגדל הירקות התעלל בחמור המשמש אותו לעבודה.
גם לא אם מתעלל בפועלים שעושים את העבודה.

14 כל כך צודקת  (לת) עידו
  • 15:07
  • 09.01.13

15 עוגת אג'נדה: כוס טבעונות 2 כוסות בורות, חצי כפית עקיצות, 3 כפיות לכלוכים על אחרים, שורש תיסכול.  (לת) לערבב ולהגיש
  • 15:11
  • 09.01.13

16 על ההבדל בין אכילת ביצים לבשר אסף
  • 15:14
  • 09.01.13

מזכיר לי את הבדיחה על התרנגולת שפוגשת חזיר ואומרת לו שהיא חשבה לפתוח מסעדת של BACON AND EGGS. החזיר אומר לא תודה - אני אהיה מחויב, את רק מעורבת.
אבל ברצינות - נראה לי יותר מוסרי לאכול בייצה שתרנגולת הטילה, מסטייק שפרה נשחטה בשבילו.

17 אחד המאמרים רן
  • 15:23
  • 09.01.13

מאמר מלא שכל וטעם, נכנס לפנתאון!

18 2 תהיות דנה
  • 15:23
  • 09.01.13

1. ״מי שאוכל דג,ואפילו סטייק״- למה? כי דגים מרגישים פחות כאב 2. קצת אירוני לשים בסוף מתכון עם 4 ביצים..

19 מספיק עם הניג'וס שלך אוכלת שפויה
  • 15:23
  • 09.01.13

כל יום צריך להתקל בקשקושים האלה - מה מסוכן, מה אסור, מי קדוש ומי טורף נבלות? תורידו כבר את הנודניקית הצלבנית הזאת. את מי מענינות האמונות הטפלות והדעות הפרטיות שלה?

20 מחקרים בתחום המזון הם כמו מחקרים בתחום הדת- כמעט תמיד החוקר בא מראש עם אדג'נדה, ומשתמש בנתונים להוכיח- ולא לבחון - את השערתו. סתם קקר
  • 15:29
  • 09.01.13

זה נכון גם למחקרים שמצדדים באכילת בשר (ממומנים ע"י התעשיה) וגם כאלו שמטיפים לצמחונות (ונעשים ע"י חוקרים עם אידאולוגיה)

21 צבועה רביב
  • 15:30
  • 09.01.13

מטיפה לאנשים להפחית בביצים ומוצרי חלב, ואז מפרסמת מתכון לעוגה "בריאה" שמכילה ביצים ויוגורט.. את לא חושבת שזה קצת להחזיק משני צידי החבל?

חסרים מתכונים לעוגות טבעוניות שמתבססות על פירות? מה שמצחיק כאן שהעוגה הזאת גם דלה מאוד ברכיבים תזונתיים...

22 השאלה היא אם מי שאוכל כיכר לחם והורג עכבר וחפרפרת בשדה הוא יפה נפש צבוע חקלאי רוצח עכברים
  • 15:37
  • 09.01.13

רק אנורקסיה היא טבעונות אמיתית.

23 חצי צביעות גל
  • 15:37
  • 09.01.13

כמי שנחשף לנושא הטבעונות (אחותי טבעונית), אני יכול לומר שישנה לא מעט צביעות בטיעון הבריאותי של הטבעונות; הרי גם מי שצורך כמויות גדולות של שמן, מלח, סוכר, פחמימות, אלכוהול, מזון מטוגן מהצומח, מאפים על בסיס מרגרינה, שומן טרנס ומאפים ייחשב לטבעוני, אולם לפי כל קנה מידה לא ייחשב כמי שאוכל באופן בריא. יתרה מכך - הטבעונות אינה יוצאת נגד עישון, סמים כלשהם או אלכוהול.
הטיעון היחיד שיכול לבוא בחשבון הוא הטיעון המוסרי - אל לנו להתאכזר לבעלי חיים, לא ע"י אכילתם ולא ע"י שימוש בתוצרתם.

24 גברתי, איך בדיוק הגעת לחישוב של ה- 85% שלך? tivoni
  • 15:50
  • 09.01.13

האם כדור הארץ שלנו יכול לעמוד בכלל ב 9 מיליארד אנשים שצורכים רק (!) 15% מוצרים מן החי...אני לא בטוח.

25 די כבר עם ההטפות הללו! צמחונית לשעבר
  • 15:51
  • 09.01.13

"הקשר המוכח בין צריכת מוצרים מן החי ונזקים בריאותיים", מדויק להחליט מי צריך לקרוא מאמרים מדעיים כאשר רחל טלשיר יודעת את כל התשובות.
מה עם הקשר בין צמחונות לנזקים בריאותיים כמו אנמיה? חסרים בחומצה פולית או בויטמין B12. מחקרים רבים מדברים על קורלצייות וכל מי שיש לו קצת שכל בראש יודע שעל סמך זה אי אפשר להניח הנחות על מנגנון שלפיו מי שצורך בשר, ביצים, חלב לא משנה באיזה מידה יסבול בהכרח מנזקים בריאותיים או להפך. את יכולה לתת את הנימוקים המוסריים שלך לאי אכילת בשר אבל אנא תחסכי מאיתנו את האמתלה שאנחנו כבני אדם אמורים להיות צמחוניים על פי טבע.

26 החלוקה שלך לא מדוייקת רונה
  • 15:51
  • 09.01.13

והעניין הוא לא שחור ולבן. את מנסה לנכס את המילה צמחוני ולהפוך את הצמחונים לטבעונים פלוס. למה? ומה לגבי אנשים שמקפידים לאכול מוצרי חלב וביצים אורגניים ומגידול חופשי? את מתלוננת על המסעדה הלונדונית, אבל האם ידעת שבבריטניה אין יותר כלובי סוללה, ושרובם המוחלט של הלולים שם (אם לא כולם) הם ללא כלובים?

אני באמת מעריכה את הלהט שלך ואת הרצון לתרום ולשנות, אבל לפעמים את יוצאת יותר מדי מסיונרית, ונראית כמישהי שמעוניינת להעביר אג'נדה נוקשה, שרק תרחיק אנשים מהצמחונות ומהטבעונות. זה בדיוק כמו צפי סער, שמצליחה לפעמים לקחת נושאים כ"כ ראויים וחשובים ולמסמס אותם בטיעונים מופרכים ודמגוגיות זולות. ע"ע ההצעה שלה שבמקום שיימנעו מגאולה אבן להעביר את משדר הבחירות, גדעון סער יתפטר.

לא חבל?

27 אני צמחוני טבעוני
  • 15:58
  • 09.01.13

אף פעם לא אהבתי את המילה "טבעוני" . חוץ מזה שהמילה "טבע" כוללת בתוכה את הכל ובעצם לא אומרת כלום, האסוציאציה היא של מישהו שחי בטבע, הולך יחף וכו. כפי שאמרת, אין שום צמחי בביצה או בחלב, ובעצם נראה לי שאנשים שחסים על חיי חיות האדמה מקבלים את ה"תואר" "צמחוני" כי ההקרבה שלהם באמת ראויה לציון. המילה פשוט לא מתאימה.. חוץ מזה הרעיון של 85% מוצא חן בעני.

28 כל אחד יקבע לעצמו ודעת טובה בדיוק כמו האחרות איל
  • 16:09
  • 09.01.13

למה את חושב שמי שצימחוני אוכל ביצים ומוצרי חלב ללא הבחנה ?
יש כאילו שקונים ביצי חופש ו/או אורגניות כדי לצמצם את הפגיע בחיות.
תלכי לבארותיים לראות כיצד התרנגולות גדלות ותראי את ההבדל.

לגבי מוצרי חלב, נכון לא בריא לאכול הרבה והכן יש צורך לצמצם בעיקר מוצרי חלב מחלב פרה.
יש כאילו שיבחרו להיות לגמרי טיבעוניים ויש כאילו שפשוט מצמצמים.

ויש עוד סיבה שאת בטח לא מודעת לה שיש אנשים שלא רוצים להכניס לגוף חיות מתות. כי זה מכניס אנרגיה של חיה מתה.

29 אני רק שאלה צמחוני (לא טבעוני)
  • 16:12
  • 09.01.13

מה זאת אומרת 85%? מנפח המזון (אני מגיע לזה)? מהקלוריות שאני צורך (אין מצב - ניסיתי 50% ולא הלך). עוד דבר: מה עם דגנים, חלב סויה וכו' - האם זה נחשב מזון צמחי או ג'נק פוד?

30 מסכים אבל דרור
  • 16:21
  • 09.01.13

אני מסכים לחלוטין עם הגישה, ואכן נוהג לפיה (בלי לחשוב יותר מדי אם זה מגדיר אותי כצמחוני, טבעוני, חצימחוני, משוגע בריאות או סתם גרגרן) אבל "מתרבים הקולות ש..." הוא ביטוי שווה ערך ל"כולם יודעים ש". למה הגברת נמנעת לבצע מחקר מינמאלי ולתת הפניות?

31 כתבה מדוייקת! טבעונית
  • 16:28
  • 09.01.13

אני מגדירה עצמי טבעונית, למרות שפעם בכמה שבועות, אני כן אוכלת מעט בשר. בעיקר כי אני סובלת מאנמיה.
מוצרי חלב - לא נוגעת...

32 מעט בשר ומוצרים מהחי ותפריט שרובו מהצומח הוא המומלץ על ידי התזונאים ממילא אורניה מצויה
  • 16:36
  • 09.01.13

יצא המרצע מן השק. מה שמטריד את הצמחונים אינו הנושא הבריאותי אלא צער בעלי חיים. מתברר שגידול תעשייתי של בקר ועופות ליצור חלב וביצים אינו הומני יותר מגידולם לשחיטה. האמת היא שניתן לשפר את איכות חייהם של חיות המשק, להוציא את הבקר למרעה, להשאיר את העגל בחברת אמו תקופה מסוימת, לאפשר לתרנגולות לנקר על הקרקע, לא לכלוא אותן בסוללות צפופות, וגם לאמץ שיטות המתה הומניות יותר מהשחיטה הכשרה. כל אלו מייקרים את המוצר. במדינות אחדות באירופה הצרכן יכול לבחור לשלם יותר כדי להשקיט את מצפונו עבור מוצרי חלב, ביצים ובשר ממשקים שמקפידים על רווחת בעלי החיים.
ועוד הערה קטנונית: כדי להפיק את הביצים היקרות מפז של נקבת דג החידקן, שמהן מיוצר הקוויאר, יש להרוג אותה.

33 למי אכפת, לעזאזל?  (לת) אתם שרוטים
  • 16:38
  • 09.01.13

34 סובלת מאידיוטיזם קל עד בינוני את
  • 16:39
  • 09.01.13

מצאת לך צידוק לאכילת גויות של בעלי חיים

35 גאוני. נשאר רק להגדיר 85% ממה - מהמשקל? מהנפח? ממספר המנות? מהקלוריות? כולל מים? ושלום על ישראל  (לת) איזו נאיביות
  • 16:42
  • 09.01.13

36 לגיור צמחוני בקליק הקש כוכבית.  (לת) פטם .
  • 16:43
  • 09.01.13

37 האם מסעדת האחים ז'וז'ו באשדוד היא טבעונאית, צמחונית או טבעונית? טבעונאי
  • 16:45
  • 09.01.13

בונילה בלק לא הייתי, מה לעשות, אין כסף לנסוע עד לונדון, אבל במסעדת האחים ז'וז'ו באשדוד הייתי ואני מבקש את חוות דעתך, האם זו מסעדה טבעונאית, צמחונית או טבעונית. אם אין לך זמן או ז'וז'ו לא מספיק פלצני בשבילך, אז מה דעתך המלומדת על מזנון הפלאפל בגדרה?

38 לונדון אייל
  • 16:45
  • 09.01.13

יורקלונדוני ורק! המסעדה היתה קודם ביורק, לא ניו-יורק! והיא אכן צמחונית ולא טבעונית, אך מצוינת ויש גם מנות מבוססי ירקות כמו מנת שורש הסלרי ועוד. ויש הבדל ידוע בין צמחונות לטבעונות.

39 למה 85% ולא 80% ???  (לת) אני רק שאלה
  • 16:48
  • 09.01.13

40 פשוט שטיפת מוח לא נכונה. אם אוכלים בייצים אורניות מתרנגולות המסתובבות חופשי ומטופלות, אין כל בעיה. מי שחושב שחלב פרה לא בריא שלא יאכל אבל שלא יגיד שמי שכן אוכל אינו צמחוני ועושה אותו נזק כמו מי שאוכל גוויות של בקר חזיר או טלה. הבסיס הוא אי ניצול בעל החי- אבל ניתן לאכול את מוצריו בתנאי שלא מענים אותו לשם כך ובתנאי שזה בכמות סבירה. את גווייתו לא צריך לאכול אפילו במשורה, כי רק כך מעודדים את המשך הגידול לצורך "בשר" ועוד.  (לת) עדה רבון
  • 16:52
  • 09.01.13

41 בעיני זאת בדיוק הגישה המאוזנת וההגיונית ביותר!  (לת) סיון
  • 16:56
  • 09.01.13

42 אוי טרחנים!!! העולם עדיין כ"כ רחוק מלהיות צמחוני ואתם מבקרים את הצמחונים??? אורסולה
  • 16:59
  • 09.01.13

זה משול בעיני לאדם שנותן תרומה נדיבה, שהיא אינה מובנת מאליה כלל עבורו ומבקרים אותו על גודל התרומה. אני צמחונית כבר 5 שנים. אוכלת ביצי חופש ומוצרי חלב. האם הטהרנים הנמנעים מאכילת ביצים ומוצרי חלב נמנעים גם מניצול של כח עבודה זול ממדינות עולם שלישי העובדים בתנאי עבדות? האם צורכים מוצרים מסין? בגדים שיובאו מהודו? נעלים (לא מעור) שיוצרו תחת תנאי עבודה מחפירים תוך ניצול ילדים קטנים. יש אינסוף דוגמאות מהסוג הזה...הפיכה לצמחונים היא צעד עצום שיש לברך עליו ולא לבקר את הצמחונים.

43 הגיע באמת הזמן שמישהו יכתוב על זה כמו שצריך. אזוב שבקיר
  • 17:00
  • 09.01.13

הצביעות של צמחונים שחוגגים על חלב-פרות וביצים תעשייתיות הינו לא פחות ממחליא. רוב הסבל דווקא נגרם בתעשיית החלב והביצים - ולא בתעשיית הבשר, שם החיות עוברות יחסית חיים "שקטים", לא פעם המרעה של ממש (רמת הגולן, הרי מנשה). פרה חולבת או תרנגולת מטילה עוברות סבל מתמשך כל חייהן.

44 הראת חוסר הבנה וחוסר סובלנות גורפת ל"מה זה צמחוני". קרניבור
  • 17:02
  • 09.01.13

בתרבות שלנו, צמחוני הוא אחד שנמנע מאכילת בשר כאשר סיבותיו אינן חלק מן ההגדרה. הנסיון שלך לכפות את דיעותיך על סיבות לא ידועות ובכך לשפוט את כל הצמחונים באשר הם מרחיק כל רצון מלקרוא את המשך הכתבה שמבוססת ומתבוססת באותו כשל לוגי.
אני מניח שיש לא מעט צמחונים שהמניעים שלהם נעים בין חוסר רצון להיות שותף לרצח חיות, אבל בלי בעיה עם סבלן (כמו מי שמתנגד לעונש מוות אבל בעד מאסר בצינוק) ועד מי שפשוט חווה חלחלה מהרעיון לאכול בשר של חיה. לא לכולם יש מניע מצפוני, וגם לאילו שיש מניע מצפוני - לא לכולם יש את אותו מניע מצפוני.

45 תתביישו לכם. מספיק עם הזלילה מסביב לשעון של ביצים וגבינה. אתם לא תספרו לי שאתם צמחונים. רק ירקות ופירות, וגם זה במשורה, והכי חשוב: ל-ל-ע-ו-ס ל-א-ט.  (לת) המסכם
  • 17:04
  • 09.01.13

46 15% ממה שאתה אוכל הוא עניינך הפרטי. היתר -- עניינה של גברת רחל טל שיר.  (לת) מאירי
  • 17:07
  • 09.01.13

47 דתות אף פעם לא מתות. הן רק מתחלפות  (לת) א
  • 17:07
  • 09.01.13

48 דרך האמצע רבקה, רחובות
  • 17:09
  • 09.01.13

אני מציעה שלא להכנס להגדרות מדויקות מיהו צמחוני כי זה תמיד יעורר ויכוח. במקום יש להמליץ לכולם להפחית בצריכת מזון שמקורו מהחי ולהגדיל את הצריכה של פירות וירקות, לטובת הבריאות וכדור הארץ. ככה אני ומשפחתי נוהגים כבר זמן מה.

49 אוי ואבוי! 4 ביצים בעוגת הדלורית! זה ממש לא צמחוני, וגם קרעת לתרנגולות את התחת!  (לת) גרבר
  • 17:10
  • 09.01.13

50 אז להיות טבעוני זה לא טוב בגלל שבמסעדות שמים הרבה סוכר ומתגנים הרבה? דן
  • 17:15
  • 09.01.13

נכון, שכחתי... טבעונים יכולים לאכול רק במסעדות.

ויש מסעדות טבעוניות שלא מגישות גאנ'ק, לידיעתך.

51 עוד פעם ?, איך אפשר להמשיך לקרוא מאמר נטול ידע שכזה? - חלב ולא בקר, ביצים ולא עוף, קוויאר ולא דגים? (באמת שחררתם את זה לדפוס?!) קוויאר כולל הריגת הדג ברובם המוחלט של המקרים. אין עורך מדעי?, אין וויקיפדיה לכותבת?  (לת) יוני
  • 17:18
  • 09.01.13

52 בואי נגיד ש100% מהזמן זה עניינם הפרטי של אנשים מה הם אוכלים. מי שיש לו שכל ומצפון יעשה טוב עם זה, ומי שלא, לא.  (לת) טבעוני
  • 17:21
  • 09.01.13

53 צמחונות והגדרתה חקרנית
  • 17:22
  • 09.01.13

א. ההגדרות של צמחוני אינן רלבנטיות בכלל לשום מטרה שהיא .
ב. מי שנמנע מבשר עופות דגים מוצרי חלב וביצים עושה זאת למען בריאותו .
ג. שאלה : מי שנמנע מחלב יימנע גם מבשר ? התשובה היא לא .אותו הדבר לגבי ביצים : מי שנמנע מביצים יימנע גם מעופות ?
ד. האכזריות בגידול ובתנאי המחיה של בעלי החיים בין אם אוכלים אותם ובין אם אוכלים את מוצריהם או את מה שהם מספקים לנו - היא בלתי מוצדקת , אסור שתתקיים , אסור והשלים איתה .
ה.מי שאוכל מוצרים אורגניים למשל ביצים אורגניות מן הראוי שיבדוק גם איך חיות התרנגולות מהן מגיעות הביצים האורגניות .

ו. בכל מקרה ההגדרות מיותרות וחסרות משמעות . אנשים יכולים לאכול מה שהם רוצים ולא לאכול מה שהם לא רוצים ללא שום הגדרות וקביעת מסמרות

54 ואז יש מתכון עם ביצים וחלב מה הקטע?
  • 17:22
  • 09.01.13

להטיף לדבר אחד ואז לעשות בדיוק ההיפך גם אם זה ה 15 אחוז או מה שלא יהיה, ולגבי הסוגייה הזאת היא נכונה יש המון התעללות בתעשיות בע"ח
השאלה אם צמחונות היא לא שלב בדרך לטבעונות ובמידה וכן אפשר לעודד גם אותו

55 צמחונות אינה רלוונטית יותר,רק טבעונות...  (לת) טבעונית
  • 17:24
  • 09.01.13

56 קשקוש צמחונית באמת
  • 17:31
  • 09.01.13

אין צורך ״לשנות את ההגדרות״, במילא כל אחד מגדיר את עצמו איך שבא לו. אבל, נו באמת, מי שרוב התפריט שלו זה ירקות ורק קצת בשר, לא יותר צמחוני ממי שרוב התפריט שלו זה פסטה ואורז. צמחוני זה מי שלא אוכל בשר, לא מי שאוכל בריא...

57 ״ למסעדות טבעוניות שמסורות בכל לבן לזכויות בעלי החיים אבל מפחיתות מחשיבות בריאות האדם ולכן מטגנות וממתיקות את מאכליהן אפילו יותר ממסעדות רגילות.״ טופו בפיתה
  • 17:35
  • 09.01.13

בעיה עם המשפט הזה: מה אנחנו בעונש? טבעונים טבעונים, אבל אפשר שהאוכל יהיה טעים ולא רק בריא? תודה.

58 טור דמגוגי ומגוחך  (לת) נועם
  • 17:43
  • 09.01.13

59 תובנות ערן
  • 17:50
  • 09.01.13

אולי אין זה ברור מיהו צמחוני , אך מיהו טרחן ברור גם ברור.
השאלה בכותרת המאמר אינה מעסיקה "הרבה" אלא מעט דיונים, ויכוחים, מאמרים וגם שיחות ברזייה, ובעיקר בקרב תמהונים, משועממים, ובני עשירים.

60 כתבה מדויקת. תודה רבה!  (לת) צ
  • 17:58
  • 09.01.13

61 עוגת תיסכול טבעונית, בשרית, כשרה: 2 כוסות ניסיון להיות בעניינים, 1 כוס פשרה, 2 כוסות זחיחות, 1 כפית התנשאות, 2 קילו יומרה, ו1/3 כפית זרעי בורות לקישוט  (לת) לערבב הכל, להגיש פושר
  • 18:03
  • 09.01.13

62 מגוחך ברווז צלוי
  • 18:05
  • 09.01.13

ואחרי ההרצאה המלומדת הזאת מגיע המתכון. ומה יש בו ? 4 ביצים וכוס יוגורט. אבל רגע רגע, זה עתה למדנו שביציםצוחלב זה רע ןלא מוסרי... וכל זה בשביל מוצר מותרות שנקרא עוגה.

זה נכון שתעשיית החלב והביצים לא מוסרית (בעיקר בארץ), אבל הפתרון הוא לא להפסיק לצרוך חלב וביצים אלא לתקן את העוול (כמן שקורא בכמה מדינות אחרות באירופה) ולייצר ביצים וחלב בלי להתאכזר לחיות. זה אפשרי! בניגוד לזה, אי אפשר לייצר בשר בלי להרוג.

גם תעשיית נעלי הספורט לא מוסרית (ניצול עובדים ואף ילדים). אז מה נעשה? לא ננעל נעלי ספורט, או נתקן את עוולות התעשייה הזאת ?

לרוב טל שיר כותבת יפה ולעניין ואני גם אוהב את המתכונים שלה, אבל הפעם היא פיספסה בגדול!

63 כל כך נכון...  (לת) גיא
  • 18:18
  • 09.01.13

64 ואם אני אוכל כל יום ביצים וגבינה מתרנגולות ועיזים שאני מגדל בחצר, באופן אורגני והומאני? א
  • 18:21
  • 09.01.13

לא חייבים להימנע באופן גורף משימוש בחלב וביצים, כדי להילחם למען זכויות בעלי החיים בתעשיות האלה.

הגישה המחמירה של הטבעונים שקובעת כי אם אתה אוכל מוצרים מהחי אתה מתוייג אוטומטית כמתעלל בבע"ח, מרחיקה את רוב הציבור שאינו טבעוני מכל פעילות בנושא.
איבדתם ציבור גדול של חובבי בע"ח שאינם טבעונים.

65 נודניקית  (לת) קורא נאמן
  • 18:24
  • 09.01.13

66 כל כך גרוע, לא מאמין שבזבזתי על זה דקה וחצי מהחיים ד
  • 18:26
  • 09.01.13

פשוט ערימה של שטויות לא מחוברות למציאות. אין לי ספק שבנאדם שאוכל סטייק, אפילו פעם בשנה, הוא ממש לא צמחוני. נכון, לא צריך לאכול הרבה בשר, ובעיקר לא צריך להתהדר בתארים שאין לך באמת רק כדי להרגיש טוב או מוסרי.

67 85% טבענות הוא קונספט מעניין ורלוונטי של צמחונות, אז למה המתכון של עוגת הדלורית לא מחויב לרעיון הזה? ביעסת  (לת) זו שמנסה להיות טבעונית
  • 18:43
  • 09.01.13

68 ממש כמו החרדים, שאדישים לחילונים אבל ממש שונאים את הדתיים לאומיים tjs
  • 18:46
  • 09.01.13

כך גם הטבעונים, שעסוקים לכעוס ולבקר בעיקר צמחונים...

פייס איט, לא כולם יכולים לחיות באותה רמת מוסריות כמוך; אם מישהו מתקדם לכיוון ה 100% שאת מצליחה לחיות עמו, ומגיע ל 60% או 70% אכילה מהצומח, את צריכה לעודד אותו ולא לצאת נגדו חמודה.

צמחונים וטבעונים חיים מטרה משותפת, די לשנאת החינם

69 מאיפה הבאת את ההגדרה של 85%...? איריס
  • 18:48
  • 09.01.13

אין דבר כזה חצי היריון. גם אין דבר כזה חצי כשר. או 85% כשר. או שאתה אוכל בשר, או שלא. ובשר זה גם דגים, כי לדגים, כמו לאנשים, יש בשר על העצמות. מי שאוכל בשר, גם אם במינון נמוך, וגם אם ״רק״ דגים. הוא אוכל בשר. כמו שמי שאוכל מזון לא כשר פעם בכמה זמן, הוא לא שומר כשרות, גם אם רוב מזונו כשר. די כבר עם התירוצים. זה מצב של או או. או שאוכלים בשר, או שלא. ומי שאוכל גבינות ומוצרי חלב וביצים למיניהם, הוא לא טבעוני, והוא אמנם פוגע פחות בבעלי חיים, אבל עדיין פוגע.

70 ואני חשבתי לתומי לפי כל הכתבות הקודמות שלה שאין לאפות/לבשל. שהחום הורס...! והנה מתכון על טהרת התנור. איפה הימים שטלשיר היתה מכינה עוגיות ע"י יבושם בשמש... אך, היו ימים. אז מה קרה? פתאום התפכחות?! מותר לבשל, מותר לשחוט 15% מהזמן?! לצערי מראה שהכל מסך עשן בלבד. הכל הולך לפי החשק של הכהנת הגדולה...  (לת) ממתי טלשיר מבשלת?
  • 18:54
  • 09.01.13

71 ארבע הביצים במתכון בסוף הטקסט - לא ברור אם לועגות לקוראות או לכותבת.  (לת) זושה
  • 18:56
  • 09.01.13

72 איזה מעפן! כל הכתבה יוצאת נגד חלב וביצים ואז נותנת מתכון עם יוגורט וביצים. טבעוני
  • 18:58
  • 09.01.13

לפי מה שאת אומרת רק ב 15- אחוז מהארוחות שלי זה בסדר להתעלל בחיות ולהרוג אותן וב 85 אחוז שנשאר לא?

73 סתרת את עצמך לחלוטין לי
  • 18:59
  • 09.01.13

למה היה צריך לפרסם את המתכון הזה?

74 טיעון מעניין, אבל חבל שהמתכון בסוף לא הולם אותו הדר
  • 19:00
  • 09.01.13

נדמה לי שארבע ביצים + כוס יוגורט מהווים יותר מ- 15% מהמוצרים שמרכיבים את העוגה. מניסיון, אפשר להפחית בביצים ולהמיר למשל בבננה מעוכה או משהו דומה

75 גידול פרות חלב הוא גידול הומאני אשר שואף למקסימום רווחת הפרה החולבת. לא בגלל מניעים מוסריים אלא בגלל שפרה שחיה טוב נותנת יותר חלב. וטרינר שמגדל פרות
  • 19:08
  • 09.01.13

הדבר היחידי האכזרי הוא רגע הפרדת העגל מהאמא אבל גם זה, אחרי שנים של טיפוח, רוב פרות החלב היום נפרדות מהעגל ללא סימני מצוקה.
הפרות נהנות להחלב. בקיץ הן מקולחות בדרך לחליבה ומתרעננות וזה קורה פעמיים עד שלוש ביום. לפרות יש שטח מחיה גדול וגם כשמגדילים את השטח (מ"ר/פרה) עדיין הפרות נהנות להצטופף ושטחים גדולים נשארים ריקים. ככה שחלב ומוצריו, מלבד הזווית הבריאותית עליה יש ויכוח, מהזווית המוסרית אין בעיה.

76 במסעדת האחים ז'וז'ו באשדוד אין ביצים בכלל  (לת) טבעונאי
  • 19:09
  • 09.01.13

77 ישנה אופציה שלישית - להוריד בשר עופות ובקר, להוריד מוצרי חלב, להשאיר ביצים ודגים ולאכול מהם במידה הדרך השלישית
  • 19:09
  • 09.01.13

מוצרי חלב מזיקים לבריאות, אני יודע זאת מנסיון אישי שלי.
כל החיים זללתי מוצרי חלב בלי הכרה, כולל קוטג שלם ביום, גבינות ויוגורטים, וגם האמנתי שזה חשוב בגלל הסידן והחלבון. כל שנה הייתי חוטף לפחות פעמיים נזלות, שיעולים וחולשה, כמו מין שפעת בלי חום. האשמתי את מזג האויר ווירוסים אבל האמת שזה בגלל החלב. לפני שנה החלטתי להפסיק עם מוצרי החלב אחרי שקראתי המון וראיתי הרצאות על טבעונות. חלב נראה היה לי רע יותר מבשר. מאותו רגע השתנו חיי, אין נזלת, גם בחורף, אין שיעולים ולחה. אני הייתי מאלה שראו בצמחונים פסיכים ומוזרים.
המשכתי והתחלתי להוריד בשר, בהדרגה. לא קל. מצד אחד כל הטיעונים שהגוף האנושי לא מובנה לאכול בשר, החל ממבנה השיניים ועד למבנה המעיים. מצד שני האדם צייד של חיות מאז שהתחיל ללכת על הרגליים או קצת אחרי, עניין של מאות לפי שנים. אני כבר שבועות בלי בשר בכלל.
מה כן - ביצים, כי לפי מה שקראתי מסתבר שהן דווקא בריאות מבחינת כולסטרול (ביצה אחת ביום מעלה את הכולסטרול הטוב), ומדי פעם דג, בין פעם לפעמיים בשבוע. המון עדשים ופעם בשבוע טופו. במקופ חלב בקפה סויה, ומה שמדהים שאם היום אני טועם חלב זה מגעיל, ודווקא סויה ממש טעים לי. בקיצר, שכל אחד יעשה מה שבא לו רק שתדעו שיש כל מני אופציות לשלב ולהיות צמחוני. טבעוני לגמרי גם אפשר, רק קצת יותר קשה, בייחוד עבורי שאני מתאמן וצריך יותר חלבון זמין, ולא מסוגל לאכול סייטן יותר מדי.

78 כתבה הזויה... סיון
  • 19:15
  • 09.01.13

בגדול מה שהבנתי שמי שאוכל 85% מהצומח יכול לנקות את המצפון לגבי 15% אוכל הסבל שהוא צורך... ולא זה לא מנקה... גם כוס חלב אחת ב10 שנים זה לא בסדר... זה עדיף מלאכול כל היום ביצים,בשר וחלב אבל זה עדיין שיעבוד של בעלי חיים תמימים וחפים מפשע למען התענגות קולינרית וזה עדיין לא בסדר... ברור שלעבור מצורה אחת של אכילה לצורה אחרת זה לא קל וכנראה יקח יותר מיום אבל תמיד צריך לזכור לאורך הדרך שהסוף יהיה רק בטבעונות מוחלטת ושחרור כל בעלי החיים לתמיד....

79 אמרת ונתת מתכון עם 4 ביצים וכוס יוגורט. יופי  (לת) ל
  • 19:48
  • 09.01.13

80 איזה מעפן!! כל הכתבה יוצאת נגד חלב וביצים ואז יש מתכון לעוגה עם חלב וביצים. טבעוני
  • 19:54
  • 09.01.13

אני לא מבין, לפי מה שאת אומרת ב 15 אחוז מהארוחות מותר להתעלל בחיות ובשאר ה 85 אסור?

81 מה בדיוק צמחוני באכילת ביצים? באמת כלום. אבל, תומר
  • 19:58
  • 09.01.13

איך אפשר להשוות אכילת ביצים (רצוי של תרנגולות שגדלו בחופשי, או לפחות שהסדירו את תנאיהם) לבין הרג של אותה תרנגולת.
תרנגולת אחת יכולה לייצר אלפי ביצים במהלך חייה, אבל למות, רק פעם אחת.
אז מה משני הדברים פחות "מעמיס" על הטבע?

ואם כבר נכנסים לדקויות, אז עדיף לאכול מזון שלא שונע ממדינה רחוקה כמו ארה"ב או סין. הזיהום של השינוע גורם נזק רציני.

82 רק להזכיר למי שלא יודע האחראי
  • 20:07
  • 09.01.13

על פי הויקיפדיה בהודו כ 30% מהאוכלוסיה הם צימחונים ועל פי הנורמה הדתית שם הצימחונים אוכלים מאכלי חלב אבל לא ביצים. זו הקבוצה הצימחונית הגדולה ביותר בעולם. המסקנה המתבקשת היא שהרוב הגדול של האוכלוסיה בעולם צריכים בשר או מוצרי חלב כדי לשרוד. אני מאלה שניסו להיות צמחוני (כולל מוצרי חלב) וכשלתי. התברר לי שבלי אכילת בשר אני מגיע לאנמיה חריפה. נכון שאין הרבה אנשים שמגיעים למצב זה, אבל נראה שבלי בשר ומוצרי חלב עבור לא מעט אנשים התזונה תהיה קשה מדי.

  •   ??? א.
    • 21:44
    • 09.01.13

    א. איך הגעת למסקנה המתבקשת שלך שרוב האוכלוסיה צריכה בשר כדי לשרוד על סמך קבוצה צמחונית אחת בהודו? ממש לא מסקנה מתבקשת.
    ב. תודה ששיתפת אותנו במצבך הבריאותי, אבל זה ממש לא תקף לגבי כולם, כמו שציינת בעצמך. תאכל מה שבא לך. ואגב, אחוז מאד גבוה מהאוכלוסייה בעולם לא מסוגל לעכל חלב.
    ג. רק מעט מאד קבוצות של בני שחיות כיום באמת צריכות בשר כדי לשרוד. אלו קבוצות שחיות במקומות נידחים שאין להם ברירה אלא לצוד אוכל. לרוב האנשים יש יותר אפשרויות, כן, גם באפריקה.

  •   קרה לי בדיוק אותו הדבר, למרות שבישלתי ואכלתי לפי המלצות צודק
    • 21:51
    • 09.01.13

    הגוף שלי לא הצליח לעכל תוספות של ברזל (וניסיתי את כל הסוגים), ולכן אני אוכלת מידי פעם בשר.
    לדעתי רוב המשיחיים הדתיים כאן, הם או אנשים מאוד צעירים (שעדיין לא מכירים במגבלות הגוף שלהם), או אנשים שלא יודעים מה זה לסבול מאנמיה - וככל הנראה יש להם יותר חמלה לבעלי חיים, מלבני אדם.

83 נורא מוזר לכתוב על דברים כאלה בלי להתייחס למאמרים של מאיר-צ'יזיק לא מבינה
  • 20:28
  • 09.01.13

הרי הוא ישראלי שעוסק בכך כבר שנים.

84 מגיבים, די לפוריטניות מאיה
  • 20:30
  • 09.01.13

בעוד אתם יושבים ומתווכחים אם דבש זה טבעוני או לא ואם יוגורט עדיף על ממרח ביצים, רוב האוכלוסיה יושבת וטוחנת בלי הכרה מוצרים מן החי. אז כשמישהי כותבת שעדיף לכולם (סביבה, חיות, בני אדם) שאנשים יתמקדו באכילה של יותר ירקות ופירות ופחות מוצרים מהחי, זה צעד מבורך ונכון בכיוון הנכון. לאחוז בקצה הרחוק והדתי של הטבעונות שלכם משרת את השיח הפנימי של כמה עשרות טהרנים ולא עושה דבר כדי לשכנע את כלל הציבור בחשיבות הנושא. תצעקו "רצח" עד מחר, זה פשוט לא יעזור לאף אחד.

85 בין הביזויים הכי חמורים שקרו בעיתון הארץ בשנים האחרונות!! אידיוט~גאון
  • 20:38
  • 09.01.13

כתבה באמת שמתחת לרמה הראויה לדיון - אך ורק בגלל חוסר היכולת העיתונאית של הכותבת - נאלצתי להגיב..

חוסר מקצוענות ברמה הכי נמוכה והכוונה לניסוחי משפטים וגזירת אקסיומות שהיו מפתיעות את טובי ההוזים והחוזים של העולם הזה..
באמת שאת צריכה לנסות להבין בכלל מה כתבת..
את צריכה להתבייש בעצמך בטיעונים כל כך מפגרים לדברים כל כך אווילים

86 אני אשאר עם ההגדרה שלי לצמחונות צמחונית
  • 20:53
  • 09.01.13

צמחוני זה מי שלא אוכל גופות בעלי חיים (ולא משנה איזה בעלי חיים). מה הסיבות, זה לא רלוונטי כל אחד וסיבותיו - מוסרית, בריאותית, סתם הרתעות מלאכול חלקים מגוויות או הכל ביחד.
אפשר לאכול מוצרי חלב/ביצים בלי להתעלל בבע"ח, אי אפשר לאכול בשר בלי להרוג בעלי חיים. כל אכילת בשר היא קשר ישיר להריגת בעל חיים, איך זה בדיוק שומר על זכויות בעלי חיים?

87 עד מתי בתשלם
  • 21:40
  • 09.01.13

נמשיך להרוג חיות תמימות ומפוחדות לקיומנו בהצדקה שזהו טבעו של הטבע?
הפחדים והכעסים של החיות הופכים להיות החרדות והדיכאונות של בני האנוש שצורכים אותם לשמחתן של חברות התרופות שיוצאות נרווחות משני הצדדים. די לבורות. חופש ואור לכולם ובזול.

88 "ארבע ביצים כוס יוגורט לבן" Yossi
  • 22:51
  • 09.01.13

"מה לעזאזל כל כך צמחוני בביצים ובמוצרי חלב?"

89 על כל דתי תמצא מישהו יותר דתי-פנאטי. כך גם בצמחונות.  (לת) צמחונית למדי
  • 23:15
  • 09.01.13

90 לא ברור מי מגדיר ולמה Kafka
  • 23:37
  • 09.01.13

כאשר טבעונות או צמחונות הן אופנה ואידאולוגיה יש מקום להגדרות מגוחכות כמו במאמר. מה קורה עם אלו שאוכלים 16 אחוז בשר? לפי מה סופרים את האחוזים? אלו אותן שטויות כמו כשרות, דתיות, שמאלניות ימניות ושאר הגדרות מטופשות שנועדו לצמצם את החרות של אותם אנשים שזקוקים להגדרות עמ לאפיין את עצמם. 16% צמחוני

91 לטעמי כתבה מצויינת. אמא
  • 23:56
  • 09.01.13

רק הבחירה במתכון בסוף קצת משונה.

92 הכתבה מדברת על הרע שבביצים וחלב (ובצדק) נו באממממתתתת
  • 00:09
  • 10.01.13

והמתכון מכיל ביצים ויוגורט?
למה?
למה?

כל כך קל להכין מאפים מתוקים טעימים בלי ביצים וחלב.

93 אל תיכעסו נימיס
  • 00:44
  • 10.01.13

אל תיכעסו כל כך על העיתונאית הנחמדה. היא רק רצתה לספר שהיא אשת העולם הגדול ומכירה מסעדה מפורסמת בלונדון. גם אני! גם אני! אני מכירה את המסעדה הצמחונית הפלצנית באיטקה

94 המשך נימיס
  • 00:46
  • 10.01.13

מסעדת moodwood באיטקה ניו-יורק שהיא מכה לצימחונים. חבל רק שהם מגישים אוכל לא טעים

95 מאמר נכון ומשקף את העיקר כי... גל
  • 00:48
  • 10.01.13

הבעיה העיקרית בעולם המערבי היא חזירות וצריכת יתר. בהמון תחומים בינהם גם תחום התזונה.

96 ומה עם העניים יובל
  • 03:58
  • 10.01.13

למה אף אחד לא מתייחס לכך שגידול בעלי חיים לבשר הוא יקר והרבה מאוד משאבים טבעיים נדרשים בשביל תמורה תזונתית מעטה באופן יחסי ?
אנשים עניים בכל העולם, אשר עיקר מזונם מהצומח, נאלצים לשלם מחירים גבוהים על מזון בסיסי, או לרעוב - וזאת תולדה ישירה של תעשיית הבשר הנצרך במדינות העשירות.

97 אז תגידי שאת אוהבת סטייקים וזהו צמחונית 21 שנה
  • 09:29
  • 10.01.13

כתבת טור שלם כדי לתרץ למה את מוכנה לאכול גווייה של פרה מדי שבוע. זה שאת מפחיתה ביצים לא הופך אותך ליותר הומאנית ובטח לא יותר צמחונית ממי שנמנע מאכילת פגרים כל חייו. ההבדל בין בשר לבין חלב וביצים הוא כמו ההבדל בין מאסר לעונש מוות.

98 הדרך הארוכה לטבעונות שי קיסרי
  • 10:12
  • 10.01.13

אני מסכים בעיקרון עם דברי הכותבת, אך בשתי הסתייגויות. האחת, יש לכולנו דרך ארוכה לעבור, עד שניפטר_מההיתמכרות שלנו. צמחונות היא רק צעד, אך הכוון נכון. שנית, יש יוגורט וביצים במתכון! דחיל-ראבאק.

99 מי מחליט מהו טבעוני או צמחוני.. דניאלה
  • 10:16
  • 10.01.13

רק אותו אדם.. זה לא שמקבלים תעודה או משהו...
מאמר מיותר

100 בקשר לעוגה: 4 ביצים ל30 אנשים עוגנתי
  • 10:44
  • 10.01.13

די! העוגה מספיקה לשלושים איש ובדיוק מדגימה את הרעיון בכתבה: 30 אנשים אוכלים 4 ביצים וגם זה רק בימי הולדת. תרגיעו

101 מסכימה עם התוכן. חבל רק שהכתיבה כל כך גרועה ומעצבנת. זה פשוט משיג את התוצאה ההפוכה!  (לת) לולו למון
  • 21:03
  • 10.01.13

102 האם העוגה הנ"ל יכולה להתפאר בהיותה 85% צימחונית (לפי הגדרתה של רחל טל שיר)? לדעתי לא. אפשר להחליף את הבצים ברסק תפו"ע , את היוגורט ביוגורט קשיו ונראה לי שרצוי להפחית בסוכר (אולי לטחון תמרים?)  (לת) BlackMamba
  • 12:28
  • 12.01.13

103 אכן התואר "צימחוני" לאדם שאוכל מוצרי חלב ובצים שגוי ועדיף שבהגדרה זאת יוגדר טבעוני. מי שהוא רק 85% צמחוני או 90% או 70% לא יכול להתהדר בתואר צמחוני,  (לת) BlackMamba
  • 12:32
  • 12.01.13

104 גרעיני דלת יש בדלעת אז למה לנקות אותם ואז להוסיף כוס גרעיני דלעת שקונים  (לת) דלורית
  • 22:47
  • 12.01.13

105 מצחיקה היא בעד הפחתת ביצים וחלב ומציגה כאן עוגה עם 4 ביצים. נו טוב. אבל אני עדיין אוהבת אותה  (לת) טבעונית :)
  • 15:21
  • 17.01.13

פעילות
המלצות