למה אין גיבורים בטלוויזיה הישראלית

הפרוטגוניסטים בדרמה הישראלית הם תמיד פגומים, מתקשים ומתלבטים. האם זה משום שאין לנו גיבורים גם במציאות? "חטופים" כמקרה מבחן

סצינת הפתיחה של העונה השנייה של "חטופים", ספינת הדגל של קשת, מציגה כיתת ילדים שנשאלים מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים, אחד הילדים עונה "אני נוני, בן שש וחצי וכשאגדל ארצה להיות גיבור".

המלה "גיבור" לא נזרקת סתם כך. היא נובעת ממוחו של תסריטאי שקלט שלמרות ההצלחה יש לו מה ללמוד. בעקבות העיבוד של הסדרה שלו ל"הומלנד" האמריקאית, הזוכה הגדולה בטקס פרסי האמי האחרון, כנראה התחוור לו שחסר משהו בסיסי - גיבור, גיבור פעולה, אדם שלוקח את גורלו בידיו, פועל באופן אקטיבי להשגת המטרה נגד כל הסיכויים ובעיקר כזה שמאמין בצדקת דרכו. אבל האמת היא שזו לא רק הבעיה של גידי רף, יוצר "חטופים", זו הבעיה של כולנו. ישראל משוועת לגיבור, ולא רק במציאות, אלא חשוב מכך בטלוויזיה. או שאולי ההיפך?

בראיון ל"ניו יורקר" אחרי הזכייה באמי טען רף כי מאחר שפרק ממוצע של "חטופים" עולה פחות מעשירית פרק של "הומלנד", בסדרות הישראליות מוכרחים להתרכז באיכות הכתיבה ובדיאלוג במקום באקשן. אז נכון שההבדלים בתקציב ניכרים (כיכר ביאליק משכנעת מאוד בתפקיד ביירות) ונכון שקשה מאוד לצלם אקשן בלי כסף, אבל לא פה כלוא החייל.

אסי כהן ב"חטופים". השקיע בגידול הזקן
אסי כהן ב"חטופים". השקיע בגידול הזקן. צילום: רונן אקרמן

בעונה הראשונה שלה "חטופים" התרכזה באורי ונמרוד, השבויים ששבו הביתה (ישי גולן
המעניין ויורם טולדנו הפחות) ובניסיון שלהם ושל בני משפחתם לחזור לחיים, בעוד
ש"הומלנד" התרכזה בקרי מתיסון (קלייר דיינס על סף ההיסטריה), סוכנת הסי-איי-אי
הבי-פולרית שמנסה להוכיח שהשבוי המשוחרר סמל ברודי (דמיאן לואיס, בסדר) נהפך
לסוכן של אל-קאעדה. או במלים אחרות, לאמריקאים יש לפחות גיבורה. ולנו אין. לפחות
לא עד סרט הטלוויזיה הצפוי על הלוחמת מגדוד קרקל.

הגיבורה שלהם אמנם סובלת מהפרעה נפשית אבל זה בסדר. א. כי זה בטרנד (ע"ע "להציל את גרייס", "האחות ג'קי" וכמובן היבוא הסקנדינבי "הגשר" ו"נערה עם קעקוע דרקון") ב. כי הגיע הזמן שנשים יזכו להיות גיבורות לפחות בטלוויזיה. בישראל אין סיכוי לגיבורה כזאת. וגם במחלקת הגיבורים ממין זכר, שבה מסורתית אנחנו אמורים להצטיין, נפער חלל אדיר. אין לנו גיבורים בטלוויזיה כי אין לנו גיבורים במציאות. קצת קשה במדינה הזאת, בהתחשב בניסיון המר שלה עם גיבורים, להאמין למלה שיוצאת להם מהפה.

הגיבורים שלנו מתים כמו יוני נתניהו (וקצת קשה לבנות סדרת טלוויזיה מרובת עונות
סביב גיבורים מתים) או מואשמים בשוחד כמו אביגדור קהלני (שזוכה), מורשעים בהטרדה מינית כמו יצחק מרדכי, או מורים על שבירת עצמות, מעלימים עין מטבח במחנה פליטים, או סתם מתנהגים כמו אהוד ברק.

הפרוטגוניסטים ברוב הסרטים והסדרות הישראליות, וגם בספרות הישראלית, במיוחד בזאת הקאנונית ובמיוחד באלה שקשורים לחיילים, הם כמעט אף פעם לא גיבורים במובן
האמריקאי של המלה. החל ב"חירבת חיזעה" סרט הטלוויזיה של רם לוי מ -1978 שנאסר
לשידור (לפי סיפור של ס' יזהר באותו השם), דרך "אחד משלנו" וכלה בטרילוגיית החייל
השבור של "לבנון" "בופור" ו"ואלס עם באשיר", הפרוטגונסטים בדרמה הישראלית הם תמיד פגומים, מתקשים ובעיקר מתלבטים. יותר המלט משוורצנגר המוקדם.

המונח "יורים ובוכים" נטבע בזמנו ככינוי גנאי ציני בעקבות הספר "שיח לוחמים",
קובץ עדויות של חיילים בני קיבוצים שיצא אחרי מלחמת ששת הימים בעריכת אברהם
שפירא. לא הרבה השתנה מאז, אולי רק המטען הציני שנלווה לביטוי. אנחנו עדיין
נלחמים, כובשים, מפציצים ומחסלים נקודתית ואחר כך מדברים על זה, מנתחים את זה,
מצלמים את זה, מתנצלים על זה ומביעים חרטה כנה ובעיקר מאוד אסתטית.

אפשר לטעון שהנטייה להתבחבש, אם לאמץ מונח חיילי, היא חלק מטבעו של העם היהודי
להתווכח, להתפלפל ולנסות לראות את שני הצדדים של המטבע. אפשר לטעון גם שזה סוד כוחנו, העובדה שאנחנו לא משוכנעים בצדקת דרכנו, שאנחנו תמיד שואלים שאלות. מצד שני, אם כבר הצד השני, אפשר לומר שאנחנו משתמשים בדמעות היצירה כדי לשטוף את חטאינו.

במובן הזה, "חטופים" היא סדרה מורכבת יותר, עמוקה יותר ובעיקר מאוזנת יותר
מ"הומלנד". "חטופים" בעונה השנייה מרשה לעצמה לחדור ישר לעולמם של הטרוריסטים
באמצעות דמותו של עמיאל בן חורין (אסי כהן - מסקרן) והיא מבלה שם לא רק זמן מסך,
אלא גם יוצרת מרחב מחשבתי. צריך לראות כדי להאמין איך "הומלנד" לעומתה מסמנת את דמותו של ברודי כאנטגוניסט בעזרת סממנים איסלמים (הוא מתפלל לאללה, רחמנא לצלן, והוא כועס על אשתו שמחללת את הקוראן, אללה ירחמו) אם סדרה הוליוודית היתה מעזה להציג יהודים באופן כזה, היינו תוקפים את איראן.

דמיאן לואיס ב"הומלנד". לא רק הבדלי התקציב ניכרים
דמיאן לואיס ב"הומלנד". לא רק הבדלי התקציב ניכרים.

על השאלה איזו סדרה טובה יותר קשה לענות. היא תלויה באיך מגדירים טובה. לפי
הפרקים הראשונים הטובים יחסית של שתי הסדרות, נראה שגידי רף למד את הלקח והוא מצמצם פערים, לפחות מבחינה דרמטית, ונוני, הילד שגדל לתפארת (יונתן עוזיאל) מסתמן כדמות המסקרנת של העונה. אם שואלים, לעומת זאת, באיזו סדרה הייתי צופה אם היו חוטפים אותי וכובלים אותי לכיסא? התשובה פשוטה, כי עם כל הכובד למורכבות הנדרשת בעידן הפוסט-מודרניסטי קשה לומר שהיא בהכרח מתכון לטלוויזיה מבדרת. כמו בבחירות, אני עם אובמה. וחוץ מזה יש לי חולשה לדיינס מאז ימי "אלה הם חיי".

כרגע, אם כן, נותר רק לענות על שלוש שאלות בוערות. א. באיזה סרט האמריקאים האלה חיים, עם הגיבורים הגיבורים שלהם? כנראה אמריקאי. ב. מה יהיה עם הזקן? מאפרות אמריקה וישראל כאחת, זקן מזויף לא תופס. אמנם ב"חטופים" אסי כהן, שחקן שיטה אמיתי, השקיע בגידול טבעי, אבל למה לקלקל את תצוגת המשחק המרשימה של יוסף סוויד עם מרמיטה מתה על הסנטר? ג. מי מהסדרות ראויה לפרס אגודת המדע הבדיוני והפנטסיה, זו שבה ישראל מפגיזה בחסות אמריקאית חמישה כורים אטומים באיראן או זו שבה מככבת ראש ממשלה אשה בישראל?

אבל בחייאת אללה, תעבירו את השלט, אין ברירה, צריך לראות את הסרט על גלעד שליט.
זהו בידור.
 

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 אולי לא יכול להיות גיבור פעולה (להבדיל מגיבור בכלל) בסדרה ישראלית, כי התקשורת תלעג לזה וגם תגיד שזה פשיסטי ותעמולה של החונטה הצבאית. חוץ מזה, לא יהיה לזה אותו פוטנציאל ליצוא פורמט או לתשבוחות בעולם.  (לת) אני פה
  • 23:00
  • 19.10.12

02 במדינה שלנו לא חסר גיבורים. יש המון גיבורים פה. יש למשל שירה
  • 23:07
  • 19.10.12

עניים (חדשים וישנים) יש פעילים חברתיים בשכונות יש אמהות חד הוריות יש חרדיות יש פליטים ועובדים זרים שחיים ועובדים למרות כל הקשיים חורקים שיניים וממשיכים - צריך לזה גבורה עילאית.

03 הוא בן שש נטפל לפרטים
  • 23:23
  • 19.10.12

מוני בן שש, בדיוק. זה יום ההולדת שלו. לא בן שש וחצי...

04 כי הטלויזיה הישראלית עלובה אגומאגו
  • 00:13
  • 20.10.12

כי מחפשים לפתוח "סניפים" אמריקאים בטלוויזיה ולא טורחים לנסות לפתח תוכן מקורי.התוצאה כמעט תמיד מביכה וגורמת לזוז באי נוחות בכורסה ולהעביר מיד לתחנה אחרת ורצוי שלא תהיה דוברת עברית.
תדבקו בחדשות עד שתחליטו לעשות תוכן איכותי.

05 אין כי לא צריך שרון
  • 01:04
  • 20.10.12

אין לנו גיבורים מובהקים כי התעוררנו. כי הבנו שהצורך התמידי במציאת גיבורים הוא הבעיה שלנו והוא מעיד על מצבנו העגום.
במקום אהוד שוורצנגר, אנחנו צריכים דלאי לאמה, ואין שום רב שמספק את הסחורה.
גיבורים מסוג אחר אנחנו צריכים, כאלה שיהפכו את חיינו לבאמת טובים יותר, להגונים, להרמוניים.

06 Because Israelis are cynical LA
  • 01:11
  • 20.10.12

As is clearly demonstrated in the very cynical writing of this article.

07 וכאן הטעות שלך משה
  • 01:26
  • 20.10.12

ברודי אינו האנטגוניסט בהומלנד,ווסצנות האללה הוא אכבר שלו לא מעוררות סלידה וגם לא אמורות לעורר תחושות כאלה. לסדרה יש שני אנטי גיבורים, קארי וברודיושניהם מעוררים הזדהות עם בדיוק באותה המידה רתיעה. בעשור האחרון אין בכלל דבר כזה גיבורים, וגם נבלים בקושי יש. יש רק אנטי גיבורים, דמויות פגומות ומוסר מפוקפק.

08 כל כך הרבה מילים על כלום! גם זה כישרון.  (לת) הסופר
  • 01:31
  • 20.10.12

09 קוראים לו נוני  (לת) נטפל לפרטים2
  • 02:02
  • 20.10.12

10 נטפל לפרטים תגובה ל 1
  • 02:26
  • 20.10.12

לא קוראים לו מוני אלא נוני...

11 רק בהארץ יכול להופיע משפט על קהלני, "מואשמים בשוחד כמו אביגדור קהלני (שזוכה)" - אם הוא זוכה למה את כותבת את זה?  (לת) אופיר
  • 03:11
  • 20.10.12

12 כתבה יפה אבל לא נכונה.. שי
  • 03:24
  • 20.10.12

אנחנו מכונה משומנת המספקת גיבורים בכמויות מהתנ״ך ועד לאנשים שעודם בין החיים-גם אם עשו את השגיאות החמורות בהיסטוריה הישראלית. והרשה לי לא להביא דוגמאות.

13 גב. ליאת,מה זה "אין גיבורים בטלוויזיה הישראלית"? רון בן ישי, יוצא הטלוויזיה - יהושע הפרוע
  • 06:12
  • 20.10.12

לרון בן ישי,יוצא הטלוויזיה הישראלית יש ביצים של פיל. כתב צבאי לתפארת.

14 טמבל- זה לא התסריט, זה המשחק ישיעיהו החולם
  • 07:14
  • 20.10.12

תסריטים טובים- אבל משחק אפס
כל פרק ב-CSI כלשהו יותר טוב מסרט ישראלי שלם
השחקנים שלנו מגיבים לאט, משדרים מבטים ולא מימיקה, לא מתחברים לדמות, לא מרוכזים...
ואחר כך שואלים למה כל כך מעט שחקנים ישראלים מצליחים בחו"ל?

15 למה אין גיבורים כריזמטים? נעם
  • 07:54
  • 20.10.12

למה אין דמויות נחמדות ומעוררות חיבה?
למה אין דיאלוגים שנונים?
למה אין עלילות מרתקות?
למה אין סרטים חמים ומלאי חמלה?
למה אין נשים סקסיות?
למה אין גברים סקסיים?
למה אין דרמןת היסטוריות?
למה?

16 את באמת מאמינה שהסיבה שאין גיבורים על המסך קשורה למצב העם ולא הפסיכולוגיה שלו? אין שכל אין דאגות  (לת) איש
  • 08:27
  • 20.10.12

17 חטופים משעממת טילים רענן
  • 08:32
  • 20.10.12

חטופים שיעממה אותי למוות, כמעט כל הסצינות בה לצערי משוחקות או כתובות גרוע. גמת האמינות של הסדרה ירודה מאד, הדמויות מתייסרות כולן וזה נראה כאילו יש איזושהיא הוראה לשחקן הישראלי להשפיל מבט ויהיה בסדר, כולם כבר יבינו שאתה עצוב.

18 בללכת על המים היה גיבור נראה לי גיבור
  • 09:16
  • 20.10.12

גם קצת מיוסר, אבל הסרט הצליח בגלל זה

19 השאלה טובה- המענה לא משהו דודו
  • 09:54
  • 20.10.12

למה אין גיבורים דרמטיים ישראליים בקולנוע ובטלוויזיה הישראלית? יש תשובה, חוסר יכולת של הכותבים לפתח דמויות של גיבורים, זה בכלל לא טריוויאלי. אפילו גדולי הכותבים חנוך לוין, ניסים אלוני וקישון התקשו ליצור גיבור בעברית מבלי לגחך אותו

20 ברור מכיר ויודע
  • 09:56
  • 20.10.12

עם קום המדינה היתה אוירה של קוממיות , הוא הלך בשדות ספרו של משה שמיר שהוסרט, הסרט ״גבעה 24 אינה עונה, אח״כ הסרט אנטבה, סרטים זרים כמו אקסודוס, יהודית ועוד. היום עם התגברות הדת , דבר שהחלוצים ולוחמי תש״ח התרחקו ממנה , אנו חוזרים לשטאטל ולגלות בכל האספקטים, האגואיזם היהודי הידוע, הפחדנות, ההלקאה העצמית . הסרט בופור בלט. חבורה של חדלי אישים , פחדנים, חוטפים , מתחבאים , קצין ללא מנהיגות . ולהמחשה. הקצין-שחקן גם לא שירת בצבא . לכן, המסקנה , באיזור לא יציב זה , חייבים להתרחק שוב מהדת שתמיד אבל תמיד הביאה אותנו לחורבן, כי אם אדם לא בונה על עצמו ומטיל יהבו על מיסטיקה וכוחות עליונים הוא נופל. בדיוק כמו שהרבנים בשואה הטיפו לצאן מרעיתם לסמוך על הקבה״א והתוצאה ידועה.

21 הסדרה האמריקאית הזויה ברמות אי ההגיון שלה, אבל אולי באמריקה זה עובד. והסדרה הישראלית כמו כל סדרה ישראלית - חפירות ודיכאון כי אין תקציב למרדפים....  (לת) צופה
  • 10:13
  • 20.10.12

22 באיזו שנה את חיה,גברת אלקיים? גיבור חיובי? לא ראית סופראנוס? לא ראית "שובר שורות"? על מה את מדברת?  (לת) מגיב חפוז
  • 12:39
  • 20.10.12

23 אני מוצא את הדילוג משעמם, צפוי וילדותי  (לת) דיאלוג בסדרות ישראליות? הצחקת אותי
  • 16:32
  • 20.10.12

24 הומלנד מצוינת. יותר מחטופים ומעוד הרבה סדרות אחרות.  (לת) אין קשר בין חטופים להומלנד
  • 19:38
  • 20.10.12

25 כי ישראלים הם צינים. LA
  • 21:05
  • 20.10.12

כפי שמתבטא היטב בסגנון הכתיבה של הכתבה שזאת.

26 כי הכותבים פגומים פשוט מאד
  • 15:31
  • 21.10.12

התסריטאים של הטלוויזיה אינם מסוגלים לתת עומק לדמויות.הם באים מהשנקיניידה השמאלנית

פעילות
המלצות
פרסומת