טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כל אשה תוכל להזדהות עם הפרק החדש והמבריק של "בנות"

הפרק השלישי בעונה האחרונה של בנות, העוסק במפגש בין האנה לסופר מצליח שהואשם בהטרדה מינית, מהווה שיא יצירתי לסדרה כולה. העיסוק שלו בסוגיה המורכבת הזו נעשה בצורה מטרידה ומדויקת להחריד. זהירות, ספוילרים!

תגובות

"בנות" הוכיחה לא פעם שהיא במיטבה בפרקים שמתמקדים במתרחש בחייה של גיבורה אחת בלבד. בעונות הקודמות של הסדרה, הבמאי ריצ'רד שפרד הותיר את חותמו בפרק שבו האנה מבלה עם גבר שפגשה ביומיים של סקס ובטלה, ובפרק שבו מארני פוגשת לפתע את צ'ארלי. הבימוי המינימליסטי והמדוייק שלו לתסריטים שכתבה לינה דנהאם, שב להרשים בפרק השלישי לעונה, שעוסק בהטרדה מינית באופן מאופק, מפתיע ומבריק. אף שנותרו עוד שבעה פרקים לסיומה של "בנות", הפרק מהווה שיא יצירתי לסדרה כולה, ומצדיק לבדו את חזרתה לעונה נוספת של עיסוק אובססיבי של גיבורות הסדרה בעצמן (זהירות, ספוילרים לפרק, שזמין בוי־או־די וישודר הלילה ביס ובהוט).

הפרק, ששמו "אמריקן ביץ'", מתרחש כמחזה המוצג על במה, ועוקב אחר המפגש בין האנה ובין סופר נערץ ועטור פרסים בשם צ'אק פאלמר (מתיו ריס הנפלא, המוכר מדרמת הריגול "האמריקאים"). האנה, שנמנתה בעבר על מעריציו, כתבה פוסט בבלוג פמיניסטי ובו תמכה בארבע צעירות המאשימות אותו בתקיפה מינית. היא מעולם לא פגשה את המתלוננות, אבל בוחרת להאמין להן. "אם סופר נוסף שאני אוהבת ייחשף כאדם דוחה, אני יוצאת למסע רציחות, עוברת לאי לסבוס ולא מסתכלת לאחור", כתבה על פאלמר, שחיבתו למין אוראלי מהצעירות שהתלוננו נגדו, זיכתה אותו בכינוי "מחורר הגרונות".

צ'אק מזמין את האנה לביתו שבמנהטן כדי להסביר לה כמה נפגע מההאשמות ולהביע את כעסו מכך שהיא מאמינה למתלוננות בלי לדעת את כל העובדות. הוא, מספר לה שהוא אב לבת, מסביר לה שהאשמות בדויות יכולות להרוס חיים שלמים וטוען שאי אפשר לכפות מין אוראלי. בתגובה, האנה מתעקשת על הפער שקיים בין לא לכפות על מישהו סקס ובין הסכמה. היא מעירה לו שחייו רחוקים מלהיות הרוסים, ותוקפת אותו על הבחירות שלו, כגבר בעל השפעה, לנצל צעירות שמעריצות אותו.

במהלך הפרק, צ'אק מספר לעצמו ולהאנה שסקס הוא משהו שמתקיים בחלל ריק. הוא לא מייחס חשיבות לעובדה שהוא משתמש במעמדו, בכוחו ובהשפעתו על נשים שנמצאות בעמדה שאינה שווה לו. דמותו מגלמת בתוכה כל אמן רב השפעה שהואשם בתקיפה מינית, החל מג'ק קרואק, אלפרד היצ'קוק ורומן פולנסקי דרך וודי אלן (שפורטרט שלו תלוי בדירתו של צ'אק) ועד ביל קוסבי. ספציפית, תיאור דפוס ההתנהגות של צ'אק כמי שמזמין נשים למלון ומפתיע אותן על ידי שליפת איבר מינו, מזכירה מאוד גם את ההאשמות בשנתיים האחרונות נגד לואי סי־קיי, שנטען שנהג לעשות בדיוק את אותו הדבר במהלך סיבובי הופעות הסטנד אפ שלו.

צ'אק מסביר שהצעירות שטוענות שהטריד אותן מינית נהנו מהקירבה אליו ומהעובדה שהחוויה המינית הופכת אותן למיוחדות. "אני מזמין אותן למלון שלי", הוא אומר. "חלקן יישארו לבלות את הלילה, והנה, יש להן משהו לכתוב עליו". הצופים שזוכרים את האנה בימיה המוקדמים של "בנות" ישימו לב שהתיאור מתכתב בדיוק עם אותה התחושה שהביעה בעונה השנייה, בפרק שבו בילתה עם ג'ושוע (פטריק ווילסון). אז הודתה שהיא מוכנה להתמסר לכל חוויה רק כדי לכתוב על כך ולגרום לאחרים להתפעל מכמה שהיא מיוחדת.

לינה דנהאם, מתוך הפרק המדובר
Craig Blankenhorn/אי־פי

הפרק מספק שיעור באמנות המניפולציה. במהלך השיחה ביניהם, צ'אק נוקט אסטרטגיה מחושבת שרק נדמית ספונטנית. הוא מחמיא להאנה, ומזדהה איתה. הוא אומר לה שהיא מצחיקה, חכמה ומוכשרת, ושבחר בה כמישהי שיוכל להיחשף אליה. בהדרגה, הוא הופך את עצמו מתוקף לקורבן. האנה מתמסרת למחמאות שצ'אק מחלק לה, והחוסן שהיא מציגה בפניו הולך ומתפוגג. למרות המרחק בין נקודות המבט שלהם בתחילת השיחה, בסופו של דבר צ'אק מצליח לעורר בהאנה סימפטיה, וספקות בנוגע לאשמתו — עד שהוא מזמין אותה לשכב לצידו ושולף את איבר מינו.

הידיעה שדנהאם היא יוצרת פמיניסטית, שחוותה תקיפה מינית המתוארת בספרה "לא כזאת", מנפצת מעט את הבועה העלילתית. כבר באמצע הפרק, עוד לפני "הטוויסט" שבסופו, קשה להאמין שדנהאם תלך עד הסוף עם פרק המזדהה עם נקודת מבטו של התוקף. למרות זאת, הידיעה לא מפחיתה מהאפקטיביות של התסריט. באופן חכם ונטול שיפוטיות, דנהאם מראה כיצד קל להסתחרר מנוכחותו של אדם כריזמטי שמנצל את השפעתו, להיות חכמה ובטוחה ברגע אחד, וברגע אחר מופתעת ומשותקת.

על אף יכולתה לעמוד על דעתה מולו, ברגע שצ'אק שולף את איבר המין והאנה נוגעת בו, ברור שהמפגש ביניהם היה לא על סקס או אשמה, אלא משחק כח. האנה האשימה אותו שהוא משתמש בהשפעתו כדי לפתות נשים לסיטואציות שבהן הוא יוצר "תחום אפור" של תקיפה מינית — ומגלה לחרדתה שזה בדיוק מה שעשה לה. בחיוך זחוח ומלא בעצמו, צ'אק מתענג על נצחונו. בראיון ל"AV קלאב", שפרד הבמאי הרחיב על הדינמיקה שביקש ליצור בין האנה ובין צ'אק. "הוא מוקסם מהאנה כי היא רהוטה ומסבירה היטב את עמדותיה, והוא אוהב אנשים חכמים", אמר. "צ'אק מבין שהיא שווה לו אינטלקטואלית, אז הוא בוחר להפגין את כוחו בדרך אחרת. הסצינה שלהם במיטתו בעצם אומרת 'אולי הצלחת להשתוות לי בשיחה בויכוח בינינו, אבל אל תטעי".

העובדה שצעירה חזקה, חכמה ובטוחה בעצמה כמו האנה לא יודעת איך להתמודד עם סיטואציה כזו, מתעצמת בסצינת הסיום, שבה תהלוכת נשים עולה לדירתו של צ'אק. זהו רגע מסעיר ומטריד שמציג במכוון נשים חסרות פנים. כל אחת מהן תמשיך למצוא את עצמן בנסיבות משתקות, ותנסה להבין אם היא מסוגלות להמשיך הלאה כאילו דבר לא קרה. בעידן ה"תפוס אותן ב'פוסי'", זהו פרק שכל אשה יכולה להזדהות איתו.

(הציון מתייחס לפרק השלישי בלבד)



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות