Haaretz.com  הפוך לדף הבית   עשה מנוי לעיתון   RSS  שירות פרסם אצלנו   14 18 -- שעון ישראל: יום חמישי כ"ט באייר תש"ע,   13.5.2010 
במנוע חפש
חדשות
גלריה
ספורט
ספרים
קפטן אינטרנט
כל הכותרות
ארכיון
עכבר העיר
TheMarker
קניות
  
כתבות << חדשות << דף הבית
פורסם ב - 05:11 18/02/10
עדכון אחרון - 13:41 19/02/10
פרופ' יהודה שנהב חושב שיש לנו יותר מסכסוך אחד לפתור פה, לפני שיהיה שקט
מאת יותם פלדמן
אנשי השמאל האשכנזים שואפים להיפרד מהשטחים ומהפלסטינים ולהתכנס בגבולות הקו הירוק כדי למנוע את הפיכתה של ישראל לחברה עם רוב מזרחי. פרופ' יהודה שנהב מנתח את המצב קצת אחרת
תגיות: פלסטינים, סכסוך, יהודה שנהב, שמאל
   
פרופ' יהודה שנהב. קראתי לפני חודשיים מאמר של בני בגין ואני מסכים עם כל מלה
צילום: ינאי יחיאל
עוד בנושא
הפתרון שמציע שנהב - ויתור על עצמאות של ישראל והפלסטינים | תום שגב
רבים מבני משפחתו של פרופ' יהודה שנהב, מבקר רהוט ועקבי של השלטון הישראלי בשטחים, הרוויחו מהשתלטות ישראל על המרחב שבין הקו הירוק לנהר הירדן. אביו המנוח, אליהו שהרבני, עולה מעיראק שדיבר ערבית, טיפח קריירה משגשגת בקהילת המודיעין ובממשל הצבאי - שנהב זוכר שהתלווה אליו למבצעי החרמת מחברות בגדה המערבית אחרי 67' והסתיר בילקוטו עפרונות ועטים שנלקחו מפלסטינים. בן דודו שמתגורר במעלה אדומים מתפרנס מעבודות שיפוצים באזור וקרובי משפחה אחרים מתגוררים אף הם מעבר לקו הירוק ונהנים ממה שמכנה שנהב (בעקבות דני גוטווין) "מדינת הרווחה הישראלית שבשטחים": תעסוקה מלאה, הנחות בארנונה ודיור מוזל.

לעומת זאת, טוען שנהב, רוב רובם של אנשי השמאל הציוני מנוכרים לא רק לדרישות הפוליטיות ולצורכיהם של הפלסטינים, אלא גם למתנחלים שהוא מכנה בספרו החדש "ישראל השלישית": חרדים, מזרחים תומכי ש"ס ומהגרים מחבר המדינות שמצדדים באביגדור ליברמן. שנהב גורס כי הבדל זה - בין היתר - איפשר לו לכתוב את הספר "במלכודת הקו הירוק" (עם עובד) שיצא לאור החודש. בחיבורו הוא מנסה לזנוח את ההבחנות המקובלות בין שמאל לבין ימין בישראל, וממיר אותן בהבחנה בין המעמידים את יסודות הסכסוך על כיבוש השטחים שממזרח לקו הירוק ב-67' לבין המעמידים אותם על כיבוש השטחים שממערב לו ב-48'.

המחנה הראשון כולל את מרבית אנשי השמאל הציוני, המרכז הפוליטי ורבים מאנשי השמאל הרדיקלי היהודים. המחנה השני, מציע שנהב, הוא קואליציה שבין פלסטינים שמתגוררים בשטח ישראל, פליטים פלסטינים, אנשי ימין שסבורים כי פשרה על בסיס גבולות הקו הירוק אינה אפשרית, שמאלנים תומכי מדינה דו-לאומית ומתנחלים שרוצים להישאר בבתיהם גם לאחר הסדר עם הפלסטינים.

שנהב, שמייחד את ספרו לביקורת על מרכזיותו של הקו הירוק בדיון הפוליטי בישראל, אינו מתחייב על שיוכו לשמאל. "כיהודי הנהנה מפריבילגיות של יהודי, כמזרחי בעל תודעה מזרחית וכמי שגדל והתחנך מרבית שנותיו בישראל", הוא כותב בהקדמה לספר, "זה שנים רבות אני חש ניכור כלפי עמדותיו (של השמאל) ביחס לסכסוך וביחס לשאלות מעמדיות, אתניות וזהותיות. בשני העשורים האחרונים מצאתי את עצמי מבקר בחריפות את גוש השמאל לא פחות מאשר את גוש הימין".

הניתוחים הפוליטיים שעמם הוא מזדהה ביותר הם אלה של אנשי הימין הישראלים: "קראתי לפני חודשיים מאמר של בני בגין בעיתון 'הארץ'", הוא אומר, "ואני מסכים עם כל מלה. יכולתי לכתוב את זה בעצמי לגבי העובדה שתהליך השלום כושל, ואין דרך להמשיך אותו. אם תשאל אותי אם אני בעד שהאמריקאים יכפו על הצדדים פתרון מדף של שתי מדינות, אני אגיד - כמו בגין - שלא. הניתוח שלנו הוא אותו ניתוח, גם אם המסקנות הנורמטיביות שלנו יהיו שונות".

הקו הירוק שנקבע בוועידת רודוס ב-49' אינו אלא תיחום אדמיניסטרטיבי שרירותי, לפי שנהב. בעיניו, יסודותיו האמיתיים של הסכסוך - מלחמת 48' וגירוש הפלסטינים שהתגוררו ממערב לקו הירוק - הם גם המוכחשים ביותר. "לאנשים רבים שחיים פה, משכילים ובעלי ידיעות רבות על תרבות מערבית, אין מושג מה קרה פה ב-48', הם מדברים כמו יצורים שלא חיו פה. זו התוצאה של סגירת המיתוס של 48' בארון מיד. אנחנו מסרבים להוציא אותו משם".

למה לקבוע את 1948 כנקודת האפס של הסכסוך? זו קביעה די שרירותית. אפשר לחשוב על צמתים משמעותיים אחרים: הצהרת בלפור ב-1917, או המרד הערבי ב-1936.

"זו שאלה שמציקה לי: למה לא 1917 למשל? דברים מרתקים קורים לא רק בהצהרת בלפור אלא בתהליך הכתיבה שלה. אבל יש בנקודה הזאת משהו אחר: בחרתי בה במכוון כי אני לא חושב שצריך לרסק את מדינת ישראל. בחרתי ב-48' בדיוק בגלל שאני רוצה שכל ניתוח היסטורי יכלול את ההישגים של מדינת ישראל. אם חוזרים להצהרת בלפור, אז חוזרים למצב קשה מאוד מבחינת היהודים".

אבל למה בכלל לקבוע נקודת אפס? למה לתלות את כל ההתפתחויות ההיסטוריות באירוע אחד?

"בחרתי בנקודת אפס מתוך עמדה שמכירה באפשרות להציג היסטוריה אלטרנטיבית, גם אם היא מדומיינת - ההיסטוריה שלא קרתה, מה היה קורה אילו היתה מתממשת הסתעפות אחרת מהנקודה שאתה מגדיר כצומת. באותו מקום שבו בחרתי כנקודת אפס אני עוצר את ההסתעפויות ומקבל את מה שקרה עד אז כטבעי. מהבחינה הזאת, המקום שבו תבחר הוא זה שבו אתה מכונן את העמדה הפוליטית שלך. אני מניח את קיומה של ישראל ואת המאפיינים שלה כחלק הכרחי מהניתוח, כי אני לא רוצה
יהודה שנהב מימין עם אמו אספרנס ואחיו עופר, שכונת נוה משכן, תל אביב 1960. הייתי די עבריין
להרוס אותה".

מלחמת 19 השנים

בראיון בדירתו בתל אביב, מציג שנהב תפיסה היסטורית שמתארת את מלחמת 48' כמאורע המחולל, נקודת האפס, שממנו נבעו באופן ישיר ההתפתחויות ההיסטוריות המאוחרות יותר. כך הוא מציג את פעולות קיביה (53') וסמוע (66') כהמשך "הטיהור האתני" של המרחב מפלסטינים שהחל ב-48'; את מלחמת ששת הימים כהרחבה מתוכננת היטב של הישגי 48' ואת ההתנחלות בשטחים כהמשך ישיר של ההתיישבות היהודית בתוך תחומי הקו הירוק.

הניתוח נראה לעתים חד-ממדי וחלקי, אך בה בעת מציע חלופה מאתגרת למובן מאליו של השמאל והימין ה"מתונים" בישראל. "בוא נחשוב שאנחנו יושבים בעוד 150 שנה", אומר שנהב, "ואנחנו קוראים ספר היסטוריה. יהיה כתוב שם שהכוחות היהודיים הצליחו לכבוש חלקים מארץ ישראל או מפלסטין המנדטורית, ולעשות טיהור אתני - מושג שמקובל לגבי ישראל בספרות המחקרית הבינלאומית - ושהתהליך נמשך בשני שלבים: ב-48' וב-67'. כל המנגנונים שבדרך, כמו מלחמות, מעקב דמוגרפי, טרנספר מרצון, דיכוי מאוויים פוליטיים, חינוך, הם תוצאה של אותו תהליך שהיו לו שני חלקים".

משום כך סולד שנהב מהתיאור ההיסטורי הרווח בשמאל, לפיו ישראל "הושחתה" ב-67' והכיבוש ממזרח לקו הירוק סיאב את מידותיהם המוסריות של הישראלים. לא רק שהמידה המוסרית אבדה לישראל כבר במעשי הטבח והגירוש של 48', טוען שנהב, אלא שכיבוש השטחים ויצירתו של מרחב רציף בין הים לירדן היו התפתחות משמחת עבור רבים שסבלו מההפרדה שגזרה עליהם שרירותיותו של הקו הירוק. "מלחמת 67' העניקה עצמאות, מעמד ואפשרויות קידום לדור שלם של יהודים מארצות ערב שחגגו את פתיחת המרחב", כותב שנהב. "היא איפשרה הגדרה מחודשת של הזהות המזרחית בישראל לא כאנטיתזה לזהות אשכנזית, אלא כאופציה להשתלבות במרחב, גם אם במקרה זה הנסיבות הן של השתלבות דכאנית".

שנהב מראה את ההבדלים בהתייחסות ל-67' דרך ניתוח כתביהם של שלושה סופרים: דויד גרוסמן, האשכנזי, שמעון בלס, המזרחי, וע'סאן כנפאני הפלסטיני: "דויד גרוסמן לא מבין איך זה קרה לנו, איך ביום אחד הפכנו ללאומנים, איך הפכנו לקלגסים של הפלסטינים. ככה הוא כותב ב'זמן הצהוב' ויוצר תורת מוסר חדשה, שבגבולות 67' ישראל צודקת, כי רק אז התחלנו להיות צהובים לפלסטינים. באמת רק אז התחיל השלטון על הפלסטינים? עד דצמבר 66' ישראל הפעילה שלטון צבאי על הפלסטינים בתוך הקו הירוק.

"שמעון בלס כותב חודש אחרי המלחמה שזו ההזדמנות שלנו לצאת מתוך מדינת הגטו, כלומר, מה שגרוסמן מתאר כרגע הנורא - שמעון בלס, כסופר מזרחי, חוגג כרגע פתיחת המרחב. לא רק בגלל החזון האידיאולוגי של קיום משותף, אלא גם בגלל עניינים כלכליים פוליטיים: הוא יכול לפרסם בערבית, יש לו עם מי לדבר בערבית, להתווכח בערבית.

"סופר שלישי זה ע'סאן כנפאני. הוא כותב את 'שב לחיפה', שם הוא מתאר את הרגע המרגש שבו הגבול של הקו הירוק קורס והוא יכול לנסוע לראות את הבית שלו ואת הבן שלו שנשאר מאחור. השינוי הזה מוחק את מי שהקו הירוק הוא מדיניות אלימה בעבורו. כלומר, יש שלוש גישות ואנחנו אימצנו את גישת גרוסמן. זו עמדה שמכחישה את העובדה שישראל קיימת ומתקיימת בעולם ערבי".

ניתוחו של שנהב, לפיו יש מרחב רצוף משני צדי הקו הירוק, מתעלם מההבדל התהומי שבין מעמדם של הפלסטינים תושבי ישראל, לבין תושבי השטחים, הפריבילגיות שמוענקות לראשונים, ואופי השלטון הצבאי שמוטל על האחרונים. לעומת השמאל שמתמקד בביקורת על השלטון הצבאי בשטחים, שנהב מותח קו ישיר בינו לבין המדיניות כלפי הערבים בישראל. לדידו, ההבדל בין היחס לפלסטינים של 67' ושל 48' אינו בהכרח משמעותי. "אזרחות לא מבטיחה שוויון ויש אזרחויות חלקיות", הוא אומר. "כשאתה שולח מורים לבית ספר ערבי ממערב לקו הירוק רק אחרי שהם עברו תחקיר של השב"כ, אתה מייצר מערכת חינוך מעוותת. פלסטינית שאני מכיר קנתה בית עם בן זוגה בכרמיאל והיא ביקשה ממני להיות חתום במקומה או יחד איתה בטאבו. כששאלתי אותה למה, היא אמרה שהיא לא בטוחה שזה יישאר בידיה, שהיא לא יודעת אם יום אחד לא יהיה טרנספר. האיום הזה באלימות הוא חלק בלתי נפרד מתפיסת האזרחות, רוב הפלסטינים בתחומי הקו הירוק מפחדים מאפשרות כזאת. מהבחינה הזאת ליברמן והרעיון של 'בלי נאמנות אין אזרחות' הם לא דיסוננס. זה הייצוג האותנטי של רעיון המדינה היהודית והדמוקרטית, של האופן שבו אפשר להגדיר אזרחות באמצעים חדשים".



היציאה מהארון

שנהב נולד בבאר שבע ב-52' כיהודה שהרבני, להורים ילידי בגדד. אביו, בן למשפחת סוחרים, נהנה מקריירה משגשגת בקהילת המודיעין הודות לשליטתו בערבית. השכונה שבה גדל היתה מיועדת לאנשי ביטחון והתגוררו בה שתי משפחות של מהגרים מעיראק, ששימשו מורים לערבית. בהמשך עברה משפחתו של שנהב לשכונת נוה משכן, הסמוכה לצהלה, ולפתח תקוה, שם למד בבית הספר עד שהורחק ממנו בכיתה י', אחרי שהעלה אכסניה באש.

"הייתי די עבריין", הוא אומר. "אני זוכר שהכנסנו מזרנים לאכסניה ושרפנו אותה". לאחר מכן, החל לעבוד בבניין, ורק לפני גיוסו השלים את הלימודים. בצבא שירת בחיל המודיעין. בגיל 22 התחתן עם בת למשפחה אשכנזית מבוססת. לפני החתונה, החלה אמה ללחוץ עליו לשנות את שם משפחתו, והוא אף שיכנע את שני הוריו, את אחיו ואת אחותו לעשות זאת.

במשך שנים הכירו רק מעטים את שמו הקודם של שנהב. ב-95', כשהתראיין לתוכנית הלילה של קובי מידן, הוא נשאל מה היה שם המשפחה הקודם שלו ובלית ברירה השיב. "אתה יודע כמה זה קשה לצאת מהארון", הוא אומר כיום. "אמרתי לו שהרבני, והתחלתי להזיע כאילו שהייתי צריך להגיד זין וכוס בטלוויזיה. זה ממש כמו יציאה מהארון, זה נתן לי אנרגיות ותחושה של שחרור והקלה. היכולת להפוך את השם ממשהו מצמצם למשהו מרחיב".

כיום שנהב מתרגם מערבית סיפורים של הסופר הלבנוני מיכאל נועימה וכשהספר ייצא לאור יחתום לראשונה כיהודה שנהב-שהרבני. "כשצילצלתי לאמא שלי, ואמרתי לה שאני רוצה לספר לה משהו שאני חושב שישמח אותה, שאני מחזיר את השם לשהרבני, היא אמרה לי 'בשביל מה'. אמרתי לה שהשינוי נראה לי טעות והיא ענתה בסמכות 'שום טעות. לא היית מגיע למעמד בלי זה' - עם דגש על המלה מעמד".

אחרי השירות הצבאי למד שנהב לתואר ראשון בסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב ותעשייה וניהול בטכניון, מתוך כוונה לשמש יועץ לניהול. הוא המשיך ללימודי תואר שני ואת הדוקטורט, שהיה קריאה ביקורתית של תורות ניהול ויעילות, עשה באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית. כששב לישראל, החל ללמד בחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב ובשנים 95'-98' אף עמד בראשו. בשנות ה-90 השתתף בקבוצה שהקימה את כתב העת "תיאוריה וביקורת", שהוא עורכו כיום (הגיליון הבא יהיה האחרון שבעריכת שנהב).

ב-96' פירסם שנהב במוסף זה את המאמר "קשר השתיקה", שבו האשים את "ההיסטוריונים החדשים" בהתעלמות מהקיפוח של היהודים המזרחים. המאמר עורר סערה ממושכת ויותר מעשרים מאמרי תגובה עליו הופיעו אז ב"הארץ". הבעיה שניסה שנהב להגדיר היא "נתק בין שתי זירות שונות: ההיסטוריונים החדשים של 48' וההיסטוריונים החדשים של המזרחים. מי שעוסק בסכסוך לא עוסק במזרחים ולהפך, אין חיבור רעיוני בין השניים".

למה שיהיה?

"אי אפשר להבין את הסכסוך בלי לדבר על החיבור הזה בין שני סוגים של פליטים ערבים - פלסטינים ויהודים. איך אפשר לדבר על שאלות של פליטות בלי לדבר על הפליטים היהודים הערבים? העובדה שבני מוריס מדבר על פליטים בלי לדבר על פליטים מזרחים היא ביטוי לאשכנזיות שלו, למבנה השיח הטהור של הסכסוך. באופן דומה, האנתרופולוגים והסוציולוגים שחוקרים את המזרחים כבר שישים שנה, שמדברים על מושבי עולים ועל תרבות מזרחית, מנתקים את שאלת הפלסטינים מהניתוח שלהם".

בני מוריס טוען בתגובה שעניין הפליטים היהודים פשוט לא היה חלק ממחקרו. "כתבתי ספר על בעיית הפליטים הפלסטינים וזה היה הנושא", הוא אומר. "בספר האחרון שלי, שייקרא בעברית 'תש"ח', הקדשתי כמה עמודים בדברי הסיכום לפליטי ארצות ערב מאז 48' וקישרתי בין שני מקרי הפליטות. 48' גרמה להתהוות בעיית פליטים פלסטינים, אבל גם לבעיית פליטים יהודים מארצות ערב. זו בעיה שהפסיקה להתקיים משום שהפליטים היהודים מארצות ערב נקלטו והפליטות שלהם נגמרה, בעוד שבעיית הפליטים הפלסטינים נותרה בעינה".

שנהב טוען שבעיית הפליטים היהודים מארצות ערב לא נפתרה.

"זו בעיה שלו, יותר משזאת בעיה אמיתית. אני חושב שהם נקלטו בצרפת ובאנגליה וגם איכשהו בישראל. זה לקח זמן, זה היה תהליך כואב, אבל בסך הכל הם נקלטו".

הנוסטלגיה החדשה

העמדה ששנהב מבקר, זו שמאפיינת את גרוסמן ואנשי שמאל רבים אחרים, רובם אשכנזים, מתאפיינת בערגה למדינת ישראל כפי שהיתה לפני כיבוש השטחים ב-67'. געגועים אלה, "הנוסטלגיה החדשה" בלשון שנהב, הם "מצב תרבותי של אליטות יהודיות ממעמד הביניים הליברלי ורוב אינדיבידואלי דומם של פרופסיונלים", הוא כותב בספרו: "טכנוקרטים, עובדים של השירות הציבורי, פרקליטות המדינה, אנשי אקדמיה במדעי החברה והרוח, אנשי משרד החוץ, גנרלים בדימוס ועיתונאים - רוב מצביעי קדימה, העבודה ומרצ".

שנהב מונה נציגים רבים לנוסטלגיה החדשה, בהם יוסי ביילין, דן מרידור, חיים רמון, ציפי לבני, טליה ששון, אהרן ברק, רות גביזון, עמוס אילון, ארי שביט, עמוס שוקן, דן מרגלית, אמנון דנקנר ורבים נוספים. שנהב כותב כי געגועיהם של האוחזים ב"נוסטלגיה החדשה" אינם רק לישראל נטולת הגדה המערבית, אלא גם לישראל אשכנזית יותר ודתית פחות. הוא מביא שורה של ציטוטים שבהם המתגעגעים לתקופת שקדמה ל-67' מביעים את סלידתם מצורות התנהגות בלתי-רציונליות של המתנחלים, שמנוגדות לערכיהם של מייסדי המדינה האשכנזים. בחלק ניכר מהביקורת שלהם על ההתנחלויות הם מתייחסים אל המתנחלים כאל מקשה אחת.

"פרדיגמת 67' של השמאל הליברלי אינה נובעת אפוא רק מתוך פחד מפני הריבוי הדמוגרפי הפלסטיני", מסיק שנהב, "אלא גם מתוך חרדה מפני הפיכתה של ישראל לחברה עם רוב מזרחי... זוהי שפתו של מי שבא למזרח התיכון לזמן קצר, שלא על מנת להתערות בו, אלא להתקיים בו כאורח. עמדה זו אינה רק בלתי מוסרית כלפי הפלסטינים, היא גם הרת אסון ליהודים עצמם. היא כופה עליהם חיים בתוך גטו עם תפיסת דמוקרטיה המבוססת על חוקי גזע ומצב חירום מתמיד".

לכן חש שנהב מנוכר מהקבוצה הבולטת ביותר באקדמיה הישראלית ובחיי הרוח של תל אביב ורחוק מהם עוד יותר משהוא רחוק מאנשי הימין הקיצוני וממתנחלי הגדה המערבית. הוא החל לעמוד על כך בשנות פעילותו ב"קשת הדמוקרטית המזרחית", שהוא היה ממקימיה ב-96'. אנשי הקשת לחמו נגד חוסר השוויון שממנו סובלים המזרחים בכלכלה הישראלית ובחלוקת נכסי המדינה, ובעיקר בקרקעות.

הקמת הקשת המזרחית, מספר שנהב כיום, התאפשרה הודות להסכמי אוסלו שיצרו את התחושה כי אפשר לעסוק במאבקים פוליטיים שאינם נוגעים לפלסטינים. השותפים לתנועה היו בחלקם אנשי ימין שהשקפותיהם ביחס לסכסוך עם הפלסטינים היו רחוקות מאלה של שנהב. "אני זוכר את עצמי בעבר כשמאל בנאלי", מספר שנהב. "היתה לי תפיסה של שמאל אשכנזי רגיל, וההתנסות שלי בקשת הדמוקרטית המזרחית לאט לאט לימדה אותי איפה המכשלות במיקום של השמאל האשכנזי. אני זוכר שדיברתי באירוע פוליטי באוקטובר 2000 שהשתתפו בו שולמית אלוני ואורי אבנרי ואחרים, ואף אחד מהחברים שלי בקשת לא היה שם. חזרתי הביתה ולא ישנתי כל הלילה. אני זוכר את הבוקר שבו התעוררתי ואמרתי 'מה אני עושה, איך יכולה להיות התהום הזאת?' כשהזמינו אותי ב-2004 לדבר בכנס של 'יש גבול', מתוך 500 סרבנים היו ארבעה מזרחים. זו תופעה שאי-אפשר להתעלם ממנה. למי יש פריבילגיה להיות סרבן?"

המתנחלים הדפוקים

שנהב מתבסס בדבריו על ביקורתם של אנשי הקשת המזרחית את מפלגות השמאל, שבפועל ייצגו את בעלי ההון: "העמדה הסוציאל-דמוקרטית האשכנזית לא יכולה להכיל צדק הקצאתי אמיתי. מרצ, שמציגה את עצמה כמפלגת שמאל, נתמכת על ידי אלקטורט של בעלי אדמות. לפני הבחירות ניסו להקים שמאל חדש. אתה מסתכל על הגלריה הגברית, האשכנזית והמנותקת מהבנה אתנית וגזעית ושואל את עצמך איך נולד הדבר המוזר הזה. איך בעלי קרקעות ובעלי תאגידים יכולים להוות שמאל מעמדי, והם מכריזים על עצמם ככאלה. גם עמדתה של הקבוצה הזאת ביחס לפלסטינים קונסרבטיבית. מי בלע לקרבו את האדמות של הפלסטינים לאחר 48' אם לא אנשי תנועת העבודה ומפ"ם בתוכם?

"כשהלכנו אל אופיר פינס, שהיה שר הפנים, לדבר איתו על גבולות בין יישובים - אמרנו לו שמתוקף תקנה הוא יכול להביא לצדק, אם יתן לכפר קרע את תחנת הדלק שלו - הוא אמר 'אני לא יכול לבגוד באלקטורט שלי'". משתתף נוסף בפגישה מאשר את דברי שנהב. פינס בתגובה: "על פניו, ההתבטאות של שנהב מופרכת ואין לה בסיס במציאות. הייתי בקשר לא מקרי ולא חד-פעמי עם הקשת המזרחית, היו דברים שהסכמתי איתם והיו דברים שלא. יש אכן מחלוקת נוקבת בין הקשת המזרחית לבין התנועה הקיבוצית בשאלת הקרקעות, אבל אני לא קיבוצניק".

שנהב: "התובנה שאני מבקש להדגיש ולהוסיף היא שהשמאל החברתי הוא גם ימין מדיני. כששמואל הספרי אומר לארי שביט 'אנחנו לאומנים של הקו הירוק, אנחנו בעד שתי מדינות לשני עמים אבל בתוך זה אנחנו לאומנים' - האמירה הזאת משקפת את האופן שבו השמאל הציוני הוא במובנים רבים הרבה יותר לאומני מחלקים אחרים בציבור, והלאומנות הזאת בולטת במיוחד בשלד שהיא מחזיקה בארון, שאלת 48'".

והימין לא לאומני? אנשי ימין לא רוצים מדינה יהודית חזקה?

"לא בהכרח כמו השמאל. אליעז כהן מכפר עציון אומר שאם לא נשרטט את הגבול על הקו הירוק, אז זכות השיבה של הפלסטינים ושל היהודים תהיה הדדית, 'כמו שלי יש זכות שיבה לכפר עציון', הוא אומר, 'אין שום סיבה שלפלסטינים משכם לא תהיה זכות שיבה ליפו'. זו אוטופיה, אבל זו קבוצה שהיא הרבה יותר שמאלנית מאמנון רובינשטיין וארי שביט ויוסי ביילין ודויד גרוסמן, זה המקום שבו צריך להפוך את הקטגוריות ולייצר אותן בצורה אחרת.

"בשביל השמאל הציוני כל המתנחלים נראים אותו דבר וחושבים אותו דבר, כולם מלוכסני עיניים. אבל יש לפחות 250 אלף איש בהתנחלויות שהם המעמדות הנמוכים שהיו צריכים ויכולים להיות חלק מרכזי מהשמאל הישראלי. האנשים האלה גרים בשטחים, הם הנדפקים העיקריים של משטר מפא"י ושל הכלכלה הניאו ליברלית, שנדחפו לשם כתוצאה ישירה מהמבנה של אי השוויון בתוך ישראל. שרטוט הקו הירוק וגיבוש פתרון בהתאם לו הוא איום עליהם, איום שפינוי ימנע מהם את מדינת הרווחה שקיבלו".

לפיכך, הסדר עתידי לא חייב להיות כרוך, לדעת שנהב, בפינוי כל ההתנחלויות, אפשרות שהוא מגדיר בספר "פנטזיה של השמאל שמכחיש את המציאות הפוליטית". קשה לראות כיום מי יהיו השותפים הפלסטינים לפתרון שאינו כולל פינוי של ההתנחלויות, בשעה שהמאבק נגדן מהווה חלק מכריע בהתנגדות הפלסטינית, אך שנהב אופטימי גם בעניין זה. מבחינה היסטורית, הוא אינו רואה הבדל בין התיישבות משני עברי הקו הירוק, ההבדל נעוץ רק בכך שהפלסטינים הכירו בהתיישבות שממערב לו. "השמאל לא יכול לראות את העוול שנגרם למתנחלים", הוא אומר. "אני לא בטוח שזה מוסרי לפנות דורות של אנשים שחיים שם. אני לא חושב שצריך לתקן עוול מוסרי אחד בעוול אחר".

אתה חושב שיש שותפים פלסטינים לדרישה הזאת? איזה פלסטיני יסכים להסדר שלא כולל פינוי של ההתנחלויות? חלק משמעותי מההתנגדות הפלסטינית עוסק בקרקעות שההתנחלויות גוזלות.

"אם תהיה תביעה הדדית שתאפשר סוג של חילופי של שטחים ואדמות, אני לא רואה סיבה מיוחדת שלא להשאיר את ההתנחלויות שם. הדיונים האלה קיימים אצל מתנחלים כל הזמן, אני קורא ב'נקודה' וב'מקור ראשון' את השאלות על הנוכחות שלהם שם, אם היא מוסרית ומה העתיד שלה, רק שזה לא חשוף לציבור".

בסוף הספר מציע שנהב שלושה פתרונות אפשריים לסכסוך, שמתבססים על ההנחה כי מקורו הוא במלחמת 48' ולא ב-67'. שנהב מציג את המודל של "מדינת כל אזרחיה" על כל השטח, בניהול משותף של יהודים וערבים. באותה נשימה הוא גורס כי זה המודל המועדף פחות, שכן הוא אינו מתחשב בהבדלים שבין האינטרסים של הצדדים וייצור ביניהם מירוץ דמוגרפי להשגת רוב.

המודל המועדף על שנהב הוא "דמוקרטיה הסדרית": חלוקה של האזור לשטחים קטנים שבהם יתגוררו קהילות דתיות ואזרחיות שונות, במבנה של קנטונים, שישמרו על עצמאות ויאוגדו במבנה רופף. גם אם פתרונות אלה נראים דמיוניים כיום, שנהב סבור ששינויי השנים האחרונות הפכו את פתרון שתי המדינות דמיוני עוד יותר. למעשה, הוא טוען, הפתרונות העתידיים מתעצבים כל העת. "זה לא שהכל מחכים שבן עמי יחזור מקמפ דיוויד עם הסכם. בינתיים יש העמקה של הכיבוש והשליטה על השטחים, השליטה בעזה מבחוץ ודרך ארגונים הומניטריים, היא השליטה הכי טובה שיכולה להיות. השינויים האלה מעבים את המרחב האחד. אנחנו לא חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, אנחנו חיים במרחב אחד, שבו ישראל מפעילה ריבונות דה-פקטו מהים ועד הירדן, כולל שטחי סי ובי ואיי, בעזה וברמאללה. נוצרת מציאות שאי אפשר לנתק בינה לבין פתרונות".

ואולי לא תהיה הכרעה? למה שהמצב הנוכחי לא יימשך?

"אנשים אולי ימשיכו לחיות כמה שנים ב'לסה פאסה' מהים ועד הירדן, אולי אפילו עוד חמישים שנה. אבל בסוף תבוא המהפכה. אין לי ספק שהתהליך שקורה היום ילך ויתעבה ולא יאפשר חזרה לשתי מדינות".*




סניף של אירופה
ומי רוצה להשתלב בעולם הערבי?

פרופ' יהודה שנהב טוען שאשכנזים הם שמקדמים במידה לא מבוטלת את רעיון ההפרדה מהפלסטינים. לדידו, ייתכן שלמזרחים יהיה קל יותר לחיות לצד פלסטינים במרחב דו-לאומי אחד: "זו עמדה שמזרחים יכולים לאמץ. אבא שלי וכל מי שהיה סביבו, כולם אנשי מערכת הביטחון, תוך שנייה אתה יכול לראות בהם ערבים".

זה רלוונטי לדור צעיר יותר? הרי אין כמעט צעירים ממך שדוברים ערבית או קשורים לתרבות הזאת.

"יכול להיות שיש פה עניין דורי שאני קצת שבוי בו. אבל ההורים שלנו פתחו אופציה שאפשר לשחזר אותה, שיכולה להפוך לעמדה פוליטית. ולהפך: זה כמעט בנאלי, אבל נכון, שהאשכנזים הם אלה שהובילו את הרעיון שישראל היא סניף של אירופה. נראה מה הם יגידו כשהאיסלאם יהפוך לגורם מרכזי באירופה".


תגובות
הוספת תגובה חדשה
1. דכרה של אמא האזרח ק`|05:2019/02/10
2. אמור מעתה (שנהב-שהרבני) ד"ר אשכנזי|08:5719/02/10
3. כל מילה בסלע יעקב בר|09:3219/02/10
4. יסודות הסכסוך נובעים מאי הכרה של הערבים בזכות ההגדרה העצמית של הי primakuku|10:4819/02/10
5. הטיהור האתני של 48 היה של יהודי ארצות האיסלאם. primakuku|10:4919/02/10
6. לא מסכימה שאלה לי|11:4419/02/10
7. ה"כנענים" הרי היו אשכנזים גמורים חלם|11:4819/02/10
8. אם יוחזרו השטחים, לא יהיה שלום, אלא יתפתח דיון על גבולות 48 (לת) הימין צודק|11:5319/02/10
9. ה"מעמד" לא רק בזכות השם אלא גם בזכות תככנות בלתי נלאית (לת) על גבם של אשכנזים|12:1719/02/10
10. מאמר מכונן ירושלמי|13:0819/02/10
11. לא מספיק עם להיות ילד "רע"- גם אם אתה במקום שונה כיום? אזרח אחראי|13:1719/02/10
12. מסתבר שגם לפרופסורים יש לפעמים רגשי נחיתות. (לת) עמית האשכנזי והשמאלן|13:4319/02/10
13. לחלם - הכנענים היו בטלים בשישים ערן|13:5119/02/10
14. אני מסכימה כם חלק מהדברים אבל הוא מתעלם מהעובדה שגם רוב רובם א|14:0119/02/10
15. המדינה הוקמה בזכות האשכזים ופעילותם המזרחים תפסו טרמף....!!!! (לת) גורג|14:0319/02/10
16. של שנהבהיא לבגדד, ושיפסיק לבלבל את אבו מאזן (לת) זכות השיבה|14:0719/02/10
17. לשנהב רגשי נחיתות שגורמים לדעותיו המשונות - עצם העובדה שהתבייש רעמסס|14:0819/02/10
18. פרופ` שנהב צריך קורס בבטחון עצמי וניעור רגשי נחיתות ושטויות (לת) הסבים שלי מתימן|14:0819/02/10
19. ועוד דבר שנהב לצערי מתעלם מהנושא של הפריפריות א|14:0819/02/10
20. או בענן? שנהב טהור.. .. לא התבגרת ? (לת) פרופסור קשת מזרחית?|14:0819/02/10
21. מזכיר את התביעה השקרית של הקשת המזרחית דמוקרטיה הסדרית|14:1219/02/10
22. די כבר עם תחושת האפליה (לת) נמאס|14:1319/02/10
23. כבר מזמן לא קראתי גיבוב של כל כך הרבה פנטזיות באספמיה הוא עושה מפנטזיה תזה|14:1619/02/10
24. מזרחי שאינו דתי/מסורתי, אינו נחשב מזרחי ועל כן שנהב/שהרבני מוגרבי|14:1919/02/10
25. מדוע שהרבני לא אורז מזוודות ועוזב ובכך חדל לחיות כאן הדס|14:5219/02/10
26. השמאל מיעוט בעם הימין הולך ומתעצם וטוב שזה כך מיכאל הכהן|14:5219/02/10
27. רציתי להתפלמס עם שנהב פועה דב|14:5419/02/10
28. רק חינוך וחינוך של המזרחיים ימנע הגעתם לבתי הכלא (לת) רון|14:5419/02/10
29. הרי המזרחים נמלטו מתרבות השילטון של המזרח למדינה אשכנזית ואירופאי מאיר|15:0419/02/10
30. הוגה עם חזון אמיתי (לת) ירושלמה|15:0719/02/10
31. שנהב הוא בולשביסט שמשתמש בקלף המדיני לחסל את הכלכלה הישראלית ירון|15:3119/02/10
32. לא הבנתי איך הוא טוען ברצינות שהימין פחות לאומני מהשמאל יהונתן|15:3219/02/10
33. יאללה תתקדם אלירז|15:4119/02/10
34. מסכן, כמה רגשי נחיתות. כמה פרנויה. הראובני|15:4219/02/10
35. נראה אותך גיבור שישראל תהיה מוסלמית ! עמרי|15:4419/02/10
36. רק השתלבות במרחב וערכיו תוכל להביא לסוף הסכסוך עם הפלסטינים הוא צודק אבל בהפוך|15:4619/02/10
37. הזמנה לבוסניזציה סרבי וקרואטי|15:4719/02/10
38. באופן כללי היהודים המזרחים שונאים את הפלשתינאים יותר מהאשכנזים, חצי עיראקי חצי פולני|15:5719/02/10
39. מילים כדורבנות.. יעל,|15:5719/02/10
40. ההבדל הוא נישול עד 67 ונישול אחרי זה, השאלה מי קיבל שלל ומי לא זה הויכוח|16:0019/02/10
41. האשכנזים פוחדים ציון מזרחי|16:0619/02/10
42. רגשי הנחיתות של ערבי ישראלי ממוצא יהודי מחפשים פורקן (לת) דש|16:0819/02/10
43. לקשקש קל! ובינתיים מליוני פלסטינים נשארים תחת שלטון צבאי (לת) וללא זכויות אדם!!|16:1519/02/10
44. בדור הצעיר אין כבר אשכנזים ומזרחים איתן|16:1919/02/10
45. לרעמסס-17,בראיון עימו סיפר שהרבני שנישא לאשה ממשפחה שפיצברגן|16:2319/02/10
46. לבנון מדינה דו לאומית ומה גורל הנוצרים שם? (לת) מישהו|16:2319/02/10
47. עוד חוזר הניגון סטודנט לשעבר|16:3219/02/10
48. מה ששולט במדינה זו הפחד מאנשים כמוך (לת) שמשון רפאל|16:3319/02/10
49. ל-26 אני|16:3519/02/10
50. טימוטום של טיעון.מה לנו ולהם? dav|16:3519/02/10
51. פואד,שטרית,שמחון, כבל, פרץ ויש המשך (כנסו) כולנו אשכנזים (כנסו)|16:3919/02/10
52. מה חידשת לעומת הלמוט אוסטרמן עודד מ|16:4219/02/10
53. אפוקליפסה שד עדתי|16:4319/02/10
54. מעניין ש"נוכחים נפקדים" של גרוסמן נפקד? אסף|16:4519/02/10
55. האיש הוזה, כל דבר סובל הנייר? (לת) שיילך לפסיכולוג !|16:4919/02/10
56. שלום אליהו. הפחד ממדינה דו-לאומית הוא הפחד לאבד זהות אירופאית. (לת) הרשלה|16:5619/02/10
57. מאיר מלונדון עמי|16:5819/02/10
58. היהודים האשכנזים לא סובלים מרגשי נחיתות כמו שאר היהודים ובמיוחד (לת) הרוסים והמזרחים|16:5919/02/10
59. מה עם הפליטים מאירופה ? שורדי השואה? (לת) אורית|17:0019/02/10
60. שנהב צודק בניתוחו ערבי-יהודי|17:0319/02/10
61. גם כשהמזרחים יהיו 90%, הם יתנהגו כמיעוט קטן ומקופח. אילו רצו להנ המקופחים הנצחיים|17:0419/02/10
62. מחפשת עוד מקורות מידע על הקשת הדמוק` לילית|17:0519/02/10
63. מה יש לומר? עלה עלינו. התכנית היא אכן לנשל את המזרחים האשכנזי|17:0719/02/10
64. מקומם הטבעי של האשכנזים החילונים הוא בארצות הברית מיכאל|17:0819/02/10
65. אכול רגשי נחיתות לרום|17:1119/02/10
66. ל-24, שכחתי שמזרחיות מוגדרת ע"י זיקה לדת. יואב|17:1119/02/10
67. פרופ` לשנאה י.|17:1319/02/10
68. למה לא לקבוע את `נקודת האפס של הסכסוך` כ אורי כדורי|17:1419/02/10
69. "מזרחיים" תקרא לאחותך! פולין/ליטא הפכו במוחך הקודח לפריס ולונדון? מזרחיים" תקרא לאחותך|17:1419/02/10
70. "מזרחיים" תקרא לאחותך! פולין/ליטא הפכו במוחך הקודח לפריס ולונדון? מזרחיים" תקרא לאחותך|17:1519/02/10
71. ליהודה שנהב אשכנזי|17:1619/02/10
72. גם לי יש פיתרון מקורי משלי לסכסוך פרופ` שנבנישתי|17:2019/02/10
73. התרבות המזרחית נחשלת מני|17:2219/02/10
74. שכחת שהחלטת החלוקה שרון מורשת|17:2219/02/10
75. פרופ` שנהב מתפרנס מהפער העדתי (לת) קרל מארכס|17:2319/02/10
76. רגשי נחיתות דן|17:2419/02/10
77. לא ברור לי כיצד המזרחיים מהוים גשר עם המרחב כאשר השואל|17:2519/02/10
78. בכיינות אופיינית של פוסט ציוני-"איש הקשת המזרחית" עמיקם אזולאי|17:2519/02/10
79. גבוב מלל החונק מבוסטון|17:2619/02/10
80. היכן תרצה להשתלב שליש מזוכי נובל יהודים 1 ערבי אברי|17:2719/02/10
81. מה ענין רגשי נחיתות לכתבה? כלבי הקש|17:2819/02/10
82. שנהב המסכן,רגשות ה"קפוח" שאינו מצליח להחלץ מהם ספרדי מטופח|17:2819/02/10
83. אין מה לעשות ערבי מוסלמי או ערבי יהודי שניהם מומחים בליבב קיפוח (לת) ושהאשכנזים אשמים בכל|17:3019/02/10
84. צר לי לומר, אך שנהב מתגלה יותר ויותר כאדם לא אינטליגנטי שלומי|17:3219/02/10
85. העליה הרוסית הצילה את המדינה מאנשים כמוך שמוליק|17:3719/02/10
86. מה שלום השכן האשכנזי הקשיש עם הגינה? (לת) אני רק שאלה|17:3719/02/10
87. אם אתה בנו של אלי שהרבאני שהכרתי ZOSTER|17:4119/02/10
88. הכיבוש וההתנחלות הם נטל על ישראל בן-זאב|17:4519/02/10
89. כל אחד יכול היום להיות פרופסור... (לת) מסתבר ש|17:4519/02/10
90. בענין הכנענים ובענין שיח מונס דוקטורנט|17:4619/02/10
91. לתקוף את השמאל הציוני זה סבבה אבל שמאלנית לא מתנצלת|17:5119/02/10
92. ממליץ להעניק פרס נובל ל 100 מוסלמים ו 10 מזרחים (לת) סכסכן לאה|17:5419/02/10
93. חבירה בין השמאל הרדיקאלי האנטי ציוני לימין נפיח|17:5419/02/10
94. המזרחיים עוינים את הערבים הרבה יותר מהאשכנזים רחל|17:5619/02/10
95. I think Arab states also went through ethnic cleansing in the 195 rocky marciano|17:5619/02/10
96. לא מסכים עם הרבה אבל גם מסכים עם הרבה דני|17:5819/02/10
97. נראה לי ממש לא כיף להיות פרנואיד ברמות כאלו (לת) צר עולמי|18:0019/02/10
98. הנכדים שלנו יתנדבו בבתי אבות פלסטיניים.... (לת) דורש שלום|18:0319/02/10
99. אחרי שראיתי שהוא קורא לעצמו ערבי ולא מזרחי, אין לי שום סימפתיה א שהרבני - זם מצויין|18:0519/02/10
100. ש"ס, אלי יישי, הרב עובדיה, ולהבדיל - ליברמן = מדינה מזרחית וימנ (לת) כזו מדינה אתה רוצה?|18:0719/02/10
101. יהודים אורגינלים ויהודים חדשים מימון|18:0919/02/10
102. טול קורה מבין עיניך, שנהב-שהרבני; צא לרחוב, הכנס למרכול, ישראלית דואבת|18:2119/02/10
103. האינטגרלים נפתרים רק לאשכנזים (לת) מזרחי מהטכניון|18:2219/02/10
104. אולי אני היחיד אבל לדעתי זה כתבה מעניינת איתי|18:2219/02/10
105. מאמר חשוב, פותח כיוונים חדשים. אך המציאות מורכבת יותר (לת) אשכנזית|18:2519/02/10
106. מתי בדיוק הם הכירו בישראל בקו הירוק? תוהה|18:2819/02/10
107. נו בסדר אז הדוקטור חש הזדהות עם הערבים החוק ער|18:3119/02/10
108. הגזענות האשכנזוכוזרית תחסל את בסיס הציונות למזלנו !!! (לת) מוני יקים אנטיציוני|18:3219/02/10
109. אם תמשיך מדינת ישראל להתקיים היא תהפוך לעוד מדינה ערבית דברים על דיוקם|18:3519/02/10
110. במילה אחת - בכיין מתקרבן מודי וידנפלד|18:3519/02/10
111. למען הדם הבריא אני מעודדת את ילדי לחשוב לכוון נשואין עם מזרחיים אמא אשכנזית אחת|18:4319/02/10
112. יהודה שנהב איש ישר! רפי אשכנזי|18:4519/02/10
113. גבוב של פילוסופיזציה מטורללת. מתחת לשטיח מגובב לו הר של תסכול גבי המגבב|18:4719/02/10
114. נ.ב. הוא לא הזכיר במילה את חד"ש ואת גוז`נסקי וחנין מודי וידנפלד|18:5119/02/10
115. שנהב הקשקשן: כל המזרחים ציונים פטריוטים שרוצים מדינת יהודים! (לת) בן דוד|18:5319/02/10
116. פרופסור אלק, נבכן|18:5919/02/10
117. מהפכה אביבה יקום|19:1519/02/10
118. ענק ! ענק! ענק! מסכימה במאה אחוז! זאת האמת . השבח לאל. תודה (לת) זהר עתי|19:2219/02/10
119. תקדים קפריסין - ניתן למימוש גם אצלנו דניאלה|19:2719/02/10
120. אינטלקטואל אמיתי, שומעת אותו בימי העיון של מכון וון ליר, (לת) ירושלמית|19:2919/02/10
121. מסרב - לקחת - אשמה - על - רגשי - הנחיתות - של - מישהו ! סופית ! הסיבה והאשמה - עליך|19:3519/02/10
122. בארץ הזו חי עם נוסף הרואה בה מולדת-פשרה, הפרדות וכבוד הדדי-הפתרון (לת) אינך אלכימאי|19:4119/02/10
123. אתה בסך הכל רוצה לשמר את השטחים - וממציא תאוריות לכך,,, (לת) להטוטן משתמש בעשן|19:4219/02/10
124. התבייש בשם? למה שהרבני לא ופרויליך כן? (לת) עיראקי|19:4719/02/10
125. Several objections to Prof. Shaharabani`s fantasy: Joe|19:4819/02/10
126. האשכנזי שזרק נעל על הספרדיה בייניש אספסוף גאה|19:5019/02/10
127. 38 צודק ח|19:5119/02/10
128. ספר מפלג שפונה למסכנים ומתוסבכים ונותן להם תירוץ לכישלונותיהם!!!! ספר שנכתב|19:5219/02/10
129. נו שוין (או כמו שאומרים בעיראקית מדוברת) : יא ויילי אייזיק חריף|19:5319/02/10
130. ימוזרחו האשכנזים !!! זכי חלטורה|20:0119/02/10
131. המשך תגובתי הקודמת (למען אלה שעוצרים את נשימתם מרוב מתח) אייזיק חריף|20:0619/02/10
132. פרובוקטור לסיכסוך אבי|20:0919/02/10
133. מתעלם מרצונות שני העמים יוסי מגבעתיים|20:1319/02/10
134. שנהב זה לבן, לא? אההההההה פילולוג|20:2319/02/10
135. יהודה שנהב, ממש נתת לי חיים. אנרגיה שלא חשתי הרבה זמן. תודה רבה. אלי|20:2519/02/10
136. לקח לך הרבה זמן להבין מה חמתך שפכה עלייך אלמונדא|20:4219/02/10
137. שיחק אותה ג`וני הגולש|20:4619/02/10
138. הקיפוח כמקור עוצמה ופרנסה דער נסתר|20:5319/02/10
139. גם לאשכנזים מותר להתגעגע חצי אשכנזי|21:0319/02/10
140. גם לפרופסורים מתבלבל ההגיון מדי פעם עומר|21:0619/02/10
141. Shanhav "lifted" his ideas from Smadar Lavie IJAN-MA|21:0819/02/10
142. ל 47-האשכנזים הגיעו מעירות מפגרות מפולין ורומניה דני|21:1019/02/10
143. דמוקרטיה הסדרית ע|21:1319/02/10
144. לא נעים לי לאכזב,אך אינני מכיר בכלל שמאלנים (לת) יובל|21:1419/02/10
145. למזרחים יהיה קל יותר לחיות לצד פלסטינים?? Open ur eyes|21:2019/02/10
146. שנהב עוד לא הפנים ינון|21:2019/02/10
147. כפיה עדתית חילונית|21:3019/02/10
148. מזמין את שנהב לערוך סקר בין ה"מזרחיים" - מי למדינה דו לאומית? עמית|21:4719/02/10
149. אזרחים ירדנים תושבי ישראל הם הערובה להסדר קבע יציב. (לת) אינפיניטי|23:2119/02/10
150. נשמע ספר מעניין (לת) רתם|23:3419/02/10
151. נקודת מוצא טובה אוסמן|00:1620/02/10
152. ומי ישלים את המאמר למה שצפוי לקרות באירופה? טרנסנדנטלית|01:0120/02/10
153. אני מקבלת את הגישה הזו. אך מה יאמרו בני קבוצות אחרות? (לת) מפאיניקית לשעבר.|01:0420/02/10
154. איש מבריק וצנוע (לת) תלמיד שלו לשעבר|02:3020/02/10
155. מבריק! רעיון פורץ דרך|02:4020/02/10
156. מדינת ישראל הוקמה אך ורק בזכות יהודי אירופה משה א|06:1020/02/10
157. שתחקירן יבדוק וימצא שסיים תיכון אחד העם 1971 למד בתיכון עם יהודה|06:1420/02/10
158. השאלה היחידה שמתעוררת בלומנטל|07:4320/02/10
159. למה שרפת מזרונים? ואח"כ אתם מתאוננים על אפליה!! דמוגרפיה ערבית|07:5220/02/10
160. רגשיי הניתות מופנמים גם אצל פרופסור רון אפרתי|08:1720/02/10
161. מעריך את היושר והכנות ישר כח דוד אלויה|08:4720/02/10
162. העיקר שאתה מקורי ומרדן. כל השאר אינו חשוב. איפכא להכעיס|08:5920/02/10
163. קישקוש. (לת) מ|09:0220/02/10
164. המזרחים עם כבוש ולא ניתן לקיים דיון עם צנזורע כוזרואשכנזית ! (לת) מוני יקים אנטיציוני|09:2020/02/10
165. שנהב כבול במעמדו האקדמי ודעותיו מוגבלות באמיתותן ! מוני יקים אנטיציוני|09:2220/02/10
166. האופציה הכנענית היתה אחיזת עיניים בנסיון ליצירת גשר היסטורי מוני יקים אנטיציוני|09:2820/02/10
167. ל"ד"ר אשכנזי מכפר שמריהו" פרופ` ארנסט ווז-ווז|10:0520/02/10
168. נראה לי שגם אני יכול להיות פרופסור... שרון|10:1120/02/10
169. הנוסטלגיה לערביות של שנהב פוסמודרנית וחסרת תכלית כמו של הסופרים. (לת) צבי|10:2520/02/10
170. מדינה דו-לאומית רב תרבותית תהיה כמו בלגיה או כמו ביאפרה ניגריה? (לת) צבי|10:2620/02/10
171. עם איזה מוסלמים נעשה דו-לאומית: סונים? שיעים? חמאסניקים? (לת) צבי|10:2720/02/10
172. מסכים עם 91 ומוסיף אולי תרדו מהשמאל?|10:4620/02/10
173. שהרבני-שנהב מייצג בדעותיו את עצמו בלבד ושום אחד אחר הלו|11:0420/02/10
174. בעניין השם העברי טרנסנדנטלית|11:2420/02/10
175. יש אשכנזים מקופחים בארץ הזו. טרנסנדנטלית|11:2720/02/10
176. פרופ` שנהב מיצג בעצמו את הקבוצה שהוא שונא. (לת) משה|11:3220/02/10
177. כמה אנחנו משלמים בכספי ציבור על עבודות של שנהב? (לת) יעקב|11:3520/02/10
178. ואחרי כל המיש-מש הזה, יוצא, כרגיל, שהפלסטינים הם רק קורבן והם צחים כשלג.|11:4020/02/10
179. פרופ` רות גביזון עשתה משנהב קציצות יוד דלת|11:5220/02/10
180. ראדיקל בשקל. תתעסק במה שאתה טוב בו - לשכב עם סטודנטיות (לת) 6|11:5420/02/10
181. ומי יגן על האדמות של אצולת הקרקעות במלחמה הבאה? דובר צה"ל? (לת) סוציאליסט ציוני|12:0020/02/10
182. אז מה אני ?? אני אשכנזי-מזרחי.. שי|12:1220/02/10
183. יהודה שנהב בונה מזרחי בדמותו וכצלמו אשכנזי כעובדה|12:1420/02/10
184. מדובר במאמר מכונן."הלובן" בדעיכה. (לת) יותם|12:1920/02/10
185. מר שנהב , מה אתה רוצה? גל|12:3520/02/10
186. להחזיר את הגלגל אחורה או . . . מני|16:1420/02/10
187. אני צבר אשכנזי מבטן ומלידה , אבל... צבר אשכנזי -מ-מרץ|16:3620/02/10
188. כמה עצוב, הפרופ` לא הפנים את היותו ישראלי! יעל|16:5420/02/10
189. מפחד מעוד מהפכה דתית... ל-150|17:0920/02/10
190. אצל שנהב גוברת הזהות המזרחית על היהודית. (לת) לא רוצה להיות ערבי|17:2120/02/10
191. המשך מ-147 חילונית|17:3020/02/10
192. כל מילה בסלע (לת) אשכנזיה|17:3120/02/10
193. "העולם כולו נגדנו"-מוכר? האשכנזים המציאו את הקיפוח דני|17:4420/02/10
194. בהתחשב בנתוני הפתיחה- לבנון מתפקדת הרבה יותר טוב ממה שנראה לרובנו דמוקרט|17:5120/02/10
195. אני חשוב שזה מאמר מאוד מעניין, אבל חבל ששנהב לא מצטט את מקורותיו מזרחי ראדיקלי מודע|18:0920/02/10
196. ראשית הוא צודק,שנית היתה גם אפליה של עידות אשכנזיות ראובן גרפיט|18:1720/02/10
197. אינפיניטי, אפשר גם פתרון עם אזרחים ישראלים תושבי ירדן? מודי וידנפלד|18:2320/02/10
198. המשך: הממסד גרם גם לאפלית אשכנזים שהיתה גרועה לא פחות ראובן גרפיט|18:3020/02/10
199. המציא תאוריה לריפוי תחלואי נפשו איתן מונרוב|18:3220/02/10
200. לעומרי-35,אתה צודק שכל אחד היה מקים ובונה את החברה כפי שהוא אליהו הנביא|18:3520/02/10
201. סוציולוג טוען על היסטוריה דרך רומנים. כשלון הפוסט-קולוניאליים. (לת) צבי|18:3820/02/10
202. אינטלקטואל במובן הרע חנה|18:3920/02/10
203. בגליון "תכלת"מאמר מעולה על השמאל הרדיקלי (לת) dodel|18:5820/02/10
204. על איזה אליטה הוא מדבר ? ניר|19:5120/02/10
205. העוול הוא לא ההתנחלויות - אלא זכויות היתר של תושביהן. א|19:5720/02/10
206. ל 167 טעית נושאי השם אשכנזי אשכנזים שהתקבלו כשווים בקהילות ספרד ! (לת) מוני יקים אנטיציוני|20:1220/02/10
207. אני לא מבין אותו. גילי|20:5320/02/10
208. מעניין שכל התגובות הן על ה"מזרחיות" ואף לא אחת על העוול למתנחלים לא חשוב מאיזו עדה|20:5820/02/10
209. השקעה ענקית בטעוני טיפוח ווזווז|21:5220/02/10
210. שים לב להצעה של האשכנזים, לעשות מורטוטיום של החוב. שפתי כהן-אם מותר|22:1220/02/10
211. קראתי את הטוקבקים ו: ישי|22:4420/02/10
212. בלי הגזענות האשכנזית היו לנו 100 פרופ` יהודה שהרבני למהפכה !!! (לת) מוני יקים אנטיציוני|00:1121/02/10
213. יהודה שהרבני ``תינוק שנישבה בידי גויים`` האשכנזים כוזרים לא יהודי (לת) מוני יקים אנטיציוני|00:1221/02/10
214. מסקנת כל המסקנות היא: הזיקה העדתית ניצחה את הזיקה היהודית פייטרו מסקני|00:2321/02/10
215. שפתי כהן-בקשר לפיצויים מגרמניה.ובכן,לידיעתך, פובליוס אפריקנוס|00:2421/02/10
216. לעמיקם אזולאי-מגיב 78,חבל שלא ציינת את שם הדו"ח הבריטי שמואל|00:3821/02/10
217. מספר דוגמאות מוצלחות לשימושו של שנהב מיכאל|00:4621/02/10
218. וואללה,ZOSTER אחלה בדיחה,אכן היו שם הרבה עירקים.ברח` יפת. (לת) רמי יהודאי|01:0121/02/10
219. שנהב, אינטלקטואל מרשים ואמיץ מאוד מירה זיני|01:3621/02/10
220. אם היה לו שכל, הוא לא היה פרופסור. היה סופר, מדען, משורר ועוד. (לת) עוד אידיוט|01:4221/02/10
221. לשנהב: אתה לא מייצג אפילו פרומיל מהמזרחים. כולנו פטריוטים ציונים. בן דוד|01:4521/02/10
222. העיתונאות נוטה באופן חד צדדי לצד אחד וידוע ! (לת) עמית|04:5921/02/10
223. אפשר להוציא דיבוק השד העדתי!...שנהב חי בעבר! מגדלי אקירוב בינו|05:1721/02/10
224. מה נחשבים הילדים שלו? מזרחים או אשכנזים? רבקה|05:2121/02/10
225. ה"מזרחיים" טענו ש"ערבים מבינים רק כח", מניסיון חייהם!...ואכן הם ח מיגדלי אקירוב בינו|05:2321/02/10
226. היום מדבר הכסף,ולא שום דבר אחר!...תשאל את רני,הוא הבקיא מכולם!... מגדלי אקירוב בינו|05:2821/02/10
227. מדינה אחת מן הים עד הנהר ושוויון פוליטי מלא לכל אזרחיה. רק כך ר"י|06:3721/02/10
228. הבזבוז בהתנחלות היא הסיבה להמשך הקיפוח של המזרחים. (לת) צבי|07:1921/02/10
229. אמא`לה כמה שהוא צודק רועי|07:5221/02/10
230. המממממ. מעניין למה יש מזרחים שכ"כ שונאים ערבים... (לת) אשכנזי|08:1921/02/10
231. קשה לך הא? קנאי ל יקים אנטי ציוני|09:1921/02/10
232. גב` זיני=מגיבה 219,מדברייך ניתן להבין שהמחשבה הקומונסטית-סוציאליס זאב ש.|09:5321/02/10
233. ל-22:12/השילומים של הניצולים ממילא הגיעו בסוף לכיסי הגנבים מהמזרח (לת) מאיפה אלפי החנויות?|11:1221/02/10
234. כמה מדינות ערביות דמוקרטיות יש ? (לת) רועי|11:2921/02/10
235. תגובות הסקטור המז`-ארופה מעניינות, הן מלמדות שמואל|11:4221/02/10
236. שהרבני אשר|11:4421/02/10
237. לכלבי הקש,שהרבני לא מחזיק שום סוד.אין חוקה בגלל חתול ביצות|11:5621/02/10
238. שנהב הוא הוא הגבר האשכנזי, קורא תיאוריה וכותב. העובדות מפריעות: משה|15:2721/02/10
239. שנאת המזרחים לערבים - אפקט המראה|15:5921/02/10
240. לזאב ש. 09:53: קצת נסחפת ידידי. קרא בבקשה את ספריו של סמי מיכאל EX ORIENTE|16:0021/02/10
241. תודעה מזרחית המבוססת על זיקה לאיזור ולא על מוצא pika-t|16:0521/02/10
242. פובליוס אפריקנוס (00:24) מה אתה קופייץ?! זכי חלטורה|17:1821/02/10
243. שם המשפחה שהרבני: אינו ערובה להצלחה? פשוט מדהים ומהמם!!!!!!!!!!! (לת) מר שהרבני: תתעשת|20:1821/02/10
244. ל-136,מי שרוצה לקרוא על החיים בבגדד שיקרא את בצראווי|21:1321/02/10
245. חלטורה-242,סליחה,ניסיתי לקבל רשותך לקפוץ אבל לא היית זמין,דגי. פובליוס אפריקנוס|21:3921/02/10
246. פובליוס מה לא הבנת? זכי חלטורה|00:2022/02/10
247. שמע חלטורה,קשה לי להתיחס למי שכותב כך,ברצינות או בכאילו פובליוס אפריקנוס|14:5922/02/10
248. ל 247 ניצול השואה מוא|16:5122/02/10
249. לשמואל בכבוד. עמיקם אזולאי|19:4622/02/10
250. שנהב יוצא מוזר עודד ישראלי|20:2322/02/10
251. לשמואל 216 ראה תשובתי 249 לבקשתך עמיקם אזולאי|22:3222/02/10
252. אני כאן ברצינות כאילו לפובליוס|23:0922/02/10
253. ג`ואן פיטרס חיברה ספר בהזמנה של משרד ראש הממשלה הישראלי לעמיקם אזולאי|23:3122/02/10
254. עודד ישראלי,האיש אינו מוזר.הוא חולה בשתי מחלות קשות עזרא|23:4422/02/10
255. תתפלא לעזרא 254|01:4223/02/10
256. הממצא האמיתי היחידי של פרופ` שהרבני.... מרצה אורח|04:5823/02/10
257. ל-253 מייצג אופייני של השמאל הישראלי עמיקם אזולאי|08:0023/02/10
258. מתברר שגם לחוקר קשה להשתחרר מתחושות לא ענייניות מנחם מנדל|09:5823/02/10
259. על שייכות ואדנות Reviv|10:4623/02/10
260. תתבגר - אין לך דרך לתרום לחברה ולאנושות? (לת) גמל לא רואה את הדבשת|08:0924/02/10
261. מודי 18:23 : אתה מציע שנכבוש גם את עבר הירדן? אינפיניטי|10:4124/02/10
262. אדם אינו יכול להיות אחראי על מה שקרה לפני שנולד אמנון|12:0924/02/10
263. מלל פוקואי מתחכם שנועד להשקיט את מצפונם של כל מוגי הלב שאינם רמי|22:3224/02/10
264. בסוף בסוף קומפלקס של רגשי נחיתות משה|10:3725/02/10
265. הסוציולוג הוא סוציופט ! ארנון|13:1025/02/10
266. זה טייק חדש על עקרון הקפחת המזרחית אשכנזיה, סליחה|13:3126/02/10
267. לעמיקם תקרא את הספר של שנהב דרור|21:1026/02/10
268. לעמיקם תקרא את הספר של שנהב דרור|21:1026/02/10
269. דרור תודה עמיקם|09:3727/02/10
270. העמוד של הספר בפייסבוק להמשך דיון מלכודת הקו הירוק|15:1627/02/10
271. ל 231 הסכסכן או שלא קראת בכל מקרה איפה הקנאה מוני יקים אנטיציוני|15:5727/02/10
272. לפייטרו 214 הסולידריות היהודית גוברת כי האשכנזים אינם יהודים ! מוני יקים אנטיציוני|16:0627/02/10
273. חשיבה מקורית עפרה|19:2805/03/10
274. על שלושה דיסוננסים אחד משם|20:2805/03/10
275. על שלושה דיסוננסים אחד משם|03:4506/03/10
276. מי יידע נפש פרופסור מזרחי? זה שעולה לזה שיורד|00:1028/03/10
277. יהודה שנהב מנחם ברקת|10:1613/05/10
הוספת תגובה חדשה
עוד כותרות
פרשת הולילנד | מינהל מקרקסי ישראל
יום עם שלוש צעירות פלסטיניות שהוזמנו ליום כיף בתל אביב
לחבר את הנקודות: מפת ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים
הקרב על סירוס חתולי הרחוב
פרשת הולילנד | כך משפילה מערכת המשפט את שולה זקן
דורון רוזנבלום | אם תרצו או זו ארצנו: מיומנו של פטריוט
ראש העיר תל אביב, רון חולדאי: אני לא מתכוון לשתוק יותר
ללא ילדים - התוכנית הבינלאומית לטיפוח מנהיגים
הכירו את "הגנבים בחוק". או במלים שכולם מבינים: מאפיה רוסית
תמונות השבוע של צלמי "הארץ"
אלכס ליבק | המאה ה-21
מה קורה עם הכיסא השמור לגלעד שליט
20 שאלות של מוסף "הארץ"
50 שנה לחטיפת אייכמן. ארבעה מהשותפים למבצע זוכרים כל פרט מהימים ההם
נרי ליבנה | הדיכאון הטלוויזיוני שלי השפיע על הסביבה
ספורט Online| גלריה Online| ספרים Online| חדשות Online
תקנון האתר| תמיכה ושירות| ארכיון הארץ| דף הבית
מדריך עכבר העיר| סרטים| קולנוע| מסעדות| מתכונים| הופעות| פעילויות ילדים| הצגות| לילה| מסיבות| מדריך עכבר העיר - סרטים, לילה, מסעדות, הצגות ילדים
מסעדות: בשר, ביסטרו, אוכל יפני, אוכל סיני| מסעדות: דגים, פירות ים, ים תיכוני| מסעדות: בית קפה, מאפיה, חלבי, ארוחות בוקר, מסעדה איטלקית
לוח העיר| שיווק| דרושים| דרושים הייטק| נדל"ן| פרוייקטים חדשים| רכב| בעלי מקצוע| קח תן| מגזין אוטו| מבחני רכב| קידום אתרים| ספרים חדשים בהוצאת שוקן
Israel News| Israeli News| מטאליקה בישראל| אליסה בארץ הפלאות| בניית אתרים
עכבר עולם| עכבר עולם פראג| עכבר עולם ברלין| מדריך עסקים| ארץ נהדרת 7
רוד סטיוארט בישראל| שבועות 2010| סינמה סיטי ראשון לציון| אווטאר| מתכונים לשבועות| כוכב נולד 8| פיקסיז בישראל | אלביס קוסטלו בישראל| אלטון ג'ון בישראל
כל הזכויות שמורות , "הארץ"   ©   All rights reserved Haaretz