המחזמר קברט הוא תמרור אזהרה לכולנו

בפעם הקודמת ש"קברט" הציג בקאמרי, זה היה רק מחזמר על ברלין ערב עליית היטלר. לנוכח האיומים על הדמוקרטיה הישראלית, הוא הרבה יותר מזה

שמעתי את השיר "עולם המחר - שלי!" עשרות פעמים - ובכל פעם הוא מעביר בי צמרמורת. השיר נפתח במלים תמימות על דשא באור השמש, צבי ביער, עצי תרזה, נהר הריין, פרחים ודבורים. הטבע בכל הדרו. ואז, לפתע, הוא נהפך לשיר לאומני מאיים: "מולדת! מולדת! הבוקר יבוא! עולם המחר - שלי!"

בסרט "קברט" של בוב פוסי זה קורה בגן של פונדק כפרי. נער בלונדי במדי הנוער ההיטלראי קם ומתחיל לשיר בקול ילדותי גבוה. אט-אט, בזה אחר זה, תחילה בהיסוס, אחר כך בהתלהבות, קמים יושבי הגן, צעירים וקשישים, בחורים ובחורות, ומצטרפים לשירה. בסוף עומדים כולם, יד ימין מורמת במועל היד הנאצי, ושרים בהתרוממות הנפש; כולם - מלבד פועל קשיש אחד, ספקני, שבוודאי זוכר את מלחמת העולם הראשונה.

במחזמר "קברט", המוצג כעת בתיאטרון הקאמרי בתל אביב בבימוי עמרי ניצן, זה קורה בחגיגת האירוסין של היהודי שולץ (שאותו מגלם גדי יגיל), עם בעלת הבית הנוצרייה שלו, פרוליין שניידר (מיקי קם). אורח נאצי מתחיל לשיר וכל האורחים מצטרפים, עד שהחגיגה נהפכת להפגנה נאצית נלהבת.

מה מיוחד בשיר הזה? הוא מתמצת את המחזמר כולו. העלילה מתחילה בברלין של 1930, באווירה העליזה והמושחתת של רפובליקת ויימאר, ומסתיימת כאשר ניצחון הנאצים כבר מסתמן באופק. השיר התמים מעורר בנו צמרמורת, מפני שאנחנו יודעים את ההמשך. ידע זה, הידע על ההמשך הנורא, מלווה אותנו לאורך כל המחזה.

איתי טיראן ב"קברט" של הקאמרי. צילום: אלון רון

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב הכתבות של מוסף ספרים ישירות אליכם

קשה להאמין שאין זה שיר נאצי אמיתי, אלא רק שיר שנכתב באנגלית בשביל מחזמר. מחברי המלים (ג'ו מאסטראוף וג'ון ואן דרוטן) והמנגינה (ג'ון קאנדר ופרד אב) כאילו רקחו יחד את כל השירים הנאציים. לי הוא מזכיר שיר מסוים ששמעתי בילדותי לא אחת: "אנחנו נמשיך לצעוד/ כאשר הכל יתרסק לרסיסים/ כי היום שייכת לנו גרמניה/ ומחר העולם כולו!"

הייתי בן תשע ורבע כאשר עלו הנאצים לשלטון. את קריסת הרפובליקה ראיתי בעיני - עיניו של ילד הגדל בבית פוליטי ושם לב למה שקורה מסביב, ברחוב, בבית הספר, בעיר, בארץ. "קברט" מתאר זאת בצורה תיאטרלית, על בסיס רשמיו של הסופר הבריטי כריסטופר אישרווד, מחבר הספר "פרידה מברלין", שהיה עד ראייה למתרחש בברלין באותן שנים.

הרפובליקה של ויימאר נקראה כך מפני שהחוקה שלה נכתבה בוויימאר, עירם של גתה ושילר, גדולי המשוררים הגרמנים. ואכן, במדינה הדמוקרטית הזאת פרחה התרבות כפי שלא פרחה בשום תקופה אחרת בגרמניה, ובכל התחומים - קולנוע, ספרות, שירה, ציור, מוסיקה ועוד.

אחד התחומים הבולטים ביותר היה עולם הקברטים, מועדונים של מופעים סאטיריים. הייתי צעיר מדי מכדי לבקר בהם, אבל ידעתי שאמני הקברט היו גיבורי תרבות, כמו זמרי האופרה, ועל הבדיחות שלהם חזרו בכל מקום. זה נמשך גם אחרי עליית הנאצים לשלטון, לזמן מה.

לדוגמה, בדיחה מפי אחד מהגדולים שבאמני הקברט, כמה שבועות אחרי עליית הנאצים: "אני מכיר מקום המוקף בחומה גבוהה, ומסביבה גדר תיל מחושמלת ועוד חומה ועוד גדר. כל כמה מטרים יש עמדה של מכונת ירייה. ואתם יודעים מה? אם אני רוצה, אני בכל זאת אצליח להיכנס לשם!" כשסיפר לי אבי את הבדיחה הזאת, הוא הוסיף ביובש: "והוא באמת הצליח!"

*

בכל הסיפור הארוך והנורא של הרייך השלישי, השאלה שהטרידה אותי כל חיי היתה: איך הם הגיעו בכלל לשלטון? איך זה יכול היה לקרות? איך אחד העמים התרבותיים ביותר בעולם, שקרא לעצמו "עם המשוררים והפילוסופים", בחר באופן דמוקרטי במשטר מפלצתי שכזה? איך נפלה הרפובליקה המפוארת?

יש הרבה תיאוריות, ואני מכיר את כולן: ההיסטוריה הגרמנית, האופי הגרמני, המשבר הכלכלי הנורא, מיליוני המובטלים, העלבון על מפלת גרמניה במלחמת העולם הראשונה, הזעם על חוזה השלום המשפיל שנכפה על גרמניה אחרי המלחמה. רוב התיאוריות האלה נכונות, ובכל זאת - אין בהן תשובה שלמה, סופית. ייתכן שהמחזמר "קברט" מסביר הרבה.

מתוך המחזמר. צילום: אלון רון

אחרי שקרסה הרפובליקה, ההמשך היה כמעט אוטומטי: מלחמת העולם השנייה על עשרות מיליוני הרוגיה, השואה עם ששת המיליונים, חורבן גרמניה עד היסוד. נותרה השאלה: איך זה התחיל? וממילא: האם זה יכול לקרות בארץ אחרת? האם זה יכול לקרות אצלנו?

כשהעליתי את השאלה הזאת לראשונה בספר שכתבתי בימי משפט אייכמן, לפני 50 שנה, זה עורר כעס. מה? אצלנו? במדינת היהודים? זה בכלל לא עולה על הדעת! אבסורד!

לא עוד.

*

לרפובליקה הוויימארית לא חסרו מגינים. גם כאשר הנאצים עשו חיל בבחירות ונהפכו למפלגה חשובה - זו התקופה שהמחזמר מתרחש בה - היו בגרמניה כוחות אדירים, שאמורים היו לחסום את עלייתם לשלטון.

ב-1920 ניסה אדם ששמו וולפגנג קאפ לבצע הפיכה ולמוטט את הרפובליקה. האגודות המקצועיות האדירות הכריזו על שביתה כללית. זה הספיק. המדינה עמדה מלכת ומחוללי הפוטש ברחו על נפשם.

בראשית שנות ה-30, כאשר גבר האיום הנאצי, האמינו רבים שזה יקרה גם הפעם. האגודות המקצועיות היו עדיין בשיא כוחן ואם הן רק יכריזו על שביתה כללית, או אז היטלר ייעלם. אבל בשעת המבחן, שום שביתה לא הוכרזה, ומנהיגי האגודות היו אחוזי שיתוק. הם פחדו, ורבים מחברי האגודות כבר נהפכו בעצמם לנאצים.

מתוך בהמחזמר
מתוך המחזמר.

זאת ועוד: בריוני פלוגות הסער בחולצות החומות לא היו לובשי המדים היחידים. לכל מפלגה גרמנית גדולה - הסוציאל-דמוקרטים, הקומוניסטים, השמרנים - היה צבא פרטי, שלבש מדים והיה בעל מחסני נשק נסתרים. אך בבוא היום, אף אחד מהם לא נקף אצבע כדי להציל את הדמוקרטיה.

והיה גם הצבא. צבא מיוחד במינו, ממושמע ומאומן להפליא. חוזה השלום קבע שמותר לגרמניה להחזיק רק בצבא קטנטן של 100 אלף חיילים. כל אחד מחייליו היה מסוגל להיות קצין. אך כאשר ראשי הצבא חשבו על האפשרות לעצור את הנאצים ברגע האחרון, התברר שרבים מהחיילים והקצינים הזוטרים כבר היו לנאצים מושבעים.

ביום הדין, לא היה במדינה כמעט איש שהיה מוכן לקום ולהגן על הדמוקרטיה. כמעט אף אחד לא אהב אותה. כמעט אף אחד לא כיבד אותה. כמעט אף אחד לא הבין שהדמוקרטיה שומרת ומגינה עליו. כעבור כמה שנים, כאשר כבר נהרגו מיליוני גרמנים במדבריות השלג של רוסיה או מתחת להריסות הערים הגרמניות הבוערות, היה מאוחר לחשוב על כך. לרבבות אשר עונו במחנות הריכוז האיומים היה זמן להרהר ולהתחרט, אבל זה כבר לא עזר להם.

*

גם ליהודים שנשארו בגרמניה היה זמן לחשוב ולהתחרט. כאשר אבי החליט שעלינו לברוח, הוא היה בין המעטים שחשבו כך.

צופי "קברט" מזדעזעים כאשר שולץ, סוחר הירקות היהודי, מסרב לברוח גם אחרי שכבר ספג מכות רצח מידי אנשי פלוגות הסער. "אבל אני גרמני כמוהם!" הוא זועק, "לא יכול לקרות פה שום דבר!"

אני שמעתי את המלים האלה במו אוזני, יותר מפעם אחת, כאשר קרובי המשפחה שלי באו לשכנע את אבי להישאר בגרמניה. "איך זה עולה על דעתך? הרי אנחנו גרמנים! זוהי ארץ תרבות! אז היטלר ינאם כמה נאומים ויגרש כמה יהודים פולנים. בנו הוא לא ייגע!" יבורך אבי המנוח, שלא שעה להם. אנחנו הגענו לארץ כמה חודשים אחרי עליית הנאצים לשלטון. כל קרובי נעלמו בשואה.

מיקי קם וגדי יגיל ב"קברט"
מיקי קם וגדי יגיל ב"קברט". צילום: ז'ראר אלון

הרומן בין היהודים לגרמנים החל לפני 300 שנה. זו היתה אהבה עמוקה, שדמתה לרומן שבין היהודים למוסלמים בספרד בתקופת "תור הזהב". מהפילוסוף משה מנדלסון עד למשורר היינריך היינה, מהמהפכן קרל מרקס עד למדינאי ולטר רתנאו, תרמו היהודים לתרבות הגרמנית בכל התחומים והושפעו עמוקות ממנה. תיאודור הרצל העריץ את גרמניה הקיסרית.

הנאצים לא הרגו רק את היהודים. הם רצחו גם את הצוענים, את ההומוסקסואלים, את הקומוניסטים והרבה-הרבה גרמנים טובים. אחרי נפילת הדמוקרטיה, לא היה מי שיגן על הקורבנות. השופטים כבר היו נאצים. המשטרה היתה נאצית. ועל עמותות להגנה על זכויות האדם לא היה אפשר אפילו לחלום.

*

כאשר הציג התיאטרון הקאמרי את "קברט" בפעם הראשונה, לפני הרבה שנים, זה היה סתם מחזמר היסטורי מבדר. כאשר הוא מציג אותו עכשיו, זה הרבה יותר: זו אמירה. אזהרה.

אי אפשר עוד להתעלם מהסכנה החמורה המאיימת על הרפובליקה הישראלית. הדמוקרטיה שלנו מתנדנדת מעוצמת המהלומות של הימין, הכולל יסודות שאי אפשר שלא לקרוא להם ניאו-פאשיסטיים. בית המשפט העצמאי, התקשורת, העמותות לזכויות האדם, ארגוני השלום, המיעוט הערבי - כולם עומדים מול התקפה יומיומית, זדונית ונחושה. ובחוץ כבר משתוללות באין מפריע פלוגות "תג מחיר" - בחסותם הסלחנית של מוסדות אכיפת החוק.

אקי אבני ב"קברט"
אקי אבני ב"קברט". צילום: אלון רון

מי יגן על הדמוקרטיה שלנו? ברפובליקה הגרמנית היתה לפחות אשליה של כוחות נגדיים: הסתדרויות עובדים, המשטרה, הצבא. בארץ אין כלום - ההסתדרות אינה מתעניינת בדמוקרטיה, המחאה החברתית סירבה אף לחשוב על בעיות "פוליטיות" (ישמור האל!). בגרמניה היו מפלגות גדולות - סוציאל-דמוקרטים, קומוניסטים, דתיים. וכאן? אפס.

אם תקרוס הרפובליקה שלנו, שהקמנו בדם ובעמל כה רבים, מה יבוא אחריה? איש אינו מעז להעלות על דעתו משהו כמו הזוועה הנאצית. אך ישנן גם הדוגמאות של הפאשיזם האיטלקי והמשטר של פרנקו בספרד. כאשר שר אחד שלנו מחבק את העריצים של בלארוס ורוסיה, וכאשר חבר כנסת אחד מעלה על נס את ג'וזף מקארתי המתועב, וכאשר יש המשבחים את אוגוסטו פינושה, שידיו מגואלות בדם, ואף יש המתגעגעים לסטאלין - המבחר גדול ומחריד.

*

המסר החשוב ביותר של "קברט" הוא שבשנים המכריעות היה רוב הציבור הגרמני אדיש. הלכו למועדונים, נהנו, עסקו בעניינים האישיים.

האזרחית הטיפוסית במחזה היא פרוליין שניידר, בעלת הבית. לא אכפת לה מה קורה מסביב, היא רוצה רק לשרוד. היא מוכנה להתחתן עם יהודי, אך כשאומרים לה שזה מסוכן, היא מפנה לו גב. העיקר לא להתערב. לא לעסוק בפוליטיקה. מה לה ולמה שקורה לערבים - סליחה - ליהודים?

פרוליין שניידר לא הבינה שמי שבורח מהפוליטיקה, הפוליטיקה רודפת אחריו. כי הפוליטיקה היא החיים עצמם. רק מי שחי במשטר של דיכוי מבין זאת. כאשר אין דמוקרטיה, כאשר אין בית משפט בלתי תלוי, כאשר אין תקשורת חופשית, כאשר אין ארגונים אזרחיים - החיים אינם חיים.

די בהלשנה של שכן או של מתחרה מסחרי, כדי שהאזרח ימצא את עצמו במרתף העינויים של הגסטאפו או הק-ג-ב. די בהשמעת הערה בלתי זהירה על המנהיג כדי שהמשמיע יתעורר בשלוש בבוקר מנקישות בדלת. וכאשר בריון לובש מדים תוקף אותו ברחוב, איש לא יעז לחוש לעזרתו. השוטר יסתכל לכיוון אחר. וזה יכול לקרות לכל אזרח.

זה כבר קורה אצלנו בשטחים הכבושים. אבל השטחים הכבושים רחוקים מהעין ומהלב. האזרח המצוי אינו מעלה על דעתו שזה יכול לקרות אצלנו בבית. ובכן, זה יכול גם יכול.

בכל סוף שבוע מלאים אצלנו מועדוני הלילה עד אפס מקום, כמו הקברט המוצג במחזמר. שותים, רוקדים, צועקים, מתקוטטים, נהנים. כמו שם. כדאי ללכת ל"קברט" כדי לזכור מה קרה שם - ואיך זה נגמר.

אם אנחנו רוצים שעולם המחר יהיה "שלנו", שדורות הבנים, הנכדים והנינים יוכלו "להיות עם חופשי בארצנו" - מוטב לדאוג לכך היום.

רגע לפני הסערה

כריסטופר אישרווד

נשמע במקרה בבית קפה: צעיר נאצי יושב עם חברתו; הם דנים בעתיד המפלגה. הנאצי שיכור.

"בסדר, אני יודע שננצח", הוא קורא בקוצר רוח, "אבל זה לא מספיק!" הוא הולם באגרופו בשולחן: "צריך להישפך דם!"

הבחורה מלטפת את זרועו בתנועה מפייסת. היא מנסה לשכנע אותו ללכת הביתה. "ברור, חמוד, ברור שיישפך", היא הומה בקולה המרגיע, "המנהיג הבטיח את זה במצע שלנו".

(מתוך: כריסטופר אישרווד, "פרידה מברלין", תירגם מאנגלית: שאול לוין, הוצאת מחברות לספרות, 2007)

עוד כתבות בפרויקט: הדרך לצמרת של ולטר רתנאו | התיאולוגיה היהודית בוויימאר | על "ספר ברכט" של מטעם | למה "איש קטן, לאן?" לא הצליח בישראל | זכרונות התבגרות בוויימאר הגוססת | לכתוב מותחן עם סוף ידוע מראש | על תערוכת אקספרסיוניזם גרמני במוזיאון ת"א

הוספת תגובה
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

 
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
להוספת תגובה בלתי מזוהה לחץ כאן להוספת תגובה מזוהה לחץ כאן

הקלד את הנושא

הקלד את התגובה

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים עם תנאי השימוש של אתר הארץ
תודה על פנייתך, היא תיבדק על ידי המערכת
הצג את כל התגובות פתוחות 01 נו, באמת... לא נסחפנו בכלל  (לת) אלי
  • 13:05
  • 28.12.11

  •   ואתה העדות לדמיון המדהים ל"אדישי גרמניה" שעליהם מדבר אבנרי,,,  (לת) כאן זה לא יקרה - נסחפתם,,,
    • 13:48
    • 28.12.11

  •   בכלל לא שלא יגמר לעולם
    • 15:11
    • 28.12.11

    זה מה שהעתיד צופן כשיש אזרחים סוג ב' ואזרחים סוג א' (למי אתה שייך?)

  •   יחי ההבדל הקטן... גועל
    • 00:04
    • 29.12.11

    גרמניה הונעה מאידיאולוגיה אנטישמית. גרמניה ניסתה למצוא פתרון רצחני למצב כלכלי גרוע, ולהשפלה של הסכם וורסאי.

    ישראל מגנה על עצמה מפני אוייבים. ואיתי טירן צבוע - נורא קל וכייף לנהל חיי בוהמה ריקים מתוכן, לחיות בבועה תל אביבית, ובד בבד להשתמט מצה"ל שמספק לו את הנוחות והבטחון, לעלות לאוטובוס בלי החשש שהוא יתפוצץ, בגלל חיילים צעירים שיושבים במארב, וגם לבקר. לבקר את החיילים שמאפשרים לו לנהל חיים ריקים מתוכן, נהנתים ואגוצנטרים. את ה"קלגסים" שמאפשרים לו לשבת ברוטשילד בלי חשש, ולהיות בטוח ומאושר.

    אנשים כמו איתי טירן הם הזן הדוחה ביותר שיש.
    ולא, אני לא ימני קיצוני - אני שמאלני, תל אביבי בעצמי, הומו, וחייל קרבי.

  •   למר נגעל.תודה שהבהרתי לי את המהלכים האנטי-דמוקרטים של הגועלציה: יובל
    • 00:22
    • 03.01.12

    השתלטות על רשות השידור,הכפפת החינוכית לרשות השידור משמע הכפפתו לממשלה,פיטורי שדרנים בנימוקים מגוכחים,השתלטות על בתי המשפט באמצעות חקיקה אנטי דמוקרטית שמטרתה לקצץ את כנפי בית המשפט (אולי הגוף הדמוקרטי היחיד שנאמן לרוח הכרזת העצמאות)עידוד ותקיצוב ספרים העוסקים ב"ציונות",פגיעה כלכלית בשחקנים שמסרבים מטעמי מצפון להופיע בשטחים הכבושים,חוק ההשתקה המגדיל פי 6 הוצאה על לשון הרע גם ללא הוכחת נזק,חוקים פרסונלים כגון חוק גרוניס,חוק המגדיל את ההרכב לבחירת שופטים לעליון כדי שלימין יהיה רוב ויבחרו שופטים המצייתים לפסאדה שלהם,חוק החרם שמטיל קנסות על מי שיעיז להחרים תוצרת מהשטחים הכבושים,עכשיו הכל מובן הודות תגובתך.הכל נועד כדי שחייל לא יתפוצץ באוטובוס ועל מנת שאני יוכל לשבת בבית קפה ברוטשילד.תודה באמת על ההבהרה.

  •   הלמוט אוֹסטרמן היה ונשאר דמגוג נצלן שואה אורי יד ושם
    • 09:43
    • 07.01.12

    שימו לב שכמעט בכל מאמר שלו (וגם של דומיו כמו גדעון לוי) הוא מנסה לצייר את הציונות כנאציזם ואת הערבים כיהודים.
    כל עוד החברים של אוֹסטרמן ממשיכים להתאבד כדי לרצוח יהודים, לא להכיר בזכות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ולעסוק בטרור כדי להגשים את חזונם, לא יעזור לאוֹסטרמן ניסיונו להשחיר את שם היהודים. אפילו אם אוֹסטרמן יטען שיהודי גרמניה בזמנו גם הם התאבדו ברחובות גרמניה להשמידה או שרצו להקים מדינה יהודית על חורבות גרמניה..... זה לא יכול להצדיק את רצונם של הפלסטינים להשמיד את יהודי ארץ ישראל היום.

    נסיונו של אוֹסטרמן להשמיץ ולסלף את רוח היהודים באירופה בשנות ה-30 ולהגדירים כטרוריסטים וכסכנה לתרבות הנוצרית אירופאית, גם אם הצורך שלו פוליטי גרידא, מעורר סלידה!

02 מאמר חשוב, הרבה יותר מביקורת - תודה  (לת) אליהו אריק בוקובזה
  • 13:17
  • 28.12.11

03 ההשואה בין גרמניה הנאצית לישראל עושה רק נזק לשמאל שנהיה פטאטי מרגע לרגע.  (לת) גל
  • 13:20
  • 28.12.11

04 "איש אינו מעז להעלות על דעתו משהו כמו הזוועה הנאצית",,, הזוועה הזו כבר מתקיימת בגדה וברצועה.  (לת) המחאות היחידות כאן הן על כסף,,,
  • 13:40
  • 28.12.11

05 Excellent!  (לת) Michal
  • 14:10
  • 28.12.11

06 מאמר מעולה וחשוב מאוד - תודה רבה  (לת) אם את לא נגדם, את בעדם
  • 14:17
  • 28.12.11

07 "הארץ" תגוונו קצת עם ה-"ישראל נהיית גרמניה הנאצית" זה שחוק וישן  (לת) ישראלי כובש אכזר
  • 14:22
  • 28.12.11

08 אצלנו תורת הגזע כבר קיימת , תרבות אין, הדרך קצרה יותר מוויאמר לרייך ה 3  (לת) אריק
  • 14:32
  • 28.12.11

09 ויש הבדל משמעותי: הערבים התנהגו בפראות כלפי היישוב היהודי מאז 1882 וביתר שאת מ- 1919-ואילך. האם היהודים נגעו אפילו בכזבוב גרמני אי פעם? ברור שלא. ומפה כל ההשוואה מתבטלת. הערבים בתוקפנותם משחר הציונות הצדיקו כל שנאה של יהודים. ברור שלא כל הערבים מעורבים בלחימה, אבל רובם גם לא מגנים אותה, כי זה בנפשם; הם לא יכולים להרשות לעצמם לגנות, כי אז יצטרכו לחלוטין להצדיק את זכות היהודים להתקיים פה (לצידם!) כיישות לאומית, והם מותנים שלא להעז לעשות כן.  (לת) פרנץ
  • 14:34
  • 28.12.11

10 ישראל הוקמה כלאומנית וכיבושיה הסתיימו מזמן...אורי אבנרי מקשקש בהשוואתו חרטטן מקצועי
  • 14:35
  • 28.12.11

ישראל היא כיום פלורליסטית יותר מאי פעם!! פעם היה בה את הטוטליטריות הסוציאליסטית של מפאי ושטיפת המוח בעד הציונות והכיבוש ,היום מחלחל לאנשים יותר מאי פעם שאנחנו צריכים להגן על עצמנו ותו לא.

11 באמת שום שלטון ימני לאומני איננו שלטון ראוי: אין צורך להשוות לנאצים. אפשר להשוות ליהודים בשנים 65-70 בירושלים שלפני החורבן: הסיקאריים הארורים המתקראים קנאי הגליל הגיעו לירושלים והטילו חיתיתם על היושבים השקטים.ברור שמי שמתלהם על אטומה, מולדת,קדושת אדמה וכו' בוגד בשליחות האנושית שלו, לשמור על החיים! קדושת החיים היא היחידה הראויה לשם קדושה.  (לת) מצלמה
  • 14:38
  • 28.12.11

12 מעולה! אלון
  • 14:46
  • 28.12.11

אורי אבנרי אתה לפיד בראש המחנה. כל הכבוד על האומץ ואורך הרוח. אתה מגלם את הציונות האמיתית, הפרגמטיסטית וההומנית.
יישר כח!!!

13 לכותב, היטלר לא היה אנטישמי וגזען בכלל עד גיל 18, הוא היה המבצע אבל העם הגרמני ברובו המוחלט דחף אותו
  • 14:53
  • 28.12.11

פשוט הגרמאנים זורקים את הכול על היטלר ועוד טועענים כמו המתנגדים הפוליטיים שלו שטענו נגד כול אחד שהוא יהודי, שהיטלר היה יהודי, זה פשוט מכוער

14 ובמה דברים אמורים? אנשים שפתוחים לרעיונות, משכילים בהשכלה רחבה - לעולם לא ייתפסו שבויים בתפיסה לאומנית/דתית קיצונית, ולעולם לא ייכנעו לגחמות המנהיג : השכלה וכניעה למנהיג ---זה דבר והיפוכו. בכל מדינה שהימין השתלט זה היה כי ההשכלה לא הייתה נחלת הכלל. סגירות מחשבתית היא תנאי ראשון לקידום מניפולציות של מנהיגים על ציבור. לכן לעולם לא תמצאו שלטון ימין שמשקיע הון בהשכלה פתוחה וחופשית; מנקודה של הגבלת ההשכלה והפחתתה, השלטון יכול לקדם כל קיצוניות, והציבור יענה לו אמן.  (לת) נהוראי
  • 14:54
  • 28.12.11

15 קברט יאיר
  • 14:57
  • 28.12.11

כל מילה במקומה
הייתכן שאפילו נתניהו מהנהן?

16 יש לי בעיה עם השחקן הראשי של הצגה זו רונן
  • 14:58
  • 28.12.11

השחקן יכול להשתתף במסגרת מחייבת של הופעות הקאמרי .אך לא היה יכול לעשות שרות לאומי או שרות צבאי.
לשחקן זה אין שום זכות להופיע במוסד המקבל אגורה אחת מהמדינה.
ללא שום קשר ליכולת שלו בתור שחקן. שיעשה שרות לאומי של שנתיים.
או אז צריך יהיה לאפשר לו לעבוד במוסד כמו הקאמרי.
הגיע הזמן לעשות סוף להתנהגות זו של אזרחי מדינת ת"א.
אני בתור אזרח ישראל ממן את החיים שלהם וגם שומר על בטחונם.
ללא צה"ל לא היה אזרח אחד במדינת ת"א אין שום הבדל ברמת הלוקה שלהם מזו של החרדים. התנהגותם זהה להתנהגות החרדים והפגיעה שלהם במדינה זהה. אורי אבנרי ,אתה בתור אחד ששירת בפלמ"ח ולחם על דמותה הדמוקרטית של המדינה צריך להיות הראשון שינסה לשנות התנהגות זו.

17 ועכשיו תגיע מקהלת הטוקבקיסטים ותיילל על כמה שאתה מגזים ושאם לא טוב לך אז תלך לחברים שלך באיראן. ג. לוריה
  • 14:58
  • 28.12.11

אני שנים כבר יודע שבציונות טמונים זרעי הפאשיזם. זה לא אומר שהציונות בהכרח מובילה לכך. אבל יש משהו בלאומיות הצרה והאנטי-אזרחית הזאת שהוא מסוכן מאד.

18 ימי רפובליקת ווימר האחרונים רונן
  • 14:59
  • 28.12.11

לפני מספר שבועות שהצעתי לחבר ללכת לראות את קברט אמרתי לו שגם ככה אני מרגיש פה כמו בימי רפובליקת ווימר האחרונים, כנראה שאני לא היחיד

19 לא מסכים ומקבל את דעותך. אבל מעריך ומוקיר אותך מאוד. הרבה בריאות ואריכות ימים  (לת) שולמן
  • 15:25
  • 28.12.11

20 Democracy Dan Talmor
  • 15:32
  • 28.12.11

No need to go to Germany, just look at Iran. Before you know it, democracy will be gone if you let religious thugs have their way.

21 אורי אבנרי צודק לחלוטין. ישראל בדרך להיות מדינה טוטליטרית, שוביניסטית וקלריקלית.  (לת) צבי
  • 15:32
  • 28.12.11

22 איתי נראה כמו מוזלמן. אולי הוא ילך לצבא ויעשו ממנו מנטש.  (לת) קברטר
  • 15:33
  • 28.12.11

23 המשפט הבא במאמר הוא הדיוטי, עושה הכללה רחבה מדי ומראה על כותבהו: קברטר
  • 15:35
  • 28.12.11

כל סוף שבוע מלאים אצלנו מועדוני הלילה עד אפס מקום, כמו הקברט המוצג במחזמר. שותים, רוקדים, צועקים, מתקוטטים, נהנים. כמו שם. כדאי ללכת ל"קברט" כדי לזכור מה קרה שם - ואיך זה נגמר.

24 עמרי ניצן, d
  • 15:44
  • 28.12.11

never serve the country. when the hamas takes over you are the first yeden

25 תלמד טוב טוב על ההיסטוריה של רפובליקת וימאר אלכס מהכרמל
  • 15:44
  • 28.12.11

ותלמד במיוחד על השמאל הגרמני שהבעית את הבורגנים כל כך, עד שהם נתנו לגרועים מכל לעלות לשלטון.
וגם כאן זה יכול להיות. הציבור הזועם על הפקעת השידור הציבורי, האקדמיה ומערכת המשפט על ידי השמאל יעשה הכל כדי לנקום בהם על ההשפלה וההדרה. זיכרו מה עשה הציבור היהודי לרוסיה ב-1917 כשהוא נוקם על ההדרה שכפה עליו המשטר הצאריסטי.

26 רק מעוות שכלית יכול להשוות בין גרמניה הנאצית למדינת ישראל.  (לת) רעמסס
  • 15:45
  • 28.12.11

27 כתבה מרתקת וחשובה. תודה.  (לת) מילואימניק
  • 15:49
  • 28.12.11

28 כשצריך עין חדה ועט מושחזת צריך את אורי אבנרי אלף
  • 16:34
  • 28.12.11

לאור הניסיון ההסטורי אלה דברים מובנים מאליהם, לכאורה - אבל הטבע האנושי, כן, גם אצלנו, מכחיש שוב ושוב

29 נתניהו וממשלתו מסוכנים לישראל, הם מוליכים לחורבן בית שלישי !!!  (לת) אזרח שפוי
  • 16:55
  • 28.12.11

30 Absolutely great story. Separation between religion and the state is the only option to survive!  (לת) Jony
  • 17:14
  • 28.12.11

31 אצלנו אפילו הפשיזם הוא הצגה ~לא רלבנטית~ שיינדלה
  • 17:58
  • 28.12.11

מדינה קטנה עם שפם מגלחת אותו כשאדוניה מתעטשים.

אפילו אריק הגדול התקפל והתנתק כשהבין שאין ברירה. המתנחלים יוצאו מהשטחים מיד לאחר שהעולם יפעל נגד איראן או במקביל. זמנם קצוב.

32 לכל הטיפשים שלא מבינים עברית עוזי יער
  • 18:48
  • 28.12.11

אבנרי לא אומר שמדינת ישראל היא כמו גרמניה הנאצית. מה שהמאמר טוען הוא שהתהליכים שקרו שם, מזכירים את מה שמתחולל כאן. ולדוגמא הוא מביא שני משטרים פאשיסטים שלא עסקו ברצח עם. מישהו רוצה לחיות במדינות כמו איטליה של מוסוליני או ספרד של פרנקו ?

33 it happens here every day. now on busses  (לת) left on time
  • 19:14
  • 28.12.11

34 המאמר הזה הוא כמו חמצן בשבילי. מלים ברורות, של אדם שראה כבר כמעט הכל.  (לת) איילת
  • 19:16
  • 28.12.11

35 מאמר חשוב מאד. . . מני
  • 19:57
  • 28.12.11

מעד ההיסטוריה שעומדת לחזור על עצמה. . . צריך להדפיס
לשכפל ולהבריח אותו לכיתות הגבוהות בבתי הספר, להשליך
אותו ממטוסים ולהדביק אותו על קירות הבתים כבימי המנדט
הבריטי בדבק ממים ומקמח. . .

הסכנה קרובה היא וממשית. . .

[16:44, 17:27]

  •   הסכנה אכן מאד ממשית איש חן
    • 23:31
    • 28.12.11

    המשורר רטוש, מאבות התנועה הכנענית, סיפר שבשנת 1941(!) פנה אליו הצעיר המגלומן יוסף אוסטרמן (אורי אבנרי בגלגולו הראשון) בהצעה שהוא, המשורר, יהיה "האלפרד רוזנברג שלנו" ואילו אוסטרמן נועד להיות ה"מנהיג" {יהושע פורת – "שלח ועט בידו", ע' 184).

36 אורי אבנרי, האיש שרואה נכוחה מאז ומתמיד.  (לת) מתושלח
  • 20:47
  • 28.12.11

37 איך קרה שהימין השתרש אצלנו? נאווה
  • 20:56
  • 28.12.11

הנטייה בציבור הישראלי מלפני קום המדינה ואחר כך עד 77' הייתה חברתית שמאלנית, לצד ביטחוניות עזה שהמצב במזה"ת כפה. איך קרה שהעם הפך ימני? הייתה הברקה של בגין לאחד את הכעסים של הקבוצות החלשות בחברה עם המפלגה שלו, הלאומנית, שבכלל לא הייתה חברתית, להיפך, כלכלה חופשית עם כל המשתמע. אבל הציבור פה לא היה ועדיין איננו מספיק משכיל ובקיא בשורשי הימין, ולא שמו לב שאין בימין בכלל שום כוונה לפעול בדרך חברתית; רק עצם העובדה שהימין היה נגד האליטות ההן הספיקה כדי להיצמד לבגין ומפלגתו. ומאז העניים נעשו עניים יותר אבל עדיין נאמנים לימין. לא הבחינו שאף אחד לא סופר אותם שם. 33 שנה. זה כבר דור שני של אי-הבנה. ומי אשם? האליטות ההן שלא נאבקו כדי להשכיל את הציבור הזה. וכך על גב העלבונות מהעבר והטרור הערבי, מנצח הימין שוב ושוב, ויוצא שעם שסבל מהלאומנות האירופית, עכשיו בעצמו לאומני, בלי להבין את ההשלכות. חבל. מעגל של בורות ופחד.

38 איזו כתבה יפה, תודה  (לת) עידן
  • 21:35
  • 28.12.11

39 אהבתי את המאמר.. ציורי מאוד ופרשנות יפה להצגה וסרט אשר ראיתי עם שחקנית מעולה לייזה מיניילי קברט..אין ספק שהדאגה לעתידה של החברה בישראל היא דאגה כנה מצד מחבר המאמר וגם אני מקווה שלא נגיע אפילו קרוב למשטר אפל ולדאגה זו שותפים כולם מימין ומשמאל בישראל..נעמוד על המשמר נתנגד לכל עוולה שתעשה למי מבין תושבי הארץ הזאת ובסוף ננצח את הרוע אני אופטימי..ראוי בכל זאת שנזכור גם עובדות היסטוריות, הטרוף אשר אחז בעם הגרמני ועלית הנאציזם לשלטון בא כתוצאה של אובדן תקווה, רעב המוני ומצוקה כלכלית איומה.. אסור שהעולם המערבי היום יתקרב למצב שהיה בשנות השלושים בעולם ובגרמניה בפרט..החשש שלי דווקא נובע מהשפעת האירועים הכלכליים אשר מתרחשים היום בעולם ואלה עשויים לערער עמים שלווים ולהביא אותם לידי טרוף דעת דומה לזה של גרמניה בשנות המשבר הגדול במאה שעברה..אסור שזה יקרה אצל אחרים ואצלינו במיוחד נקווה לטוב..  (לת) יעקוב מירון
  • 22:38
  • 28.12.11

40 מדינת ישראל לא תשרוד זמן רב במתכונתה הנוכחית שאול
  • 22:39
  • 28.12.11

באין תוכנית להפסקת השליטה בשטחים,ישראל תמשיך לשלוט בכח הנשק בגדה.מצב זה יחסל את ישראל כמדינה דמוקרטית מערבית. בהדרגה ישראל תהפוך לדיקטטורה המגדירה עצמה "יהודית". זה יחסל את ישראל כמדינה מודרנית, ובהתאם גם את יכולתה לפתח עצמה כחברה בטוחה ומשגשגת במאה ה-21. רוב תושביה המשכילים ובעלי היוזמה יעזבו. ישראל תישאר עם הדתיים ואנשי הימין, שחלקם מסוגלים אולי להגן עליה, אבל רובם חסרים כישורי פיתוח, מדע ותעשייה מתקדמים. כך תיחשף הדיקטטורה הישראלית-היהודית לחולשה מהותית, שתביא לבסוף לנפילתה, אם בכוח מידי אויבים מבחוץ, או כתוצאה מקיטוב פנימי בין מגזרי האוכלוסיה השונים המרכיבים אותה. תהליך זה כבר החל כנראה וחלק מסימניו המקדימים כבר נראים, ובהם התרסקות החינוך וההשכלה הגבוהה, התגברות השחיתות הפוליטית, והתחזקותם האדירה של המגזרים שאינם מוכנים לשאת בנטל החברתי, הכלכלי והצבאי (וראה את כל התופעות הנלוות להתעצמותם הדמוגרפית של המגזרים החרדיים השונים). כל אלה מעודדים את הישראלים המוכשרים והחרוצים יותר לנטוש את הספינה היהודית הטובעת.לוח הזמנים לתרחיש הנ"ל אמנם לא ידוע, אבל הוא קרוב משנראה.



את הדבר הזה יודעים לא רק הפוליטיקאים והמנהיגים של מה שקרוי "שמאל", אלא ההרגשה הברורה בדבר הקטסטרופה המתקרבת היא כבר מזמן נחלתו של ה"אזרח הקטן", שכבר נקט במעשים: ביטוי ברור לתחושת האסון הקרב של האזרחים אפשר לראות בחיפוש הנואש אחרי דרכונים זרים, אירופאים ואחרים, שאנשים נוטים להאמין שיהוו מעין תעודת ביטוח אם בבוא האסון הקרב, או לעת נטישת הספינה. די להסתכל על שוק הדרכונים הזרים כדי להבין מה באמת הולך כאן.

41 לאורי אבנרי, תודה על הכתבה החשובה הזאת! יישר כוחך!  (לת) תודה.
  • 22:55
  • 28.12.11

42 מחזמר גרוע - סתם עושים קידום מכירות ע"ח אייטם תקשורתי גליה
  • 23:51
  • 28.12.11

המחזמר גרוע. אמנם עזבתי ולא חזרתי פנימה אחרי ההפסקה, כך שאולי פיספסתי משהו. אבל החצי הראשון היה אומלל ומשעמם. סתם ניסיון נואש של ההפקה לקדם מכירות!

43 טור פותח עיניים. תודה. Shahar Tzafrir
  • 00:44
  • 29.12.11

השכלתי והתרשמתי.

44 הטקטיקה של האשמת השווא של הימין בפאשיזם נוסדה עוד בימי בן גוריון כאשר השווה את בגין להיטלר. אנשי השמאל ממשיכין למחזר את הקישקוש הזה נגד כל ממשלה ימנית, אבל רוב העם מזמן התפקח ולא קונה את הקישקושים האלו. הבל הבלים
  • 01:09
  • 29.12.11

תמצית "האשמות" השמאל - "כאשר אין בית משפט בלתי תלוי, כאשר אין תקשורת חופשית, כאשר אין ארגונים אזרחיים - החיים אינם חיים."
אז בארה"ב ובריטניה שופטי בית המשפט העליון ממונים על ידי נבחרי הציבור, ולא בשיטת חבר מביא חבר.
התקשורת בישראל נשלטת באופו כמעט בלעדי ע"י השמאל. אם הארה"ב FOX היא האלטרנטיבה ל-CNN, אצלנו חברות החדשות של ערוץ 2 ו-10 מתחרות מי יהיה שמאלני יותר, והסיכוי למגיש או עורך חדשות ימני שם קטן יותר מהסיכוי של אורי אבנרי להתמנות לראש מועצת גדולי התורה.
ארגונים אזרחים יש בישראל לרוב, רק שאלו שממומנים ע"י ממשלות זרות יואילו להרשם כסוכנים זרים, בדיוק כפי שנהוג בארה"ב.
ומעבר לכל, ביבי והפיינשמקרים של הליכוד הכשילו את החקיקה הימנית ודואגים לחונטה השמאלנית הרבה יותר מאשר לציבור בוחריהם.

45 Thank you Uri Avneri, from someone who is not a lefty  (לת) Uri
  • 01:23
  • 29.12.11

46 אורי אבנרי צדק בשנות ה 60 שהפתרון הוא מדינה פלסטינאית. רק 50 שנה אחר כך מנהיג הליכוד הגיע למסקנה זאת בנאום בר-אילן. האם גם הפעם צודק אבנרי ?  (לת) נקווה שאבנרי לא רואה שוב את הנולד
  • 02:54
  • 29.12.11

47 חודשים על גבי חודשים לצייץ על אימפרית ויימאר ולא לעשות דבר חוץ מלהתבונן איך אתם לא מתבייישים
  • 03:01
  • 29.12.11

איך אנשים מאבדים את הבריאות שלהם מיום ליום. זכותי לדעת מה נעשה בבית שלי שהפך את חיי לגיהנום. לא יתכן שכל אחד ידע חוץ ממני. די אינני רוצה את ניסיונותיכם. לא מגיע לי לדאוג לעצמי? מגיע. איך אדע מה לעשות עם כל אחד שומר את האינפורמציה לעצמו. זכותי לדעת מאיפה להתחיל ומה לדרוש כדי להשיב לי ולילדי לילות שינה ללא כאבים ועינויים. ד י ל ע י נ ו יי ם! עזרו לי!
אני צריכה חשמלאי שיהיה מוכן להתערב לשנות ולעזור! לא אמשיך להתענות יותר! חלאות בלל תשובה כיל בזק קיה וכל מסתירי האמת למיניהם. די לחרפה הזו.

48 רק אלה שחוו את המאורעות וקרוביהם ב/מאירופה או/ה כאלה הנחשפים לחומרים הראשוניים בהרחבה מסוגלים להבין ולחוש את " פוטנציאל הסכנה " באוויר!! פסימיסט
  • 06:39
  • 29.12.11


49 מדוע לא ניתן להגיב לחלק מהמאמרים והכתבות, לפחות זמנית? אורכעידאה
  • 14:27
  • 29.12.11

ואגב, מחמאות על הקדשת מדור הספרים לרפובליקת וויימר. יישר כוח.

50 מדוייק. מעורר. רלוונטי. תודה!  (לת) עומר ר.
  • 09:41
  • 30.12.11

51 מעט פלאקטי וסכמטי אך צודק לגמרי. אין מדינה המחוסנת מפני הפשיזם יישר כוח לאבנרי
  • 17:59
  • 31.12.11

וישראל פחות מכל המדינות המערביות. הנה הכנסת בועטת במערכת האיזונים והבלמים של המשטר, בעקרון הפרדת הרשויות, ומנסה באמצעות השפעתה על בחירת שופטי בית המשפט העליון להפוך אותו לחותמת גומי של הממשלה, וראש הממשלה , שיודע שעליו לספק את האדונים בוושינגטון ולהציג מראית עין של שומר הדמוקרטיה, נכנע לאספסוף, פעם אחר פעם.

52 לקרוא את המאמר הזה ולבהות בתמונות של הילדים החרדיים עם הטלאי הצהוב בהפגנה היום מזועזעת
  • 02:41
  • 01.01.12

הגלגל הוא עגול. כך אמר תמיד אבי ז"ל, ניצול שואה.

המזוודה ארוזה תמיד. הוא אמר לי ללמוד הרבה ולשנן לילדי ללמוד ולהחכים, כי כשבורחים, עם המוח עוד עובד - זה מה שנשאר...

כמה עצוב.

לידיעת אבנרי: החיים בברלין של סוף 2012 נפלאים, מגוונים, מאתגרים ומכניסי אורחים. בדוק!

53 שאלה מצויינת אך, אבוי ! כלפי מי היא מופנית ? תשובה רצינית בפנים. משה
  • 15:59
  • 01.01.12

ההשוואה הממוחזרת לנאצים בכל פעם שמדינת ישראל מפעיליה את שוטריה\חייליה, בין אם מדובר כנגד הערבים או החרדים או המתנחלים, היא לצערי...נואלת.
לא שחלילה אני סהרורי ואני חושב שכאן זה לא יקרה כי העם אחר או המנגנון שונה. לא ולא. אלא שפשוט אני תוהה אם מר אבנרי או עדר הקוראים של הכתבה הזו אי פעם תהו מול מי צריך להעמיד את המראה ?
אם אתם רוצים שזוועת הפשיזם לא תצלח עליכם קודם כל להבין שרפובליקת וואימר הייתה רקובה בעליל מעצם הוויתה. שמאל קיצוני, דקדנס, חומרנות אין קץ. ושר ההיסטוריה מלמד שמשיכת המטוטלת באופן גס ועוצמתי שמאלה יגרום תמיד להשתחררות ומעוף באותה עוצמה - ימינה. כן כן, אם אתם רוצים שלא נגיע למחוזות הקיצון הימניים עלינו להפסיק את ההתנהגות שגורמת למדינה לחוקק חוקים דרקוניים. אילו היה השמאל יוצא לכיכרות כנגד ענת קם ואורי בלאו ולא נותן להם רוח גבית, אילו לא היו אבירי השמאל ממהרים להכריז כי "אילו יגורשו ילדי זרים אנחנו נשמח להיות עבריינים", אילו לא היו פונים לרוה"מ בעוקצנות בשם "ביבי" כאילו הוא חבר שלהם, לא היה צורך לחוקק חוקים לשמירת הדמוקרטיה. השמאל הולך על הקצה, והמרחק לא רב בין התנהגותו הנפשעת לבין בוגדנות לשמה. כן כן, איתי טיראן והאובר חוכמים מהתיאטרון יכולים ללעוג ולצחוק על הציונות והצבא, על ליברמן והמדינה אבל שלא יתפלאו אח"כ שהמדינה מגוננת על עצמה.

54 מציע שתקשיבו !,תקשיבו היטב!, היטב! ,לאדם הזה אורי אבנרי!!!!  (לת) תזכרו זאת! תזכרו היטב! לפני שיהיה מאוחר!!!
  • 21:05
  • 01.01.12

55 מבול הצעות החוק האנטי דמוקרטיות שנתניהו אחראי עליהם כראש ממשלה, סוללות את הדרך ויוצרות תשתית ל"מנהיג" ליברמן!!ן!!  (לת) זה מזכיר משהו מהעבר !!
  • 22:43
  • 01.01.12

56 הערות על גרמניה. שינפלד שמחה
  • 14:07
  • 04.01.12

השערה בגרמניה התקרבה,אך רובם לא האמינו שדבר כזה מה שקרה,יכול באמת לקרא,כשהבינו היה כבר מאוחר.אני עצמי ניצול שואה,יליד צ'כוסלובקיה,גם אצלנו לא האמינו,לכן רוב היהודים הושמדו.

57 how utterly stupid  (לת) ehud
  • 14:47
  • 28.02.12

58 השואה מטופשת ומזיקה דורון
  • 20:59
  • 08.03.12

הברלינאים באמת לא ידעו אז אבל הישראלים יודעים מה המצב. ולא עושים או שלא יכולים לעשות. לא בטוח שאורי אבנרי יודע כיום בדיוק למה. הרפתקאות כל עוד על ניר לא מזיקות ולעצם הענין, המחזה המצויין הזה, למה הוא עשוי בגסות
למה בוולגריות לא יכול היה להימצא במאי אנין טעם? הכל אצל הבמאי הזה בפטישים

59 לצערנו האיום הוא לא על הדמוקרטיה שלנו דניאל
  • 20:48
  • 30.03.12

יש הקצנה עולמית חריפה ונראה שהעולם עומד בפני תהפוכות כלכליןץ חברתיות
רק נקווה שכל העולם [כי זה לא רק בעיה במיקרו קוסמוס הקטן שלנו ]
ישכיל לקחת את זה לצמיחה ושינוי חשיבה

60 תודה לאבנרי. גם מחשבתי נודדת למחוזות אלה לבד בתל אביב
  • 12:43
  • 18.04.12

ההבדל - אצלנו הנאציות כלפי פנים היא מפלטו היחיד של הנבל שלא יכול לקיימה כלפי חוץ. את התסכול מפירוק ההתנחלויות שייכפה עלינו יוציאו בפירוק הדמוקרטיה. בעצם אנחנו כבר בתהליך הזה.

61 ניתוח מבריק של תקופת גרמניה הנאצית... קצת אנלוגיות: בלי מורא! בלי משוא פנים!  (לת) ישראלי
  • 14:17
  • 25.04.12

62 המתנחלים יבצעו הפיכה צבאית זה רק ענין של זמן  (לת) עמנואל קאנט
  • 20:41
  • 05.05.12

פעילות
המלצות
פרסומת